Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
漏 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums3mmc. Wauw.

3mmc. Wauw.

31 antwoorden
83 weergaven
18-5-2026
D
DigitalismLid
01-01-2024, 00:00
#1
Miss198925 zei:
Ik heb in de zomer van 2014 voor het eerst drugs gebruikt. Mijn eerste keer XTC was super, maar sinds ik 3mmc heb gedaan heb ik een nieuwe favoriet.
Klik om te vergroten...
Klinkt goed. (: Jammer dat je de dosis niet weet. Ik ben erg nieuwsgierig hoeveel milligram er in zo'n capsule zit. Zou voor jezelf trouwens ook wel nuttig zijn als je dat te weten komt. Mocht je die capsules niet meer kunnen bemachtigen, dan weet je hoeveel poeder je eventueel nodig hebt.

Zelf heb ik dit stofje ook eenmalig geprobeerd. In een lage dosis weliswaar, toen vond ik het effect niet zo spannend. Na het lezen van dit reportje neig ik naar een herkansing. 4-MMC vind ik immers wel een erg fijn stofje, vermoedelijk lijken de effecten van deze twee stofjes redelijk op elkaar.
M
Miss198925Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Iedereen heel erg bedankt voor de leuke en leerzame reacties :)

Fool zei:
Daarnaast vindt ik 3-mmc een 'MDMA-light met minder bijwerkingen noemen' een beetje riskant.
Klik om te vergroten...

Ik denk dat ik het trouwens een beetje verkeerd heb geformuleerd wat betreft de bijwerkingen. Ik bedoelde met 'minder bijwerkingen' namelijk vooral dat het ik er minder spacend uitzag dan bij X (weet het even niet anders te noemen, haha) en dat de kater minder is. Ik ben daarentegen best geschrokken van de bijwerken die lichamelijk kunnen opspelen. Geeft maar weer aan dat ook met 3mmc verstandig omgegaan dient te worden :P

Digitalism zei:
Klinkt goed. (: Jammer dat je de dosis niet weet. Ik ben erg nieuwsgierig hoeveel milligram er in zo'n capsule zit. Zou voor jezelf trouwens ook wel nuttig zijn als je dat te weten komt. Mocht je die capsules niet meer kunnen bemachtigen, dan weet je hoeveel poeder je eventueel nodig hebt.
Klik om te vergroten...

Ik heb inderdaad geen idee hoeveel miligram zo'n capsule bevat. Als ik de volgende keer weer eens ga halen zal ik er naar vragen. Heb je het toen trouwens gesnoven? Uit de trip reports van mensen die het hadden gesnoven kreeg ik sowieso het idee dat de werking minder intens was. Leuk om te horen dat mijn report je er toch wel weer nieuwschierig heeft gemaakt en ik ben zeker van plan om in de toekomst eens iets anders te proberen zoals 4mmc en 4fp. Daar hoor ik inderdaad wel goede dingen over!

XOXO
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Je kunt het kopen op internet bij verschillende RC vendors. We kunnen je hier niet vertellen waar je het kunt bestellen want dat is tegen de forumregels :) Even goed googlen!
D
DigitalismLid
01-01-2024, 00:00
#4
NMDma99 zei:
1 pil
Klik om te vergroten...
Ook geen idee welke hoeveelheid daarin zit zeker?

Miss198925 zei:
Als ik de volgende keer weer eens ga halen zal ik er naar vragen.
Klik om te vergroten...
Ben bang dat ze het je niet kunnen vertellen. Maar bedankt in ieder geval. (y)

Miss198925 zei:
Heb je het toen trouwens gesnoven?
Klik om te vergroten...
Nee, maar het was waarschijnlijk gewoon simpelweg te weinig voor de juiste effecten. Daarom verdient het een herkansing in mijn ogen. Wellicht op mijn eerst volgende feestje.
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik heb dit stofje onlangs geprobeerd, heb het wel allemaal in snuifjes opgenomen, ik vond dit stofje nog gezellig op zen eigen.

