Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSchade GHB

Schade GHB

37 antwoorden
32 weergaven
18-5-2026
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Je verhaal klinkt heftig, als je dingen kwijt wilt of wilt vragen kun je beter misschien even zelf een topic openen. Dit topic gaat over schade bij GHB gebruik.
m
mikozLid
01-01-2024, 00:00
#2
SmartieAndMe zei:
Je verhaal klinkt heftig, als je dingen kwijt wilt of wilt vragen kun je beter misschien even zelf een topic openen. Dit topic gaat over schade bij GHB gebruik.
Klik om te vergroten...

@lotte aangezien je aangeeft dat je niet zo goed weet hoe je op een forum te werk gaat:
Ga naar het GHB gedeelte van het forum, links boven aan de pagina zie je in rode letters 'nieuw onderwerp' (ofzoiets). Klik hierop en de rest volgt vanzelf! :)
s
steelpan90Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Lotte199 zei:
Ik zou willen dat ik op deze manier van mijn chronische therapieresistente depressie verlost zou worden. Ik ben 57, ik viel er aan ten prooi toen ik 13 was.

Momenteel wordt er in Groningen onderzoek gedaan naar ketamine voor de behandeling van depressie, aanvankelijk een middel om mensen onder narcose te brengen en in andere landen worden in dit verband onderzoeken gedaan met hallucigene middelen.
Ik was te laat voor het onderzoek met ketamine en als ik zou weten hoe ik aan de GHB zou kunnen komen om op dezelfde wijze mijn depressie te bestrijden, dan zou ik dat zeker overwegen, want zo is het niet vol te houden; ik ben uitbehandeld.

Ik ben onhandig op forums, zie nu de naam van degene die GHB tegen depressie en angst gebruikt niet, maar ik heb de indruk dat hij e.e.a. goed heeft onderzocht en secuur tewerk is gegaan m.b.t. het gebruik van GHB.
Klik om te vergroten...

Ik raad je GHB en Ketamine sterk af om te gebruiken tijdens je depressie. Ga hier niet zelf mee experimenteren want dat loopt gegarendeerd fout.

De eerste paar dagen/weken zul je je top voelen en verdwijnt je depressie als sneeuw voor de zon. Hierna zal alles bergafwaarts gaan en zal je depressie als maar erger worden en je gebruik steeds meer. Afkicken en tegerlijkertijd een zware depressie hebben maar het er niet makkelijker op.

Heb dit allemaal al meegemaakt en kan je uit ervaring vertellen dat ik er niks mee ben opgeschoten. Een hoop geld, verdriet, ellende, en 2 jaar van mijn jeugd heb ik vergooid. En waarvoor? Tja, dat weet ik eigenlijk ook niet.
a
autysdLid
01-01-2024, 00:00
#4
GHB is heel gevaarlijk, omdat de meeste gebruikers niet weten waarmee het gemaakt is en of alle schadelijke chemie eruit is gehaald op het eindproduct
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#5
autysd zei:
GHB is heel gevaarlijk, omdat de meeste gebruikers niet weten waarmee het gemaakt is en of alle schadelijke chemie eruit is gehaald op het eindproduct
Klik om te vergroten...
Dat is niet wat GHB gevaarlijk maakt
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#6
autysd zei:
GHB is heel gevaarlijk, omdat de meeste gebruikers niet weten waarmee het gemaakt is en of alle schadelijke chemie eruit is gehaald op het eindproduct
Klik om te vergroten...
De meeste gebruikers weten ook niet waarmee andere drugs gemaakt zijn en of alle chemische restproducten er volledig uit zijn, volgens die redenatie is dus alles gevaarlijk. En volgens die redenatie is drugs gebruiken dus niet meer gevaarlijk als je wel weet waarmee het gemaakt is? :confused:
w
waldoLid
01-01-2024, 00:00
#7
Als GHB verkeerd gemaakt wordt, kan het zijn dat de Ph-waarde (zuurtegraad) niet juist is. Als deze geen 7 is (Ph-neutraal) dan kan dit je slokdarm beschadigen. Dit geldt ook voor GBL, een van de grondstoffen van GHB die ook in het lichaam omgezet wordt naar GHB. GBL beschadigt ook de slokdarm en voor zover ik weet ook de lever, omdat het daar wordt omgezet tot GHB.
Klik om te vergroten...

