#1
Heb je officieel de diagnose ADHD/ADD?
Geen officiële diagnose, de meeste testen online geven wel aan dat ik de meeste ADHD symptomen heb. Toen ik klein was had het GGD ook wel het vermoeden dat ik met concentratieproblemen kampte, maar dat is alweer een hele poos geleden.Heb je officieel de diagnose ADHD/ADD?
Het zou best kunnen dat je ADHD hebt, maar dat moet dan eerst getest worden (en dat is een heel proces). Zonder een officiële diagnose gaat een arts je waarschijnlijk geen ADHD medicatie voorschrijven.Geen officiële diagnose
Zoiets had ik al begrepen, ik heb nog nooit een traject doorgelopen bij de huisarts voor fysieke of mentale problemen omdat ik dat nooit nodig achtte. Maar na een hoop zelfreflectie en de ervaringen die ik heb opgedaan over de jaren heen, wil ik het toch weleens proberen. Ik heb het gevoel dat dit een echte "gamechanger" zou kunnen zijn. Maar goed ik heb mijn amfetamine gebruik altijd beperkt tot het weekend en niet als doordeweeks hulpmiddel.Het zou best kunnen dat je ADHD hebt, maar dat moet dan eerst getest worden (en dat is een heel proces). Zonder een officiële diagnose gaat een arts je waarschijnlijk geen ADHD medicatie voorschrijven.
Dat is een hele goede vraag van jou. Mijn vrienden weet ik goed in elkaar steek en accepteren dat ook, maar voor de meeste familieleden en collega's op het werk loop ik over het algemeen rond met een bepaalde façade waar ik door de jaren heen bijna onbewust aan vast blijf houden.Ik zou alleen medicatie gaan gebruiken als je niet anders kan. Het kan je persoonlijkheid enorm veranderen. Dient het jouzelf of anderen? Moet je voldoen aan wat anderen van je verwachten? Dat wil zeggen, anderen vinden je dan eigenlijk niet goed zoals je bent.
Stimulantia is veel minder onschuldig dan men doet voorkomen! Dat weet ik uit eigen ervaring en ik zie wat het bij anderen kan aanrichten.
Onhandelbaar is het niet exact maar ik kan wel zeggen dat ik in een soort negatieve spiraal zit, waarbij ik wat wijzigingen wil maken in mijn leven.Ben het eens met dat de medicatie maar ook de afhankelijkheid op lange termijn niet opwegen tegen de 'voordelen'. Ken zoveel mensen die er uiteindelijk weer mee stoppen. Als je leven zonder totaal onhandelbaar is begrijp ik het maar geldt dat ook voor jou?
Een diagnose voot adhd krijgen is niet zo moeilijk, die worden tegenwoordig bij een pakje boter gegeven bij wijze van. De vraag is meer of je je leven , zoals @ljuv zegt, misschien ook zonder medicatie maar met bijv. therapie een positieve draai kan geven. Ik ben geen dokter natuurlijk maar ik vindt medicatie echt een eindstation bij AD(H)D of gelijken.Onhandelbaar is het niet exact maar ik kan wel zeggen dat ik in een soort negatieve spiraal zit, waarbij ik wat wijzigingen wil maken in mijn leven.
Afhankelijkheid is zeker wel een dingetje, daarom probeer ik er geen dagelijks iets van te maken en er alleen gebruik van te maken wanneer ik dat nodig acht. Maar goed ik weet niet wat voor prescriptie en gebruiksaanwijzingen de huisarts zou voorschrijven mocht er een diagnose plaatsvinden.
Zo makkelijk is het niet.Een diagnose voot adhd krijgen is niet zo moeilijk, die worden tegenwoordig bij een pakje boter gegeven bij wijze van.
