Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSanto Daime : andere werelden

Santo Daime : andere werelden

69 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
D
DuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Re: Ayahuasca report : andere werelden

Hoe vind je eigenlijk zulke workshops en hoe weetje nou of het wel of niet geschikt voor je is want wat zijn dan precies verschillen tussen een santo daime en een sjamaan? ik heb geen idee hoe dat soort dingen gaan..
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#2
Re: Ayahuasca report : andere werelden

Duifje zei:
Hoe vind je eigenlijk zulke workshops en hoe weetje nou of het wel of niet geschikt voor je is want wat zijn dan precies verschillen tussen een santo daime en een sjamaan? ik heb geen idee hoe dat soort dingen gaan..
Klik om te vergroten...

Je moet eerst weten of je Ayahuasca aan kan :) Dan kun je gaan kijken op welke manier je het kan doen.

Over de Santo Daime staat enorm veel geschreven in dit tripreport, de manier waarop het er daar aan toe gaat bedoel ik dan.

Bij een sjamaan is het rustiger, er zijn minder mensen en je moet niks. In ieder geval niet zingen. Dat is toch wat ze mij verteld hebben. Ik denk dat er op internet vast wel een hoop te vinden is over dit onderwerp :wink:
k
kapitein-xLid
01-01-2024, 00:00
#3
Re: Ayahuasca report : andere werelden

Sublimo zei:
Je moet eerst weten of je Ayahuasca aan kan :) Dan kun je gaan kijken op welke manier je het kan doen.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat iedereen die uit zichzelf hier interesse in heeft het wel aankan. Tenzij je bepaalde klachten hebt zoals epilepsie ofzo (maar misschien is dat geen probleem, weet ik eigenlijk niet.)
Als je kijkt naar hoe het gaat in zuid-Amerika dan is het iig niet zo dat de mensen die het doen veel trip-ervaring hebben (ik denk vaak helemaal niet zelfs.) Wel heb ik het idee dat ze vaak een wat religieuze inslag hebben. Wellicht dat dat ook van invloed is op hoe je een reis ervaart.
c
cheironLid
01-01-2024, 00:00
#4
Re: Ayahuasca report : andere werelden

Duifje zei:
Hoe vind je eigenlijk zulke workshops en hoe weetje nou of het wel of niet geschikt voor je is want wat zijn dan precies verschillen tussen een santo daime en een sjamaan? ik heb geen idee hoe dat soort dingen gaan..
Klik om te vergroten...

Via internet kun je allerlei workshops vinden. Bij Santo Daime sturen ze je per email gewoon een kalendertje op en dan kun je meedoen.

Er zijn op internet ook wel andere plekken te vinden waar ze ayahuasca rituelen doen. Ik heb het zelf nooit ergens anders gedaan, maar heb er wel eens van vrienden van gehoord. Het zijn soms dagen, soms weekenden. Meestal wordt het gecombineerd met een mix aan newage achtige en sjamanistische dingen. Wat ik begrijp is dat het in deze gevallen vaak afhangt van de klik die je met de sjamaan hebt. Sommige mensen vinden dat ook juist storend: de begeleider stopt er teveel zijn eigen ego, zijn eigen verhaal in en daar kwamen ze niet voor. Een soortgelijke reactie heb ik hier ook al gelezen. Maar goed, het is dus net wat je leuk vindt.

Santo Daime heeft zo zijn voor en nadelen. Wat mij betreft is het voordeel dat het een ritueel is zonder persoonlijk gedoe van een sjamaan die zijn verhaal kwijt moet. Sommige mensen vinden het vervelend dat het ritueel bij Santo Daime zo gestructureerd is. Als je het idee daarachter niet kent kan ik me inderdaad voorstellen dat het vervelend overkomt (bijv. dat iemand tegen je komt zeggen dat je beter je benen en armen niet kunt kruisen) . Anderen hebben last van de religieuze context (de portugeese liederen zijn sjamanistisch / christelijk georienteerd )
Ik vind die laatste dingen niet zo'n punt, zelfs wel ok. Maar dat hangt ook een beetje van je smaak af, denk ik.

Sublimo zei:
Je moet eerst weten of je Ayahuasca aan kan :) Dan kun je gaan kijken op welke manier je het kan doen.
Klik om te vergroten...

