Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums6-APB op feest en thuis

6-APB op feest en thuis

43 antwoorden
19 weergaven
18-5-2026
U
UlixesLid
01-01-2024, 00:00
Rukyr zei:
Ik schrik weer van jullie reacties. Ik functioneer uitstekend in werk en privé. Draag veel verantwoordelijk voor allerlei zaken en heb nog nooit een afspraak laten verzaken omdat ik high was of te gammel. Als ik hier de hoeveelheden lees die mensen per avond in hun mik gooien (en dat moeten ze helemaal zelf weten, iedereen mag dat zelf bepalen) dan vind ik het bij mij nog wel meevallen. Ben ook flink door de medische molen geweest (niets drugs gerelateerd) en er zijn geen afwijkingen gevonden in nier, lever, hart en longen. En inderdaad, hersenen zijn niet zomaar te controleren maar ik doe regelmatig diverse cognitieve testjes om te zien of alles in de bovenkamer nog werkt. Ik waardeer jullie bezorgdheid en de 3 maanden regel heb ik al vaker gezien maar heb daar nog geen wetenschappelijk onderbouwd iets van gevonden, kan aan mij liggen hoor. Zoals gezegd gebruik ik al vele jaren en heb gewoon baan (zelfs eigen zaak) en normaal sociaal leven (ben geen mensenliefhebber maar dat heeft niets met drugs te maken). En het zal misschien aan eind van mijn leven naar boven komen dat ik 1 en ander heb verziekt maar ik geloof er heilig in dat alcohol en nicotine verwoestender zijn en veel meer leed aanrichten.
Klik om te vergroten...
Wat maakt het dat je schrikt van onze reacties? Het feit dat je verder "uitstekend" functioneert laat me eigenlijk denken dat je ons voor de gek houdt. Daarnaast heb je het telkens over anderen die het wel erger doen. Guess what, er zal altijd iemand zijn die gekkere dingen doet dan jij. Dat wil niet zeggen dat wat jij doet gezond is, puur omdat het net iets gezonder is dan wat een ander doet. Verandering begint bij jezelf :blush:
S
StraffeNeelLid
Ik heb ook wel periodes gehad met tamelijke hoeveelheden zo regelmatig. Wel veel korter dan 8 jaar, eerder een jaar of vier. Bij mij werkte mdma jaren lang ook bijna niet meer. Althans, ik werd wel waus/vaag, alleen dat verliefde warme gevoel was volledig weg. Ik heb er gelukkig geen (voor nu bekend) schade aan overgehouden. Voor mij was het slechter werken van mdma de reden om vaker te trippen met psilocybine en lsd. Niet iedereen is hetzelfde, sommige mensen kunnen rokend 90 worden terwijl veel mensen er jong aan dood gaan op erg rottige wijze. Gezondheid is ook een soort van statistiek.
J
Javelin FGM-148FLid
Rukyr zei:
Ik schrik weer van jullie reacties. Ik functioneer uitstekend in werk en privé. Draag veel verantwoordelijk voor allerlei zaken en heb nog nooit een afspraak laten verzaken omdat ik high was of te gammel. Als ik hier de hoeveelheden lees die mensen per avond in hun mik gooien (en dat moeten ze helemaal zelf weten, iedereen mag dat zelf bepalen) dan vind ik het bij mij nog wel meevallen. Ben ook flink door de medische molen geweest (niets drugs gerelateerd) en er zijn geen afwijkingen gevonden in nier, lever, hart en longen. En inderdaad, hersenen zijn niet zomaar te controleren maar ik doe regelmatig diverse cognitieve testjes om te zien of alles in de bovenkamer nog werkt. Ik waardeer jullie bezorgdheid en de 3 maanden regel heb ik al vaker gezien maar heb daar nog geen wetenschappelijk onderbouwd iets van gevonden, kan aan mij liggen hoor. Zoals gezegd gebruik ik al vele jaren en heb gewoon baan (zelfs eigen zaak) en normaal sociaal leven (ben geen mensenliefhebber maar dat heeft niets met drugs te maken). En het zal misschien aan eind van mijn leven naar boven komen dat ik 1 en ander heb verziekt maar ik geloof er heilig in dat alcohol en nicotine verwoestender zijn en veel meer leed aanrichten.
Klik om te vergroten...
Ik geloof dat jij 8 jaar langs wekelijks gebruikt. Ik ken zelf mensen die wekelijks xtc gebruiken, zeker een halfje, en ja, tot nu toe gaat alles goed. Je moet zelf weten wat jij doet maar je bericht is gevaarlijk ( ik beschuldig jou niet). Er zijn genoeg anonieme jonge meelezers die je bericht anders kunnen interpreteren, namelijk blij worden: “ als hij het kan en alles gaat nog steeds zo goed, kan ik het ook”.
R
RukyrLid
Ikweetgeennaam zei:
dat “8 jaar lang” klinkt als een troll of gigantische overdrijving
zoals @Psychojohn zegt ik ken ook mensen dat een paar maanden hebben geprobeert en die waren net zombies uiteindelijk
ook het hele effect van de xtc was toen weg