Ik ga over 2 weken naar Brijder om te onderzoeken of ik adhd heb... Overmatig druk slecht slapen na 15 uur werken in de bouw... Sochtends voor de wekker vroeg wakker..... Zo druk in me hoofd overal aan denken alles.... Maar als ik zo lees wil ik misschien liever geen medicatie ertegen.... Maar miss beter medicatie dan dat ik zelf me ga verdoven en nog meer en alleen maar ellende van kom....lastig!!Ben het eens met dat de medicatie maar ook de afhankelijkheid op lange termijn niet opwegen tegen de 'voordelen'. Ken zoveel mensen die er uiteindelijk weer mee stoppen. Als je leven zonder totaal onhandelbaar is begrijp ik het maar geldt dat ook voor jou?
Ach, medicatie van de dokter of psychiater is evengoed verdoven. Maar success joh. Ik hoop dat je op korte termijn rust vindt. Heb je ooit meditatie geprobeerd?Ik ga over 2 weken naar Brijder om te onderzoeken of ik adhd heb... Overmatig druk slecht slapen na 15 uur werken in de bouw... Sochtends voor de wekker vroeg wakker..... Zo druk in me hoofd overal aan denken alles.... Maar als ik zo lees wil ik misschien liever geen medicatie ertegen.... Maar miss beter medicatie dan dat ik zelf me ga verdoven en nog meer en alleen maar ellende van kom....lastig!!
Dat vind ik 1 van de goede dingen aan Amerika:Ach, medicatie van de dokter of psychiater is evengoed verdoven. Maar success joh. Ik hoop dat je op korte termijn rust vindt. Heb je ooit meditatie geprobeerd?
Hmmm. Ja das niet helemaal wat ik wilde zeggen. Maar als je alleen medicatie wil en verder niks verandert dan heeft t niet zoveel zin nee. En dat zal een arts die de medicatie uitschrijft ook zeggen. Maar ik vind t ook geen eindstation. Ik ken ook mensen die eerder gestopt waren maar nu wel weer medicatie gebruiken bv.Een diagnose voot adhd krijgen is niet zo moeilijk, die worden tegenwoordig bij een pakje boter gegeven bij wijze van. De vraag is meer of je je leven , zoals @ljuv zegt, misschien ook zonder medicatie maar met bijv. therapie een positieve draai kan geven. Ik ben geen dokter natuurlijk maar ik vindt medicatie echt een eindstation bij AD(H)D of gelijken.
Dit is opzich niets geks. De medicatie is namelijk een hulpmiddel. En meestal als mensen starten met een behandeling, hebben ze ook hulp nodig. ADHD-medicatie zorgt er alleen maar voor dat dingen makkelijker gaan maar uiteindelijk moet je de kernen van je problemen zelf nog aanpakken. Vaak is dat na een aantal maanden/ jaren het genoeg gelukt en kunnen mensen daarna prima zonder medicatie. Dat werd door mijn behandelaar en wordt door mijn HA ook heel erg gestimuleerd, om uiteindelijk weer te stoppen.Ben het eens met dat de medicatie maar ook de afhankelijkheid op lange termijn niet opwegen tegen de 'voordelen'. Ken zoveel mensen die er uiteindelijk weer mee stoppen. Als je leven zonder totaal onhandelbaar is begrijp ik het maar geldt dat ook voor jou?
Als je problemen hebt met verdoven en drugsmisbruik, zullen ze je ook niet zo snel medicatie voorschrijven of iig niet de stimulerende varianten. Wees er gewoon open over bij je diagnose gesprekken. Je kan gewoon aangeven dat je bedenkingen hebt bij medicatie en waarom.Ik ga over 2 weken naar Brijder om te onderzoeken of ik adhd heb... Overmatig druk slecht slapen na 15 uur werken in de bouw... Sochtends voor de wekker vroeg wakker..... Zo druk in me hoofd overal aan denken alles.... Maar als ik zo lees wil ik misschien liever geen medicatie ertegen.... Maar miss beter medicatie dan dat ik zelf me ga verdoven en nog meer en alleen maar ellende van kom....lastig!!
Vind je dat echt ja?Ach, medicatie van de dokter of psychiater is evengoed verdoven.
