Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsReport 4 zegels LSD: De voortdenderende trein der bewustzijn

Report 4 zegels LSD: De voortdenderende trein der bewustzijn

118 antwoorden
23 weergaven
18-5-2026
S
SnuifcabineLid
01-01-2024, 00:00
#1
OtherShore zei:
Okay, ik ga hier een klein beetje een grapje van maken 🙂 No offense, maar wat probeer je hier nou te zeggen? Als je linksom of rechtsom niet kunt bewijzen dat bewustzijn eindig of oneindig is, dan bewijst dat niets — alleen dat we dat niet kunnen weten. Gebrek aan bewijs is geen bewijs en zeker geen vrijbrief om zomaar iets te geloven. Dus waar zijn jij @N3K0 het dan precies over eens? Dat we het niet weten? Volgens mij was dat precies mijn punt.
Klik om te vergroten...
Wat ik probeerde te zeggen is, dat er een contradictie is als je linksom of rechtsom gaat. Als bewustzijn oneindig is, dan zullen we nooit uitsluitend bewijs vinden dat er een einde is. Als bewustzijn eindig is, dan kan dit ook niet bewezen worden aangezien je na het einde niet meer bij bewustzijn bent. Als er meer dan 1 'ziel/bewustzijn' is, dan kan het zijn dat de ene eindig is en de andere niet en kun je het niet uitsluiten.
TLDR; we zullen het in wetenschappelijke setting nooit kunnen uitsluiten (Q.E.D).

Wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat er in de filosofie maar een paar dingen als 'waar' worden aangemerkt, die grondbeginselen kun je vervolgens gebruiken om te redeneren. Echter zijn er zo weinig grondbeginselen, dat het makkelijker is om assumpties te maken. Door deze assumpties verder te gebruiken, krijg je een kans dat iets waar is, in plaats van 100% uitsluitbaar. Zonder die assumpties is er denk ik maar weinig wat je kunt beredeneren en zou je denk ik alleen kunnen geloven in het absurdisme.

Zoals @mandragora zei, door het trippen vind je steeds meer 'puzzelstukjes' die in elkaar passen en creeer je zo een eigen geloof die jou het meest waarschijnlijk lijkt. Trippen geeft stof tot nadenken en hiermee kun je bijvoorbeeld contradicties vinden met je eigen theorieen, of nieuwe inzichten krijgen waarmee je meer gaat geloven in een andere theorie.

Geloof zie ik dan ook niet als 'een antwoord hebben op', maar meer als 'dit scenario lijkt mij het meest waarschijnlijk'. Wat @N3K0 volgens mij bedoeld, is dat iedereen zijn eigen antwoord heeft, waar ik het mee eens ben. Maar zoals @Roze Olifant zei ben ik het er mee eens dat je kritisch moet zijn, aangezien je het niet kan uitsluiten dat je antwoord voor iedereen geldt. Echter is een fout antwoord ook een antwoord, dus in die zin ben ik het met beiden eens.

P.S. dit thema wordt lekker zweverig, leuk hahah

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
S
SnuifcabineLid
01-01-2024, 00:00
#2
OtherShore zei:
Vraag is ook: hoe zou een eindeloos bewustzijn er precies uitzien? Hoe verhoudt een oneindig bewustzijn zich tot alle bestaande dingen? En om het iets anders te formuleren: hoe verhoudt het idee van oneindig bewustzijn zich tot andere ideeën? Je kunt de vraag naar oneindig bewustzijn niet in isolatie stellen.
Klik om te vergroten...
Goede vraag, ik heb niet echt een antwoord hoe het christendom/islam/jodendom hier naar kijkt, volgens mij denken die religies dat bewustzijn eindig is en dat je daarna in een hemel terechtkomt waarbij tijd geen rol speelt en je dus niet eeuwig zal lijden, maar in plaats daarvan geen last hebben van tijd en in de hemel komen. Volgens mij ben je in de hel wel eeuwig aan het lijden en speelt tijd hier wel een rol, not sure.

Hindoeisme en boeddhisme geloven in reincarnatie. Volgens mij gaan zij er wel van uit dat je bewustzijn oneindig is en dat tijd altijd een rol speelt, maar je herinneringen 'gereset' worden als je dood gaat.

Mocht iemand nog 'andere ideeën' hebben, dan hoor ik die graag!
D
DeTantevanAnneLid
01-01-2024, 00:00
#3
@Snuifcabine Kende je het verhaal van The Egg en de goden, zoals Vishnu al voordat je ging trippen?
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#4
mandragora zei:
Soms is het de ervaring/gevoel dat je meegemaakt hebt bij intense trips het bewijs ´voor jezelf´ dat je antwoord hebt gevonden dat je misschien bewust/onbewust zocht. Het is een bewijs (voor jezelf) om het multiversum beter te begrijpen
Klik om te vergroten...

