Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsOp het randje van een GHB verslaving

Op het randje van een GHB verslaving

48 antwoorden
27 weergaven
18-5-2026
B
BigMLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik ben inderdaad een tijdje niet op het forum geweest...ik zal een update doen hoe het tot nu toe gaat (eerlijk).

Ik ben niet lichamelijk verslaafd, maar mentaal heel erg, en ik wil stoppen maar betrap mezelf er steeds op dat ik toch een dosis neem, en al heb ik genoeg dingen te doen op een dag blijft die craving naar ghb aanwezig.

Na mijn laatste post ben ik een stuk of 3 keer licht verslaafd geweest, daarmee bedoel ik dat ik 3/4 dagen 247 doseerde, daarna kapte ik omdat het gevoel van verolicht nemen waardeloos was en ik kon niet tegen de anxiety dus ik was dan een dag een angstig nerveus mens en daarna weer de oude, en dan kan een buisje wel weer...zo ging dat dus steeds door.
Al die tijd ben ik bezig geweest om het middel te kunnen gebruiken dat ik nog kon slapen, of geen ontwenning kreeg, maar aan die regels of schemas hield ik me haast nooit.

Vorige week ben ik gaan lezen over cravings en mentale verslaving, en ik heb er nooit bij stil gestaan maar ik heb uiteraard veel moodswings...ben regelmatig erg down, en vrave dan naar G...dus ergens wist ik dat als ik van die G af zou zijn zou ik me veel beter voelen.
Dus ik stopte, en na 3 dagen voelde ik me...ik kan het alleen omschrijven als vrij, stabiel, rustig, ik sliep lang en diep...ik miste af en toe de high maar ik voelde me gewoon goedgenoeg.
Ja die dagen, ja je raad het al, ik probeer is een buisje, kijken hoe mijn stemming nu veranderd, ik werd alleen een beetje duizelig, maar voelde me niet beter of euforischer, nog een keer genomen later...weer hetzelfde, maandag waren dat al 4 dosissen...ook niet echt wat ik verwachtte maar de craving was meteen terug...en gister doseerde ik weer de hele dag, en ja op een punt werkt die G uit en dan wordt je wat nerveus en onrustig...en als je dan wat neemt voel je je weer relaxed en dat maakt euforie...ik doseer mezelf gewoon tot ik me rot voel en dan neem ik g om me weer lekker te voelen...ik wordt er echt moe van.

Ik heb nu nachtdienst, half 10 savonds was mijn laatste...dus nu is dat wel uitgewerkt, licht verhoogde hartslag maar vooral in mijn hoofd voel ik me negatief, ik denk negatief en ben down.

Ik heb een paar punten op papier gemaakt met punten om mezelf te herinneren dat ik zonder G beter af ben, die G doet zn werk allang niet meer, maar die craving is er zeker nog.

Ik wil van die mentale verslaving af, een dag doorkomen zonder te denken dat een buisje wel lekker zal zijn of van mn werk naar huisracen om wat te nemen, morgenochtend pak ik het goed in en stop ik het weg in de kelder...ik kan wel stoppen alleen val ik vaak terug, maar ik probeer er alles op te zetten en zal het hier eerlijk zetten hoe dat loopt...kan ik er weer niet vanaf blijven gaat het door de wc. Eigenlijk zou ik dat nualmoeten doen maar ergens vindik dat zo zonde, misschien dat ik het ooit is wil gebruiken...of ikben bang dat ik zwaar depressief wordt als het helemaal weg is.
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#2
Vrees inderdaad dat het niet zo goed met m gaat want hij is al
sinds 7 januari niet meer on line hier geweest....

:rolleyes:
B
BigMLid
01-01-2024, 00:00
#3
Gister toen ik thuis kwam herinnerde ik me dat ik nog een oude kluis had staan, alle ghb en gbl hierin gedaan en de sleutel in een afvalcontainer gegooid. Als ik hierin wil moet ik met een slijptol aan de gang,Dus ff 1 dosis pakken zit er niet in.

