Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSanto Daime : andere werelden

Santo Daime : andere werelden

69 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#1
Re: Ayahuasca report : andere werelden

cheiron zei:
Ik moet zeggen, dat het best fijn is om hier op het forum zo fijn ontvangen te worden met mn verhalen :) Het zijn zulke intense ervaringen, maar ze zijn zo moeilijk te vertellen omdat mensen ze zo bizar vinden (wat ze eerlijk gezegd ook wel een beetje zijn haha)
Klik om te vergroten...

Ik vind het helemaal niet raar. Het grote deel van de mensheid vandaag de dag zal het inderdaad zien als een "drempel" die je niet mag overschreiden. Maar dat is angst, angst voor het onbekende. En een grote dosis onwetendheid.

Dat heb ik al lang geleden losgelaten, ik ben blij dat er eindelijk iemand is die zijn ervaring met Ayahuasca hier post. Eindelijk ! Na al die truffel tripreports die leuk zijn om te lezen maar uiteindelijk allemaal op hetzelfde neerkomen.

Eindelijk :) Dit is een onderwerp waar ik enorm mee bezig ben, blij dat je hier op dit forum bent gekomen ! :grin:
s
spacelordLid
01-01-2024, 00:00
#2
Re: Ayahuasca report : andere werelden

prachtig beschreven report :hearteyes:

aan ayahuasca waag ik mijn jeugdige leven nog niet. Maandag ga ik voor mijn eerste ervaring met DMT (roken), heb er een enorme angst voor maar de nieuwsgierigheid maakt zich toch meester :grin:
c
cheironLid
01-01-2024, 00:00
#3
Re: Ayahuasca report : andere werelden

Sublimo zei:
Dus er is een specifiek persoon die met jou meereist ? Een levend persoon, die ook mee drinkt. En die is dan aanwezig in jouw trip ?
Klik om te vergroten...

Nee, ik ga wel vaak met een vriend. Maar we hebben (op wat oogcontact af en toe) eigenlijk een heel eigen trip. Hoewel we ondertussen bijvoorbeeld wel van elkaar weten wanneer we "het licht" zien. Dat kan dan reden zijn om even naar elkaar te griniken ofzo.

Tijdens mijn ayahuascatrips wordt ik altijd begeleid door een wezen. Soms zijn ze heel specifiek op mij gericht, soms ga ik als het ware met een groepje wezens mee in hun werk.

Wat betreft het helpen onder ogen zien: ik heb vaak wel het idee, dat een deel van de mensen die in de zaal zijn, fysiek zeg maar, ook meegaan die "andere Ruimte" in. Alsof zij daar aanwezig zijn, meewerken. Maar ik zie ze nooit echt in mijn trip. Of, misschien wel maar niet dat ik weet. Als ik andere (fysieke) mensen in de kerk zie, heb ik vaak wel het idee dat ik vrij goed weet wat er met ze gebeurt. Zeker van mn vrienden: ik ben heel sterk op ze afgestemd. Ik heb ook het idee, dat het bewustzijn van alle mensen die fysiek in de zaal zijn meehelpt om dingen onder ogen te zien. Dat de feitelijk aanwezigen helpen om als het ware dit veld van bewustzijn te creeren, waarin ik deze sterke ervaringen kan hebben en me gesteund voel om dit leed onder ogen te zien. Het voelt dan als een soort bovenpersoonlijke genezing, waar wij allemaal aan meewerken doordat alle aanwezigen (of een deel daarvan) hun bewustzijn inzetten om dingen "aan het licht" te brengen.

Beetje verward misschien, maar ik hoop dat het helder is.

Sublimo zei:
Ik vind het apart dat je een beeld kreeg van wat de mensheid elkaar aandoet. Ik dacht eerst toen ik het las dat het misschien een trauma was van iemand anders in de zaal, wat jij ook kon zien.

Maar het idee dat je een beeld krijgt van de werkelijkheid, al het leed dat men elkaar aandoet vandaag de dag. Dat moet een aparte ervaring zijn geweest.
Klik om te vergroten...