ik vindt je verhaal moeilijk om
Klik om te vergroten...

Geloof wat je wilt geloven. Ik ben er wel weer klaar mee.
N
Neo-ShulginistLid
Rukyr zei:
Klik om te vergroten...
Ik moet OP toch wel gelijk geven dat er voor MDMA / 6-APB op dit forum een andere norm lijkt te gelden (de 3-maandenregel) dan voor speed of cocaïne (waarbij er niet zo'n duidelijke norm is). De wetenschappelijke onderbouwing daarvan rammelt inderdaad.

In een reactie op een andere post heb ik daarop wat uitgebreider gereflecteerd:
Neo-Shulginist zei:
De serotonine pauze is gewoon een handige harm-reduction maatregel die in het geval van MDMA goed is ingeburgerd. Eigenlijk zou je net zo goed kunnen beargumenteren dat het essentieel is om zo'n pauze in te lassen bij stimulerende middelen. Coke en speed zijn bijvoorbeeld veel verslavender dan MDMA. Dus dan moet je extra oppassen dat je het niet te vaak gebruikt. Echter blijken drugsgebruikers bij vooral gevoelig te zijn voor het argument dat bij veelvuldig gebruik van MDMA je al snel tolerantie ontwikkelt die niet meer weggaat. Juist het feit dat die tolerantie blijft pleit tegen de bewering dat het zou gaan om een tijdelijke voorraad serotonine die even 'op' is.

Veel waarschijnlijker speelt bij MDMA neurotoxiciteit, maar ook psychologische gewenning een rol. Al is het mechanisme van de tolerantie nog niet opgehelderd.

Overigens is van speed en coke nog veel beter aangetoond dat die middelen neurotoxisch zijn. Maar je blijft de effecten nog wel wat jaren voelen, dusja, dan is de gebruiker blij. Dat de neurotoxiciteit alsnog blijvende veranderingen veroorzaakt die bijvoorbeeld leiden tot angstklachten, depressie, woedeuitbarstingen, concentratieproblemen en impulsief gedrag, dat nemen ze dan maar op de koop toe.

Bij re-uptake inhibitors kan er sprake zijn van gewenning / tolerantie. Dat kan komen doordat receptoren voor neurotransmitters zich terugtrekken in de cel, waardoor ze ongevoelig worden voor neurotransmitters. Dat gebeurt bijvoorbeeld als je nachtenlang wakker blijft aan de 3-MMC. Een neveneffect daarvan kan een rebound-effect zijn. Dan kun je laat krijgen van allerlei kater-achtige klachten zodra de stimulerende drugs uitwerken. Een van de meest extreme uitingen daarvan zijn hallucinaties ('shadow people').

Liever niet meer dan vier keer per jaar een stimulerend middel nemen. Of dat nou MDMA, speed, coke, 3-MMC, 5-MAPB of 6-APB is.

Het kost zeker twee weken voordat de slaapfunctie is hersteld. Maar het kan meer dan 6 weken duren voordat het gerommel met de chemische balans in het brein leidt tot een emotioneel evenwicht. Dus die max 4 keer per jaar is om ervoor te zorgen dat je niet constant uit emotionele balans bent.
Klik om te vergroten...

Maar, als je die reactie goed leest dan zie je dat ik de andere forumleden ook gelijk geef dat elke week stimulerende middelen gebruiken risicovol is. Ik zou zeggen dat je de 3-maandenregel het best kan laten gelden voor ALLE stimulerende middelen. En dan ook niet smokkelen dat je de ene maand speed doet en de volgende maand MDMA.

