Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSanto Daime : andere werelden

Santo Daime : andere werelden

69 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
c
cheironLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik heb het ayahuasca in een rituele setting gevolgd bij de santo daime in noord holland. Dit is een verslag van de 4e of 5e keer dat ik een ritueel meemaakte, in januari van 2010

Aankomen
Ik zit in de kerk. Ik herken ondertussen een aantal mensen van vorige keren. Ik voel me op mijn gemak, want ik voel het vertrouwen dat ik hier ongeschonden uitkom. Het is een goede plek waar ik mezelf kan toevertrouwen aan de structuur. Ik heb een boekje met de liederen die ze gaan zingen, ik ga een poging wagen mee te zingen. Na de ayahuasca naar binnen te hebben gewerkt (zo bitter dat de rillingen door mijn lijf lopen) ga ik terug naar mijn plaats en zing mee.

Opschonen van mijn lijf
Langzaam begint mijn lijf effecten te voelen van de ayahuasca. Het ligt zwaar op mijn maag. Kleuren beginnen er anders uit te zien, lichteffecten beginnen op te spelen. Langzaam begint zich een innerlijke beeldenwereld te openen. Mijn vaste “begeleider” is al in de buurt en doemt op in mijn innerlijke wereld. Hij is mannelijk, maar wekt deze keer een minder menselijke indruk dan voorheen. Ik begrijp dat hij is opgebouwd uit energie, intelligentie, en dat ik als het ware in mijn “beeldendatabase” in mijn geheugen zoek om een soort rationeel begrijpbare interpretatie te krijgen voor wat ik zie. Ik heb stress in mijn lijf, gelocaliseerd rondom het zware gevoel in mijn maag. Mijn “begeleider” helpt me de stress uit mijn lijf te schonen. Hij vertelt me dat ik in mijn werk teveel het gevoel van eeuwigheid verlies. Door te denken dat ik haast heb, dat dingen snel af moeten, vernauwt de realiteit zich en ontstaat er stress. Door te werken vanuit de eeuwigheid zal het beter gaan met de stress. Hij legt uit, laat zien, hoe ik dit gevoel kan herstellen in bijvoorbeeld een vergadering. Ook dat het niet alleen voor mijzelf goed is, maar voor iedereen. Het zware gevoel zakt uit mijn maagstreek, mijn lijf begint langzaam te tintelen. Ik weet nu zeker dat ik niet meer zal hoeven overgeven: de ayahuasca is door mijn systeem geaccepteerd.

Ontmoeting met een tweede gids
Ik wordt door mijn begeleider meegenomen naar een andere entiteit. Deze is veel complexer, wijzer, grootser. Hij heeft een wijsheid van eeuwen. Ik ben een beetje ongerust, ik weet niet zeker of ik hem kan vertrouwen. Deze nieuwe begeleider ziet mijn onrust, en identificeert zichzelf door zijn hart te laten zien. In zijn hartstreek is allemaal informatie zichtbaar. Het doet me denken aan egyptische hieroglyphen. Het zijn niet echt hieroglyphen, maar dat is het dichtsbijzijnde beeld dat ik in mijn geheugen kan vinden om het te begrijpen. Hoewel ik de informatie niet kan lezen, begrijp ik wel wat er staat: het spreekt over de intentie vanuit licht te werken, mee te werken aan de ontwikkeling van de mensheid, liefde. Ik vind dat voldoende om hem te vertrouwen en met hem mee te gaan. Mijn eerste begeleider blijft nu achter, deze nieuwe begeleider neemt me mee.

