Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsgevolgen?

gevolgen?

21 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
w
wim666Lid
01-01-2024, 00:00
#1
hoi,
ik heb ffe een vraagje, ik smoke nu al een tijdje en het komt neer op 3x per week 2 joints, gewoon met tabak. en op internet ging ik aaltijd stoned dingen zoeken over wiet, en ik vond allemaal dingen over dat het niet schadelijk is. maar laatst ging ik weer naar me psygoloog (of hoe je dat ook schrijft) en die begon te zijkend at het wel schadelijk is enzo. en ik denk niet dat het schadelijk is maar voor de zekerheid wil ik wel aan de regelmatige stoner vragen. ben je op een negatieve manier verandert, word je er dommer van of alleen anders. alvast bedankt :wave:
A
AmaranthLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mijn psycholoog heeft er geen probleem mee dat ik blow, ook al ben ik nog jong. Dus nee, ik denk dat dit eerder een persoonlijk probleem van je psycholoog met drugs is dan een feit.
E
ExtisiLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mij heeft blowen heel veel goeds gebracht. Vroeger wist ik nooit hoe ik moest omgaan met sommige dingen, en nu reageer ik altijd heel rustig en mijn motto is: "Wat gebeurd, gebeurd."
Ook op school bijv.
Als ik iets niet snap ging ik over de zeik. Woedeaanvallen met rondzwevende spullen door de kamer waren niet zeldzaam.
Nu denk ik gewoon: "Het is gebeurd. Volgende keer beter me best doen en het weer ophalen."
En ik ga nu ook diep in op de oorzaak. Hoe komt het dat het fout ging? Kan ik dat verbeteren?
Ik ben een ander mens geworden. Nou, niet geworden...ik ben in de bloei :P

Overigens denk ik wel dat blowen schadelijk zou kunnen zijn. Als je het té vaak doet, dan merk je het direct. Je word lam, onverschillig en vergeetachtig.
Maar dat is gewoon iets wat je moet ondervinden, en je moet kijken hoe dat bij jou is.
Schadelijk, hoe bedoeld ze dat trouwens? Geestelijk of lichamelijk?
S
Shana_PLid
01-01-2024, 00:00
#4
Natuurlijk is het schadelijk, veel mensen sluiten daar hun ogen voor vind ik. Het is niet goed voor je hoofd (lui en vergeetachtig), al zeker niet voor de longen (grote hoeveelheid teer), indien je het rookt met tabak is de kans bestaande dat je ook daar aan verslaafd word, schadelijk voor de portemonnee en er zijn er allicht nog wel enkele.
Natuurlijk heeft het ook zo zen voordelen, werkt echt wel kalmerend en stressverlagend en het heeft ook wel een sociaal aspect tenzij je zo'n lonely stoner bent (crookers :) )
Het valt niet te vergelijken met harddrugs das een feit, maar schadelijk is het ongetwijfeld!!!
Je moet daar realistisch in zijn...
A
AmaranthLid
01-01-2024, 00:00
#5
Tuurlijk kan het schadelijk zijn, maar zolang je oog houdt voor wat je lichaam aangeeft kan er niet veel fout gaan. Roken doe ik sowieso al, dus dat is bij mij niet echt een issue.

Maar wat Extisi zegt merk ik ook, op dit moment ben ik heel erg aan het veranderen, groeien. Mensen die een jaar geleden met me bevriend waren, zeggen dat ik echt enorm ben veranderd. Dit zien ze niet altijd als iets positiefs, maar ik heb er zelf overzicht over en zo zie ik het wel. Het blowen heeft daar af en toe wel aan bijgedragen ja. Ook het sociale aspect ervan.
E
ExtisiLid
01-01-2024, 00:00
#6
Precies :)
A
ApeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Je kan het als zelfmedicatie gebruiken om rustig te blijfen, maar van langdurig gebruik (dus meer als 3 keer in de week 2 jointjes)
kan je rusteloos worden, niet meer kunnen slapen, schijt hebben aan alles dus je werk kwijt, van school af, maargoed het word dus ernstig bij lang en regelmatig gebruik.
Schadelijk voor je lichaam is het zeker, teer, nicotine , chemische bewerking, dus kan je beter door een puurpijpje ofzo roken, veel beter en effectiever.
w
wim666Lid
01-01-2024, 00:00
#8
skunkopaat zei:
Je kan het als zelfmedicatie gebruiken om rustig te blijfen, maar van langdurig gebruik (dus meer als 3 keer in de week 2 jointjes)
kan je rusteloos worden, niet meer kunnen slapen, schijt hebben aan alles dus je werk kwijt, van school af, maargoed het word dus ernstig bij lang en regelmatig gebruik.
Schadelijk voor je lichaam is het zeker, teer, nicotine , chemische bewerking, dus kan je beter door een puurpijpje ofzo roken, veel beter en effectiever.
Klik om te vergroten...
ok, ja ik heb wel een pijpje, maar het moet buiten en dan is een joint 100x chiller vind ik. gedoe met een kut aansteker. maar als je het vergelijk met tabak roken, dan is pure wiet roken stukken minder schadelijk tog of zie ik dat verkeerd?
m
maiskorrelLid
01-01-2024, 00:00
#9
Het "schadelijke" aan blowen vind ik vooral hoe je er door kan veranderen, iig dat is hoe ik het ervaar. Voorbeelden zijn:

