#1
Haha nice heel goed ššIk ben het eens met @Neo-Shulginist maar de regels rondom afkortingen zijn complex (zie hier). Het komt bijvoorbeeld de leesbaarheid ten goede om voor afkortingen kleine letters te gebruiken. Maar dat terzijde š
Haha nice heel goed ššIk ben het eens met @Neo-Shulginist maar de regels rondom afkortingen zijn complex (zie hier). Het komt bijvoorbeeld de leesbaarheid ten goede om voor afkortingen kleine letters te gebruiken. Maar dat terzijde š
Ohja, dat was waarmee ik in mijn hoofd zat: Engelse afko's.Ik ben het eens met @Neo-Shulginist maar de regels rondom afkortingen zijn complex (zie hier). Het komt bijvoorbeeld de leesbaarheid ten goede om voor afkortingen kleine letters te gebruiken. Maar dat terzijde š
Ik ben het er ook mee eens dat de 3 maandenregel moet gelden voor alle soorten drugs. Daarnaast is het voor mij ook dat als jij alle ballen weet hoog te houden het prima is om een keertje drugs te gebruiken. Maar week in week uit? 8 jaar lang? Is het leven dan niet leuk genoeg om het nuchter mee te maken? Ik vraag me dan af wat je uit het gebruik wilt halen of beter gezegd, waar je voor wegloopt. Ik denk dat OP zeker wel weet dat het niet geheel gezond gedrag is.Ik moet OP toch wel gelijk geven dat er voor MDMA / 6-APB op dit forum een andere norm lijkt te gelden (de 3-maandenregel) dan voor speed of cocaĆÆne (waarbij er niet zo'n duidelijke norm is). De wetenschappelijke onderbouwing daarvan rammelt inderdaad.
In een reactie op een andere post heb ik daarop wat uitgebreider gereflecteerd:
Maar, als je die reactie goed leest dan zie je dat ik de andere forumleden ook gelijk geef dat elke week stimulerende middelen gebruiken risicovol is. Ik zou zeggen dat je de 3-maandenregel het best kan laten gelden voor ALLE stimulerende middelen. En dan ook niet smokkelen dat je de ene maand speed doet en de volgende maand MDMA.
Met OP ben ik eens dat functionaliteit een belangrijk criterium vind. Gaat het goed op je werk? Goed met liefdesrelaties? Met vrienden? Financieel alles op orde? Huisje, boompje, en eventueel beestje? Mooi. Dan is drugsgebruik op zichzelf niet per se een probleem.
Hoewel je dan natuurlijk nog wel zit met gezondheidsrisico's van drugs gebruiken. In het geval van MDMA is dat voornamelijk een verminderd zeer korte termijn geheugen en versleten tanden. Andere gezondheidsrisico's spelen meer op de korte of middellange termijn, zoals oververhitting, hart- en vaatproblemen (inclusief hersenbloeding), opwindingsdelier, HPPD, derealisatie, en natuurlijk minder ernstige risico's zoals een kater, verstoorde slaap, sterk schommelende emoties, verminderde veerkracht..
Van 6-APB is een stuk minder bekend. Al kun je ervan uitgaan dat de korte termijn risico's ook voor dat middel opgaan (oververhitting, hart- en vaatproblemen). Een extra zorg van 6-APB is dat die stof redelijk veel affiniteit heeft voor de 5-HT2b-receptor, wat in verband wordt gebracht met mogelijke hartklachten.
Overigens schrijf je 6-APB met hoofdletters. De regel is namelijk dat je afkortingen schrijft met een hoofdletter, totdat ze algemeen bekend zijn. Daarom zijn dvd en xtc met kleine letter, maar 6-APB (nog) niet.