Dieper erin: door de poort van de dood heen
Ik wordt diep in een tijdloze wereld meegenomen. Een tijd terug had ik snachts een droom waarbij ik door een shamaan in de leer werd genomen en hij had beelden losgemaakt van een vorig leven waarin ik werd opgehangen. We gaan naar dat moment in de tijd toe. Daar hang ik! Het is een leven, lang geleden. Ik denk ergens in de middeleeuwen, 1400 ofzo. Ik begrijp dat ik was opgehangen omdat ik teveel had gezegd. Ik voel de strop om mijn nek klemmen, nu, zittend in de kerk. Ik zie zijn/mijn doodsangst. Het gevoel: het was allemaal voor niks! Alles is verloren. De angst om te sterven. De spijt: was het deze prijs wel waard? Vaag besef ik dat ik mensen achterlaat in dat andere leven. Ik zie dat deze vorige incarnatie van mijzelf als het ware in dit moment gevangen is. De tijd staat stil en ik/hij kan zich niet overgeven aan het sterven. Samen met mijn gids benader ik hem. We zoeken contact, ik kijk in zijn ogen. Hij is blij, maar ook verrast: wie zijn jullie? Ik stel me voor met mijn normale dagelijkse naam, maar besef me meteen dat deze incarnatie nog niet weet dat hij het zelf is, in de verre toekomst. Hoe moet hij/ik weten dat ik over zoveel jaren, eeuwen, deze naam zal krijgen? Mijn begeleider legt me uit dat deze incarnatie als het ware gevangen is in het duister van zijn sterven. Dat we kunnen helpen om het voor hem lichter te maken. Ik laat los dat ik aan mijn stervende zelf uit wil leggen dat ik hem ben. Ik kijk hem gewoon aan, zoek contact. Hij is bang, verdrietig. Maar er komt ook een soort ruimte. Ik voel, zittend in de kerk, mijn keel. Alsof ik de strop om mijn keel kan voelen. Ik kijk naar mijzelf, er komt licht in de keel van mijn stervende zelf. Ik zie het letterlijk oplichten. De gedachte: alles is verloren gegaan is niet waar. Want: de kennis kan nu doorgedragen worden. Ik heb gewoon toegang tot de kennis. Dat lucht mijn stervende zelf als het ware op: hij dacht dat hij voor niks een hoge prijs had betaald, denkend aan wie hij achterliet. De tijd staat stil. Het doet iets denken aan die special effects uit “The Matrix” serie, waarbij een speler stil in de ruimte hangt en je om dat moment heen kunt lopen. Het is als het ware bevroren in bewustzijn. Maar door contact met mijzelf te maken ontstaat er licht, vertrouwen, liefde. Ineens merk ik dat ik toegang heb tot alle informatie van dat leven. Ik heb in dat leven uren, maanden gestudeerd, gedachten gevormd. Ik kan als het ware over mijn eigen schouders meelezen, eeuwen terug. Het voelt alsof ik de informatie “download” op mijn harde schijf van nu. Mijn stervende zelf beseft zich dat hij dood is, maar niet verloren. Dat het doorgaat. Hij wordt blijer, lichter, omdat hij door de dood heen is gegaan. Het doet me denken aan de film van “the fountain”. Ik denk dat de maker ervan een soortgelijke ervaring gehad moet hebben.

Werk: interesse in het licht.
Mijn begeleider is nu geinteresseerd in het werk dat ik doe. Hoewel een vrij specifiek gedeelte van mijn werk: dat stuk waarbij er als het ware licht ontstaat in de interactie met anderen. Hij gaat een tijd lang in op mijn kennis van acupunctuur. Hij laat me in beelden zien hoe het energetische systeem van mensen eruit ziet. Ik zie mezelf naalden zetten en de naalden veranderen in slangen. Het is als het ware een levende slang in plaats van een naald die ik prik. Ik zie hoe energiebanen verschuiven bij mensen, ik begrijp iets van de samenhang van lichaam en geest door middel van dit licht. Ik krijg ook een aantal specifieke aanwijzingen: prik voor die persoon dit en dit punt, verwarm dat punt met moxa. Niet zozeer om die combinaties klakeloos over te nemen, maar ook om te begrijpen wat ik doe als ik iemand behandel. Ik krijg verder nog een aantal heel specifieke aanwijzingen over familieopstellingen waar hij aan mee wil werken. Hij legt uit waarom sommige zaken minder makkelijk lukken, hoe ik dat anders aan kan pakken. Ik wilde bij de managers op mijn werk opstellingen doen. Maar er is een manager bang voor het effect van de opstellingen. Op deze manier zou er te weinig ruimte zijn voor het licht, waardoor het in wezen ook niet fijn is om opstellingen te doen. Verder geeft hij een aantal specifieke aanwijzingen over tijd, plaats, etc. voor toekomstige opstellingen en ook iemand met wie ik kan samenwerken. Echter, voordat je dat met diegeen gaat samenwerken, moet er nog iets gebeuren. Vertel hem het volgende: (deze boodschapdata wordt wel drie keer herhaald, als het ware in HOOFDLETTERS, zodat ik hem niet zal vergeten) Hij draagt een “entiteit” (dat zeggen ze zo niet; ze gebruiken uberhaupt geen woorden. Ze laten een donkere verdichte energie zien, die autonoom is. Ik denk: een demon) uit zijn familie met zich mee. Als hij langskomt, dan zal dat stuk in een ritueel aan het licht worden gebracht. Dit in de dubbele zin van het woord: bewust worden, maar ook, naar de liefde gebracht worden. Dit stuk verduistert het contact van hem met het licht; het heeft generaties lang lijden veroorzaakt. Ik zie hoe mijn begeleider de demon van hem naar het licht brengt, hoe dat deel worstelt, verdwijnt, zich overgeeft.

