Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsXtc door de jaren heen (1998 tot 2015)

Xtc door de jaren heen (1998 tot 2015)

21 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#1
ik zei toch al dat je je van meningen niet te veel moet aantrekken. in mijn ervaring hebben mensen boven een bepaalde leeftijd meer last van een kater, als mensen daarover struikelen zit ik persoonlijk niet zo mee, dat is mijn observatie, ik zeg niet dat die voor iedereen geld.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Met bovenstaande ben ik het dan weer helemaal niet eens. Ik ken heel wat vreselijk bekrompen vastgeroeste 40ers (en ook mensen jonger en ouder dan dat) bij wie een pilletje weleens wonderen zou kunnen doen. Je gedragen naar je leeftijd is toch maar een rol spelen. Maar goed, dat is mijn mening. MDMA werkt trouwens toch ook geestverruimend? Oké, niet zoals echte psychedelica, maar als het je gewone gedachten even op een lager pitje zet waardoor je anders kan kijken naar jezelf en de wereld en meer openstaat, dan zou ik dat toch geestverruimend noemen.


Overigens leuk om zo'n verslag door de jaren te lezen DarkDisco! Je hebt trouwens wel geluk gehad dat je nog steeds plezier hebt van xtc, want zo te lezen heb je het ook aardig misbruikt. Ik zou je aanraden in ieder geval nu wel de 3 maanden regel aan te houden. Niet omdat je volwassen bent, maar puur om het veilig en leuk te houden. :wink:
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#3
dan ben je nu bijna of net 40, gedraag je naar je leeftijd. je hebt recreatieve drugs en middelen die je geest verruimen. het lijkt me in jou geval niet verkeerd naar de 2e soort te gaan kijken, mdma en katers lijken me niks voor een 40-jarige,

los daarvan moet je je natuurlijk niet te veel van meningen aantrekken, maar ik vond het toch nodig even de mijne te melden.
D
DarkDiscoLid
01-01-2024, 00:00
#4
MeejheM, dank je voor je mening, ik ben 41 en nooit te oud om te leren.
Ik ben zelf van mening dat psychedelische middelen als paddo’s en lsd (waar ik ervaring mee heb) een grotere verstoring van de dagelijkse routine en een groter risico voor je geestelijke gesteldheid kunnen zijn, dan xtc (die ik overigens zelf ook als mild bewustzijnsverruimend ervaar). Neem ik alleen een bescheiden dosis xtc en geen alcohol of iets anders, dan weet ik dat ik de volgende dag gewoon weer mee kan draaien.

Mindless, jij ook bedankt voor je reactie. Ik moet inderdaad oppassen en niet te vaak nemen. Wat misbruik betreft, ja, een jaar lang heb ik het inderdaad veels te vaak gedaan. Dat ik er toch nog steeds plezier van heb, komt denk ik omdat ik er jarenlang geen alchohol bij dronk, meestal niet combineerde, altijd een lage dosis aanhield en vrijwel nooit bijslikte. In mijn geval verminderde het effect pas toen ik het ging combineren met alcohol. Nog iets waar ik mee moet oppassen.
k
kokosmakroon900Lid
01-01-2024, 00:00
#5
MeejheM zei:
dan ben je nu bijna of net 40, gedraag je naar je leeftijd. je hebt recreatieve drugs en middelen die je geest verruimen. het lijkt me in jou geval niet verkeerd naar de 2e soort te gaan kijken, mdma en katers lijken me niks voor een 40-jarige,

los daarvan moet je je natuurlijk niet te veel van meningen aantrekken, maar ik vond het toch nodig even de mijne te melden.
Klik om te vergroten...

