Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsReport 4 zegels LSD: De voortdenderende trein der bewustzijn

Report 4 zegels LSD: De voortdenderende trein der bewustzijn

118 antwoorden
24 weergaven
18-5-2026
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#1
Snuifcabine zei:
Goede vraag, ik heb niet echt een antwoord hoe het christendom/islam/jodendom hier naar kijkt, volgens mij denken die religies dat bewustzijn eindig is en dat je daarna in een hemel terechtkomt
Klik om te vergroten...
Maar als ze denken dat ´je´ in de hemel terechtkomt... staat ´je´ gelijk aan jou (bewust)zijn toch. Ik heb nooit de bijbel gelezen of interessant gevonden maar ik dacht dat ze ervan uitgaan dat je elkaar daar later terug ontmoet. Verbeter me als dit niet klopt, want dit is gewoon het idee dat ik had zonder dat ik het kan onderbouwen.
Als je daar geen ´zijn´ meer hebt... dan maakt het toch niet uit of je in de hemel of hel terechtkomt?
Vervolgens denk ik dat bijna elk geloof in de oorsprong ontstaan is door een mystieke ervaring al dan niet (bewust/onbewust) met geestverruimend materiaal. Door evolutie zijn vele religies geëvolueerd ('net omdat ze de kracht hebben om mensen (blindelings) te laten 'geloven') naar een machts/onderdrukkingsmiddel. Hoeveel oorlogen/wreedheid hebben als oorzaak 'religie'. Mensenmassa's sturen onder het mom van 'geloof' lijkt niet zo moeilijk. Alle wreedheden kunnen dan ingedekt worden onder de mantel der religie, wat dat het dan voor hun ook rechtvaardigt.
Roze Olifant zei:
Exact dit. Ik heb zelf ook het idee/gevoel dat DMT-dimensies die ik bezocht heb zo echt zijn als deze normale werkelijkheid. Waarom? Omdat ze letterlijk (in mijn perceptie) dezelfde ‘echtheid’ hadden hebben.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat de plaatsen/dimensies waar je dan bent er ook zijn wanneer je ze niet ervaart.
Roze Olifant zei:
In die mate dat ik, als ze níet echt zouden zijn, in staat ben te denken dat déze realiteit dan ook niet echt zou zijn. Als ik nu wakker zou worden in een kamer en iemand zat naast me, een sitter met het pijpje nog in zijn/haar hand… en diegene zou me doodleuk vertellen dat dit hele leven wat ik hier geleefd heb op aarde een DMT-trip van drie minuten is geweest… dan zou ik uiteraard wel verwonderd zijn, maar ik denk niet HEEL veel verbaasder dan na mijn eerste serieuze DMT-trip. Dat moment van ultieme verbazing en existentiële shock heb ik namelijk toen al gehad. Net omdat die andere dimensie zooooo ontzettend ‘echt’ was. Alles is mogelijk in mijn beleving sindsdien.
Klik om te vergroten...
Dat gevoel had ik ook, het geeft een hele nieuwe speelruimte aan invulling/ontdekking
Roze Olifant zei:
Ik weet dus uit persoonlijke ervaring hoe het voelt om iets te hebben meegemaakt dat zo echt leek, dat het dat wel bijna moést zijn.

Toch corrigeer ik mezelf dan intern, want ik vind het - als ex-wetenschapper, dat zal ook meespelen - gewoon veiliger en meer ‘humble’ om aan mijn eigen perceptie en ervaring te twijfelen, dan om aan te nemen dat ik wel gelijk zal hebben. Dat laatste is me iets te irrationeel, ik ga liever uit van een bepaalde (flinke) foutenmarge in mijn conclusies gebaseerd op mijn eigen ervaring. Wie ben ik, tenslotte. Eén simpel mens, één van de zovelen.
Klik om te vergroten...
Voor mezelf vind ik het veiliger mijn eigen perceptie voor waar te nemen dan een perceptie die door iemand anders opgemaakt is (bv bijbel, Koran,...).
Dat klinkt niet 'humble', maar de afweging om ervaringen/perceptie van iets/iemand anders te geloven die je niet gezien/ervaren hebt komen op mij minder geloofwaardig over dan ervaringen die ik zelf meegemaakt/gezien heb. Al dit alles is natuurlijk niet over 1 nacht ijs gegaan, ik heb vaak kritisch naar mezelf gekeken en naar de mystieke ervaringen/bevindingen die gemanifesteerd worden door trips.
Elke trip die ik ervaar bevestigd hetgeen waar ik in geloof, dat geloof is gegroeid en is sterker geworden naarmate de opvolgende trips dit keer op keer blijven bevestigen.
Ik heb het nodig om in iets te geloven, en voor mij persoonlijk heb ik dat gevonden en geeft me rust... een houvast... een goed gevoel in z'n totaliteit.
Roze Olifant zei:
Dat maakt die beleving niet minder realistisch. Ik zeg wel eens; als iemand een pistool tegen mijn kop plaatst met de woorden: ‘Nu kiezen, bestaat de plek waar je bent geweest (na DMT vapen) echt, of is het een verzinsel? Als je een fout antwoord geeft, haal ik de trekker over.’ Dan sluit ik niet uit dat ik under pressure voor ‘echt’ kies. Zó overtuigend echt leek het dus daadwerkelijk. Maar zonder pistool tegen m’n harses aan kies ik voor het antwoord: ‘dat kan ik niet weten op basis van persoonlijke ervaring, die mogelijk ‘delusional’ kan zijn want ik heb wel aan die pijp zitten hijsen.’