Het is op zich wel zo dat het visioen zich aanpast aan de gebruiker. Mijn visioenen zijn zeker geen standaard, hoewel veel mensen vergelijkbare dingen ervaren. De eerste keren is voor sommige mensen best zwaar, omdat ze geconfronteerd worden met allerlei zaken in hun leven. Anderen hebben de eerste keer een mooie trip. Het is in ieder geval erg heftig en intens.

Op zich weet ik niet of het nodig is bang te zijn voor ayahuasca. Het is een gereguleerd ritueel, met de meest ervaren "tripsitters" (er zijn begeleiders aanwezig die soms al 15 jaar bijna wekelijks ayahuasca drinken) dus je wordt goed begeleid mocht dat nodig zijn.Tenzij je psychiatrische problemen hebt lijkt het me niet zo'n punt als je het nog wilt nadat je weet wat je kunt verwachten.
b
bierLid
01-01-2024, 00:00
#5
Re: Ayahuasca report : andere werelden

Mooi geschreven, heel interessant om te lezen. :)
k
kapitein-xLid
01-01-2024, 00:00
#6
Re: Ayahuasca report : andere werelden

Mooie reports die je geplaatst hebt.
In eerste instantie spreekt de Santo Daime mij niet zo aan, om de bekende redenen. Maar ik begin ook wel de voordelen er van in te zien. Ik denk dat de meeste mensen het er wel over eens zijn dat je sowieso een bepaalde structuur nodig hebt. De energie kan dan gerichter stromen. En met gericht bedoel ik in dit geval: voor helende doeleinden. (Je kunt ook vorm aanbrengen voor niet-zo-helende doeleinden [sjamanen die onder invloed van ayahuasca onderling vetes uitvechten.])

Zonder structuur kan je ook wel helende resultaten krijgen, maar het blijft dan op goed geluk; het kan alle kanten op. Dus ik zie ik het nut wel in van een rituele setting. Ik denk dat een sjamaan dat ook wel kan bieden. Met een groep rondom een kampvuur terwijl er een min of meer gezamenlijke intentie is, dat alleen al is in feite een manier om de energie in bepaalde banen te leiden. Maar het gebeuren eromheen (die liedjes die de sjamaan zingt en de gebruikte symbolen bv) kunnen elke keer weer variëren.

Ik ben benieuwd in hoeverre een meer vaste structuur zoals bij de Santo Daime voordelen biedt. Ik kan me er wel iets bij voorstellen. Maar het nadeel lijkt me vooral dat het minder makkelijk is om jezelf comfortabel te voelen in zo´n kerk, waardoor je jezelf minder kunt laten gaan. Die witte ´uniformen' enzo, dat is toch wel iets waar je dan even doorheen moet lijkt mij.
Maar goed, de kern is dat je jezelf bewust bent van deze spelregels, en dat je weet dat ze een doel dienen. Zodra dit wordt vergeten gaat het een typische kerk of misschien zelfs sekte-achtige kant op. Vorm moet er niet zijn voor de vorm, maar het moet een doel dienen.

Wat ik niet helemaal doorheb: zing je constant liedjes, dus ook bij al die dingen die jij beschreef was jij aan het zingen? En eventueel danspasjes?

Een van de redenen waarom het mij onder andere wel leuk lijkt om zoiets is mee te maken is omdat ik verwacht dat er ook een soort schaamte omhoog kan komen. Zo van ik zit hier kinderliedjes te zingen, danspasjes te doen, in een wit apepakkie! En ik weet dat er onder die weerstand vaak een enorme bron van gezonde energie zit. (mits je het uit eigen beweging moeiteloos aanwezig laat zijn, en niet op uitnodiging van anderen.)