#micdrop
Waarschijnlijk wel, maar heeft vast een reden waarom. Wij doen dat juist met pep, en ja, erg bewust dat dat ongezond is. Nu ongeveer anderhalf jaar bijna wekelijks. Bij ons is de combinatie seks en pep heerlijk en daarnaast praten we erg veel. We nemen wel wat maatregelen voor harm reduction, zoals veel slapen op andere dagen, gezond eten en bewegen, en wat supplementen.Ik denk dat OP zeker wel weet dat het niet geheel gezond gedrag is
Tja ik kan niet voor OP spreken. Maar mij valt wel op dat hij zelf dit beweert:Ik ben het er ook mee eens dat de 3 maandenregel moet gelden voor alle soorten drugs. Daarnaast is het voor mij ook dat als jij alle ballen weet hoog te houden het prima is om een keertje drugs te gebruiken. Maar week in week uit? 8 jaar lang? Is het leven dan niet leuk genoeg om het nuchter mee te maken? Ik vraag me dan af wat je uit het gebruik wilt halen of beter gezegd, waar je voor wegloopt. Ik denk dat OP zeker wel weet dat het niet geheel gezond gedrag is.
Ik zal eerlijk zijn: mijn wenkbrauw gaat dan ook omhoog. Want ik kan me prima voorstellen dat de diverse middelen juist de zware jaren nog zwaarder hebben gemaakt door allerlei emotionele effecten bijvoorbeeld. En dan kan ik me ook voorstellen dat OP juist terugkijkt op die momenten met drugs die juist even een lichtpuntje waren.Heb 2 zeer zware jaren achter de rug en kan gewoon stellen dat de diverse middelen mij er doorheen geholpen hebben.
Volgens mij is het punt van deze regel altijd een beetje geweest: "Liever helemaal geen drugs, maar als je het dan toch gaat doen, doe dan in ieder geval minimaal 3 maanden ertussen". Ja, hoe langer hoe beter en nog liever helemaal niet natuurlijk. Maar in ieder geval beter om goede pauzes ertussen te laten.Al met al vind ik de drie maanden regel een goede vuistregel, dus begrijp me niet verkeerd. Je moet gewoon niet te vaak drugs gebruiken. Maar zou een zes maanden regel niet nog beter zijn?
@FredKroket weer lekker kort maar krachtig.šRip recereceptor
Bedankt voor je reponse! Zoals je het hier verwoordt ben ik het helemaal met je eens. Maar hierboven zei je ook een paar andere dingen:Volgens mij is het punt van deze regel altijd een beetje geweest: "Liever helemaal geen drugs, maar als je het dan toch gaat doen, doe dan in ieder geval minimaal 3 maanden ertussen". Ja, hoe langer hoe beter en nog liever helemaal niet natuurlijk. Maar in ieder geval beter om goede pauzes ertussen te laten.
Misschien? Gezond is anders natuurlijk, maar ālevenslange problemenā? Weten we dat wel zo zeker?met wekelijks gebruik steven je echt af op levenslange problemen.
Hier zet ik vraagtekens bij. Een permanente afhankelijkheid van drugs die op serotonine werken? Een onvermogen om āgeluksstofjesā (serotonine?) aan te maken? Ik zit niet zo goed in de wetenschappelijke literatuur, maar met zoiets ben ik niet bekend.Als je zo doorgaat heb je een goede kans dat je lichaam zo afhankelijk wordt van serotonine-drugs dat je brein dit zometeen zelf helemaal niet meer je geluksstofjes kunt aanmaken.
Als je zo doorgaat heb je een goede kans dat je lichaam zo afhankelijk wordt van serotonine-drugs dat je brein dit zometeen zelf helemaal niet meer je geluksstofjes kunt aanmaken. En dan kun je niet meer terug.
Ter info:Hier zet ik vraagtekens bij. Een permanente afhankelijkheid van drugs die op serotonine werken? Een onvermogen om āgeluksstofjesā (serotonine?) aan te maken? Ik zit niet zo goed in de wetenschappelijke literatuur, maar met zoiets ben ik niet bekend.
