Zelf heb ik niet volledige derealisatie/depersonalisatie ervaren met wiet, maar vrij sterke paranoia en angst/paniek bij al heel kleine hoeveelheden wiet. Al moet gezegd worden dat dit probleem bij mij destijds ontstaan was door een ALD-52 (LSD min of meer) trip te combineren met wiet. Hyperventilatie had ik ook, maar dat was al een langdurig probleem dat niet door die trip of wietgebruik is ontstaan.
Maar daar ben ik dus helemaal overheen gekomen.Geen paranoia en paniek meer. Ook geen hyperventilatie, maar zoals gezegd stond dat er min of meer los van.
Eventuele therapie, yoga en in mijn geval meditatie kunnen zeer bevorderlijk zijn voor herstel. Benzo's helpen alleen maar tijdelijk en kunnen heel makkelijk tot een verslaving leiden, maar dat weet je vast wel.
Het valt me echt op hoeveel mensen op deze manier naar dit probleem kijken. Ellenlange gesprekken heb ik hierover gehad met meerdere mensen op dit forum die derealisatie/depersonalisatie hadden opgelopen door wiet. Deze mensen dachten dat de wiet iets had veranderd in hun hersenen of chemische huishouding en dat het een kwestie was van uitvinden welk stofje dit kon rechtzetten. Ondertussen dus compleet het echte probleem negerende, door niet de nodige rust te zoeken in dus dingen als sport/beweging, yoga, meditatie, etc. Maar in plaats daarvan hele dagen op internet zoeken naar het magische stofje die hen zou gaan fiksen.
Jij klinkt wel wat doordachter dan dat (moet ook wel, met zo'n naam
![:wink:]()
) en je vraagt het je waarschijnlijk gewoon af. Maar heel veel mensen komen door die initiële derealisatie/depersonalisatie in een vicieuze cirkel van angst en doemdenken terecht. Je gelooft niet hoe groot het bord voor het hoofd is van sommigen met deze toegegeven erg nare conditie.
Dit klinkt dan weer helemaal niet wijs.
Je wilt iets positiefs, maar het is gewoon zoals
@Mezelf hierboven zegt: je zult je stressniveau omlaag moeten halen met lange termijn oplossingen. Een quick fix is er voor zover bekend niet.
Wiet voelt vaak als echte ontspanning, i know. Maar alleen eens in de zoveel tijd kan denk ik gezien worden als gezond gebruik. Als je meerdere keren per week of zelfs dagelijks wiet echt nodig hebt om het gevoel te hebben te kunnen ontspannen, dan zijn er gewoon dingen die je negeert. Dingen die uiteindelijk boven komen. Soms dus allemaal tegelijk en dan kan het dus zijn dat je systeem uit zelfbehoud zich dissocieert van zichzelf (depersonalisatie) en van de wereld (derealisatie). Een soort vervreemding dus. Dat is iets dat tijd, aandacht en vooral ontspanning nodig heeft om van te herstellen. Stug wiet door blijven gebruiken is dan het laatste wat je moet doen.