Das net anders om, GHB wordt in je maag en in je bloedplasma omgezet naar GBL en Sodium.
GBL lost je slijmvliezen op daarom is het slecht voor je slok-darm.
Je lever, maar meer waarschijnlijk doen de enzymen in je nieren het verder splitsen van GBL weer in CO2 en H20, dit is niet echt een ballast voor je lever/nieren.
Wat wel een ballast voor je systeem kan zijn, en waarom veel mensen bubbels in hun darmen krijgen is dat je ineens een grote hoeveelheid zout binnen krijgt die het lichaam moet verwerken.
G
GezelligheidLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik heb alles aandachtig zitten lezen. Zelf bestel ik altijd 250ml en dat deel ik dan ook. Meestal feest ik hem 3 dagen door en ben ook de dagen onder invloed van ghb. Ik gebruik het ook om te slapen. Maar als het op is dan kap ik ermee. Maar ik krijg altijd afkick verschijnselen. Mijn handen en voeten gaan slapen. Hartkloppingen, etc.
Ik koop altijd een fles vodka of wijn en de klachten verdwijnen. En dan slaap ik heerlijk.

Meestal wacht ik een paar weken voor dat ik weer een 250ml flesje haal.
Maar een tijdje terug had ik 3x in 3 weken gehaald. Daar zaten elke keer een paar dagen zonder gebruik tussen.
Maar dat maakte niks uit! Mijn lichaam reageerde super heftig kreeg problemen met mijn organen. Hartkloppingen waren zo heftig dat ik dacht dat ik dood ging. Uiteindelijk weer opgelost met alcohol. Maar het heeft een week geduurd.

Wat ik hiermee wil vertellen is dat ik heb gemerkt.. ook al stop je 3 dagen en je gaat daarna weer verder. Dat je wel een verslaving opbouwd. Hoe meer ik gebruik hoe meer ik kan pakken. Hele hoge dosis in korte tijd. Zo sluipt een verslaving er toch in zelfs met dagen ertussen zonder gebruik.

Ik denk dat er te weinig bekend nog hoe dat precies zit. Want na 5 uur is het niet meer terug te vinden in je urine. Maar toch merk ik na herhaaldelijk gebruik dat het zich opstapelde. Doe het nu nooit meer zo want ik wil dat niet meer meemaken.
J
Johnny SnowLid
01-01-2024, 00:00
#9
Een GHB verslaving kan enkel afgebouwd worden of men gaat in psychose voor wie weet hoe lang en met welke schade of men sterft. Vandaar de GHB kliniek waar je klinische GHB krijgt om af te bouwen. Op jezelf afbouwen is haast onmogelijk... Ik spreek dan over dagelijks gebruik van zo'n drie weken, vanaf dan, elke dag non stop, zal een van die twee aspecten zich voordoen bij cold turkey. Ik heb het zien gebeuren met een vriend van mij. Drie dagen en nachten in een vreselijke psychose met lange tijd in de psychiatrie nadien... Geen lachertje, GHB verslaving! Ik heb het zelf best vaak gedaan, tot ik dat heb zien gebeuren, sindsdien ben ik er altijd afgebleven... Zo super vind ik het effect nu ook weer niet, wel in combinatie met coke, maar je moet echt de exacte dosis nemen zodat je vol energy zit en niet lui en tam begint te worden, en die grens is zo klein. Meestal ga je wel een paar keer out van GHB, dan krijg je eerst enorm veel honger, val je in slaap met je kop in je bord eten, word je wakker met barstende hoofdpijn...

