Ik zie veel reports over de eerste keer xtc, maar niet over de zoveelste keer. Daarom een report over hoe ik xtc ervaar na jarenlang gebruik en door de jaren heen
Eerste keer xtc
Ik ben begonnen met xtc tijdens Lowlands 1998, ik was toen 24 jaar oud. Ik kreeg mijn eerste pilletje van mijn zusje, die het al eens eerder op die pillen had gedaan. Ik weet niet hoeveel er in zat, ze zei me eentje te nemen. Het was gewoon n simpel wit pilletje. In die tijd lagen de gemiddelde doses nog rond de 80 mg, dus ik denk zoiets. Ik had nog nooit drank op, nog nooit gerookt, laat staan wiet, ik had dus totaal geen ervaring met je ook maar enigszins een beetje anders voelen. Mijn vriend kreeg zo’n zelfde pilletje. Hij was beduidend groter en zwaarder dan ik en heeft er dat weekend niets van gevoeld.
Mijn zus ging met een paar vrienden naar n concert en ik ging samen met mijn vriend naar een soort kleine circustent, met een piste in het midden en tribunes rondom. Het was niet druk. Daar zaten we n tijdje, tot ik me vreemd begon te voelen. Ik raakte een beetje in paniek, dacht dit gaat niet goed, wat heb ik in vredesnaam gedaan, ik moet hier weg. Dus ik sleep m’n vriend die tent uit, het voelde daar totaal niet meer goed. We lopen een stukje buiten, het was vrij rustig op het terrein, het begon al donker te worden. Ik zocht een plekje uit waar ik me fijn voelde, met een ‘goed uitzicht’ zoals ik dat noemde en we gingen tegen elkaar aan staan en omhelsden elkaar.
Hij klapte er bij mij nu echt in, maar nu voelde ik me fantastisch. We stonden met onze armen om elkaar heen en ik begon te praten, praten, niet normaal, ik kon niet meer ophouden met praten. Ik bleef maar herhalen ‘wat is dit gek, wat is dit gek, wat is dit gek, etc. etc.’. Normaal ben ik heel rustig en ik kon niet geloven wat me gebeurde, de woorden bleven er maar uit rollen. Het voelde heerlijk om te praten. We hebben heel intens met elkaar gesproken over onze relatie en heel veel meer. Uren hebben we daar voor mijn gevoel gestaan, want dat was ‘de juiste plek’. Mijn vriend stelde af en toe wel voor om te gaan lopen, iets te gaan doen, maar dat vond ik te heftig. Gelukkig vond hij het allemaal wel grappig.
Op een gegeven moment moest ik naar de wc, maar hij moest bij me blijven en voor de deur de wacht houden (ik durfde de deur niet op slot te doen). Pas daarna durfde ik het aan een beetje rond te lopen, stevig aan zijn arm. Wonderlijk, dat was het. De hele wereld was anders, opengebroken, prachtig. Veel meer kan ik me niet herinneren, wel dat het de volgende dag ook nog doorwerkte bij mij, in die zin, dat mij op de een of andere manier de ogen waren geopend. Ik keek denk ik nog steeds als een verbaasd vogeltje de wereld in, want er moesten heel wat mensen om mij lachen :P Ik voelde me nog steeds geweldig en de dagen en weken daarna ook.
Een jaar lang van de kaart
Het daaropvolgende jaar heb ik voor mijn gevoel, bijna elk weekend xtc gebruikt, zowel thuis als tijdens het uitgaan. Ook ging ik aan de paddo’s en lsd. Wat xtc betreft nam ik thuis meestal een halfje (vrij lage dosis destijds, ongeveer 40 a 60 mg denk ik, maar dat weet ik niet zeker, ik was een mager meisje dus ging er prima op), dan ontdekte ik allerlei soorten muziek (I feel love van Donna Summer, yesss), danste door de kamer, praatte heel heel erg veel en voelde me gewoonweg heerlijk. Ik merkte totaal geen negatieve effecten. Ik voelde me de dag erna altijd heerlijk en had nooit last van een dip. Ik dronk destijds nog geen alcohol en heb nooit (wiet) gerookt. Doordeweeks kon ik me ook goed concentreren op mijn studie.
