Inmiddels ben ik al aardig ver met mijn report over de geestelijke gevolgen van meth die ik ervoer, maar het kan nog wel eventjes duren totdat die klaar is, het is niet makkelijk om een report te schrijven over een soort van bad trip van een paar maanden. Ik wilde het in dat report ook hebben over de lichamelijke gevolgen, maar dan gaat het verhaal te lang worden, dus zet ik dat hier maar vast even neer.
Veel mensen zullen de "faces of meth" wel kennen, die verlepte koppen van stereotype tweakers. Sommigen zeggen dat veel van die foto's gefotoshopt zijn en sommigen zeggen dat het ook komt door een gebrek aan voedsel en rust. Zelf geloofde ik in beiden. Mijn ervaring met gewone amfetamines is dat je er normaal uit blijft zien en prima blijft functioneren zolang je genoeg drinkt, eet en rust. En natuurlijk niet te vaak gebruikt. Bij pervitine ervoer ik dat de "faces of meth" toch wel aardig trouw zijn aan de waarheid. Ik heb vrij vaak last gehad van steken, een drukkende pijn of een soort van spierpijn aan de linkerkant van mijn borstkas. Een paar keer last van steken aan de rechterkant van mijn borstkas, hoofdpijn, buikpijn (zowel bij de maag als de darmen en ook een paar keer bij de nieren, vooral van mijn maag heb ik veel last gehad), diarree, constipatie, misselijkheid en vage pijntjes her en der. Verder heb ik nog vrij vaak last gehad van een hoge bloeddruk en oorsuizen. Voor mijn experiment met methamfetamine was ik voor het laatst ziek zo ongeveer 4 jaar geleden, sinds mijn meth-experiment ben in binnen een halfjaar een paar keer ziek geweest. Het kan toeval zijn, maar ik vind het wel typisch. Inmiddels ben ik flink geminderd met methamfetamine, maar helemaal stoppen bleef ik toch wat moeilijk vinden, vanwege de zware depressies die bij de ontwenningsverschijnselen horen. Op een of andere manier weet meth je de wil om te leven af te nemen. Maar ondanks dat toch rustig aan afgebouwd tot 1 keer per week <150 gram en inmiddels een week niet meer. Ik voel me ondertussen weer een stuk vrolijker en denk dat het me nu wel lukt om er voorlopig vanaf te blijven. Helemaal stoppen zie ik niet zo zitten, daar is het toch wat te lekker voor. Het is jammer dat gecontroleerd gebruik zo moeilijk is, maar inmiddels heb ik genoeg ervaring met de vele valkuilen. Ik geloofde nooit zo in "1 keer gebruiken en gelijk verslaafd", maar bij meth gebeurt dat toch wel heel snel. Het is gelukkig niet lichamelijk verslavend, maar het weet je geest in korte tijd volledig te controleren.
Voor mensen die er over denken om een keer methamfetamine te proberen heb ik wat tips:
- Onderschat het niet, het is niet voor niets zo berucht.
- Je bent niet speciaal.
- Maak geen belangrijke beslissingen totdat je een paar weken helemaal gestopt bent.
- Wat andere mensen ook zeggen of doen, reageer vooral niet boos. Grote kans dat dingen anders zijn dan je denkt. Op een of andere manier weer meth alle informatie die je binnen krijgt via je zintuigen zo te verdraaien dat alles vijandig lijkt.
- Wees voorzichtig met autorijden en alles als je nuchter bent (onder invloed natuurlijk helemaal geen motorvoertuig besturen), woede- of paniekuitbarstingen zijn niet echt bevorderlijk voor de concentratie.
- Geniet zo veel mogelijk van het leven, van ieder klein dingetje en vermijd negatieve emoties zoveel mogelijk. Negatieve energie voedt de demon, alleen met positieve energie kun je het verslaan.
- Gecontroleerd gebruik is grotendeels een illusie, hou er rekening mee dat het je leven flink kan ontwrichten.
Als je het onder controle wilt houden zijn er een paar dingen die je nodig hebt:
- Een stalen wil.
- Een stabiel leven.
- Geen trauma's, onopgeloste problemen, dingen waar je mee zit en dergelijke; methamfetamine blijft je constant confronteren met je gebreken en weet alles zo te verdraaien dat een nietszeggend minpuntje je leven totaal waardeloos lijkt te maken.
- Geen gedragsproblemen of iets dergelijks, die krijg je vanzelf wel met meth.
- Vastigheid in je leven, dus voltijd bezig met opleiding of werk en je erop blijven focussen dat je productiviteit niet minder wordt. Maakt het ook makkelijker om niet doordeweeks te gebruiken en houdt de stemmen wat stiller.
- Goede contacten met vrienden en familie, essentieel om de stemmen (tijdelijk) stil te krijgen en het is belangrijk om te luisteren als mensen zich zorgen om je maken, andere kunnen beter inschatten hoe het met je gaat dan je zelf kunt.
- Veel buiten komen, meth probeert je te veranderen in een kluizenaar en hoe meer tijd je alleen doorbrengt in huis met de gordijnen gesloten, hoe meer je de stemmen gaat geloven en hoe moeilijker het wordt om naar buiten te gaan.
- Kleine hoeveelheid methamfetamine in bezit. Verstandige gebruikers halen niet meer dan 1 gram tegelijk, persoonlijk merk ik niet echt de behoefte om gelijk bij te bestellen als mijn voorraad bijna op is, maar het is erg moeilijk om van de voorraad die je hebt af te blijven.