Exact dit. Ik heb zelf ook het idee/gevoel dat DMT-dimensies die ik bezocht heb zo echt zijn als deze normale werkelijkheid. Waarom? Omdat ze letterlijk (in mijn perceptie) dezelfde ‘echtheid’ hadden. In die mate dat ik, als ze níet echt zouden zijn, in staat ben te denken dat déze realiteit dan ook niet echt zou zijn. Als ik nu wakker zou worden in een kamer en iemand zat naast me, een sitter met het pijpje nog in zijn/haar hand… en diegene zou me doodleuk vertellen dat dit hele leven wat ik hier geleefd heb op aarde een DMT-trip van drie minuten is geweest… dan zou ik uiteraard wel verwonderd zijn, maar ik denk niet HEEL veel verbaasder dan na mijn eerste serieuze DMT-trip. Dat moment van ultieme verbazing en existentiële shock heb ik namelijk toen al gehad. Net omdat die andere dimensie zooooo ontzettend ‘echt’ was. Alles is mogelijk in mijn beleving sindsdien.

Ik weet dus uit persoonlijke ervaring hoe het voelt om iets te hebben meegemaakt dat zo echt leek, dat het dat wel bijna moést zijn.

Toch corrigeer ik mezelf dan intern, want ik vind het - als ex-wetenschapper, dat zal ook meespelen - gewoon veiliger en meer ‘humble’ om aan mijn eigen perceptie en ervaring te twijfelen, dan om aan te nemen dat ik wel gelijk zal hebben. Dat laatste is me iets te irrationeel, ik ga liever uit van een bepaalde (flinke) foutenmarge in mijn conclusies gebaseerd op mijn eigen ervaring. Wie ben ik, tenslotte. Eén simpel mens, één van de zovelen.

Dat maakt die beleving niet minder realistisch. Ik zeg wel eens; als iemand een pistool tegen mijn kop plaatst met de woorden: ‘Nu kiezen, bestaat de plek waar je bent geweest (na DMT vapen) echt, of is het een verzinsel? Als je een fout antwoord geeft, haal ik de trekker over.’ Dan sluit ik niet uit dat ik under pressure voor ‘echt’ kies. Zó overtuigend echt leek het dus daadwerkelijk. Maar zonder pistool tegen m’n harses aan kies ik voor het antwoord: ‘dat kan ik niet weten op basis van persoonlijke ervaring, die mogelijk ‘delusional’ kan zijn want ik heb wel aan die pijp zitten hijsen.’

Ik leg mezelf heel warrig uit nu, maar ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel. :’)

mandragora zei:
Ik vind wetenschap zeker niet slecht, maar wetenschap probeert dingen van een mysterie vast te leggen zodat ze geen mysterie meer zijn, maar ongeacht wat je vastlegt... je blijft werken in een mysterie....wat je ook vastlegt.
Door trippen/spirituele groei/lichaamsuitredingen/meditatie/... kan je soms voor jezelf dingen vastleggen waar de wetenschap niet aankan.(omdat die er ook zijn, alleen niet grijpbaar voor de wetenschap)
Klik om te vergroten...

Eens. Maar ik vind dat onterecht vaak wordt gedacht dat wetenschap en spiritualiteit niet samen kunnen gaan of elkaars tegenpolen zijn. Naar mijn idee complementeren ze elkaar en overlappen zelfs grotendeels, maken onderdeel van elkaar uit. Het zijn allebei manieren die je (tegelijkertijd) kunt toepassen in het kader van waarheidsvinding (whatever ‘waarheidsvinding’ may be - dat is zo ongelofelijk breed). Zoals ik net al zei ben ik zelf werkzaam geweest in de wetenschappelijke branche (heb een PhD in psychologie), en ik ben de laatste die je ooit zult horen zeggen dat wetenschap zaligmakend is - al is de wetenschappelijke methode wel écht de meest betrouwbare manier om tot aantoonbare kennis te komen.

Mijn interesse heeft echter altijd verder gereikt dan wat wetenschappelijk aantoonbaar is. Ik ben geboeid door wetenschappelijke kennis, want die is praktisch toepasbaar, maar óók juist door de mysteries die (nog of blijvend) ongrijpbaar zijn voor de wetenschap. Daarom vind ik persoonlijke ervaring zo interessant, daarom ben ik tripreports gaan lezen, daarom ben ik zelf gaan trippen. Je kunt een boek lezen over (o.a.) de psychofarmocologie van de stof LSD, maar dan weet je nog niet wat de ervaring van een LSD-trip precies inhoudt. Daarvoor moet je het echt zelf gaan meemaken. Het is juist de combinatie van die twee vormen van kennis gecombineerd die het extra boeiend maakt.

Je kunt er ook voor kiezen om die droge wetenschappelijke boeken links te laten liggen (aangezien ze toch weinig tot niks over de daadwerkelijke ervaring zeggen…) en alleen op je eigen belevenissen af te gaan. Doe ik ook meestal. Is helemaal oké.

Maar mij lijkt het simpelweg verstandiger om niet te snel te roepen ‘Dit is de waarheid!’ op basis van eigen ervaringen. Dan loop je i.m.o. dus kans om in een ‘grandiose delusion’-valkuil te trappen, een mogelijke waan m.a.w. Ik blijf liever weg bij eventuele randpsychotische denkbeelden en kies daarom net even meer voor de zelfkritische kant, ook al vertelt alles in mijn brein dat die DMT-dimensies wel heeeeeeeeeel echt waren…