Waarom zeg je dat? als die gene plezier haalt uit het MDMA gebruik, waarom zou jij dan zeggen dat zij ''zich naar haar leeftijd moet gedragen''. Wie ben jij om te zeggen wat wel en niet kan?


ik vind het mooie van dit forum juist dat iedereen zo open staat voor van alles. Als er drugs misbruikt wordt, zegt men dat dit niet goed is en dergelijke. Maar als iemand er voor kiest een drugs soort te gebruiken, of het nou XTC of Heroine is word hij of zij hier op het forum niet veroordeeld. Nu kom jij hier opeens vertellen dat hoe iemand zijn/haar leven invult niet goed is. Beetje kortzichtig.
a
anhaedraLid
01-01-2024, 00:00
#6
MeejheM zei:
dan ben je nu bijna of net 40, gedraag je naar je leeftijd. je hebt recreatieve drugs en middelen die je geest verruimen. het lijkt me in jou geval niet verkeerd naar de 2e soort te gaan kijken, mdma en katers lijken me niks voor een 40-jarige,
Klik om te vergroten...
Niet omdat we al eens een akkefietje met elkaar hebben gehad of zo...

Maar wat een ontzettend sneue reactie is dit.
B
BobsacamanoLid
01-01-2024, 00:00
#7
Leuk om een keer zon verhaal te lezen over xtc :)

Dat leeftijd ding deel ik absoluut niet. Ik hoop dat ik over 50 jaar nog steeds zo nu en dan een lsd tripje kan maken. XTC tegen die tijd niet meer denk ik maar ook dat wil ik nog echt op mijn 4oe af en toe doen.
D
DarkDiscoLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik zie veel reports over de eerste keer xtc, maar niet over de zoveelste keer. Daarom een report over hoe ik xtc ervaar na jarenlang gebruik en door de jaren heen :)

Eerste keer xtc
Ik ben begonnen met xtc tijdens Lowlands 1998, ik was toen 24 jaar oud. Ik kreeg mijn eerste pilletje van mijn zusje, die het al eens eerder op die pillen had gedaan. Ik weet niet hoeveel er in zat, ze zei me eentje te nemen. Het was gewoon n simpel wit pilletje. In die tijd lagen de gemiddelde doses nog rond de 80 mg, dus ik denk zoiets. Ik had nog nooit drank op, nog nooit gerookt, laat staan wiet, ik had dus totaal geen ervaring met je ook maar enigszins een beetje anders voelen. Mijn vriend kreeg zo’n zelfde pilletje. Hij was beduidend groter en zwaarder dan ik en heeft er dat weekend niets van gevoeld.
Mijn zus ging met een paar vrienden naar n concert en ik ging samen met mijn vriend naar een soort kleine circustent, met een piste in het midden en tribunes rondom. Het was niet druk. Daar zaten we n tijdje, tot ik me vreemd begon te voelen. Ik raakte een beetje in paniek, dacht dit gaat niet goed, wat heb ik in vredesnaam gedaan, ik moet hier weg. Dus ik sleep m’n vriend die tent uit, het voelde daar totaal niet meer goed. We lopen een stukje buiten, het was vrij rustig op het terrein, het begon al donker te worden. Ik zocht een plekje uit waar ik me fijn voelde, met een ‘goed uitzicht’ zoals ik dat noemde en we gingen tegen elkaar aan staan en omhelsden elkaar.
Hij klapte er bij mij nu echt in, maar nu voelde ik me fantastisch. We stonden met onze armen om elkaar heen en ik begon te praten, praten, niet normaal, ik kon niet meer ophouden met praten. Ik bleef maar herhalen ‘wat is dit gek, wat is dit gek, wat is dit gek, etc. etc.’. Normaal ben ik heel rustig en ik kon niet geloven wat me gebeurde, de woorden bleven er maar uit rollen. Het voelde heerlijk om te praten. We hebben heel intens met elkaar gesproken over onze relatie en heel veel meer. Uren hebben we daar voor mijn gevoel gestaan, want dat was ‘de juiste plek’. Mijn vriend stelde af en toe wel voor om te gaan lopen, iets te gaan doen, maar dat vond ik te heftig. Gelukkig vond hij het allemaal wel grappig.
Op een gegeven moment moest ik naar de wc, maar hij moest bij me blijven en voor de deur de wacht houden (ik durfde de deur niet op slot te doen). Pas daarna durfde ik het aan een beetje rond te lopen, stevig aan zijn arm. Wonderlijk, dat was het. De hele wereld was anders, opengebroken, prachtig. Veel meer kan ik me niet herinneren, wel dat het de volgende dag ook nog doorwerkte bij mij, in die zin, dat mij op de een of andere manier de ogen waren geopend. Ik keek denk ik nog steeds als een verbaasd vogeltje de wereld in, want er moesten heel wat mensen om mij lachen :P Ik voelde me nog steeds geweldig en de dagen en weken daarna ook.