Oplossen in het kosimische licht
Dan gaan we een tweede keer ayahuasca drinken en wordt er ook Santa Maria (wiet) gerookt. Dit is extreem heftig. Mijn hele beeld wordt kaleidoscopisch. Ik probeer de teksten van de liederen te lezen, maar dat is nagenoeg onmogelijk. Ik zie de zwarte letters op de witte bladzijde in allerlei kleuren: geel, rood, blauw, wit. De letters zijn ook een soort magisch geschrift, die licht geven. Het is portugees, ik kan het niet lezen maar begrijp wel dat het een magische tekst is met een diepe boodschap. Het boek in mijn hand is een soort representant van een kosmische tekst. Dan worden de visioenen intenser. Ik los langzaam op. Er komt een steeds feller licht. Ik los op in kristallen, kaleidoscopische punten, stromen van licht en energie. Dan verdwijn ik totaal. Mijn lijf lost op, ik ben een kosmische vibratie. Ik hoor het zingen in de kerk. Ik vibreer mee, de klanken scheppen een heelal gevuld met de intentie van liefde. Ik adem door, hoewel taal hier eigenlijk tekort schiet. Hoezo ik...?Er is adem. Er is bewustzijn. Er is licht. Er is vibratie. Maar geen ik meer. Geen lijf meer. Deze toestand houdt een tijd lang aan. Ik heb geen enkel besef van tijd, dus het kan 5 minuten zijn geweest of een uur. De klanken van de liederen dringen diep door in mijn energetische toestand. Heel langzaam wordt “Ik” weer gevormd. Ik krijg weer vaste substantie, een identiteit. Ik heb het gevoel alsof ik wordt wedergeboren uit een kosmisch licht. De intensiteit is enorm: vergelijkbaar met verblindt te worden door een rij bouwlampen. Nou ja, vergelijkingen schieten tekort. Het is zo intens en enorm fijn. Ze zingen over kracht, over liefde , over het hart. Ik neem langzaam weer vorm aan, voel mezelf geconstrueerd worden uit de kosmos. Ik begrijp dat ik in mijn identiteit iets van dit licht kan en mag meenemen. Het heelal wordt voortdurend opgebouwd uit klank, uit verhalen. Ik begrijp dat het verhaal dat ik nu vertel over mijzelf, mijzelf schept. De mate waarin ik het licht kan vasthouden in mijn verhaal, bepaalt mijn nieuwe geboorte. Ze vertellen me over dood en wedergeboorte, over het scheppen van het heelal. Ik begrijp dat we duizende keren worden geboren, dat zelfs mens zijn elke dag opnieuw een daad is van het scheppen van het heelal door onze verhalen.

De godin
In de zaal is ondertussen iemand luid aan het huilen. Ik weet dat dit goed wordt opgevangen door de begeleiders. Ik heb een diep ontzag voor de mensen die dit ritueel kunnen begeleiden. Vooral ook omdat zij allemaal meedrinken. Hoe is het in godsnaam mogelijk om nog iets te doen in deze toestand. Ik wordt me wat meer bewust van mijn omgeving. Dan wordt mij een beeld getoond van een godin. Het lijkt op de egyptische Isis. Ze vertellen me dat dit geen echte ontmoeting is, maar een beeld. Het is bedoeld om te kunnen tekenen als ik straks weer “op aarde” ben. Ik krijg te zien hoe ik het perspectief kunstzinnig kan vertalen met behoudt van de kaleidoscopische natuur van deze wereld. Dan verdwijnt het beeld en zie ik een Godin, maar nu echt. Het is een enorm diepgaande ervaring. Het is een stralende Godin, een vrouw, maar zo licht, zo omvattend dat ik mijn handen ophef. Ik baad mijzelf in haar licht.

