Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSanto Daime : andere werelden

Santo Daime : andere werelden

69 antwoorden
12 weergaven
18-5-2026
s
spacelordLid
01-01-2024, 00:00
#1
Re: Ayahuasca report : andere werelden

prachtig beschreven report :hearteyes:

aan ayahuasca waag ik mijn jeugdige leven nog niet. Maandag ga ik voor mijn eerste ervaring met DMT (roken), heb er een enorme angst voor maar de nieuwsgierigheid maakt zich toch meester :grin:
c
cheironLid
01-01-2024, 00:00
#2
Re: Ayahuasca report : andere werelden

Sublimo zei:
Dus er is een specifiek persoon die met jou meereist ? Een levend persoon, die ook mee drinkt. En die is dan aanwezig in jouw trip ?
Klik om te vergroten...

Nee, ik ga wel vaak met een vriend. Maar we hebben (op wat oogcontact af en toe) eigenlijk een heel eigen trip. Hoewel we ondertussen bijvoorbeeld wel van elkaar weten wanneer we "het licht" zien. Dat kan dan reden zijn om even naar elkaar te griniken ofzo.

Tijdens mijn ayahuascatrips wordt ik altijd begeleid door een wezen. Soms zijn ze heel specifiek op mij gericht, soms ga ik als het ware met een groepje wezens mee in hun werk.

Wat betreft het helpen onder ogen zien: ik heb vaak wel het idee, dat een deel van de mensen die in de zaal zijn, fysiek zeg maar, ook meegaan die "andere Ruimte" in. Alsof zij daar aanwezig zijn, meewerken. Maar ik zie ze nooit echt in mijn trip. Of, misschien wel maar niet dat ik weet. Als ik andere (fysieke) mensen in de kerk zie, heb ik vaak wel het idee dat ik vrij goed weet wat er met ze gebeurt. Zeker van mn vrienden: ik ben heel sterk op ze afgestemd. Ik heb ook het idee, dat het bewustzijn van alle mensen die fysiek in de zaal zijn meehelpt om dingen onder ogen te zien. Dat de feitelijk aanwezigen helpen om als het ware dit veld van bewustzijn te creeren, waarin ik deze sterke ervaringen kan hebben en me gesteund voel om dit leed onder ogen te zien. Het voelt dan als een soort bovenpersoonlijke genezing, waar wij allemaal aan meewerken doordat alle aanwezigen (of een deel daarvan) hun bewustzijn inzetten om dingen "aan het licht" te brengen.

Beetje verward misschien, maar ik hoop dat het helder is.

Sublimo zei:
Ik vind het apart dat je een beeld kreeg van wat de mensheid elkaar aandoet. Ik dacht eerst toen ik het las dat het misschien een trauma was van iemand anders in de zaal, wat jij ook kon zien.

Maar het idee dat je een beeld krijgt van de werkelijkheid, al het leed dat men elkaar aandoet vandaag de dag. Dat moet een aparte ervaring zijn geweest.
Klik om te vergroten...

Ja, ik had later hetzelfde idee dat jij had: dat het misschien ook een trauma van een van de aanwezigen was. Maar dat is natuurlijk gissen. Ik had zelf tijdens de ervaring het idee, dat we als aanwezigen in de zaal een hoeveelheid pijn en duisternis meenemen. Die is soms persoonlijk, maar overstijgt het persoonlijke ook vaak (bijvoorbeeld doordat mensen familiethema's met zich meedragen). Wat dat betreft zal het niet heel onwaarschijnlijk zijn dat zelfs meerdere mensen in zo'n groep van 70 mensen ergens in hun familielijn de ervaring van een moord hebben zitten.

De ervaring dat het zo collectief is, is inderdaad een aparte ervaring. Het religieuze aspect maakt ook weer dat dat dragelijk is: laat alle pijn maar stromen naar iets dat groter is dan mijzelf, naar een intelligentie of wezen (zoals die vrouwelijke aanwezigheid die ik als Maria zag) dat die pijn kan dragen en verzachten. Anders zou het veel te groot en overweldigend zijn geweest.

Sublimo zei:
Dit report laat me echt niet meer los, het zet me enorm aan het denken.

Ik hoop dat ik snel de wondere wereld van Ayahuasca mag betreden.
Klik om te vergroten...