En nu ik toch bezig ben, wat ik ook nog even wil melden. Ik vind het zo belachelijk dat vanuit de ayahuasca-wereld soms het idee wordt gewekt dat het een kuur is tegen alles. En als ik me niet vergis komen die verhalen ook wel uit de Daime hoek. Bijvoorbeeld dat het kanker zou kunnen genezen. Als je een middeltje verdacht wilt maken moet je vooral gaan roepen dat het kanker kan genezen.
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#7
Re: Ayahuasca report : andere werelden

kapitein-x zei:
En nu ik toch bezig ben, wat ik ook nog even wil melden. Ik vind het zo belachelijk dat vanuit de ayahuasca-wereld soms het idee wordt gewekt dat het een kuur is tegen alles. En als ik me niet vergis komen die verhalen ook wel uit de Daime hoek. Bijvoorbeeld dat het kanker zou kunnen genezen. Als je een middeltje verdacht wilt maken moet je vooral gaan roepen dat het kanker kan genezen.
Klik om te vergroten...

Om kanker te genezen m.b.v. Ayahuasca gaat men ervan uit dat je zo diep in jezelf kunt gaan, dat je bepaalde dingen kunt wijzigen.

Ik geloof er eigenlijk wel in.
c
cheironLid
01-01-2024, 00:00
#8
Re: Ayahuasca report : andere werelden

kapitein-x zei:
Mooie reports die je geplaatst hebt.
Klik om te vergroten...
Dank je :)

kapitein-x zei:
In eerste instantie spreekt de Santo Daime mij niet zo aan, om de bekende redenen. Maar ik begin ook wel de voordelen er van in te zien. Ik denk dat de meeste mensen het er wel over eens zijn dat je sowieso een bepaalde structuur nodig hebt. De energie kan dan gerichter stromen. En met gericht bedoel ik in dit geval: voor helende doeleinden. (Je kunt ook vorm aanbrengen voor niet-zo-helende doeleinden [sjamanen die onder invloed van ayahuasca onderling vetes uitvechten.])

Zonder structuur kan je ook wel helende resultaten krijgen, maar het blijft dan op goed geluk; het kan alle kanten op. Dus ik zie ik het nut wel in van een rituele setting. Ik denk dat een sjamaan dat ook wel kan bieden. Met een groep rondom een kampvuur terwijl er een min of meer gezamenlijke intentie is, dat alleen al is in feite een manier om de energie in bepaalde banen te leiden. Maar het gebeuren eromheen (die liedjes die de sjamaan zingt en de gebruikte symbolen bv) kunnen elke keer weer variëren.

Ik ben benieuwd in hoeverre een meer vaste structuur zoals bij de Santo Daime voordelen biedt. Ik kan me er wel iets bij voorstellen. Maar het nadeel lijkt me vooral dat het minder makkelijk is om jezelf comfortabel te voelen in zo´n kerk, waardoor je jezelf minder kunt laten gaan. Die witte ´uniformen' enzo, dat is toch wel iets waar je dan even doorheen moet lijkt mij.
Maar goed, de kern is dat je jezelf bewust bent van deze spelregels, en dat je weet dat ze een doel dienen. Zodra dit wordt vergeten gaat het een typische kerk of misschien zelfs sekte-achtige kant op. Vorm moet er niet zijn voor de vorm, maar het moet een doel dienen.
Klik om te vergroten...

Ik heb een tijdje staan praten met een van de mensen die de zaal inricht. Het gaat namelijk zo, dat je een plek krijgt aangewezen. De stoelen staan in concentrische cirkels opgesteld. Dat een plek krijgen gaat overigens niet zomaar: mensen worden globaal in drie groepen verdeeld: de oudste generatie, de middelste generatie en de jonkies. Vervolgens zitten de meer ervaren mensen meer in het midden, de newbie's meer achterin. Het een plek krijgen gebeurt met veel aandacht. De inrichting van de stoelen is heel precies uitgelijnd, zowel in de lengte als in de breedte. Het hele idee hierachter is dat je als groep een energetisch geheel vormt, wat tijdens het ritueel sterk beleefbaar is (het sterkst wanneer er dus inderdaad iemand in mijn rij opstaat of zijn armen kruist).

Een begeleider is ook wel eens tegen me komen zeggen toen ik heftig aan het bewegen was: 'probeer eens of je de energie door je heen kunt laten stromen in plaats van te bewegen.' Hoewel hij het vriendelijk zei, had ik in eerste instantie zoiets van 'waar bemoei je je mee?' Maar naarmate ik erover nadacht, kwam ik tot het inzicht dat ik inderdaad de enorme stromen aan energie moeilijk kon toelaten en dat het bewegen een manier was om energie weg te laten vloeien. Stiller zitten liet de energie inderdaad dieper doordringen in mijn lijf.

