Stoneboot zei:
Is het echt gevaarlijk om zonder begeleiding te doen?
Dat hangt er naar mijn idee sterk vanaf hoe je het aanpakt. Ik las net van iemand ergens die had pharmahuasca of anahuasca gebruikt en die kreeg een allergische reactie. Gelukkig konden haar vrienden een ambu bellen, anders was ze overleden.Ik moet zeggen dat ik van een dergelijke reactie bij echte ayahuasca nog nooit heb gehoord. Maar veel mensen maken niet echt een onderscheid tussen deze midelen, dus ik meld het maar even. In dit specifieke geval was iemand dus overleden zonder begeleiding.
Verder kan iemand bij ayahuasca bv aggresief worden en kan het dus nuttig zijn als er begeleiding is die hem/haar tegen zichzelf en anderen beschermt. Dit is zeker niet een standaard gang van zaken, maar het kan heel af en toe is gebeuren, dus het is toch iets om in je achterhoofd rekening mee te houden.
(Uiteraard is er een onderscheid te maken tussen de rituele begeleiding van een sjamaan en de begeleiding van helpers. Helpers kunnen ook twee nuchtere vrienden zijn die je ondersteunen.)
Betekent dat, dat ik een tegenstander ben van een solo-reis op ayahuasca?
Nee, dat niet. Ik denk dat als iemand zich goed voorbereid en in zijn eentje ayahuasca drinkt dat, dat ook tot helende resultaten kan leiden. Je hebt echter niet de hulp van een sjamaan, en dat kan net iemand zijn die je een positieve push geeft tot heling. Bijvoorbeeld de gezangen zijn, geloof het of niet, echt helend. Dus dat is wel een gemis als je niet in een ritueel reist.
Een ander nadeel van alleen reizen (dus zonder sitter) is dat als die kleine mogelijkheid zich voordoet dat je 'door het lint gaat' dat er dan niemand is die je kan beschermen. En dit kan dus tot onveillige situaties leiden.
Daarom is mijn (voorlopige) mening dat als je alleen wilt reizen dat je het dan eerst is een paar keer onder begeleiding moet hebben gedaan, zodat je in een veillige omgeving ontdekt wat je ongeveer kunt verwachten. En als je het dan daadwerkelijk alleen gaat doen: zorg dan dat je een zeer veillige dosis neemt! Bijvoorbeeld eerst is een derde portie. En als je na een uur niks merkt kun je weer een beetje bijpakken.
Maar ik denk persoonlijk dat je bij zo'n solo-reis altijd een stuk minder moet nemen dan je in een rituele setting 'aankunt.'
Dus ja, ik denk dat solo reizen best kan, maar alleen na goede voorbereiding. En zelfs dan zijn er nog steeds bepaalde risico's die je neemt.
Goh, wat een lange tekst.
Komt wsl omdat ik me de laatste dagen zo intensief met dit onderwerp heb beziggehouden.
![:wink:]()