Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBenzodiazepinen informatie

Benzodiazepinen informatie

89 antwoorden
113 weergaven
18-5-2026
y
yellow2020Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Benzo omrekentabel

Ik dacht dat jullie onderstaande afbeelding wel konden waarderen. Ook heb ik er een vraagje over. Ik heb een benzo tolerantie waardoor ik zo'n 8mg alprazolam nodig heb (wat ongeveer overeenkomt met 80mg diazepam volgens de tabel). Nu ben ik geïnteresseerd in clonazepam waarvan de sterkste tabletten in 2mg komen. 2mg clonazepam komt volgens de tabel overeen met 2,5mg diazepam. 80 : 2,5 is 32. Dat zou betekenen dat ik dus 32 pillen van 2mg clonazepam nodig zou moeten hebben. Klopt dit of maak ik hier een hele grote rekenfout? Ik weet dat ik een hoge tolerantie heb maar dit klinkt me te ziek in mij oren.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#2
Re: Benzo omrekentabel

Altijd handig!
Heb even je plaatje verandert zodat het makkelijk zichtbaar is.

Dank voor je toevoeging, zijn zat mensen die met die vragen rondlopen.

Tegen hen die aan het stoppen zijn of gaan (minderen) succes!
y
yellow2020Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Re: Benzo omrekentabel

Ben ook onderstaande tabel tegengekomen. Die beweert weer net wat andere equivalenten. Uitgaande van deze tabel is 0,5 clonazepam gelijk aan 10mg diazepam. Dat lijkt mij wat waarschijnlijker.

y
yellow2020Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Re: Benzo omrekentabel

Volgens de laatste tabel is 0,5mg clonazepam gelijk aan 10mg diazpam en 2mg clonazepam dus 40mg diazepam. Die uitkomst klinkt mij wat aannemelijker dan de berekening die ik maakte met behulp van de eerste tabel. Kan iemand dit verifiëren? Uit persoonlijke ervaring misschien? Dit maakt clonazepam voor mij namelijk interessant omdat ik voor ongeveer de zelfde prijs als waar ik 100x 1mg alprazolam voor kan krijgen, 100x 2mg clonazepam kan krijgen. Daar heb ik dan dus minder tabletten voor nodig en doe ik er langer mee = goedkoper.
S
ShakE_iTLid
01-01-2024, 00:00
#5
Re: Benzo omrekentabel

Ik heb vrij veel ervaring met zowel Clonazepam ( Rivotril) als Alprazolam ( Xanax,,Xanax Retard);

ik heb beide tabellen niet helemaal bestudeerd ofzo, maar dat 2 mg clonazepam dus met 2,5 mg diazepam en je bijgevolg 32 tabletten van 2 mg zou nodig hebben om aan een benaderende (tabellen kunnen nooit exact zijn, maar die eerste is absoluut ver ver fout) om aan een hoeveelheid van 8 mg alprazolam dagelijks oftewel 80 mg diazepam te komen.

Ik kan zeggen dat de tweede tabel veel juister is, toch wat betreft clonazepam, daar komt een halve mg clonazepam overeen met 10 mg diazepam en gelijk met ook een halve mg alprazolam.
Deze cijfers vind je in de meeste tabellen toch wel terug, sommigen rekenen eerder 1 mg clonazepam gelijk aan 1 mg alprazolam.....


Het grote voordeel van Clonazepam is dat het een veel langere halfwaardetijd heeft en dus veel langer werkt, in je bloed blijft dan Alprazolam.
Clonazepam heeft als T1/2 ( halfwaarde-eliminatietijd): 30 u tot 50 u, langwerkend dus
Alprazolam heeft slechts 8u tot 12u: kortwerkend eerder, ook al heb je de Retard, die pieken gewoon niet ineens ( alle stof wordt niet in 1 x maar gedurende de hele T1/2 vrijgegeven).


De snelheid van werken ( onset of action) van beiden verschilt ook: Alprazolam, de direct-werkende dan toch werkt al snel, na ongeveer 30 min.
Clonazepam heeft een tragere onset: 1-4u, 1,5 uur gemiddeld, voordat de piek ( maximale plasmaspiegels in het bloed bereikt zijn)

Bij de apotheek is generieke Alprazolam ( niet van het merk) al vrij duur, zeker de 2 mg versie en ook de Xanax, het merk zelf is echt wel prijzig, Xanax-Alprazolam Retard bestaat alleen van het merk, betaal je zelfs in de apotheek meer dan 25 euro voor 30 tabletten.