Wat betreft het wit: ik vind het erg prettig dat iedereen in het wit is. Ik denk dat ik het erg storend zou vinden wanneer iemand in zijn zwarte slayershirt tegenover me zou zitten. Het wit is natuurlijk ook symbolisch fijn: allemaal mensen die de intentie hebben om het "Santa Luz" (heilige licht) in zich op te nemen.

Het hele idee achter alle structuur is eigenlijk, dat de collectiviteit de kracht van het ritueel versterkt en daardoor ook de kracht voor heling collectief sterker maakt. Allerlei individuele uitbouwen (en dus vaak ego-tripjes) verminderen over het algemeen de gerichtheid van de collectieve energie.

Ik moet zeggen dat ik normaal gesproken en uitgesproken voorstander ben van ingaan tegen alles wat een systeem is, en graag tegen hierarchie en systemen inga. Maar vanuit mijn ervaring merk ik toch dat ik hiermee kan instemmen en dat er iets goeds in zit.

kapitein-x zei:
Wat ik niet helemaal doorheb: zing je constant liedjes, dus ook bij al die dingen die jij beschreef was jij aan het zingen? En eventueel danspasjes?
Klik om te vergroten...

Bij de cura zing je inderdaad van ongeveer 190:0 tot 1:00 aan een stuk door. Er zitten een aantal gebeden doorheen (onze vader bijvoorbeeld, en een aantal specifieke teksten zoals deze http://ayahuasca.tribe.net/thread/ebea1 ... a292da5618 die de eerste keer dat ik hem hoorde, vol op de ayahuasca, erg mooi was. Het lukt mij zelf niet om al die tijd te zingen: ik kan vaak amper nog het liedboek lezen, alle letters geven kleur enzo haha. Maar het lukt me steeds beter om mee te zingen. Soms neurie ik gewoon mee. De "hardcore" groep kent alle liederen uit hun hoofd , zo ongeveer, dus die zingen gewoon de hele tijd door.

Er zit tijdens de cura 15 minuten meditatie (stilte dus) en tijdens de Concentration rituelen 1 uur meditatie in.

Je hebt ook danswerken, waarbij je een soort specfiek danspasje doet.check bijv http://www.youtube.com/watch?v=MRlG6TvN ... re=related

kapitein-x zei:
Een van de redenen waarom het mij onder andere wel leuk lijkt om zoiets is mee te maken is omdat ik verwacht dat er ook een soort schaamte omhoog kan komen. Zo van ik zit hier kinderliedjes te zingen, danspasjes te doen, in een wit apepakkie! En ik weet dat er onder die weerstand vaak een enorme bron van gezonde energie zit. (mits je het uit eigen beweging moeiteloos aanwezig laat zijn, en niet op uitnodiging van anderen.)

En nu ik toch bezig ben, wat ik ook nog even wil melden. Ik vind het zo belachelijk dat vanuit de ayahuasca-wereld soms het idee wordt gewekt dat het een kuur is tegen alles. En als ik me niet vergis komen die verhalen ook wel uit de Daime hoek. Bijvoorbeeld dat het kanker zou kunnen genezen. Als je een middeltje verdacht wilt maken moet je vooral gaan roepen dat het kanker kan genezen.
Klik om te vergroten...

Schaamte heb ik nooit gevoeld. Wel soms een soort van : wat ben ik hier aan het doen, ik wil weg. Dat had ik ergens in mijn allereerste ritueel. Tegenwoordig zijn mijn rituelen zeer extatisch, gelukzalig en diepgaand. Wat dat betreft kan ik me ook de halleluja verhalen wel voorstellen. Het effect is inderdaad zeer positief, en het heeft ook lichamelijk een prettige en versterkende werking. Sommigen zullen daar misschien wel wat in doorschieten... En ik ken inderdaad het verhaal van iemand persoonlijk daar, die terminale kanker had en na 6 maanden regelmatig ayahuascagebruik vrij was van kanker. Tja, misschien was het toeval, misschien is het niet waar (hoewel ik een vrouw van 67 jaar niet echt zo snel voor leugenaar aanzie) maar het is wel haar verhaal...

