JMThomas zei:
3FA heeft een atoom aan de 3de benzeenringschakel en dus "een hele lage affiniteit voor serotonine", komt overeen met wat ik verkondig dacht ik.
Maar 3-FA heeft geen hogere affiniteit voor de serotonine-reuptake-transporter dan amfetamine zelf, ik zie niet helemaal wat die derde substitutie hiermee te maken heeft? Vaak klopt het inderdaad wel, maar het is zeker geen stelregel waarmee je hetzelfde voor andere stoffen aan kunt nemen.
Oxytocine lijkt me relevant voor het verhaal aangezien het het verschil in effecten tussen amfetamine, mdma en alles wat daar tussenin zit voor een groot deel verklaart (behoefte aan knuffelen en intiem contact bijvoorbeeld).
Het staat niet als een deur maar er is veel onderzoek gedaan naar de effecten van oxytocine waaruit blijkt dat het vertrouwen en behoefte aan contact flink versterkt en grote bedrijven zoals Pfizer inc zijn bezig met het ontwikkelen van selectieve oxytocine agonisten gebaseerd op fenylethylamine manipulaties voor 'het behandelen van autisten'.
Een wetenschappelijk onderzoek naar de effecten van oxytocine onder invloed van MDMA of soortgelijke stoffen zal er nooit komen omdat dit niet uitvoerbaar is dus als je het zo bekijkt zal het nooit zwart op wit komen te staan nee.
Inderdaad, oxytocine is erg belangrijk voor het effect van bijvoorbeeld MDMA, maar ik dacht dat het niet alleen kwam door de extra vrijlaten van deze stof, maar dat ook het effect van de neurotransmitters 贸p oxytocine zelf belangrijk was. Maar het punt is dat oxytocine z贸 veelzijdig schijnt te zijn dat je hiermee niet goed effecten kunt voorspellen, ik meende zelfs een tijd geleden een onderzoek tegen te komen die aantoonde dat oxytocine mensen racistischer maakte. (Pin me hier niet op vast)
Ik geloof zelf niet dat er met stoffen zoals 3mmc, 3/4fa, 6abp veel verschil is in effect met amfetamine en mdma behalve wat betreft de hoeveelheid serotonine (&oxytocine) die er vrij komt, kan het mis hebben maar volgens mij als er verschil optreed in effect licht het voornamelijk aan de mindset&setting van het moment van inname.
Ik geloof juist dat er veel meer aan te pas komt dan enkel serotonine en oxytocine, er zijn vele malen meer neurotransmitters en hormonen in je lichaam die belangrijk zijn voor de effecten, bijvoorbeeld de verhoogte afgifte van dopamine onder invloed van 3-FA schijnt deze stof weer speciaal op zijn eigen manier te maken.
Er is geen keihard bewijs voor wat ik verkondig maar zolang er een beetje logische redenatie aan te pas komt en er geen tegenbewijs is waag ik me er graag aan, houdt de discussie ook een beetje gaande. Ik kan het echter zeker mis hebben en als dat het geval is geef ik het graag toe.
Graag, logische redenaties houd ik van
Gezonder is misschien niet het juiste woord maar er zit aanzienlijk minder risico aan verbonden, zo weet vrijwel iedereen wat een bruikbare dosis is en is er veel meer informatie over beschikbaar en zal een vertrouwd gevoel met een stof verminderde kans op een paniekaanval geven.
Bij MDMA is meerdere malen d.m.v. wetenschappelijk onderzoek vastgesteld dat alle hersencellen zich na gebruik op lange termijn volledig herstellen mits er geen 'buitensporig' gebruik plaats vindt, vergelijkbaar dus met alcohol.
MDMA heeft echter wel sterk effect op het (kunstmatig) ontwikkelen van depressie en maakt de stap naar andere drugs een stuk waarschijnlijker, niet zonder nadelige effecten dus.
Er is ook geen onderzoek gedaan naar de effecten van 3FA&4FA onder mensen (en dat zal er hoogstwaarschijnlijk ook nooit komen), ik durf echter mijn rechter bal er om te verwedden dat het slikken van fluor niet erg gezond is waarvan bekend is dat het aanzienlijke oxidatieve stress veroorzaakt, volgens mij mag er over het algemeen wel gesteld worden dat MDMA gezonder is dan de meeste RCs.
Ook hier is het punt dus weer dat minder beschikbare informatie niet evenredig is met minder risico, we weten van MDMA dat er gewoon erg veel risico hangt aan te frequent gebruik. Als je MDMA binnen normale doseringen 茅茅n keer per drie maanden gebruikt, ja dan heeft het niet zoveel risico, maar de meeste drugs worden in hogere frequenties gebruikt.
Ook Fluoride slikken is inderdaad niet gezond, maar dat bekend absoluut niet dat 4-FA slikken eenzelfde risico zou moeten dragen. Fluoride is zelfs een
Micronutrient. En ja, 4-FA zal ongetwijfeld oxidatieve stress veroorzaken, maar dat doen tot nu toe alle bekende amfetamines(ook MDMA) en is niet zo schokkend.
![:wink:]()