Ja, ik had later hetzelfde idee dat jij had: dat het misschien ook een trauma van een van de aanwezigen was. Maar dat is natuurlijk gissen. Ik had zelf tijdens de ervaring het idee, dat we als aanwezigen in de zaal een hoeveelheid pijn en duisternis meenemen. Die is soms persoonlijk, maar overstijgt het persoonlijke ook vaak (bijvoorbeeld doordat mensen familiethema's met zich meedragen). Wat dat betreft zal het niet heel onwaarschijnlijk zijn dat zelfs meerdere mensen in zo'n groep van 70 mensen ergens in hun familielijn de ervaring van een moord hebben zitten.

De ervaring dat het zo collectief is, is inderdaad een aparte ervaring. Het religieuze aspect maakt ook weer dat dat dragelijk is: laat alle pijn maar stromen naar iets dat groter is dan mijzelf, naar een intelligentie of wezen (zoals die vrouwelijke aanwezigheid die ik als Maria zag) dat die pijn kan dragen en verzachten. Anders zou het veel te groot en overweldigend zijn geweest.

Sublimo zei:
Dit report laat me echt niet meer los, het zet me enorm aan het denken.

Ik hoop dat ik snel de wondere wereld van Ayahuasca mag betreden.
Klik om te vergroten...

:) Het is ook voor mijzelf weer iets wat me aan het denken zet. Het is zeker een wondere wereld. Overigens is de ervaring die ik heb niet voor iedereen zo. Sommige vrienden die ik meeneem, hebben een heel vergelijkbare ervaring. Andere worstelen 80% van de tijd door allerlei trauma's heen voordat ze het laatste uurtje wat meer licht kunnen toelaten. Sommigen halen die lichtwereld nooit, of soms. Nou ja, heel wisselend eigenlijk. Het vraagt ook wel meer dan even trippen: het vraagt discipline en toewijding, de week ervaar en zeker ook erna.
c
cheironLid
01-01-2024, 00:00
#4
Re: Ayahuasca report : andere werelden

Sublimo zei:
Eindelijk :) Dit is een onderwerp waar ik enorm mee bezig ben, blij dat je hier op dit forum bent gekomen ! :grin:
Klik om te vergroten...

Dat is wederzijds :) Ik ben blij dat ik het ergens kan delen waar er meer mee gebeurt dan dat mensen hun wenkbrauwen optrekken en zeggen :"vage shit man" :openmouth:

Ik had hiervoor ook wel ervaring met LSD en paddos enzo. Heel interessant , zeker. Maar dit is echt van een andere orde.... Ik denk dat je dit ook wel gaat beleven met hele hoge, heroische doseringen LSD (+500 ug) en paddos (5 gram gedroogd).
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#5
Re: Ayahuasca report : andere werelden

Ik dacht dat je een begeleider had omdat je ergens zei dat je het knap vond dat die mensen ook Ayahuasca dronken en toch nog in staat waren om jou te begeleiden.

Maar nu snap ik het. De begeleider zit in jou, en soms voel je de energie van de andere mensen :)

Nu begin ik echt interesse te krijgen in de Santo Daime.
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#6
Re: Ayahuasca report : andere werelden

cheiron zei:
Ik had hiervoor ook wel ervaring met LSD en paddos enzo. Heel interessant , zeker. Maar dit is echt van een andere orde.... Ik denk dat je dit ook wel gaat beleven met hele hoge, heroische doseringen LSD (+500 ug) en paddos (5 gram gedroogd).
Klik om te vergroten...

Dit is dus ook nog iets wat ik echt wil gaan doen. Heb zelf ook al ervaring met paddestoelen en LSD. En ben er al een tijdje over na aan het denken om daar de grens eens op te zoeken en hem dan ver te overschreiden.

Maar daar moet een geschikt moment voor komen, als er tijd en ruimte is :)
c
cheironLid
01-01-2024, 00:00
#7
Re: Ayahuasca report : andere werelden

spacelord zei:
prachtig beschreven report :hearteyes:

aan ayahuasca waag ik mijn jeugdige leven nog niet. Maandag ga ik voor mijn eerste ervaring met DMT (roken), heb er een enorme angst voor maar de nieuwsgierigheid maakt zich toch meester :grin:
Klik om te vergroten...

dank je :hearteyes:

Ik moet zelf eerlijk zeggen dat ik DMT roken wel spannender zou vinden dan ayahuasca drinken. Overigens net zo goed als ayahuasca drinken buiten een rituele context.