Ik leg mezelf heel warrig uit nu, maar ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel. :’)
Klik om te vergroten...
Het is meer dan duidelijk:wink:
Het hangt er ook vanaf wat de overtuiging is van degene die het pistool heeft die gaat beslissen wat het foute antwoord is.
Existentiële openbaringen kunnen ook voorkomen zonder dat je aan een pijp lurkt of zegeltjes eet. Elke religie is een perceptie van wat iemand in oorsprong ervaren heeft denk ik. Het probleem met de evolutie ervan is dat mensen een eigen perceptie gaan geven aan de perceptie waarop het oorspronkelijk gebaseerd is.
Roze Olifant zei:
Eens. Maar ik vind dat onterecht vaak wordt gedacht dat wetenschap en spiritualiteit niet samen kunnen gaan of elkaars tegenpolen zijn. Naar mijn idee complementeren ze elkaar en overlappen zelfs grotendeels, maken onderdeel van elkaar uit. Het zijn allebei manieren die je (tegelijkertijd) kunt toepassen in het kader van waarheidsvinding (whatever ‘waarheidsvinding’ may be - dat is zo ongelofelijk breed). Zoals ik net al zei ben ik zelf werkzaam geweest in de wetenschappelijke branche (heb een PhD in psychologie), en ik ben de laatste die je ooit zult horen zeggen dat wetenschap zaligmakend is - al is de wetenschappelijke methode wel écht de meest betrouwbare manier om tot aantoonbare kennis te komen.
Klik om te vergroten...
Wetenschap is ook niets standvastigs, wetenschap kan plots veranderen wanneer er nieuwe 'feiten' aan het licht komen (net zoals mijn waarheid). Delen van de wetenschap waar we nu in geloven kunnen 1000jaar later als een absurditeit bekeken worden.
Wetenschap heeft wel de potentie bouwstenen te maken waarop je op een 'spirituele' manier kan verder bouwen. Dus ik ben het met je eens dat wetenschap/spiritualiteit hand in hand kunnen gaan.
Roze Olifant zei:
Mijn interesse heeft echter altijd verder gereikt dan wat wetenschappelijk aantoonbaar is. Ik ben geboeid door wetenschappelijke kennis, want die is praktisch toepasbaar, maar óók juist door de mysteries die (nog of blijvend) ongrijpbaar zijn voor de wetenschap. Daarom vind ik persoonlijke ervaring zo interessant, daarom ben ik tripreports gaan lezen, daarom ben ik zelf gaan trippen. Je kunt een boek lezen over (o.a.) de psychofarmocologie van de stof LSD, maar dan weet je nog niet wat de ervaring van een LSD-trip precies inhoudt. Daarvoor moet je het echt zelf gaan meemaken. Het is juist de combinatie van die twee vormen van kennis gecombineerd die het extra boeiend maakt.
Klik om te vergroten...
Helemaal met je eens.
Roze Olifant zei:
alleen op je eigen belevenissen af te gaan. Doe ik ook meestal. Is helemaal oké.
Klik om te vergroten...
Ik vind dat ook de meest geloofwaardige manier... kiezen tussen lezen of ervaren, dan kies ik voor ervaren.... of beide, zodat je voor jezelf kan aftoetsen aan dat wat je leest ook strookt met wat je beleeft. Als hetgeen dat je beleeft niet strookt met wat je leest (of andersom) dan ben ik meer geneigd te geloven wat ik beleef.
Roze Olifant zei:
Maar mij lijkt het simpelweg verstandiger om niet te snel te roepen ‘Dit is de waarheid!’ op basis van eigen ervaringen. Dan loop je i.m.o. dus kans om in een ‘grandiose delusion’-valkuil te trappen, een mogelijke waan m.a.w. Ik blijf liever weg bij eventuele randpsychotische denkbeelden en kies daarom net even meer voor de zelfkritische kant, ook al vertelt alles in mijn brein dat die DMT-dimensies wel heeeeeeeeeel echt waren…
Klik om te vergroten...
Daar ben ik anders in, ik heb wel geroepen 'Dit is de waarheid!'... mijn waarheid. Persoonlijk ben ik ook meer dan gelukkig dat ik mijn waarheid ontdekt heb, dat ik iets kan/mag geloven dat enorm veel invulling geeft aan mijn bestaan. Ik roep wel niet dat mijn waarheid iets standvastigs is, er kunnen door nieuwe ervaringen nieuwe elementen opduiken die mijn waarheid doen wankelen waardoor er opnieuw gebouwd kan worden.
Roze Olifant zei:
Ik geloof dat gek en geniaal heel dicht bij elkaar liggen; ik vind het gewoon iets prettiger en logischer aanvoelen om mezelf als default het nadeel van de twijfel te geven (gek dus) in plaats van het voordeel (geniaal); laten we wel wezen, waarom zou ík weten wat eigenlijk gewoon niemand zeker kan weten?
Klik om te vergroten...
Dat is toch het verhaal van elk individu hier op 'aarde'. Het gaat erom dat je een opvulling van het onwetende voor jezelf invult afgaande van ervaringen.
Waarom bestaan religies? Exact daarom, alleen spelen eigen ervaringen minder rol in bestaande religies, daarin moet je meer afgaan op de ervaring die de religie vertelt. En daar blijf ik dan liever van weg. Ik geef mezelf liever het voordeel van de twijfel.
Roze Olifant zei:
Ook mee eens. :) Trippen heeft mij überhaupt zoveel gegeven, daar kan ik een heel epistel over schrijven. Maar een compleet verruimde geest en een bepaalde openheid voor welke ‘waarheid’ dan ook, staan met stip bovenaan.
Klik om te vergroten...
Idem
Roze Olifant zei:
Oneindigheid blijft een fascinerend fenomeen. We weten dat het bestaat, maar onze hersenen zijn niet geprogrammeerd om het te kunnen bevatten. Maar ja, onze hersenen zijn voor zo ontelbaar veel dingen totaal niet geprogrammeerd die dan toch zomaar ineens naar boven blijken te komen drijven tijdens trips… :wink:
Klik om te vergroten...
9,9
9,99
9,999
9,9999
.......
je kan tot in de oneindigheid een negen blijven plaatsen achter de komma, je gaat steeds vooruit...maar wanneer ben je aan de 10?
Of wat is het hoogst mogelijke getal? Er zal altijd een getal komen na het hoogste getal dat je kunt indenken.

Ik denk dat je tijdens trip een veel hogere capaciteit van je hersenen gebruikt dan dat je doorgaans zou kunnen. Je legt nieuwe verbindingen tussen hersencellen die vaak na het afsluiten van de trip er nog steeds zijn omdat de verbinding ertussen reeds gelegd is.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#2
OtherShore zei:
Eerst even complimenten voor mezelf dat ik die lange post van @Roze Olifant van begin tot eind aandachtig heb gelezen. Ik ben het grotendeels met haar eens. David Hume heeft weleens gezegd dat we herinneringen en fantasie (fenomenologisch) kunnen onderscheiden van directe waarnemingen omdat directe waarnemingen een zekere vividness bezitten, net als de overtuigingen die we daarop baseren. Hier gaat het tijdens een trip nog weleens mis, want alles is zo vivid dat het gevoelsmatig wel haast een directe waarneming moet zijn. Maar is dat zo? Er zijn genoeg mensen die wanen overhouden aan trips (zoals het messiascomplex), dus het is in ieder geval niet altijd zo.
Klik om te vergroten...
Waar ik nieuwsgierig naar ben is of dat je zelf ooit een intense psychedelische trip ervaren hebt?
OtherShore zei:
@Snuifcabine Aan het begin van deze gedachtewisseling zei je eigenlijk dit: Ik heb zus of zo gezien tijdens mijn trip en dat doet me denken dat zus of zo misschien wel zus of zo is. Fair enough, maar ik heb het gevoel dat je veel meer waarde hecht aan je waarnemingen dat je laat doorschemeren. Dus ik ga daar een beetje tegenin en ik zeg: Hoe zit dat precies? Weet je dat wel zo zeker?
Dan zeg jij: We kunnen het niet zeker weten.
En dan denk ik: Als we het niet zeker kunnen weten dan is dat toch juist een reden om je waarnemingen een beetje te relativeren?
Dus ja 🤷‍♂️
Klik om te vergroten...
Ik ben akkoord dat je je waarnemingen op een gezonde manier zou kunnen verwerken/onderzoeken/kritisch bekijken/... (maar ja, wat is gezond)
Waarom zou je je waarnemingen moeten relativeren? Als deze voor jou overduidelijk een bron van een gevoelsmatige waarheid bevatten.
Het is net fijn als je in het kader komt van onwetendheid dat je hier voor jezelf een invulling aan kan geven aan de hand van wat je word aangereikt.
Bijna elke religie doet dat namelijk.
OtherShore zei:
@mandragora is in haar uitlatingen dan toch iets voorzichtiger en behoedzamer. Ze benadrukt in mijn ogen juist het mysterie van het bestaan, 'magisch en onbevattelijk', en daar sta ik toch iets meer voor open dan 'bewustzijn is misschien wel oneindig'. Dat laatste is voor mij gewoon te concreet, te conceptueel.
Klik om te vergroten...
Haha hier zit een 'onwaarheid' in. Ik ben een 38jarige jongeman, geen vrouw.
Ik snap wat je zegt dat dat laatste voor jou te concreet/conceptueel is, maar misschien komt dat omdat je het zelf niet ervaren hebt en afgaat op wat je leest van iemand anders?
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#3
OtherShore zei:
Eerst even complimenten voor mezelf dat ik die lange post van @Roze Olifant van begin tot eind aandachtig heb gelezen.
Klik om te vergroten...
Eerder mijn complimenten voor @Roze Olifant dat'ie de moeite en de tijd neemt om zo'n interessante tekst neer te schrijven. Er zitten veel waardevolle dingen in vind ik.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#4
Excuses @mandragora Mijn verwarring ontstond bij jouw forumnaam die eindigt op een a. Mijn brein maakt daar altijd een vrouw van.
mandragora zei:
Waarom zou je je waarnemingen moeten relativeren?
Klik om te vergroten...
Het gaat mij niet zozeer om het relativeren van waarnemingen als wel om het relativeren van de overtuigingen die je daarop baseert. Zoals ik hierboven al zei leiden intense ervaringen al snel tot sterke overtuigingen en dat kan problematisch zijn.
mandragora zei:
Ik snap wat je zegt dat dat laatste voor jou te concreet/conceptueel is, maar misschien komt dat omdat je het zelf niet ervaren hebt en afgaat op wat je leest van iemand anders?
Klik om te vergroten...
Nee dus (daarom moest ik daarnet ook lachen). Zeker 100-150 intense trips ervaren, dus ik spreek uit ervaring. Verandert dat je mening over wat ik zeg?