Dit is een beetje de eeuwige ongoing ‘gek of geniaal’-discussie, die altijd weer opspeelt bij psychedelicagebruik en dit soort vraagstukken. Waar stopt het één en begint het ander? Wat is waarheid, wie heeft gelijk? Wat is echt, en waar begint de waan? Geen flauw idee. Ik geloof dat gek en geniaal heel dicht bij elkaar liggen; ik vind het gewoon iets prettiger en logischer aanvoelen om mezelf als default het nadeel van de twijfel te geven (gek dus) in plaats van het voordeel (geniaal); laten we wel wezen, waarom zou ík weten wat eigenlijk gewoon niemand zeker kan weten?

mandragora zei:
Waar ik van overtuigd ben is dat we niets zomaar als vanzelfsprekend moeten nemen, omdat iedereen nu op dit moment het wonder meemaakt en er een (onder)deel van is.
Soms hierbij stilstaan is een goeie zaak vind ik.
Ik ben blij dat ik hiervan een deel mag uitmaken in de hoedanigheid van een mens voor deze periode en dat ik het mag beleven. Het leven zelf en alles errond is... magisch en onbevattelijk in ruime zin.
Ik geloof ook in oneindigheid, de meeste mensen kunnen het lezen op papier maar mentaal niet behappen.
Trippen heeft er voor mij voor gezorgd dat het begrip ´oneindigheid´ meer behapbaar is.
Dat het mentaal vorm krijgt ipv een mindfuck waar je hersenen niet bijkunnen.
Klik om te vergroten...

Ook mee eens. :) Trippen heeft mij überhaupt zoveel gegeven, daar kan ik een heel epistel over schrijven. Maar een compleet verruimde geest en een bepaalde openheid voor welke ‘waarheid’ dan ook, staan met stip bovenaan.

Oneindigheid blijft een fascinerend fenomeen. We weten dat het bestaat, maar onze hersenen zijn niet geprogrammeerd om het te kunnen bevatten. Maar ja, onze hersenen zijn voor zo ontelbaar veel dingen totaal niet geprogrammeerd die dan toch zomaar ineens naar boven blijken te komen drijven tijdens trips… :wink:
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik ga hier nog uitgebreid op reageren vertellen hoe ik het zie. ❤

Is wel een heeeeel verhaal 🤣
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#6
Eerst even complimenten voor mezelf dat ik die lange post van @Roze Olifant van begin tot eind aandachtig heb gelezen. Ik ben het grotendeels met haar eens. David Hume heeft weleens gezegd dat we herinneringen en fantasie (fenomenologisch) kunnen onderscheiden van directe waarnemingen omdat directe waarnemingen een zekere vividness bezitten, net als de overtuigingen die we daarop baseren. Hier gaat het tijdens een trip nog weleens mis, want alles is zo vivid dat het gevoelsmatig wel haast een directe waarneming moet zijn. Maar is dat zo? Er zijn genoeg mensen die wanen overhouden aan trips (zoals het messiascomplex), dus het is in ieder geval niet altijd zo.

@Snuifcabine Aan het begin van deze gedachtewisseling zei je eigenlijk dit: Ik heb zus of zo gezien tijdens mijn trip en dat doet me denken dat zus of zo misschien wel zus of zo is. Fair enough, maar ik heb het gevoel dat je veel meer waarde hecht aan je waarnemingen dan je laat doorschemeren. Dus ik ga daar een beetje tegenin en ik zeg: Hoe zit dat precies? Weet je dat wel zo zeker?
Dan zeg jij: We kunnen het niet zeker weten.
En dan denk ik: Als we het niet zeker kunnen weten dan is dat toch juist een reden om je waarnemingen een beetje te relativeren?
Dus ja 🤷‍♂️

@mandragora is in haar uitlatingen dan toch iets voorzichtiger en behoedzamer. Ze benadrukt in mijn ogen juist het mysterie van het bestaan, 'magisch en onbevattelijk', en daar sta ik toch iets meer voor open dan 'bewustzijn is misschien wel oneindig'. Dat laatste is voor mij gewoon te concreet, te conceptueel (edit: @mandragora is een hij weet ik inmiddels 😅).