Ik voel me nu goed, best opgelucht, nu kijken wat de komende tijd brengt, want in al die tijd ben ik niet langer dan 3 dagen gestopt geweest...
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#4
wow, that is wel erg resoluut Big M!!
Nu maar hopen dat je inderdaad niet lichamelijk verslaafd bent en zoals je denkt "enkel" geestelijk. Maar, wat nu als je straks toch heel erg ziek wordt. Zomaar afkicken van GHB kan gevaarlijk zijn, we kennen allemaal van die voorbeelden. En we denken al gauw dat t niet zo heel erg is, toch we 2 dagen zonder zitten en strontziek zijn. Dus, als ik jou was dan zou ik toch die sleutel maar weer terug pakken, als die container er nog staat. En m dan gewoon aan een vriend of vriending geven, of ergens ver weg in een bos begraven. Zodat je veel moeite moet doen om toch te gebruiken. Wil nml niet dat je straks gevaarlijk ziek wordt, een waanzinnige hoeveelheid GHB vlak onder je neus hebt, en er gewoon toch niet bij kunt. Want dan word je echt gek. Zeker wanneer de afkick verschijnselen gewoon te hevig worden, en zo erg zijn dat je eerder ongezond is wat je doet dan dat het gezond is. Maar, natuurlijk ken jij jezelf, en je verslaving het beste. Dus neem aan dat je dit allemaal van te voren goed hebt overdacht,

heel veel succes!!
B
BigMLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik heb een aantal keer zoveel achter elkaar genomen dat ik afkickverschijnselen kreeg, het begon met lichte hartkloppingen en slaaploosheid...en de ergste waren (na een week 24/7) een dag of 3 flink angstig en nerveus...ik was bang voor vanalles en kwam liever niet onder de mensen.

Als ik nu geen G nam bleef het bij de lichtste verschijnselen...en na 24 uur was dat weg en kon ik ook slapen, ik heb tot nu toch nog niets op...voel me ook heel rustig en niet meer van die onrustige gedachtes, dat is sinds gister avond eigenlijk al.

Ik ben nooit lang gestopt dus ik hoop niet dat er alsog afkick verschijnselen komen, ik dacht dat het niet zo werkte, in het uiterste geval krijg ik die kluis wel open...stiekem heb ik nu wel trek, rotweer buiten, saaie rotdag, rustdag van trainen...mijn ideale trigger. Maar ik weet waar dat heengaat!
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ja, moeilijke tijden zijn dat. Probeer in gedachten te houden dat het
snel beter gaat en de trek ook zal minderen. Het begin is altijd het moeilijkst, maar langzaam
aan bouw je de dagen op, en voor je t weet hoor je jezelf denken; hee, alweer 3 weken niets
gebruikt!
Echt, tijd maakt alles goed. het is een kwestie van volhouden.
probeer bezig te blijven, dat maakt ook dat je er minder aan denkt.
Stilzitten niksen is vaak spelen met de duivel in dit soort situaties.

heel veel success BigM!
s
someoneLid
01-01-2024, 00:00
#7
Big M, ik denk dat het inmiddels geen overbodige luxe is om eens een praatje bij de verslavingszorg te gaan maken. Het is nog maar een kwestie van tijd voordat je "verlangen" een kwestie van craving (hunkering) wordt, en van daaruit gaat het heel snel van kwaad naar erger.
Als ik jou was zou ik proberen om dat voor te zijn nu het nog kan!
s
someoneLid
01-01-2024, 00:00
#8
ps. Als je nu weer gaat gebruiken dan zou je moeten weten hoe laat het is, daarom hoop ik voor je dat je het nu volhoudt. Maar mocht dat niet zo zijn dan is het echt tijd voor de volgende stap.

Sterkte!
B
BigMLid
01-01-2024, 00:00
#9
Vandaag ook weer een vrije dag, ja craving is er wel af en toe maar het heeft niet zoveel invloed om mn stemming, als ik eenmaal heb getraind is mijn hele dag weer goed. Alleen smorgens wat verveling, en dat was altijd de hoofdtrigger, maar op een schaal van 1 tot 10 in verdraagbaarheid is het een 3.
Het is ook niet zozeer ghb waar ik naar crave, ik geloof namelijk niet dat ghb cravings bestaan (zoals cocaine craving), het is meer een craving om onder invloed te zijn...om een roes te hebben, het middel maakt niet uit alleen ghb is het meest praktische en minst onschadelijk.

Het wordt wel met de dag minder vaak, ik vecht ook niet tegen de craving, het is er nou eenmaal...