Je bent dan zo "on your own".... Het is juist de rituele context die mij heel veel veiligheid doet voelen. Tegelijkertijd is DMT natuurlijk ook in een kwartiertje weer voorbij, dus dat scheelt he :)
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#8
Re: Ayahuasca report : andere werelden

cheiron zei:
Tegelijkertijd is DMT natuurlijk ook in een kwartiertje weer voorbij, dus dat scheelt he :)
Klik om te vergroten...

Maar dat kwartiertje kan aanvoelen als een eeuwigheid hebben ze mij verteld :grin:
c
cheironLid
01-01-2024, 00:00
#9
Re: Ayahuasca report : andere werelden

Sublimo zei:
Ik dacht dat je een begeleider had omdat je ergens zei dat je het knap vond dat die mensen ook Ayahuasca dronken en toch nog in staat waren om jou te begeleiden.

Maar nu snap ik het. De begeleider zit in jou, en soms voel je de energie van de andere mensen :)

Nu begin ik echt interesse te krijgen in de Santo Daime.
Klik om te vergroten...

Oja, nu snap ik wat je bedoelt. Er zijn inderdaad mensen van de kerk die het ritueel ondersteunen. Zij doen zeg maar het verzorgende werk: mensen die overgeven een emmertje geven, eventueel kost opruimen. Mensen die niet meer kunnen zitten een matrasje geven en toedekken. Mensen die overstuur zijn als het nodig is even bijstaan buiten het ritueel. Mensen aansporen om hun armen & benen niet te kruisen. Dat soort dingen.

Dat is wel fijn, want soms gaan mensen echt hard uit hun plaat. Soms valt er ook gewoon iemand echt van zn stoel ofzo, of mensen strompelen verward naar de gang. Dan is het dus heel fijn dat daar een ervaren iemand zorg voor draagt. Die begeleiders drinken inderdaad ook allemaal mee, wat ik erg knap vind. Ik heb mn handen vol aan mn eigen trip :)

Omdat ik zelden een externe verzorger nodig heb gehad in het ritueel, en gewoon op mn stoel blijf zitten en meezing met de liederen (je zingt dus gewoon een dik liederen boek in het portugees van voor naar achter door, 4 a 5 uur lang) heb ikzelf tijdens mijn trips vooral te maken met mijn eigen interne begeleiders, geestelijke wezens die me uitleg geven etc.

Ik heb in juli weer twee dagen gepland om naar de Cura's te gaan, dus ik zal jullie zeker op de hoogte houden (en wellicht tegenkomen daar haha )
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#10
Re: Ayahuasca report : andere werelden

Cura's ?

Ik heb zelf ook al eens de Amanita Muscaria geprobeert. Daar worden ook nogal vervalen van verteld, waar ze ook God zien enzo. Maar helaas was dat niet zo een geslaagde trip :)
c
cheironLid
01-01-2024, 00:00
#11
Re: Ayahuasca report : andere werelden

Sublimo zei:
cheiron zei:
...LSD (+500 ug) en paddos (5 gram gedroogd)....
Klik om te vergroten...

Dit is dus ook nog iets wat ik echt wil gaan doen. Heb zelf ook al ervaring met paddestoelen en LSD. En ben er al een tijdje over na aan het denken om daar de grens eens op te zoeken en hem dan ver te overschreiden.

Maar daar moet een geschikt moment voor komen, als er tijd en ruimte is :)
Klik om te vergroten...

Op zich vind ik dat ook wel altijd mooi van het Santo Daime ritueel. Die tweede keer drinken (en soms zelfs een derde keer) zou ik nooit in mn hoofd halen. Ik heb ook altijd zoiets van "oh mijn god, nee, niet meer drinken. Ik ben nu al higher dan ik ooit ben geweest op wat voor drugs dan ook . En nu wil je er een tweede dosis ingooien? WIl je me dood hebben?