Een drug die ik te riskant vind om verslaafd aan te raken.
G
GezelligheidLid
01-01-2024, 00:00
#10
Daarnaast las ik ook dat er word gezegd waarom een illegale drugs boven een legale drugs verkiezen? Het is echt niet zo dat alle drugs die overheid goedgekeurt heeft goed zijn! Slaappillen antidepressie allemaal troep van de bovenste plank. Het is ook een miljoenen industrie. Waar geld belangerijker lijkt tegenwoordig dan de uitwerking. Liever een jointje voor het slapen gaan dan een pammetje
o
os040Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Mijn begrijpend lezen is prima, de jouwe ook? Volgens mij gaat je mooie onderzoekje namelijk niet over dagelijks gebruik en hoe de hersenen dan omgaan met zuurstoftekort en GHB. Als je elke nacht onder invloed van GHB slaapt betekent dat als je het mij vraagt een chronisch zuurstoftekort in je hersenen, toch?!...
Klik om te vergroten...

Dit wordt me laatste reactie want vind het een beetje tegenvallen zo :). Het onderzoek toont aan dat er GEEN zuurstoftekort ontstaat door het onder invloed zijn van GHB in een coma (out zijn) en dat er geen vermindering van zuurstof naar de hersenen is terwijl je dus in coma ligt. Dus hoe jij erbij komt dat GHB dus zorgt voor een zuurstof tekort in de hersenen is me niet helemaal duidelijk.

"Mamelak has also noted the unique ability of GHB to reduce brain glucose consumption, without toxic effect." Wat dus inhoud dat de hersenen minder koolhydraten nodig hebben om op hetzelfde niveau te kunnen blijven functioneren en dus zelfs hersenschade tegengaat. Misschien moet je je engels een beetje opfrissen. :wink:

Zoals ik zei vrijwel zeker, er wordt momenteel onderzoek naar gedaan heb ik gelezen. Ik zal je de uitslagen sturen als het onderzoek is afgerond...
Klik om te vergroten...

Je moet dat onderzoek toch ergens hebben gelezen? Of heb je dan gehoord van iemand? Anders kan je toch gewoon een link geven naar de desbetreffende studie?

Hoe kom je hierbij? Het hele internet zegt namelijk van wel, ik kan nergens vinden van niet. Daarbij heb ik dit ook geleerd in een training over drugs en zelf en bij anderen ook ervaren.
Klik om te vergroten...

http://www.rivm.nl/bibliotheek/digitaal ... apport.pdf
http://www.hulpgids.nl/index.php?mid=81&content=640
http://www.yojax.com/site/ghb
http://kungfuchem.blogspot.nl/2009/03/g ... gamma.html

Staat allemaal dat het geen tolerantie geeft en was bij mij ook precies zo, maar misschien is het per individu verschillend :)

Klopt, en daarom worden zo weinig dingen met zekerheid gezegd over drugs. Geen enkele onderzoeksuitslag over ratten zal ooit op mensen toegepast worden zonder het ook te testen op mensen in een veilige omgeving.

Als een rat bepaald gedrag vertoond is dat een reden om wel of niet op mensen te gaan testen, maar nooit een reden om aan te nemen dat mensen wel hetzelfde zullen reageren.
Klik om te vergroten...

Een rat heeft veel wel van de menselijke hormoonhuishouding weg en ook het zenuwstelsel en wordt vaak als proef gebruikt omdat het redelijk vaak overeenkomt. Maar dat is een andere discussie.

Je zegt dat je controle hebt omdat een verslaving langzaam op komt. Moet ik daaruit afleiden dat jij vind dat alle verslaafden dom zijn en jij niet? Dat is namelijk ook een heel herkenbaar kenmerk van een beginnende verslaving, het is alleen moeilijk in te zien.
Klik om te vergroten...

Zeg niet dat ze dom zijn, maar je kan een beginnende (lichamelijke) verslaving echt wel herkennen.