Vrouw en kinderen
Ik denk na over een vriendin. Die heb ik op het moment niet maar ik ben wel op zoek naar iemand. Ik open mijn ogen en zie een vrouw aan de overkant in de kerk zitten. Als ik mijn ogen sluit, wordt mij verteld dat het van belang is om te weten of ik nog kinderen wil. Het is van belang om te weten , voordat ik me met een vrouw verbindt. Ik zie hoe de relatie tussen man en vrouw een symbool is voor een archetypische verbinding tussen het mannelijke en het vrouwelijke. Dan zie ik ineens allemaal zielen die nog niet geboren zijn. Ik begrijp wat het betekent om een kind op deze aarde te zetten: het is een ziel die kan afdalen naar de aarde. Dan zie ik opeens mijn eigen (huidige) kinderen. Ze zitten op mijn schoot als energetische wezens. Ook N (die is overleden) is aanwezig. Hij vibreert door de lucht als energie, licht. Ik voel me intens gelukkig met wat ik al heb.

Afscheid nemen
Langzamerhand moeten we afscheid nemen. Ik versta de portugese liederen niet, maar ze klinken voor mij als afscheid. Ik voel de andere wereld afstand nemen. Het is een soort gelukzalig gevoel, maar ook een beetje, nou ja, zoals afscheid voelt als je het heel fijn hebt gehad. Maar ik krijg heel veel licht mee, ik weet ook dat ik deze ervaring mee kan nemen. Mijn lijf krijgt langzaam steeds meer vorm. Ik voel mijn spieren, mijn energie stromen. Dit proces gaat nog een tijd door. Langzaam gaan mijn tijdsbesef weer werken. Een periode is dat nog verstoord: de tijd loopt terug. Ik weet van de vorige keren dat ik hier niet over in paniek hoef te raken: het is mijn “tijdzintuig” dat ontregeld is en het gevolg van half hier, half daar zijn. Het zal straks weer gaan werken. Hoewel dat “de tijd loopt achteruit” een bizar gevoel is. Mijn lijf bouwt op, ik voel me diep gelukzalig. Het was bizarder dan ooit. Dan is het ritueel afgelopen en kan ik, intens gelukkig, naar huis.
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#2
Re: Ayahuasca report : andere werelden

Ik vind het echt fijn dat je de moeite hebt gedaan om dit op te schrijven ! :) Echt intrigerend, zo een reis met Ayahuasca.

Het heeft me van het begin tot het einde geboeit.
c
cheironLid
01-01-2024, 00:00
#3
Re: Ayahuasca report : andere werelden

Sublimo zei:
Ik vind het echt fijn dat je de moeite hebt gedaan om dit op te schrijven ! :) Echt intrigerend, zo een reis met Ayahuasca.

Het heeft me van het begin tot het einde geboeit.
Klik om te vergroten...

Fijn te horen dat het met interesse gelezen wordt :)
D
DrientjeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Re: Ayahuasca report : andere werelden

Wat een heftige ervaring zeg!

Ik heb tot nu toe 4 keer Ayahuasca gedronken en alle keren waren zwaar. Geen visioenen alleen maar angst. Maar een trip als die van jou lijkt me enorm vet!

Misschien word het ook voor mij weer eens tijd om me te gaan verbinden met de Grootmoeder.

Dank je wel! Je hebt me echt geraakt met je report.
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#5
Re: Ayahuasca report : andere werelden

cheiron zei:
Sublimo zei:
Ik vind het echt fijn dat je de moeite hebt gedaan om dit op te schrijven ! :) Echt intrigerend, zo een reis met Ayahuasca.

Het heeft me van het begin tot het einde geboeit.
Klik om te vergroten...

Fijn te horen dat het met interesse gelezen wordt :)
Klik om te vergroten...

Ayahuasca boeit me in het algemeen al, maar jouw ervaring en de manier waarop je het beschrijft, is naar mijn mening een mooi voorbeeld :)

Waren de andere keren ook zo intens ?
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#6
Re: Ayahuasca report : andere werelden

Die moord die je zag, waar kwam dat vandaan ?
c
cheironLid
01-01-2024, 00:00
#7
Re: Ayahuasca report : andere werelden

Drientje zei:
Wat een heftige ervaring zeg!

Ik heb tot nu toe 4 keer Ayahuasca gedronken en alle keren waren zwaar. Geen visioenen alleen maar angst. Maar een trip als die van jou lijkt me enorm vet!

