Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsOp het randje van een GHB verslaving

Op het randje van een GHB verslaving

48 antwoorden
25 weergaven
18-5-2026
s
someoneLid
01-01-2024, 00:00
#1
Big M is tenminste zo eerlijk dat hij toegeeft dat hij inmiddels verslaafd is. ("maar het blijft een drug...waar ik afhankelijk van ben, en verslaafd aan ben").
Zijn verslaving is voorlopig nog hoofdzakelijk psychisch, maar het zal niet meer lang duren dat hij ook de lichamelijke klachten gaat ervaren als hij niet meer gebruikt. Beginnend met slecht slapen, lusteloosheid en een depri-gevoel als hij enige tijd niet heeft gebruikt.

Nu is het nog de grote verleiding waarom hij gebruikt, maar straks is het om bovengenoemde ontwenningsverschijnselen tegen te gaan. Vanaf dat punt zal hij steeds vaker moeten gaan gebruiken totdat hij 24/7 verslaafd is en er nauwelijks nog een weg terug is. In de door Abstraction aangehaalde aflevering gaat iemand voor de 12e keer naar de ontwenningskliniek, ik bedoel maar.

Het is een feit dat bij regelmatig gebruik je gaba-b en ghb-receptoren ongevoeliger worden (downregulation). Deze receptoren zijn voor een groot deel verantwoordelijk voor hoe jij je voelt, daarom voel je je ook zo goed als je gebruikt. Echter door het ongevoeliger worden van deze receptoren voel je je niet meer goed als je niet meer gebruikt, en hoe ongevoeliger je receptoren des te slechter dat je je voelt, dat is een kwestie van tijd...

Eenmaal 24/7 verslaafd zijn je receptoren dermate beschadigd dat het heel lang zal gaan duren voordat ze zich weer hebben hersteld, en bij langdurige verslaving bestaat de kans dat dit helemaal niet meer gebeurt. In dat geval ben je veroordeeld tot levenslange depressies en angsten, ik bedoel maar...
In de meeste klinieken word je dan wel ontwend (afgekickt) d.m.v. afbouwen i.c.m. valium, en als je geluk hebt baclofen. Maar als je dan na een paar weken zonder onderhoudsdosering baclofen naar huis wordt gestuurd dan is het een kwestie van tijd voordat je weer gaat gebruiken omdat je je beroerd voelt. Je hebt dan nog steeds last van de lange termijn ontwenningsverschijnselen omdat je receptoren nog beschadigd zijn. Bij een 24/7 verslaving duurt het maanden, zo niet jaren voordat deze receptoren weer gevoelig genoeg zijn om je weer een beetje normaal te voelen.
Het is een keihard gegeven dat 2/3 van de verslaafden weer terugvalt in hun gebruik. Dit cijfer komt van prof. Cor de Jong die aan het hoofd van NISPA staat en ook in deze uitzending aan het woord komt, hier is veel onderzoek naar gedaan.

Ik ben al meer dan een jaar aan het pleiten om tijdens de ontwenning baclofen en/of Lyrica in te zetten zodat deze patiëntvriendelijk en zonder complicaties kan verlopen. Daarbij is het van cruciaal belang om na de ontwenning een onderhoudsdosering baclofen te blijven gebruiken om de lange termijn ontwenningsverschijnselen tegen te gaan. Op die manier voel je je na je ontwenning ook nog goed en wordt zo de behoefte weg genomen om weer te gaan gebruiken, hier worden wereldwijd al heel goede resultaten mee geboekt.

Neverending schrijft dat hij nu weer langzaam van dingen begint te genieten, maar hoe zwaarder en langer verslaafd des te langer dit gaat duren. De echt lang en zwaar verslaafden voelen zich zwaar depressief en angstig na het afkicken en hebben in het geval ze geen baclofen krijgen eigenlijk geen andere keus dan weer te gaan gebruiken om zich weer een beetje normaal te voelen. De jongeman in de t.v. rapportage als levend bewijs.