Nu maar even op de visie van @N3K0 wachten 🙂
S
SnuifcabineLid
01-01-2024, 00:00
#7
DeTantevanAnne zei:
@Snuifcabine Kende je het verhaal van The Egg en de goden, zoals Vishnu al voordat je ging trippen?
Klik om te vergroten...
Het verhaal van The Egg kende ik al, die theorie vond ik heel mooi en logisch klinken.
Wat betreft de goden, ik heb ooit eens een DMT trip report van iemand gelezen die Ganesha tegen kwam in die trip.
Ik had toen heel snel de wikipedia pagina over Ganesha bezocht, maar niet echt aandachtig de betekenis gelezen ofzo, dit was ongeveer een jaar geleden.
Vishnu had ik voor de trip nooit over gelezen, voor zover ik mij kan herinneren.
Dit vond ik nogal trippy, aangezien de functie van die goden aansluit met wat ik meegemaakt heb tijdens de trip.
Misschien dat ik in mijn onderbewustzijn nog iets over Ganesha kon herinneren, maar dat verklaart niet waarom ik over Vishnu kon trippen.
Misschien stom toeval, misschien niet, vond het iig heel trippy.
C
CypridoxLid
01-01-2024, 00:00
#8
Goed geschreven en bijzonder trip report. Mooi ook geïllustreerd met muziek en filmpjes. Wel bijzonder dat je je zoveel details kunt herinneren van je trip. Ik ervaar dat als heel vluchtig. Er is al genoeg gezegd over het risico van 4 zegels in je eentje.
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#9
Snuifcabine zei:
Goede vraag, ik heb niet echt een antwoord hoe het christendom/islam/jodendom hier naar kijkt, volgens mij denken die religies dat bewustzijn eindig is en dat je daarna in een hemel terechtkomt
Klik om te vergroten...
Maar als ze denken dat ´je´ in de hemel terechtkomt... staat ´je´ gelijk aan jou (bewust)zijn toch. Ik heb nooit de bijbel gelezen of interessant gevonden maar ik dacht dat ze ervan uitgaan dat je elkaar daar later terug ontmoet. Verbeter me als dit niet klopt, want dit is gewoon het idee dat ik had zonder dat ik het kan onderbouwen.
Als je daar geen ´zijn´ meer hebt... dan maakt het toch niet uit of je in de hemel of hel terechtkomt?
Vervolgens denk ik dat bijna elk geloof in de oorsprong ontstaan is door een mystieke ervaring al dan niet (bewust/onbewust) met geestverruimend materiaal. Door evolutie zijn vele religies geëvolueerd ('net omdat ze de kracht hebben om mensen (blindelings) te laten 'geloven') naar een machts/onderdrukkingsmiddel. Hoeveel oorlogen/wreedheid hebben als oorzaak 'religie'. Mensenmassa's sturen onder het mom van 'geloof' lijkt niet zo moeilijk. Alle wreedheden kunnen dan ingedekt worden onder de mantel der religie, wat dat het dan voor hun ook rechtvaardigt.
Roze Olifant zei:
Exact dit. Ik heb zelf ook het idee/gevoel dat DMT-dimensies die ik bezocht heb zo echt zijn als deze normale werkelijkheid. Waarom? Omdat ze letterlijk (in mijn perceptie) dezelfde ‘echtheid’ hadden hebben.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat de plaatsen/dimensies waar je dan bent er ook zijn wanneer je ze niet ervaart.
Roze Olifant zei:
In die mate dat ik, als ze níet echt zouden zijn, in staat ben te denken dat déze realiteit dan ook niet echt zou zijn. Als ik nu wakker zou worden in een kamer en iemand zat naast me, een sitter met het pijpje nog in zijn/haar hand… en diegene zou me doodleuk vertellen dat dit hele leven wat ik hier geleefd heb op aarde een DMT-trip van drie minuten is geweest… dan zou ik uiteraard wel verwonderd zijn, maar ik denk niet HEEL veel verbaasder dan na mijn eerste serieuze DMT-trip. Dat moment van ultieme verbazing en existentiële shock heb ik namelijk toen al gehad. Net omdat die andere dimensie zooooo ontzettend ‘echt’ was. Alles is mogelijk in mijn beleving sindsdien.
Klik om te vergroten...
Dat gevoel had ik ook, het geeft een hele nieuwe speelruimte aan invulling/ontdekking
Roze Olifant zei:
Ik weet dus uit persoonlijke ervaring hoe het voelt om iets te hebben meegemaakt dat zo echt leek, dat het dat wel bijna moést zijn.

Toch corrigeer ik mezelf dan intern, want ik vind het - als ex-wetenschapper, dat zal ook meespelen - gewoon veiliger en meer ‘humble’ om aan mijn eigen perceptie en ervaring te twijfelen, dan om aan te nemen dat ik wel gelijk zal hebben. Dat laatste is me iets te irrationeel, ik ga liever uit van een bepaalde (flinke) foutenmarge in mijn conclusies gebaseerd op mijn eigen ervaring. Wie ben ik, tenslotte. Eén simpel mens, één van de zovelen.
Klik om te vergroten...
Voor mezelf vind ik het veiliger mijn eigen perceptie voor waar te nemen dan een perceptie die door iemand anders opgemaakt is (bv bijbel, Koran,...).
Dat klinkt niet 'humble', maar de afweging om ervaringen/perceptie van iets/iemand anders te geloven die je niet gezien/ervaren hebt komen op mij minder geloofwaardig over dan ervaringen die ik zelf meegemaakt/gezien heb. Al dit alles is natuurlijk niet over 1 nacht ijs gegaan, ik heb vaak kritisch naar mezelf gekeken en naar de mystieke ervaringen/bevindingen die gemanifesteerd worden door trips.
Elke trip die ik ervaar bevestigd hetgeen waar ik in geloof, dat geloof is gegroeid en is sterker geworden naarmate de opvolgende trips dit keer op keer blijven bevestigen.
Ik heb het nodig om in iets te geloven, en voor mij persoonlijk heb ik dat gevonden en geeft me rust... een houvast... een goed gevoel in z'n totaliteit.
Roze Olifant zei:
Dat maakt die beleving niet minder realistisch. Ik zeg wel eens; als iemand een pistool tegen mijn kop plaatst met de woorden: ‘Nu kiezen, bestaat de plek waar je bent geweest (na DMT vapen) echt, of is het een verzinsel? Als je een fout antwoord geeft, haal ik de trekker over.’ Dan sluit ik niet uit dat ik under pressure voor ‘echt’ kies. Zó overtuigend echt leek het dus daadwerkelijk. Maar zonder pistool tegen m’n harses aan kies ik voor het antwoord: ‘dat kan ik niet weten op basis van persoonlijke ervaring, die mogelijk ‘delusional’ kan zijn want ik heb wel aan die pijp zitten hijsen.’

