Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMet pep op rijden

Met pep op rijden

45 antwoorden
17 weergaven
18-5-2026
l
leipebaviaanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Dat klopt, maar ik goochel graag met begrippen.
S
SnowblindLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ongetwijfeld een rare vraag maar krijg je onder invloed van speed niet de neiging om de snelheidslimiet te gaan overschrijden?
Gebruik dat spul uiterst zelden maar ga dan achterlijk hard lopen. :P
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#3
MeejheM zei:
gekrenkte trots trekt wel bij. daar heb je geen intensive care afdeling voor.
Klik om te vergroten...
Beste uitspraak van dit topic!
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik blijf erbij dat de definitie van "onder invloed zijn" verdraaien zodat het niet meer op je van toepassing is niet echt een goeie manier is. "Gewoon wat scherper" is toch letterlijk onder invloed zijn? :wink:
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#5
De verstandige keuze is uiteraard met de trein gaan. Zelf ook wel eens korte stukjes onder invloed van pep gereden en moet zeggen dat ik prima kon rijden, niet beter of slechter. Liever doe ik het niet, maarja er zijn wel eens van die momenten dat het dan net even wat makkelijker is.

Mensen die zeggen dat ze beter gaan rijden van drugs moet je sowieso niet vertrouwen, dat is gewoon onzin. Rijden onder invloed is eigenlijk niet ok inderdaad, rijden na een nacht doorhalen zonder gebruiken ook niet.

Uiteindelijk zul je zelf de keuze moeten maken, de kans dat het fout gaat is waarschijnlijk minimaal maar de kans is zeker aanwezig.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#6
volgens mij is het trouwens een fabel dat je van amfetaminen, of andere stoffen die ze vroeger wekaminen noemden, je reactietijd verbeterd.

wat de invloed op je anticipatie van gevaarlijke verkeerssituaties is volgens mij al helemaal weinig over geschreven. bij adhd en add-ers gaat je concentratie er wel op vooruit bij therapeutische hoeveelheden.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#7
MeejheM zei:
volgens mij is het trouwens een fabel dat je van amfetaminen, of andere stoffen die ze vroeger wekaminen noemden, je reactietijd verbeterd.

wat de invloed op je anticipatie van gevaarlijke verkeerssituaties is volgens mij al helemaal weinig over geschreven. bij adhd en add-ers gaat je concentratie er wel op vooruit bij therapeutische hoeveelheden.
Klik om te vergroten...
Bij niet ad(h)ders gaat de concentratie er ook op vooruit bij therapeutische hoeveelheden, echter ligt recreatief gebruik daar vaak ver boven.
S
SnowblindLid
01-01-2024, 00:00
#8
Tja, de meeste Amerikaanse en Engelse piloten vlogen tijdens WOII standaard o.i.v. amfetamine tijdens hun lange tocht door het luchtruim naar Nazi-Duitsland.
De kans op een botsing met een ander toestel was toentertijd erg klein. Desalnietemin is het voorgekomen dat ze eenmaal op de plek der bestemming een verkeerd doel in puin gooiden: een woonwijk i.p.v een wapenfabriek. Of een stad in een bevriend land.

Of dit soort fouten aan het (evt. overmatig) gebruik van benzedrine te wijten viel, is nooit duidelijk geworden maar ik zou op zeker spelen en het niet doen.
Zeker omdat de kans op een ongeval op de weg groter is dan in het hemelruim.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#9
ehm... er was ook nog verduistering(en geen enkele vorm van restlichtversterking), eventueel wolken, en schijnwerpers en flak, dus vlieg je liever boven welke wolk dan ook.

de strategie ging ook niet om exacte doelen, meer zoveel mogelijk bommen in de buurt gooien, en hopen zoveel mogelijk schade aan te richten.

@psychedelibee: er zit wel een gele sticker op. als bij iedereen de concentratie erop vooruitging zou het ondertussen toch wel in het drinkwater zitten?
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#10
MeejheM zei:
@psychedelibee: er zit wel een gele sticker op. als bij iedereen de concentratie erop vooruitging zou het ondertussen toch wel in het drinkwater zitten?
Klik om te vergroten...
Het gebruik van stimulerende middelen brengt uiteraard gezondheidsnadelen met zich mee en vooral bij dexamfetamine is de kans op misbruik relatief groot. Deze middelen zijn meer een soort van noodoplossing voor mensen met een (ernstig) concetratieprobleem. Iedereen die dat concentratieprobleem niet heeft, heeft deze middelen ook niet nodig op een normale dag, hooguit als je doodvermoeid bent. Maar als je het gebruikt om extreme vermoeidheid op te lossen is dat natuurlijk ook misbruik.
l
leipebaviaanLid
01-01-2024, 00:00
#11
hooguit als je doodvermoeid bent.
Klik om te vergroten...

En dat is ook de reden waarom ik het adviseerde.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Psychedelibee zei:
MeejheM zei:
volgens mij is het trouwens een fabel dat je van amfetaminen, of andere stoffen die ze vroeger wekaminen noemden, je reactietijd verbeterd.

