Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAutisme en drugs.

Autisme en drugs.

99 antwoorden
19 weergaven
18-5-2026
E
EendagsvliegLid
01-01-2024, 00:00
#1
TrippyShit zei:
Ik heb zelf een lichte vorm van pdd-nos (geen/weinig sociale problemen, meer andere dingetjes ofzo) en vooral bij pdd-nos, maar elke vorm van autisme in het algemeen wel denk ik, verschillen kenmerken zo verschrikkelijk erg van persoon tot persoon weet ik uit eigen ervaring. Ik kan me bij het stereotype autist best voorstellen dat ze veel drugs soorten afraden. Maar uiteindelijk verschilt dit gewoon, net zoals bij mensen zonder autisme, gewoon van persoon tot persoon. Dat hier veel mensen met een vorm van autisme zijn ligt denk ik ook aan het feit dat je het labeltje, met name pdd-nos, tegenwoordig ook wel redelijk snel opgeplakt krijgt. Als je uit de lijst van 12punten 1a2 punten hebt en iets van ad(hd) krijg je al snel de diagnose. Of het toeval is.. Idontknow, vind het wel een intressante vraag eigenlijk :P
Klik om te vergroten...
Simpel: onbalans in chemische huishouding = zoektocht naar balans in chemische huishouding. Zo ontstaat dus "zelfmedicatie", en dat kan op verschillende manieren gebeuren: lelijke vrouwen verkrachten, overmatig midazolam gebruik, gokkasten verneuken, veel koolhydraten vreten, overmatig sporten, op oude vrouwen jagen, amfetamine snuiven, waardevolle bezitten van mensen afpakken, negers, joden, crhistenhonden en moslims in brand steken, orgasmes beleven onder invloed van THC,junkies en zwervers martelen, zwakke mensen kapot schieten en aids bezorgen, anabolen gebruikende vechtsporters kapot trappen, verkrachters aan stukken snijden, de koran begraven in een progressieve moslim, de kruis vastnaaien aan een oor van een christenhond, slechte mensen in brand steken, russisch roulette spelen met een revolver, lsd vreten en door een drukke stad lopen, vrouwenhandelaren vol stoppen met stenen, ofzoiets,,,
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#2
Oke dan komt nu mijn ervaring ermee. Ik heb het syndroom van asperger. Het is ontdekt toen ik 23 was en had me eigen diagnose goed gegokt voordat ik de uitslag had. Vonden ze al opmerkelijk maar ook dat kwam er al mee overeen.

En heb er vroeger uiteraard problemen/ellende van gehad niet alles thuis maar ook op school.
Toen ging ik maar blowen als zelfmedicatie dat heb ik vele jaren gedaan en ook een tijd lang flink aantal xtc (mdma getestte) pillen had er 100 op in een paar maanden op het einde waar ik een dubbele longonsteking van had gekregen als cadeau.
XTC was voor mij echt een prachtmiddel voordat ik het misbruikte; voelde me veel vrijer;los;vrolijker en maakte veel gemakkelijker een praatje etc.
Toen kwamen ook de paddestoeltjes kijken en daar was ik ook persoonlijk niet zon fan van. Die trips van gedroogde mexicaatjes ofzo en andere leverden me een beetje te donkere trips.
Toen kwam LSD kijken en die heeft alles eens laten zien hoe het echt zit. Zat in de hel maar heb het licht ermee gevonden. Zie het nu eerder te helder in met teveel detail etc. dan de rest kan om me heen maar goed dat is dat. Het werkt bij iedereen anders dus kijk uit voor je geest is wat ik erbij wil zeggen. 2c-p is vergelijkbaar op aardig wat aspecten van lsd , maar daar heb ik niet veel ervaring mee.

