Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMet pep op rijden

Met pep op rijden

45 antwoorden
20 weergaven
18-5-2026
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#1
Spirit Wolf zei:
De verstandigste keuze is natuurlijk...neem de trein.

Ik moet er dan wel bij zeggen dat als de bestuurder dan ook alleen pep heeft gebruikt is de kans op een ongeluk niet aanzienlijk groter is dan als je nuchter overdag rijdt.
Klik om te vergroten...
Daar is onderzoek het anders niet mee eens...

Volgens onderstaand onderzoek heb je bij amfetaminegebruik een relatieve verhoging van 5-30x om in een ongeluk verzeilt te raken waarin je jezelf ernstig verwond of dood, dit is gelijk aan een bloedalcoholconcentratie tussen de 0.8 en 1.2 gram/liter (9 standaardglazen alcohol drinken over een tijdsperiode van ongeveer 5 uur, als man van 80 kilo). IJkpunt voor deze vergelijking is 0.1 g/l alcohol in het bloed met een relatieve verhoging van 1-3x.

Driving Under the Influence of Drugs, Alcohol and Medicines in Europe — findings from the DRUID project
S
Spirit WolfLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik heb het stuk gelezen en je hebt gelijk, toch zou ik eerder instappen bij iemand die pep heeft gedaan dan 9 glazen heeft weg getikt...het voelt tenminste veilger. Zal denk ik niet de enigste zijn.

Maar leuk artikel :grin:
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#3
ooscaar zei:
Ja en het gaat er hier om 'onder invloed zijn van amfetaminen'. Wat voor amfetamine? Meth? Hoeveel? Voordat hier veel zinnigs over gezegd kan worden, is meer onderzoek nodig. Iedereen snapt wel dat je met 20 mg amfetamine op beter functioneert dan met 9 glazen bier over 5 uur. Dat gezegd hebbende vind ik niet dat je onder invloed van wat dan ook achter het stuur moet, alleen laten we de gevolgen niet al te veel overdrijven.
Klik om te vergroten...
Yup, genoeg kanttekeningen aan zo'n uitspraak. Maar dit onderzoek is een verzameling van gegevens van ongelukken en schattingen in heel europa. Aanrader om hem eventjes door te scrollen. :wink:
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ja dat zou ik ook eerder doen, kanttekening is dan ook dat dit over de kans gaat om in een ongeluk te raken waarin je jezelf ernstig verwond of dood. Met alcohol op zullen mensen vaak veel verdedigender gaan rijden (aanname, lijkt mij) waardoor deze minder snel "ernstig verwond" raken. :)
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ja en het gaat er hier om 'onder invloed zijn van amfetaminen'. Wat voor amfetamine? Meth? Hoeveel? Voordat hier veel zinnigs over gezegd kan worden, is meer onderzoek nodig. Iedereen snapt wel dat je met 20 mg amfetamine op beter functioneert dan met 9 glazen bier over 5 uur. Dat gezegd hebbende vind ik niet dat je onder invloed van wat dan ook achter het stuur moet, alleen laten we de gevolgen niet al te veel overdrijven.

Mijn advies, doe het niet. Verder denk ik dat velen alsnog zullen rijden met pep op, maar dan is een beter advies wellicht om de extra op te letten dat je niet te hard rijdt. De extra energie kun je ook gebruiken om op al het verkeer te letten dan om de bocht nóg wat scherper in te snijden.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#6
ZERO- zei:
Psychedelibee zei:
MeejheM zei:
volgens mij is het trouwens een fabel dat je van amfetaminen, of andere stoffen die ze vroeger wekaminen noemden, je reactietijd verbeterd.