Het gaat mij er echt om dat @Snuifcabine woorden als ‘bewustzijn’ en ‘oneindig’ gebruikt om zijn/haar ervaring te duiden. Daarmee vat je een ervaring toch samen in een concrete bewering en over de validiteit van die bewering kun je discussiëren. Over de ervaring zelf en wat die subjectief betekent voor @Snuifcabine kunnen we niet discussiëren lijkt me.
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#5
OtherShore zei:
Excuses @mandragora Mijn verwarring ontstond bij jouw forumnaam die eindigt op een a. Mijn brein maakt daar altijd een vrouw van.
Klik om te vergroten...
mandragora :tearsofjoy:
OtherShore zei:
Het gaat mij niet zozeer om het relativeren van waarnemingen als wel om het relativeren van de overtuigingen die je daarop baseert. Zoals ik hierboven al zei leiden intense ervaringen al snel tot sterke overtuigingen en dat kan problematisch zijn.
Klik om te vergroten...
Ik wil je wel als compliment meegeven dat je de woorden die je schrijft heel zorgvuldig en beredeneerd uitkiest, dat maakt het fijn om met je te discussiëren... bijvoorbeeld zoals ´kan´ dat je als cursief gebruikt om het te benadrukken.
Het kan inderdaad dat intense ervaringen kunnen leiden tot sterke overtuigingen met als gevolg een problematische ontwikkeling. Ook kan het zijn dat het problematisch overkomt voor de buitenwereld, maar niet problematisch voor de persoon in kwestie. (Wanneer word iets problematisch bevonden..., waar ligt de grens)
Ik snap wel dat als je voor je ´nieuwe overtuiging´ mensen moet gaan uitmoorden of dieren elimineren dat dat zeker problematisch is. Maar als je ´nieuwe overtuiging´ niet strookt met wat de meeste mensen vinden is dat in mijn ogen niet problematisch. Bv je hoort bij jehova´s getuigen... je tript... je krijgt plots een heel andere overtuiging dan de rest van je gemeenschap, dan is dat voor de rest van de gemeenschap problematisch maar niet voor jezelf.
Ik ben er eerlijk gezegd wel door overtuigd ´zoals je waarschijnlijk al wel in mijn vorige comments gelezen zal hebben´, niet na één intense ervaring maar door een samenloop van meerdere intense ervaringen. Over het hoe en waarom verwijs ik graag terug naar mijn eerdere comments.
Voor mezelf gesproken heeft dat alles behalve een problematische invloed gehad, eerder een absolute meerwaarde. Een upgrade in mijn bewustzijn. Een berustend vredig gevoel, een mooie houvast.
OtherShore zei:
Nee dus (daarom moest ik daarnet ook lachen). Zeker 100-150 intense trips ervaren, dus ik spreek uit ervaring. Verandert dat je mening over wat ik zeg?
Klik om te vergroten...
Nee dat veranderd mijn mening absoluut niet. Ik was oprecht nieuwsgierig, omdat ik het interessant zou vinden te lezen hoe jij de intenste ervaringen hebt meegemaakt en wat je bevindingen zijn en hoe je ze verwerkt/gerelativeerd hebt.
OtherShore zei:
Het gaat mij er echt om dat @Snuifcabine woorden als ‘bewustzijn’ en ‘oneindig’ gebruikt om zijn/haar ervaring te duiden. Daarmee vat je een ervaring toch samen in een concrete bewering en over de validiteit van die bewering kun je discussiëren. Over de ervaring zelf en wat die subjectief betekent voor @Snuifcabine kunnen we niet discussiëren lijkt me.
Klik om te vergroten...
Als de woorden ´bewustzijn´ ´oneindig´ gebruikt zijn door snuifcabine om de ervaring te duiden. Dan geloof ik graag dat hij/zij dat ook zo ervaren heeft, en dat het een waarheid zou kunnen zijn voor de persoon die deze ervaring meegemaakt heeft. De enige persoon die kan zeggen of het een waarheid is of niet is de persoon die de ervaring doorgemaakt heeft zelf.
Het kan zelfs objectief zijn ipv subjectief.
De ervaring samenvatten als een concrete bewering moet kunnen door de persoon die de ervaring ondergaan heeft, voor die persoon kan het namelijk wel heel concreet zijn.
S
SnuifcabineLid
01-01-2024, 00:00
#6
mandragora zei:
Als de woorden ´bewustzijn´ ´oneindig´ gebruikt zijn door snuifcabine om de ervaring te duiden. Dan geloof ik graag dat hij/zij dat ook zo ervaren heeft, en dat het een waarheid zou kunnen zijn voor de persoon die deze ervaring meegemaakt heeft. De enige persoon die kan zeggen of het een waarheid is of niet is de persoon die de ervaring doorgemaakt heeft zelf.
Het kan zelfs objectief zijn ipv subjectief.
De ervaring samenvatten als een concrete bewering moet kunnen door de persoon die de ervaring ondergaan heeft, voor die persoon kan het namelijk wel heel concreet zijn.
Klik om te vergroten...
Tijdens de trip wist ik niet beter dan dat ik gestorven was en dat ik tot in de eeuwigheid universums aan het beleven was en wachten op het einde dat nooit kwam. Dit ging steeds sneller totdat ik oplaatst een soort schouwspel voor mij zag, waarbij er steeds meer universums voorbij vlogen en oplaatst zoveel dat ieder universum een steeds kleinere bubbel/pixel was van de visuals die ik zag. Dit terwijl er een perfect muzieknummer werd afgespeeld die ik nog nooit gehoord heb. Ik weet niet of ik dit nummer bedacht, of dat het een auditieve hallucinatie was van een echt nummer uit mijn playlist. Maar ik ervaarde dus echt mijn grootste angst, de oneindigheid. Maar ondanks dat het mijn grootste angst was, vond ik het ook heel prachtig en indrukwekkend dat ik het mocht ervaren. Het voelde wel heel eenzaam. Toen ik bijkwam van die 'out of body' experience, toen was ik wel heel opgelucht en blij dat ik het gewone menselijke leven nog kan ervaren.
TLDR; ja, je maakt het echt mee. Ik wist op dat moment niet beter dan dat ik oneindig levens zou leven en universums voorbij vlogen op een steeds sneller tempo.