Ik leg mezelf heel warrig uit nu, maar ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel. :’)
Klik om te vergroten...
Het is meer dan duidelijk:wink:
Het hangt er ook vanaf wat de overtuiging is van degene die het pistool heeft die gaat beslissen wat het foute antwoord is.
Existentiële openbaringen kunnen ook voorkomen zonder dat je aan een pijp lurkt of zegeltjes eet. Elke religie is een perceptie van wat iemand in oorsprong ervaren heeft denk ik. Het probleem met de evolutie ervan is dat mensen een eigen perceptie gaan geven aan de perceptie waarop het oorspronkelijk gebaseerd is.
Roze Olifant zei:
Eens. Maar ik vind dat onterecht vaak wordt gedacht dat wetenschap en spiritualiteit niet samen kunnen gaan of elkaars tegenpolen zijn. Naar mijn idee complementeren ze elkaar en overlappen zelfs grotendeels, maken onderdeel van elkaar uit. Het zijn allebei manieren die je (tegelijkertijd) kunt toepassen in het kader van waarheidsvinding (whatever ‘waarheidsvinding’ may be - dat is zo ongelofelijk breed). Zoals ik net al zei ben ik zelf werkzaam geweest in de wetenschappelijke branche (heb een PhD in psychologie), en ik ben de laatste die je ooit zult horen zeggen dat wetenschap zaligmakend is - al is de wetenschappelijke methode wel écht de meest betrouwbare manier om tot aantoonbare kennis te komen.
Klik om te vergroten...
Wetenschap is ook niets standvastigs, wetenschap kan plots veranderen wanneer er nieuwe 'feiten' aan het licht komen (net zoals mijn waarheid). Delen van de wetenschap waar we nu in geloven kunnen 1000jaar later als een absurditeit bekeken worden.
Wetenschap heeft wel de potentie bouwstenen te maken waarop je op een 'spirituele' manier kan verder bouwen. Dus ik ben het met je eens dat wetenschap/spiritualiteit hand in hand kunnen gaan.
Roze Olifant zei:
Mijn interesse heeft echter altijd verder gereikt dan wat wetenschappelijk aantoonbaar is. Ik ben geboeid door wetenschappelijke kennis, want die is praktisch toepasbaar, maar óók juist door de mysteries die (nog of blijvend) ongrijpbaar zijn voor de wetenschap. Daarom vind ik persoonlijke ervaring zo interessant, daarom ben ik tripreports gaan lezen, daarom ben ik zelf gaan trippen. Je kunt een boek lezen over (o.a.) de psychofarmocologie van de stof LSD, maar dan weet je nog niet wat de ervaring van een LSD-trip precies inhoudt. Daarvoor moet je het echt zelf gaan meemaken. Het is juist de combinatie van die twee vormen van kennis gecombineerd die het extra boeiend maakt.
Klik om te vergroten...
Helemaal met je eens.
Roze Olifant zei:
alleen op je eigen belevenissen af te gaan. Doe ik ook meestal. Is helemaal oké.
Klik om te vergroten...
Ik vind dat ook de meest geloofwaardige manier... kiezen tussen lezen of ervaren, dan kies ik voor ervaren.... of beide, zodat je voor jezelf kan aftoetsen aan dat wat je leest ook strookt met wat je beleeft. Als hetgeen dat je beleeft niet strookt met wat je leest (of andersom) dan ben ik meer geneigd te geloven wat ik beleef.
Roze Olifant zei:
Maar mij lijkt het simpelweg verstandiger om niet te snel te roepen ‘Dit is de waarheid!’ op basis van eigen ervaringen. Dan loop je i.m.o. dus kans om in een ‘grandiose delusion’-valkuil te trappen, een mogelijke waan m.a.w. Ik blijf liever weg bij eventuele randpsychotische denkbeelden en kies daarom net even meer voor de zelfkritische kant, ook al vertelt alles in mijn brein dat die DMT-dimensies wel heeeeeeeeeel echt waren…
Klik om te vergroten...
Daar ben ik anders in, ik heb wel geroepen 'Dit is de waarheid!'... mijn waarheid. Persoonlijk ben ik ook meer dan gelukkig dat ik mijn waarheid ontdekt heb, dat ik iets kan/mag geloven dat enorm veel invulling geeft aan mijn bestaan. Ik roep wel niet dat mijn waarheid iets standvastigs is, er kunnen door nieuwe ervaringen nieuwe elementen opduiken die mijn waarheid doen wankelen waardoor er opnieuw gebouwd kan worden.
Roze Olifant zei:
Ik geloof dat gek en geniaal heel dicht bij elkaar liggen; ik vind het gewoon iets prettiger en logischer aanvoelen om mezelf als default het nadeel van de twijfel te geven (gek dus) in plaats van het voordeel (geniaal); laten we wel wezen, waarom zou ík weten wat eigenlijk gewoon niemand zeker kan weten?
Klik om te vergroten...
Dat is toch het verhaal van elk individu hier op 'aarde'. Het gaat erom dat je een opvulling van het onwetende voor jezelf invult afgaande van ervaringen.
Waarom bestaan religies? Exact daarom, alleen spelen eigen ervaringen minder rol in bestaande religies, daarin moet je meer afgaan op de ervaring die de religie vertelt. En daar blijf ik dan liever van weg. Ik geef mezelf liever het voordeel van de twijfel.
Roze Olifant zei:
Ook mee eens. :) Trippen heeft mij überhaupt zoveel gegeven, daar kan ik een heel epistel over schrijven. Maar een compleet verruimde geest en een bepaalde openheid voor welke ‘waarheid’ dan ook, staan met stip bovenaan.
Klik om te vergroten...
Idem
Roze Olifant zei:
Oneindigheid blijft een fascinerend fenomeen. We weten dat het bestaat, maar onze hersenen zijn niet geprogrammeerd om het te kunnen bevatten. Maar ja, onze hersenen zijn voor zo ontelbaar veel dingen totaal niet geprogrammeerd die dan toch zomaar ineens naar boven blijken te komen drijven tijdens trips… :wink:
Klik om te vergroten...
9,9
9,99
9,999
9,9999
.......
je kan tot in de oneindigheid een negen blijven plaatsen achter de komma, je gaat steeds vooruit...maar wanneer ben je aan de 10?
Of wat is het hoogst mogelijke getal? Er zal altijd een getal komen na het hoogste getal dat je kunt indenken.

