Niekosvd zei:
Verbeeld me al dingen & denk steeds iets te horen.
Maar overdag is het bij mij meestal niet zo erg maar zodra het donker is ben ik zo para als hell !
In het donker vind ik ook het meest verotte moment,
Vooral als er iemand achter je loopt
Ga ook dingen ontwijken waarvan ik dan niet kan inschatten wat het is.(blijken achteraf struiken, paaltjes, enz.. te zijn).
Maar paranoide zijn is een staat van angst, paniek, en kan lijden tot een psychotische episode. belangrijkste met angst is dat je je niet gaat verzetten, verzet roept namelijk paniek op, je wilt controle behouden maar dit kan soms niet. je lichaam reageert hier weer op(d.m.v. hyperventilatie, hartslag versnelt, spieren spannen aan) en je bewustzijn wordt ook beïnvloedt(bij angst gaat men malen, vergeet belangrijke beslissingen te nemen) ofwel paniek, wat met drugs ook nog weleens beangstigend kan zijn. en zo blijf je eigenlijk in een rondje gaan todat je echt wild wordt.
Leren omgaan met het feit dat je lichaam/geest zo KUNNEN reageren is al een goed begin, laat de angst over je heen komen, vaak heb je dan door dat er niets is om angstig voor te zijn!
EDIT:
Ook belangrijk, zelf goed in je vel zitten, weten wat je grenzen zijn (mag er best een keer overheen gaan, maar er zijn grenzen), omgeving waarin je gebruikt, mensen om je heen, en je verwachtingen.
Als je er voor zorgt dat deze factoren goed in elkaar zitten dan is de kans dat je slecht gaat gewoon kleiner.