Een jaar lang van de kaart
Het daaropvolgende jaar heb ik voor mijn gevoel, bijna elk weekend xtc gebruikt, zowel thuis als tijdens het uitgaan. Ook ging ik aan de paddo’s en lsd. Wat xtc betreft nam ik thuis meestal een halfje (vrij lage dosis destijds, ongeveer 40 a 60 mg denk ik, maar dat weet ik niet zeker, ik was een mager meisje dus ging er prima op), dan ontdekte ik allerlei soorten muziek (I feel love van Donna Summer, yesss), danste door de kamer, praatte heel heel erg veel en voelde me gewoonweg heerlijk. Ik merkte totaal geen negatieve effecten. Ik voelde me de dag erna altijd heerlijk en had nooit last van een dip. Ik dronk destijds nog geen alcohol en heb nooit (wiet) gerookt. Doordeweeks kon ik me ook goed concentreren op mijn studie.

Genormaliseerd gebruik
Na ongeveer een jaar begon het wel minder te worden, ik wilde het ook niet meer zo vaak nemen, ik had er niet meer zoveel plezier van als in het begin, de pauzes tussen het gebruik werden langer, maar het bleef wel om de paar maanden. Ik nam het nu ook niet meer thuis, alleen tijdens het uitgaan op speciale feesten. Dat was nog altijd geweldig.
Ik moest me meer gaan concentreren op mijn studie, wilde afstuderen. Dat gebeurde in 2000 en ik begon meteen met werken, had een vast contract. Rond deze tijd gebruikte ik nog altijd eens in de zoveel maanden en eigenlijk is dat jarenlang zo gebleven. Pas rond 2006 had ik er geen plezier meer van. Elke keer als ik nam, viel het tegen. Inmiddels had ik ook last van een dip de dagen erna. Ook de dag vlak op het gebruik van xtc was niet meer fijn.
Daar moet ik wel bij opmerken, dat ik pas rond 2003 ben begonnen met alcohol drinken en dat ik dat ook ging combineren met xtc. Voorheen combineerde ik het nooit. Ik denk dat dat alles scheelt in de kater en ook in het effect, want pas toen ik er alcohol bij ging drinken, verminderde het effect van de xtc pas echt. Dat besefte ik me destijds echter niet/onvoldoende. Ik kwam in die tijd ook meer op feestjes waar alcohol gebruikelijk was en xtc niet. Of misschien kwam het gewoon omdat ik zelf inmiddels zo gewend was geraakt aan alcohol dat dat er voor mijn gevoel ook bij hoorde en lekker vond.

Geen xtc en ook geen andere drugs, alleen alcohol soms
Tussen 2006 en 2013 heb ik niet/nauwelijks xtc genomen. Ik heb xtc nog eens in 2008 gebruikt, maar het viel weer zo tegen (ik voelde er vrijwel niets van, maar had wel een kater) dat ik het weer jarenlang niet heb genomen. Ik zat in die jaren ook in een andere levensfase, gezinnetje stichten, huis verbouwen, de drugs konden me even gestolen worden.