Ik geloof er heel sterk in dat mijn bewustzijn oneindig zal zijn en dit ervaarde ik ook zo tijdens de trip. Maar over de rest, bijvoorbeeld of er maar 1 bewustzijn is, moet ik nog filosoferen. Tijdens de trip ervaarde ik dat ik helemaal alleen was, dus dat ik het enige bewustzijn ben die in alle lichamen heeft gezeten en alle levens heeft geleeft. Dus dat mijn bewustzijn ook in mijn zus zat, in mijn ouders enzovoort. Maar die gedachte betwijfel ik nog, dat is nog niet concreet genoeg voor mij.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mooi hoor @Snuifcabine wat je hierboven zegt 🙂 Nu krijg ik wel het gevoel dat je heel diep aan het reflecteren bent en daar ging het me eigenlijk om. Ik wil verder niks afdoen aan jouw proces.
mandragora zei:
ben er eerlijk gezegd wel door overtuigd ´zoals je waarschijnlijk al wel in mijn vorige comments gelezen zal hebben´, niet na één intense ervaring maar door een samenloop van meerdere intense ervaringen.
Klik om te vergroten...
Na een paar trips dacht ik dat ik voor mezelf de waarheid ontdekt had, maar na tientallen trips merkte ik hoeveel er nog te ontdekken was en hoeveel andere invalshoeken er eigenlijk zijn. Je beleeft het toch elke keer weer anders. Dus door een veelheid aan trip ervaringen ging ik individuele ervaringen juist relativeren. Maar ik snap natuurlijk ook wel dat bepaalde overtuigingen na meerdere trips langzaam vaste vorm krijgen. Het heeft mij bijvoorbeeld een beetje sceptisch gemaakt. Dus wat ik in deze discussie zeg is in zekere zin ook gebaseerd op mijn trip ervaringen (plot twist! 😉).
mandragora zei:
De enige persoon die kan zeggen of het een waarheid is of niet is de persoon die de ervaring doorgemaakt heeft zelf.
Klik om te vergroten...
Ik ben waarschijnlijk iets meer overtuigd van het bestaan van een intersubjectieve waarheid, en als je iets verwoordt, wordt het in mijn ogen intersubjectief omdat taal intersubjectief is (volgens Wittgenstein dan en ik vind zijn argumenten overtuigend). Los daarvan vindt ik wel dat je een ervaring mag samenvatten als een concrete bewering, zolang je er niet automatisch vanuit gaat dat die bewering algemene geldigheid heeft.
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#8
OtherShore zei:
Na een paar trips dacht ik dat ik voor mezelf de waarheid ontdekt had, maar na tientallen trips merkte ik hoeveel er nog te ontdekken was en hoeveel andere invalshoeken er eigenlijk zijn. Je beleeft het toch elke keer weer anders. Dus door een veelheid aan trip ervaringen ging ik individuele ervaringen juist relativeren. Maar ik snap natuurlijk ook wel dat bepaalde overtuigingen na meerdere trips langzaam vaste vorm krijgen. Het heeft mij bijvoorbeeld een beetje sceptisch gemaakt. Dus wat ik in deze discussie zeg is in zekere zin ook gebaseerd op mijn trip ervaringen (plot twist! 😉).
Klik om te vergroten...
Wat je schrijft kan ik helemaal begrijpen. Hoe jij het beschrijft heb ik het een periode ook ervaren.
Naarmate trips vorderen kwamen er steeds meer invalshoeken/indrukken bij waardoor de stabiliteit van de eerder geconcludeerde opvatting plots niet meer zo stabiel was waardoor ik ze ook meer kritisch ging bekijken. In eerste instantie tijdens een trip denk je dat je het summum....het hoogtepunt hebt ervaren met het idee dat je nooit verder kan raken dan dat.
Vervolgens bij een volgende trip word dat hoogtepunt van je eerdere trip nu een basis/fundering waarop je 'vertrekt'. Sceptisch ben ik ook geweest, maar dat is verdwenen naarmate ik een 'rode draad' heb ontdekt die alle individuele ervaringen toch ergens een soort van met elkaar lijkt te verbinden. De welbekende 'puzzelstukjes' die toch lijken te passen in het groter geheel....voor mij dan alleszins. Een beetje als.... in de ene trip leer je sinaasappels persen, in de andere leer je koekjes pletten, in nog een andere leer je bananen prakken,... dat alles kan gecombineerd worden. Nu kan je fruitpap maken.
OtherShore zei:
Los daarvan vindt ik wel dat je een ervaring mag samenvatten als een concrete bewering, zolang je er niet automatisch vanuit gaat dat die bewering algemene geldigheid heeft.
Klik om te vergroten...
Daar ben ik het 100% met je eens.
Zoals ik al aangaf in vorige berichten kan een opvatting die je voor jezelf als een waarheid ziet beginnen gaan wankelen naarmate er meer percepties aan het licht komen die je waarheid doen afbrokkelen, ik ben me er van bewust dat het nooit iets 100% standvastigs is. Dus zoiets naar buiten brengen als algemene waarheid is in mijn opzicht iets dat je niet kan doen. Voor nu, geloof ik 100% in mijn opvatting/waarheid. Maar ik weet nooit wat 'morgen' brengt.
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#9
Snuifcabine zei:
Tijdens de trip wist ik niet beter dan dat ik gestorven was en dat ik tot in de eeuwigheid universums aan het beleven was en wachten op het einde dat nooit kwam. Dit ging steeds sneller totdat ik oplaatst een soort schouwspel voor mij zag, waarbij er steeds meer universums voorbij vlogen en oplaatst zoveel dat ieder universum een steeds kleinere bubbel/pixel was van de visuals die ik zag. Dit terwijl er een perfect muzieknummer werd afgespeeld die ik nog nooit gehoord heb. Ik weet niet of ik dit nummer bedacht, of dat het een auditieve hallucinatie was van een echt nummer uit mijn playlist. Maar ik ervaarde dus echt mijn grootste angst, de oneindigheid. Maar ondanks dat het mijn grootste angst was, vond ik het ook heel prachtig en indrukwekkend dat ik het mocht ervaren. Het voelde wel heel eenzaam. Toen ik bijkwam van die 'out of body' experience, toen was ik wel heel opgelucht en blij dat ik het gewone menselijke leven nog kan ervaren.
TLDR; ja, je maakt het echt mee. Ik wist op dat moment niet beter dan dat ik oneindig levens zou leven en universums voorbij vlogen op een steeds sneller tempo.