wat de invloed op je anticipatie van gevaarlijke verkeerssituaties is volgens mij al helemaal weinig over geschreven. bij adhd en add-ers gaat je concentratie er wel op vooruit bij therapeutische hoeveelheden.
Klik om te vergroten...
Bij niet ad(h)ders gaat de concentratie er ook op vooruit bij therapeutische hoeveelheden, echter ligt recreatief gebruik daar vaak ver boven.
Klik om te vergroten...
Hoezo? Die kinderen op mijn stage namen soms 3x per dag 20mg (soms meer zelfs). Als ik een keer ritalin neem dan heb ik pilletjes van 10mg waar ik er dan 2 of 3 van neem. Dat is toch ongeveer hetzelfde? Of nemen jullie allemaal belachelijk veel ritalin bij recreatief gebruik? :tearsofjoy: :flushed:
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Snowblind zei:
Ongetwijfeld een rare vraag maar krijg je onder invloed van speed niet de neiging om de snelheidslimiet te gaan overschrijden?
Gebruik dat spul uiterst zelden maar ga dan achterlijk hard lopen. :P
Klik om te vergroten...
Letterlijk en figuurlijk hard gaan :tearsofjoy:
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#14
ZERO- zei:
Psychedelibee zei:
MeejheM zei:
volgens mij is het trouwens een fabel dat je van amfetaminen, of andere stoffen die ze vroeger wekaminen noemden, je reactietijd verbeterd.

wat de invloed op je anticipatie van gevaarlijke verkeerssituaties is volgens mij al helemaal weinig over geschreven. bij adhd en add-ers gaat je concentratie er wel op vooruit bij therapeutische hoeveelheden.
Klik om te vergroten...
Bij niet ad(h)ders gaat de concentratie er ook op vooruit bij therapeutische hoeveelheden, echter ligt recreatief gebruik daar vaak ver boven.
Klik om te vergroten...
Hoezo? Die kinderen op mijn stage namen soms 3x per dag 20mg (soms meer zelfs). Als ik een keer ritalin neem dan heb ik pilletjes van 10mg waar ik er dan 2 of 3 van neem. Dat is toch ongeveer hetzelfde? Of nemen jullie allemaal belachelijk veel ritalin bij recreatief gebruik? :tearsofjoy: :flushed:
Klik om te vergroten...
Bij ritalin ligt het vaak wel in dezelfde ordegrootte, maar bij bijvoorbeeld amfetamine niet helemaal. :P
S
Spirit WolfLid
01-01-2024, 00:00
#15
De verstandigste keuze is natuurlijk...neem de trein.

Ik moet er dan wel bij zeggen dat als de bestuurder dan ook alleen pep heeft gebruikt is de kans op een ongeluk niet aanzienlijk groter is dan als je nuchter overdag rijdt. Als je dronken ben maak jij meestal de fout maar met pep ligt het meestal aan de situatie en als de situatie zegt "ongeluk" maakt het niet uit of je pep op heb of overdag goed uitgerust rijdt...de ongeluk gebeurd, minder of meer reactietijd maakt dan niet meer uit.

Ik had waarschijnlijk gewoon ingestapt bij hem / haar in de auto hoe onverstandig het ook klinkt.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#16
Spirit Wolf zei:
De verstandigste keuze is natuurlijk...neem de trein.

Ik moet er dan wel bij zeggen dat als de bestuurder dan ook alleen pep heeft gebruikt is de kans op een ongeluk niet aanzienlijk groter is dan als je nuchter overdag rijdt.
Klik om te vergroten...
Daar is onderzoek het anders niet mee eens...

Volgens onderstaand onderzoek heb je bij amfetaminegebruik een relatieve verhoging van 5-30x om in een ongeluk verzeilt te raken waarin je jezelf ernstig verwond of dood, dit is gelijk aan een bloedalcoholconcentratie tussen de 0.8 en 1.2 gram/liter (9 standaardglazen alcohol drinken over een tijdsperiode van ongeveer 5 uur, als man van 80 kilo). IJkpunt voor deze vergelijking is 0.1 g/l alcohol in het bloed met een relatieve verhoging van 1-3x.

Driving Under the Influence of Drugs, Alcohol and Medicines in Europe — findings from the DRUID project
S
Spirit WolfLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik heb het stuk gelezen en je hebt gelijk, toch zou ik eerder instappen bij iemand die pep heeft gedaan dan 9 glazen heeft weg getikt...het voelt tenminste veilger. Zal denk ik niet de enigste zijn.

Maar leuk artikel :grin:
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#18
ooscaar zei:
Ja en het gaat er hier om 'onder invloed zijn van amfetaminen'. Wat voor amfetamine? Meth? Hoeveel? Voordat hier veel zinnigs over gezegd kan worden, is meer onderzoek nodig. Iedereen snapt wel dat je met 20 mg amfetamine op beter functioneert dan met 9 glazen bier over 5 uur. Dat gezegd hebbende vind ik niet dat je onder invloed van wat dan ook achter het stuur moet, alleen laten we de gevolgen niet al te veel overdrijven.
Klik om te vergroten...
Yup, genoeg kanttekeningen aan zo'n uitspraak. Maar dit onderzoek is een verzameling van gegevens van ongelukken en schattingen in heel europa. Aanrader om hem eventjes door te scrollen. :wink:
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ja dat zou ik ook eerder doen, kanttekening is dan ook dat dit over de kans gaat om in een ongeluk te raken waarin je jezelf ernstig verwond of dood. Met alcohol op zullen mensen vaak veel verdedigender gaan rijden (aanname, lijkt mij) waardoor deze minder snel "ernstig verwond" raken. :)
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ja en het gaat er hier om 'onder invloed zijn van amfetaminen'. Wat voor amfetamine? Meth? Hoeveel? Voordat hier veel zinnigs over gezegd kan worden, is meer onderzoek nodig. Iedereen snapt wel dat je met 20 mg amfetamine op beter functioneert dan met 9 glazen bier over 5 uur. Dat gezegd hebbende vind ik niet dat je onder invloed van wat dan ook achter het stuur moet, alleen laten we de gevolgen niet al te veel overdrijven.

Mijn advies, doe het niet. Verder denk ik dat velen alsnog zullen rijden met pep op, maar dan is een beter advies wellicht om de extra op te letten dat je niet te hard rijdt. De extra energie kun je ook gebruiken om op al het verkeer te letten dan om de bocht nóg wat scherper in te snijden.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."