Hopelijk heeft iemand er wat aan want iedereen blijft anders :hearteyes:
E
EendagsvliegLid
01-01-2024, 00:00
#3
Google eens naar de wetenschappelijke artikelen waarin staat wat voor effect LSD op mensen met autisme heeft (http://www.google.nl/#hl=nl&q=lsd+treat ... 5593d0451f)

http://neurodiversity.com/lsd.html

LSD-25 getest op kinderen met autisme en schizofrenie *Nederlandse vertaling* (http://translate.google.nl/translate?hl ... l%26sa%3DG)

LSD zorgt voor hoge pieken in het bewust-zijn, maar persoonlijk ervaar ik terugval naar oude patronen de tijd erna, MAAR ik kan ankeren uit de weken na een waardevolle LSD trip, waardoor je dus wel patronen kan veranderen, waardoor er dus zelfgestuurde persoonlijke veranderingen ontstaan, in mijn geval.
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik snap dit echt niet he? Jullie hebben al een stoornis. En dan gaan jullie in die situatie ook nog drugs nemen wat het allemaal kan verergeren.
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#5
Angramar Temenos zei:
Drugs vormen (niet meer dan bij gewone mensen) geen risico voor autisten voor zover ik weet.
Klik om te vergroten...

Natuurlijk wel! Een autist kan gewoon veel minder hebben. Als een normaal mens zich na drugsgebruik wat vager voelt dan is het nog te overzien en kan hij nog normaal doen. Als een autist dat heeft dan is hij nog vreemder dan hij al was en kan hij het al helemaal vergeten.

Ik vind niet dat het de schuld is van de maatschappij dat autisten niet geaccepteerd worden, zoals hier gezegd wordt. Als je alleen al ziet hoe eigenwijs ze zijn dan is het hun eigen schuld. Dan denk ik echt van als je nou eens leerde luisteren dan viel het allemaal wel mee.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#6
tomz0r zei:
Ik snap dit echt niet he? Jullie hebben al een stoornis. En dan gaan jullie in die situatie ook nog drugs nemen wat het allemaal kan verergeren.
Klik om te vergroten...

Het kan het inderdaad verergeren, maar in mijn geval heeft me meer echt geholpen ipv allerlei andere dingen verwerk ik dingen zo sneller. Maar je hebt gelijk.

Let goed op je geest als je wilt trippen en kijk uit met doseringen etc. Maar het blijft voor iedereen anders. Maar geen professor/kennis die het weet neem ik aan? Jammer dat ze geen studies er meer mee doen..
E
EendagsvliegLid
01-01-2024, 00:00
#7
tomz0r zei:
Ik snap dit echt niet he? Jullie hebben al een stoornis. En dan gaan jullie in die situatie ook nog drugs nemen wat het allemaal kan verergeren.
Klik om te vergroten...
Nou nou, zo simpel is het nou ook weer niet. Wat een "autist" goed kan helpen, zijn de inzichten in zichzelf, en in zijn omgeving. Psychedelica bijv. kan dit zeker versterken. MDMA in sociale sfeer, kan ook heel wat betekenen voor de "autist", lijkt mij. Wat erg schadelijk is, is frequentie, maar ook het negeren van bepaalde symptomen, en is een "autist" in staat om op tijd symptomen op te merken? Als het zichzelf goed genoeg kent, denk ik van wel. Anders loopt het vanzelf wel ergens tegen aan...(Lees: psychose of "minder" erge dingen)
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#8
Geen enkele autist is hetzelfde. Er zijn autisten die goed kunnen omgaan met drugs en autisten die dat niet kunnen. Maar dat geldt voor alle mensen, autistisch of niet.

Persoonlijk kan ik door het feit dat ik een aanverwante vorm van autisme heb, 10 x zo goed omgaan met drugs dan andere mensen. Mij helpt het.