Grappig dat je niet gelooft in de 3-maanden regel omdat er geen wetenschappelijke onderbouwing voor is (volgens jou) maar dat je al je andere argumenten ophangt aan anekdotisch bewijs en vergezochte aannames die ook nog eens geen causaal verband hebben.Ik schrik weer van jullie reacties. Ik functioneer uitstekend in werk en privƩ. Draag veel verantwoordelijk voor allerlei zaken en heb nog nooit een afspraak laten verzaken omdat ik high was of te gammel. Als ik hier de hoeveelheden lees die mensen per avond in hun mik gooien (en dat moeten ze helemaal zelf weten, iedereen mag dat zelf bepalen) dan vind ik het bij mij nog wel meevallen. Ben ook flink door de medische molen geweest (niets drugs gerelateerd) en er zijn geen afwijkingen gevonden in nier, lever, hart en longen. En inderdaad, hersenen zijn niet zomaar te controleren maar ik doe regelmatig diverse cognitieve testjes om te zien of alles in de bovenkamer nog werkt. Ik waardeer jullie bezorgdheid en de 3 maanden regel heb ik al vaker gezien maar heb daar nog geen wetenschappelijk onderbouwd iets van gevonden, kan aan mij liggen hoor. Zoals gezegd gebruik ik al vele jaren en heb gewoon baan (zelfs eigen zaak) en normaal sociaal leven (ben geen mensenliefhebber maar dat heeft niets met drugs te maken). En het zal misschien aan eind van mijn leven naar boven komen dat ik 1 en ander heb verziekt maar ik geloof er heilig in dat alcohol en nicotine verwoestender zijn en veel meer leed aanrichten.
Denk dat je eerst eens moet opzoeken wat anekdotisch bewijs en causaal verband betekenen voordat je er mee gaat schermen. Ik heb nergens beweerd niet te āgelovenā in de 3 maanden regel. Ik heb er alleen in mijn korte zoektocht (dat bedoelde ik met het ligt aan mij) daar niets over kunnen vinden op diverse wetenschappelijke plekken. Ik zal de laatste zijn die wetenschap overboord gooit. En anekdotisch bewijs is hetgeen waar deze hele site op draait. Iedereen vertelt zijn/haar ervaringen en op basis daarvan proberen weer mensen iets nieuws of passen zaken aan.Grappig dat je niet gelooft in de 3-maanden regel omdat er geen wetenschappelijke onderbouwing voor is (volgens jou) maar dat je al je andere argumenten ophangt aan anekdotisch bewijs en vergezochte aannames die ook nog eens geen causaal verband hebben.
Het valt mij door de jaren heen op dat newbies vaker zwaar worden beoordeeld/veroordeeld. En dat dit ten koste gaat van het vrijuit kunnen vertellen. Wanneer vaste leden risicovol gedrag beschrijven, wordt daar milder op gereageerd.Enige wat ik met mijn eerste post wilde doen was mensen hier vertellen dat er alternatief is voor mensen die x zat zijn (zoals ik) en die iets anders willen proberen en eerst willen lezen hoe anderen dit bevalt. Dat heb ik ook gedaan en nam toen aan (ja dat is inderdaad een verkeerde aanname gebleken) dat ik hier vrijuit kon vertellen hoe of wat.
Prima, your body your choice.Denk dat je eerst eens moet opzoeken wat anekdotisch bewijs en causaal verband betekenen voordat je er mee gaat schermen. Ik heb nergens beweerd niet te āgelovenā in de 3 maanden regel. Ik heb er alleen in mijn korte zoektocht (dat bedoelde ik met het ligt aan mij) daar niets over kunnen vinden op diverse wetenschappelijke plekken. Ik zal de laatste zijn die wetenschap overboord gooit. En anekdotisch bewijs is hetgeen waar deze hele site op draait. Iedereen vertelt zijn/haar ervaringen en op basis daarvan proberen weer mensen iets nieuws of passen zaken aan.
En wat is een vergezochte aanname? Alles wat ik heb gezegd heeft betrekking op mij en mijn ervaring. Enige aanname die ik heb gedaan en die is ver van vergezocht want veel over te vinden, is dat alcohol en nicotine slechter voor een mens zijn dan x. Nu lijkt me algemeen bekend dat de aantallen gebruikers van die stoffen vele malen hoger zijn dus bijwerkingen/excessen zijn ook hoger en het is vrij overal verkrijgbaar.