2013 tot nu
Hoewel ik het niet meer nam, bleef ik er goede herinneringen aan houden en de hoop dat het gevoel weer terug zou komen. Dus toen ik er weer aan kon komen en er een leuk feest aan kwam, nam ik nogmaals. En yes, het was weer geweldig. Niet zoals in de beginjaren, maar veel beter mee om te gaan. Ik zou het ook niet meer zoals die eerste keren (of dat eerste jaar) willen hebben, te overweldigend.
Vroeger nam het mij over, ik moest alles zeggen wat er in mijn opkwam. Zag ik iemand waarbij ik een gedachte had, dan moest ik dat ook meteen uiten tegen die persoon. Nu ben ik in controle, ik kan nu ook beslissen om niet in een impuls iets te zeggen of doen (hoewel het me nog wel soms overkomt en gelukkig maar :wink:). Xtc maakt me nog altijd heel erg blij, afhankelijk van mezelf, de omgeving en met wie ik ben de ene keer rustig blij, de andere keer euforisch uitgelaten. Ik voel geen pijntjes, ben lekker sociaal, geen angsten en heb urenlang een geweldige tijd, kan heerlijk van de muziek genieten. Tegenwoordig weet ik precies wat ik slik qua hoeveelheid, om welke tijd ik het beste neem en hoe lang het dan duurt, ik weet dat ik persoonlijk niet boven de 80 mg moet gaan zitten, niet bij moet slikken en dat als ik niet drink, de kater minimaal is. Ik wou dat ik kon zeggen dat ik de 2/3 maanden regel nu strikt volg, maar helaas, dat hou ik niet helemaal vol. Het liefst hou ik er minimaal 2 maanden tussen, maar het komt wel eens voor dat er maar een maand tussen zit. Het luxe probleem van te veel leuke feestjes :wink:

Na al die jaren, ondervind ik geen negatieve bijwerkingen op het gebied van concentratie, geheugen of lichamelijke gebreken, wat niet wil zeggen dat die niet nog kunnen komen natuurlijk. Nog altijd zijn de feesten met xtc de beste feesten.
r
reverbLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mijn complimenten, bijzonder interessant om jouw ontwikkeling van xtc gebruik te lezen.

Je leest niet zo vaak dat mdma een therapeutisch effect heeft. Ik kan dit onderschrijven. Die eerste keer had zeker een love gevoel, maar ook dat de wereld een kwartslag was gedraaid, ten goede. Het was een eye opener.
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#10
MeejheM zei:
dan ben je nu bijna of net 40, gedraag je naar je leeftijd.
Klik om te vergroten...
Dat is echt de meest smerige reactie tot nu toe. Vertel ons eens, hoe gedraag je je precies 'naar je leeftijd'?

Zowel dosis als frequentie valt reuze mee. Geen gevaarlijke combinaties en zo te zien geen merkbare, negatieve gevolgen. Niks aan de hand dus.

DarkDisco zei:
Wat misbruik betreft, ja, een jaar lang heb ik het inderdaad veels te vaak gedaan.
Klik om te vergroten...
Haven't we all done that?
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Wat een superleuk tripreport! Leeftijd maakt niks uit, je bent hoe jong je je voelt :wink: Wel echt geluk dat je er nooit echt negatieve effecten aan hebt ondervonden, of dat het effect gewoon permanent niet leuk meer was, maar misschien heeft dat idd wel te maken met de lage doses.

Trouwens, je kan niet echt zeggen dat je geheugen minder is geworden daardoor want stel, dat zou het geval zijn, dan zou je het waarschijnlijk niet heel erg merken of het niet daaraan wijten.
D
DarkDiscoLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mmm, nou, heb best een baan waarbij ik mijn hersenen moet gebruiken, dus denk dat ik t wel zou merken als t minder zou zijn :wink: Ik weet ook nog precies tot in details m'n eerste keer xtc :) Hell, ik weet nog wanneer ik geboren ben! Naahh, ok :wink:

En thnx :)