@ tomz0r: Jij begrijpt niet wat autisme is. Je veralgemeend weer, zoals altijd. Door mijn "stoornis", dat vindt ik eigenlijk een heel lelijk woord ervoor, kan ik veel meer aan op geestelijk vlak dan de meeste mensen. Jij ziet het als iets negatiefs, maar eigenlijk is het iets positiefs. Je moet alleen weten hoe je er mee om moet gaan.
E
EendagsvliegLid
01-01-2024, 00:00
#9
Alsjeblieft "sublimo", verheerlijk een (neuro-biologische) aandoening niet. AD(H)D, autisme, of weet ik veel wat, is gewoon zwaar kut.
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#10
Sublimo zei:
@ tomz0r: Jij begrijpt niet wat autisme is. Je veralgemeend weer, zoals altijd. Door mijn "stoornis", dat vindt ik eigenlijk een heel lelijk woord ervoor, kan ik veel meer aan op geestelijk vlak dan de meeste mensen. Jij ziet het als iets negatiefs, maar eigenlijk is het iets positiefs. Je moet alleen weten hoe je er mee om moet gaan.
Klik om te vergroten...

Wanneer wordt er autisme gediagnostiseerd? Wanneer mensen problemen ondervinden. Anders hoeft het niet gediagnostiseerd te worden. Zo is het bij jou dus ook gegaan. En jij noemt het iets positiefs? Dat vind ik vreemd.

Natuurlijk zou het kunnen dat je op geestelijk vlak op sommige gebieden verder bent dan normale mensen. Maar vaak is het praktische nut van die dingen nergens te zien.
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#11
Eendagsvlieg zei:
Alsjeblieft "sublimo", verheerlijk een (neuro-biologische) aandoening niet. AD(H)D, autisme, of weet ik veel wat, is gewoon zwaar kut.
Klik om te vergroten...

Hangt ervan af. Ik begin steeds meer mijn weg erin te vinden en de positieve kanten ervan te zien.

Die zijn er echt wel hoor.
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#12
Zie mijn vorige antwoord; ik kan moeilijk concreter worden omdat de problemen afhankelijk zijn van zoveel factoren.

Het 'hoofd-probleem' is dat er bepaalde verbinding in de hersens niet goed werken of er compleet niet zijn. Dit vertaalt zich in sociaal afwijkend gedrag. Dat bepaalde afwijkende gedrag kan zich weer op 1000e verschillende manieren vertalen, afhankelijk van wat voor soort persoon iemand bijvoorbeeld is. Ik kan daar gewoon geen concrete voorbeelden over geven omdat dit verschilt per autist.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#13
tomz0r zei:
Ja dat snap ik, maar aan de hand waarvan wordt dan de diagnose autisme gesteld, als iemand geen sociale problemen heeft?
Klik om te vergroten...

Dat is volgens mij de grote vraag... Lijkt erop dat iemand niet "zomaar" anders mag denken zonder stempel. Mij kan het niets schelen in ieder geval.
Maar je slaat de spijker op zen kop volgens mij..
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ja dat snap ik, maar aan de hand waarvan wordt dan de diagnose autisme gesteld, als iemand geen sociale problemen heeft?
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#15
25tolife zei:
tomz0r zei:
Ja dat snap ik, maar aan de hand waarvan wordt dan de diagnose autisme gesteld, als iemand geen sociale problemen heeft?
Klik om te vergroten...

Dat is volgens mij de grote vraag... Lijkt erop dat iemand niet "zomaar" anders mag denken zonder stempel. Mij kan het niets schelen in ieder geval.
Maar je slaat de spijker op zen kop volgens mij..
Klik om te vergroten...

Het is niet mijn doel om de spijker op zijn kop te slaan, het is mijn doel om het te snappen. :P
Wat bedoel je met anders denken als ik vragen mag?
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#16
Andere (soms heel logische oplossingen) bedenken waar sommige voor staan als een blok beton voor ze. Als voorbeeld die je in veel situaties plaatsen kan. Zoiets weet niet hoe het niet anders uit te leggen nu :confused: :wink:
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#17
tomz0r zei:
Ja dat snap ik, maar aan de hand waarvan wordt dan de diagnose autisme gesteld, als iemand geen sociale problemen heeft?
Klik om te vergroten...

