Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAyahuasca, Zeg dat wel

Ayahuasca, Zeg dat wel

67 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
D
DumpyLid
01-01-2024, 00:00
#1
Het is wel legaal als het in ceremoniële setting word gebruikt maar wel voor 18+
Maar heb zat verhalen gehoord waar mensen die veel jonger waren Ayahuasca in NL dronken, dus het kan wel maar niet overal denk ik.
K
KighLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ayahuasca is zo'n zaakje, het is niet als paddo's.
Ik snap dat er mensen zijn, die onder de 18 zijn en klaar zijn voor ayahuasca, maar dat zijn denk ik er niet zoveel. Ik ben nu 17 en heb wel het gevoel dat ik een paar helpende inzichten, verwijderde blokkades en vooral een nieuwe motivatie kan gebruiken. Toch heb ik nogsteeds niet het gevoel klaar te zijn. Ik denk dat dat gevoel morgen, komende week, of pas over 6 maanden (of later ofcourse) kan komen, maar niet zodra ik over ~3maanden 18 word, stipt.
Daarom vind ik persoonlijk dat zo'n 18+ regeling wel begrijpelijk, maar ook dat het niet wettelijk bepaald, maar door de sjamaan zelf bepaald hoort te worden. Bijvoorbeeld dat er vantevoren een gesprek met de sjamaan gefixt wordt, zodat het beslist kan worden.

@Ghost,
wat fijn dat het een leuke ervaring voor je was :).
Ik denk dat je een slimme zet maakte door met dumpy samen te gaan, die er al wat vanaf wist en ervaring had, zo gaat men iig met een goed gevoel naar zo'n ceremonie.
Ik blijf verbaasd erover, watvoor medische functies in die planten schuilen. (Logisch ofcourse, sinds onze verreverreverrevoorvoorouders het al gebruikten.)
P
PlimuLid
01-01-2024, 00:00
#3
^het gaat niet om de leeftijd van het lichaam. maar om de leeftijd van de spirit
bedankt voor het lezen
K
KighLid
01-01-2024, 00:00
#4
Dat snap ik wel en ik deel de mening, maar ik heb nog nooit een 14 jarige gezien, waarvan ik je NU zou zeggen dat die mentaal klaar zou izjn voor ayahuasca (ookal zou die persoon dat zelf wel zeggen). Ik denk leeftijd van de spirit zou een beetje gemodificeerd kunnen worden naar: rijpheid van de spirit.

Maar ik weet ook eigenlijk niet waarom ik zo nu zit te kutten over die zin, volgens mij bedoelen we gewoon hetzelfde.:grin:
P
PlimuLid
01-01-2024, 00:00
#5
Kigh zei:
Dat snap ik wel en ik deel de mening, maar ik heb nog nooit een 14 jarige gezien, waarvan ik je NU zou zeggen dat die mentaal klaar zou izjn voor ayahuasca (ookal zou die persoon dat zelf wel zeggen). Ik denk leeftijd van de spirit zou een beetje gemodificeerd kunnen worden naar: rijpheid van de spirit.

Maar ik weet ook eigenlijk niet waarom ik zo nu zit te kutten over die zin, volgens mij bedoelen we gewoon hetzelfde.:grin:
Klik om te vergroten...

zeker bedoelen we het zelfde. maar ik ben ook geen 14 :P die zijn er hoe dan ook nog niet klaar voor.

ikzelf ben net niet volwasse, maar heb al veel meegemaakt, helaas was een hoop van die dingen negatief en dus wist ik dat ik het gewoon moest doen.
en dat is zeker een goede keus geweest
en had ik al ervaring met trippen enzo
K
KighLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik wilde niet zeggen dat ookal ben je niet volwassen bent, dat je er niet klaar voor bent.
Je weet het gewoon van jezelf, denk ik.

Maar voor de negatieve ervaringen die je beschreef, ik denk zelf ook dat ayahuasca daar de perfecte plant voor is. Ik weet zelfs bijna zeker dat ik in dat geval een plant meer schat dan een psychiater, in bepaalde zin. Tenminste als men hulp wil, en bereid is zichzelf over te geven en te laten gaan. Een psychiater is goed ervoor om iemand bereid te maken en de oppervlakkige shit weg te halen, en iemand vol te pompen met medicijnen. Tenminste denk ik er zo over. Ben zelf nooit bij een psychiater geweest (voor negatieve ervaringen van mijn kant dan, wel voor m'n gedrag :rolleyes:), maar ken ook niemand die echt geholpen is door een psychiater en zich een nieuw mens voelde, nadat hij met een psychiater over zijn negatieve ervaringen had gepraat. Waarschijnlijk zeer kort door de bocht, maar ik heb gewoon nog nooit echt iets goeds over een shrink gehoord.