Ik geloof er heel sterk in dat mijn bewustzijn oneindig zal zijn en dit ervaarde ik ook zo tijdens de trip. Maar over de rest, bijvoorbeeld of er maar 1 bewustzijn is, moet ik nog filosoferen. Tijdens de trip ervaarde ik dat ik helemaal alleen was, dus dat ik het enige bewustzijn ben die in alle lichamen heeft gezeten en alle levens heeft geleeft. Dus dat mijn bewustzijn ook in mijn zus zat, in mijn ouders enzovoort. Maar die gedachte betwijfel ik nog, dat is nog niet concreet genoeg voor mij.
Klik om te vergroten...
Ik vond het al tijdens het lezen van je tripreport dat ik jou ervaring enorm interessant en indrukwekkend vond. Ik voelde er een zekere affiniteit mee.
Ik ga geen delen van je ervaring er uitpikken om mijn visie/idee vanuit mijn tripstandpunt erop te geven omdat het jou ervaring is, en dat alleen jij moet gaan beslissen hoe je deze laat inwerken en interpreteren. Maar met zo'n ervaring kan je zeker aan de slag gaan:sunglasses:
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#10
mandragora zei:
Sceptisch ben ik ook geweest, maar dat is verdwenen naarmate ik een 'rode draad' heb ontdekt die alle individuele ervaringen toch ergens een soort van met elkaar lijkt te verbinden.
Klik om te vergroten...
Ja dit kan ik ook helemaal begrijpen. Een verschil tussen ons is waarschijnlijk dat ik gelovig ben en dat er in mijn leven minder ruimte is om dingen zelf in te vullen. Er zijn religieuze bronnen die mijn visie deels bepalen, en daardoor is er minder ruimte voor eigen inbreng. Dat is een bewuste keuze trouwens en iets waarbij ik me goed voel, maar ik kies er dus wel voor om niet mijn eigen wereldbeeld te construeren.

Dus eigenlijk hebben die religieuze bronnen ook een soort relativerende werking op mijn ervaringen…
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#11
So good to have you back @Mindless 😍🥰
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mindless zei:
Alles komt in patronen. Kleine patronen zoals een gedachtestroom. Grotere patronen zoals een mensenleven. Bijvoorbeeld je lichaam: een terugkerend patroon dat een bepaalde tijd bestrijkt en voor jezelf herkenbaar is als je lichaam, zelfs al veranderd dit patroon langzaam met de tijd.

Maar er zijn ook kosmische patronen: de aarde die om de zon beweegt en nog grotere patronen dan dat zelfs, waarbinnen zich kleinere patronen bevinden zoals bijvoorbeeld je eigen lichaam. Als een fractal.

Dat zou je op zich tijd kunnen noemen, die complete fractal van patronen. Maar als je goed kijkt zie je dat jijzelf niet in de fractal, in tijd bent. De fractal/tijd is in jou, want je ziet de patronen (vanaf een bepaald standpunt, dat wel) komen en gaan, terwijl je zelf onveranderlijk blijft.


Ik heb dat zelf niet ervaren: andere levens. (Of tenminste: ik heb er geen actieve herinnering aan) Wellicht is dat het innemen van een ander standpunt en dus het zien van een ander patroon van de fractal/tijd. Niet zo heel gek als je beseft dat alles verbonden is!



Je hebt gelijk:

roaring.earth

Psychedelic Wilderness: Animals That Trip out on Hallucinogens

For humans, the allure of experimenting with intense, mind-altering substances is probably as old as our species. While certain drugs have had varying levels of legality and taboo status in some cultures, it’s hard to deny that our proclivity for taking our brains on a brief sojourn above the...
roaring.earth

Die stoffen zijn op zichzelf echter geloof ik ook psychoactief, danwel in veel mindere mate dan DMT.

En het lijkt me niet dat die jaguars de kennis hebben om deze plant te mixen met een DMT houdende plant en zo Ayahuasca te produceren. Tenminste, daar zou ik van opkijken. :tongueclosed:
Klik om te vergroten...
S
SnuifcabineLid
01-01-2024, 00:00
#13
Context
Wie
: Alleen ik. (ja ik weet het, onverstandig).
Wat: 4 zegels LSD-25. Ze werden door de reputabele dealer geadverteerd als 240ug, wat in theorie zou betekenen dat ik 960ug LSD hebt gebruikt. De trip was heel intens, veel intenser dan mijn vorige 300ug 1P-LSD trip.
Waar: In mijn kamer (studentenhuis) met uitzicht op de natuur vanuit het raam.
Waarom: Dit was het laatste moment dat ik tijd had om te trippen voor de komende maanden. Ik had nog 4 zegels LSD liggen en dacht dat de zegels zwakker zouden worden als ik ze nog langer zou bewaren.
Duur van de trip: Ongeveer 13 uren en een kwartier.
Vorige ervaringen: 1P-LSD, LSD-25, N,N-DMT, truffels, paddo's (golden teacher), XTC/MDMA, wiet, ketamine, 2C-B, O-PCE.

Fuck it, let’s go!

De afgelopen weken heb ik steeds nagedacht om nog een keer te gaan trippen, aangezien ik hierna een drukke periode tegemoet zal gaan. Meestal wacht ik dan tot er een dag is dat ik echt zin heb om te trippen en de omstandigheden juist zijn. Na al mijn sociale verplichtingen te hebben afgerond, dringt het tot mij door dat vandaag de dag is dat ik ongestoord in mijn eentje kan trippen. Nog met enige twijfel pak ik mijn drugs collectie er bij en haal ik de LSD zegels tevoorschijn die ik driedubbel heb verpakt in gripzakjes. Omdat ik niet de exacte sterkte weet van de LSD zegels, twijfel ik nog enigszins over hoeveel ik zal pakken. Aangezien ik op internet ooit heb gelezen dat LSD na een paar maanden op kamertemperatuur minder sterk kan worden, dacht ik: fuck it, ik stop ze gewoon alle vier in mijn mond.


T+00:00 (15:45): de tijd van inname
De zegels raken de onderkant van mijn tong en nu is er geen weg meer terug, let’s go!!!
Ik doe nog even de afwas, ruim mijn kamer op en ga nog even snel stofzuigen. Een nette, opgeruimde kamer is veiliger, zorgt voor rust in je hoofd en is voor mij een soort ritueel om een trip te starten.

T+00:30 (16:15): opkomende effecten
Wanneer de effecten opkomen zet ik muziek (techno) op en ga ik douchen, het warme water voelt heerlijk op mijn hoofd. Ik droog mij af en doe comfortabele kleding aan. Het begint al moeilijker te worden om te lopen, ik waggel als een pinguin richting mijn bed. De duistere techno ga ik steeds slechter op, dus schakel ik over naar mijn rustige playlist die ik speciaal gemaakt heb voor trippen.

