Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAngstig/teveel nadenken na het roken van wiet

Angstig/teveel nadenken na het roken van wiet

33 antwoorden
13 weergaven
18-5-2026
I
IkbeneenfietsLid
01-01-2024, 00:00
#1
De wijsheid in pacht... zei:
Olla,

O.k., Hoop Interessante interactie gaande hier.
Heb ik nog wel wat vragen. Ik blow in principe mijn
"hele" leven al. Vanaf mid-tienerschap tot op heden.
Ik val in de categorie veelste vaak en veelste veel,
en veelste lang, als je het een arts zou vragen.
Echter in mijn optiek gewoon een happy blower.

Nu ging mijn leventje best lekker tot op een zekere
hoogte. Althans, tot een jaar of 5 geleden. ik liep toen
van het één op het andere moment ook tegen die
hyperventilatie en paniekaanvallen aan. Waarschijnlijk
getriggerd door op dat moment verhoogde mate van stress.

Dat was ff een behoorlijke wake-up-call, maar ook iets
waar ik toen al meteen van baalde. Een leven lang was
cannabisgebruik voor mij m'n uitlaatklep voor zo'n beetje
alle "onprettigheden" en elke "ongewenste stress". En van
de een op de andere dag was die rustgevende factor hevig
verstoord.

Ik lees bovenstaand echt veel heel herkenbare verschijnselen
en ervaringen. Van een denkbeeldige hartaanval tot dikke
paniekaanvallen die allerlei "doom-denken" in werking zette.
Ook wordt er best zinnig advies op en neer gegeven.
Sommige lijkt echt wel uit verstandige levenservaring te
beredeneren. Maar is er echter iemand die na dit alles uiteindelijk
gewoon weer heeft verder kunnen gaan met zijn of haar leven
zoals het voor het intreden van die rotte hyperventilatie was?

Met dien verstande, zonder tussenkomst van benzo'tjes, yoga,
langdurige therapiesessies en alle (diase)pannetje en pammetjes
die je maar kan verzinnen.
En is er iemand al over uit wat er nou eigenlijk daadwerkelijk aan
stofjes of reactie binnen het lichaam dit alles te weeg brengt.

Ik blijf er gewoon bij, ik snap d'r eigenlijk helemaal niets van,
was en ben helemaal niet van plan te stoppen met blowen en
wil me er gewoon niet bij neerleggen dat dit gewoon dan maar
zo is. Dit klinkt waarschijnlijk erg star en kinderachtig, maar
eigenlijk wil gewoon m'n leven terug. Wie o wie heeft voor mij
iets positief toe te voegen?

M.v.g.

M.
Klik om te vergroten...

Heya,

Zolang je zelf niet bereid bent om te stoppen met blowen, kan niemand je echt helpen. Je wil dat mensen zeggen dat het allemaal maar goed komt maar daar ga je gewoon zelf voor moeten werken. Paniek/angst klachten na wiet gebruik is bekend en iets wat wel vaker voor komt. Soms lopen mensen een angststoornis op en is er psychiatrische hulp nodig. Dit heb ik vaak ondergaan. Maar vaak zie je dat mensen na het stoppen van wietgebruik langzaam weer terug richting relatieve ontspanning gaan. Het zal wel eerst ietsje erger worden als je toch besluit af te kicken. Ik denk niet dat het verminderen van je gebruik goed genoeg is. Gewoon ff een jaartje helemaal niks en dan ben je waarschijnlijk wel weer ok. Je zegt dat je wiet hebt gebruik om om te gaan met ongewenste stress. Maar dit is dus angst die je niet aangaat, maar weg stopt met wietgebruik. Dit bouwt op tot je klapt zoals jij nu hebt gedaan. Nu ga je die dingen uiteindelijk zonder wiet onder ogen moeten zien.

Ik snap dat ik misschien een beetje streng klink hier maar ik had het gevoel dat je dit moest horen. Succes met alles, gaat je vast lukken om dit op te lossen.

Fiets
X
XTStinoLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hallo iedereen, ik ben een jongen van 17 jaar, rond de 1.80m lang en weeg 57kg.