Ik voel me trouwens gewoon 41, niet ouder, niet jonger. Precies goed.
D
DarkDiscoLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik vergeef je :wink:
s
straatmadeliefLid
01-01-2024, 00:00
#14
Leuk om te lezen! Mij verbaast eigenlijk nog het meest dat je nog nooit iets genomen had, toch een pilletje nam en er meteen vol voor de xtc ging.
D
DarkDiscoLid
01-01-2024, 00:00
#15
Verbazend misschien wel ja, maar ook wel begrijpelijk in mijn geval. Xtc werkte heel erg therapeutisch voor mij. Het stelde mij in staat op een andere manier naar mezelf en de mensen om me heen te kijken. Dat had ik heel erg nodig. Daarom ben ik er denk ik ook zo in los gegaan, het was dat eerste jaar heel erg mezelf leren kennen en dingen uit mijn verleden accepteren, niet meer zo bang te zijn, vergevend, ook naar mezelf. Paddo’s en lsd doen dat ook met je, maar die zijn ook duister. Ik kon daar wel mee omgaan, maar xtc gaf mij de positieve vibe die ik echt nodig had. Nu heb ik het niet meer op die manier nodig, vroeger ging ik altijd heel erg veel nadenken (op n prettige manier), nu is het vooral fijn en ontspannend.
V
Vlindertje91Lid
01-01-2024, 00:00
#16


En nu BOT: wat een leuk verslag zeg! Stiekem hoop ik dat ik me later ook zo mijn eerste keren herinner enzo. En ik denk ook zeker mazzel gehad dat je er zo lang nog zo veel van gevoeld hebt! :) Zelf neem ik maar 2x per jaar en toch merk ik al wel dat het wat afvlakt, zo prachtig als de eerste keer is het nooit meer geworden bij mij :)
D
DarkDiscoLid
01-01-2024, 00:00
#17
Dank jullie wel :)

Wat jammer dat het gevoel nu al wat afvlakt Vlindertje91, terwijl je maar zo weinig neemt.. :(
D
DarkDiscoLid
01-01-2024, 00:00
#18
reverb zei:
Je leest niet zo vaak dat mdma een therapeutisch effect heeft. Ik kan dit onderschrijven. Die eerste keer had zeker een love gevoel, maar ook dat de wereld een kwartslag was gedraaid, ten goede. Het was een eye opener.
Klik om te vergroten...

Mooi is dat he? Geweldige ervaring.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#19
reverb zei:
Je leest niet zo vaak dat mdma een therapeutisch effect heeft. Ik kan dit onderschrijven. Die eerste keer had zeker een love gevoel, maar ook dat de wereld een kwartslag was gedraaid, ten goede. Het was een eye opener.
Klik om te vergroten...
Hoezo niet? Dat mdma ingezet wordt als therapie, met name voor PTSS, is toch vrij bekend?

Voor mij persoonlijk heeft mdma ook geholpen met relaxter in het leven komen te staan trouwens. :)
r
reverbLid
01-01-2024, 00:00
#20
ZERO- zei:
Hoezo niet? Dat mdma ingezet wordt als therapie, met name voor PTSS, is toch vrij bekend?
Klik om te vergroten...

Ja, ik heb er wel over gelezen, maar was dat niet lang geleden, ergens in de vorige eeuw? Wordt dit nu niet door vier verdwaalde hippies gedaan, ergens in de bossen van California? Wordt er nu nog therapie gegeven met mdma? Ik weet het eigenlijk niet. Maar daar doel ik niet op.

Mijn opmerking kan ik beter verduidelijken. Je leest bijna altijd over mdma (wanneer dit positief wordt beschreven) waarin de trip samenvalt met feesten, dansen, verbondenheid, liefdegevoel, maar nauwelijks hoe het je denken beïnvloed of zelfinzicht bevorderd.
Mdma kan deuren openen, gevoelens in een ander daglicht plaatsen. Volgens mij heeft het veel te maken met angst, eigen angsten die wegvallen, waardoor je een ander perspectief over jezelf of anderen of een bepaalde situatie kan gaan beschouwen. Het licht valt opeens anders.

Ik geloof niet dat alleen een drug je instelling kan veranderen, je moet ook zelf aan de slag. Maar dit genotsmiddel heeft ook een therapeutisch gunstig effect. (Met de juiste mensen om je heen!) Juist, dat hoor je niet vaak.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."