Genormaliseerd gebruik
Na ongeveer een jaar begon het wel minder te worden, ik wilde het ook niet meer zo vaak nemen, ik had er niet meer zoveel plezier van als in het begin, de pauzes tussen het gebruik werden langer, maar het bleef wel om de paar maanden. Ik nam het nu ook niet meer thuis, alleen tijdens het uitgaan op speciale feesten. Dat was nog altijd geweldig.
Ik moest me meer gaan concentreren op mijn studie, wilde afstuderen. Dat gebeurde in 2000 en ik begon meteen met werken, had een vast contract. Rond deze tijd gebruikte ik nog altijd eens in de zoveel maanden en eigenlijk is dat jarenlang zo gebleven. Pas rond 2006 had ik er geen plezier meer van. Elke keer als ik nam, viel het tegen. Inmiddels had ik ook last van een dip de dagen erna. Ook de dag vlak op het gebruik van xtc was niet meer fijn.
Daar moet ik wel bij opmerken, dat ik pas rond 2003 ben begonnen met alcohol drinken en dat ik dat ook ging combineren met xtc. Voorheen combineerde ik het nooit. Ik denk dat dat alles scheelt in de kater en ook in het effect, want pas toen ik er alcohol bij ging drinken, verminderde het effect van de xtc pas echt. Dat besefte ik me destijds echter niet/onvoldoende. Ik kwam in die tijd ook meer op feestjes waar alcohol gebruikelijk was en xtc niet. Of misschien kwam het gewoon omdat ik zelf inmiddels zo gewend was geraakt aan alcohol dat dat er voor mijn gevoel ook bij hoorde en lekker vond.
Geen xtc en ook geen andere drugs, alleen alcohol soms
Tussen 2006 en 2013 heb ik niet/nauwelijks xtc genomen. Ik heb xtc nog eens in 2008 gebruikt, maar het viel weer zo tegen (ik voelde er vrijwel niets van, maar had wel een kater) dat ik het weer jarenlang niet heb genomen. Ik zat in die jaren ook in een andere levensfase, gezinnetje stichten, huis verbouwen, de drugs konden me even gestolen worden.
2013 tot nu
Hoewel ik het niet meer nam, bleef ik er goede herinneringen aan houden en de hoop dat het gevoel weer terug zou komen. Dus toen ik er weer aan kon komen en er een leuk feest aan kwam, nam ik nogmaals. En yes, het was weer geweldig. Niet zoals in de beginjaren, maar veel beter mee om te gaan. Ik zou het ook niet meer zoals die eerste keren (of dat eerste jaar) willen hebben, te overweldigend.
Vroeger nam het mij over, ik moest alles zeggen wat er in mijn opkwam. Zag ik iemand waarbij ik een gedachte had, dan moest ik dat ook meteen uiten tegen die persoon. Nu ben ik in controle, ik kan nu ook beslissen om niet in een impuls iets te zeggen of doen (hoewel het me nog wel soms overkomt en gelukkig maar
![:wink:]()
). Xtc maakt me nog altijd heel erg blij, afhankelijk van mezelf, de omgeving en met wie ik ben de ene keer rustig blij, de andere keer euforisch uitgelaten. Ik voel geen pijntjes, ben lekker sociaal, geen angsten en heb urenlang een geweldige tijd, kan heerlijk van de muziek genieten. Tegenwoordig weet ik precies wat ik slik qua hoeveelheid, om welke tijd ik het beste neem en hoe lang het dan duurt, ik weet dat ik persoonlijk niet boven de 80 mg moet gaan zitten, niet bij moet slikken en dat als ik niet drink, de kater minimaal is. Ik wou dat ik kon zeggen dat ik de 2/3 maanden regel nu strikt volg, maar helaas, dat hou ik niet helemaal vol. Het liefst hou ik er minimaal 2 maanden tussen, maar het komt wel eens voor dat er maar een maand tussen zit. Het luxe probleem van te veel leuke feestjes
Na al die jaren, ondervind ik geen negatieve bijwerkingen op het gebied van concentratie, geheugen of lichamelijke gebreken, wat niet wil zeggen dat die niet nog kunnen komen natuurlijk. Nog altijd zijn de feesten met xtc de beste feesten.