Met OP ben ik eens dat functionaliteit een belangrijk criterium vind. Gaat het goed op je werk? Goed met liefdesrelaties? Met vrienden? Financieel alles op orde? Huisje, boompje, en eventueel beestje? Mooi. Dan is drugsgebruik op zichzelf niet per se een probleem.

Hoewel je dan natuurlijk nog wel zit met gezondheidsrisico's van drugs gebruiken. In het geval van MDMA is dat voornamelijk een verminderd zeer korte termijn geheugen en versleten tanden. Andere gezondheidsrisico's spelen meer op de korte of middellange termijn, zoals oververhitting, hart- en vaatproblemen (inclusief hersenbloeding), opwindingsdelier, HPPD, derealisatie, en natuurlijk minder ernstige risico's zoals een kater, verstoorde slaap, sterk schommelende emoties, verminderde veerkracht..

Van 6-APB is een stuk minder bekend. Al kun je ervan uitgaan dat de korte termijn risico's ook voor dat middel opgaan (oververhitting, hart- en vaatproblemen). Een extra zorg van 6-APB is dat die stof redelijk veel affiniteit heeft voor de 5-HT2b-receptor, wat in verband wordt gebracht met mogelijke hartklachten.

Overigens schrijf je 6-APB met hoofdletters. De regel is namelijk dat je afkortingen schrijft met een hoofdletter, totdat ze algemeen bekend zijn. Daarom zijn dvd en xtc met kleine letter, maar 6-APB (nog) niet.

#micdrop
O
OtherShoreLid
Ik ben het eens met @Neo-Shulginist maar de regels rondom afkortingen zijn complex (zie hier). Het komt bijvoorbeeld de leesbaarheid ten goede om voor afkortingen kleine letters te gebruiken. Maar dat terzijde 🙂
N
Neo-ShulginistLid
OtherShore zei:
Ik ben het eens met @Neo-Shulginist maar de regels rondom afkortingen zijn complex (zie hier). Het komt bijvoorbeeld de leesbaarheid ten goede om voor afkortingen kleine letters te gebruiken. Maar dat terzijde 🙂
Klik om te vergroten...
Haha nice heel goed 😂👌
N
Neo-ShulginistLid
Boyman zei:
Als je zo doorgaat heb je een goede kans dat je lichaam zo afhankelijk wordt van serotonine-drugs dat je brein dit zometeen zelf helemaal niet meer je geluksstofjes kunt aanmaken. En dan kun je niet meer terug.
Klik om te vergroten...

OtherShore zei:
Hier zet ik vraagtekens bij. Een permanente afhankelijkheid van drugs die op serotonine werken? Een onvermogen om ‘geluksstofjes’ (serotonine?) aan te maken? Ik zit niet zo goed in de wetenschappelijke literatuur, maar met zoiets ben ik niet bekend.
Klik om te vergroten...
Ter info:
www.groene.nl

Het ‘ontbrekende stofje in het brein’

Psychische problemen zouden het gevolg zijn van een chemische onbalans in de hersenen. Die wankele hypothese is jarenlang als waarheid verspreid. Dat is niet alleen de farmaceutische industrie maar ook de wetenschappelijke gemeenschap te verwijten.
www.groene.nl www.groene.nl
F
FerdFatoehausLid
Rukyr zei:
Klik om te vergroten...
Grappig dat je niet gelooft in de 3-maanden regel omdat er geen wetenschappelijke onderbouwing voor is (volgens jou) maar dat je al je andere argumenten ophangt aan anekdotisch bewijs en vergezochte aannames die ook nog eens geen causaal verband hebben.
O
OtherShoreLid
Rukyr zei:
Dat ik vervolgens zelfs beledigingen moet ondergaan en dat mijn receptoren al dood worden verklaard valt mij zwaar tegen.
Klik om te vergroten...
Snap ik, maar dat is vervolgens ook genuanceerd, toch? Het blijft een openbaar forum met ongezouten meningen.
Rukyr zei:
Ik wil de mensen met onderbouwde reacties bedanken en zal zeker verder gaan kijken naar wat er te krijgen is.
Klik om te vergroten...
Thanks!