:) Het is ook voor mijzelf weer iets wat me aan het denken zet. Het is zeker een wondere wereld. Overigens is de ervaring die ik heb niet voor iedereen zo. Sommige vrienden die ik meeneem, hebben een heel vergelijkbare ervaring. Andere worstelen 80% van de tijd door allerlei trauma's heen voordat ze het laatste uurtje wat meer licht kunnen toelaten. Sommigen halen die lichtwereld nooit, of soms. Nou ja, heel wisselend eigenlijk. Het vraagt ook wel meer dan even trippen: het vraagt discipline en toewijding, de week ervaar en zeker ook erna.
c
cheironLid
01-01-2024, 00:00
#3
Re: Ayahuasca report : andere werelden

Sublimo zei:
Eindelijk :) Dit is een onderwerp waar ik enorm mee bezig ben, blij dat je hier op dit forum bent gekomen ! :grin:
Klik om te vergroten...

Dat is wederzijds :) Ik ben blij dat ik het ergens kan delen waar er meer mee gebeurt dan dat mensen hun wenkbrauwen optrekken en zeggen :"vage shit man" :openmouth:

Ik had hiervoor ook wel ervaring met LSD en paddos enzo. Heel interessant , zeker. Maar dit is echt van een andere orde.... Ik denk dat je dit ook wel gaat beleven met hele hoge, heroische doseringen LSD (+500 ug) en paddos (5 gram gedroogd).
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#4
Re: Ayahuasca report : andere werelden

Ik dacht dat je een begeleider had omdat je ergens zei dat je het knap vond dat die mensen ook Ayahuasca dronken en toch nog in staat waren om jou te begeleiden.

Maar nu snap ik het. De begeleider zit in jou, en soms voel je de energie van de andere mensen :)

Nu begin ik echt interesse te krijgen in de Santo Daime.
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#5
Re: Ayahuasca report : andere werelden

cheiron zei:
Ik had hiervoor ook wel ervaring met LSD en paddos enzo. Heel interessant , zeker. Maar dit is echt van een andere orde.... Ik denk dat je dit ook wel gaat beleven met hele hoge, heroische doseringen LSD (+500 ug) en paddos (5 gram gedroogd).
Klik om te vergroten...

Dit is dus ook nog iets wat ik echt wil gaan doen. Heb zelf ook al ervaring met paddestoelen en LSD. En ben er al een tijdje over na aan het denken om daar de grens eens op te zoeken en hem dan ver te overschreiden.

Maar daar moet een geschikt moment voor komen, als er tijd en ruimte is :)
c
cheironLid
01-01-2024, 00:00
#6
Re: Ayahuasca report : andere werelden

spacelord zei:
prachtig beschreven report :hearteyes:

aan ayahuasca waag ik mijn jeugdige leven nog niet. Maandag ga ik voor mijn eerste ervaring met DMT (roken), heb er een enorme angst voor maar de nieuwsgierigheid maakt zich toch meester :grin:
Klik om te vergroten...

dank je :hearteyes:

Ik moet zelf eerlijk zeggen dat ik DMT roken wel spannender zou vinden dan ayahuasca drinken. Overigens net zo goed als ayahuasca drinken buiten een rituele context.

Je bent dan zo "on your own".... Het is juist de rituele context die mij heel veel veiligheid doet voelen. Tegelijkertijd is DMT natuurlijk ook in een kwartiertje weer voorbij, dus dat scheelt he :)
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#7
Re: Ayahuasca report : andere werelden

cheiron zei:
Tegelijkertijd is DMT natuurlijk ook in een kwartiertje weer voorbij, dus dat scheelt he :)
Klik om te vergroten...

Maar dat kwartiertje kan aanvoelen als een eeuwigheid hebben ze mij verteld :grin:
c
cheironLid
01-01-2024, 00:00
#8
Re: Ayahuasca report : andere werelden

Sublimo zei:
Ik dacht dat je een begeleider had omdat je ergens zei dat je het knap vond dat die mensen ook Ayahuasca dronken en toch nog in staat waren om jou te begeleiden.

Maar nu snap ik het. De begeleider zit in jou, en soms voel je de energie van de andere mensen :)

Nu begin ik echt interesse te krijgen in de Santo Daime.
Klik om te vergroten...

Oja, nu snap ik wat je bedoelt. Er zijn inderdaad mensen van de kerk die het ritueel ondersteunen. Zij doen zeg maar het verzorgende werk: mensen die overgeven een emmertje geven, eventueel kost opruimen. Mensen die niet meer kunnen zitten een matrasje geven en toedekken. Mensen die overstuur zijn als het nodig is even bijstaan buiten het ritueel. Mensen aansporen om hun armen & benen niet te kruisen. Dat soort dingen.