Als je een heroïneverslaafde zonder methadon naar huis stuurt dan zie je hem geheid binnen een paar maanden ook weer terug in de kliniek, en zo is het precies hetzelfde met ghb en baclofen.
Helaas blijkt professor De Jong een beetje hardleers m.b.t. baclofen. Hij weet het wel maar doet er niets aan.

Ik wens Big M veel wijsheid, en voor straks ook veel sterkte toe, want dat zal hij nodig hebben. De ontwenningskliniek is nu nog maar een kwestie van tijd...
B
BigMLid
01-01-2024, 00:00
#2
Gister toen ik thuis kwam herinnerde ik me dat ik nog een oude kluis had staan, alle ghb en gbl hierin gedaan en de sleutel in een afvalcontainer gegooid. Als ik hierin wil moet ik met een slijptol aan de gang,Dus ff 1 dosis pakken zit er niet in.

Ik voel me nu goed, best opgelucht, nu kijken wat de komende tijd brengt, want in al die tijd ben ik niet langer dan 3 dagen gestopt geweest...
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#3
wow, that is wel erg resoluut Big M!!
Nu maar hopen dat je inderdaad niet lichamelijk verslaafd bent en zoals je denkt "enkel" geestelijk. Maar, wat nu als je straks toch heel erg ziek wordt. Zomaar afkicken van GHB kan gevaarlijk zijn, we kennen allemaal van die voorbeelden. En we denken al gauw dat t niet zo heel erg is, toch we 2 dagen zonder zitten en strontziek zijn. Dus, als ik jou was dan zou ik toch die sleutel maar weer terug pakken, als die container er nog staat. En m dan gewoon aan een vriend of vriending geven, of ergens ver weg in een bos begraven. Zodat je veel moeite moet doen om toch te gebruiken. Wil nml niet dat je straks gevaarlijk ziek wordt, een waanzinnige hoeveelheid GHB vlak onder je neus hebt, en er gewoon toch niet bij kunt. Want dan word je echt gek. Zeker wanneer de afkick verschijnselen gewoon te hevig worden, en zo erg zijn dat je eerder ongezond is wat je doet dan dat het gezond is. Maar, natuurlijk ken jij jezelf, en je verslaving het beste. Dus neem aan dat je dit allemaal van te voren goed hebt overdacht,

heel veel succes!!
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ja, moeilijke tijden zijn dat. Probeer in gedachten te houden dat het
snel beter gaat en de trek ook zal minderen. Het begin is altijd het moeilijkst, maar langzaam
aan bouw je de dagen op, en voor je t weet hoor je jezelf denken; hee, alweer 3 weken niets
gebruikt!
Echt, tijd maakt alles goed. het is een kwestie van volhouden.
probeer bezig te blijven, dat maakt ook dat je er minder aan denkt.
Stilzitten niksen is vaak spelen met de duivel in dit soort situaties.

heel veel success BigM!
s
someoneLid
01-01-2024, 00:00
#5
Big M, ik denk dat het inmiddels geen overbodige luxe is om eens een praatje bij de verslavingszorg te gaan maken. Het is nog maar een kwestie van tijd voordat je "verlangen" een kwestie van craving (hunkering) wordt, en van daaruit gaat het heel snel van kwaad naar erger.
Als ik jou was zou ik proberen om dat voor te zijn nu het nog kan!
B
BigMLid
01-01-2024, 00:00
#6
Vandaag ook weer een vrije dag, ja craving is er wel af en toe maar het heeft niet zoveel invloed om mn stemming, als ik eenmaal heb getraind is mijn hele dag weer goed. Alleen smorgens wat verveling, en dat was altijd de hoofdtrigger, maar op een schaal van 1 tot 10 in verdraagbaarheid is het een 3.
Het is ook niet zozeer ghb waar ik naar crave, ik geloof namelijk niet dat ghb cravings bestaan (zoals cocaine craving), het is meer een craving om onder invloed te zijn...om een roes te hebben, het middel maakt niet uit alleen ghb is het meest praktische en minst onschadelijk.

Het wordt wel met de dag minder vaak, ik vecht ook niet tegen de craving, het is er nou eenmaal...

