Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWiet roken is gezond voor de hersenen en effectief medicijn

Wiet roken is gezond voor de hersenen en effectief medicijn

23 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
A
ArjanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Uit experimenten op ratten blijkt dat cannabis dementie kan voorkomen. Stoffen in wiet zorgen er namelijk voor dat nieuwe hersencellen aangemaakt worden en vermindert het risico op ontstekingen die met dementie in verband worden gebracht.

Zie http://www.psychiater.nu/wiet-roken-is- ... entie.html

:stoned:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
T
TrippyShitLid
01-01-2024, 00:00
#2
Raar verhaal. Misschien dat afentoe blowen of een 'kuurtje' iets zou kunnen betekenen. Maar naar mijn gedachte wordt je van vaak blowen alleen maar vergeetachtiger. Maarja, wie weet wat die plant nog te bieden heeft :P
T
TwilightLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hm ja, ik denk precies hetzelfde als jij TrippyShit.

Wat de plant nog meer te bieden heeft benieuwd mij ook wel, in ieder geval is dit ook interessant:

Scientific proof THC kills brain tumor cells
J
J0rritLid
01-01-2024, 00:00
#4
Nieuwe hersencellen worden aangemaakt? Gast nieuwe hersencellen worden niet aangemaakt...

*ZUCHT*
F
Funky MonkeyLid
01-01-2024, 00:00
#5
^ Dat is inderdaad wat ze je op school vertelt hebben aan de hand van onderzoeken die ze tot die tijd gedaan hadden. Verder mocht dit al wel bekend zijn geweest gaat een school je natuurlijk niet vertellen dat ze door blowen wel aangemaakt kunnen worden.

Anyhow, ik heb het stukje even nagelezen en er staat inderdaad in dat THC de aanmaak van nieuwe neuronen en hersencellen opgang. Ze hebben dit echter alleen bij ratten getest en nog niet bij andere dieren (mensen zitten hier bij ingegrepen :P).
A
ArjanLid
01-01-2024, 00:00
#6
Nieuwe hersencellen worden aangemaakt? Gast nieuwe hersencellen worden niet aangemaakt...

*ZUCHT*
Klik om te vergroten...

Blijkbaar toch wel hé? Als die drie hoogleraren dat zeggen, neurologen en geleerden in de ziekte 'dementie'.

Maar misschien is de hoeveelheid ook van belang. Alcohol beschermt het hart bijvoorbeeld, maar dus niet als je 2 flessen wijn per dag drinkt.
a
azgazaLid
01-01-2024, 00:00
#7
Denk dat de dosis en manier van toedienen alles bepalend is bij dit soort dingen, maar toch is af en toe een positief onderzoek, of het nou ergens op slaat of niet, ook wel eens leuk om te lezen.
T
TwilightLid
01-01-2024, 00:00
#8
Dat klinkt altijd wel wijs, maar wat kan je verder met die wijsheid. Iedereen gebruikt wel íets. Of het nou anti-conceptie pillen zijn, wiet, asperine of opium.
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#9
De mate van het blowen door de meeste gebruikers hier zal waarschijnlijk niet positief zijn voor je hersentjes, grote aanname maar aardig aannemelijk :)
F
FlugeltjeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Er is zo ook een studie geweest waarbij ze ratten constant ghb gaven en leefden langer dan de andere ratten. Ik vind het maar vage studies
W
Wile-E-PeyoteLid
01-01-2024, 00:00
#11
Het verhaal is een beetje anders.

Doordat je steeds in "sluimer" toestand verkeerd, worden er andere gebieden in je hersenen actief. Deze heb je altijd al gehad. Maar nog geen of weinig gebruik van gemaakt. Je krijgt geen IQ van 180 door te blowen.
B
BlackRobBluntLid
01-01-2024, 00:00
#12
loadrunner zei:
Je krijgt geen IQ van 180 door te blowen.
Klik om te vergroten...

Awww, crap :( En ik maar hopen.
W
WromtraxeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Als het goed is heb ik nu heel veel hersencellen :stoned:
k
kapitein-xLid
01-01-2024, 00:00
#14
J0rrit zei:
Nieuwe hersencellen worden aangemaakt? Gast nieuwe hersencellen worden niet aangemaakt...

*ZUCHT*
Klik om te vergroten...

Google maar is op 'neurogenese.'
Sinds enkele jaren zijn er steeds meer aanwijzingen dat het (menselijk) brein in staat is om zichzelf te herstellen door de aanmaak van nieuwe cellen.

De grootste boosdoener voor het brein is stress. Stress schijnt de afbraak van hersencellen te bevorderen. Dus misschien is het zo dat als iemand af en toe is een jointje rookt, dat dan de stress afneemt en daarmee de afbraak van hersencellen. Het zou mij niet verbazen als met sport, film kijken, of muziek luisteren hetzelfde effect bereikt kan worden.
Doe wat je leuk vindt, en je blijft gezond van geest. :)
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#15
Het gezondste voor je brein zal altijd nog helemaal geen middelen gebruiken zijn
leuke sinterklaas rijm trouwens
L
Lenardius KrekelLid
01-01-2024, 00:00
#16
moet je eens effe verder kijken op die website waar dat artikel op staat... ze zijn echt full of crap.
A
ArjanLid
01-01-2024, 00:00
#17
Waarom vind je dat Lenardius Krekel?
A
AtropaLid
01-01-2024, 00:00
#18
1 keer per week puur doet wonderen. Wiet houd gezond en stimuleert.

Gebruikers die het keer op keer roken met tabak erbij, dan wordt het een duf boeltje met een 'opiaat mentaliteit' als gevolg.
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#19
Twilight zei:
Dat klinkt altijd wel wijs, maar wat kan je verder met die wijsheid. Iedereen gebruikt wel íets. Of het nou anti-conceptie pillen zijn, wiet, asperine of opium.
Klik om te vergroten...

Verder denken en kijken dan je neus lang is, iets wat jij kennelijk nog moet leren.
Wijsheid is een kracht die te weinig mensen juist gebruiken, het zijn de bouwstenen van de brug naar het leven dat ik wil leiden.
F
Flip TripLid
01-01-2024, 00:00
#20
Lenardius Krekel zei:
moet je eens effe verder kijken op die website waar dat artikel op staat... ze zijn echt full of crap.
Klik om te vergroten...

Ben ik het niet mee eens, daar staan echt veel zinnige berichten op, alleen vaak slecht vertaald. Heb jij al veel ervaring dan met de psychiatrische zorg, dat zijn echt fuckers, van de ene kant zeggen ze ja je moet geen drugs gebruiken blablabla, ze zijn ram verbaasd als je ze vertelt dat je echtwel goeie dingen uit je druggebruik hebt gehaald. Maar het eerste wat ze doen als je weer nuchter bent is je een of ander wazig pilletje geven. Oei, nee dat is gezond. Geef een verslaafde een nieuwe drug. En dan zitten ze van de ene kant te zeuren, ja dat (een of andere illegale drug) bestaat nog niet zo lang en de langdurige gevolgen ervan zijn niet te overzien, maar wel kinderen pilletjes geven wat nog geen 10 jaar op de markt is, alsof we daar de langdurige gevolgen van kennen. Wankers.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."