- Je wordt lui, ongemotiveerd
- Je gaat er meer door liegen, ergste geval stelen
- Je wordt minder sociaal
- Je hebt moeite om nuchter ook nog te kunnen genieten
- Je wordt veel sneller geïrriteerd

Niet iedere persoon hoeft hier last van te hebben. Ook spelen de factoren verslavingsgevoeligheid en hoevaak je blowt een belangrijke rol. Het vervelende is dat die symptonen niet meteen aanwezig zijn maar langzaam er in sluipen. En dat je daardoor er niet zo snel bij stil staat.

Ik ben samen begonnen met blowen met een aantal vrienden. Waarvan een vriend van me nu in frankrijk zit af te kicken. Hij was in een periode van een jaar ontzettend veel veranderd (in negatieve zin). Ik merkte wel dat hij blowen eigenlijk meer deed om even al zijn shit te vergeten dan het gewoon voor de fun te doen. Maar dat het zo ver zou komen had ik nooit gedacht. Dit liet me nadenken en ook beseffen dat blowen niet voor iedereen is aangelegd, en dat je goed moet realiseren wat het met je doet en of het niet teveel invloed op je leven heeft. Ik ben de laatste tijd ook bezig minder te gaan blowen en om ook nuchter nog echt van het leven te kunnen genieten :P En dat gaat me vrij goed af.

Dus ik zou zeggen besef vooral goed waar je mee bezig bent en laat het niet een te grote rol spelen in je leven. :wink:
A
AmaranthLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik heb eigenlijk geen één van die dingen die jij opnoemt, ik ontwikkel meer in positieve zin, ik word volwassener, begrijp dingen beter enzovoort.
m
maiskorrelLid
01-01-2024, 00:00
#11
Het hoeft dus ook niet voor iedereen te gelden. Maar als je het mij vraagt bij de meeste mensen (die al een tijd veel blowen) wel.
E
ExtisiLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik blow al een tijd heel veel. Elke dag zowiezo.
Ik heb nergens (nog?) last van...
I
ImmortalTechLid
01-01-2024, 00:00
#13
De schadelijkheid op mentaal gebied (lui/laks worden, minder sociaal worden) is per persoon heel verschillend. Er zijn mensen, zoals een aantal die dat hier aangeven, die er juist socialer van worden en waar het school/werk er niet onder lijdt. Maar er zijn ook genoeg mensen die geen reet meer uit gaan voeren en geen motivatie meer hebben voor school of werk.

Ik weet niet of je psychiater bedoelt dat het op mentaal gebied schadelijk voor je is, maar als hij dat wel bedoelt, dan kan het zijn dat hij/zij aan de hand van je andere verhalen concludeert dat je wietgebruik bijdraagt aan je eventuele problemen(ervan uitgaand dat het een goede psychiater is).
Dat het lichamelijk niet goed voor je is (veel teer, slecht voor je longen, verslaafd aan nicotine) lijkt me logisch.
a
acidboyLid
01-01-2024, 00:00
#14
You can die.
R
RielLid
01-01-2024, 00:00
#15
wiet is een vrij krachtige hallucinogene drugs die bij veel gebruik zeer nadelige gevolgen kunnen hebben ja. jarenlang elke dag blowen vergroot de kans op schizofrenie. Paranoia en angstige gedachtes kunnen tijdens en na het gebruik optreden. bij matig gebruik en wanneer men zich goed in zijn vel voelt kan het geen kwaad.
c
croppLid
01-01-2024, 00:00
#16
Riel zei:
wiet is een vrij krachtige hallucinogene drugs die bij veel gebruik zeer nadelige gevolgen kunnen hebben ja. jarenlang elke dag blowen vergroot de kans op schizofrenie. Paranoia en angstige gedachtes kunnen tijdens en na het gebruik optreden. bij matig gebruik en wanneer men zich goed in zijn vel voelt kan het geen kwaad.
Klik om te vergroten...

daar had ik dus last van, als je af en toe blowt dan voel je je echt veel beter
D
DrippToneLid
01-01-2024, 00:00
#17
Amaranth zei:
Ik heb eigenlijk geen één van die dingen die jij opnoemt, ik ontwikkel meer in positieve zin, ik word volwassener, begrijp dingen beter enzovoort.
Klik om te vergroten...
Ik denk niet dat dat van het blowen komt, zo te horen ben je nog erg jong en zou die ontwikkeling vanzelf moeten komen en niet door toedoen van thc. :rolleyes:


THC is wel degelijk schadelijk! Niet alleen tast het je kortetermijn geheugen aan, maar als je wiet of hasj rookt is het heel slecht voor je longen. THC moet zowiezo afgebroken worden door de lever en daar is het ook niet zo heel gezond voor.
Persoonlijk als ik teveel blow dan word ik heel erg vergeet achtig, en dom als een rund.
Als ik wat minder blow dan valt dit nog wel mee, en je merkt het verschil pas helemaal als je stopt na dagelijks gebruik. Binnen 3 weken ben je dan weer een stuk helderder en kun je ook weer beter bij je verstand.
Het afgelopen half jaar blowde ik eigenlijk alleen in het weekend, en dan paar jointjes dus niet buitensporig veel. En hier voelde ik me prima bij, alleen sinds ik ben gestopt met tabak en nu dus puur rook blow ik weer veel meer. Op een of andere manier kan ik dat beter hebben dat puur roken, omdat je dan meer high word dan stoned.
i
ilyasLid
01-01-2024, 00:00
#18
cannabis is zeker schadelijk. hierboven staat zowat alles opgesomd wat er het veroorzaakt. ikzelf ben eraan "verslaafd" geweest. die verslaving zat natuurlijk tussen m'n oren. Maar pas er mee op, voor je het weet hang je heel de dag voor tv/pc stoned te wezen. Veel kan je dan niet meer schelen en school gaat achteruit. bij mij is het zover gekomen dat ik bijna met school gekapt was in mijn laatste jaar. (waar ik nu nog steeds inzit) Ik ga nu nog steeds met tegenzin naar school. Niet zoals (bijna) alle leerlingen het hebben, maar ik was/ben nu nog echt schoolmoe. Spijtig eigenlijk want ik zit nog steeds in de bloei van mijn leven en ik heb een deel ervan vergooit met cannabis. (begrijp me niet verkeert, af en toe een jointje kan geen kwaad)

sinds deze week ben ik in therapie omdat ik maandenlang slechtgehumeurd, kwaad, gefrustreed was. en vorige week ben ik geknakt als een takje. het werd me teveel, ik wist niet wat er aan me mankeerde, ik zag geen positieve kanten meer aan het leven, ik zat vast (sociaal isolement). een depressie noemen ze dat.
Na even met de therapeut gebabbeld te hebben kwamen we op mijn "verslaving" en hij wist het meteen. bijna iedereen die aan cannabis begint en het meer als af en toe gebruikt eindigt in een depressie. Soms merk je het zelf niet en soms eindig je in een instelling (-> vrij onwaarschijnlijk). Ik zit er dus netjes tussenin. cannabis heeft men gevoelens verdooft volgens hem. Ze kwamen niet meer naar buiten en stapelde zich op. die gevoelens stamde al af van toen ik 6 à 7 jaar was. Toen was ik een vrij introverte jongen waardoor mijn gevoelens zich ook opstapelden. ik ga niet vertellen wat er allemaal was gebeurt, anders word deze tekst te lang en ik heb er ook geen zin in om meer te typen.

mijn raad:
Maak niet dezelfde fout als mij door dagelijks of meerdere joints per week te roken. Doe het rustig aan. Vanaf dat je ook maar een kleinste verandering merkt aan jezelf, of als je ouders het merken, moet je even een pauze nemen en grondig nadenken over je cannabis gebruik. ik zeg het je, wat ik nu doormaak is alles behalve fijn :(
A
AmaranthLid
01-01-2024, 00:00
#19
DrippTone zei:
Amaranth zei:
Ik heb eigenlijk geen één van die dingen die jij opnoemt, ik ontwikkel meer in positieve zin, ik word volwassener, begrijp dingen beter enzovoort.
Klik om te vergroten...
Ik denk niet dat dat van het blowen komt, zo te horen ben je nog erg jong en zou die ontwikkeling vanzelf moeten komen en niet door toedoen van thc. :rolleyes:
Klik om te vergroten...
Tuurlijk, maar ik bedoelde meer dat ik op sommige momenten zeker wel merkte dat het hielp.
P
PipstothePoXLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik blow van 'sochtends tot 'savonds ongeveer 2 gram per dag jaar in jaar uit.
maiskorrel zei:
- Je wordt lui, ongemotiveerd
- Je gaat er meer door liegen, ergste geval stelen
- Je wordt minder sociaal
- Je hebt moeite om nuchter ook nog te kunnen genieten
- Je wordt veel sneller geïrriteerd
Klik om te vergroten...
Hier kan ik het enigszins mee eens zijn:
-
-
- Je wordt minder sociaal-gemotiveerd-participerend
(- Je hebt moeite om nuchter ook nog te kunnen genieten)
- Je wordt veel sneller geïrriteerd/opvliegers

Ik moet er wel bij vertellen dat deze punten mij niet beheersen, als in, ik begrijp dat ik sneller geneigd ben om.... maar daar blijft het dan bij. Ik compenseer dit dus prima en ervaar er geen last van.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."