Wat betreft de zelfmedicatie, als GHB ervoor zorgt dat er extra receptoren worden aangemaakt betekent dit gewoon dat er bij stoppen met GHB te veel signalen worden doorgegeven in je hersenen. Of je nu een lichamelijke afhankelijkheid hebt of niet, te veel signalen kunnen angsten en paranoïde gedachten opleveren en in het ergste geval een psychose.
Ik snap uberhaubt niet waarom iemand een illegaal middel zou verkiezen boven een legaal middel wat door een gediplomeerd iemand wordt voorgeschreven en betaald door de verzekering... :confused:
Klik om te vergroten...

Zoals ik al aangaf is 8 tot 10ml per dag niet genoeg om zo'n heftige reactie te veroorzaken. En waarom iets kiezen boven een voorgeschreven middel? Heb ik al uitgelegd. GHB wordt gedemoniseerd in dit land en vele andere terwijl het juist een veel betere medicatie is tegen angst en depressie dan de zogenaamde voorgeschreven middelen.

Het beste middel is niet altijd het middel wat de meeste klachten onderdrukt, maar soms ook het middel wat iets minder klachten onderdrukt maar daarbij wel de risico's enorm verkleind. Dus de risico's van misbruik op recept maar ook het verergerd terugkomen van de klachten bij stoppen.
Klik om te vergroten...

Als jij serieus denkt dat een benzo of SSRI minder schade of bijwerkingen en verslaving veroorzaakt dan GHB heb je het echt mis. Benzodiapines zijn 10x zo verslavend en een SSRI veranderd op lange termijn hersenprocessen wat wel weer wat hersteld maar wat met logisch nadenken dus ook niet echt ideaal is. Daarbij veranderd het je karakter.

Je blijft er wel op hameren dat ik niet goed lees, maar dat is meer jouw probleem. (LET OP, ik probeer je met de volgende uitleg niet te beschuldigen van een verslaving, ik vertel alleen hoe het meestal gaat!) Zoals ik al zei, een geestelijke verslaving is heel moeilijk bij jezelf te signaleren en je kunt heel lang geestelijk verslaafd zijn en zelf blijven ontkennen dat het zo is. Het is dus mogelijk dat je het zelf niet door hebt. Ik ben een jaar lang geestelijk verslaafd geweest aan wiet en ik was in de volle overtuiging dat het niet zo was.
Het is dus heel goed mogelijk dat je in die tijd wel geestelijk verslaafd was, je gebruikt(e) het tenslotte elke dag. Hoe het nu is kan ik uiteraard niets over zeggen.
Klik om te vergroten...

Ik gaf dacht ik aan dat ik ook vaak een week stopte en daar prima mee kon leven. Voelde me top, gewoon zoals ik me altijd heb gevoeld zonder G. Dus van een geestelijke verslaving is dan geen sprake.

Het is inderdaad een onderschatte drug, al is het wel de meest veilige drug die er is (including alcohol). Mijn mening is overigens dat je er wél lichamelijk verslaafd aan kunt raken, maar das een andere discussie die we hier beter niet ook nog eens bij kunnen betrekken :wink:
Klik om te vergroten...

Cannabis is niet lichamelijk verslavend, je lichaam gaat niet protesteren na stopzetting van gebruik, al kan slapen e.d. wel moeilijk zijn. Verder alcohol bestempelen als meest veilige drug is natuurlijk een lachertje. :P Alcohol staat bovenaan de harddrug lijst op nummer 1.

http://www.scientias.nl/alcohol-is-scha ... oine/18878

Maargoed we kunnen nu nog wel uren doorgaan, maar ik denk dat de topic starter zijn vraag nu wel beantwoord heeft gezien en dat we tot de conclusie kunnen komen dat ghb mits gecontroleerd gebruikt geen schade zal geven en een heel fijn goedje kan zijn. :smoke:
P
PerrydiculousLid
01-01-2024, 00:00
#12
Beste DF,