De eerste keer dat ik een joint heb gerookt was op mijn eind 14e, en heb het daarna eigenlijk een hele tijd niet meer gedaan.
Toen ik 16 was en in mijn examenjaar zat rookte ik zo af en toe nog wel eens een jointje in het weekend.
Nadat ik geslaagd was, had ik een lange vakantie waar ik en mijn vrienden veel avonden gingen blowen en heb daar heel veel plezier in gehad. De vakantie ging voorbij en ik ging weer meer bezig met school en zo ging ik alleen nog in het weekend roken zoals eerst.
Probleem is dat elke keer als ik nu een joint rook ik erg angstig wordt en veel ga stressen over wat andere mensen bijvoorbeeld over mij denken. Voorbeelden die langs gaan in mijn gedachten zijn dan: "Was dat raar wat ik net zei?", "Zit ik wel op een goede manier", "Dat meisje denkt sowieso raar over mij" en veel meer. Ook gaan mijn sociale skills daardoor omlaag, omdat ik continu aan het opletten ben of ik niks raars zeg. Wat me ook opvalt is dat ik erg ga trillen.
Ik dacht zelf eerst dat het lag aan de mensen waarmee ik ging blowen, maar toen ik het weer ging oppakken met één van mijn beste vrienden gebeurde precies hetzelfde.
Ik heb het nu al weer zo vaak geprobeerd, dat ik me haast niet meer kan herinneren hoe wiet eerst op een positieve manier voor mij werkte.
Ik zou toch graag willen dat ik kan zorgen dat het goede effect weer terug komt.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Wiet versterkt je gemoedstoestand van het moment.

Waarschijnlijk heb je een wat mindere ervaring gehad met wiet, en ga je nu onbewust stressen als je blowt en wordt dat uitvergroot. Kan ook zijn dat je met een beginnende angststoornis zit die dus wordt uitvergroot als je blowt, al dan niet getriggerd door blowen. Of er is iets gebeurd wat je zelfvertrouwen heeft aangetast en wordt uitvergroot na wietgebruik. In die hoek moet je het in ieder geval gaan zoeken.

Tja, je niet druk maken en gewoon schijt hebben aan wat anderen van je denken is de oplossing, maar dat heb je niet helemaal in de hand want een gedeelte is onbewust en heb je zo goed als geen invloed op.

Succes met het weer vinden van positieve blowervaring.
X
XTStinoLid
01-01-2024, 00:00
#4
acht.zes zei:
Wiet versterkt je gemoedstoestand van het moment.

Waarschijnlijk heb je een wat mindere ervaring gehad met wiet, en ga je nu onbewust stressen als je blowt en wordt dat uitvergroot. Kan ook zijn dat je met een beginnende angststoornis zit die dus wordt uitvergroot als je blowt, al dan niet getriggerd door blowen. Of er is iets gebeurd wat je zelfvertrouwen heeft aangetast en wordt uitvergroot na wietgebruik. In die hoek moet je het in ieder geval gaan zoeken.

Tja, je niet druk maken en gewoon schijt hebben aan wat anderen van je denken is de oplossing, maar dat heb je niet helemaal in de hand want een gedeelte is onbewust en heb je zo goed als geen invloed op.

Succes met het weer vinden van positieve blowervaring.
Klik om te vergroten...

Dankjewel voor je reactie.
Heb je nog tips over hoe ik kan regelen dat ik schijt aan andermans mening over mij kan krijgen.
Ik denk zelf namelijk dat mijn zelfvertrouwen is aangetast een tijd geleden en zou dat graag willen oplossen.
E
Eve's dropLid
01-01-2024, 00:00
#5
Embrace yourself!!


Probeer je niet van de wijs te brengen over wat menschen van je denken! En wat 8.6 zegt is uiteraard zo klaar als een klontje en hierbij ook te zoeken in je onzekerheid die je hebt over hoe mensen over je denken!

Who cares dude! Iedereen is mooi en heeft recht op een mooi bestaan. We worden teveel omringd met artificial perfection en daarbij verliezen we ons eigen zelfverzekerdheid... probeer maar eens dat gevoel los te laten wat mensen van je denken en vanzelf dunt het vaste kliekje uit en blijft de echte klik met de juiste personen die bij je passen zodat jij jezelf kunt zijn in vol ornaat!
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#6
@XTStino
Poeh, daar zeg je me wat.

