Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums>>>Ervaringen <<< mogelijke lange termijn gevolgen.

>>>Ervaringen <<< mogelijke lange termijn gevolgen.

40 antwoorden
12 weergaven
18-5-2026
w
weyoun22Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik ben heel erg benieuwt naar persoonlijke ervaringen op de lange termijn van mensen die ooit een periode stevig gebruikt hebben en die sindsdien enkele jaren gestopt zijn, maar die menen dat hun speedgebruik uit het verleden blijvende littekens heeft achtergelaten.

Het is vrij lastig om uit alle beschikbare informatie over speed een duidelijk beeld te scheppen over de lange termijn gevolgen. Dat het een aanslag is op de reserves van het lichaam is duidelijk, dat zwaar gebruik tot psychosen kan leiden is duidelijk. Maar er wordt ook beweert dat er geen blijvende hersenschade bewezen kan worden en dat een speedpsychose na stoppen met gebruik geleidelijk wel zal gaan en nooit meer terug zal keren.


Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat mijn speedgebruik blijvende hersenschade bij mij heeft achtergelaten.

Toen ik 19 was kwamen mijn ouders plots te overlijden bij een ongeluk en van de ene op de andere dag moest ik volledig op eigen benen staan en het verlies van mijn ouders te verwerken. De eerste paar volgende jaren leefde ik alleen voor mijn maten en het weekend, het was alles wat ik had. Wekelijks gebruik werd al snel dagelijks en ik heb vanaf mijn 20ste zeker 1.5 jaar dagelijks speed gebruikt tot het punt dat ik gemiddeld 6 nachten per 14 dagen wakker bleef en ook de overige dagen lijnen nam. Uiteindelijk kreeg ik achtervolgingswaanzin en ben op een zekere avond opgenomen met een speedpsychose. Ik was erg in de war, praatte tegen mensen die er niet waren en ik dacht dat het oudjaars avond was (in april).

Deze psychose was echter met een paar dagen rust in het ziekenhuis compleet verdwenen en de dokter oordeelde dat het kwam door extreem slaaptekort en niet door een erfelijke gevoeligheid voor psychosen.

Ik heb sinds die dag nooit meer speed gebruikt (of andere harddrugs, op alcohol na :sunglasses: )

Ik ben nu 6.5 jaar clean, maar ik heb het gevoel dat mijn overmatige gebruik van destijds sporen heeft achtergelaten die niet meer zullen verdwijnen. Nadat ik gestopt ben heb ik een soort van sociale angst gekregen die niet weggaat en ook niet verbeterd. Zo kan ik me uren op winden als ik straks de stad in moet om boodschappen te doen. Zelfs op het werk met collega's die ik al jarenlang ken voel ik me vaak niet gemakkelijk. Het is voor mij heel moeilijk om spontane uitbundige conversaties te houden. Ik zie op tegen de pauzes wanneer we weer met zijn allen dat rookhok in moeten. Ik vind het moeilijk om me in gesprekken te mengen (bijvoorbeeld ook op verjaardagen en familie-aangelegenheden) terwijl ik de gesprekken goed volg en vaak veel dingen weet die ik eraan toe zou kunnen voegen blijf ik toch stil. Als ik onverwacht in een gesprek wordt betrokken krijg ik vaak een enorm rood hoofd dat minutenlang aan kan houden. Soms wordt me zelfs gevraagd of ik autistisch ben, hetgeen zeker niet het geval is.

Voordat ik aan de speed ging was ik altijd goed met iedereen en had ik een vlotte babbel. In eerste instantie had ik mijn huidige problemen nog niet eens direct gelinked aan mijn speedgebruik in het verleden en dacht ik dat ik de stoornis (social anxiety disorder) heb ontwikkeld bij het volwassen worden. Nadat ik de afgelopen tijd veel onderzoek heb gedaan naar social anxiety disorder blijkt dat er een sterke indicatie is dat SAD veroorzaakt kan worden door stoornissen in de dopamine huishouding.

http://ajp.psychiatryonline.org/cgi/con ... /157/3/457

[The current focus on drug treatments for social anxiety disorder is encouraged by a 2000 study found that in people with social anxiety disorder, the dopamine D(sub 2) receptor binding potential was lower than that in a control group (9). If social anxiety is suggested to be associated with problems in dopamine receptors, the most tempting course of treatment is to fix dopamine binding through antidepressant drugs. Research such as this, combined with the relative ease and inexpense of drug therapy as compared to behavioral therapy, may lead to too great an emphasis on treating social anxiety with drugs alone, ignoring other types of therapy that have been shown to be effective in the long term. ]