Ik moet zeggen dat het ook voor mij echt bijzonder positief uitwerkt, op allerlei vlakken in mijn leven. Ingrijpend, maar zeer positief. Maar goed, ook dat is enkel mijn eigen ervaring en hoeft niet voor iedereen zo te zijn. Sommige mensen die ik ken hebben het erg zwaar gehad, hoewel ook zij naderhand dankbaar zijn voor wat er is gebeurd en het naderhand als een positief effect in hun leven bestempelen.
k
kapitein-xLid
01-01-2024, 00:00
#9
Re: Ayahuasca report : andere werelden

Interessant wat je schrijft over hoe ze die mensen plaatsen.

Je hebt ook danswerken, waarbij je een soort specfiek danspasje doet.check bijv http://www.youtube.com/watch?v=MRlG6TvN ... re=related
Klik om te vergroten...
Dat ziet er verrassend relaxed uit. :)
Is het trouwens ook zo licht waar jij was?

Enerzijds blijft het voor mij lastig voor te stellen dat je echt kunt ŕeizen' als je zo´n strak ritueel hebt. Maar anderzijds snap ik het ook juist wel, want je krijgt geen kans om in je geest te gaan zitten; je wordt meegevoerd als het ware.

Wat betreft kanker. Ik geloof die vrouw ook best. En zo zullen er wel meer gevallen zijn. Maar ik sta zelf toch een beetje gereserveerd tegenover het idee dat dit aan de ayahuasca te danken is. Ik heb zelf ook wel is een vrouw ontmoet (in een meer sjamanisitsche setting) die ook kanker had. Als ik haar nu zou tegenkomen en ze blijkt volledig genezen te zijn (zonder reguliere therapie) dan zou ik dat zeker interessant vinden. Maar goed, dit zijn dan enkele gevallen, en ´wonderen´ gebeuren ook wel zonder ayahuasca.
Maar ik wil er ook niet te diep op in gaan, want daar gaat dit topic niet over. Maar het zou jammer zijn als het effect ontstaat wat je nu ook hebt bij sommige kerken waar ze zeggen dat aids te genezen is door middel van gebed en dat reguliere medicijnen niet nodig zijn.
Ik denk dat er op het gebied van ayahuasca nog heel veel dingen de moeite van het onderzoeken waard zijn.
c
cheironLid
01-01-2024, 00:00
#10
Re: Ayahuasca report : andere werelden

kapitein-x zei:
Interessant wat je schrijft over hoe ze die mensen plaatsen.
Klik om te vergroten...

Ik had er in het begin nogal wat weerstand tegen. Maar door het beter te gaan begrijpen ben ik het mooi gaan vinden. Tegenwoordig kan het juist een steun zijn, te weten dat je opgenomen bent in een orde die zich ook in het fysieke toont, maar ook energetisch, psychisch, spiritueel aanwezig is.

kapitein-x zei:
Je hebt ook danswerken, waarbij je een soort specfiek danspasje doet.check bijv http://www.youtube.com/watch?v=MRlG6TvN ... re=related
Klik om te vergroten...
Dat ziet er verrassend relaxed uit. :)
Is het trouwens ook zo licht waar jij was?
Klik om te vergroten...

Ja, het is inderdaad licht. Maar dat stoort niet hoor. T spul is potent genoeg, geloof me :)

kapitein-x zei:
Enerzijds blijft het voor mij lastig voor te stellen dat je echt kunt ŕeizen' als je zo´n strak ritueel hebt. Maar anderzijds snap ik het ook juist wel, want je krijgt geen kans om in je geest te gaan zitten; je wordt meegevoerd als het ware.
Klik om te vergroten...