wat de invloed op je anticipatie van gevaarlijke verkeerssituaties is volgens mij al helemaal weinig over geschreven. bij adhd en add-ers gaat je concentratie er wel op vooruit bij therapeutische hoeveelheden.
Klik om te vergroten...
Bij niet ad(h)ders gaat de concentratie er ook op vooruit bij therapeutische hoeveelheden, echter ligt recreatief gebruik daar vaak ver boven.
Klik om te vergroten...
Hoezo? Die kinderen op mijn stage namen soms 3x per dag 20mg (soms meer zelfs). Als ik een keer ritalin neem dan heb ik pilletjes van 10mg waar ik er dan 2 of 3 van neem. Dat is toch ongeveer hetzelfde? Of nemen jullie allemaal belachelijk veel ritalin bij recreatief gebruik? :tearsofjoy: :flushed:
Klik om te vergroten...
Ik heb ritalin nog nooit recreatief gebruikt, alleen functioneel. Zou ik het recreatief gebruiken dan zou ik wel een stuk meer nemen ja. Maar vind ritalin persoonlijk ook weinig recreatieve waarde hebben.

En doseringen vergelijken is lastig, want die kinderen hebben tolerantie waarschijnlijk en jij niet.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Fool zei:
Bij ritalin ligt het vaak wel in dezelfde ordegrootte, maar bij bijvoorbeeld amfetamine niet helemaal. :P
Klik om te vergroten...
Wat houdt dat in?
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#8
Fool zei:
ooscaar zei:
Ja en het gaat er hier om 'onder invloed zijn van amfetaminen'. Wat voor amfetamine? Meth? Hoeveel? Voordat hier veel zinnigs over gezegd kan worden, is meer onderzoek nodig. Iedereen snapt wel dat je met 20 mg amfetamine op beter functioneert dan met 9 glazen bier over 5 uur. Dat gezegd hebbende vind ik niet dat je onder invloed van wat dan ook achter het stuur moet, alleen laten we de gevolgen niet al te veel overdrijven.
Klik om te vergroten...
Yup, genoeg kanttekeningen aan zo'n uitspraak. Maar dit onderzoek is een verzameling van gegevens van ongelukken en schattingen in heel europa. Aanrader om hem eventjes door te scrollen. :wink:
Klik om te vergroten...
Ja heb ik al gedaan hoor, interessant artikel wel :)
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#9
ZERO- zei:
Fool zei:
Bij ritalin ligt het vaak wel in dezelfde ordegrootte, maar bij bijvoorbeeld amfetamine niet helemaal. :P
Klik om te vergroten...
Wat houdt dat in?
Klik om te vergroten...
Dat er bij amfetamine vaak een groter verschil tussen functioneel en recreatief gebruik zit dan bij ritalin. :)
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#10
Dat valt niet te betwisten.

maar we hebben het hier over een vrij specifiek geval. risico is dat de bestuurder onder invloed van alcohol het reactievermogen te wensen overlaat, laat staan de hele rit wakker blijft. 2 seconden indutten en het is voorbij...

dat iemand met wat pep de hele rit wakker blijft lijkt mij best haalbaar, maar in hoeverre is de bestuurder zijn/haar reactievermogen beinvloed, en in welke mate draagt de speed daaraan bij?
S
SnowblindLid
01-01-2024, 00:00
#11
MeejheM zei:
dat iemand met wat pep de hele rit wakker blijft lijkt mij best haalbaar, maar in hoeverre is de bestuurder zijn/haar reactievermogen beinvloed, en in welke mate draagt de speed daaraan bij?
Klik om te vergroten...

Amfitamine is niet echt mijn ding. Zie niet voor me hoe je de boel moet doseren. De kans dat je teveel neemt lijkt me niet onwaarschijnlijk en dat zal een veilige rijstijl niet ten goede komen.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#12
Je zou het risico gewoon niet moeten willen nemen. Of je nou pep neemt, erg moe bent of wat ook. Dan rij je gewoon niet. Klinkt voor sommige misschien overdreven en hard maar ik vind gewoon dat veiligheid voor alles gaat. Als je moedwillig onder invloed of bekaf rijd, accepteer je bewust het risico. Ik vind dat als er geen andere oplossing zou zijn dan onder invloed of bekaf rijden, je gewoon NIET naar dat festival of feestje moet gaan. Het is niet verplicht om te gaan, het is een vrije keuze. Dan sla je gewoon een x over. Feestjes en festivals zat!
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik geloof meer in gecalculeerde risico's nemen.