Ik ben van mening dat mijn overmatige, dagelijks speedgebruik BLIJVENDE hersenschade heeft achtergelaten (hetgeen nogal eens onwaarschijnlijk geacht wordt in de speed informatie).
Sindsdien ben ik L-tyrosine gaan slikken.

http://azarius.nl/healthshop/supplements/ltyrosineb6/

2 capsules op de lege maag 's ochtends voor werktijd zorgt voor een zorgeloze dag waarin in me zekerder voel en zelfs wel eens gesprekken BEGIN!! Helaas is dit een middel om de symptomen te verhelpen en niet om de kwaal te genezen.


Zijn er meer mensen met soortgelijke blijvende littekens?
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik herken veel van de dingen waar je tegenaan loopt, maar ik ben er voor mezelf niet van overtuigd dat dit door speedgebruik komt. Sociale situaties heb ik altijd al moeilijk gevonden, maar ik vind ze tegelijkertijd ook bijzonder leuk/fijn/interessant/whatever. De enige manier om er mee om te gaan is, volgens mij, door het gewoon te doen.

Practice makes perfect :)
w
weyoun22Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Het probleem is eigenlijk dat je niet met 100% zekerheid kan zeggen dat mijn probleem veroorzaakt is door mijn speedgebruik. Daarom ben ik zo benieuwt naar andere mensen die dergelijke vermoedens hebben.

Ik zie een sterk mogelijke causaliteit tussen overmatig speedgebruik (hetgeen dopamine receptoren in de hersenen vermoedelijk kan beschadigen/vernietigen) en het niet proper functioneren van bepaalde Dopamine receptoren, leidend tot sociale angst. Omdat mijn laatste gebruik 6.5 jaar geleden was en er niet echt sprake is van verbetering vermoed ik dus dat het mogelijk blijvend is. Veel websites willen je doen geloven dat als je eenmaal stopt met speed dat je in het ergste geval na enkele maanden zo goed als hersteld zal zijn.

De enige manier om er mee om te gaan is, volgens mij, door het gewoon te doen.

Practice makes perfect
Klik om te vergroten...

Dit ben ik het met je eens. Hoewel ik wel met cognitieve therapie ben begonnen ben, heb ik de mogelijkheden om anti-depressiva uit te proberen nog afgewezen. Ik vind dat een te drastische maatregel. De l-Tyrosine capsules neem ik trouwens ook alleen op dagen dat ik bij het opstaan al voel dat ik die dag anders echt niet doorkom. Het is een effectief voedingssuplement voor mij, maar ik maak er bewust geen dagelijkse gewoonte van. Toch ben ik blij l-tyrosine gevonden te hebben. Nu kan ik eindelijk naar verjaardagen zonder de hele avond te denken (kom ik persoon x nog tegen, wil persoon y een hand of een zoen, naast wie ga ik zitten, wat zal persoon a vragen over onderwerp x, wat zal ik antwoorden.)

P.S.
De reden dat ik anti-depressiva aangeboden kreeg is omdat de situatie bij mij soms zo ernstig is dat ik werk verzuimde en erg gefixeerd was op het mijden van sociale situaties (in mijn eentje pauzeren, winkelen vlak na openingstijd), . De cognitieve therapie is bedoeld om me te trainen meer responsive en zelfverzekerd te zijn in sociale situaties.
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#4
weyoun22 zei:
Nu kan ik eindelijk naar verjaardagen zonder de hele avond te denken (kom ik persoon x nog tegen, wil persoon y een hand of een zoen, naast wie ga ik zitten, wat zal persoon a vragen over onderwerp x, wat zal ik antwoorden.)
Klik om te vergroten...
Dit stukje vind ik leuk en moest ik even quoten. Van het woord verjaardagen alleen al krijg ik de kriebels. Die vragen die je jezelf stelt zijn echt precies dezelfde dingen als die ik me altijd afvraag in zulke situaties. Ik begrijp dat je ze als vervelend ervaart, maar ik weet ook dat de druk er vanaf gaat wanneer je het bespreekbaar maakt.

Sinds ik dat heb ontdekt ervaar ik het helemaal niet meer als probleem. Ik ben het juist leuk gaan vinden. Fijne test van wat bespreekbaar is; De meest gênante dingen vragen en kijken hoe open mensen zijn. Ik hou er van. Ik vind het sowieso positief dat je je bewust bent van de specifieke dingen waar je niet zeker over bent.