Ik denk dat je tijdens trip een veel hogere capaciteit van je hersenen gebruikt dan dat je doorgaans zou kunnen. Je legt nieuwe verbindingen tussen hersencellen die vaak na het afsluiten van de trip er nog steeds zijn omdat de verbinding ertussen reeds gelegd is.
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#10
OtherShore zei:
Eerst even complimenten voor mezelf dat ik die lange post van @Roze Olifant van begin tot eind aandachtig heb gelezen. Ik ben het grotendeels met haar eens. David Hume heeft weleens gezegd dat we herinneringen en fantasie (fenomenologisch) kunnen onderscheiden van directe waarnemingen omdat directe waarnemingen een zekere vividness bezitten, net als de overtuigingen die we daarop baseren. Hier gaat het tijdens een trip nog weleens mis, want alles is zo vivid dat het gevoelsmatig wel haast een directe waarneming moet zijn. Maar is dat zo? Er zijn genoeg mensen die wanen overhouden aan trips (zoals het messiascomplex), dus het is in ieder geval niet altijd zo.
Klik om te vergroten...
Waar ik nieuwsgierig naar ben is of dat je zelf ooit een intense psychedelische trip ervaren hebt?
OtherShore zei:
@Snuifcabine Aan het begin van deze gedachtewisseling zei je eigenlijk dit: Ik heb zus of zo gezien tijdens mijn trip en dat doet me denken dat zus of zo misschien wel zus of zo is. Fair enough, maar ik heb het gevoel dat je veel meer waarde hecht aan je waarnemingen dat je laat doorschemeren. Dus ik ga daar een beetje tegenin en ik zeg: Hoe zit dat precies? Weet je dat wel zo zeker?
Dan zeg jij: We kunnen het niet zeker weten.
En dan denk ik: Als we het niet zeker kunnen weten dan is dat toch juist een reden om je waarnemingen een beetje te relativeren?
Dus ja 🤷‍♂️
Klik om te vergroten...
Ik ben akkoord dat je je waarnemingen op een gezonde manier zou kunnen verwerken/onderzoeken/kritisch bekijken/... (maar ja, wat is gezond)
Waarom zou je je waarnemingen moeten relativeren? Als deze voor jou overduidelijk een bron van een gevoelsmatige waarheid bevatten.
Het is net fijn als je in het kader komt van onwetendheid dat je hier voor jezelf een invulling aan kan geven aan de hand van wat je word aangereikt.
Bijna elke religie doet dat namelijk.
OtherShore zei:
@mandragora is in haar uitlatingen dan toch iets voorzichtiger en behoedzamer. Ze benadrukt in mijn ogen juist het mysterie van het bestaan, 'magisch en onbevattelijk', en daar sta ik toch iets meer voor open dan 'bewustzijn is misschien wel oneindig'. Dat laatste is voor mij gewoon te concreet, te conceptueel.
Klik om te vergroten...
Haha hier zit een 'onwaarheid' in. Ik ben een 38jarige jongeman, geen vrouw.
Ik snap wat je zegt dat dat laatste voor jou te concreet/conceptueel is, maar misschien komt dat omdat je het zelf niet ervaren hebt en afgaat op wat je leest van iemand anders?
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#11
OtherShore zei:
Eerst even complimenten voor mezelf dat ik die lange post van @Roze Olifant van begin tot eind aandachtig heb gelezen.
Klik om te vergroten...
Eerder mijn complimenten voor @Roze Olifant dat'ie de moeite en de tijd neemt om zo'n interessante tekst neer te schrijven. Er zitten veel waardevolle dingen in vind ik.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
Snuifcabine zei:
Bedoel je Banisteriopsis caapi? Zie idd een filmpje van een trippende jaguar hahah, maar vraag mij af waarom ze daar van trippen. Want die plant bevat Harmaline en dat is alleen MAOI toch? Dus dan moeten ze de DMT nog ergens anders vandaan halen om te kunnen trippen.
Klik om te vergroten...
Ik meen te hebben gezien in een filmpje dat ze ook DMT binnen krijgen maar misschien heb je gelijk hoor. Zal het later even opzoeken.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
Snuifcabine zei:
Dat is ook nog een optie inderdaad, dat tijd onderdeel is van ons huidige leven, maar verdwijnt wanneer we dood gaan. Maar wat ik mij bij die theorie altijd afvraag is, als tijd verdwijnt, zal het dan ook weer terug komen? En hoe ervaar je die tijd tussen het verdwijnen van tijd en het terugkomen van de tijd. Is dat alsof je gaat slapen en weer wakker wordt? En kun je dan ook stellen dat tijd iedere keer dat wij slapen al verdwijnt?
Klik om te vergroten...
Tijd is nooit je echte ervaring. Je komt nooit aan bij morgen. Als je "bent aangekomen bij morgen" is het nog steeds nu. Er is geen echte overgang van het nu naar de toekomst, net zoals er geen echte overgang is van het verleden naar het nu. Kijk maar eens goed, je zult die overgang nooit vinden. Het nu is onveranderlijk hetzelfde. Een ander woord ervoor is eeuwigheid.