Bij de diagnose kijken ze vaak naar de DSM-IV criteria :

Het handboek DSM-IV geeft de volgende criteria voor autistische stoornis:

* kwalitatieve tekortkomingen in de sociale interactie, zoals blijkt uit minstens twee van de volgende elementen:
1. Opmerkelijke tekortkomingen in het aanwenden van lichaamstaal of houding. Bijvoorbeeld; rechtstreeks oogcontact, gelaatsexpressie, lichaamshouding en gebaren.
2. Onvermogen om met leeftijdsgenoten relaties aan te gaan die aangepast zijn aan het ontwikkelingsniveau, ze gaan meestal om met jongere kinderen of oudere mensen, maar niet met leeftijdsgenoten.
3. Onvermogen om spontaan vreugde, interesses of successen te delen met andere personen (bijv. niet kunnen tonen, aanduiden of aanwijzen van voorwerpen die belangstelling wekken).
4. Gebrek aan sociale of emotionele wederkerigheid ofwel het niet tonen van emoties.
* kwalitatieve tekortkomingen in de communicatie, zoals blijkt uit minimaal één van de volgende elementen:
1. vertraging in of gebrek aan ontwikkeling van de gesproken taal (zonder pogingen tot compensatie via andere manieren van communicatie, bijvoorbeeld gebaren of gelaatsuitdrukkingen)
2. bij personen met goed taalgebruik tekortkomingen in het voeren van conversaties met anderen
3. stereotiep en herhaald taalgebruik of eigenaardig, afwijkend taalgebruik
4. ontbreken van gevarieerd en spontaan fantasiespel of sociaal imiterend spelen op het passende niveau van sociale ontwikkeling
* Beperkte, repetitieve en stereotiepe gedrag-, interesse en activiteiten-patronen, zoals blijkt uit minstens één van de volgende elementen:
1. Allesomvattende preoccupatie, die abnormaal is voor wat intensiteit of aard betreft, met één of meerdere stereotiepe en beperkte interesse-patronen.
2. Ogenschijnlijke onwrikbare gehechtheid aan specifieke, afunctionele routines of rituelen.
3. Stereotiepe en repetitieve motore maniërismen (bijvoorbeeld fladderen of draaibewegingen maken met handen of vingers, of complexe bewegingen maken met heel het lichaam).
4. Aanhoudende preoccupatie met (onderdelen van) voorwerpen.
* Vertraagd of abnormaal functioneren op minimaal één van de volgende gebieden, beginnend voor de leeftijd van drie jaar:
1. Sociale interactie.
2. Taal (gebruikt in sociale communicatie).
3. Symbolisch spel of fantasiespel.
* Er is niet voldaan aan de criteria voor de stoornis van Rett of desintegratiestoornis van de kinderleeftijd.
Klik om te vergroten...

Asperger:

Stoornis van Asperger:
A. Kwalitatieve beperkingen in de sociale interactie, zoals blijkt uit ten
minste twee van de volgende:

1) duidelijke stoornissen in het gebruik van veelvoudig nonverbaal gedrag
zoals oogcontact, gelaatsuitdrukking, lichaamshoudingen en gebaren om de
sociale interactie te bepalen
2) er niet in slagen met leeftijdgenoten tot bij het ontwikkelingsniveau
passende relaties te komen
3) tekort in het spontaan proberen met anderen plezier, bezigheden of
prestaties te delen (bijvoorbeeld het niet laten zien, brengen of aanwijzen
van voorwerpen die van betekenis zijn)
4) afwezigheid van sociale of emotionele wederkerigheid

B. Beperkte, zich herhalende en stereotiepe patronen van gedrag,
belangstelling en activiteiten, zoals blijkt uit ten minste een van de
volgende:

1) sterke preoccupatie met een of meer stereotiepe en beperkte patronen van
belangstelling die abnormaal is in ofwel intensiteit of aandachtspunt
2) duidelijk rigide vastzitten aan specifieke niet-functionele routines of
rituelen
3) stereotiepe en zich herhalende motorische manieerismen (bijvoorbeeld
fladderen of draaien met de hand of vingers of complexe bewegingen met het
hele lichaam)
4) aanhoudende preoccupatie met delen van voorwerpen

C. De stoornis veroorzaakt in significante mate beperkingen in het sociaal
of beroepsmatig functioneren of het functioneren op andere belangrijke
terreinen

D. Er is geen significante algemene achterstand in taalontwikkeling
(bijvoorbeeld het gebruik van enkele woorden op de leeftijd van twee jaar,
communicatieve zinnen op de leeftijd van drie jaar.

E. Er is geen significante achterstand in de cognitieve ontwikkeling of in
de ontwikkeling van bij de leeftijd passende vaardigheden om zichzelf te
helpen, gedragsmatig aan te passen (anders dan binnen sociale interacties)
en nieuwsgierigheid over de omgeving

F. Er is niet voldaan aan de criteria van een andere specifieke pervasieve
ontwikkelingsstoornis of schizofrenie.
Klik om te vergroten...


Er zijn bij elke autist wel iets van sociale problemen. Het valt alleen niet altijd te zien.
Maar goed, dat zijn dus alleen de DSM-IV criteria, er zijn ook nog andere waarvan ik de naam even niet weet :beer:. Zo'n diagnose aan de hand van deze criteria zijn veel te oppervlakkig en sommige spreken elkaar tegen.
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#18
Wat ik kort uit dat lijstje kan concluderen is dat Asperger hetzelfde is als autisme alleen zonder taalachterstand.
Bij beide staan sociale problemen en stereotype gedrag centraal.

Heb je misschien ook iets wat je mening een beetje onderbouwt? :tongueout:
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#19
tomz0r zei:
Wat ik kort uit dat lijstje kan concluderen is dat Asperger hetzelfde is als autisme alleen zonder taalachterstand.
Bij beide staan sociale problemen en stereotype gedrag centraal.

Heb je misschien ook iets wat je mening een beetje onderbouwt? :tongueout:
Klik om te vergroten...

Er zijn naar mijn weten wel meer verschillen tussen die 2. Waarvan de belangrijkste misschien is dat een op asperger gediagnosticeerd persoon vaak heel goed zichzelf sociaal kan aanpassen (sociaal aangepast gedrag etc.)(noem het op je tenen lopen, terwijl niemand er wat van merkt) Heb er veel over gelezen maar je kan beter zelf even wiki en medische forums, bekijken of naar bijvoorbeeld een domme AQ test die ook op i-net staat. Zie je ook een beetje de vragen soort die de mensen kunnen krijgen. Zo doorzichtig als de wind is die verbanden daarin (en veeele andere tests..)
Elke autist heeft zijn eigen soort van verwering opgebouwd denk ik, vooral als je wat volwassener word denk ik zo. Op sommige gebieden ook "anders, beter ontwikkeld" Ben zelf alles behalve een specialist maar dit denk ik van wat ik gelezen heb.

Voorbeeldje:
http://www.fontys.nl/sph/gast/bestanden/autisme/AUTB3/autb3.HTM
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#20
tomz0r zei:
Wat ik kort uit dat lijstje kan concluderen is dat Asperger hetzelfde is als autisme alleen zonder taalachterstand.
Bij beide staan sociale problemen en stereotype gedrag centraal.
Klik om te vergroten...

Dat is wat ik bedoel; het is zo kortzichtig als de pleuris. Maar goed, die criteria moeten ook wel erg oppervlakkig zijn, anders werkt het al helemaal niet.

25tolife geeft wel een aardige beschrijving.

Zelf heb ik een boek thuis liggen van 300+ bladzijdes over Asperger, maar daar schiet jij ook weinig mee op :P
Op internet kan je zat informatie vinden.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."