"Hoi Barre,
Wat heftig om je verhaal te lezen.
Ik ben een vrouw van 36 jaar en ben ook al een tijdje onderweg. Op mijn 14e rookte ik mijn 1e peukie, dronk mijn 1e glaasje en hees aan mijn 1e blowtje. Op mijn 16e nam ik het 1e xtc pilletje en 1e snuifje speed. En op mijn 18e 1e snuifje coke. Ik gebruikte veel in het weekend zowel thuis als op party's. In 2004 probeerde ik voor het eerst GHB en dat sloop er heel sneaky in totdat ik 24/7 verslaafd raakte, in combinatie met xtc, coke en speed. Het weekendgebruik werd dagelijks gebruik en in 2009 ging het goed fout. Gelukkig kwam er op tijd hulp en ben ik een jaar de kliniek ingegaan en daarna een jaar begeleid wonen gedaan. Omdat ik nooit een alcohol verslaving had, dacht ik wel te kunnen drinken. Daar ben ik gigantisch de mist mee ingegaan. Eens een verslaafde, altijd een verslaafde Wel al 5 jaar clean van de GHB, dat mijn grootste verslaving was. Maar in 2011 begon ik mezelf de goedkeuring te geven om af en toe een glaasje te drinken en dronk weer mijn 1e drankje op een verjaardag. Moet toch kunnen dacht ik ... Het is "sociaal geaccepteerd", je kan het overal krijgen en iedereen drinkt toch .. Maar iemand zoals ik, (mega impulsief, adhd, verslaafd, geen rem en grenzeloos) kan niet 1 glaasje drinken. Ik begon met buiten de deur te drinken en haalde al snel alcohol in huis. Met advies van mijn familie (die mij altijd steunen) om dat niet te doen. Nee Jaime, je hebt een verslaving en kan dus ook niet drinken. Tja... koppig en stront eigenwijs dat ik ben, moest ik dit natuurlijk zelf ervaren. Een verslaafde weet het altijd beter en doet het graag op zijn eigen manier ... :P Maar of dit de juiste manier is??? Bij mij niet. Alcohol sloop er gigantisch in bij mij en vanaf 2011 heb ik dagelijkse, wekelijkse, soms maandelijkse periodes gehad dat ik elke dag dronk en ook in de ochtend. Want als het in huis is, moet het op. Ook lange periodes dat ik er helemaal mee klaar was en niet dronk. Al snel viel ik in mijn oude gedrag en kreeg ook weer de drang om drugs te gebruiken ... Sinds 2 weken gestopt en ik ga weer naar meetings en volg een leefstijltraining bij de verslavingszorg. Ik heb het openbaar gemaakt en krijg veel steun van iedereen. Ik schaam me er niet meer voor en ben inmiddels een open boek geworden ... Ik zal de rest van mijn leven moeten dealen met de verslaving. Want ik kan ook doordraven in bijvoorbeeld koopgedrag, series kijken, chocolade, chips, etc... Geen rem! Alles of niets. Maar weet je ... dit hoort bij mij en maakt me tot wie ik ben. Mijn leverwaarde was hoger dan normaal, maar gelukkig wel te herstellen!!! Ga je er mee door en gaat je lever kapot dan .. tja .. je weet waarschijnlijk wel wat er dan gebeurd.
Als ik het zo lees is bij jou de verslaving echt hardnekkig en vast geroest. Toch denk ik, met de juiste professionele hulp en begeleiding dat je al een heel eind de goede richting op gaat. Maar ja ... DAN ZOU JE MOETEN STOPPEN MET ALCOHOL!!!!
Ik heb hier nog heel wat tassen met lege flessen staan en ook nog in de kelder.. Toevallig heb ik vanochtend een afscheidsbrief getypt .. Ik zal hem hieronder neerzetten .. Mij helpt het! Ik ga het overschrijven in een kaart en met de tassen en de kaart naar de glasbak om op deze manier het los te laten, zodat ik weer kan doorgaan.
Ik wens je heel veel sterkte en succes!!! Ik hoop dat je goede en gezonde keuzes zult maken.. anders word je niet oud!
Mijn afscheidsbrief aan de drank:
Hello mate, cheers …
Alleen proost ik vanaf nu met non-alcoholische drankjes, want ik neem afscheid van jou. Dat verbaast je hé? 2 Weken geleden al het stopbesluit genomen en dan nu het echte afscheid. Alle overblijfselen van de afgelopen paar jaar van jou gaan netjes naar het glaskerkhof en een afscheidsbriefje leek mij wel op zijn plaats na alles wat we hebben meegemaakt. Je was er in leuke en minder leuke tijden. Je troostte mij als ik het moeilijk had met je verdovende vloeistof. Samen in een roes, waardoor ik mijn emoties, problemen en verantwoordelijkheden aan de kant zette. De “ontspanning en plezier” was voor korte duur, want je weet wat ze zeggen … ‘De kater komt later’. Het is net als je een bal onder water drukt. Het lukt even, maar dan schiet de bal door de druk weer keihard omhoog. En zo is dat ook met de weggestopte problemen. Ik begrijp dat je het fijn vond om samen met mij, geïsoleerd, in een roes te zitten. En al die tijd stond ik stil. Jij belemmert mij in mijn ontwikkeling! En dat is iets wat ik niet meer wil. Daarom zet ik een punt achter onze haat/liefde relatie! Ja, dat LEF heb ik zeker! Want meervoud van LEF is LEVEN!!! En dat is wat ik ga doen, leven en verder komen in het leven!! Geen slaaf meer zijn van de verslaving!
Het ga je goed mate … Farewell, adieu, lebewohl en vaarwel!!!"
In: de laatste verslaving
1-1-2024