Misschien word het ook voor mij weer eens tijd om me te gaan verbinden met de Grootmoeder.

Dank je wel! Je hebt me echt geraakt met je report.
Klik om te vergroten...

Graag gedaan :) De trips zoals deze zijn inderdaad erg fijn en vet. De angst is iets wat ik zeker ken, sommige keren erger dan de andere keren. Maar gelukkig heb ik in het ritueel van de Santo Daime een soort innerlijke route gevonden om daar voorbij te komen. Dat is ook de reden dat ik eigenlijk helemaal niet ergens anders, laat staan alleen thuis, Santo Daime zou willen gebruiken.
c
cheironLid
01-01-2024, 00:00
#8
Re: Ayahuasca report : andere werelden

Sublimo zei:
cheiron zei:
Sublimo zei:
Ik vind het echt fijn dat je de moeite hebt gedaan om dit op te schrijven ! :) Echt intrigerend, zo een reis met Ayahuasca.

Het heeft me van het begin tot het einde geboeit.
Klik om te vergroten...

Fijn te horen dat het met interesse gelezen wordt :)
Klik om te vergroten...

Ayahuasca boeit me in het algemeen al, maar jouw ervaring en de manier waarop je het beschrijft, is naar mijn mening een mooi voorbeeld :)

Waren de andere keren ook zo intens ?
Klik om te vergroten...

Yep :) deze trip is eigenlijk een mooi voorbeeld van mijn "gemiddelde" Ayahuasca ervaring. Inderdaad erg intens en heftig. Ik heb vooral de eerste keren moeite gehad om de ervaring goed te integreren in mijn eigen wereldbeeld. Zo van: het is zo echt, zo enorm werkelijk. Het maakt een heel verschil als je leest van dit soort dingen of het echt zelf meemaakt. Het is voor mij langzamerhand een geaccepteerde ervaring geworden, dat ik naar een andere wereld kan reizen en daar gebaad en geheeld kan worden in een soort kosmisch licht. Ook de communicatie met de "wezens" (engelen / aliens / whatever je ze wilt noemen) is ondertussen een min of meer innerlijk geaccepteerd feit.

Voor sommige mensen in mijn omgeving is het overigens echt een brug te ver, haha. Ik heb nog wel meer reportjes liggen, ik zal die ook eens op t forum zetten :)
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#9
Re: Ayahuasca report : andere werelden

cheiron zei:
Yep :) deze trip is eigenlijk een mooi voorbeeld van mijn "gemiddelde" Ayahuasca ervaring. Inderdaad erg intens en heftig. Ik heb vooral de eerste keren moeite gehad om de ervaring goed te integreren in mijn eigen wereldbeeld. Zo van: het is zo echt, zo enorm werkelijk. Het maakt een heel verschil als je leest van dit soort dingen of het echt zelf meemaakt. Het is voor mij langzamerhand een geaccepteerde ervaring geworden, dat ik naar een andere wereld kan reizen en daar gebaad en geheeld kan worden in een soort kosmisch licht. Ook de communicatie met de "wezens" (engelen / aliens / whatever je ze wilt noemen) is ondertussen een min of meer innerlijk geaccepteerd feit.

Voor sommige mensen in mijn omgeving is het overigens echt een brug te ver, haha. Ik heb nog wel meer reportjes liggen, ik zal die ook eens op t forum zetten :)
Klik om te vergroten...

Vooral het gedeelte waar je terug in de tijd gaat naar jouw voorouders vond ik enorm boeiend. Heb het zelf twee keer geprobeerd, maar de MAOI deed zijn werk niet fatsoenlijk. We hadden een niet zo potente banisteriopsis caapi denk ik. Helaas.

Ik ben benieuwd naar je andere reports ! Post ze maar gauw ! :hearteyes:
c
cheironLid
01-01-2024, 00:00
#10
Re: Ayahuasca report : andere werelden

Hieronder mijn allereerste ayahuasca ervaring. Ik heb deze ervaring in april 2009 gehad, maar pas rond september 2009 op papier gezet. Het was een hele vreemde ervaring, op een bepaalde manier ook een soort van traumatiserend. Niet omdat het een bad trip was, maar meer het soort van shock die je zou hebben wanneer er drie levensgrote aliens in je kamer zouden lopen. Het gevoel van "wat de FUCK is dit" overheerste best wel. In eerste instantie ben ik de ervaring na een week of twee ook min of meer "vergeten" , zoals ervaringen als het ware naar de achtergrond kunnen verdwijnen. Tegen de herfst kwam de herinnering weer sterk terug, maar ook met een soort van innerlijke eis: ik MOET hier wat mee. In de zin van: ik moet deze ervaring integreren in mijn wereldbeeld. Dit heb ik gewoon meegemaakt, punt uit. Wat het betekent is een tweede, maar het is wel een ervaring.