T+01:55 (17:40): Ik ga bad
Mijn gedachten gaan de verkeerde kant op, omdat ik een beetje overrompeld wordt door sterkte van de trip. Op mijn voorhoofd voel ik koud zweet, ik adem snel en mijn hartslag is enorm hoog door de angst dat ik de piek van de trip misschien niet kan verdragen. Als afleiding loop ik even naar de koelkast om een glas sinaasappelsap te pakken. Het valt mij op dat alles er vies en donker uit ziet, ook zie ik een soort van zwarte vlekken in mijn zicht, het lijken wel een soort van vogels die je in de verte ziet ofzo. Tijdens het drinken van de sinaasappelsap wordt de trip nog veel sterker en verlies ik de grip op de realiteit. Ondanks dat ik mij besef dat ik zelf door deze zware trip heen moet gaan, zoek ik mijn (nietsvermoedende) huisgenoten op om te vragen of ze mij kunnen helpen met de trip. Tot mijn schrik zie ik dat de huisgenoten niet meer thuis zijn en hierdoor maak ik mij zorgen over mijn eigen veiligheid. Ook twijfel ik aan wat ik zie, aangezien ik in cirkels begin te denken en delen ben vergeten toen ik terug liep naar mijn bed. Ik heb toch niets geks gedaan in de delen die ik vergeten ben? Dan denk ik aan enkele LSD horror verhalen die ik ooit heb gelezen. Wat als ik straks ontspoor en naakt buiten ga lopen, of nog erger, misschien in een psychose terecht kom en anderen in gevaar breng? Op dit moment zie ik maar 1 veilige optie, namelijk 112 bellen (stomkop dat ik ben). Aangezien ik andere mensen niet in gevaar wil brengen, draag ik verantwoordelijkheid en bel ik 112. Er komt een hele aardige vrouw aan de lijn en ik vertel, voor zover ik nog verstaanbaar ben, dat ik teveel LSD heb genomen en mij zorgen maak over mijn eigen en anderen hun veiligheid. Ik weet dat je niet echt kunt overdoseren op LSD, maar mijn hartslag, snelle ademhaling, koud zweten en verlies van grip op de realiteit maakten mij zorgen. Gelukkig reageert de vrouw heel kalm en merk ik dat de hartslag weer oke wordt. Ik bied mijn excuus aan voor het bellen en we trekken de conclusie dat er geen directe nood is. Omdat ik mij nu een stomkop voel, zet ik mijn mobiel uit zodat ik niet nogmaals 112 bel ofzo. Na het gesprek kan ik mij nauwelijks nog herinneren wat ik verteld heb. Het was niet de bedoeling dat de vrouw van 112 zo ongeveer mijn tripsitter was, maar ik ben haar ontzettend dankbaar voor hoe ze gehandeld heeft.

T+02:15 (18:00): De rust wedergekeerd
Ik ga weer op bed liggen en zet rustige nummers op. Vervolgens doe ik wat ademhalingsoefeningen en ben ik even een paar minuten aan het mediteren. In plaats van te vechten tegen de trip, geef ik mij langzaam over aan deze prachtige drug.
Op mijn koptelefoon klinkt het nummer Hammock Therapy van Sphongle.

Dit nummer weet mij altijd helemaal te kalmeren voor een DMT trip en doet nu ook zijn werk. Ik voel mij samensmelten met het universum, het voelt alsof de lucht die ik inadem als een soort wind door mij heen gaat. Omdat het raam op een kier staat, komt er een briesje wind van buiten die ik langzaam over mijn huid heen voel gaan, kippenvel. Vervolgens gaat de playlist over naar het volgende nummer, Sweet Lullaby van Deep Forest.

Het zonlicht dat door de bladeren van de bomen in mijn gezicht schijnt wordt heel fel. Een groot wit licht komt op mij af met daarin allemaal patroontjes. Dit zie ik soms ook aan het begin van een DMT trip, een soort licht dat overgaat in een tunnel met geometrische patronen in de vorm van een spiraal. De hallucinaties zijn echt bizar, ik zie allemaal geometrische vormen en maya achtige figuren.
Ook zie ik vormen die lijken op schilderijen van M.C. Escher en een grafische illustratie van de wiskundige Mandelbrot formule: “Mandelbrot fractal zoom”.


De trip wordt sterker, ook als ik mijn ogen open doe zie ik allerlei hallucinaties. Uiteindelijk lijkt het alsof ik bij het einde van een soort tunnel kom en voelt het alsof ik mij bevind in een soort lege ruimte. In de verte zie ik een entiteit die steeds dichterbij komt, een kleurrijke entiteit met een blauwe huidskleur en het gezicht van een olifant. Ik heb ooit een DMT tripreport gelezen waarbij iemand ook een entiteit tegenkwam met het gezicht van een olifant, maar ik wist niet precies wie/wat deze entiteit/god is. Spoiler alert, ik zal aan het einde van dit tripreport vertellen wie deze entiteit is. De trip lijkt nu te veranderen, de muziek begint synchroon te lopen met de entiteiten. Telkens als er een entiteit tevoorschijn komt, wordt er gezongen en komt het geluid naar de voorgrond. Wanneer de eniteit weer weg gaat, gaat het geluid meer naar de achtergrond en lijkt de muziek ineens sneller af te spelen. Nadat de entiteit met het olifantenhoofd verdwijnt, krijgt de trip een andere wending. Ik verlies compleet het besef van tijd.

T+??:?? (besef van tijd kwijt): Ego death
Op dit moment voel ik weer dat mijn hartslag hoog is. Mijn tanden staan stijf op elkaar en ik merk dat de trip mij een beetje omver blaast qua intensiteit. Misschien is dit wel het moment dat ik zal sterven. Wanneer ik mij er aan overgeef, flitsen er allemaal gezichten voorbij van mensen die ik ontmoet heb in mijn leven die belangrijk zijn. Ik zie dan steeds twee gezichten naast elkaar: zus en de vriend van mijn zus, vader en moeder, daarna vrienden van mij enzovoort. Vervolgens besef ik mij hoeveel er de afgelopen jaren is veranderd. Het afgelopen jaar is mijn leven mooier dan ooit, ik heb een ontzettend leuke vriendengroep en iedereen is heel chill, lief, behulpzaam enzovoort. Ze houden van mij zoals ik ben en vinden dat ik een ontzettend mooi karakter heb, *pinkt traantje weg. De laatste maanden begint deze liefde eindelijk tot mij door te dringen, dit drong in het verleden niet tot mij door omdat ik vroeger veel gepest ben op de basisschool. Hoe kan het toch dat de afgelopen tijd alles zo mooi is, zou mijn leven een bedenksel zijn en maak ik het prettig voor mijzelf?

Aan de andere kant zie ik ook welke richting de maatschappij op gaat: crisis, afgunst, overmatig drugsgebruik, niet meer willen werken vanwege het oneerlijke systeem terwijl er wel werk nodig is. Wanneer ik mijn ogen open doe, zie ik enorm grote zwarte vogels overvliegen, het lijkt wel op jurassic park. Waarschijnlijk zijn dit visuele hallucinaties van kraaien of duiven die overvliegen.

Ik sluit mijn ogen weer en dan vlieg ik door een spiraalvormige tunnel, waarbij ik opnieuw de gezichten zie van mensen die ik ken. De gezichten herhalen en iedere keer lijken ze donkerder en kwader te worden, alsof al deze personen iets in hun leven hebben waarbij ze uiteindelijk gepakt worden door het kwaad. Aan het einde van de tunnel zie ik aan de linkerkant een zon met een paar wolken en duiven die rondjes vliegen. Aan de rechterkant zie ik kraaien vliegen, dode bomen en vormen die op demonen lijken. Is dit het dan, het einde der tijden? Zal ik in een ogenblik ervaren waar je komt als je dood gaat?