Het is zwart-wit. En ik weet ook wel dat er mensen zijn de 't echt nodig hebben om een enigszins normaal leven te kunnen leiden. Alleen vind ik wel dat er veel te veel en te vaak wordt voorgeschreven. En ik heb toch ook wel het e.e.a. gehad waarvan ik achteraf dacht "Dat had ik beter niet kunnen doen". Voor mij wat het een soort makkelijke oplossing toen ik niet met de bille bloot kon om openhartig over mijn leven te praten. Wat er aan mankeerde en hoe ik het graag anders zou zien. Voor mij was het in die zin dus wel degelijk een soort van vlucht, die ik voor het gemak dan maar verdoving noem.Vind je dat echt ja?
Volgens mij hangt dat echt af van hoe je je medicatie gebruikt. Ik gebruik het bijvoorbeeld ook niet als ik niet hoef te werken en geen rijles heb. Ik voel me dan ook totaal niet afhankelijk. En ik gebruik het ook niet om te verdoven. Tis niet of ik m’n pilletje neem, ga zitten, en denk “poeh poeh eindelijk rust in de kop”. Het helpt me gewoon heel erg als ik zelf geen structuur kan creëren, als ik lang moet concentreren en geen details mag vergeten, etc.
In the end onderdrukt mijn medicatie mijn klachten, dat wel. Maar om ff heel resoluut alle psychische medicatie als verdoving te classificeren vind ik wel heel vergaand.
Ironisch genoeg vind ik het ook wel een aanpak die zou passen bij hoe een ADHDer het zou doenBij mij ook. Ik zie vaak een soort redenering voorbijkomen in de trant van:
Ik ga lekker op stimulantia.
Dus ik zal wel ADHD hebben.
Dus misschien is het wel beter om voortaan mijn drugs bij de dokter te halen.
Tsja. Dat jij lekker gaat op stimulantia betekent niet automatisch dat je ADHD hebt. Dat ligt ingewikkelder en er is aardig wat onderzoek voor nodig om te kijken of jij echt ADHD hebt (of niet). En drugsgebruik/misbruik is juist een reden om voorzichtig te zijn met het voorschrijven van ADHD medicatie, dus je arts staat waarschijnlijk sowieso niet te springen om je iets voor te schrijven. Dus ja, zo makkelijk gaat dat allemaal niet.
Bij mij ook. Ik zie vaak een soort redenering voorbijkomen in de trant van:Maargoed, enigszins bevooroordeeld gaan bij mij de alarmbellen al af als ik (weer) een post zie in de trant van Hoe Krijg Ik ADHD Medicatie Los Van Mijn Huisarts terwijl er nog geen onderzoek is gedaan.
Ja okay - vandaar ook mijn eerste vraag aan TS. Dit is voor mij wel echt randvoorwaardelijk voordat je aan medicatie voor wat dan ook begint.Voor mij wat het een soort makkelijke oplossing toen ik niet met de bille bloot kon om openhartig over mijn leven te praten.
maar dit als uitgangspunt nemen voor iedereen die hier een hulpvraag stelt vind ik inderdaad wel heek zwart-wit. Logisch vanuit jouw perspectief, maar er zijn ook mensen met heel goede ervaringen zoals ik… Al was mijn startpunt wel anders: ik wilde juist geen medicatie en kwam er gaandeweg achter dat het me toch wel heul veul bracht.hoewel ik aardig door het stof heb moeten gaan om mijn verslaving onder controle te krijgen
Dit is ook totaal tegenovergesteld aan mijn ervaring bij de GGZ voor adhd. Waardoor ik wel zoiets heb van: misschien was dat iets van vroeger. Maar misschien had ik ook gewoon geluk met mijn behandelaren, idk. Ik zat wel bij een heel grote “adhd” aanbieder dus idk. Maar eigenlijk was mijn hele behandeling gericht op: hoe kan Ăk het wel. Dus zonder mezelf te veranderen, hoe kan ik dan de dingen waar ik nu tegen aanloop beter inrichten. En 80% van die behandeling was mezelf leren begrijpen en accepteren.En uiteindelijk vind ik de etiketten zo onpersoonlijk en sturend, en werken ze een soort van slachtoffer-facilitatie in de hand van Ik Kan Het Niet Want. En ik gun iedereen juist zijn of haar manier om het WEL te kunnen, op wat voor manier dan ook.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."