#1
Ketamine is een gedeeltelijk anasteticum met psychedelische en dissociatieve eigenschappen en je wilt dit gebruiken voor je autisme? Niet doen man. Echt een kut plan.
Zelfmedicatie met drugs enonderliggende problematiek zoals autisme is een zeer slecht idee en ik kan het je van harte afraden. Dit soort experimentjes lopen vaak verkeerd af, met ernstige gevolgen.Ik heb recentelijk de diagnose gekregen van autisme. Maar zelfs hiervoor had ik al gemerkt dat psychedelica als paddo's en (1P-)LSD ervoor zorgden dat bepaalde scherpe kantjes van mijn gevoelens, waarnemingen en gedrag afgevijld weren.
Nu lees ik her en der aanwijzingen dat Ketamine ook zeer nuttig zou zijn voor autisme. Zo is er een mooie case report te lezen:
Vooral het stukje waarin de man empathie vertoonde voor zijn omgeving maakte in mij iets los. Ik was naar drugs als MDMA en 2C-B aan het zoeken om dit ergens te ervaren, maar ketamine wil ik ook zeker overwegen. Ook al is ketamine niet zo onschuldig als beide andere die ik zoek.
Mocht iemand ervaringen hebben met zelfmedicatie met ketamine voor autisme, ik zou je dankbaar zijn.
Hoezo?Zelfmedicatie met drugs enonderliggende problematiek zoals autisme is een zeer slecht idee en ik kan het je van harte afraden. Dit soort experimentjes lopen vaak verkeerd af, met ernstige gevolgen.
Rijd ze dan maar...Psychedelicia is niet verslavend, keta wel en je kan er ook enorme blaas problemen van krijgen. Het wordt wel gebruikt maar dan bij heftige pijn dat je aan een keta infuus gaat. Je kan beter met je autisme leren omgaan wat het voor je betekend en wat je moet doen bij overprikkeling en wat dan ook. Zoek passende zorg als je behoefte hebt aan structuur, duidelijkheid en verwerking van prikkels. enzovoort ik moet de trein halen.
Je bent aan het vissen naar goedkeuring maar iedereen hier zal je vertellen dan zelfmedicatie met harddrugs zoals ketamine en mdma een slecht plan is.Rijd ze dan maar...
Begrijp me niet verkeerd, maar ik ben al meer dan 3 jaar aan het leren omgaan met autisme. Elke 2 weken zit ik bij mijn therapeute, ik heb een psychiater en doe daarbij heel wat alternatieve dingen zoals lichaamswerk en sjamanistische ceremonies. Waarom doet iedereen of ik verleden week mijn diagnose heb gekregen en ik me dan als eerste mogelijkheid direct op de ketamine stort zonder eerst andere wegen te bewandelen? Ik weet al 28 jaar dat er iets anders is aan mij en nooit de vinger op kunnen leggen, wel altijd tegen muren opgelopen.
Begrijp me niet verkeerd, maar dit soort betutteling heb ik ook ervaren bij mijn echtgenote, mijn psychiater en psychologe, iedereen vond het risky om met truffels te beginnen (want drugs!), tot mijn echtgenote moest toegeven dat ik opeens heel positief in het leven stond en de psychiater op den duur MIJN tijd bij hem gebruikte om info los te weken over mijn ervaringen ipv mijn thema's te bespreken. Het is allemaal wel goed bedoeld, dat weet ik wel, ook van jullie. En ik weet dat MDMA en Ketamine wat gevaarlijker zijn dan psychedelica.
Ik geloof ook niet dat deze producten mij zullen helpen door ze gewoon te nemen. Ik besef dat goede chair side therapie bij bvb MDMA heel belangrijk is. Mensen als Kim Kuypers staan te popelen om hiermee aan de slag te gaan, maar voorlopig kan dit nog niet legaal.
En Ketamine? Tsja, dat weet ik pas van gisteren. Geen idee of het iets is of niet en in welke context het moet gebruikt worden. Maar, en ik hoop dat ik niet te arrogant klink, dat afschrijven met "pas op hé, het is druuuugs!", dat gaat niet meer werken na 3 jaar aanmodderen met klassieke therapie. Ik zou graag het debat voeren op een niet-betuttelende wijze en het kan best zijn dat de conclusie daarvan is dat er gewoon te weinig wetenschappelijk bewijs is om dit als ernstige piste te beschouwen.