Het is echt een groot verschil met wat ik hier op het forum soms lees over truffels enzo. De ayahuasca is zo sterk, dat je echt geen keus hebt. Het is niet zo van 'nou ja, de setting was niet optimaal dus ik heb er niet zoveel van gemerkt'. Ter illustratie: ik sprak een tijdje terug een meisje, direct na het ritueel. Ik vroeg: en, hoe vond je het? Haar reactie:'Dat ik uberhaupt nog BESTA. Dat ik er gewoon nog BEN, na dit... Ongeloofelijk....' Het is juist een soort van fijn ankerpunt. Als het hele universum oplost in klank en licht, als mijn lijf verdwijnt, dan is het heel fijn dat er in ieder geval nog iets stabiel is, en dat is het ritueel :)

Overigens moet je je voorstellen, dat ik gewoon op een stoel zit, lange periodes met mijn ogen gesloten en luister naar de liederen van de anderen. De liederen voeren je mee op je reis, in je jezelf en naar andere universa. Door zelf mee te zingen stroomt de energie beter, het kan echt helpen om door een moeilijk stuk heen te komen door mee te zingen.

Om je een idee te geven, een stukje uit het liedboek:

Meu Mestre aqui a Vos eu peco
Para Vos me guiar
Me Guie no caminho da Santa Luz
Nao deixa ninguem me atacar

Segeu sempre o Seu caminho
Deixa quem quiser falar
Recebe a Sua Luz de cristal
Te firma e te compoe em Seu lugar

(vertaling:
My master, here i ask you
For you to guide me
guide me on the path of the holy light
Dont let anybody attack me

Always follow your path
Let people say what they want
Receive your cristal light
Be firm and composed in your place)

Het klinkt nu misschien niet zo indrukwekkend, maar als je zo enorm hard aan het spacen bent dan komen die teksten echt wel anders aan. Er ontstaat dan allerlei inzicht aan die teksten. Een zin als 'always follow your path' , als de hele ruimte vol met caleidoscopisch licht golft en er engelen tegen me praten, dan komt zo'n zinnetje wel wat dieper aan dan wanneer ik achter mn computer zit te surfen op t forum :)

kapitein-x zei:
Wat betreft kanker. (...)
Ik denk dat er op het gebied van ayahuasca nog heel veel dingen de moeite van het onderzoeken waard zijn.
Klik om te vergroten...

Tja, laten we er niet teveel woorden aan vuil maken. Ik vind het mooie dat je het gewoon kunt ervaren. Oordeel zelf, zou ik zeggen. Als je het serieus neemt, kan het veel betekenen. Een vriend van mij zegt dat het een van de meest indrukwekkende ervaringen is die hij ooit in zijn leven heeft meegemaakt en daar kan ik eerlijk gezegd wel mee instemmen. Je hebt ayahuasca, dan heb je heel lang niets, en dan pas de rest :)
k
kapitein-xLid
01-01-2024, 00:00
#11
Re: Ayahuasca report : andere werelden

Bedankt voor je informatieve reacties. Ik vind het erg waardevol.
Trouwens, wat wsl niet echt bleek uit mijn post, is dat ik zelf ook een paar keer ayahuasca heb gedaan. Een flink aantal dingen die Drientje hier heeft neergepend die slaan ook wel op mij. (scheelt mij weer schrijfwerk :grin: )
En dat was ook behoorlijk intensief (en zeker de eerste keer waarbij ik een ervaring van eeuwige liefdevolle alomvattendheid had die nu 2 jaar later nog een ankerpunt is. ) Maar de reizen waren wel veel minder visueel dan jij beschrijft. Hadden die mede-reizigers van jou ook allemaal zo´n visuele reis?
Het zal wsl ook per persoon verschillen, de een tript visueler dan de ander.

Ik heb het 3 keer in zo´n sjamaan-setting gedaan en 1 keer alleen thuis (zeer mild, maar niettemin een [reinigende] reis te noemen.) Elke keer voelde ik na afloop me niet helemaal voldaan, alsof net dat laatste procentje onbelicht was gebleven. In die groep drukte ik dat misschien enigszins weg achter een neutraal masker. In je eerste report schrijf je ook zoiets dat je je voelde als na een afscheid. Is dit tot nu toe elke keer zo geweest?

En verbeeld ik het mij, of word er vrij weinig overgegeven (en dat soort zaken)? Want ook die meiden in dat filmpje die zien er zo fris uit.
c
cheironLid
01-01-2024, 00:00
#12
Re: Ayahuasca report : andere werelden

kapitein-x zei:
Bedankt voor je informatieve reacties. Ik vind het erg waardevol.
Klik om te vergroten...