Latere ayahuascaervaringen hebben deze eerste ervaring ook wel weer sterk gerelativeerd: waar ik in deze ervaring echt het idee had dat ik in een soort ruimteschip terecht was gekomen, heb ik dat later nooit meer zo gehad. Het is weliswaar dezelfde ruimte waar ik elke trip naar terug ga, maar het is gewoon geen ruimteschip. Dat zijn van die interpretaties die ik de eerste keer heb gemaakt om het een soort van bevatbaar te maken. Nou ja, oordeel zelf.

Aankomst in de kerk
Het bizarre begon al toen ik aankwam bij de kerk van santo daime. Een doorsnee protestantse kerk, met heel veel beschaafde, oudere heren en dames. Ik had allemaal spaced-out hippies verwacht, maar niets was minder waar: oude dametjes van 60,70 jaar, inclusief wandelstok. Natuurlijk niet alleen bejaarden, het grootste gedeelte waren gewoon beschaafd geklede mensen van 40-50 jaar. Maar goed, die oma's vielen zo extreem op omdat ik ze absoluut niet verwachtte.

Je krijgt even een korte uitleg als je voor t eerst bent over de "spelregels" (je krijgt een eigen stoel bijvoorbeeld, er zijn mensen die voor het ritueel zorgen etc.) en dan begin je. Ze zingen overigens de hele 4 uur lang van het ritueel. Je gaat naar voren, en alsof je een hostie haalt krijg je een glaasje ayahuasca. Enorm smerig spul, dat wel. Dan weer zitten, en langzaam slaat het in.

Het wezen in de kerk
Eerst begon ik een "wezen" te zien. Het was een soort mens, maar ik nam hem vooral met mijn ogen dicht waar. Hij was daar, in de kerk, en praatte tegen me. Hij voelde heel bekend, en legde gewoon allerlei dingen uit over wat er zoal gebeurde in de kerk. Dat mensen als het ware dingen onder ogen moeten zien die er zijn gebeurd. En er zijn nu eenmaal dingen, die met sommige mensen zijn gebeurd, waarvan je moet overgeven. Er waren als het ware ook mensen die "meehielpen" (niet letterlijk, maar door hun intentie, innerlijk zeg maar) om bepaalde nare dingen onder ogen te zien. Door samen te kijken naar de nare gebeurtenissen, en daarvan te moeten overgeven, nou ja, dat was behulpzaam ofzo. Ik heb persoonlijk een hekel aan overgeven, en was allang blij dat ik niet hoefde over te geven en had dan ook geen behoefte om te helpen met zaken onder ogen te zien.
Ik voelde me overigens wel misselijk worden, het lag zwaar op mijn maag. Maar het wezen legde mij uit dat dit geen persoonlijke emoties waren, maar emoties van mensen om me heen die ik had opgepikt. Om die reden kon hij me helpen om het direct uit mijn lijf te verwijderen. Hij pakte het als het ware uit mijn maag, en haalde de emoties er zo uit. De misselijkheid werd toen minder.

Naar boven
De mensen in de kerk waren allemaal intens aan het zingen. Het zingen maakte dat er een soort ruimte openging, alsof het dak van de kerk transparant werd. Er verscheen een soort, nou ja, een soort wand of iets dergelijks. Je moet je overigens voorstellen dat ik mijn ogen dicht had. Ik nam het als het ware in een andere realiteit waar. Met behulp van het zingen kon ik omhoog, door de opening , de ruimte in. Er waren nu meer wezens. Ze legden me uit, dat niet iedereen de UFO binnenkon. Ik noem het maar UFO bij gebrek aan een beter woord. Het was eigenlijk veel organischer, de ruimte leefde als het ware, er was ook geen metaal, het was eerder steen en hout achtig. Nou ja, ook dat niet helemaal. Het was levend materiaal, maar wel hard zeg maar.
Maar goed, niet iedereen kon de UFO in. Dat kwam, omdat in de UFO iedereen bewust had gekozen om zich aan de intentie van liefde over te geven. Liefde als in, mededogen voor anderen. Als ik dat schrijf klinkt het heel EO-erig, maar goed, ik kan het niet goed beter verwoorden. Nou goed, niet iedereen kon zich daaraan overgeven werd mij uitgelegd. Sommige mensen moesten, alleen al door de uitstraling van de Tijdloze UFO, door allerlei persoonlijke zaken heen van vroeger. Zeg maar, om de uitstraling van de UFO te verdragen werd er als het ware oud zeer uit de mensen gewassen / gestraald. Er waren ook daadwerkelijk een aantal mensen in de kerk die aan het huilen waren, dat soort dingen. Ik kon ook waarnemen dat een aantal mensen die naast mij zaten niet de UFO in konden, anderen, dichter bij het midden (en meer ervaren) wel. Ik zat samen met hen in de ruimte.