http://drugsforum.nl/viewtopic.php?f=21&t=54837
T
TheeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Rare vraag misschien maar waar kun je 3mmc krijgen? En snuif je het net als coke of neem je het als pilletje in?
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#7
Inderdaad google even "3mmc bestellen" en je vind genoeg antwoord en aanbod op je vraag. Ik zie meestal bij vendors dat het in poeder/kristal vorm aangeboden word, je kan het snuiven maar dat doe je best in kleinere hoeveelheden. Oraal mag dat iets meer zijn. Daarover lees je jou ook best es in...
B
BobsacamanoLid
01-01-2024, 00:00
#8
je kan ook hier kijken daar worden RC vendors op het forum een beetje doorgelicht en beoordeeld best chill eigenlijk.

http://www.chemsrus.com

sorry als ik iets doe wat niet mag maar dit is geen vendor.

Tekzor668 zei:
Inderdaad google even "3mmc bestellen" en je vind genoeg antwoord en aanbod op je vraag. Ik zie meestal bij vendors dat het in poeder/kristal vorm aangeboden word, je kan het snuiven maar dat doe je best in kleinere hoeveelheden. Oraal mag dat iets meer zijn. Daarover lees je jou ook best es in...
Klik om te vergroten...
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#9
bobsacamano zei:
sorry als ik iets doe wat niet mag maar dit is geen vendor.
Klik om te vergroten...

Inderdaad. Chemsrus keur ik goed :wink:

EDIT

let bij het kiezen van een vendor even op waar deze zit. Het is beter om het in Nederland te kopen dan in het buitenland, RC's die de grens over gaan komen sneller niet aan, dan wanneer ze binnen NL verstuurd worden.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#10
Maar sommige vendoren uit het buitenland leveren wel veel betere kwaliteit. :wink:
M
Miss198925Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Thee zei:
Rare vraag misschien maar waar kun je 3mmc krijgen? En snuif je het net als coke of neem je het als pilletje in?
Klik om te vergroten...

Zoals ik al in mijn tripreport beschreef kon ik het gewoon in een smartshop halen, maar ik weet niet of dat overal zo is en of dat is uberhaupt is toegestaan. Blijkbaar kun je het vaak in poedervorm krijgen, maar ik zou adviseren om het te slikken. Uit de tripreports die ik heb gelezen lijkt het snuiven wel sneller te werken en geeft het even een high, maar is het niet zo effectief en geeft het ook niet de effecten die het geeft als je het slikt. Die van mij zaten al in een capsule. Geen idee of die smartshop dat dan zelf doet of ze ook zo aangeleverd krijgt.

Ik ben trouwens heel benieuwd naar jullie ervaringen, dus laat die hier gerust achter!

Xoxo
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#12
De meeste RCs lijken qua structuur sterk op MDMA (verkoopnaam xtc), zo hebben ze allemaal de benzeenring met de een staart met een methylgroep er aan en een N+H atoom aan het einde (Fenylethylamine met een methylgroep er aan geplakt dus).

Ze plakken elke keer een ander atoompje aan vast en je hebt een andere stof wat dan een RC wordt genoemd.

Het verschil zit hem echter meestal in of er iets aan de (2de,) 3de of 4de schakel van de benzeenring geplakt is. Als je geen atoom plakt aan deze schakelplekken plakt krijg je een amfetamine effect, als je alleen een atoom plakt aan de 3de schakel krijg je lichte serotonine (en oxytocine) effecten (zoals bij 3MMC), als je een atoom plakt aan de 4de schakel van de benzeenring krijg je hoge serotonine (en oxytocine) effecten (zoals bij 6APB & 4FMP) en als je een atoom plakt aan de 3de & 4de schakel krijg je de hoogste extra toegevoegde serotonine (en oxytocine) effecten (zoals bij MDMA). Al deze stoffen werken hiernaast ook altijd op de dopamine in.

3MMC geeft dus eigenlijk effecten die lijken op amfetamine met lichte MDMA (serotonine en oxytocine) effecten, van oxytocine vooral wordt je erg 'amicaal'. Dit zorgt voornamelijk voor een minder sterke 'piek' dat de effecten iets langer aan blijven en dat de kater een stuk genadiger is.

