Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWiet en depressie bij oudere

Wiet en depressie bij oudere

18 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
k
kokosmakroon900Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Zo te horen heeft zit ze aardig in de put. Eigenlijk kan het alleen maar meevallen toch? als het niks doet, weet je dat. Als het helpt is het mooi. En als het erger wordt is dat maar voor een aantal uur.
I
IwasAgabsterLid
01-01-2024, 00:00
#2
Fijn om te lezen en respect voor jou dat je je zo in hebt gezet. Klasse!
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#3
Wiet betekend niet persé dat je een up-moment krijgt hé, ik zou me heel goed kunnen voorstellen dat iemand die zich al slecht voelt zich hiermee nog veel slechter gaat voelen.

Wat zegt haar hulpverlener?
d
deepspaceLid
01-01-2024, 00:00
#4
Hallo medeforummers,

Even een gewetensvraag, wil 'm hier toch stellen. Iemand in mijn omgeving (vrouw, 76 jaar) is vorig jaar in een depressie beland. De zwaarste, het soort van: laat mij maar gaan. Is intern langdurig opgenomen geweest, heeft ECT (electro shock) behandelingen ondergaan (hebben geholpen, maar up to a point)
Psycholoog en therapie / gesprekken helpen niet "komt simpelweg niet binnen"
Na de ECT's medicatie aangepast naar -best heftige- Lithium medicatie. Gelukkig, die sloeg aan.. maar ongelukkig: had zo'n negatief effect op nieren dat na een paar weken weer gestopt werd. Nierfalen is hartkwalen, willen we ook niet.
kortom: 1,5 jaar verder, opnames, zware behandelingen, uitzichtloosheid voor haar (en familie) en gaat van kwaad tot erger.

Nu weer terug op (andere combinatie) van Lithium en bloeddrukverlagers.

En nu, na de anamnese, de vraag:
Vrouw voelt zich vlak, hulpeloos, uitzichtloos, verdrietig en is bang. Is ook vooral bang voor alles wat komen gaat en is bijzonder gespannen (geestelijk en lichamelijk)

Om die spanning weg te halen, of om haar weer een beetje fun te geven, hebben we eens in een hersenspinsel bedacht dat een space-cakje of andere soft-drugs haar wel eens weer een fijn moment zou kunnen geven. Gewoon, een moment van ontspanning, even iets leuks/anders, even op adem komen na ruim een jaar van donkerheid en triestheid.

Uiteraard ben ik genoeg ""bij" om de reguliere medicatie niet te traineren/frustreren, maar wie van jullie heeft hier ervaring mee. Of ideeën over?? ik heb niet de illusie dat het haar gaat genezen, maar gun haar echt een "up" moment.

Benieuwd naar jullie reactie!
b
benniesmittersLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik weet niet of dat wel zo'n verstandig idee is. Lithium word gebruikt als mood stabilizer, en om dan dingen gaan te gebruiken die je stemming versterken.. Maar weet daar verder niet heel vaal van af, ben geen psycholoog. Ik zou het dus afraden, en als je het toch wil doen zou ik dit overleggen met haar hulpverlener, iemand die wat meer verstand er over heeft en weet wat er in haar hoofd omgaat.
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#6
Fool zei:
Wiet betekend niet persé dat je een up-moment krijgt hé, ik zou me heel goed kunnen voorstellen dat iemand die zich al slecht voelt zich hiermee nog veel slechter gaat voelen.
Klik om te vergroten...
But then again, ze is 76, wat heeft ze te verliezen?
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#7
kokosmakroon900 zei:
Zo te horen heeft zit ze aardig in de put. Eigenlijk kan het alleen maar meevallen toch? als het niks doet, weet je dat. Als het helpt is het mooi. En als het erger wordt is dat maar voor een aantal uur.
Klik om te vergroten...
Ja, er is nog nooit iemand doorgeslagen na het roken van wiet. :rolleyes:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
Het kan zeker wel verkeerd gaan ja. Ik hoor geregeld verhalen van mensen die echt flink verkeerd gaan op wiet. Het lijkt zo moeilijk voor te stellen omdat de wiet high zo onschuldig voelt en niet zo risicovol als die van psychedelica bijvoorbeeld. Als iemand zwaar depressief is, zou ik het zelf niet aanraden.