Dat is wel fijn, want soms gaan mensen echt hard uit hun plaat. Soms valt er ook gewoon iemand echt van zn stoel ofzo, of mensen strompelen verward naar de gang. Dan is het dus heel fijn dat daar een ervaren iemand zorg voor draagt. Die begeleiders drinken inderdaad ook allemaal mee, wat ik erg knap vind. Ik heb mn handen vol aan mn eigen trip :)

Omdat ik zelden een externe verzorger nodig heb gehad in het ritueel, en gewoon op mn stoel blijf zitten en meezing met de liederen (je zingt dus gewoon een dik liederen boek in het portugees van voor naar achter door, 4 a 5 uur lang) heb ikzelf tijdens mijn trips vooral te maken met mijn eigen interne begeleiders, geestelijke wezens die me uitleg geven etc.

Ik heb in juli weer twee dagen gepland om naar de Cura's te gaan, dus ik zal jullie zeker op de hoogte houden (en wellicht tegenkomen daar haha )
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#9
Re: Ayahuasca report : andere werelden

Cura's ?

Ik heb zelf ook al eens de Amanita Muscaria geprobeert. Daar worden ook nogal vervalen van verteld, waar ze ook God zien enzo. Maar helaas was dat niet zo een geslaagde trip :)
c
cheironLid
01-01-2024, 00:00
#10
Re: Ayahuasca report : andere werelden

Sublimo zei:
cheiron zei:
...LSD (+500 ug) en paddos (5 gram gedroogd)....
Klik om te vergroten...

Dit is dus ook nog iets wat ik echt wil gaan doen. Heb zelf ook al ervaring met paddestoelen en LSD. En ben er al een tijdje over na aan het denken om daar de grens eens op te zoeken en hem dan ver te overschreiden.

Maar daar moet een geschikt moment voor komen, als er tijd en ruimte is :)
Klik om te vergroten...

Op zich vind ik dat ook wel altijd mooi van het Santo Daime ritueel. Die tweede keer drinken (en soms zelfs een derde keer) zou ik nooit in mn hoofd halen. Ik heb ook altijd zoiets van "oh mijn god, nee, niet meer drinken. Ik ben nu al higher dan ik ooit ben geweest op wat voor drugs dan ook . En nu wil je er een tweede dosis ingooien? WIl je me dood hebben?

Ik kan me voorstellen dat zoiets best lastig is met paddo's. Tenzij je natuurlijk gewoon van te voren besluit: hoppakee, 600 ug erin :)
Sublimo zei:
Maar dat kwartiertje kan aanvoelen als een eeuwigheid hebben ze mij verteld
Klik om te vergroten...
haha dat is waar :) Ik had tijdens een ayahuascatrip dat de tijd ging teruglopen. Achteruit dus. Echt , ook op mn horloge kijken: 22:00 . Dan een eeuwigheid later kijken: 21:30 . Toen werd ik echt effe gek. gelukkig moest ik er daarna weer enorm hard om lachen :)

Sublimo zei:
Cura's ?
Klik om te vergroten...
Ja, ze hebben verschillende soorten diensten. http://www.santodaime.nl/erediensten.html De cura is gericht op genezing, de concentration bevat een uur meditatie in stilte. Dan heb je de danswerken, die heeeeel lang duren (bijv van 14:00 tot 1:00) De cura is het meest toegankelijk voor beginners (duurt "maar" 5 uur)

Sublimo zei:
Ik heb zelf ook al eens de Amanita Muscaria geprobeert. Daar worden ook nogal vervalen van verteld, waar ze ook God zien enzo. Maar helaas was dat niet zo een geslaagde trip
Klik om te vergroten...
Ik las hem bij de top 5 genomineerde trips :) Klonk inderdaad als een vrij zware en nare trip. Die chaos in mn hoofd heb ik soms ook in het begin bij de ayahuasca... Dat is zo zwaar, alles in mn hoofd komt dan voorbijrazen, niks is meer stabiel.

Vandaar dat ik vaak ook de week van te voren braaf een uur per dag mediteer. Dat helpt enorm tijdens het ritueel om mn rust en focus te behouden in het neurosynaptische geweld :openmouth:
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#11
Re: Ayahuasca report : andere werelden

Amanita Muscaria ga ik zeker nog eens opnieuw doen. Naar mijn gevoel was daar veel meer uit te halen, die keer ging het gewoon niet zo lekker :)

Nu ga ik morgen al die links toch eens goed doorlezen, vooral die van de Santo Daime. Als het mogelijk is wil ik zeker zo een ritueel eens bijwonen.