Ik denk dat het ook veel moeilijk is voor mensen die maanden tot jaren eraan verslaafd zijn geweest, of die het middel echt functioneel gebruikten tegen nervositeit.
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#10
Dat is belangrijk, dat je dat inzicht hebt.
Want als je eenmaal verslaafd bent geweest aan iets dan kun je dat gewoon nooit meer
gebruiken in je leven. Voor jou geld dat dus voor GHB, dus helaas nooit meer die ervaring voor jou, ook niet over een paar jaar. Maarja, je hebt al genoeg gebruikt voor de rest van je leven tesamen, dus dat is niet zo'n ramp.
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#11
graag gedaan, ben blij dat het je wat even laten nadenken.
dat is altijd het verradelijke, in het begin gaat t allemaal goed, dus wat is dan het probleem.
het sluipt er altijd zo geniepig in.

hoe dan ook,
fijne dagen,
B
BigMLid
01-01-2024, 00:00
#12
Hallo allemaal, ik heb een account aangemaakt op het forum omdat ik mijn verhaal graag kwijt wil...en wat meningen van buitenaf zou willen hebben, omdat ik zoals vele andere verslaafden mijn ghb helemaal geheim hou.

Ik ben ermee begonnen in Dec 2012 als vervanger voor alcohol, ik ben een competitief bodybuilder en alcohol is niet gewenst in mijn levensstijl. GHB gaf me toch de kans een avondje "mee te doen".
Later tijdens een wedstrijd voorbereiding hielp het me om de stress en vermoeidheid van het dieet en trainen te vergeten, ik nam voor mijn wedstrijd in april bijna elke avond wel 5 + 2 ml.
Later ging ik het ook weleens gebruiken voor de meest simpele bezigheden, met een vriend de stad in, of gewoon ff de deur uit en een stukje touren.
Het hielp me met mijn 4000 callorieen dagelijks binnenkrijgen, en ik heb de beste vooruitgang in spieropbouw in de afgelopen periode gehad.

Mijn gebruik was in Juni/Juli vanaf een uur of 15:00uur 5ml + 2ml, en dit nog 1á2 keer. Een normale dag voor mij was trainen, en hierna ghb gebruik, ik eet om de 3/4 uur dus ik kan niet constant nemen, dus wanneer het uitwerkte ging ik eten en 1,5 uur later nam ik weer een dosis.
Alles ging prima, ik had het geweldig naar mijn zin, iedereen had lol met me, ik vermaakte me met de kleinste dingen, zelf boodschappen doen was leuk!

De laatste week is mijn verbruik een stuk hoger geworden, met een verandering in mijn lichaam als gevolg...denk ik dan.
Vorig weekend brak de relatie met mijn vriendin, vrijdag moest ik werken in de nacht, ik begon met ghb in de middag na trainen om zon 14:00uur. En ik ging door tot 06:00 die ochtend. Dit was bij elkaar zo'n 40/50ml ruw geschat.
Ik moet erbij zeggen, ik heb al die tijd geslapen ZONDER GHB, en ik sliep prima.

Zaterdag weer nachtdienst, GHB na trainen weer om zon 14:00uur, en ging weer door tot zo'n 06:00uur.
Maandag tussen 13:00 en 23:00 uur gebruik.
Di, wo, do werkte ik 06:30 tot 14:30...normaal gebruikte ik niets tijdens deze diensten want ik trainde erna...nu nam ik zo'n 20ml tijdens een dienst, daarna trainen..en daarna nog zo'n 15ml.

Woensdag begon het eerste probleem, ik sliep om 22:00uur en viel meteen in slaap..ik was ook heel uitgeput van het trainen..om 02:00uur werd ik wakker en was ik klaarwakker tot de wekker ging om 05:00uur.
Donderdag begon ik weer om 07:30 met de eerste dosis, en wanneer het uitwerkte en ik ging eten merkte ik lichte hartkloppingen en een nerveus depri gevoel. Dat depri was natuurlijk omdat ik nog erg zit met mijn relatiebreuk..maar het fysieke had ik nooit eerder meegemaakt.
Donderdag besloot ik 17:00 mijn laatste dosis te nemen en 23:00 ging ik naar bed toe, tot 08:00 uur heb ik gelegen maar niet geslapen, heel licht geslapen en vreselijk gedroomd/dagdroomd. Licht nerveus, ik voel mijn hart kloppen..geen ondragelijkheid maar er is duidelijk ontwenningsverschijnselen.