De zaal
Het was een soort grote zaal, waar iedereen zong. Ik werd ontvangen. Echt heel hartelijk. Alsof je jaren weg bent geweest uit je geboortedorp en met een warm onthaal verwelkomd werd. “Hee cheiron, wat fijn! Wat leuk! Kom vaker langs! Zolang geleden, wel dertig jaar!”. Ik begreep dat ik hier eerder was geweest, en wel voordat ik geboren was.
Er waren ook mensen die veel en veel ervarener waren dan mij. Ik voelde me een beetje het jonge broekie van de zaal. Het was een enorm fijne ervaring. Ik had de indruk alsof ik jaren had rondgedwaald, me niet helemaal op mijn plek voelend op deze planeet, en dat ik eindelijk had gevonden waar ik thuis hoorde. Alsof ik met een verkennningsschip op pad was geweest, en nu eindelijk het moederschip had terug gevonden.

Overlopende realiteiten
Nou, daar was ik dan in de Tijdloze UFO. Ik begreep dat er geen tijd was. Soms was dat erg desorienterend voor me. Als ik mijn ogen opendeed, zag ik nog vagelijk de kerk waar ik in zat. Hoewel de twee realiteiten als het ware door elkaar heenliepen. Alsof je een tv tegelijkertijd op nederland 1 en 2 zet: twee zenders door elkaar heen. Ik kon waarnemen dat er een heleboel wezens buiten de UFO waren, die niet binnen konden. Ik was heel blij dat mannen en vrouwen in de kerk gescheiden zaten. Dat was een soort van minimale ordening in de nu tijdloze en eeuwige realiteit. Als ik naar de mensen in de kerk keek, waren sommigen ook echt een soort aliens ofzo. Sommige zagen er meer uit als dinosauriers, andere meer als insecten. Het is heel lastig te omschrijven,

deze afbeelding van Alex Grey komt een beetje in de buurt van wat ik probeer te omschrijven, hoewel nog te menselijk voor wat ik bedoel. Ik begreep ineens dat ik al gedurende jaren was voorbereid door allerlei media op deze ervaring. Ik moest denken aan Men in Black, waarbij je een shot hebt van een grote zaal waar allerlei aliens rondlopen. Ik dacht dat er veel meer filmmakers etc. wisten van hoe dit in elkaar zaten, en dat ze me via films etc. hadden proberen uit te leggen van wat ik zou gaan ervaren.

Hogere wezens
Er waren ook wezens die nog hoger waren. Iedereen in de kerk stopt met zingen. De ruimte kraakten, echt hoorbaar: krrrr, prsss trkrk , krr....krkrkr.pprrr.....rkrkrksss. Alsof we een fysieke ruimte hadden gezongen, van materiaal dat we nu konden horen leven en kraken. Toen kwam er een wezen binnen. Het was een enorm groot wezen. Hij had iets insectachtigs, maar dat klinkt zo koud en gevoelloos: dat was hij juist totaal niet. Het insectachtige is wellicht een manier van mijn onbewuste om het totale anderszijn, of het vreemd zijn van dit wezen, zijn als het ware mathematische perfectie, aan te duiden. Het was juist een wezen dat zo ontzagwekkend veel kennis had, zoveel wijsheid, zoveel mededogen, dat het enorm was om erbij in de buurt te zijn. Het was overweldigend. Ook heftig. Alleen al door zijn aanwezigheid toe te laten, werd ik getransformeerd. Ik voelde een angst om me over te geven. Het was tastbare wijsheid die door de ruimte straalde. Ik wist op een of andere manier, dat dit wezen uit een ruimte kwam ik ik zelf nog niet kon betreden. Dit was nog een voorportaal, waar ik was. Toen ging hij weer weg, en was ik enerzijds blij dat ik hem had mogen ontmoeten, maar ook blij dat hij weg was. Hij voelde zoveel grootser dan mij dat ik mij totaal overgeleverd had gevoeld. Alsof een reus over een mier heenbukt.