Zoals ik eerder al schreef, geen id waarom ik zo'n verhaal nu schrijf, ik krijg gewoon zo'n gevoel van, hmm, dit voelt niet goed, ik moet er ff wat op schrijven, en uiteindelijk denk ik dat het eigenlijk onzin is. Maargoed, ik post het nu gewoon om mijn gemoedstoestand tot rust te krijgen. :stoned:
S
StonebootLid
01-01-2024, 00:00
#7
Bij mij hielp een psychiater wel degelijk, niet persé omdat het een psychiater was maar gewoon dat ik iemand had waar ik mijn verhaal aan kwijtkon zonder dat die je beoordeelt.
D
DumpyLid
01-01-2024, 00:00
#8
iedereen heeft blokkades.. blokkades kunnen in de vorm zijn van trauma's maar het kunnen bijvoorbeeld ook slechte eigenschappen zijn. Het is maar een woord, maar ik neem aan dat iedereen wel wat te verbeteren heeft of inderdaad zoals jij zegt meer over zichzelf wilt leren.
J
JUNGLISTLid
01-01-2024, 00:00
#9
Een mooi verslag, ik ben gelijk heel erg geïntresseerd in deze drug.
Er word heel de tijd gesproken over blokkades, maar ik denk niet dat ik die heb. Tenminste, ik heb geen trauma's of wat dan ook en die blokkades zeggen me niks, dus dat zal wel betekenen dat ik er geen heb ofzo..
Maar dat betekend toch niet dat als je geen blokkades heb je de drug niet moet proberen? Jezelf leren kennen spreekt me wel aan.. Ik ben er zeker nog niet klaar voor, ik wil eerst wat meer ervaring met andere drugs maar ayahuasca komt zeker op m'n lijstje met dingen die ik ooit wil proberen :grin:

Ik vraag me alleen af wat de gevaarlijke aspecten van de drug zijn?
S
StonebootLid
01-01-2024, 00:00
#10
Zijn er ook mensen die dood zijn gegaan aan Ayahuasca en dan niet door een allergie?
D
DumpyLid
01-01-2024, 00:00
#11
Als je het samen neemt met anti depresivia kan dat gevaarlijk zijn (combi met mao remmers is niet goed). verder mischien met bepaalde drugs? maar dat weet ik niet, verder niet. Iboga is wel een middel wat dodelijk kan aflopen, maar bij Ayahuasca heb ik daar verder niks over gehoord.
J
JUNGLISTLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik vraag me af wie die Ayahuasca betaald? Zo'n bijeenkomst komt op mij over als iets heel spiritueels enzo, en ik vind niet dat het er bij past dat iedereen aan de deur of als ze weg gaan geld moeten betalen.. Ik kan me er niks bijvoorstellen :P want het kost natuurlijk geld. Word het gewoon door 1 iemand betaald die dan bepaalde mensen uitnodigd of wat?
P
PlimuLid
01-01-2024, 00:00
#13
JUNGLIST zei:
Ik vraag me af wie die Ayahuasca betaald? Zo'n bijeenkomst komt op mij over als iets heel spiritueels enzo, en ik vind niet dat het er bij past dat iedereen aan de deur of als ze weg gaan geld moeten betalen.. Ik kan me er niks bijvoorstellen :P want het kost natuurlijk geld. Word het gewoon door 1 iemand betaald die dan bepaalde mensen uitnodigd of wat?
Klik om te vergroten...

iedereen betaald gewoon geld aan de organisator(en) en klaar.
ze waren zelfs vergeten dat wij nog niet betaald hadden tot dat wij vroegen, bij wie moeten we betalen?
maar het is meer een beloning dan een betaling

rustug :stoned:
D
DumpyLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ja, ik vind het het geld dubbel en dwars waard. Je hebt een mooie ceremonie, onderdak, begeleiding, een sjamaan die word overgevlogen, Ayahuasca die is bereid, eten en erg mooie muziek!
k
kapitein-xLid
01-01-2024, 00:00
#15
Dumpy zei:
Ja, ik vind het het geld dubbel en dwars waard. Je hebt een mooie ceremonie, onderdak, begeleiding, een sjamaan die word overgevlogen, Ayahuasca die is bereid, eten en erg mooie muziek!
Klik om te vergroten...

Helemaal mee eens. Als je erover nadenkt hoe veel uren werk het kost om dat spul te bereiden. Verder moeten er andere voorbereidingen getroffen worden, en de ceremonie op zich daar gaat ook veel 'werk' in zitten. Als je er dan ook nog van uit gaat dat de belastingdienst langs komt, los van de administratie die dat met zich meebrengt (o.k. kost wsl niet niet veel tijd, maar toch.)
Ik zie niet in waarom b.v. een fysiotherapeut wel een normaal inkomen mag verdienen, maar een sjamaan op een houtje moet bijten omdat het etiketje 'spiritueel' gebruikt wordt. Ik zie het nog wel gebeuren dat als ooit de helende effecten van b.v. ayahuasca steeds evidenter worden, dat er dan ook zorgverzekeraars zullen zijn die het in hun (aanvullende)pakket zullen doen.

En natuurlijk is het zo dat zodra het een business wordt, dat er dan mensen misbruik van gaan maken, maar dat zal een minderheid zijn, zoals in alle andere gebieden van de samenleving. Door internet en mond op mond reclame zullen uiteindelijk de goede 'sjamanen' die voor een acceptabel bedrag hun werk doen wel komen boven drijven.
D
DumpyLid
01-01-2024, 00:00
#16
kapitein-x zei:
Ik zie het nog wel gebeuren dat als ooit de helende effecten van b.v. ayahuasca steeds evidenter worden, dat er dan ook zorgverzekeraars zullen zijn die het in hun (aanvullende)pakket zullen doen.
Klik om te vergroten...