Vandaag eerst getraind, en weer waanzinnige vooruitgang, dus het hindert mijn fysieke prestatie allemaal niet. En voor/tijdens/na trainen wat last van trillen en hartkloppingen.
Na het trainen besloot ik weer om wat G te nemen (12:00uur), wat was dit heerlijk...voelde me weer helemaal euforisch zoals altijd en later om 15:30uur en net 18:00uur weer een dosis.

Ik heb mijn verhaal gedaan en ik denk nu...wat is nou eigenlijk het probleem..misschien omdat de G inslaat ben ik weer heel optimistisch. Wat ik wil is niet af van de G, ik wil af van de afhankelijkheid...ik wil zonder G kunnen zonder een nerveus gevoel en hartkloppingen/trillingen, en ik wil normaal kunnen slapen zoals altijd..

Bedankt voor het lezen van mijn verhaal, ik denk dat ik graag meningen zou willen ontvangen van anderen, ik heb een hoop ingelezen over GHB..de aanvulling op mijn leven en sport is zeer groot, ik heb er veel voordelen aan en ik zou het niet uit mijn leven willen.
Maar misschien zie of erken ik de onderliggende gevaren niet?

Ik zit nu ook even in een moeilijke periode, om die relatiebreuk...en ik ben met liefde echt een softy dus de G houd me positief en kalm..ergens hoop ik dat als die dip voorbij is dat ik de G gewoon kan gebruiken zoals vroeger, wel dagelijks maar zonder afhankelijkheid en ontwenningsverschijnselen.
s
someoneLid
01-01-2024, 00:00
#13
Hallo Big M,

Welkom op dit forum, ik hoop dat je er wat aan hebt!

Je hebt helemaal gelijk met de titel van je vraag, je bevind je inderdaad op het randje van een ghb-verslaving en ik zou daar meteen wat aan doen als ik jou was. Er bestaat geen verantwoord ghb-gebruik op dagelijkse basis, in elk geval niet als je recreatief gebruik.
Narcolepsie patienten gebruiken Xyrem 1 a 2 keer 's nachts als slaapmedicatie zonder risico op verslaving, maar als recreatief gebruik is het vragen om problemen.

Je zou theoretisch gezien dus 2 maal per dag ghb kunnen nemen zonder verslaafd te raken, maar ik ken niemand die het lukt om dan niet vaker te gaan nemen. Je merkt nu zelf al dat je steeds vaker neemt en op die manier op het randje bent aanbeland, in feite ben je er al overheen. Want je bent nu al geestelijk afhankelijk omdat je merkt dat dingen je zwaar vallen als je niet meer gebruikt. Daarbij zijn verschijnselen zoal trillen, hartkloppingen en slaapproblemen fysieke ontwenningsverschijnselen, tekenen dat je wat dat betreft ook al in de gevarenzone bent aanbeland.

Ga terug naar wat aanvankelijk de bedoeling was, als vervanging van alcohol tijdens het stappen nu het nog kan. Dat zal al niet meer zo makkelijk zijn, maar als je zo doorgaat zit je over een half jaartje of hooguit een jaar in een kliniek, en dat is geen lolletje!

Heel veel sterkte en succes!
r
rickyLid
01-01-2024, 00:00
#14
someone zei:
Ga terug naar wat aanvankelijk de bedoeling was, als vervanging van alcohol tijdens het stappen nu het nog kan. Dat zal al niet meer zo makkelijk zijn, maar als je zo doorgaat zit je over een half jaartje of hooguit een jaar in een kliniek, en dat is geen lolletje!
Klik om te vergroten...

Nu het nog niet op zn ergst is maar toch af en toe nog wil gebruiken zou ik dit indd doen.
Het is er al in geslopen tot je bij het opstaan al begint.
Als je er gevoelig voor ben, zoals nu wel blijkt, zou ik het helemaal niet meer gebruiken want de kans is groot dat het er weer in zal sluipen.
Kliniek in en uit is indd geen pretje..
B
BigMLid
01-01-2024, 00:00
#15
Bedankt voor de reactie's.