Vraag de volgende keer aan Y: "Heb jij dat ook altijd? Dat je niet weet of iemand een hand of een zoen verwacht?" Het zal je verbazen hoe vaak mensen dezelfde dingen hebben.
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#5
Drientje zei:
En als je het met een scheef hoofd en een lief glimlachje zegt: "Wat wil je nou, een hand of een zoen?" Wordt het juist weer grappig want je benadrukt de situatie op een manier waarmee jij aangeeft dat je er mee om kunt gaan.
Klik om te vergroten...
Hij begint net! Leer 'm nou niet dat hij zich anders moet voordoen dan hij is!
D
DrientjeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Exceptional Insight zei:
weyoun22 zei:
Nu kan ik eindelijk naar verjaardagen zonder de hele avond te denken (kom ik persoon x nog tegen, wil persoon y een hand of een zoen, naast wie ga ik zitten, wat zal persoon a vragen over onderwerp x, wat zal ik antwoorden.)
Klik om te vergroten...
Dit stukje vind ik leuk en moest ik even quoten. Van het woord verjaardagen alleen al krijg ik de kriebels. Die vragen die je jezelf stelt zijn echt precies dezelfde dingen als die ik me altijd afvraag in zulke situaties. Ik begrijp dat je ze als vervelend ervaart, maar ik weet ook dat de druk er vanaf gaat wanneer je het bespreekbaar maakt.

Sinds ik dat heb ontdekt ervaar ik het helemaal niet meer als probleem. Ik ben het juist leuk gaan vinden. Fijne test van wat bespreekbaar is; De meest gênante dingen vragen en kijken hoe open mensen zijn. Ik hou er van. Ik vind het sowieso positief dat je je bewust bent van de specifieke dingen waar je niet zeker over bent.

Vraag de volgende keer aan Y: "Heb jij dat ook altijd? Dat je niet weet of iemand een hand of een zoen verwacht?" Het zal je verbazen hoe vaak mensen dezelfde dingen hebben.
Klik om te vergroten...
En als je het met een scheef hoofd en een lief glimlachje zegt: "Wat wil je nou, een hand of een zoen?" Wordt het juist weer grappig want je benadrukt de situatie op een manier waarmee jij aangeeft dat je er mee om kunt gaan.
L
LiesetteLid
01-01-2024, 00:00
#7
tsja ik pak al wat jaartjes pep achter elkaar ...
gewoon 1 bommetje per 24 uur en ik merk maar weinig.
Over die verjaardagen ... daar doe ik al 20 jaar niet meer aan mijn familie is zo goed als dood.
Dat iemand je wilt zoenen op die vervelende dagen levert ook alleen maar Hep C of Mexicaanse griep op.
Joint delen doe ik daarom ook nooit !

Ik heb je verhaal aandachtig gelezen en ik vind dat je het goed doet en ik heb een donker bruin vermoeden dat je 'stoornisje' een oorsprong elders heeft gevonden.
Ik denk dat je nog niet klaar bent met je verleden en je ouders maar das wel makkelijk lullen zo op afstand.

Of de speed zoals jij het MISBRUIKTE ook schadelijk is mag wel duidelijk zijn.
PEP is schadelijk voor je ..... iedere dag een gram pep betekent je ondergang.

Succes

Liesje
P
PetrovicLid
01-01-2024, 00:00
#8
Kan mogelijk door speedgebruik zijn, maar volgens mij zou het ook goed kunnen dat je door het vele jarenlange speedgebruik in een soort isolement bent gaan leven en daardoor je doen en laten even helemaal overhoop ligt?

Ik ben ervan overtuigd dat speedgebruik hersenschade aanricht maar dat de huidige medische wetenschap nog niet in staat is dit vast te leggen. Continue dopamine laten releasen van de substantia nirga van de hersenen met als gevolg hoge stresswaardes kan nooit zonder nadelige effecten gepaard gaan met de hersenen.

Ik mag dan ongeveer een half jaar dagelijks dex gebruikt hebben (30mg) en merk zelf geen nadelige gevolgen, eigenlijk alleen dat ik nogal snel para raak van pep.
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#9
Je kunt het opnieuw leren. Je kunt opnieuw leren "sociaal" zijn.
c
clockcableLid
01-01-2024, 00:00
#10
Dit valt onder geestelijke 'schade' en niet hersenletsel.
w
weyoun22Lid
01-01-2024, 00:00
#11
clockcable zei:
Dit valt onder geestelijke 'schade' en niet hersenletsel.
Klik om te vergroten...