Het verleden en de toekomst zijn gedachten die altijd alleen maar in het nu verschijnen. Dit is intellectueel gezien relatief makkelijk te zien/begrijpen, maar emotioneel gezien zijn we vaak heel erg afhankelijk van de schijnbare realiteit van als een soort entiteit op een lineaire tijdslijn te zitten, waardoor verleden en toekomst daadwerkelijk lijken te bestaan. De emoties, oftewel de lichamelijke gevoelens én het geloof daarin laten de illusie van tijd zo echt lijken.

Het tijdelijk verdwijnen van tijd is slechts het tijdelijk stoppen met denken (vastgrijpen aan en geloven van gedachten en gevoelens). Dit gebeurt ook tijdens (diepe) slaap. Tijdens dromen komen er weer gedachten van een "ik" te zijn en samen met een "ik" ontstaat er een wereld: alles in je ervaring dat niet "ik" is.

Maar je kunt hetzelfde overdag in de waakstaat zien. Dat wat aanwezig is in diepe slaap is hier nu nog steeds aanwezig en meer fundamenteel/echt dan de ervaren wereld die constant verandert van moment tot moment.

Fascinerend toch? :wink:

Maar ook opluchtend. Want alle angst bevindt zich enkel in de illusie van tijd. Je kunt elk moment weer realiseren dat jijzelf daar niet in zit, hoe overtuigend de illusie vaak ook lijkt.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
Snuifcabine zei:
Bedoel je Banisteriopsis caapi? Zie idd een filmpje van een trippende jaguar hahah, maar vraag mij af waarom ze daar van trippen. Want die plant bevat Harmaline en dat is alleen MAOI toch? Dus dan moeten ze de DMT nog ergens anders vandaan halen om te kunnen trippen.
Klik om te vergroten...


Ze krijgen weldegelijk ook DMT binnen.
S
SnuifcabineLid
01-01-2024, 00:00
#15
Mindless zei:
Tijd is nooit je echte ervaring. Je komt nooit aan bij morgen. Als je "bent aangekomen bij morgen" is het nog steeds nu. Er is geen echte overgang van het nu naar de toekomst, net zoals er geen echte overgang is van het verleden naar het nu. Kijk maar eens goed, je zult die overgang nooit vinden. Het nu is onveranderlijk hetzelfde. Een ander woord ervoor is eeuwigheid.

Het verleden en de toekomst zijn gedachten die altijd alleen maar in het nu verschijnen. Dit is intellectueel gezien relatief makkelijk te zien/begrijpen, maar emotioneel gezien zijn we vaak heel erg afhankelijk van de schijnbare realiteit van als een soort entiteit op een lineaire tijdslijn te zitten, waardoor verleden en toekomst daadwerkelijk lijken te bestaan. De emoties, oftewel de lichamelijke gevoelens én het geloof daarin laten de illusie van tijd zo echt lijken.

Het tijdelijk verdwijnen van tijd is slechts het tijdelijk stoppen met denken (vastgrijpen aan en geloven van gedachten en gevoelens). Dit gebeurt ook tijdens (diepe) slaap. Tijdens dromen komen er weer gedachten van een "ik" te zijn en samen met een "ik" ontstaat er een wereld: alles in je ervaring dat niet "ik" is.

Maar je kunt hetzelfde overdag in de waakstaat zien. Dat wat aanwezig is in diepe slaap is hier nu nog steeds aanwezig en meer fundamenteel/echt dan de ervaren wereld die constant verandert van moment tot moment.