Ik denk dat het ook veel moeilijk is voor mensen die maanden tot jaren eraan verslaafd zijn geweest, of die het middel echt functioneel gebruikten tegen nervositeit.
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ben het wel eens met Someone, als je toch niet meer wilt gebruiken dan kun je t het beste ook maar meteen weg gooien. Want wat moet je er anders mee, of aan iemand geven waarvan je weet dat die het gebruikt (dat is altijd beter dan drugs vernietigen).

En vrees dus echt ook dat voor jou ook in de toekomst GHB gebruik uitgesloten is. Nu kun je het nog wel in de hand hounden. Maar, dat is juist het vervelende met drugs verslavingen, in het begin kun je t ook nog wel allemaal aan. Maar, het is duidelijk dat je toch wel grote problemen hebt om ermee te stoppen, zoals je zelf aangeeft. En, die zullen enkel groter worden over tijd, mocht je zeg maar over een half jaar weer eens willen gebruiken. Want het zal je verbazen dan, hoe snel je gewoon weer terug valt in de oude gewoonte van dagelijks gebruik. Wanneer je eenmaal verslavings gevoelig bent voor een middel, dan is dat eigenlijk voor de rest van je leven. Ookal zit er een jaar tussen, en je zou dan weer eens gebruiken, dan zit je voor je t weet weer in dezelfde shit. Daarom zeggen ze ook altijd dat een alcoholist nooit meer ook maar 1 glas drank kan drinken, omdat hij zo weer terug valt. En dat geld echt met elke verslaving.
jammer maar waar.
B
BigMLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik heb het gedaan..zojuist alles door de wc gespoeld, en er valt zon last van me af.
Ik had zaterdag een hele depri dag, en ben langs mn vriend gegaan...en thuis G genomen, zondag ook 2 dosissen, maandag wat meer, dinsdag nog meer...en toen werd ik helemaal wakker, ik kan het nooit meer gebruiken...dit blijkt maar weer, ik was hersteld voor mijn gevoel en val zo weer in gewoonte...ik heb mezelf heel erg leren kennen in mijn ghb tijd, en ik zal mijn ervaring zeker gebruiken als ik ooit iemand kan helpen.

Dit hoofdstuk is nu echt klaar, gaba drugs zijn geen optie meer...

Bedankt voor alle informati, adviezen en het luisteren naar mijn verhaal. Ik zal zeker actief blijven op het forum.
J
JaimeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Nu is het nog de grote verleiding waarom hij gebruikt, maar straks is het om bovengenoemde ontwenningsverschijnselen tegen te gaan. Vanaf dat punt zal hij steeds vaker moeten gaan gebruiken totdat hij 24/7 verslaafd is en er nauwelijks nog een weg terug is. In de door Abstraction aangehaalde aflevering gaat iemand voor de 12e keer naar de ontwenningskliniek, ik bedoel maar.

Het is een feit dat bij regelmatig gebruik je gaba-b en ghb-receptoren ongevoeliger worden (downregulation). Deze receptoren zijn voor een groot deel verantwoordelijk voor hoe jij je voelt, daarom voel je je ook zo goed als je gebruikt. Echter door het ongevoeliger worden van deze receptoren voel je je niet meer goed als je niet meer gebruikt, en hoe ongevoeliger je receptoren des te slechter dat je je voelt, dat is een kwestie van tijd...

Eenmaal 24/7 verslaafd zijn je receptoren dermate beschadigd dat het heel lang zal gaan duren voordat ze zich weer hebben hersteld, en bij langdurige verslaving bestaat de kans dat dit helemaal niet meer gebeurt. In dat geval ben je veroordeeld tot levenslange depressies en angsten, ik bedoel maar...
In de meeste klinieken word je dan wel ontwend (afgekickt) d.m.v. afbouwen i.c.m. valium, en als je geluk hebt baclofen. Maar als je dan na een paar weken zonder onderhoudsdosering baclofen naar huis wordt gestuurd dan is het een kwestie van tijd voordat je weer gaat gebruiken omdat je je beroerd voelt. Je hebt dan nog steeds last van de lange termijn ontwenningsverschijnselen omdat je receptoren nog beschadigd zijn. Bij een 24/7 verslaving duurt het maanden, zo niet jaren voordat deze receptoren weer gevoelig genoeg zijn om je weer een beetje normaal te voelen.
Het is een keihard gegeven dat 2/3 van de verslaafden weer terugvalt in hun gebruik. Dit cijfer komt van prof. Cor de Jong die aan het hoofd van NISPA staat en ook in deze uitzending aan het woord komt, hier is veel onderzoek naar gedaan.