In andere landen (bijvoorbeeld Engeland en de VS) zijn er volgens mij al klinieken waar depressieve mensen (vaak mensen die niet lang meer hebben te leven door een of andere ziekte) onder begeleiding psychedelica kunnen nemen, met spectaculaire verbeteringen als resultaat. Zoiets zou perfect zijn voor dit geval en ik denk ook een stuk beter voor het algehele welzijn dan wiet. Met wiet voel je je fijn terwijl je het rookt en that's it, waardoor je het moet blijven gebruiken en de nuchtere tijden ertussenin niet als happy (genoeg) worden ervaren.
b
benniesmittersLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mindless, deze klinieken of retraites heb je tegenwoordig ook al in nederland. Zie het laatste tijd steed op m'n tijdlijn op facebook voorbij komen. Als je een beetje googled vind je ze wel
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
O ja? Goede zaak!!

In dat geval, stuur haar daarheen zou ik zeggen. :)
B
BeeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Zelf heb ik jarenlang met PTSS gelopen en daarmee een zware depressie. En ik kan niet eens uiten hoeveel cannabis voor mij heeft gedaan om me er bovenop te helpen. Niet dat ik er afhankelijk van was, maar het bracht me op echt moeilijke avonden wel in een gemoedstoestand dat ik het allemaal wat positiever in zag dan eerder. Daarnaast biedt het ook wat meer "grip", je hebt het idee dat je dus wél invloed kan hebben op hoe je je voelt en dat is an sich al heel waardevol bij stemmingsstoornissen.

Echter is het wel belangrijk vooral in het begin een oogje in het zeil te houden. De kans op een bad trip is natuurlijk wel aanwezig bij dusdanige stoornissen, vooral als je geen ervaring hebt met deze middelen. Ik zou aanraden om te beginnen met een simpele joint en niet gelijk te eten, zodat het effect wat meer opbouwt en dat ze kan stoppen als ze het niet trekt. Het kan best overweldigend zijn als je het de eerste keer gelijk eet.
Oh ik ben trouwens psycholoog in opleiding mocht dat iets meer waarde toevoegen aan deze post :wave:
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik vraag me ook af of dit zo'n goed idee is, wiet heeft inderdaad niet alleen positieve effecten zoals anderen al aangaven. Wiet versterkt vaak de stemming, dus als iemand niet goed in zijn vel zit lijkt wiet me niet zo'n strak plan.

Ze heeft al angsten en die worden waarschijnlijk alleen maar versterkt door wiet en in dat geval is het zeker niet ontspannend.

Wellicht CBD olie proberen? Dat is niet psychoactief maar heeft wel een hoop medicinale voordelen van wiet.
d
deepspaceLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ha guys an' dolls,

Leuk om te zien, dat deze (best latige en misschien zelfs on-ethische) vraag zoveel los maakt. Tja, het idee is -of kan zijn, of wordt wellicht ooit eens in overweging genomen- om eens een wietje te proberen, wil haar niet aan mdma helpen :openmouth: .

Ik vermoed tegelijkertijd dat het bij een hersenspinsel blijft, alhoewel ik haar omgeving wel hoor opmerken dat "paddestoelen" goed effect schijnen te hebben bij tests (in het buitenland) Omgeving is niet zo into psychedelica of stimulerende middelen, on the other hand.... het gereguleerde aanbod op prescriptie, laat ook te wensen over... helaas...

Zelf ken ik het effect van wiet niet (interesseert me niet zo), maar ik hoor wel eens dat het je ontspant en relaxed. En dat is met name wat nodig is: lichamelijke en geestelijke ontspanning, stress level even weg, frustraties even weg, gespannen lichaam en geest van alle behandelingen en "ballast" even ontspannen....