Ik vond je eerste bijdrage juist sympathiek en ik stond niet meteen veroordelend naar jou of je gebruik. Dus de meningen verschillen en dat is juist fijn. Zo leren we weer wat van elkaar. Je kreeg misschien niet meteen de response waarop je hoopte, maar uiteindelijk is er een mooie inhoudelijke discussie gevoerd, dus dat is ook wat waard.
N
Neo-ShulginistLid
Rukyr zei:
Ik heb nergens beweerd niet te “geloven” in de 3 maanden regel. Ik heb er alleen in mijn korte zoektocht (dat bedoelde ik met het ligt aan mij) daar niets over kunnen vinden op diverse wetenschappelijke plekken.
Klik om te vergroten...
In de wetenschappelijke literatuur is dat ook helemaal niet zo duidelijk afgebakend.

Vaak wordt in de neurowetenschap 6 weken gebruikt als (arbitraire) grens om te kijken welke veranderingen er nog zijn. De fenfluramine challenge wordt dan gebruikt om te checken wat de respons nog is op afgifte van serotonine. De aanname is dan dat als er verminderde activiteit te zien is, dat er dan sprake is van blijvende schade.

Maar inmiddels wordt die aanname als achterhaald beschouwd, en de neurowetenschap heeft zich de afgelopen 10 jaar veel meer gericht op hoe er alsnog nieuwe verbindingen groeien tussen neuronen nadat ze beschadigd zijn geraakt. Dan gaat het bijvoorbeeld om de rol van BDNF en neuroplasticiteit in leerprocessen. Lang verhaal kort: het brein blijkt flexibeler dan gedacht.

MAAR, in het geval van MDMA is helemaal niet bekend hoe relevant die nieuwe inzichten in de neurofarmacologie zijn. Wat we wel weten is dat MDMA toch wel een behoorlijke impact kan hebben op je emotionele welzijn, getuige bijvoorbeeld de dinsdagdip. Dat is dus wat mij betreft zeker wel een relevant gegeven om te bespreken in deze context. Hoeveel mensen doodgaan aan alcohol of tabak vind ik dan eigenlijk helemaal niet zo relevant. Goed, je zegt dat je geen zin hebt om te bespreken wat je hebt meegemaakt. En dat is verder prima. Ik wil ook best geloven dat het op allerlei vlakken in je leven nu helemaal prima gaat.

Wat we denk ik wel moeten voorkomen is dat we op dit forum kritiekloos posts moeten accepteren van mensen die zeggen dat ze wekelijks drugs als MDMA nemen en daar alleen maar baat bij hebben gehad. Want ik zal toch maar even herhalen: wekelijks gebruik van MDMA (of andere stimulanten) is een groot risico voor je mentale welzijn. Dus wat dat betreft is het wel een beetje lastig om een balans te zoeken tussen ervaringen verwelkomen en een positiviteitsbias voorkomen. Wat dat betreft denk ik toch wel dat @Rukyr iets meer zelfreflectie mag tonen. Maar ik zal er ook uitdrukkelijk bij zeggen dat die zelfreflectie ook gewenst is bij reaguurders onder deze post die met goede bedoelingen de 3-maandenregel als norm hanteren.
N
Neo-ShulginistLid
Ik kan overigens iedereen aanraden om deze review eens te lezen over neurotoxiciteit en MDMA. Het is inmiddels wel een verouderde publicatie (22 jaar oud), maar alsnog laat het heel goed de debatten en onzekerheden zien.

Erowid MDMA (Ecstasy) Vault : Does MDMA Cause Brain Damage?, by Matthew Baggott & John Mendelson

'Does MDMA Cause Brain Damage?', An introduction and overview of MDMA's Neurotoxicity.
erowid.org

Ik zal dit binnenkort ook wel even bespreken in een algemener topic over neurotoxiciteit. Maar eerst even werken :wink:
N
Neo-ShulginistLid
Hebbenzekezine? zei:
Is niet verzonnen. Als je drugs te frequent gebruikt overstimuleer je de hersenen waardoor je synapsen die reageren op deze middelen letterlijk veranderd. Permanente schade is al bewezen in onderzoeken.
Klik om te vergroten...
Neurotoxiciteit is wat anders dan een harm-reductionregel die bedoeld is om de gezondheidseffecten daarvan te beperken :wink:
H
Hebbenze?Lid
Neo-Shulginist zei:
Neurotoxiciteit is wat anders dan een harm-reductionregel die bedoeld is om de gezondheidseffecten daarvan te beperken :wink:
Klik om te vergroten...
Die regel moet altijd een eerste stap zijn om iemand te weerhouden van misbruik. Mn zus is arts, ziet nu steeds vaker jongeren overlijden in t ziekenhuis en ik heb t vermoeden waarom. Verheerlijking op socials en meer en meer nemen. Troep nemen dat legaal te koop is etc.
m
maralaLid
Ik heb ook eens een experimentje gedaan. Ik voelde en ervaarde wel leuke maar speciale dingen (ik ben dan ook geen ervaren gebruiker, dit wereldje is nieuw voor mij).