Hierboven getypt door 'Someone'

Hier ben ik het niet helemaal mee eens.... Tenzij de GHB is veranderd en veel sterker-heftiger is geworden waardoor de afkickverschijnselen nog erger zijn ... Maar levenslange depressies en angsten? Nee, dat geloof ik niet. Ik ben vanaf september 2009 clean van de GHB. Daarvoor 6 jaar 24/7 verslaafd geweest, met tussendoor stoppogingen en zelf afkicken (fout fout). In 2009 kliniek ingegaan voor een jaar en daarna een jaar begeleid wonen. Mijn laatste afkick viel (gelukkig) onwijs mee, vergeleken met de vreselijke helse afkickervaringen die ik heb gehad. Ik kreeg in de detox diazepam, behoorlijke dosis en werd in de gaten gehouden de eerste paar nachten (bloeddruk/hartslag meten) en met camera op mijn kamer. Als ik het zo lees is er veel veranderd op gebied van medicatie. Ik heb nooit van het middel Baclofen gehoord. En afbouwen ken ik ook niet. Daar waren ze toen nog niet mee bekend.
Wat ik wel geloof is dat een verslaving niet zo maar genezen is... Verslaafd zijn is een ziekte en dat duurt de rest van je leven. Je hebt veel tijd en geduld nodig en met de juiste behandelingen kan je er mee leren omgaan. Ik had veel baat bij de therapieën tijdens mijn opname (cognitieve gedragstherapie, terugvalpreventie, ACT, schematherapie, etc.) Nu volg ik leefstijltraining en ga ik naar een meeting. Mijn lichaam en geest moest zeker wel tijdens mijn opname herstellen en dat duurt lang ... Maar zware depressies en angsten heb ik niet gehad. Alles draait hier om echt willen stoppen met die rotzooi en dat doe je vanuit je eigen kracht. In de periode van mijn GHB gebruik was ik juist mezelf kwijt. Die leuke spontane gezellige vrolijke meid was slechts een hoopje ellende geworden ... Tijdens mijn opname kwam ik mezelf tegen en krabbelde ik weer omhoog. Allerlei deuren naar positieve dingen stonden weer open en ik heb zelfs mijn (eerste) echte MBO diploma gehaald.

Dus laat je niet afschrikken door "levenslange depressies en angsten" en "je komt er nooit meer vanaf". Dat klinkt erg negatief en bijna (zoals ik het lees) demotiverend om te stoppen met het middel. Want dat zogenaamde "wondermiddel" GHB, geeft je zo'n heerlijk euforisch en blij gevoel, alsof je de hele wereld aan kan.... Maar ik ben er van overtuigd dat je net zo'n geweldig leuk leven kan leiden, zonder enige "wonder" poedertje, pilletje, vloeistofje en plantje ... Het komt van binnenuit!!! Jij bent regisseur over je eigen leven hoor!! Jij bepaalt het en laat het niet bepalen door drugs of alcohol!!

En mr Big M... kijk uit!!! Als ik het zo lees ben je al zwaar over je grenzen heen gegaan. Ik snap het gevoel van nog niet willen stoppen maar al te goed. Het wel al weten dat je een probleem hebt, maar er nog niks aan doen .... Uiteindelijk gaat het fout! Het kan nog jaren doorgaan, maar er komt een moment dat het niet meer verder gaat en besluit om er iets aan te doen. Althans, dat hoop ik. Maar je komt wel als een slimme vent over ... Je snapt het best wel :wink:

Succes en sterkte!!!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."