Ik kan me voorstellen dat zoiets best lastig is met paddo's. Tenzij je natuurlijk gewoon van te voren besluit: hoppakee, 600 ug erin :)
Sublimo zei:
Maar dat kwartiertje kan aanvoelen als een eeuwigheid hebben ze mij verteld
Klik om te vergroten...
haha dat is waar :) Ik had tijdens een ayahuascatrip dat de tijd ging teruglopen. Achteruit dus. Echt , ook op mn horloge kijken: 22:00 . Dan een eeuwigheid later kijken: 21:30 . Toen werd ik echt effe gek. gelukkig moest ik er daarna weer enorm hard om lachen :)

Sublimo zei:
Cura's ?
Klik om te vergroten...
Ja, ze hebben verschillende soorten diensten. http://www.santodaime.nl/erediensten.html De cura is gericht op genezing, de concentration bevat een uur meditatie in stilte. Dan heb je de danswerken, die heeeeel lang duren (bijv van 14:00 tot 1:00) De cura is het meest toegankelijk voor beginners (duurt "maar" 5 uur)

Sublimo zei:
Ik heb zelf ook al eens de Amanita Muscaria geprobeert. Daar worden ook nogal vervalen van verteld, waar ze ook God zien enzo. Maar helaas was dat niet zo een geslaagde trip
Klik om te vergroten...
Ik las hem bij de top 5 genomineerde trips :) Klonk inderdaad als een vrij zware en nare trip. Die chaos in mn hoofd heb ik soms ook in het begin bij de ayahuasca... Dat is zo zwaar, alles in mn hoofd komt dan voorbijrazen, niks is meer stabiel.

Vandaar dat ik vaak ook de week van te voren braaf een uur per dag mediteer. Dat helpt enorm tijdens het ritueel om mn rust en focus te behouden in het neurosynaptische geweld :openmouth:
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#12
Re: Ayahuasca report : andere werelden

Amanita Muscaria ga ik zeker nog eens opnieuw doen. Naar mijn gevoel was daar veel meer uit te halen, die keer ging het gewoon niet zo lekker :)

Nu ga ik morgen al die links toch eens goed doorlezen, vooral die van de Santo Daime. Als het mogelijk is wil ik zeker zo een ritueel eens bijwonen.

Nu is het tijd om te slapen, nog veel te leren voor mijn examens morgen ! :P

Nogmaals bedankt voor het delen van jouw ervaring, het heeft mij echt goed gedaan :)

En hopelijk mogen we het nog vaak over dit onderwerp hebben hier ! :wink:
c
cheironLid
01-01-2024, 00:00
#13
Re: Ayahuasca report : andere werelden

Sublimo zei:
Amanita Muscaria ga ik zeker nog eens opnieuw doen. Naar mijn gevoel was daar veel meer uit te halen, die keer ging het gewoon niet zo lekker :)

Nu ga ik morgen al die links toch eens goed doorlezen, vooral die van de Santo Daime. Als het mogelijk is wil ik zeker zo een ritueel eens bijwonen.

Nu is het tijd om te slapen, nog veel te leren voor mijn examens morgen ! :P

Nogmaals bedankt voor het delen van jouw ervaring, het heeft mij echt goed gedaan :)

En hopelijk mogen we het nog vaak over dit onderwerp hebben hier ! :wink:
Klik om te vergroten...

Dapper om nog een keer aan de Amanita te gaan :) Ik heb een dergelijke ervaring gehad met Datura, nou , dat was eens maar nooit weer haha.

De rituelen zijn gewoon bij te wonen, dus dat kan prima als je dat ooit zou willen. Ik heb n kalendertje voor je, als je geïnteresseerd bent. Ze hebben ook wekelijks rituelen, hoewel soms ook rituelen die echt niet zo heel geschikt zijn als beginner (om meteen 10+ uur in een dansritueel te stappen zou ik niet aanraden :wink:

Fijn te horen dat het je zo goed heeft gedaan... Dat is wederzijds, op een bepaalde manier lucht het me wel op en raakt het me wel , zoals jij en iedereen hier eigenlijk reageren.

T is inderdaad laat aan t worden, ik ga ook maar eens slapen :) Wat voor tentamen heb je op zondag btw?

En t zal zeker niet de laatste keer zijn dat ik hier inlog, in tegendeel :)
Slaap ze allemaal!
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#14
Re: Ayahuasca report : andere werelden

cheiron zei:
Dapper om nog een keer aan de Amanita te gaan :) Ik heb een dergelijke ervaring gehad met Datura, nou , dat was eens maar nooit weer haha.
Klik om te vergroten...