Als er dopamine receptoren ontbreken of niet meer naar behoren werken en dus beschadigt zijn dan is er wel degelijk sprake van fysiek letsel, ook al manifesteren de symptomen zich alleen geestelijk.
d
dendazLid
01-01-2024, 00:00
#12
bij mij is het zo dat ik er steeds langzamer van wordt i.p.v. sneller. Als ik ergens naar toe wil gaan heb ik minimaal 20 minuten nodig om buiten te komen bijv.En dan vergeet ik nog meestal wel iets.Ook ben ik dikwijls dingen kwijt die ik een uur van te voren bijv. ergens weggelegd heb. Uh, waar ging dit ook al weer over.
w
weyoun22Lid
01-01-2024, 00:00
#13
dendaz zei:
bij mij is het zo dat ik er steeds langzamer van wordt i.p.v. sneller. Als ik ergens naar toe wil gaan heb ik minimaal 20 minuten nodig om buiten te komen bijv.En dan vergeet ik nog meestal wel iets.Ook ben ik dikwijls dingen kwijt die ik een uur van te voren bijv. ergens weggelegd heb. Uh, waar ging dit ook al weer over.
Klik om te vergroten...

Ik denk dat je dan te vaak neemt. Ik herken precies wat je zegt maar bij mij begon dat eigenlijk pas toen ik 3 nachten of meer per week wakker bleef. Ik kan me haast niet voorstellen dat je die bijwerkingen hebt als je bijvoorbeeld 1 nacht per weekend door zou gaan.
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mooi dat zulke verhalen hier op DF gedeeld kunnen worden met elkaar !!!! :rock:
K
KetaboyLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik heb een jaar op bijna 10 g de week gezeten en ben daarna nog zeker anderhalf jaar last gehouden van momenten dat ik in sociale situaties echt gewoon moest ontsnappen omdat ik ze niet trok. Even uitpuffen in een toilet hielp soms maar helaas ook een aantal keer ziek moeten melden omdat ik niet opnieuw een situatie kon facen ghehe.

Vroeger nooit echt moeite met sociale situaties gehad. Ik concludeerden dus ook dat het door pep kwam. Alleen niet door wat het stofje heeft aangericht qua schaden maar de setting waarin ik toen heb geleefd. Een jaar lang in een sociaal isolement tweakend op mijn kamer gezeten beetje muziek makend en aan computers sleutelen. Kwam twee keer per week buiten ofzo.

Daardoor sociaal gedrag semi-verleerd en door pep para dit weer gaan accentueren als dusdanig vreemd gedrag dat mensen een totaal verkeerd beeld van mij zouden krijgen. Daar vrij depri van geworden omdat dit niet was wie ik echt was of althans me toen dacht te herinneren want zelfs daar was ik me niet meer zeker van.

Anderhalf jaar na het jaar van 10 g de week gaan inzien dat het voornamelijk angst voor de angst was waar ik in sociale situaties nog tegen op liep.
Dat proberen te verslaan door niet meer zo lang stil te blijven staan bij mogelijke scenarios waarin ik het voor me zelf zou verpesten in sociale situaties.

Als er maten over de vloer waren kon ik me vet ongemakkelijk voelen, maar lul ik een uurtje gewoon vrolijk door dan concludeerden ik ineens dat ik me al meer op mijn gemak voelden.

Ben toen ala yesman (weet niet of je de film kent) steeds meer sociale situaties gaan opzoeken.

Nu vandaag de dag eigenlijk voor 95 procent weer de oude ik. Wat bij mij erg hielp om me beter op mijn gemak te voelen is meditatie. halfuurtje als ik opsta en half uurtje na het avondeten. Mogelijk wat te zweverig voor je maar je kan eens een cursusje overwegen of een docu kijken ofzo.
w
weyoun22Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Ketaboy zei:
Ik heb een jaar op bijna 10 g de week gezeten en ben daarna nog zeker anderhalf jaar last gehouden van momenten dat ik in sociale situaties echt gewoon moest ontsnappen omdat ik ze niet trok. Even uitpuffen in een toilet hielp soms maar helaas ook een aantal keer ziek moeten melden omdat ik niet opnieuw een situatie kon facen ghehe.

Vroeger nooit echt moeite met sociale situaties gehad. Ik concludeerden dus ook dat het door pep kwam. Alleen niet door wat het stofje heeft aangericht qua schaden maar de setting waarin ik toen heb geleefd. Een jaar lang in een sociaal isolement tweakend op mijn kamer gezeten beetje muziek makend en aan computers sleutelen. Kwam twee keer per week buiten ofzo.