Ik zou kiezen ( veronderstel dus dat je via een dealer koopt) voor 100 x 2 mg clonazepam ipv 100 x 1 mg alprazolam ( garandeer je dat clonazepam qua sterkte overeenkomt en ook sterk en goed tegen angst werkt, het maakt niet te suf, misschien ietsje suffer dan xanax)

Normaal zijn 2 tot 4 pillen per dag ( van 2 mg) absoluut voldoende ( gezien de langere werking)
y
yellow2020Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Re: Benzodiazepinen algemene informatie

Een tijdje terug heb ik een topic geopend over hoelang het duurt voordat een benzotolerantie verdwenen is. Gisteren ben ik daar door een eigen ervaring wat wijzer mee geworden en ik wilde dat ook graag in dit topic delen:

Op het moment dat ik dit topic openende gaf (zoals je kan lezen) 6mg me nog net een lekker effect. Rond die periode had ik een vrij grote hoeveelheid alprazolam gekocht die redelijk snel op was. Mij tolerantie was daardoor zo erg gestegen dat ik op 20mg zat voor een merkbaar effect. Maar echt een lekkere roes gaf dat niet eens meer. Toen die zak op was heb ik besloten om het een aantal maanden (mijn richtlijn was 6 maanden) niet meer te gebruiken zodat mijn tolerantie kon zakken. Na een aantal dagen geleden een paar keer oxycodon gebruikt te hebben had ik het gevoel dat ik last had van ontwenningsverschijnselen (ik weet het, dat is wel erg snel maar ik voelde me gewoon echt niet fit. Wat koud en dan weer warm, niet lekker in mijn vel etc. etc.) Toen dus toch naar de alprazolam gegrepen. Het was precies twee maanden geleden dat ik het voor het laatst had genomen dus ik had geen idee in hoeverre mijn tolerantie was gedaald dus ik nam 5mg alprazolam. Dit gaf een heel licht effect. Nog een keer 5mg genomen en ik werd vanochtend wakker met een typische verwardheid ten gevolge van benzo-gebruik: "Huh? Hoe ben ik in bed beland?" Toen ik beneden kwam zag ik ook dat ik wat dingen had opgeruimd. Ook daar wist ik niets meer van. Ook heb ik de hele dag behoefte aan koffie, wat ik wel vaker heb na een benzo-avond. Nu even to the point: 5mg was dus net iets te weinig en 10 blijkbaar net iets te veel. Als ik daar het gemiddelde van neem zit je op 7,5mg. Ik denk dat dat een mooie dosis was geweest.

Op basis van deze ervaring kan ik zeggen dat (in mijn geval!) mijn tolerantie in 2 maanden tijd ongeveer met 62,5% gedaald is.

De reden dat ik dit schrijf is omdat veel mensen (ik zelf ook) met de vraag rondlopen hoe lang het duurt voordat je benzotolerantie is verdwenen, of in ieder geval grotendeels is verdwenen.

Onthoud wel dat deze bevinding voort komt uit een "onderzoek" van 1 persoon. Grote kans dat dit erg per persoon kan verschillen. Ook zijn er waarschijnlijk talloze andere factoren die invloed hebben op de snelheid waarin de tolerantie afneemt. En waarschijnlijk zal dit ook per benzo verschillen. Zie het dus meer als een richtlijn en laat vooral je eigen bevindingen achter! Als meerdere mensen hun eigen bevindingen posten kunnen we checken of deze bij elkaar in de buurt komen.
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#7
Wooow! Ik wist niet dat er zoveel verschillende benzodiazepines zijn. Ik kende er wel een aantal, maar zoveel wist ik echt niet. Allemaal binnen Nederland verkrijgbaar?
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#8
Goed bezig!

ik denk dat het niet alleen morgen, maar ook elke dag daarna beter zal gaan. zelf moet ik ook eens stoppen met die zooi. ik zit nu op de minimale dosis(qua tabletten), maar het laatste zetje heb ik nog nodig.

Succes in elk geval.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#9
Jixx zei:
Wooow! Ik wist niet dat er zoveel verschillende benzodiazepines zijn. Ik kende er wel een aantal, maar zoveel wist ik echt niet. Allemaal binnen Nederland verkrijgbaar?
Klik om te vergroten...