Nu is het tijd om te slapen, nog veel te leren voor mijn examens morgen ! :P

Nogmaals bedankt voor het delen van jouw ervaring, het heeft mij echt goed gedaan :)

En hopelijk mogen we het nog vaak over dit onderwerp hebben hier ! :wink:
c
cheironLid
01-01-2024, 00:00
#12
Re: Ayahuasca report : andere werelden

Sublimo zei:
Amanita Muscaria ga ik zeker nog eens opnieuw doen. Naar mijn gevoel was daar veel meer uit te halen, die keer ging het gewoon niet zo lekker :)

Nu ga ik morgen al die links toch eens goed doorlezen, vooral die van de Santo Daime. Als het mogelijk is wil ik zeker zo een ritueel eens bijwonen.

Nu is het tijd om te slapen, nog veel te leren voor mijn examens morgen ! :P

Nogmaals bedankt voor het delen van jouw ervaring, het heeft mij echt goed gedaan :)

En hopelijk mogen we het nog vaak over dit onderwerp hebben hier ! :wink:
Klik om te vergroten...

Dapper om nog een keer aan de Amanita te gaan :) Ik heb een dergelijke ervaring gehad met Datura, nou , dat was eens maar nooit weer haha.

De rituelen zijn gewoon bij te wonen, dus dat kan prima als je dat ooit zou willen. Ik heb n kalendertje voor je, als je geĂŻnteresseerd bent. Ze hebben ook wekelijks rituelen, hoewel soms ook rituelen die echt niet zo heel geschikt zijn als beginner (om meteen 10+ uur in een dansritueel te stappen zou ik niet aanraden :wink:

Fijn te horen dat het je zo goed heeft gedaan... Dat is wederzijds, op een bepaalde manier lucht het me wel op en raakt het me wel , zoals jij en iedereen hier eigenlijk reageren.

T is inderdaad laat aan t worden, ik ga ook maar eens slapen :) Wat voor tentamen heb je op zondag btw?

En t zal zeker niet de laatste keer zijn dat ik hier inlog, in tegendeel :)
Slaap ze allemaal!
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#13
Re: Ayahuasca report : andere werelden

cheiron zei:
Dapper om nog een keer aan de Amanita te gaan :) Ik heb een dergelijke ervaring gehad met Datura, nou , dat was eens maar nooit weer haha.
Klik om te vergroten...

Datura... :) Heb je daar toevallig ook een tripreportje van ? Ik heb daar inderdaad nog niet veel goeds over gehoord :P

Voor de rest PM ik je wel even :wink:
c
cheironLid
01-01-2024, 00:00
#14
Re: Ayahuasca report : andere werelden

Sublimo zei:
Datura... :) Heb je daar toevallig ook een tripreportje van ? Ik heb daar inderdaad nog niet veel goeds over gehoord :P
Klik om te vergroten...

Dat is wel weer een tijd geleden, toen ik 17 was ofzo :) Ik las in die tijd boeken van Castaneda, en het leek me wel eens interessant. Toen begon er een doornappel plant bij onze voordeur te groeien. Dat vond ik wel een soort van boeiende coïncidentie, dus ik dacht lets have a try. Effect was vooral desoriënterend. Ik ben in slaap gevallen en heb allerlei rare en surrealistische dromen gehad, van een soort plantwezen die mij overweldigde . Dan schrok ik weer wakker, dat soort dingen. Zwetend wakker worden. Het rare was dat alles eigenlijk normaal was, behalve het gevoel dat er iets heel erg mis was. Zo van, dat je niet meer zeker weet of je eigenlijk wel in deze realiteit zit. Misschien dacht ik alleen dat ik op mijn kamer was ofzo. Of misschien sliep ik nog wel.

Onprettig dus. En zie verder je PM :)
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#15
Re: Ayahuasca report : andere werelden

cheiron zei:
Sublimo zei:
Datura... :) Heb je daar toevallig ook een tripreportje van ? Ik heb daar inderdaad nog niet veel goeds over gehoord :P
Klik om te vergroten...

Dat is wel weer een tijd geleden, toen ik 17 was ofzo :) Ik las in die tijd boeken van Castaneda, en het leek me wel eens interessant. Toen begon er een doornappel plant bij onze voordeur te groeien. Dat vond ik wel een soort van boeiende coïncidentie, dus ik dacht lets have a try. Effect was vooral desoriënterend. Ik ben in slaap gevallen en heb allerlei rare en surrealistische dromen gehad, van een soort plantwezen die mij overweldigde . Dan schrok ik weer wakker, dat soort dingen. Zwetend wakker worden. Het rare was dat alles eigenlijk normaal was, behalve het gevoel dat er iets heel erg mis was. Zo van, dat je niet meer zeker weet of je eigenlijk wel in deze realiteit zit. Misschien dacht ik alleen dat ik op mijn kamer was ofzo. Of misschien sliep ik nog wel.