Ik denk dat een positieve instelling naar jezelf en anderen toe wel kan meewerken, geef jezelf bijvoorbeeld een schouderklopje als je iets goed gedaan hebt, en zie dingen die fout gaan als een ervaring waar je van kan leren bijvoorbeeld. Dan stijgt je eigenwaarde en daarmee ook je zelfvertrouwen. Dat soort dingen. Zo had ik bijvoorbeeld altijd de neiging om complimenten te bagatelliseren tot een wijs iemand mij vertelde dat dit niet goed voor je zelfvertrouwen was en je juist blij moest zijn met een compliment. Ook kleine details als recht lopen en naar voren kijken in plaats van gebogen naar de grond kijken bijvoorbeeld. En als je lekker in je vel zit, probeer dat uit te stralen, groet mensen op straat en maak een praatje met de cassiere of iemand die achter je staat in de rij bij de kassa.
Wat @Eve's drop óok al zegt, niet iedereen past bij je, sommige mensen vreten energie en halen je alleen maar naar beneden terwijl anderen met wie je een klik hebt je juist energie geven, misschien is het wel tijd om bepaalde mensen in je leven wat meer op afstand te houden en de banden aan te halen met hen die je wel liggen.

Er zijn wel boeken vol met dat soort hulpmiddelen en handvaten en als je googled op zelfvertrouwen verbeteren zal je ook wel wat goeie tips vinden denk ik.

Succes in ieder geval!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
XTStino zei:
Heb je nog tips over hoe ik kan regelen dat ik schijt aan andermans mening over mij kan krijgen.
Klik om te vergroten...
Ik heb in mijn leven veel geworsteld met dit zelfde (geven om wat anderen van mij denken). Zoals je zelf ook weet is het niet altijd zo makkelijk als 'gewoon niet geven om wat anderen van je denken'. Aan de ene kant wel, maar toch ook weer niet (je weet vast wat ik bedoel).

Iets wat echt goed helpt, is je realiseren dat anderen niet geven om wat jij doet. Niet echt. Mensen lopen niet rond denkend aan jou en wat er mis met je is. Omdat ze het te druk met zichzelf hebben. Waarom? Omdat we dat zelf ook doen. Als ik bijvoorbeeld een rare snuiter op straat zie, dan denk ik daar wat van en daarna vergeet ik dat. Omdat het me niet interesseert. Andersom is dat hetzelfde. Iedereen is in hoofdzaak alleen met zichzelf bezig.

Iedereen zal een oordeel hebben over een ander, positief of negatief. Daar doe je niets aan. Maar het zijn voornamelijk wijzelf die onszelf blijven veroordelen. Waarom? Omdat we geven om wat we van onszelf denken. En als we denken dat om positief over onszelf te kunnen denken, eerst anderen positief over ons moeten denken, dan saboteren we onszelf. Fuck it wat anderen over ons denken. De enige wiens acceptatie je nodig hebt, is jezelf.

Maar als je wat vastzit in zo'n negatief zelfbeeld, dan kan dit alles wel wat oefening vereisen. Tenminste, dat is mijn ervaring hiermee. Blijf er naar terugkomen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
daoist zei:
Probeer eens een goede haze. AMG is mijn favoriet, niet te sterk, enorm vrolijk gevoel, creatief, uplifting, motiverend etc. Volgens mij kan daar gewoon niets mee fout gaan want alles aan die wiet is gewoon super positief en je lacht overal om en maakt grapjes met iedereen.
Klik om te vergroten...
AMG haze is een van de sterkste wietsoorten die er is: 22% thc.

Edit: om hier even op terug te komen: 1 van de sterkste haze soorten. Excuses. Al is 22% alsnog vrij hoog.

Het spul is sterk, maar wel heel fijn. :) Tenminste, dat wat ik had gekocht als AMG haze. Al had ik na een tijdje het te gebruiken ook wel weer zin in een wat meer gebalanceerde soort, die iets minder cerebraal was.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
Check ook deze relevante en briljante video hierover:

X
XTStinoLid
01-01-2024, 00:00
#10
Heel erg bedankt voor de reactie's!
Ik ga de tips van jullie is proberen en kijken of dat gaat werken.
Als ik een joint heb gerookt heb ik ook inderdaad het gevoel alsof iedereen op mij let, ik ga in mijn hoofd houden dat dit eigenlijk helemaal niet waar is.

Ik laat jullie weten hoe het is gegaan,
X
XTStinoLid
01-01-2024, 00:00
#11
Undercover Buster zei:
Niets ter minachting naar alle andere reacties hoor, heb ze ook niet echt gelezen.
Maar wat ik zo lees in jouw topic en vraag,
Dan denk ik meteen van waarom zou je blowen?
Waarom wil je dat?

Hoe ik het zo even vluchtig lees op de vroege ochtend heb ik het idee dat blowen jouw niet een goed bevoel geeft?
Het brengt je niets positiefs?