Fijn te horen, ik vind het leuk om te delen.

kapitein-x zei:
Trouwens, wat wsl niet echt bleek uit mijn post, is dat ik zelf ook een paar keer ayahuasca heb gedaan. Een flink aantal dingen die Drientje hier heeft neergepend die slaan ook wel op mij. (scheelt mij weer schrijfwerk :grin: )
En dat was ook behoorlijk intensief (en zeker de eerste keer waarbij ik een ervaring van eeuwige liefdevolle alomvattendheid had die nu 2 jaar later nog een ankerpunt is. ) Maar de reizen waren wel veel minder visueel dan jij beschrijft. Hadden die mede-reizigers van jou ook allemaal zo´n visuele reis?
Het zal wsl ook per persoon verschillen, de een tript visueler dan de ander.
Klik om te vergroten...

Aja, nee, dat was mij nog niet duidelijk. Het schijnt wat dat betreft ook nogal te verschillen per plek hoe sterk de Ayahuasca is. Ook bij de Santo Daime merk ik dat de sterkte best wel kan verschillen per keer. Maar goed, dan hebben we het over het verschil tussen sterk en heeeeel sterk haha. Mooi te lezen dat zo'n ervaring na 2 jaar nog steeds een ankerpunt kan zijn. Wonderlijke ervaringen zijn het he... Het werkt bij mij zo diep door in alles wat ik doe, bijzonder is dat.

En t visuele... Ik denk dat dat ook verschilt per persoon ja. Ik ga regelmatig met een vriend van me, wij hebben allebei dezelfde soort trips. We kunnen ook samen op zoek gaan naar afbeeldingen op google die zo dicht mogelijk beschrijven wat we zien. Dat komt best wel overeen, de multidimensionale lichtende organisch levende fractal vormen zeg maar. Andere vrienden die ik heb meegenomen hadden ook wel visuele ervaringen, maar zij gingen bijvoorbeeld terug naar herinneringen van vroeger die ze nooit echt onder ogen hadden gezien. Dat werd gemengd met de stem van een wezen dat hem begeleide om de ervaringen te verwerken, dus dat was dan wel weer fijn voor hem. Iemand anders die ik van daar ken heeft heel sterk dat hij vooral in zijn gedachten tript. Hij ziet zijn leven helder, de dingen waar hij mee bezig is, dat soort dingen. Dus het verschilt inderdaad nogal. "you dont get what you want, but what you need" was het toch?

kapitein-x zei:
Ik heb het 3 keer in zo´n sjamaan-setting gedaan en 1 keer alleen thuis (zeer mild, maar niettemin een [reinigende] reis te noemen.) Elke keer voelde ik na afloop me niet helemaal voldaan, alsof net dat laatste procentje onbelicht was gebleven. In die groep drukte ik dat misschien enigszins weg achter een neutraal masker. In je eerste report schrijf je ook zoiets dat je je voelde als na een afscheid. Is dit tot nu toe elke keer zo geweest?

En verbeeld ik het mij, of word er vrij weinig overgegeven (en dat soort zaken)? Want ook die meiden in dat filmpje die zien er zo fris uit.
Klik om te vergroten...

Thuis, haha daar zou ik niet aan moeten denken eerlijk gezegd. Misschien als ik er meer ervaring mee heb. Maar ik vind de rituele setting eigenlijk juist wel heel veilig en fijn. Het is overigens wel zo, dat ze daar blowen (ze noemen dat Santa Maria, overigens). Sindsdien zijn de keren dat ik blow ook erg heftig, als ik blow voert dat me vaak terug naar mijn visioenen.

Dat niet-helemaal-voldaan gevoel ken ik over het algemeen niet zo. Ik ben meestal een soort van overloaded aan prikkels en heb zoiets van pff het is voorbij. Het is zo intens, zo licht, zo magisch dat het ook wel fijn is als het weer zakt. Meestal heb ik juist een zeer voldaan gevoel. Dat afscheid is vooral naar de "ruimte" toe. Ik kom tijdens mijn trips vaak in een soort transcendentale ruimte, een tijdloze ruimte (die ik in mijn allereerste trip als UFO bestempelde maar later als "De Ruimte") waar wezens zijn. het zijn engelen / aliens / elfen, die me dingen laten zien, laten reizen, les geven (ik krijg bijvoorbeeld vaak les in acupunctuur van ze, heel boeiend). Als dan de Daime begint uit te werken, dan voel ik dat ik langzaam weer terug op aarde kom. Alsof ik mee ben geweest en weer netjes wordt afgeleverd. Ik word dan dus een soort van uitgezwaaid door de engelen. Zo van: daaag, tot de volgende keer.