Onprettig dus. En zie verder je PM :)
Klik om te vergroten...

Dat lijkt me inderdaad geen aangename ervaring :grin: Ik heb de boeken van Castaneda ook liggen hier maar nog niet gelezen. Gaan die niet hoofdzakelijk over Mescaline ? Dacht dat op de achterflap gelezen te hebben :P

Datura zal ik misschien ooit nog wel eens proberen, maar scopolamine en dergelijke zijn toch vrij heftige stoffen. Misschien dat het dan zelfs beter is om de stoffen apart te doseren, als ze chemisch vervaardigd zijn. Want met een datura plant weet je nooit hoeveel je inneemt... En dat is toch iets wat mij enorm tegenhoud.
c
cheironLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik heb het ayahuasca in een rituele setting gevolgd bij de santo daime in noord holland. Dit is een verslag van de 4e of 5e keer dat ik een ritueel meemaakte, in januari van 2010

Aankomen
Ik zit in de kerk. Ik herken ondertussen een aantal mensen van vorige keren. Ik voel me op mijn gemak, want ik voel het vertrouwen dat ik hier ongeschonden uitkom. Het is een goede plek waar ik mezelf kan toevertrouwen aan de structuur. Ik heb een boekje met de liederen die ze gaan zingen, ik ga een poging wagen mee te zingen. Na de ayahuasca naar binnen te hebben gewerkt (zo bitter dat de rillingen door mijn lijf lopen) ga ik terug naar mijn plaats en zing mee.

Opschonen van mijn lijf
Langzaam begint mijn lijf effecten te voelen van de ayahuasca. Het ligt zwaar op mijn maag. Kleuren beginnen er anders uit te zien, lichteffecten beginnen op te spelen. Langzaam begint zich een innerlijke beeldenwereld te openen. Mijn vaste “begeleider” is al in de buurt en doemt op in mijn innerlijke wereld. Hij is mannelijk, maar wekt deze keer een minder menselijke indruk dan voorheen. Ik begrijp dat hij is opgebouwd uit energie, intelligentie, en dat ik als het ware in mijn “beeldendatabase” in mijn geheugen zoek om een soort rationeel begrijpbare interpretatie te krijgen voor wat ik zie. Ik heb stress in mijn lijf, gelocaliseerd rondom het zware gevoel in mijn maag. Mijn “begeleider” helpt me de stress uit mijn lijf te schonen. Hij vertelt me dat ik in mijn werk teveel het gevoel van eeuwigheid verlies. Door te denken dat ik haast heb, dat dingen snel af moeten, vernauwt de realiteit zich en ontstaat er stress. Door te werken vanuit de eeuwigheid zal het beter gaan met de stress. Hij legt uit, laat zien, hoe ik dit gevoel kan herstellen in bijvoorbeeld een vergadering. Ook dat het niet alleen voor mijzelf goed is, maar voor iedereen. Het zware gevoel zakt uit mijn maagstreek, mijn lijf begint langzaam te tintelen. Ik weet nu zeker dat ik niet meer zal hoeven overgeven: de ayahuasca is door mijn systeem geaccepteerd.

Ontmoeting met een tweede gids
Ik wordt door mijn begeleider meegenomen naar een andere entiteit. Deze is veel complexer, wijzer, grootser. Hij heeft een wijsheid van eeuwen. Ik ben een beetje ongerust, ik weet niet zeker of ik hem kan vertrouwen. Deze nieuwe begeleider ziet mijn onrust, en identificeert zichzelf door zijn hart te laten zien. In zijn hartstreek is allemaal informatie zichtbaar. Het doet me denken aan egyptische hieroglyphen. Het zijn niet echt hieroglyphen, maar dat is het dichtsbijzijnde beeld dat ik in mijn geheugen kan vinden om het te begrijpen. Hoewel ik de informatie niet kan lezen, begrijp ik wel wat er staat: het spreekt over de intentie vanuit licht te werken, mee te werken aan de ontwikkeling van de mensheid, liefde. Ik vind dat voldoende om hem te vertrouwen en met hem mee te gaan. Mijn eerste begeleider blijft nu achter, deze nieuwe begeleider neemt me mee.