Tot mijn verbazing gebeurd er helemaal niets, het universum verdwijnt en ik kom in een soort leegte. Ik ervaar mijn grootste angst, namelijk dat ik dood ben, maar tot in de oneindigheid bij bewustzijn zal blijven. Dan zie ik weer de gezichten van mensen die ik ken, deze personen leven nog steeds terwijl ik al ben gestorven. Bij ieder gezicht ervaar ik het leven van die persoon en loopt de tijd in het universum steeds verder door. Iedere keer dat ik een leven mee maak, besef ik dat dood gaan geen zin heeft, want dan komt mijn bewustzijn in een ander lichaam terecht en zal ik voortleven. Ik ervaar dit ook, ik zie een soort tijdlijn waarbij mijn leven is geeindigd. Daarna ervaar ik het leven van een vriend die later dood ging, het leven van mijn zus, haar vriend, enzovoort. Wat ik ook probeer, de vloek en zegen dat bewustzijn heet, zal altijd voortdenderen als een trein door de eeuwigheid. De tijd gaat steeds sneller, sneller, sneller, levens gaan in seconden voorbij, dan milliseconden, nanoseconden etc. Ik ervaar eeuwigheid waarbij ik genoeg heb van mijn bewustzijn en het bewustzijn saai vind worden, hierdoor ben ik een soort van aan het lijden in de eeuwigheid. Uiteindelijk heb ik alle levens in dit universum meegemaakt en kom ik bij een soort eindpunt.

Bij dit eindpunt komt een entiteit tevoorschijn die een god moet zijn, het is een god met lang zwart haar, meerdere armen, ook weer met een blauwe huidskleur. Dan besef ik mij: als alle levens in dit universum mijn ziel hebben gedragen, ben ik dan iedereen, inclusief god? Ben ik helemaal alleen in dit heelal en zijn andere personen een bedenksel geweest om de eeuwigheid van het bestaan te kunnen verdragen?

In de tijd dat ik over deze theorie nadenk, heb ik ondertussen per ongeluk weer een nieuw universum voor mijzelf gecreeerd, leef alle levens die ik kan leven en kom dan weer terug in de leegte. De universums worden een voor een afgepeld, ik kom steeds in een hoger universum terecht waarbij ik de god tegenkom die het vorige universum gecreeerd heeft. Op de achtergrond speelt een prachtig nummer af die ik nog nooit gehoord heb, dit moet het geheime nummer zijn die wordt afgespeeld gedurende het einde van het heelal. Ook zie ik perfecte geometrische vormen in een soort spiraalvorm en allemaal bubbels waar universums in moeten zitten. Het lijkt alsof dit het meesterwerk is van het universum, de muziek en de vormen zijn zo prachtig dat ik tranen van geluk voel opkomen. Dit is het schouwspel dat aan het einde van het universum wordt getoond, dit is het einde van alle universums, misschien wel het einde van het bewustzijn. Dit schouwspel blijft maar voortduren, steeds groter en indrukwekkender. Dan kom ik tot het besef: bewustzijn heeft altijd al bestaan en ik zal altijd blijven bestaan. Als ik de schepper ben van dit heelal en ik kan bewustzijn niet meer ongedaan maken, dan zal ik altijd blijven bestaan. Bewustzijn ongedaan maken heeft ook geen zin, want daarna zal er ooit weer eens opnieuw bewustzijn worden gecreeerd. Wij (of ik als ik alleen ben) zitten in deze trein die bewustzijn heet en die denderd maar voort. Door in al die levens lief te zijn tegen de andere mensen, zal deze eeuwigheid te verdragen zijn. Doen we dat niet, dan creeeren we een neerwaartse spiraal in de maatschappij en zullen we richting het eeuwige lijden gaan, wat elkaar steeds sterker in stand zal houden.

Oneindigheid is een begrip wat de mens niet kan begrijpen. Toch zullen we blijven hopen dat er een mooie plaats is na de dood, waar tijd niet bestaat. Laten we accepteren dat we tot in de oneindigheid zullen bestaan en deze plek op aarde leuk voor elkaar maken. Dan hoeven wij niet te lijden als bewustzijn eeuwig blijft bestaan en wie weet komen we dan uiteindelijk in het hoogste universum terecht, waar er dan toch een god bestaat die ons kan verlichten van het begrip tijd, zodat we de voortdenderende trein van het bewustzijn kunnen vergeten.

T+07:45 (23:30): Terug in mijn eigen lichaam
Ik kom weer langzaam bij bewustzijn en dan besef ik mij: dit was het, de trip der trips. Ik denk niet dat ik ooit nog deze intensiteit qua trippen wil/zal overtreffen. Het randje tussen ego-death en psychose was klein. Ik had niet verwacht dat ik zo omvergeblazen zou worden door deze “oude” LSD zegels. De LSD trip is trouwens nog lang niet voorbij, maar ik heb nu in ieder geval mijn ego weer terug (van wat er nog van over is gebleven). Ik stap lekker onder de warme douche, die heerlijk aanvoelt. Het water voelt alleen wel heel gek en nat, alsof het een hogere viscositeit heeft ofzo. Mijn zicht is nog behoorlijk aan het golven en het is moeilijk om evenwicht te vinden tijdens het bewegen. Ik kijk mijzelf aan in de spiegel en moet een beetje lachen om mijn eigen gezicht die helemaal vervormd.

T+08:45 (00:30): Checken of ik geen gekke dingen gedaan heb
Ik doe mijn mobiel weer aan en check of ik geen gekke dingen gedaan heb. Gelukkig heb ik na het 112 gesprek inderdaad mijn mobiel uit gezet om zo te voorkomen dat ik per ongeluk iemand bel ofzo. Ik lees de berichtjes die ik ontvangen heb en toevallig heb ik een trippy meme filmpje van iemand gekregen en zocht een oude bekende ineens weer contact met mij. Wist god (of ik, als ik god ben?) dat ik deze dag zou gaan trippen?

T+09:45 (1:30): Orks zijn eng
Ik kijk nog even op drugsforum, aangezien ik toch nog niet kan slapen. Ik start een aflevering van de serie Lord of the Rings: the rings of power, maar ik ben nog steeds een beetje aan het trippen en vind de duistere figuren nogal eng, omdat ze mij herinneren aan het kwaad dat ik gezien heb tijdens de trip.

T+13:15 (5:00): Tijd om te slapen
Mijn zicht wordt eindelijk weer normaal en de spieren beginnen weer iets te ontspannen. Ik kan eindelijk gaan slapen!

Integratie en betekenis van de trip
De volgende dag ben ik op internet gaan zoeken naar de entiteiten en kom ik er achter dat het inderdaad goden zijn geweest die ik heb gezien. De god met het olifantenhoofd lijkt verdacht veel op Ganesha, echter heeft deze niet vaak een blauwe huidskleur op internet, maar soms wel.

Volgens wikipedia is Ganesha de god van kennis en wijsheid, neemt hindernissen weg en is de beschermheilige van reizigers. Dit komt overeen met wat ik meegemaakt heb, nadat deze entiteit verdween ging ik op een spirituele reis waarbij alle hindernissen werden weggenomen.

De andere entiteit met meerdere armen en een blauwe huidskleur lijkt veel op Vishnu.