Overigens geldt dat voor RC ook en daar is weinig ervaring mee dus daar loop ik zeker een risico en dat erken ik ook. Daarmee zal ik zeker niet wekelijks een halve (want daar hebben we het over) gebruiken. Mensen met adhd (ben er wel mee gediagnosticeerd maar nauwelijks last meer) gebruiken ritalin, een amphetamine, dat gebruiken sommigen al meer dan 10 jaar dagelijks. Nu is de werking daarvan absoluut niet vergelijkbaar met x maar ook die stof veranderd de hersenchemie. En laten we over antidepressiva helemaal niet beginnen of de doden door opiaten in Amerika.
Kortom, alles heeft een risico en eenieder bepaalt zelf wat ze wel/niet aandurven. Iedereen reageert weer net iets anders en ik ondervind cognitief na al die jaren geen grote veranderingen. Enige wat ik met mijn eerste post wilde doen was mensen hier vertellen dat er alternatief is voor mensen die x zat zijn (zoals ik) en die iets anders willen proberen en eerst willen lezen hoe anderen dit bevalt. Dat heb ik ook gedaan en nam toen aan (ja dat is inderdaad een verkeerde aanname gebleken) dat ik hier vrijuit kon vertellen hoe of wat. Dat ik vervolgens zelfs beledigingen moet ondergaan en dat mijn receptoren al dood worden verklaard valt mij zwaar tegen. Maar zo zie je maar, je bent nooit te oud om te leren.
Ik wil de mensen met onderbouwde reacties bedanken en zal zeker verder gaan kijken naar wat er te krijgen is. Wat ik heb meegemaakt houd ik voor mezelf want dat is hier niet relevant, iedereen maakt zaken mee. Sommige gaan drinken, anderen gaan gokken of kopen zich arm. Ik gebruik regelmatig drugs maar ik heb 0 schulden, goed inkomen en prima interacties met al mijn klanten en familie (niet persƩ in die volgorde). Los elke week op diverse plekken allerlei problemen op en dat gaat nog steeds zeer goed. En zeker zal ik wellicht iets over 15-20 jaar gaan merken als ik echt oud ben/wordt maar voor mijzelf heb ik dit leven al als compleet bestempeld. Niet bang voor de dood maar er ook niet meteen naar op zoek maar komt het ineens dan zij dat zo. Dat heb ik geaccepteerd als onderdeel van mijn levensstijl. Ik ben nooit agressief, nooit vervelend en val niemand ermee lastig want in huis samen met vrouw die in mindere mate meedoet. Dat is alles wat ik wil vertellen.
Het ga jullie allemaal goed en blijf je eigen geweten, dat doe ik ook. Ik ga niet meer reageren op vervelende opmerkingen over mijn gebruik of het afsterven van mijn receptoren, dat is mij echt vies tegengevallen, maar voor de rest blijft DF een bron van informatie en soms zelfs inspiratie. Fijne dag allenā¦.
Absoluut waar. Ik vind best grappig als ik zie hetzelfde mensen die in een topic zoals deze ā er van schrikkenā en in de topic ā welke drugs gebruikt je op dit momentā plaatsen likes en haartjes aan diegenen die best hard gebruiken .Het valt mij door de jaren heen op dat newbies vaker zwaar worden beoordeeld/veroordeeld. En dat dit ten koste gaat van het vrijuit kunnen vertellen. Wanneer vaste leden risicovol gedrag beschrijven, wordt daar milder op gereageerd.
Laten we met zijn allen wat meer balans proberen te vinden tussen harm reduction en tolerant zijn. Zodat nieuwe mensen ook minder een drempel ervaren. En ze niet meteen wegjagen.
Snap ik, maar dat is vervolgens ook genuanceerd, toch? Het blijft een openbaar forum met ongezouten meningen.Dat ik vervolgens zelfs beledigingen moet ondergaan en dat mijn receptoren al dood worden verklaard valt mij zwaar tegen.
Thanks!Ik wil de mensen met onderbouwde reacties bedanken en zal zeker verder gaan kijken naar wat er te krijgen is.
In de wetenschappelijke literatuur is dat ook helemaal niet zo duidelijk afgebakend.Ik heb nergens beweerd niet te āgelovenā in de 3 maanden regel. Ik heb er alleen in mijn korte zoektocht (dat bedoelde ik met het ligt aan mij) daar niets over kunnen vinden op diverse wetenschappelijke plekken.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."