Dit is een hele platte uitleg en er zitten veel uitzonderingen bij maar bij het overgrote deel gaat dit wel op, hierbij is ook wel relevant om toe te voegen dat MDMA meestal 'gezonder' is dan de meeste RCs.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#13
JMThomas zei:
De meeste RCs lijken qua structuur sterk op MDMA (verkoopnaam xtc), zo hebben ze allemaal de benzeenring met de een staart met een methylgroep er aan en een N+H atoom aan het einde (Fenylethylamine met een methylgroep er aan geplakt dus).
Klik om te vergroten...
Enige nuance is hier wel gepast, het merendeel van de stimulerende RC's zijn amfetamines, ja. Echter, het is zaak om op te letten dat er nog een significant verschil zit tussen het lijken op MDMA en Amfetamine(ja, ze schelen niet zoveel qua structuur, wel qua effect).

Het verschil zit hem echter meestal in of er iets aan de (2de,) 3de of 4de schakel van de benzeenring geplakt is. Als je geen atoom plakt aan deze schakelplekken plakt krijg je een amfetamine effect, als je alleen een atoom plakt aan de 3de schakel krijg je lichte serotonine (en oxytocine) effecten (zoals bij 3MMC), als je een atoom plakt aan de 4de schakel van de benzeenring krijg je hoge serotonine (en oxytocine) effecten (zoals bij 6APB & 4FMP) en als je een atoom plakt aan de 3de & 4de schakel krijg je de hoogste extra toegevoegde serotonine (en oxytocine) effecten (zoals bij MDMA). Al deze stoffen werken hiernaast ook altijd op de dopamine in.
Klik om te vergroten...
Handige stelregel inderdaad, maar blijkt niet altijd op te gaan. 3-FA heeft bijvoorbeeld een hele lage affiniteit voor serotonine, maar veel meer voor dopamine. Zullen we oxytocine er voor het gemak buiten laten? De effecten van MDMA komen inderdaad (onder meer) tot stand door de effecten van serotonine op de extra vrijgekomen oxytocine, maar dit hormoon is z贸 breed dat je nog geen duidelijke uitspraken kunt doen over de effecten hiervan onder invloed van verschillende soorten drugs.

3MMC geeft dus eigenlijk effecten die lijken op amfetamine met lichte MDMA (serotonine en oxytocine) effecten, van oxytocine vooral wordt je erg 'amicaal'. Dit zorgt voornamelijk voor een minder sterke 'piek' dat de effecten iets langer aan blijven en dat de kater een stuk genadiger is.
Klik om te vergroten...
Hier kan ik mij bijna helemaal in vinden, behalve dan het verhaal over oxytocine. Dit is een amper onderzochte stof en uitspraken doen over het vrijkomen van een (in dit geval) hormoon is nogal gewaagd. Vooral omdat oxytocine zo veelzijdig is en met vanalles gecorreleerd wordt.

hierbij is ook wel relevant om toe te voegen dat MDMA meestal 'gezonder' is dan de meeste RCs.
Klik om te vergroten...
Hoe kom je erbij dan MDMA gezonder is dan de meeste RC's? Ja, van MDMA zijn de risico's duidelijker, maar er is ook van bekend dat deze nogal destructief is voor bepaalde cellen in je hersenen. Gezonder dan de meeste RC's zou ik MDMA allerminst niet durven te noemen.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#14
3FA heeft een atoom aan de 3de benzeenringschakel en dus "een hele lage affiniteit voor serotonine", komt overeen met wat ik verkondig dacht ik.

Oxytocine lijkt me relevant voor het verhaal aangezien het het verschil in effecten tussen amfetamine, mdma en alles wat daar tussenin zit voor een groot deel verklaart (behoefte aan knuffelen en intiem contact bijvoorbeeld).
Het staat niet als een deur maar er is veel onderzoek gedaan naar de effecten van oxytocine waaruit blijkt dat het vertrouwen en behoefte aan contact flink versterkt en grote bedrijven zoals Pfizer inc zijn bezig met het ontwikkelen van selectieve oxytocine agonisten gebaseerd op fenylethylamine manipulaties voor 'het behandelen van autisten'.
Een wetenschappelijk onderzoek naar de effecten van oxytocine onder invloed van MDMA of soortgelijke stoffen zal er nooit komen omdat dit niet uitvoerbaar is dus als je het zo bekijkt zal het nooit zwart op wit komen te staan nee.