Volgens wikipedia: “In Vaishnavism, Vishnu is the supreme being who creates, protects, and transforms the universe”. Ook dit lijkt weer heel erg gerelateerd zijn aan wat ik zag, namelijk dat ik inbeelde dat ik misschien wel Vishnu ben en universums een bedenksel zijn om mij niet eenzaam te voelen. Ik schrik er een beetje van, aangezien ik geen verklaring heb hoe ik Vishnu kon inbeelden en ook dat de beschrijving van deze entiteiten zo erg aansluiten op de trip. Daarom maak ik een wandeling om te ontspannen en rustig na te denken over de betekenis van deze trip. Tijdens de wandeling ben ik nog een beetje bang door alles wat ik gezien heb tijdens te trip, misschien heb ik wel teveel gezien. Ik weet niet of ik deze trip ooit kan integreren, of dat ik teveel gezien/meegemaakt heb tijdens de trip. Hopelijk heb ik geen psychose of iets dergelijks getriggerd. Ik hoop dat deze trip mij heeft geleerd om te accepteren dat het bewustzijn misschien wel oneindig zal zijn. Hoewel ik op bepaalde momenten toch wel duidelijk een “bad trip” ervaring had, denk ik dat deze trip enorm mooi en spiritueel is en ik nooit meer deze trip intensiteit zal overtreffen. Het zal waarschijnlijk niet mijn laatste trip zijn, maar ik ga de komende tijd niet meer trippen en alles even laten bezinken. De trip deed mij denken aan "The egg theory":

Wat heb ik er van geleerd?
Doe dit soort hoge doseringen niet alleen, hoe ervaren je ook bent, je zal je nooit helemaal voorbereid zijn op zo'n intense trip. In het verleden nam ik integratie niet zo serieus, maar door dit nu wel te doen, heb ik meer uit de trip gehaald. Ik heb ook geleerd dat het beter is dat ik de komende tijd geen drugs neem, ook geen alcohol en zo weinig mogelijk caffeine. Hopelijk heeft deze trip geen negatieve invloed op mijn mentale gezondheid, maar kan ik de trip goed verwerken en leer ik beter om te gaan met mijn angst voor het eeuwige bewustzijn.

Ik hoop dat jullie genoten hebben van deze enigszins krankzinnige tripreport. Mochten er zaken onduidelijk zijn, dan zal ik deze tripreport verbeteren.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#14
WAUW !!!!!! Wat een geweldig report.

Eigenlijk ben je naar huis gegaan en heb je je echte zelf gerealiseerd :redheart: :redheart:

Sat Chit Ananda :praying:
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#15
Snuifcabine zei:
T+??:?? (besef van tijd kwijt): Ego death
Klik om te vergroten...
Moest glimlachen.
Daar doe je het voor, althans ik.
Klinkt als een hoge dosis.

Zo'n toch vrij korte maar oncomfortabele periode hoort er soms bij.
Punt van transitie waarop je nog enigszins kan denken, maar daarna al snel de grip op de realiteit kwijt bent.
Wat ik zelf dan doe is in bed gaan liggen met de koptelefoon op, dan word ik erin gezogen en is mijn denkvermogen zo goed als weg.
Ganesha is bij mij altijd blauw, heb haar een paar keer gezien.
Wel meer Indiase figuren en patronen, tijdens bijna elke trip.
Terwijl ik helemaal niks met Indiase mythologie/hindoeïsme heb.
S
SnuifcabineLid
01-01-2024, 00:00
#16
Relmuis zei:
Moest glimlachen.
Daar doe je het voor, althans ik.
Klinkt als een hoge dosis.

Zo'n toch vrij korte maar oncomfortabele periode hoort er soms bij.
Punt van transitie waarop je nog enigszins kan denken, maar daarna al snel de grip op de realiteit kwijt bent.
Wat ik zelf dan doe is in bed gaan liggen met de koptelefoon op, dan word ik erin gezogen en is mijn denkvermogen zo goed als weg.
Ganesha is bij mij altijd blauw, heb haar een paar keer gezien.
Wel meer Indiase figuren en patronen, tijdens bijna elke trip.
Terwijl ik helemaal niks met Indiase mythologie/hindoeïsme heb.
Klik om te vergroten...
Bizar he, hoe veel mensen dezelfde dingen zien tijdens een trip. Ik heb dus precies hetzelfde, heb niet perse iets met het hindoeïsme, maar ik geloof wel enigszins in reincarnatie. Wat ik ook wel mooi vond, is dat ik ook dingen van het christendom/jodendom/islam zag, namelijk het deel met de duiven en zon aan de linkerkant en de kraaien, duisternis en demonen aan de rechterkant. Misschien was dit de hemel en de hel die je ziet tijdens de dag des oordeels. Of het was het einde der tijden, idk. Ik probeerde dus ook eerst in bed te liggen met rustige muziek, maar het werd mij alsnog teveel waardoor ik bedacht om maar een glas sinaasappelsap te pakken hahah. Schaam mij nog steeds dat ik 112 had gebeld XD
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Snuifcabine zei:
Bizar he, hoe veel mensen dezelfde dingen zien tijdens een trip. Ik heb dus precies hetzelfde, heb niet perse iets met het hindoeïsme, maar ik geloof wel enigszins in reincarnatie. Wat ik ook wel mooi vond, is dat ik ook dingen van het christendom/jodendom/islam zag, namelijk het deel met de duiven en zon aan de linkerkant en de kraaien, duisternis en demonen aan de rechterkant. Misschien was dit de hemel en de hel die je ziet tijdens de dag des oordeels. Of het was het einde der tijden, idk. Ik probeerde dus ook eerst in bed te liggen met rustige muziek, maar het werd mij alsnog teveel waardoor ik bedacht om maar een glas sinaasappelsap te pakken hahah. Schaam mij nog steeds dat ik 112 had gebeld XD
Klik om te vergroten...
Misschien is dat juist niet bizar maar waar alles om draait. En wat er vanaf het begin al is. Een weg/richting naar.
Zelf-realisatie//Bron "god" No-thing.

Ooit was deze concrete jungle en alle andere 1001 afleidingen er niet.
Meer tijd voor zelfonderzoek en Introspectie.
De grote "Wie ben ik of wat ben ik niet" vraag. (Althans dat was mijn vraag altijd)

En dat je 112 hebt gebeld is toch niet zo heel erg. Fijn juist dat je zo een kalme vrouw aande telefoon kreeg en dat het daarbij is gebleven🥰
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#18
Wat zou je zelf liever hebben als je bij 112 zou werken?
Een agressief door gesnoven coke type met een fles wodka achter de kiezen of iemand die het even wat moeilijk heeft met LSD?
S
SnuifcabineLid
01-01-2024, 00:00
#19
Hahah ja fair, ze wilde het alleen wel doorvertellen aan mijn huisarts zei ze :tearsofjoy: Hoop niet dat ze dit heeft gedaan, maar aan de andere kant lijkt het mij ook wel een grappig gesprek. Ik voelde mij meer schuldig dat ik capaciteit heb gekost in de alarmcentrale, al zullen ze vast altijd overcapaciteit hebben daar, hoop ik. Ik probeer altijd verantwoordelijk om te gaan met drugs, zodat de volgende generaties hier ook nog van kunnen genieten. In die zin voelde het aan als falen.
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#20
En het beruchte glaasje jus he?
Naar de keuken lopen (golvend van een kleine keuken naar een balzaal en terug en met honderden disco flitsen), koelkast openen en glas inschenken met in mijn geval guavesap lukte nog net.
De wc was een brug te ver, ik denk ik ga maar zitten, ogen dicht en woefffff, compleet weg.
Heb met ogen open net nog het bed gehaald.

Bijkomstigheid; toen ik een slok van dat sap nam vond ik dat het meest smerige wat er bestond, ging bijna over m'n nek, heb het weggegooid maar ben het een hele tijd blijven ruiken, m'n huis rook ernaar, het universum en een aantal andere universa ook.
Als ik nu in een supermarkt zo'n pak sap zie staan loop ik er zover mogelijk om heen.
Neem aan dat sommigen een soortgelijke conditionering wel herkennen.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."