Wat betreft overgeven: ik heb eigenlijk maar een keer een overgeefreflex gehad, waarbij er niet eens vocht uit me kwam (wel hallucinaties van zwarte demonen, wat dat betreft had ik misschien liever gewoon gekotst haha). Er zijn wel mensen die overgeven hoor. Altijd wel een aantal. Maar de mensen die in het midden zitten eigenlijk nooit. Of in ieder geval heel zelden.

Ik verbaas me ook altijd over hoe fris en fruitig die mensen blijven. Vooral gezien hun leeftijd. Er zijn echt omatjes bij van boven de 70. Heel wazig. Die zitten dus gewoon knoeperhard te trippen en te blowen, terwijl ik zit te smeken aan de zijlijn 'oh god niet een tweede keer drinken, ik ga dood' maar zij drinken rustig een derde keer. Onvoorstelbaar. Maar sommigen doen het ook al 17 jaar ofzo....wekelijks he.... respect wat dat betreft :)
k
kapitein-xLid
01-01-2024, 00:00
#13
Re: Ayahuasca report : andere werelden

Dat Santa Maria is dat iets dat je gerust kunt afslaan of hoort dat er echt bij?
c
cheironLid
01-01-2024, 00:00
#14
Re: Ayahuasca report : andere werelden

kapitein-x zei:
Dat Santa Maria is dat iets dat je gerust kunt afslaan of hoort dat er echt bij?
Klik om te vergroten...

Het is zelfs zo dat ze voor beginners adviseren om terughoudend te zijn met de Santa Maria / wiet. Dit omdat het de boel heel erg versterkt en mensen soms denken 'ooh blowen lekker' en dan flink gaan hijsen en vervolgens omver vallen enzo :)

Dus je kunt t gerust afslaan. Is ook pas de derde keer oid dat ik mee durfde te roken :wink: :stoned:
D
DrientjeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Re: Ayahuasca report : andere werelden

Blowen is sowieso voor mij geen optie omdat ik daar nog veel zieker van word hoewel de laatste keer Ayahuasca ik gewoon in slaap gevallen ben en heerlijk uitgerust wakker werd.
T
TripperLid
01-01-2024, 00:00
#16
Re: Ayahuasca report : andere werelden

Wat een vet report. Ik ben 10 jaar geleden ook 2x bij de Santo Daime geweest. Ik krijg er wel weer zin in als ik dit allemaal lees.
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#17
Re: Ayahuasca report : andere werelden

Drientje zei:
Blowen is sowieso voor mij geen optie omdat ik daar nog veel zieker van word hoewel de laatste keer Ayahuasca ik gewoon in slaap gevallen ben en heerlijk uitgerust wakker werd.
Klik om te vergroten...

Had je toen wel geblowd dan ?
D
DrientjeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Re: Ayahuasca report : andere werelden

Ja, hahaha, stom, ik had toen 1 grote trek Santa Maria op.
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#19
Re: Ayahuasca report : andere werelden

Drientje zei:
Ja, hahaha, stom, ik had toen 1 grote trek Santa Maria op.
Klik om te vergroten...

Je werd toch goed uitgerust wakker, dus dan viel het wel mee die keer :)

Is het dan pure wiet die ze roken ? Of zit er ook nog tabak bij ?
D
DrientjeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Re: Ayahuasca report : andere werelden

Sublimo zei:
Drientje zei:
Ja, hahaha, stom, ik had toen 1 grote trek Santa Maria op.
Klik om te vergroten...

Je werd toch goed uitgerust wakker, dus dan viel het wel mee die keer :)

Is het dan pure wiet die ze roken ? Of zit er ook nog tabak bij ?
Klik om te vergroten...
Het is puur. Die wiet die ik daar rookte was van de 11e generatie die de sjamaan kweekte. 11 jaar zingen en bidden zei hij. :grin:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."