Ik geloof zelf niet dat er met stoffen zoals 3mmc, 3/4fa, 6abp veel verschil is in effect met amfetamine en mdma behalve wat betreft de hoeveelheid serotonine (&oxytocine) die er vrij komt, kan het mis hebben maar volgens mij als er verschil optreed in effect licht het voornamelijk aan de mindset&setting van het moment van inname.

Er is geen keihard bewijs voor wat ik verkondig maar zolang er een beetje logische redenatie aan te pas komt en er geen tegenbewijs is waag ik me er graag aan, houdt de discussie ook een beetje gaande. Ik kan het echter zeker mis hebben en als dat het geval is geef ik het graag toe.

Gezonder is misschien niet het juiste woord maar er zit aanzienlijk minder risico aan verbonden, zo weet vrijwel iedereen wat een bruikbare dosis is en is er veel meer informatie over beschikbaar en zal een vertrouwd gevoel met een stof verminderde kans op een paniekaanval geven.
Bij MDMA is meerdere malen d.m.v. wetenschappelijk onderzoek vastgesteld dat alle hersencellen zich na gebruik op lange termijn volledig herstellen mits er geen 'buitensporig' gebruik plaats vindt, vergelijkbaar dus met alcohol.
MDMA heeft echter wel sterk effect op het (kunstmatig) ontwikkelen van depressie en maakt de stap naar andere drugs een stuk waarschijnlijker, niet zonder nadelige effecten dus.

Er is ook geen onderzoek gedaan naar de effecten van 3FA&4FA onder mensen (en dat zal er hoogstwaarschijnlijk ook nooit komen), ik durf echter mijn rechter bal er om te verwedden dat het slikken van fluor niet erg gezond is waarvan bekend is dat het aanzienlijke oxidatieve stress veroorzaakt, volgens mij mag er over het algemeen wel gesteld worden dat MDMA gezonder is dan de meeste RCs.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#15
JMThomas zei:
3FA heeft een atoom aan de 3de benzeenringschakel en dus "een hele lage affiniteit voor serotonine", komt overeen met wat ik verkondig dacht ik.
Klik om te vergroten...
Maar 3-FA heeft geen hogere affiniteit voor de serotonine-reuptake-transporter dan amfetamine zelf, ik zie niet helemaal wat die derde substitutie hiermee te maken heeft? Vaak klopt het inderdaad wel, maar het is zeker geen stelregel waarmee je hetzelfde voor andere stoffen aan kunt nemen. :wink:

Oxytocine lijkt me relevant voor het verhaal aangezien het het verschil in effecten tussen amfetamine, mdma en alles wat daar tussenin zit voor een groot deel verklaart (behoefte aan knuffelen en intiem contact bijvoorbeeld).
Het staat niet als een deur maar er is veel onderzoek gedaan naar de effecten van oxytocine waaruit blijkt dat het vertrouwen en behoefte aan contact flink versterkt en grote bedrijven zoals Pfizer inc zijn bezig met het ontwikkelen van selectieve oxytocine agonisten gebaseerd op fenylethylamine manipulaties voor 'het behandelen van autisten'.
Een wetenschappelijk onderzoek naar de effecten van oxytocine onder invloed van MDMA of soortgelijke stoffen zal er nooit komen omdat dit niet uitvoerbaar is dus als je het zo bekijkt zal het nooit zwart op wit komen te staan nee.
Klik om te vergroten...
Inderdaad, oxytocine is erg belangrijk voor het effect van bijvoorbeeld MDMA, maar ik dacht dat het niet alleen kwam door de extra vrijlaten van deze stof, maar dat ook het effect van de neurotransmitters 贸p oxytocine zelf belangrijk was. Maar het punt is dat oxytocine z贸 veelzijdig schijnt te zijn dat je hiermee niet goed effecten kunt voorspellen, ik meende zelfs een tijd geleden een onderzoek tegen te komen die aantoonde dat oxytocine mensen racistischer maakte. (Pin me hier niet op vast)