Fascinerend toch? :wink:

Maar ook opluchtend. Want alle angst bevindt zich enkel in de illusie van tijd. Je kunt elk moment weer realiseren dat jijzelf daar niet in zit, hoe overtuigend de illusie vaak ook lijkt.
Klik om te vergroten...
Mooi omschreven @Mindless ! Ik zal het nog een paar keer terug lezen en er over nadenken. Tijdens de trip had ik ook heel sterk het gevoel dat ik al die levens op aarde al eerder had meegemaakt. Alsof ik mij ineens herinnerde dat het een soort cyclus is, waarbij ik de toekomst ook al eens eerder heb ervaren, dus de toekomst was ook het verleden. In het nu, maakt de herinnering dat het lijkt alsof wij op die lineaire tijdslijn zitten, dat was ook wat ik toen voelde.
S
SnuifcabineLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mindless zei:


Ze krijgen weldegelijk ook DMT binnen.
Klik om te vergroten...
Maar die plant bevat nauwelijks DMT toch? Die plant bevat vooral harmaline en harmine, wat ervoor zorgt dat DMT oraal actief kan worden. Maar dan zou die jaguar ergens anders nog DMT vandaan moeten halen om te trippen lijkt mij?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
Snuifcabine zei:
Mooi omschreven @Mindless ! Ik zal het nog een paar keer terug lezen en er over nadenken. Tijdens de trip had ik ook heel sterk het gevoel dat ik al die levens op aarde al eerder had meegemaakt. Alsof ik mij ineens herinnerde dat het een soort cyclus is, waarbij ik de toekomst ook al eens eerder heb ervaren, dus de toekomst was ook het verleden. In het nu, maakt de herinnering dat het lijkt alsof wij op die lineaire tijdslijn zitten, dat was ook wat ik toen voelde.
Klik om te vergroten...
Alles komt in patronen. Kleine patronen zoals een gedachtestroom. Grotere patronen zoals een mensenleven. Bijvoorbeeld je lichaam: een terugkerend patroon dat een bepaalde tijd bestrijkt en voor jezelf herkenbaar is als je lichaam, zelfs al veranderd dit patroon langzaam met de tijd.

Maar er zijn ook kosmische patronen: de aarde die om de zon beweegt en nog grotere patronen dan dat zelfs, waarbinnen zich kleinere patronen bevinden zoals bijvoorbeeld je eigen lichaam. Als een fractal.

Dat zou je op zich tijd kunnen noemen, die complete fractal van patronen. Maar als je goed kijkt zie je dat jijzelf niet in de fractal, in tijd bent. De fractal/tijd is in jou, want je ziet de patronen (vanaf een bepaald standpunt, dat wel) komen en gaan, terwijl je zelf onveranderlijk blijft.


Ik heb dat zelf niet ervaren: andere levens. (Of tenminste: ik heb er geen actieve herinnering aan) Wellicht is dat het innemen van een ander standpunt en dus het zien van een ander patroon van de fractal/tijd. Niet zo heel gek als je beseft dat alles verbonden is!


Snuifcabine zei:
Maar die plant bevat nauwelijks DMT toch? Die plant bevat vooral harmaline en harmine, wat ervoor zorgt dat DMT oraal actief kan worden. Maar dan zou die jaguar ergens anders nog DMT vandaan moeten halen om te trippen lijkt mij?
Klik om te vergroten...
Je hebt gelijk:

roaring.earth

Psychedelic Wilderness: Animals That Trip out on Hallucinogens

For humans, the allure of experimenting with intense, mind-altering substances is probably as old as our species. While certain drugs have had varying levels of legality and taboo status in some cultures, it’s hard to deny that our proclivity for taking our brains on a brief sojourn above the...
roaring.earth

Die stoffen zijn op zichzelf echter geloof ik ook psychoactief, danwel in veel mindere mate dan DMT.

En het lijkt me niet dat die jaguars de kennis hebben om deze plant te mixen met een DMT houdende plant en zo Ayahuasca te produceren. Tenminste, daar zou ik van opkijken. :tongueclosed:
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#18
So good to have you back @Mindless 😍🥰
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mindless zei:
Alles komt in patronen. Kleine patronen zoals een gedachtestroom. Grotere patronen zoals een mensenleven. Bijvoorbeeld je lichaam: een terugkerend patroon dat een bepaalde tijd bestrijkt en voor jezelf herkenbaar is als je lichaam, zelfs al veranderd dit patroon langzaam met de tijd.

Maar er zijn ook kosmische patronen: de aarde die om de zon beweegt en nog grotere patronen dan dat zelfs, waarbinnen zich kleinere patronen bevinden zoals bijvoorbeeld je eigen lichaam. Als een fractal.

Dat zou je op zich tijd kunnen noemen, die complete fractal van patronen. Maar als je goed kijkt zie je dat jijzelf niet in de fractal, in tijd bent. De fractal/tijd is in jou, want je ziet de patronen (vanaf een bepaald standpunt, dat wel) komen en gaan, terwijl je zelf onveranderlijk blijft.


Ik heb dat zelf niet ervaren: andere levens. (Of tenminste: ik heb er geen actieve herinnering aan) Wellicht is dat het innemen van een ander standpunt en dus het zien van een ander patroon van de fractal/tijd. Niet zo heel gek als je beseft dat alles verbonden is!



Je hebt gelijk:

roaring.earth

Psychedelic Wilderness: Animals That Trip out on Hallucinogens

For humans, the allure of experimenting with intense, mind-altering substances is probably as old as our species. While certain drugs have had varying levels of legality and taboo status in some cultures, it’s hard to deny that our proclivity for taking our brains on a brief sojourn above the...
roaring.earth

Die stoffen zijn op zichzelf echter geloof ik ook psychoactief, danwel in veel mindere mate dan DMT.

En het lijkt me niet dat die jaguars de kennis hebben om deze plant te mixen met een DMT houdende plant en zo Ayahuasca te produceren. Tenminste, daar zou ik van opkijken. :tongueclosed:
Klik om te vergroten...
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."