Ik verdiep me graag in alle vormen van drugs.
Schade, verslaving, ervaringen etc.
Dan kies ik daar de toppers uit en kijk ik met eigen ogen hoe geweldig het is.
Wat ik me nu afvraag is:
Wat is nou eigenlijk de schade van GHB?
Het enige wat ik overal kan vinden is dat je relatief verslaafd kan raken en dat overdoseren gevaarlijk is.
Is er überhaupt schade aangetoond bij langere tijd gebruik?
Hersenschade of leverschade? (Die lijken mij het meest logisch)

Groet en dank,
De Raven Stylez :P
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ben je van plan een GHB verslaving op te bouwen en wil je weten hoeveel het kwaad kan? :grin:

Of GHB echt hersenschade of andere schade aanricht is nog niet helemaal duidelijk. Wel kan aangenomen worden dat als je outgaat van de GHB er hersenschade kan optreden, vanwege zuurstof tekort in je hersenen. Outgaan kan dus zeker wel kwaad, al zeggen GHB gebruikers van niet.

Als GHB verkeerd gemaakt wordt, kan het zijn dat de Ph-waarde (zuurtegraad) niet juist is. Als deze geen 7 is (Ph-neutraal) dan kan dit je slokdarm beschadigen. Dit geldt ook voor GBL, een van de grondstoffen van GHB die ook in het lichaam omgezet wordt naar GHB. GBL beschadigt ook de slokdarm en voor zover ik weet ook de lever, omdat het daar wordt omgezet tot GHB.

Daarbij zal een GHB verslaving indirect ook veel schade aanrichten, als je echt afhankelijk bent van GHB zul je elke 2 uur een nieuwe dosis moeten nemen. Ook 's nachts wordt je dan om de twee uur wakker om een nieuwe dosis te nemen en de afkick schijnt verschrikkelijk te zijn zonder medicijnen.
P
PerrydiculousLid
01-01-2024, 00:00
#14
SmartieAndMe zei:
Ben je van plan een GHB verslaving op te bouwen en wil je weten hoeveel het kwaad kan? :grin:

Of GHB echt hersenschade of andere schade aanricht is nog niet helemaal duidelijk. Wel kan aangenomen worden dat als je outgaat van de GHB er hersenschade kan optreden, vanwege zuurstof tekort in je hersenen. Outgaan kan dus zeker wel kwaad, al zeggen GHB gebruikers van niet.

Als GHB verkeerd gemaakt wordt, kan het zijn dat de Ph-waarde (zuurtegraad) niet juist is. Als deze geen 7 is (Ph-neutraal) dan kan dit je slokdarm beschadigen. Dit geldt ook voor GBL, een van de grondstoffen van GHB die ook in het lichaam omgezet wordt naar GHB. GBL beschadigt ook de slokdarm en voor zover ik weet ook de lever, omdat het daar wordt omgezet tot GHB.

Daarbij zal een GHB verslaving indirect ook veel schade aanrichten, als je echt afhankelijk bent van GHB zul je elke 2 uur een nieuwe dosis moeten nemen. Ook 's nachts wordt je dan om de twee uur wakker om een nieuwe dosis te nemen en de afkick schijnt verschrikkelijk te zijn zonder medicijnen.
Klik om te vergroten...
Verslaving is niet echt waar ik naar wil gaan :P
Ik denk er aan 't gewoon 1 keer te gebruiken en kijken waar al die heisa nou om is.
Sowieso wil ik erg minderen met hoeveelheden drugs en meer variëren.
Zo hou ik 't leuk, spannend en interessant.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Goed bezig, drugs moet geen gewoonte zijn maar iets extra's af en toe! Mocht je GHB willen proberen een paar tips:

- Laat het testen bij een testcentrum, mocht je dit niet doen, check in ieder geval of de Ph-waarde klopt
- Begin met 2,5ml voor een eerste keer, daarna kun je opbouwen.
- Neem nooit meer dan 4 / 5ml in een dosis, afhankelijk van wat je kunt hebben
- Houd de tijd bij wanneer je je dosis genomen had, zo kun je nooit te vroeg herdoseren.
- Koop een doseerspuitje