Daardoor sociaal gedrag semi-verleerd en door pep para dit weer gaan accentueren als dusdanig vreemd gedrag dat mensen een totaal verkeerd beeld van mij zouden krijgen. Daar vrij depri van geworden omdat dit niet was wie ik echt was of althans me toen dacht te herinneren want zelfs daar was ik me niet meer zeker van.

Anderhalf jaar na het jaar van 10 g de week gaan inzien dat het voornamelijk angst voor de angst was waar ik in sociale situaties nog tegen op liep.
Dat proberen te verslaan door niet meer zo lang stil te blijven staan bij mogelijke scenarios waarin ik het voor me zelf zou verpesten in sociale situaties.

Als er maten over de vloer waren kon ik me vet ongemakkelijk voelen, maar lul ik een uurtje gewoon vrolijk door dan concludeerden ik ineens dat ik me al meer op mijn gemak voelden.

Ben toen ala yesman (weet niet of je de film kent) steeds meer sociale situaties gaan opzoeken.

Nu vandaag de dag eigenlijk voor 95 procent weer de oude ik. Wat bij mij erg hielp om me beter op mijn gemak te voelen is meditatie. halfuurtje als ik opsta en half uurtje na het avondeten. Mogelijk wat te zweverig voor je maar je kan eens een cursusje overwegen of een docu kijken ofzo.
Klik om te vergroten...

Ontzettend bedankt hiervoor!
Dit is een post waar ik echt wat mee kan. Ik herken mezelf er zo erg in terug en er lijkt dus nog wel degelijk hoop te zijn :wink:
s
sjoerd101Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Intressant topic, heel herkenbaar. Ben zelf nu zo'n 4 maanden helemaal gestopt met speed, In de 6 maaanden daarvoor met vallen en opstaan afgebouwd, na een ruim een jaar dagelijks gebruik. Eigenlijk waren mijn extremen sociale angsten mijn reden om te stoppen, het ging op het hoogtepunt (van gebruik) echt heel ver, zoals omlopen op mijn werk zodat ik bepaalde personen niet tegen zou komen, doen alsof ik sliep tijdens de rit naar mijn werk om zo maar niet met mijn colllega te hoeven praten.
Nu gaat het een stuk beter, Ik ga situaties niet echt meer uit de weg maar ben wel veel te veel bezig met hoe ik overkom, wat andere mensen denken.
Ook heb ik moeite mezelf te mengen in gesprekkken, Heb weleens het gevoel dat mijn gedachten stilstaan op dat soort momenten, Denk dat dit wel door speed komt, dat mn hersens nu gewoon "lui" zijn geworden, na al die door speed veroorzaakte gedachten en ideeen. Hoop dat dit wel hersteld na verloop van tijd.
Heb ook een hele tijd geloofd dat ik de schade die ik heb aangericht met speed tegen kon gaan met kalmeringsmiddelen, zoals benzo's, dit leek de oplossing, het medicijn tegen angst veroorzaakt door speed. tot de ontwenning, toen werd het alleen maar weer erger.
Ben benieuwd wat het komende jaar me gaat brengen, het is voor mij nog te vroeg om te speculeren over blijvende schade. Ik slik ook ook supplementen zoals Tyrosine Piracetam enz in de hoop dat dit helpt bij herstel.. Heeft iemand nog goede tips om eventuele schade sneller te herstellen door bijv. supplementen?
K
KetaboyLid
01-01-2024, 00:00
#18
weyoun22 zei:
Ontzettend bedankt hiervoor!
Dit is een post waar ik echt wat mee kan. Ik herken mezelf er zo erg in terug en er lijkt dus nog wel degelijk hoop te zijn :wink:
Klik om te vergroten...

:beer: Cheers, succes verder, het is je gegund.
s
speedjunky69Lid
01-01-2024, 00:00
#19
bij mezelf torenhoge tolerantie, cravings(heftige),altijd moe en heel moeilijk te motiveren voor dingen die me geen goed gevoel geven maar wel nodig zijn....

word na 6 weken abstinentie veel beter gelukkig
c
clockcableLid
01-01-2024, 00:00
#20
Is het trouwens waar dat van veel snuiven het stukje kraakbeen in je neus langzaam verdwijnt? Ik had wel eens iemand gezien die zn neus best ver kon indrukken en hij zei dat dit door snuiven kwam.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."