Ik geloof zelf niet dat er met stoffen zoals 3mmc, 3/4fa, 6abp veel verschil is in effect met amfetamine en mdma behalve wat betreft de hoeveelheid serotonine (&oxytocine) die er vrij komt, kan het mis hebben maar volgens mij als er verschil optreed in effect licht het voornamelijk aan de mindset&setting van het moment van inname.
Klik om te vergroten...
Ik geloof juist dat er veel meer aan te pas komt dan enkel serotonine en oxytocine, er zijn vele malen meer neurotransmitters en hormonen in je lichaam die belangrijk zijn voor de effecten, bijvoorbeeld de verhoogte afgifte van dopamine onder invloed van 3-FA schijnt deze stof weer speciaal op zijn eigen manier te maken.

Er is geen keihard bewijs voor wat ik verkondig maar zolang er een beetje logische redenatie aan te pas komt en er geen tegenbewijs is waag ik me er graag aan, houdt de discussie ook een beetje gaande. Ik kan het echter zeker mis hebben en als dat het geval is geef ik het graag toe.
Klik om te vergroten...
Graag, logische redenaties houd ik van :)

Gezonder is misschien niet het juiste woord maar er zit aanzienlijk minder risico aan verbonden, zo weet vrijwel iedereen wat een bruikbare dosis is en is er veel meer informatie over beschikbaar en zal een vertrouwd gevoel met een stof verminderde kans op een paniekaanval geven.
Bij MDMA is meerdere malen d.m.v. wetenschappelijk onderzoek vastgesteld dat alle hersencellen zich na gebruik op lange termijn volledig herstellen mits er geen 'buitensporig' gebruik plaats vindt, vergelijkbaar dus met alcohol.
MDMA heeft echter wel sterk effect op het (kunstmatig) ontwikkelen van depressie en maakt de stap naar andere drugs een stuk waarschijnlijker, niet zonder nadelige effecten dus.

Er is ook geen onderzoek gedaan naar de effecten van 3FA&4FA onder mensen (en dat zal er hoogstwaarschijnlijk ook nooit komen), ik durf echter mijn rechter bal er om te verwedden dat het slikken van fluor niet erg gezond is waarvan bekend is dat het aanzienlijke oxidatieve stress veroorzaakt, volgens mij mag er over het algemeen wel gesteld worden dat MDMA gezonder is dan de meeste RCs.
Klik om te vergroten...
Ook hier is het punt dus weer dat minder beschikbare informatie niet evenredig is met minder risico, we weten van MDMA dat er gewoon erg veel risico hangt aan te frequent gebruik. Als je MDMA binnen normale doseringen 茅茅n keer per drie maanden gebruikt, ja dan heeft het niet zoveel risico, maar de meeste drugs worden in hogere frequenties gebruikt.

Ook Fluoride slikken is inderdaad niet gezond, maar dat bekend absoluut niet dat 4-FA slikken eenzelfde risico zou moeten dragen. Fluoride is zelfs een Micronutrient. En ja, 4-FA zal ongetwijfeld oxidatieve stress veroorzaken, maar dat doen tot nu toe alle bekende amfetamines(ook MDMA) en is niet zo schokkend. :wink:
l
leipebaviaanLid
01-01-2024, 00:00
#16
Zucht
M
MusicIsLifeLid
01-01-2024, 00:00
#17
leipebaviaan zei:
Zucht
Klik om te vergroten...