Dieper erin: door de poort van de dood heen
Ik wordt diep in een tijdloze wereld meegenomen. Een tijd terug had ik snachts een droom waarbij ik door een shamaan in de leer werd genomen en hij had beelden losgemaakt van een vorig leven waarin ik werd opgehangen. We gaan naar dat moment in de tijd toe. Daar hang ik! Het is een leven, lang geleden. Ik denk ergens in de middeleeuwen, 1400 ofzo. Ik begrijp dat ik was opgehangen omdat ik teveel had gezegd. Ik voel de strop om mijn nek klemmen, nu, zittend in de kerk. Ik zie zijn/mijn doodsangst. Het gevoel: het was allemaal voor niks! Alles is verloren. De angst om te sterven. De spijt: was het deze prijs wel waard? Vaag besef ik dat ik mensen achterlaat in dat andere leven. Ik zie dat deze vorige incarnatie van mijzelf als het ware in dit moment gevangen is. De tijd staat stil en ik/hij kan zich niet overgeven aan het sterven. Samen met mijn gids benader ik hem. We zoeken contact, ik kijk in zijn ogen. Hij is blij, maar ook verrast: wie zijn jullie? Ik stel me voor met mijn normale dagelijkse naam, maar besef me meteen dat deze incarnatie nog niet weet dat hij het zelf is, in de verre toekomst. Hoe moet hij/ik weten dat ik over zoveel jaren, eeuwen, deze naam zal krijgen? Mijn begeleider legt me uit dat deze incarnatie als het ware gevangen is in het duister van zijn sterven. Dat we kunnen helpen om het voor hem lichter te maken. Ik laat los dat ik aan mijn stervende zelf uit wil leggen dat ik hem ben. Ik kijk hem gewoon aan, zoek contact. Hij is bang, verdrietig. Maar er komt ook een soort ruimte. Ik voel, zittend in de kerk, mijn keel. Alsof ik de strop om mijn keel kan voelen. Ik kijk naar mijzelf, er komt licht in de keel van mijn stervende zelf. Ik zie het letterlijk oplichten. De gedachte: alles is verloren gegaan is niet waar. Want: de kennis kan nu doorgedragen worden. Ik heb gewoon toegang tot de kennis. Dat lucht mijn stervende zelf als het ware op: hij dacht dat hij voor niks een hoge prijs had betaald, denkend aan wie hij achterliet. De tijd staat stil. Het doet iets denken aan die special effects uit “The Matrix” serie, waarbij een speler stil in de ruimte hangt en je om dat moment heen kunt lopen. Het is als het ware bevroren in bewustzijn. Maar door contact met mijzelf te maken ontstaat er licht, vertrouwen, liefde. Ineens merk ik dat ik toegang heb tot alle informatie van dat leven. Ik heb in dat leven uren, maanden gestudeerd, gedachten gevormd. Ik kan als het ware over mijn eigen schouders meelezen, eeuwen terug. Het voelt alsof ik de informatie “download” op mijn harde schijf van nu. Mijn stervende zelf beseft zich dat hij dood is, maar niet verloren. Dat het doorgaat. Hij wordt blijer, lichter, omdat hij door de dood heen is gegaan. Het doet me denken aan de film van “the fountain”. Ik denk dat de maker ervan een soortgelijke ervaring gehad moet hebben.