Datura... :) Heb je daar toevallig ook een tripreportje van ? Ik heb daar inderdaad nog niet veel goeds over gehoord :P

Voor de rest PM ik je wel even :wink:
c
cheironLid
01-01-2024, 00:00
#15
Re: Ayahuasca report : andere werelden

Sublimo zei:
Datura... :) Heb je daar toevallig ook een tripreportje van ? Ik heb daar inderdaad nog niet veel goeds over gehoord :P
Klik om te vergroten...

Dat is wel weer een tijd geleden, toen ik 17 was ofzo :) Ik las in die tijd boeken van Castaneda, en het leek me wel eens interessant. Toen begon er een doornappel plant bij onze voordeur te groeien. Dat vond ik wel een soort van boeiende coïncidentie, dus ik dacht lets have a try. Effect was vooral desoriënterend. Ik ben in slaap gevallen en heb allerlei rare en surrealistische dromen gehad, van een soort plantwezen die mij overweldigde . Dan schrok ik weer wakker, dat soort dingen. Zwetend wakker worden. Het rare was dat alles eigenlijk normaal was, behalve het gevoel dat er iets heel erg mis was. Zo van, dat je niet meer zeker weet of je eigenlijk wel in deze realiteit zit. Misschien dacht ik alleen dat ik op mijn kamer was ofzo. Of misschien sliep ik nog wel.

Onprettig dus. En zie verder je PM :)
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#16
Re: Ayahuasca report : andere werelden

cheiron zei:
Sublimo zei:
Datura... :) Heb je daar toevallig ook een tripreportje van ? Ik heb daar inderdaad nog niet veel goeds over gehoord :P
Klik om te vergroten...

Dat is wel weer een tijd geleden, toen ik 17 was ofzo :) Ik las in die tijd boeken van Castaneda, en het leek me wel eens interessant. Toen begon er een doornappel plant bij onze voordeur te groeien. Dat vond ik wel een soort van boeiende coïncidentie, dus ik dacht lets have a try. Effect was vooral desoriënterend. Ik ben in slaap gevallen en heb allerlei rare en surrealistische dromen gehad, van een soort plantwezen die mij overweldigde . Dan schrok ik weer wakker, dat soort dingen. Zwetend wakker worden. Het rare was dat alles eigenlijk normaal was, behalve het gevoel dat er iets heel erg mis was. Zo van, dat je niet meer zeker weet of je eigenlijk wel in deze realiteit zit. Misschien dacht ik alleen dat ik op mijn kamer was ofzo. Of misschien sliep ik nog wel.

Onprettig dus. En zie verder je PM :)
Klik om te vergroten...

Dat lijkt me inderdaad geen aangename ervaring :grin: Ik heb de boeken van Castaneda ook liggen hier maar nog niet gelezen. Gaan die niet hoofdzakelijk over Mescaline ? Dacht dat op de achterflap gelezen te hebben :P

Datura zal ik misschien ooit nog wel eens proberen, maar scopolamine en dergelijke zijn toch vrij heftige stoffen. Misschien dat het dan zelfs beter is om de stoffen apart te doseren, als ze chemisch vervaardigd zijn. Want met een datura plant weet je nooit hoeveel je inneemt... En dat is toch iets wat mij enorm tegenhoud.
D
DuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Re: Ayahuasca report : andere werelden

Hoe vind je eigenlijk zulke workshops en hoe weetje nou of het wel of niet geschikt voor je is want wat zijn dan precies verschillen tussen een santo daime en een sjamaan? ik heb geen idee hoe dat soort dingen gaan..
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#18
Re: Ayahuasca report : andere werelden

Duifje zei:
Hoe vind je eigenlijk zulke workshops en hoe weetje nou of het wel of niet geschikt voor je is want wat zijn dan precies verschillen tussen een santo daime en een sjamaan? ik heb geen idee hoe dat soort dingen gaan..
Klik om te vergroten...

Je moet eerst weten of je Ayahuasca aan kan :) Dan kun je gaan kijken op welke manier je het kan doen.

Over de Santo Daime staat enorm veel geschreven in dit tripreport, de manier waarop het er daar aan toe gaat bedoel ik dan.