Dus kunnen we?
Nee, dat doet mij niks. Je bepaalt uiteindelijk zelf wat je doet. Een medische achtergrond zegt niks in dit geval.Stelt het je gerust dat ik een medische achtergrond heb?
Neen, echt niet. Ik ben aan het vissen naar ervaringen.Je bent aan het vissen naar goedkeuring maar iedereen hier zal je vertellen dan zelfmedicatie met harddrugs zoals ketamine en mdma een slecht plan is.
Dit vind ik alleszins iets om rekening mee te houden. Eerlijk gezegd heb ik daar ook geen zin in omdat ik nogal verslavingsgevoelig ben (alcohol moet ik mee oppassen en gamen mag ik dus levenslang nooit meer doen).Met ketamine bouw je heel snel tolerantie en afhankelijkheid op, wat het zeer ongeschikt maakt om zelf mee te rotzooien als medicatie. Veel mensen kunnen er recreatief al niet mee omgaan.
www.psychedelicassistedtherapysummit.com
Deze onderzoeken vinden plaats in een gecontroleerde omgeving en de deelnemers worden uitzonderlijk goed in de gaten gehouden. Dat kun niet nabootsen in je eentje.Neen, echt niet. Ik ben aan het vissen naar ervaringen.
Dit vind ik alleszins iets om rekening mee te houden. Eerlijk gezegd heb ik daar ook geen zin in omdat ik nogal verslavingsgevoelig ben (alcohol moet ik mee oppassen en gamen mag ik dus levenslang nooit meer doen).
Ik ben dan ook wat dieper gaan graven:
![]()
Brief Report: Intranasal Ketamine in Adolescents and Young Adults with Autism Spectrum Disorder-Initial Results of a Randomized, Controlled, Crossover, Pilot Study - PubMed
Dysregulation of glutamate neurotransmission plays a critical role in autism spectrum disorder (ASD) pathophysiology and is a primary target for core deficit research treatment trials. The mechanism of action of ketamine has striking overlap with the theory of ASD as a disorder of synaptic...pubmed.ncbi.nlm.nih.gov
Dit is een RCT, wat al wat meer bewijstlast heeft dan een case report. Steekproef is klein, 21 personen, maar er was geen significant verschil pre- en post. Dat vond ik niet zo leuk om te lezen.
Dit artikel bespreekt dan weer amper 4 personen, met goed resultaat, maar met een enorme bias door andere medicatie (haloperidol en triazolam).
Ik voel ook wel aan dat mijn enthousiasme van gisteren niet echt gerechtvaardigd was.
Lijkt mij na een ochtendje literatuur doornemen ook het beste.Deze onderzoeken vinden plaats in een gecontroleerde omgeving en de deelnemers worden uitzonderlijk goed in de gaten gehouden. Dat kun niet nabootsen in je eentje.
Als je gevoelig bent voor verslavingen zou ik dit plan al helemaal uit je hoofd zetten.
Ik heb ooit de diagnose van Asperger gekregen, en ik kan je zeggen dat je wel degelijk grote vooruitgang kan maken op vlak van sociale angst en dergelijke. Misschien heb je het gevoel dat er meer in je zit, en dat je echt verlangt naar sociaal contact maar dat op een of andere manier iets je tegenhoudt. Laat dit dan je drijfveer zijn. Als je je geroepen voelt om met een bepaald middel te experimenteren, doe dit dan. Het belangrijkste is de intentie achter je druggebruik: Doe je het om tijdelijk symptomen te verlichten, of wil je iets over jezelf leren? Doe niet het eerste, doe wel het laatste!Niet per sé, neen, maar ik heb zo zoetjesaan genoeg van aan te modderen. Ik weet dat autisme niet echt een ziekte is en er geen "kuur" voor bestaat, maar ik begin wel redelijk wanhopig te worden. Mijn therapeute zegt dat ik toch ooit ga moeten aanvaarden dat ik nooit de meest boeiende conversaties zal voeren, dat ik nooit een knuffelkonijn zal worden en dat parties nooit mijn ding zullen zijn. Probleem is dat dit wel van mij verwacht wordt op een of andere manier.