• Eerst en vooral zat ik een beetje in mijn eigen hoofd.
  • Ik heb pas later door dat ik iets gedaan heb (bijvoorbeeld: op pc, of berichten sturen) dit mede doordat ik een beetje opgesloten zit in mijn hoofd. Het lijkt soms alsof ik droomde dat ik iets deed.
  • Als ik mijn muziek uitzet, hoor ik zo stil precies nog de muziek (heel vreemd).
  • Ik zag op toilet precies een spinnetje op de grond (ten minste dat dacht ik, omdat het leek alsof het bewoog) uiteindelijk was het maar één of ander vuiltje.
  • Wat wel bijzonder is, is dat ik me veel beter kan focussen. Wel maar op één ding. In mijn geval op de pc.
  • Ook een enorme energie boost, ik heb 2 nachten niet geslapen.
  • Ik schrikte ook regelmatig van kleine heden.

Vooral de kater zal ik nooit vergeten: die was heeeeel heftig. Vooral heeel misselijk, niet normaal. En zweten, zweten, zweten (mijn airco stond op en ik zat precies in de oven)

Het duurde ook heel erg lang. Ik zat echt tot op het laatste moment in mijn eigen hoofd (zelfs nog tijdens de kater).

Herkennen jullie bepaalde effecten? graag wat meer uitleg, aangezien ik beginnende gebruiker ben. Onder welke categorie valt ... effect enzo?

Ik hoop dat jullie er iets aan hebben, ik vond het alvast een spannende en leuke eerste ervaring (behalve de kater).

6APB (benzofury) krijgt van mij alvast een mooie 8.5/10
F
FladderflyLid
Ik vind 2 nachten niet slapen wel erg lang! Ik zou dat zelf als zeer onprettig ervaren. Ik zou als beginner toch wat anders nemen,mdma. Ik overweeg ook eens 6-apb,maar na dit report zie ik er voorlopig vanaf.
N
Neo-ShulginistLid
FredKroket zei:
Rip receptoren
Klik om te vergroten...
Ti ta tolerantie
B
BoymanLid
Bijna wekelijks?? Ik wil niet op de preekstoel gaan zitten en zeggen dat je je aan de 3 maanden regel moet houden, maar met wekelijks gebruik steven je echt af op levenslange problemen. Lees je alsjeblieft goed in in de effecten die je daaraan kunt overhouden! Als je zo doorgaat heb je een goede kans dat je lichaam zo afhankelijk wordt van serotonine-drugs dat je brein dit zometeen zelf helemaal niet meer je geluksstofjes kunt aanmaken. En dan kun je niet meer terug.

Het voelt misschien alsof de drugs je erdoor heen geholpen hebben, maar ik denk dat je zelf ook wel beseft dat als je na 2 jaar nog steeds daar niet van af kunt komen, dat het dan geen echte oplossing is. Je vermijdt je echte problemen en vervangt ze door andere.

Nogmaals; ik snap dat je hier niet post om dit te horen, maar ik schrik van wat je schrijft. In je laatste zin zeg je "anders zoeken we gewoon weer verder". Waar ben je precies naar op zoek? Er zijn duizenden verschillende drugs/RC's, maar er is er geen een bij die op magische wijze je leven kan fixen. Dat moet je echt zelf doen, misschien met hulp van therapie.

Veel sterkte met je situatie en ik hoop dat je uit deze verslaving kunt vechten.

PS. Ik vind 6-APB ook een stuk fijner dan XTC.
R
RukyrLid
Z
ZeehondLid
Rukyr zei:
Maar als zeer ervaren x-gebruiker moet ik zeggen dat ik zeer onder de indruk ben van wat 6-apb biedt en hopelijk blijft dat zo….en anders zoeken we gewoon weer verder.
Klik om te vergroten...
Ik schrik er van.
Dat jij je kennelijk niet bewust bent van het gevaar en de risico’s van jouw frequentie van gebruik van deze middelen.
En dat je gelooft dat de drugs je door twee zware jaren heeft gebracht.

Hoop dat je je echt gaat verdiepen in het belang van de pauzes.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."