Ik zou zeggen spaar even door en koop iets goeds, zoals
http://www.g-tools.nl/ned/specsg400mini.html voor maar 895 euro. Dus maar 295 meer en dan heb je wel een betere kast. Of deze
http://www.g-tools.nl/ned/specsg400combi.html voor de moederplant, voor stekken en de afbloei.
Daarnaast is op internet zoveel te vinden over het kweken. Je krijgt hem pas in mei, dus nog genoeg tijd om alles uit te zoeken. Bij voornoemde link zijn de specificatie´s gewoon genoemd en doe je voordeel ermee.
afmetingen (hxbxd): 176 x 118 x 78 cm
vermogen ruimte 1 voor moederplant: 110W duo fluor groeilamp
vermogen ruimte 2 voor stekken: 36W TL kleur 33
vermogen afbloeiruimte 3: 400W HPS
ventilator: systemair RVK 125A1 - 225M3 per uur
filter: capaciteit 300m3
transformator: ELT 400W compact
lamp: philips son T plus 400W
relais: omron 40A
schakelklok: 2 x graesslin type analoog
inclusief propagator voor stekken ruimte
Om goed de warmte af te kunnen voeren moet je eerst weten hoeveel lucht je moet afvoeren. De lucht in je ruimte moet minimaal 20 keer per uur worden vervest om voldoende co2 in je ruimte te krijgen voor een goede planten groei. Daarnaast is temperatuur ook erg belangrijk. Een koolstoffilter, afzuiging en de invoer bereken je door eerst uit te rekenen hoeveel lucht je elke keer moet afvoeren. Volgens mij heb je bij een 400 watt 300m3 afzuiging nodig. (minder is ook goed).
300m3 afzuiging 70% daar van voor de lucht inlaat is dan 210m3. Je koolstoffilter moet 130% van je afzuiger zijn ongeveer. Dus bij een afzuiger van 300m3 een filter van 390m3, maar verbeter me maar als ik het mis heb. Dus respectievelijk 300, 200 en 400 afgerond.
Als je dit aan houd zit je altijd goed, het lijkt veel maar je kan beter teveel aan afzuiging hebben dan te weinig het scheelt ook in geluids overlast omdat je niet altijd op 100% hoeft te draaien. Alle factoren die betrekking hebben op de afzuiging moeten mee berekend worden. Het vermogen, dat op de meeste ventilatoren staat is het vrij uitblazend vermogen, dus zonder enige obstructie. Elke bocht in het afvoerkanaal, elke ribbel in een flexibele afzuigslang, een koolstoffilter etc zorgt voor een verhoogde weerstand en die beinvloed het vermogen van de ventilator negatief.
Zorg er voor dat de inlaatopening niet te klein is, zodat er altijd voldoende CO2 rijke lucht naar binnen kan vloeien. Als je hier problemen mee verwacht dan kan je op de inlaatopening een extra inlaatventilator zetten. Deze moet dan wel een iets kleiner vermogen hebben dan de afzuigventilator. Als je dat niet doet, maak je een hogedruk klimaat, wat op zich geen ramp is. Maar de geurtjes kunnen dan wel door de muren, vloeren en plafond heen dringen, waardoor je problemen met de gebruikers van aanpalende ruimten kunt krijgen.
Maar goed ik weet niet precies welk nut het heeft zo´n tent. Is die eigenlijk lucht en licht dicht? Ik mag toch aannemen van wel. Daarnaast hoe groot is de opening eigenlijk. Als je een afzuiging ophangt en die tent is niet luchtdicht, heeft het eigenlijk niet veel nut. Het is dan moeilijk te berekenen omdat je meer bijkomende factoren hebt die je moet meenemen. Het enige nut dat ik zie is dat je de planten ergens neer kunt zetten en uit het zicht staan. Maar heb je ook nagedacht over de geur en zo?
Ik denk dat jij helemaal geen professioneel advies nodig hebt en dat als je even gaat zoeken je het antwoord zelf kunt vinden. Of loop eens langs de growschop. Bij zo´n tent is meestal aangegeven wat je nodig hebt. Ik denk dat voor een 400W je best 265m3 kunt gebruiken. Ik vind het alleen jammer dat je zelf niet de moeite neemt om dat te onderzoeken. Het gaat niet direct om bij 400W zoveel afzuiging te vinden, maar eerder om het totaal plaatje.