Bij een sjamaan is het rustiger, er zijn minder mensen en je moet niks. In ieder geval niet zingen. Dat is toch wat ze mij verteld hebben. Ik denk dat er op internet vast wel een hoop te vinden is over dit onderwerp :wink:
k
kapitein-xLid
01-01-2024, 00:00
#19
Re: Ayahuasca report : andere werelden

Sublimo zei:
Je moet eerst weten of je Ayahuasca aan kan :) Dan kun je gaan kijken op welke manier je het kan doen.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat iedereen die uit zichzelf hier interesse in heeft het wel aankan. Tenzij je bepaalde klachten hebt zoals epilepsie ofzo (maar misschien is dat geen probleem, weet ik eigenlijk niet.)
Als je kijkt naar hoe het gaat in zuid-Amerika dan is het iig niet zo dat de mensen die het doen veel trip-ervaring hebben (ik denk vaak helemaal niet zelfs.) Wel heb ik het idee dat ze vaak een wat religieuze inslag hebben. Wellicht dat dat ook van invloed is op hoe je een reis ervaart.
c
cheironLid
01-01-2024, 00:00
#20
Re: Ayahuasca report : andere werelden

Duifje zei:
Hoe vind je eigenlijk zulke workshops en hoe weetje nou of het wel of niet geschikt voor je is want wat zijn dan precies verschillen tussen een santo daime en een sjamaan? ik heb geen idee hoe dat soort dingen gaan..
Klik om te vergroten...

Via internet kun je allerlei workshops vinden. Bij Santo Daime sturen ze je per email gewoon een kalendertje op en dan kun je meedoen.

Er zijn op internet ook wel andere plekken te vinden waar ze ayahuasca rituelen doen. Ik heb het zelf nooit ergens anders gedaan, maar heb er wel eens van vrienden van gehoord. Het zijn soms dagen, soms weekenden. Meestal wordt het gecombineerd met een mix aan newage achtige en sjamanistische dingen. Wat ik begrijp is dat het in deze gevallen vaak afhangt van de klik die je met de sjamaan hebt. Sommige mensen vinden dat ook juist storend: de begeleider stopt er teveel zijn eigen ego, zijn eigen verhaal in en daar kwamen ze niet voor. Een soortgelijke reactie heb ik hier ook al gelezen. Maar goed, het is dus net wat je leuk vindt.

Santo Daime heeft zo zijn voor en nadelen. Wat mij betreft is het voordeel dat het een ritueel is zonder persoonlijk gedoe van een sjamaan die zijn verhaal kwijt moet. Sommige mensen vinden het vervelend dat het ritueel bij Santo Daime zo gestructureerd is. Als je het idee daarachter niet kent kan ik me inderdaad voorstellen dat het vervelend overkomt (bijv. dat iemand tegen je komt zeggen dat je beter je benen en armen niet kunt kruisen) . Anderen hebben last van de religieuze context (de portugeese liederen zijn sjamanistisch / christelijk georienteerd )
Ik vind die laatste dingen niet zo'n punt, zelfs wel ok. Maar dat hangt ook een beetje van je smaak af, denk ik.

Sublimo zei:
Je moet eerst weten of je Ayahuasca aan kan :) Dan kun je gaan kijken op welke manier je het kan doen.
Klik om te vergroten...

Het is op zich wel zo dat het visioen zich aanpast aan de gebruiker. Mijn visioenen zijn zeker geen standaard, hoewel veel mensen vergelijkbare dingen ervaren. De eerste keren is voor sommige mensen best zwaar, omdat ze geconfronteerd worden met allerlei zaken in hun leven. Anderen hebben de eerste keer een mooie trip. Het is in ieder geval erg heftig en intens.

Op zich weet ik niet of het nodig is bang te zijn voor ayahuasca. Het is een gereguleerd ritueel, met de meest ervaren "tripsitters" (er zijn begeleiders aanwezig die soms al 15 jaar bijna wekelijks ayahuasca drinken) dus je wordt goed begeleid mocht dat nodig zijn.Tenzij je psychiatrische problemen hebt lijkt het me niet zo'n punt als je het nog wilt nadat je weet wat je kunt verwachten.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."