Ik ben nu wel gaan beseffen dat ik de risico's serieus moet nemen, ik was altijd op de hoogte van het verslavingsgevaar maar ik had de houding van 'dat gebeurd mij toch niet'...ik heb het gebruik nu verminderd, nog wel dagelijks maar niet meer de hele dag door.

Ik zorg ervoor dat ik het niet meer meeneem naar mijn werk, de eerste paar dagen had ik nog wel wat ontwenningsverschijnselen maar deze waren licht en hadden niet echt invloed op mijn werk en stemmning...tuurlijk was ik wat minder opgewekt en vrolijk maar dat was eignenlijk de normale ik...G maakte me overdreven lollig.

Ik voel me zo wel prima, slapen gaat een stuk beter,en ik zie G weer als een aanvulling om lekker te ontspannen op de dag, maar niet meer als gevaar om afhankelijk van te worden.

In het begin wel lastig omdat je altijd wel zin hebt in de G, maar wat discipline erin weerhoud me van het constante gebruik. IK geloof wel dat er bij dagelijks gebruik altijd het gevaar op de loer ligt dat je weer terugvalt...
T
TetsuoLid
01-01-2024, 00:00
#16
heel diep van binnen weet je wel hoe het zit. luister daar naar.
s
someoneLid
01-01-2024, 00:00
#17
Tetsuo heeft gelijk, dus hou jezelf niet voor de gek. Degenen die denken "dat gebeurt mij niet" gebeurt het juist als eerste, neem dat maar van me aan.

Ik denk dat het verstandig is om langzaam het aantal malen dat je per dag doseert af te bouwen. Dat zal niet meevallen maar daar moet je doorheen. Als je uiteindelijk op 1 keer per dag bent aangekomen dan sla je om de twee dagen een dag over. Als je dat lukt dan neem je nog maar om de dag (dus een dag niet en een dag wel). Als je daar aan bent gewend dan sla je vervolgens twee dagen over, en zo verder totdat je op 1 keer per week (weekend) bent aanbeland.

Waarschijnlijk lukt het je nu nog om zonder veel problemen van het dagelijks gebruik af te komen. Als je doorgaat met dagelijks gebruik kom je geheid in de problemen omdat je waarschijnlijk verslavingsgevoelig bent. Daardoor ben je uiteindelijk op (of zelfs over) het randje aanbeland.
Dus doe jezelf een lol en zorg dat je hier zo snel mogelijk vandaan komt, want hoe langer je enkele malen per dag gebruikt des te gevaarlijker en moeilijker het voor je wordt!

Sterkte en succes!
r
rickyLid
01-01-2024, 00:00
#18
Maar wees eerlijk.. "dat gebeurd mij toch nooit" is al gebeurd eigenlijk. Je gebruikt dagelijks. In je verhaal ben je het wel wat aan het goedpraten omdat je, denk ik, wel dagelijks wil blijven gebruiken.
IK ben van alle jaren dat ik er verslaafd aan ben geweest ook wel een half jaar verslaafd aan geweest dat ik het tijdens mijn werk niet gebruikte maar zodra ik om 4 uur thuis kwam in mijn werkkleren het eerste dopje nam. En als ik moest overwerken begon de afkick dus met de minuut erger te worden. Je lichaam kan dus ook wennen aan een bepaalde tijd dat het ingenomen word. En zo begon het en liep uiteindelijk toch weer op een 24/7 verslaving...
M
MeijerrLid
01-01-2024, 00:00
#19
Je bent al verslaafd als ik het zo lees. Door de ghb word je idd heel optimistisch, je bent dan snel vergeten dat je je zo rot hebt gevoeld. Het is een cirkel waar je in blijft hangen en die zal je op een dag toch moeten verbreken. Verstandig ghb gebruiken is bijna onmogelijk zonder risicos. Op het begin lijkt het onschuldig, maar uiteindelijk zal je het altijd verliezen.
T
TetsuoLid
01-01-2024, 00:00
#20
ik weet niet hoe het tegenwoordig gaat met de TO, maar ik zou zeggen neem de adviezen hier van harte aan :) luister vooral naar je innerlijke zelf, want je weet zelf ook wel wat ik hierna wil gaan zeggen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."