Werk: interesse in het licht.
Mijn begeleider is nu geinteresseerd in het werk dat ik doe. Hoewel een vrij specifiek gedeelte van mijn werk: dat stuk waarbij er als het ware licht ontstaat in de interactie met anderen. Hij gaat een tijd lang in op mijn kennis van acupunctuur. Hij laat me in beelden zien hoe het energetische systeem van mensen eruit ziet. Ik zie mezelf naalden zetten en de naalden veranderen in slangen. Het is als het ware een levende slang in plaats van een naald die ik prik. Ik zie hoe energiebanen verschuiven bij mensen, ik begrijp iets van de samenhang van lichaam en geest door middel van dit licht. Ik krijg ook een aantal specifieke aanwijzingen: prik voor die persoon dit en dit punt, verwarm dat punt met moxa. Niet zozeer om die combinaties klakeloos over te nemen, maar ook om te begrijpen wat ik doe als ik iemand behandel. Ik krijg verder nog een aantal heel specifieke aanwijzingen over familieopstellingen waar hij aan mee wil werken. Hij legt uit waarom sommige zaken minder makkelijk lukken, hoe ik dat anders aan kan pakken. Ik wilde bij de managers op mijn werk opstellingen doen. Maar er is een manager bang voor het effect van de opstellingen. Op deze manier zou er te weinig ruimte zijn voor het licht, waardoor het in wezen ook niet fijn is om opstellingen te doen. Verder geeft hij een aantal specifieke aanwijzingen over tijd, plaats, etc. voor toekomstige opstellingen en ook iemand met wie ik kan samenwerken. Echter, voordat je dat met diegeen gaat samenwerken, moet er nog iets gebeuren. Vertel hem het volgende: (deze boodschapdata wordt wel drie keer herhaald, als het ware in HOOFDLETTERS, zodat ik hem niet zal vergeten) Hij draagt een “entiteit” (dat zeggen ze zo niet; ze gebruiken uberhaupt geen woorden. Ze laten een donkere verdichte energie zien, die autonoom is. Ik denk: een demon) uit zijn familie met zich mee. Als hij langskomt, dan zal dat stuk in een ritueel aan het licht worden gebracht. Dit in de dubbele zin van het woord: bewust worden, maar ook, naar de liefde gebracht worden. Dit stuk verduistert het contact van hem met het licht; het heeft generaties lang lijden veroorzaakt. Ik zie hoe mijn begeleider de demon van hem naar het licht brengt, hoe dat deel worstelt, verdwijnt, zich overgeeft.

Oplossen in het kosimische licht
Dan gaan we een tweede keer ayahuasca drinken en wordt er ook Santa Maria (wiet) gerookt. Dit is extreem heftig. Mijn hele beeld wordt kaleidoscopisch. Ik probeer de teksten van de liederen te lezen, maar dat is nagenoeg onmogelijk. Ik zie de zwarte letters op de witte bladzijde in allerlei kleuren: geel, rood, blauw, wit. De letters zijn ook een soort magisch geschrift, die licht geven. Het is portugees, ik kan het niet lezen maar begrijp wel dat het een magische tekst is met een diepe boodschap. Het boek in mijn hand is een soort representant van een kosmische tekst. Dan worden de visioenen intenser. Ik los langzaam op. Er komt een steeds feller licht. Ik los op in kristallen, kaleidoscopische punten, stromen van licht en energie. Dan verdwijn ik totaal. Mijn lijf lost op, ik ben een kosmische vibratie. Ik hoor het zingen in de kerk. Ik vibreer mee, de klanken scheppen een heelal gevuld met de intentie van liefde. Ik adem door, hoewel taal hier eigenlijk tekort schiet. Hoezo ik...?Er is adem. Er is bewustzijn. Er is licht. Er is vibratie. Maar geen ik meer. Geen lijf meer. Deze toestand houdt een tijd lang aan. Ik heb geen enkel besef van tijd, dus het kan 5 minuten zijn geweest of een uur. De klanken van de liederen dringen diep door in mijn energetische toestand. Heel langzaam wordt “Ik” weer gevormd. Ik krijg weer vaste substantie, een identiteit. Ik heb het gevoel alsof ik wordt wedergeboren uit een kosmisch licht. De intensiteit is enorm: vergelijkbaar met verblindt te worden door een rij bouwlampen. Nou ja, vergelijkingen schieten tekort. Het is zo intens en enorm fijn. Ze zingen over kracht, over liefde , over het hart. Ik neem langzaam weer vorm aan, voel mezelf geconstrueerd worden uit de kosmos. Ik begrijp dat ik in mijn identiteit iets van dit licht kan en mag meenemen. Het heelal wordt voortdurend opgebouwd uit klank, uit verhalen. Ik begrijp dat het verhaal dat ik nu vertel over mijzelf, mijzelf schept. De mate waarin ik het licht kan vasthouden in mijn verhaal, bepaalt mijn nieuwe geboorte. Ze vertellen me over dood en wedergeboorte, over het scheppen van het heelal. Ik begrijp dat we duizende keren worden geboren, dat zelfs mens zijn elke dag opnieuw een daad is van het scheppen van het heelal door onze verhalen.

De godin
In de zaal is ondertussen iemand luid aan het huilen. Ik weet dat dit goed wordt opgevangen door de begeleiders. Ik heb een diep ontzag voor de mensen die dit ritueel kunnen begeleiden. Vooral ook omdat zij allemaal meedrinken. Hoe is het in godsnaam mogelijk om nog iets te doen in deze toestand. Ik wordt me wat meer bewust van mijn omgeving. Dan wordt mij een beeld getoond van een godin. Het lijkt op de egyptische Isis. Ze vertellen me dat dit geen echte ontmoeting is, maar een beeld. Het is bedoeld om te kunnen tekenen als ik straks weer “op aarde” ben. Ik krijg te zien hoe ik het perspectief kunstzinnig kan vertalen met behoudt van de kaleidoscopische natuur van deze wereld. Dan verdwijnt het beeld en zie ik een Godin, maar nu echt. Het is een enorm diepgaande ervaring. Het is een stralende Godin, een vrouw, maar zo licht, zo omvattend dat ik mijn handen ophef. Ik baad mijzelf in haar licht.