Dan kan er eigenlijk niet veel misgaan! Enjoy! :mrgreen:
P
PerrydiculousLid
01-01-2024, 00:00
#16
SmartieAndMe zei:
Goed bezig, drugs moet geen gewoonte zijn maar iets extra's af en toe! Mocht je GHB willen proberen een paar tips:

- Laat het testen bij een testcentrum, mocht je dit niet doen, check in ieder geval of de Ph-waarde klopt
- Begin met 2,5ml voor een eerste keer, daarna kun je opbouwen.
- Neem nooit meer dan 4 / 5ml in een dosis, afhankelijk van wat je kunt hebben
- Houd de tijd bij wanneer je je dosis genomen had, zo kun je nooit te vroeg herdoseren.
- Koop een doseerspuitje

Dan kan er eigenlijk niet veel misgaan! Enjoy! :mrgreen:
Klik om te vergroten...

Kijk, dit is bruikbaar :grin:
Heb hier toevallig nog een pH strip liggen, dus ik denk dat ik dat dan ga doen.
Wist 1 persoon die 't zelf gebruikt en dacht, vraag 'm ff:
Nee, ik verkoop jou niet. Ik vind 't best als je 't wil proberen, maar ik wil niet verantwoordelijk zijn wanneer jij jezelf naar de tyfus helpt.

Klinkt veelbelovend! :tearsofjoy:

Zal zien of ik 't in handen kan krijgen. Anders maar iets anders voor laten gaan.
Truffels / paddo's lijken me ook wel leuk :mrgreen:
d
dopertjeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mijn ervaring is dat je wel blijvende schade over kan houden aan langdurig ghb gebruik. Mijn vriend wil het nog niet helemaal toegeven maar zijn geheugen is vele malen slechter, kan niet veel informatie meer in 1 keer verwerken en zijn handen trillen constant.... dus weet waar je aan begint, langdurig gebruik zal ik zeker vermijden.

Verder vind ik 2,5 ml persoonlijk veel. Daar ging ik de eerste keer van out. Is natuurlijk erg verschillend maar liever te weinig dan te veel.

En als laaste tip. Als je na een half uurtje niets (denkt te) voelen neem dan niet meteen veel meer. Je kan beter afwachten en een andere keer iets meer nemen. Een extra doses terwijl de andere wat laat binnenkomt kan erg naar uitpakken.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#18
RavenStylez zei:
Zal zien of ik 't in handen kan krijgen. Anders maar iets anders voor laten gaan.
Truffels / paddo's lijken me ook wel leuk :mrgreen:
Klik om te vergroten...

Truffels / Paddo's zijn een stuk veiliger aangezien deze geen schade aanrichten en niet verslavend zijn. Dit zijn drugs die de meeste mensen slechts enkele malen per jaar willen en ook niet meer.

GHB kan inderdaad op lange termijn bij hevig gebruik wel schade aanbrengen maar voor zover ik weet is dit vaak te herstellen met een goede afkick en de juiste middelen.

Het trillen volgens mij vanwege een dopamine overschot, waardoor je ook onrust en angsten kunt krijgen enzo en volgens mij bij acute afkick zelfs epileptische aanvallen.

Verder vind ik 2,5 ml persoonlijk veel. Daar ging ik de eerste keer van out. Is natuurlijk erg verschillend maar liever te weinig dan te veel.
Klik om te vergroten...

Voor de meeste mensen is 2,5ml prima om mee te beginnen, dat er iemand van out gaat heb ik dan ook nog nooit eerder gehoord (ik wil niet zeggen dat ik je niet geloof hoor!). Maar inderdaad, liever te weinig dan te veel.
R
Rowan0162Lid
01-01-2024, 00:00
#19
os040, Ben je na 3 jaar bereid toe te geven dat je ongelijk had in deze discussie? Of zit je nog steeds in de ontkenningsfase?
d
dopertjeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Beetje gevoelig typje mischien... 1 tot 1,5 heeft voor mij meer dan genoeg effect. Mijn vriend is er jaloers op.....

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."