Waarom zou je dan blowen?
Het is de bedoeling dat je het leuk vind, maar dat is bij jouw niet het geval toch?

Dus waarom zou je dan blowen? Nuchter heb je het voor zover ik het zie meer naar je zin?
Dan heb je niet die gedachtens? Of wel?

Ik probeer het te begrijpen maar ik snap niet goed waarom je zou willen blowen als het je geen goed gevoel geeft?
Klik om te vergroten...

Blowen heeft mij een tijd terug hele goede ervaringen gegeven en heb daar nog steeds goede herinneringen aan.

Ik denk in het algemeen al veel na, maar niet op een mate dat het mij stoort in het dagelijks leven, als ik nu een joint rook is dat wel het geval.
Het zou gewoon mooi zijn als ik dat oude gevoel weer terug zou kunnen krijgen.
U
Undercover BusterLid
01-01-2024, 00:00
#12
XTStino zei:
Hallo iedereen, ik ben een jongen van 17 jaar, rond de 1.80m lang en weeg 57kg.

De eerste keer dat ik een joint heb gerookt was op mijn eind 14e, en heb het daarna eigenlijk een hele tijd niet meer gedaan.
Toen ik 16 was en in mijn examenjaar zat rookte ik zo af en toe nog wel eens een jointje in het weekend.
Nadat ik geslaagd was, had ik een lange vakantie waar ik en mijn vrienden veel avonden gingen blowen en heb daar heel veel plezier in gehad. De vakantie ging voorbij en ik ging weer meer bezig met school en zo ging ik alleen nog in het weekend roken zoals eerst.
Probleem is dat elke keer als ik nu een joint rook ik erg angstig wordt en veel ga stressen over wat andere mensen bijvoorbeeld over mij denken. Voorbeelden die langs gaan in mijn gedachten zijn dan: "Was dat raar wat ik net zei?", "Zit ik wel op een goede manier", "Dat meisje denkt sowieso raar over mij" en veel meer. Ook gaan mijn sociale skills daardoor omlaag, omdat ik continu aan het opletten ben of ik niks raars zeg. Wat me ook opvalt is dat ik erg ga trillen.
Ik dacht zelf eerst dat het lag aan de mensen waarmee ik ging blowen, maar toen ik het weer ging oppakken met één van mijn beste vrienden gebeurde precies hetzelfde.
Ik heb het nu al weer zo vaak geprobeerd, dat ik me haast niet meer kan herinneren hoe wiet eerst op een positieve manier voor mij werkte.
Ik zou toch graag willen dat ik kan zorgen dat het goede effect weer terug komt.
Klik om te vergroten...

Niets ter minachting naar alle andere reacties hoor, heb ze ook niet echt gelezen.
Maar wat ik zo lees in jouw topic en vraag,
Dan denk ik meteen van waarom zou je blowen?
Waarom wil je dat?

Hoe ik het zo even vluchtig lees op de vroege ochtend heb ik het idee dat blowen jouw niet een goed bevoel geeft?
Het brengt je niets positiefs?

Waarom zou je dan blowen?
Het is de bedoeling dat je het leuk vind, maar dat is bij jouw niet het geval toch?

Dus waarom zou je dan blowen? Nuchter heb je het voor zover ik het zie meer naar je zin?
Dan heb je niet die gedachtens? Of wel?

Ik probeer het te begrijpen maar ik snap niet goed waarom je zou willen blowen als het je geen goed gevoel geeft?
E
Eve's dropLid
01-01-2024, 00:00
#13
In het kort.

Hij vond het erg leuk in de beginfase en wilde dat gevoel weer oprakelen maar krijgt er nu paranoïde gevoelens van en vraagt hier of daar mee om te gaan is.

Hij heeft daar wat handvaten voor gekregen en geeft het nog een kans en werkt dat niet dan zal hij er absoluut niet mee doorgaan. Maar na een keer een vervelend bij-effect van het blowen hoef je natuurlijk niet direct de handdoek in de ring te gooien en zeker niet wanneer je er in het begin leuke ervaringen mee hebt gehad toch?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
Het is een veelvoorkomend iets. Mensen gebruiken een tijd probleemloos wiet, maar krijgen dan ineens paranoia klachten tijdens gebruik.