Vrouw en kinderen
Ik denk na over een vriendin. Die heb ik op het moment niet maar ik ben wel op zoek naar iemand. Ik open mijn ogen en zie een vrouw aan de overkant in de kerk zitten. Als ik mijn ogen sluit, wordt mij verteld dat het van belang is om te weten of ik nog kinderen wil. Het is van belang om te weten , voordat ik me met een vrouw verbindt. Ik zie hoe de relatie tussen man en vrouw een symbool is voor een archetypische verbinding tussen het mannelijke en het vrouwelijke. Dan zie ik ineens allemaal zielen die nog niet geboren zijn. Ik begrijp wat het betekent om een kind op deze aarde te zetten: het is een ziel die kan afdalen naar de aarde. Dan zie ik opeens mijn eigen (huidige) kinderen. Ze zitten op mijn schoot als energetische wezens. Ook N (die is overleden) is aanwezig. Hij vibreert door de lucht als energie, licht. Ik voel me intens gelukkig met wat ik al heb.

Afscheid nemen
Langzamerhand moeten we afscheid nemen. Ik versta de portugese liederen niet, maar ze klinken voor mij als afscheid. Ik voel de andere wereld afstand nemen. Het is een soort gelukzalig gevoel, maar ook een beetje, nou ja, zoals afscheid voelt als je het heel fijn hebt gehad. Maar ik krijg heel veel licht mee, ik weet ook dat ik deze ervaring mee kan nemen. Mijn lijf krijgt langzaam steeds meer vorm. Ik voel mijn spieren, mijn energie stromen. Dit proces gaat nog een tijd door. Langzaam gaan mijn tijdsbesef weer werken. Een periode is dat nog verstoord: de tijd loopt terug. Ik weet van de vorige keren dat ik hier niet over in paniek hoef te raken: het is mijn “tijdzintuig” dat ontregeld is en het gevolg van half hier, half daar zijn. Het zal straks weer gaan werken. Hoewel dat “de tijd loopt achteruit” een bizar gevoel is. Mijn lijf bouwt op, ik voel me diep gelukzalig. Het was bizarder dan ooit. Dan is het ritueel afgelopen en kan ik, intens gelukkig, naar huis.
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#17
Re: Ayahuasca report : andere werelden

Ik vind het echt fijn dat je de moeite hebt gedaan om dit op te schrijven ! :) Echt intrigerend, zo een reis met Ayahuasca.

Het heeft me van het begin tot het einde geboeit.
c
cheironLid
01-01-2024, 00:00
#18
Re: Ayahuasca report : andere werelden

Sublimo zei:
Ik vind het echt fijn dat je de moeite hebt gedaan om dit op te schrijven ! :) Echt intrigerend, zo een reis met Ayahuasca.

Het heeft me van het begin tot het einde geboeit.
Klik om te vergroten...

Fijn te horen dat het met interesse gelezen wordt :)
D
DrientjeLid
01-01-2024, 00:00
#19
Re: Ayahuasca report : andere werelden

Wat een heftige ervaring zeg!

Ik heb tot nu toe 4 keer Ayahuasca gedronken en alle keren waren zwaar. Geen visioenen alleen maar angst. Maar een trip als die van jou lijkt me enorm vet!

Misschien word het ook voor mij weer eens tijd om me te gaan verbinden met de Grootmoeder.

Dank je wel! Je hebt me echt geraakt met je report.
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#20
Re: Ayahuasca report : andere werelden

cheiron zei:
Sublimo zei:
Ik vind het echt fijn dat je de moeite hebt gedaan om dit op te schrijven ! :) Echt intrigerend, zo een reis met Ayahuasca.

Het heeft me van het begin tot het einde geboeit.
Klik om te vergroten...

Fijn te horen dat het met interesse gelezen wordt :)
Klik om te vergroten...

Ayahuasca boeit me in het algemeen al, maar jouw ervaring en de manier waarop je het beschrijft, is naar mijn mening een mooi voorbeeld :)

Waren de andere keren ook zo intens ?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."