Inzichten
Ik kreeg ook een aantal lessen mee. Er werden persoonlijke gebeurtenissen uit mijn leven teruggehaald, en er werd me uitgelegd waarom deze gebeurtenissen van belang waren voor anderen. De rol die ik had gespeeld werd uitgelegd, omdat ik hem onderschat had. Een aantal situaties werd anders uitgelegd: voor situaties die ik moeilijk had gevonden werd uitgelegd hoe ik daar zo mee had kunnen omgaan dat ze tot meer inzicht hadden geleid. Het bleken helemaal geen moeilijke situaties te zijn, maar eigenlijk allemaal situaties waarbij ik de energie uit deze andere realiteit niet had door durven laten dringen en bijvoorbeeld had gedacht dat ik me moest schamen, terwijl ik juist had kunnen rusten in de transformerende ervaring die het voor iedereen was en kon zijn.
Er werden nog veel meer persoonlijke lessen gegeven, waarbij ik inzicht kreeg in de situaties waar ik mee worstelde op dat moment in mijn leven.

Afscheid
Ook begon ik afscheid te nemen. Drie, vier keer ging ik weg. Ik wilde helemaal niet weg, vond het jammer dat ik weg moest. Ze zwaaiden allemaal. Daaaag! Daaag! Dan begonnen ze weer te zingen in de kerk, en op de energie van het zingen kon ik weer terug. Maar dan ging ik weer. Ze legden uit dat ik in mijn dagelijks leven moest leren afscheid te nemen, en dat op een goede manier moest leren doen.

Verwarring
Toen was er een periode een soort verwarring. Ik had in een tijdloos universum gezeten, maar nu was ik echt weer in de kerk terug. Maar ik dacht dat het nog steeds tijdloos was. Heel vervelend: fuck , nu zit ik voor eeuwig in deze kerk te zingen! Dat wil ik niet! Aangezien mij was uitgelegd dat het in wezen tijdloze universum in beweging wordt gebracht door intentie en dat tijd door intentie ontstaat, dacht ik: ik moet gewoon naar huis gaan, de intentie hebben om naar huis te gaan. Dan zal de tijd weer beginnen. Ik werd (gelukkig) tegengehouden bij de deur toen ik in naar buiten, naar mijn auto wilde gaan. Ik overwoog of ik de persoon die me tegenhield bij de deur (ik heb het nu dus over een persoon in deze realiteit, die mee zorg droeg voor het ritueel) een soort personage van mijn onderbewuste was dat ik moest overwinnen en dat ik hem bijvoorbeeld moest neerslaan. Ik voelde me ook enigszins gevangen in de kerk toen. Waarom mag ik niet weg? Gelukkig was ik met een goede vriend van me, dus dat was al weer beter. Een tijd heb ik toen bij de deur gezeten, nog twee keer geprobeerd naar buiten te breken om bij mijn auto te komen. Als ik naar huis zou gaan rijden, zou de tijd weer starten! Gelukkig werd ik heel vriendelijke tegen gehouden. Toen maar terug de kerk in, naar mijn stoel. Ineens had ik momenten waarop ik begreep: “het is allemaal een kosmisch spel! Maar we vergeten de spelregels, en denken dat het echt is. Waarom verteld niemand de regels? “ Maar daarna ging ik weer onder in overpeinzingen waarom ik gevangen zat in deze kerk. Dat ging zo een aantal keer rond: inzicht: het is een grap! Waarom vergeet ik dat steeds....en dan weer verwarring.

Terug
Plotseling was het over. Iedereen begon “in de gloria” te zingen. Het was feest, we waren klaar. Alle structuur en regels verdween, mensen namen weer hun “normale” sociale zelf aan. Ik was “mindblown”. Wat in CHRISTUSNAAM was DAT? Was het eerste dat ik zei. Ik voelde me alsof ik was meegenomen door een UFO en nu weer netjes was afgeleverd. Enorm verbaasd, blij weer met mensen te kunnen spreken, zocht ik mijn weg naar buiten.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."