Ik zal het eens opgooien bij haar behandelaren, in GGZ-klinieken hebben ze wel het nodige meegemaakt mag ik hopen! :wink:
b
benniesmittersLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ja dat zijn de goede kanten van wiet. Maar er zijn ook mindere effecten die je kan ervaren, paranoia, paniek aanvallen, lichamelijk ongemak, duizeligheid en misselijkheid. Het is niet per se onethisch, en ik raad het ook niet af omdat de vrouw in questie oud is, maar meer omdat haar hersenen op dit moment niet helemaal goed werken. Het lijkt me gewoon niet zo een goed idee om daar dan mee te klooien.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
deepspace zei:
Zelf ken ik het effect van wiet niet (interesseert me niet zo), maar ik hoor wel eens dat het je ontspant en relaxed. En dat is met name wat nodig is: lichamelijke en geestelijke ontspanning, stress level even weg, frustraties even weg, gespannen lichaam en geest van alle behandelingen en "ballast" even ontspannen....
Klik om te vergroten...
Helaas is het dus wel zo dat die ontspanning tijdelijk zal zijn met wiet. Daarna is alle stress gewoon weer terug en nu men eenmaal weet dat wiet dat voor het moment terug kan halen, zal men daar naar terug willen komen. De tijden zonder die lichamelijke en geestelijke ontspanning zullen extra benadrukt worden, omdat je nog weet hoe je kort geleden zonder die stress was. Daarom is zo'n kliniek met behandeling met psychedelica naar mijn mening een veel beter idee. Van een psychedelische ervaring word je niet simpelweg geestelijk en lichamelijk ontspannen, maar het kan je de verwondering over het leven teruggeven. Het kan net dat sprankje diepe verwondering en hoop geven, waardoor je weer wat kleur kunt beginnen te zien in de wereld. Een ervaring zal niet magisch alle problemen oplossen, maar is in staat er voor te zorgen dat je toch iets anders naar de wereld kijkt. Voor velen blijkt dat dit voldoende is om uit een depressie te komen. Aangezien psychedelica ook niet verslavend zijn, heb je dat probleem ook niet. Normaal zou ik dit niet aanraden aan iemand met een depressie, maar aangezien er nu dus klinieken voor bestaan waarin er begeleiding is bij deze ervaring, denk ik dat het een veelbelovende optie is.

Behandeling met mdma zou ik afraden voor iemand met een diepe depressie. De (eventuele) dip naderhand kan misschien averechts werken en teveel zijn.
d
deepspaceLid
01-01-2024, 00:00
#16
Psychedelibee zei:
Wellicht CBD olie proberen? Dat is niet psychoactief maar heeft wel een hoop medicinale voordelen van wiet.
Klik om te vergroten...

hi Psych,

Dank, ik heb het even opgezocht, misschien zijn dat soort middelen / supplementen wel heel interessant. Ik schat in voor de omgeving laagdrempelig genoeg (ik bedoel, ik vind "middelen" leuk, maar er moet ook nog een consensus bereikt worden, met minder "middelen-minded" mensen)
Alhoewel die zich inmiddels ook oriënteren op de vraag "wat is er nog meer op de markt".
Bedankt voor de tip, lijkt onschuldig en wellicht het proberen waard!
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik vind het nogal een risico wat je er neemt. Je kunt wel denken "Ze is 76 dus wat kan het kwaad", maar als je haar nog eens een traumatische ervaring toebrengt maak je het misschien wel nóg erger voor haar.

Oké, het kan misschien helpen.. maar je hebt ook gewoon 50% kans dat het de verkeerde kant op slaat en dat ze de controle verliest over het stoned zijn en helemaal op de bodem van de put beland.

Ik zou het risico niet durven nemen, zelfs met een professional erbij zijn dit echt instabiele plannen...

Mocht je het wel doen, laat dan vooral even hier weten hoe het verloopt. Het is wel een heel interessante kwestie.
d
deepspaceLid
01-01-2024, 00:00
#18
Goedemorgen! Ik kwam deze post nog tegen en kan gelukkig een positief en stabiel eindresultaat melden! Gelukkig hebben reguliere medicijnen (Lithium) de depressie onderdrukt en nu al bijna een jaar weer een prima en goed leven voor de -voormalige- patient. we hebben niet ge-experimenteerd met wiet of olie.

De vraag stelde ik overigens wel met een reden: als je geconfronteerd wordt met een depressie die gepaard gaat met opnames (gesloten en half gesloten) en een patient die jarenlang zo onderin het dal zit: zonder enige vooruitgang (waarbij Lithium de eerste keer ook niet werkte) ben je wel bijna verplicht om alternatieven te onderzoeken. Depression sucks. Happily ever after en jullie bedankt voor de reacties en het meedenken!
B
BeeLid
01-01-2024, 00:00
#19
Super om te horen! Depressie zuigt inderdaad big time.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."