In zekere zin wel ja , ligt aan je methode om het te halen.
F
FlupsieflapperLid
01-01-2024, 00:00
#10
Hallo, ik ben nieuw hier omdat ik met een probleem worstel en hier wat meer informatie hoop te krijgen.

Kort samengevat: Ik lijd aan PTSS en NSS (Narcistisch slachtoffer syndroom), ben daarvoor in behandeling bij psychiater na zelfmoordpoging. Momenteel neem ik daarvoor antidepressiva: Cymbalta 60 mg (serotonine en noradrenaline) 's ochtends en Nestrolan 100 mg (Trazodone hidrochloryde) + Alprazolam 50 mg 's avonds. Voordien soms ook halve benzo overdag als ik paniekaanval kreeg, maar dat is niet mer nodig.

Ik kan op die medicatie drinken zonder bijwerkingen, in die zin dat ik natuurlijk niet drink na Nestrolan en Alprazolam, want dan ga ik tegen de vlakte. Deze medicijnen zijn voorgeschreven door de psychiater en worden nauwkeurig opgevolgd. En ik moet zeggen dat ik me stukken beter/gelukkiger voel dan een paar maanden geleden. So far, so good...

Nu had ik graag geweten of Prazepam (Lysanxia) gebruikt wordt als verkrachtingsdrug. En hoe gevaarlijk dit kan zijn in combinatie met de medicatie die ik al neem, en ook in combinatie met alcohol. Ik ben een paar weken geleden een viertal uur van een nacht kwijt en ik heb het vermoeden dat er in die vier uur dingen gebeurd zijn die niet kunnen. De man die toen bij mij was heeft toegang tot Prazepam. Zijn eigen vrouw heeft al driemaal hetzelfde als ik meegemaakt. En vorige week is er een getuigenis van een derde vrouw opgedoken. Ik ben ongeveer vier uur kwijt, heb flarden van een donkere, koude plaats en gras. Verder niets... Onderweg naar huis heb ik eerst een paniekaanval gekregen, even later viel ik in slaap en ben op geparkeerde wagen gereden. De eigenaars hebben de politie gebeld en die hebben alle moeite van de wereld moeten doen om mij wakker te krijgen... Na een ongeluk... Dan zit je toch vol met adrenaline? Val ik gewoon in slaap... Klopt niet! Nadien heb ik 24 uur aan een stuk geslapen en nog steeds geen enkel idee wat er in die vier verloren uren gebeurd is, waar ik gezeten heb en waarom ik in godsnaam mijn eigen auto genomen had, terwijl ik met de taxi naar huis zou gaan...

Iemand hier die mij een antwoord kan geven? Ik ben namelijk bang dat ik verkracht ben die nacht...
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#11
Net zoals de andere benzodiazepinen heeft de stof de volgende werkingen:

- vermindering van angst (anxiolyticum)
- vermindering van spanning
- maakt slaperig
- kalmerend effect
- spierontspannend (gevaar voor vallen bij bejaarden)
Klik om te vergroten...

Weet je nog wel wat over die avond of een drankje bitter smaakte bijvoorbeeld?
Of blauw of een andere opmerkelijke kleur is gedronken of gekregen?

Veel beterschap heel vervelend wat je is overkomen.
Hoop dat je de juiste hulp krijgt naar wens!
t
transformatedLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ben nu bijna 3 weken verder ben naar de huisarts geweest zaterdag ik heb alles uitgelegd want voelde me iedere dag slechter en moet nu trazolan 100mg nemen hoop dat dit zal werken binnen 1-2 weken want slapen gaat slechter en slechter met de nacht denk deze nacht misschien 30min-1u geslapen begin het wat beu te geraken
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#13
@ Futsieflapper: Echt niemand hier kan je vertellen wat er in die 4 uur gebeurd is. De rest van je verhaal rammelt ook aan alle kanten.

De politie zal hoogstwaarschijnlijk wel bloed bij je afgenomen hebben, aangezien in jou staat toen rijden streng verboden is. Heb je de agenten wel kunnen vertellen wat je denkt dat je overkomen is toen je een verklaring aflegde? Je bent hoogstwaarschijnlijk in verzekering gesteld omdat je ernstig beneveld iemands voertuig beschadigd hebt. als je moeilijk aanspreekbaar was hebben ze je gegarandeerd niet verder laten rijden, en omdat je 1 of 2 misdrijven hebt gepleegt hebt zul je toch een verklaring af hebben moeten leggen.