Juist

Krijg het nog niet eens voor elkaar om het helemaal door te lezen :tearsofjoy:
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#18
Een maatje van mij is er net mee bezig en had een heel zware inslag bij vijftig miligram. Dit is geen grote persoon 1m,63 , 50kg en 23jaar, ligt 50 mg nassaal te hoog voor hem of is zal hij van minder geen effect hebben?
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#19
Maar 3-FA heeft geen hogere affiniteit voor de serotonine-reuptake-transporter dan amfetamine zelf, ik zie niet helemaal wat die derde substitutie hiermee te maken heeft? Vaak klopt het inderdaad wel, maar het is zeker geen stelregel waarmee je hetzelfde voor andere stoffen aan kunt nemen. :wink:
Klik om te vergroten...

Ik was onder de indruk dat amfetamine vrijwel geen effect heeft op de serotonine afgifte en 3FA licht effect hierop heeft.

Inderdaad, oxytocine is erg belangrijk voor het effect van bijvoorbeeld MDMA, maar ik dacht dat het niet alleen kwam door de extra vrijlaten van deze stof, maar dat ook het effect van de neurotransmitters 贸p oxytocine zelf belangrijk was. Maar het punt is dat oxytocine z贸 veelzijdig schijnt te zijn dat je hiermee niet goed effecten kunt voorspellen, ik meende zelfs een tijd geleden een onderzoek tegen te komen die aantoonde dat oxytocine mensen racistischer maakte. (Pin me hier niet op vast)
Klik om te vergroten...

Was een onderzoek uitgevoerd door Nederlandse onderzoekers waaruit geconcludeerd werd dat vooral de 'ingroup' geliefder wordt bij verhoging van oxytocine in het bloed waardoor het contrast met de 'outgroup' versterkt wordt en eerder tot 'racisme' leid. Wel interessant ja, gezien de gigantische molecuulstructuur van oxytocine zal deze wel vrij veelzijdig wezen in functies.

Ik geloof juist dat er veel meer aan te pas komt dan enkel serotonine en oxytocine, er zijn vele malen meer neurotransmitters en hormonen in je lichaam die belangrijk zijn voor de effecten, bijvoorbeeld de verhoogte afgifte van dopamine onder invloed van 3-FA schijnt deze stof weer speciaal op zijn eigen manier te maken.
Klik om te vergroten...

Zijn ook veel meer neurotransmitters die een belangrijke rol er in spelen, zoals ik al zei, is een beetje platte uitleg aan mijn kant, maar dopamine en serotonine (en wellicht oxytocine) geven wel bij verre het sterkst merkbare effect.

Ook Fluoride slikken is inderdaad niet gezond, maar dat bekend absoluut niet dat 4-FA slikken eenzelfde risico zou moeten dragen. Fluoride is zelfs een Micronutrient. En ja, 4-FA zal ongetwijfeld oxidatieve stress veroorzaken, maar dat doen tot nu toe alle bekende amfetamines(ook MDMA) en is niet zo schokkend. :wink:
Klik om te vergroten...

Ik ben bang dat ik moet toegeven dat het verschil in gezondheidsrisico tussen MDMA en RCs niet echt duidelijk naar voren komt. :rolleyes:
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#20
JMThomas zei:
Maar 3-FA heeft geen hogere affiniteit voor de serotonine-reuptake-transporter dan amfetamine zelf, ik zie niet helemaal wat die derde substitutie hiermee te maken heeft? Vaak klopt het inderdaad wel, maar het is zeker geen stelregel waarmee je hetzelfde voor andere stoffen aan kunt nemen. :wink:
Klik om te vergroten...

Ik was onder de indruk dat amfetamine vrijwel geen effect heeft op de serotonine afgifte en 3FA licht effect hierop heeft.
Klik om te vergroten...
Op deze pagina staan verschillende affiniteiten netjes uitgelijnd met bronvermeldingen erbij.
In Vitro Potency as Releasers of Monoamine Neurotransmitters 5HT:
d-Amphetamine: 1756 卤 94
3-Fluoroamphetamine (PAL-353): 1,937 卤 202
Klik om te vergroten...
Toegegeven dat het hier wel gaat om dexamfetamine, dat zou enig verschil kunnen maken. Ik kan alleen nergens de affiniteit van het racemische mensel of losse levo-amfetamine vinden. :wink:


Verder beginnen we het aardig eens te worden. :)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."