Heb het ook een tijdje ervaren, maar dat kwam voornamelijk door een bad trip op LSD (+ wiet). Door mijn angsten te confronteren (nuchter, gaan zitten en voelen wat er in mij omgaat, zo'n half jaar lang), is die paranoia helemaal weggegaan. Ik denk dat wiet psychedelische kwaliteiten heeft, waardoor het dingen in ons omhoog haalt die we normaliter min of meer succesvol weten te onderdrukken. Kan het zijn dat er dingen spelen die je onderdrukt? Want dat onderdrukken werkt dus niet als je aan middelen gaat die in mindere of meerdere mate psychedelisch werken.

Edit:

Om hier nog aan toe te voegen. Ik denk dat je met regelmatig wietgebruik sowieso dingen gaat onderdrukken. Zelfs met 1x per week. In plaats van te voelen wat er in je om gaat, heb je bijvoorbeeld wekelijks je relax avondje waarop je al je wekelijkse stress, alle dingen die je dan even niet wilt voelen onder een comfortabel zacht dekentje schuift en daar op gaat liggen. Kun je nagaan wat dagelijks wiet gebruiken dan doet. Onderschat niet hoe je jezelf kunt opzadelen met een hoop ongemakkelijke gevoelens die net onder de oppervlakte liggen, maar zeker niet verdwenen zijn. Vandaar ook dat ik (onder andere) om deze reden een paar maanden geleden ben gestopt met wiet om mezelf niet die mogelijkheid meer te geven om dat te doen. Denk dat het voornamelijk ook hierom is waarom mensen na een tijd van wietgebruik pas deze klachten ondervinden. De onderdrukte shit moet eerst opbouwen, voordat het echt naar buiten moet komen. En wiet is een beetje een aparte categorie drugs. Het is een downer (het aspect dat ervoor zorgt dat je dingen kunt onderdrukken), kan ook een upper zijn en is daarnaast vaak ook nog licht psychedelisch...
W
WoezoeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Is typische wiet paranoia. Heb ik vrij vaak en dat betekent dat je gewoon in de verkeerde setting zit.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
Woezoe zei:
Is typische wiet paranoia. Heb ik vrij vaak en dat betekent dat je gewoon in de verkeerde setting zit.
Klik om te vergroten...
In de meeste gevallen is het eerder een mindset iets denk ik. Hoe het intern met je zit.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#17
@Mindless
Hoe kun je uberhaupt een mindset hebben als je @Mindless bent? :upsidedown:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
acht.zes zei:
@Mindless
Hoe kun je uberhaupt een mindset hebben als je @Mindless bent? :upsidedown:
Klik om te vergroten...
'Mindless' is mijn streven. Lukt me lang niet altijd. :wink:
U
Undercover BusterLid
01-01-2024, 00:00
#19
XTStino zei:
Blowen heeft mij een tijd terug hele goede ervaringen gegeven en heb daar nog steeds goede herinneringen aan.

Ik denk in het algemeen al veel na, maar niet op een mate dat het mij stoort in het dagelijks leven, als ik nu een joint rook is dat wel het geval.
Het zou gewoon mooi zijn als ik dat oude gevoel weer terug zou kunnen krijgen.
Klik om te vergroten...

Misschien is dat niet voor jouw weggelegd hoe jammer je dat ook vind.
Ik weet mensen die blowden en ervan genoten en ineens jaren later op de IC kwamen na het roken van een joint.
Ik zou zeggen probeer je genot te vinden als nuchter persoon hoe saai dat ook lijkt te zijn.
Je mist echt niets uiteindelijk hoor.
Blowen leuk, van soms naar dagelijks, van dagelijks naar niet meer zonder joint kunnen slapen.
Ik zou zeggen omarm het. Uiteindelijk bespaard het je een hoop geld en ook eventuele psychische problemen zoals slaapstoornis.
X
XTStinoLid
01-01-2024, 00:00
#20
Iedereen nogmaals bedankt voor de reactie’s, ik heb het roken van wiet gewoon opgegeven sowieso voor de komende tijd.
Ik doe nog wel eens in de zoveel tijd een keer MDMA op een dosis die goed is op mijn lichaamsgewicht.

Nu heb ik nog wel een andere vraag.
Ik vroeg me af of ik andere psychedelics wel zou kunnen proberen, misschien eerst op een lage dosis.
Zulke dingen lijken me wel leuk maar veel vrienden van mij zeggen dat ik het niet zou moeten proberen als ik al slecht ga op wiet.

De psychedelics waar mijn interesse naar uit gaan zijn: 2cb, truffels en lsd.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."