Als iemand op de hoogte was van je psychiatrisch dossier zouden ze je eerder bij de Psych. Afd. Alg. Ziekenhuis of Crisisafdeling van de GGZ afgezet hebben dan thuis.
t
transformatedLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ben nu 7 dagen gestopt met lormetazepam. Me gebruik ervan ging uit de hand de laatste maanden vergeleken met de laatste 2 jaar kon ik het nog af en toe nemen maar hier werd het dagelijks in de ochtend, middag en s'avonds achter 2 dagen kon ik al achter een nieuw doosje gaan. Me ouders zagen dit dan ook en we hebben gepraat en besloten dat ik ging stoppen. Ze hebben er ook voor gezorgd dat ik er niet meer achter kon. Ik heb in 1 keer gestopt want moest ik afbouwen zou het niet lukken denk ik. Heb deze 7 dagen lichamelijk en geestelijk ontwend de ene dag was wat moeilijker dan de andere omdat ik zeg maar aan het shaken in me bed was, slecht ademen, koud en warm, zweten, slecht slapen en dingen horen die er niet zijn. In me hoofd hoe ik me voelde kan ik niet echt uitleggen. Maar sinds gisteren gaat het wat beter en vandaag voelde ik me wat anders in me hoofd en lichaam maar het voelde goed aan. Ik heb wel een beetje het gevoel dat morgen beter zal gaan.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Goed bezig, succes ermee!

MeejheM zei:
zelf moet ik ook eens stoppen met die zooi. ik zit nu op de minimale dosis(qua tabletten), maar het laatste zetje heb ik nog nodig.
Klik om te vergroten...

Heb je wel eens overwogen een verslavings/afkickdagboek bij te houden op DF? Dat helpt voor sommige mensen vrij goed..

Hoop dat jij het ook red om te stoppen!
t
transformatedLid
01-01-2024, 00:00
#16
MeejheM zei:
Goed bezig!

ik denk dat het niet alleen morgen, maar ook elke dag daarna beter zal gaan. zelf moet ik ook eens stoppen met die zooi. ik zit nu op de minimale dosis(qua tabletten), maar het laatste zetje heb ik nog nodig.

Succes in elk geval.
Klik om te vergroten...

Voel me vandaag al een stuk beter. Het is wel een beetje wennen nu ik nuchter word. Succes MeejheM ik denk zolang je er jezelf naar toe zet dat het wel lukt.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ja, maar ik heb grotere problemen op mn lijstje. ik heb voorlopig nergens last van wat benzo's betreft, mn recepten worden uitgeschreven, de diazepam word vergoed, en ik merk eigenlijk geen positieve of negatieve effecten.

toch stop ik er nog wel eens mee. ik heb er ook geen voordelen van zo.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik hoop dat dit beter werkt voor je! Heb je het met de huisarts al besproken om in een slaaplab te bezoeken als dit helaas ook niet het gewenste effect heeft na 2-3 weken.


Hoop dat je een goede nachtrust krijgt snel!
Weet helaas precies hoe dat is , beterschap / succes met de zoektocht naar het middel wat voor jou werkt.
B
BXMLid
01-01-2024, 00:00
#19
vraag over wat langer werkende benzodiazepines

Dit is geen vraag over recreationeel gebruik, maar dat mag denk ik geen belemmering zijn.

In het kort: op dit moment gebruik ik clonazepam, ik denk er over om deze te vervangen door een ander enigszins langwerkende benzodiazepine.
Werkingsduur ("duration of action") is NIET hetzelfde als halfwaardetijd !
Voor mij werkt de clonazepam ongeveer 24 uur, diazepam aanzienlijk minder dan twaalf.

Oxazepam b.v. is een kortwerkende benzodiazepine die voor mij zo'n 6 uur werkt, met een piek van drie uur.

Zijn er nog andere benzodiazepines die enigszins langwerkend zijn, laten we zeggen al gauw zo'n 12 uur ?
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#20
Je weet zelf al een hoop, de rest zou ik zelf aa een arts vragen.

een beetje een kutantwoord, maar met benzo's is het belangrijk dat je gebruik in elk geval in beeld is bij je behandelend arts.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."