Helaas zie ik dit niet echt snel gebeuren. Regeringen zijn al langer bekend met dit soort dingen maar houden zich angstvallig op afstand. En bedenk ook dat het nog maar een paar jaar geleden is dat de nederlandse politie een inval deed tijdens een ceremonie bij de santo daime kerk en een aantal van de leiders in de gevangenis gestopt heeft. De Santo Daime heeft toen een rechtzaak aangespannen en heeft toen gewonnen waardoor de Ayahuasca legaal bleef in Nederland. Dus volgens mij is de nederlandse regering nog lang niet toe aan het toegeven van de genezende werking van Ayahuasca.
Ook bij bijvoorbeeld Iboga is bewezen dat mensen ermee af kunnen kicken van heroine, crack etc. zonder afkick verschijnselen. Toch kan je zon behandeling alleen maar in een paar priveklinieken doen en dat kost heel erg veel geld aangezien hun het dan zelf moeten produceren. Er is ook een man geweest die naar de medicijnfabrikanten is gegaan van oa methadon en heeft uitgelegd en aangetoond wat iboga doet, toch weigeren ze de iboga in productie te nemen. waarschijnlijk omdat mensen dan echt genezen worden en niet half verslaafd blijven aan de methadon en dus daar aan hun geld uitgeven.
k
kapitein-xLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik snap wat je bedoeld, daarom heb ik ook voorzichtig als ik ben het woord 'aanvullend' tussen haakjes erbij gezet. Want dat zal dan de eerste stap zijn, dat sommige verzekeraars het opnemen in hun aanvullende pakket. Maar dan is het helaas alleen weggelegd voor mensen die zo'n duurder pakket kunnen betalen. Veel verzekeraars bieden nu ook b.v. accupunctuur aan, en misschien zelfs ook wel schreeuwtherapie :rolleyes: of weet ik veel wat...

Maar ik ben het zeker met je eens dat het nog lang zal duren voor ayahuasca net zo standaard wordt als b.v. de pil in het pakket :)

En ik vind zelf eigenlijk ook wel dat er eerst nog flink wat onderzoek verricht moet worden omdat het in de westerse wereld nog zo nieuw is.
A
AtropaLid
01-01-2024, 00:00
#18
Die detox van het lichaam is denk ik te wijten aan de onreine stoffen die in je systeem zitten.

Als je 3 dagen van te voren zorgt dat je cafeine, nicotine, THC, zuivel, vlees, vis, kaas, alcohol loos bent en gewoon op plantaardig voedsel leeft zonder zout of verzadigd vet zal die detox niet eens aanwezig zijn en gaat je gevoelsleven ook niet op slot op bepaalde punten.

Zelf ben ik zeker geen vegetarier en een stevige koffiedrinker. Maar als ik deze bullcrap allemaal afbouw en er uitgooi zijn m'n trips zoveel liefdevoller en met het eten van cactus is er totaal geen misselijkheid.

Eigenlijk kun je denk ik het beste op brood uit de natuur winkel leven de laatste dagen. Ons systeem is gewoon vergiftigd door de Westerse consumptie maatschappij.
P
PlimuLid
01-01-2024, 00:00
#19
inderdaad, ik nam een week bijna geen specerijen helemaal geen cola of andere caffeine en 4 dagen van te voren heel veel kauwen op het eten en alleen gezond eten.
ik denk dat daarom mijn trip ook zo goed uitpakte, het blijft me wel een misterie
P
PlimuLid
01-01-2024, 00:00
#20
kapitein-x zei:
Ik snap wat je bedoeld, daarom heb ik ook voorzichtig als ik ben het woord 'aanvullend' tussen haakjes erbij gezet. Want dat zal dan de eerste stap zijn, dat sommige verzekeraars het opnemen in hun aanvullende pakket. Maar dan is het helaas alleen weggelegd voor mensen die zo'n duurder pakket kunnen betalen. Veel verzekeraars bieden nu ook b.v. accupunctuur aan, en misschien zelfs ook wel schreeuwtherapie :rolleyes: of weet ik veel wat...

Maar ik ben het zeker met je eens dat het nog lang zal duren voor ayahuasca net zo standaard wordt als b.v. de pil in het pakket :)

En ik vind zelf eigenlijk ook wel dat er eerst nog flink wat onderzoek verricht moet worden omdat het in de westerse wereld nog zo nieuw is.
Klik om te vergroten...

inderdaad, maar het kan niet lang genoeg duren.
ik zit nog steeds zalig in me vel en geniet nog elke dag, als ik zie wat het voor mij heeft gedaan begin ik toch wel te denken van ey dits wel de toekomst.
zie het zo
psychiatrisch patient krijgt therapie: kosten ongeveer 400 euro per twee dagen.

Ayahuasca: zit nog onder de 100 euro.

denk er maar eens over na mensen

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."