jcutter zei:
Het lijkt mij wel wat, maar er zijn nadelen:
-Ik ben bang om mijn persoonlijkheid te verliezen
-Het kost veel geld en daarnaast moet ik ook nog de rit betalen.
-Ik leef van een studiefinanciering.
-Ik ben bang om in paniek te raken
(potentiele)voordelen
-Ik kom mezelf tegen
-Ik verwerk mijn vreemde jeugd eens voor een keertje
-Ik word erg vrolijk
-Mijn leven word anders
Dat over die persoonlijkheid verliezen. Dat kan ik op 2 manieren interpreteren: of je bent bang om een soort ego-death of transformatie mee te maken tijdens de trip, of je bent bang dat na de trip je een ander persoon bent. In het 1e geval is er de geruststelling dat er begeleiding is, zodat er geen freaky ongelukken gebeuren, dus dat lijkt me niet erg zorgwekkend.
Maar de 2e optie dat je persoonlijkheid verandert na de trip, dat speelde wel enigszins in mijn overweging mee. Dus ik bedoel het idee dat je gebrainwashed wordt ofzo, dat je in 1 keer helemaal happyclappy bent. Maar ook deze angst heb ik van me afgezet, omdat ik gelukkig veel lees dat het volgens de meeste gebruikers niet een wondermiddel is, in de zin van: drink een keertje ayahuasca en al je problemen zijn voorbij.
Deze realistische insteek, die adreno hierboven ook al noemde, dat heling ook vanuit jezelf moet komen, stelt mij wel gerust. Het klinkt misschien wat vreemd: maar ik zou beslist geen ayahuasca tot mij nemen als 100% van de gebuikers het als wondermiddel zou omschrijven. Dan zou ik er namelijk echt sekte achtige dingen achter gaan zoeken.
Ik wil het wsl voor de zomer gaan doen. Maar waar ik wel een beetje tegenop zie is, dat je het risico loopt dat je je vreemd gaat gedragen in zo'n groep. En ook dat mogelijke overgeven. Maar ik zie zeker ook de voordelen van zo'n groep in.
In mijn achterhoofd heb ik al een beetje het plan, dat als de 1e keer niet een totale ramp wordt, om het dan daarna nog minimaal 2 keer te doen.
Drie vind ik een mooi getal, en ik denk dat ik dan een redelijk goed oordeel kan geven over ayahuasca. Want naast het feit dat ik hoop dat het goed voor mijn mentale/fysieke gezondheid is, neem ik ook deel aan zo'n ritueel vanuit pure nieuwschierigheid.