Paddo's microdosen helpt wel een beetje hoor. Maar dat is behoorlijk veilig. Heb trouwens besloten om zelfs geen MDMA te gebruiken zonder degelijke begeleiding.
Paddo's microdosen is idd beter. Vind het rot voor je dat je er mee struggled dat je moeilijk contact kan maken. Mischien kan je jezelf trucjes aanleren om gesprekken aan te gaan. Ik ken aardig wat autisten die zo beter met sociale situaties om kunnen gaan. Wens je het beste toe. Autisten zijn cool 💪🏻👍🏻💯Niet per sé, neen, maar ik heb zo zoetjesaan genoeg van aan te modderen. Ik weet dat autisme niet echt een ziekte is en er geen "kuur" voor bestaat, maar ik begin wel redelijk wanhopig te worden. Mijn therapeute zegt dat ik toch ooit ga moeten aanvaarden dat ik nooit de meest boeiende conversaties zal voeren, dat ik nooit een knuffelkonijn zal worden en dat parties nooit mijn ding zullen zijn. Probleem is dat dit wel van mij verwacht wordt op een of andere manier.
Paddo's microdosen helpt wel een beetje hoor. Maar dat is behoorlijk veilig. Heb trouwens besloten om zelfs geen MDMA te gebruiken zonder degelijke begeleiding.
Als ze dat echt zo gezegd heeft dan vind ik dat heel erg bizar. Dat slaat nergens op, want een gesprek voor je (meestal) met andere mensen en als je dan te maken hebt met mensen die hetzelfde boeiend vinden als jij, dan heb je dus een boeiend gesprek, zo simpel als dat. Misschien dat je hele specifieke interesses hebt die anderen vaak niet delen, maar dan is het gewoon een kwestie van jezelf omringen met de juiste mensen (en dat kan veel tijd kosten, maar die tijd is het waard, want mensen die bij je passen die zijn er gegarandeerd). Ik heb zelf ook ASS en ik vind het gros van de mensen die ik in mijn leven gesproken heb vind ik echt waanzinnig saai, dus heb ik ervoor gekozen om alleen de mensen in mijn leven te houden waar ik daadwerkelijk goed mee klik en waar ik dus echt boeiende, leerzame gesprekken mee kan houden. Ik vertik het echt om me nog aan te blijven passen aan "normale" mensen, dat heb ik namelijk al bijna mijn hele leven moeten doen. Me blijven aanpassen zuigt echt alle energie en levenslust uit me, dus waarom zou ik dat nog doen?Niet per sé, neen, maar ik heb zo zoetjesaan genoeg van aan te modderen. Ik weet dat autisme niet echt een ziekte is en er geen "kuur" voor bestaat, maar ik begin wel redelijk wanhopig te worden. Mijn therapeute zegt dat ik toch ooit ga moeten aanvaarden dat ik nooit de meest boeiende conversaties zal voeren, dat ik nooit een knuffelkonijn zal worden en dat parties nooit mijn ding zullen zijn. Probleem is dat dit wel van mij verwacht wordt op een of andere manier.
Paddo's microdosen helpt wel een beetje hoor. Maar dat is behoorlijk veilig. Heb trouwens besloten om zelfs geen MDMA te gebruiken zonder degelijke begeleiding.
Er bestaat 'gewoon' medicatie voor autisme. 'De medische praktijk' wat valt daar onder volgens jou?Ook kan ik je aanraden verder te kijken naar andere diagnoses als je meer hulp wilt vanuit de staat/medische wereld. Het is waar dat er voor autisme geen meds bestaan. Maar dat is omdat de medische praktijk achterloopt op de medische wetenschap. Ik ken veel auti's die bijv. heel veel baat hebben bii adhd meds (omdat de neurologische problemen simpelweg zeer, zeer vergelijkbaar zijn).
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."