In dit soort gevallen; welke marge heb je als iets tegenvalt? Kan alles zijn; ook je humeur, het weer of lekke band etc. Als je al eenmaal hebt gezegd dat je gaat is het moeilijker op het laatste moment af te haken. Helemaal omdat je met anderen bent en hierdoor jezelf onder extra druk zet of wordt gezet.

Ik zou kiezen voor het leukste feest en me daarop focussen. Ik zou me dan een stuk relaxter voeler en voluit ervoor gaan.
S
SusanneLid
01-01-2024, 00:00
#14
Oh hé ik zie dat ik een ware discussie heb veroorzaakt :) Ik ben niet naar dat feest in Amsterdam gegaan, en ik woon in Groningen dus ik hoefde maar 10 minuutjes te lopen. Ik had trouwens al wel een knoop doorgehakt en besloten dat ik met de trein zou gaan. Ik had het ook al tegen mijn vrienden gezegd en degene die zou rijden was beledigd dat ik hem niet genoeg vertrouwde. Maar ja, safety first.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#15
Susanne zei:
Oh hé ik zie dat ik een ware discussie heb veroorzaakt :) Ik ben niet naar dat feest in Amsterdam gegaan, en ik woon in Groningen dus ik hoefde maar 10 minuutjes te lopen. Ik had trouwens al wel een knoop doorgehakt en besloten dat ik met de trein zou gaan. Ik had het ook al tegen mijn vrienden gezegd en degene die zou rijden was beledigd dat ik hem niet genoeg vertrouwde. Maar ja, safety first.
Klik om te vergroten...


Heel goed van je! Echt! :)
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Susanne zei:
Oh hé ik zie dat ik een ware discussie heb veroorzaakt :) Ik ben niet naar dat feest in Amsterdam gegaan, en ik woon in Groningen dus ik hoefde maar 10 minuutjes te lopen. Ik had trouwens al wel een knoop doorgehakt en besloten dat ik met de trein zou gaan. Ik had het ook al tegen mijn vrienden gezegd en degene die zou rijden was beledigd dat ik hem niet genoeg vertrouwde. Maar ja, safety first.
Klik om te vergroten...
Verstandig! Wel typisch dat degene die ging rijden ook meteen beledigd is, maargoed jij denkt er in ieder geval over na.
S
SusanneLid
01-01-2024, 00:00
#17
Psychedelibee zei:
Susanne zei:
Oh hé ik zie dat ik een ware discussie heb veroorzaakt :) Ik ben niet naar dat feest in Amsterdam gegaan, en ik woon in Groningen dus ik hoefde maar 10 minuutjes te lopen. Ik had trouwens al wel een knoop doorgehakt en besloten dat ik met de trein zou gaan. Ik had het ook al tegen mijn vrienden gezegd en degene die zou rijden was beledigd dat ik hem niet genoeg vertrouwde. Maar ja, safety first.
Klik om te vergroten...
Verstandig! Wel typisch dat degene die ging rijden ook meteen beledigd is, maargoed jij denkt er in ieder geval over na.
Klik om te vergroten...

Ja, vond ik ook wat kinderachtig en lichtgeraakt van hem.

Dunnetjess33 zei:
Heel goed van je! Echt! :)
Klik om te vergroten...

Oh stahp it :flushed: haha
B
BobsacamanoLid
01-01-2024, 00:00
#18
Knap en goed van je :) Ik had de trein dus ja haha weet niet zeker wat ik had gedaan :P

Susanne zei:
Oh hé ik zie dat ik een ware discussie heb veroorzaakt :) Ik ben niet naar dat feest in Amsterdam gegaan, en ik woon in Groningen dus ik hoefde maar 10 minuutjes te lopen. Ik had trouwens al wel een knoop doorgehakt en besloten dat ik met de trein zou gaan. Ik had het ook al tegen mijn vrienden gezegd en degene die zou rijden was beledigd dat ik hem niet genoeg vertrouwde. Maar ja, safety first.
Klik om te vergroten...
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#19
gekrenkte trots trekt wel bij. daar heb je geen intensive care afdeling voor.
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#20
Goed van je Susanne! En dat die jongen beledigd is, zegt toch vooral veel over hem haha :P

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."