Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAutisme en drugs.

Autisme en drugs.

99 antwoorden
18 weergaven
18-5-2026
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#1
tomz0r zei:
Ja maar luister eens even. Iemand die een diagnose van autisme krijgt, die heeft problemen met functioneren, denk ik. Anders komt hij niet bij de psychiater terecht.

En wat voor problemen zijn dat dan nog meer, behalve dat stalen emotieloze hoofd en het niks begrijpen van de mensen om zich heen? :sunglasses:
Klik om te vergroten...

Snap dan /of beter gezegd hoop ik dat je mij snapt als ik zeg dat ik als zelf zogenaamd asperger heb, ik alles behalve een stalen hoofd heb of geen emoties toon. Heb er eerder teveel die soms allemaal wegstromen en zo gaat het persoonlijk goed met me. Ik ben "geswitched"zei me arts nog laatst tegen me. Ze vond het bijzonder verrassend, hoewel ik altijd zo al was. Maar dat wist zowel zij als ik niet tot ik dit geworden ben *keeps his mouth shut* :hearteyes:
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#2
Chris Pontius zei:
tomz0r zei:
Maar Chris, aan de hand van welke kenmerken heb je dan die diagnose bij jezelf gesteld?
Klik om te vergroten...

Als je het niet erg vindt ga ik hier niet mijn hele levensverhaal neer gooien.
Als je het wel erg vindt, doe ik het alsnog niet.
Klik om te vergroten...

Daar heb ik begrip voor, maar dan hoeft het niet vanuit je persoonlijke situatie, maar in het algemeen. Waaraan zou iemand (behalve heftige sociale problemen en gebrek aan inlevingsvermogen) nog meer een diagnose voor autisme bij zichzelf kunnen trekken?
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#3
Sublimo zei:
Chris Pontius zei:
Autisme kent veel te veel variabelen voor dit soort algemene vragen.
Klik om te vergroten...

Dat is een mooie verwoording van een keiharde feit. :sunglasses:

@ tomz0r: Als je ooit echt wilt begrijpen hoe het in elkaar steekt, ik wil je het wel laten zien.
Klik om te vergroten...

Show me. Ben wel benieuwd. :sunglasses:
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#4
tomz0r zei:
Show me. Ben wel benieuwd. :sunglasses:
Klik om te vergroten...

Dat wordt dan wel een meet. :)
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#5
Niet te hard van stapel lopen. :sunglasses:
Het lijstje van mensen die ik heb beloofd te meeten is al gigantisch. Ik begin sowieso bij Gemini. :sunglasses:
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#6
tomz0r zei:
Niet te hard van stapel lopen. :sunglasses:
Het lijstje van mensen die ik heb beloofd te meeten is al gigantisch. Ik begin sowieso bij Gemini. :sunglasses:
Klik om te vergroten...

Ga je gang, ik heb geen haast. :)
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#7
tomz0r zei:
Daar heb ik begrip voor, maar dan hoeft het niet vanuit je persoonlijke situatie, maar in het algemeen.
Klik om te vergroten...

Zoals ik al eerder zei is "in het algemeen" nogal lastig te beantwoorden omdat je met zoveel variabelen zit. De DSM-IV criteria zijn hier bijvoorbeeld voor te gebruiken. Ik ben even andere criteria namen kwijt, maar die zal ik nog eens voor je opzoeken. DSM-IV rommelt in mijn ogen aan alle kanten.

tomz0r zei:
Waaraan zou iemand (behalve heftige sociale problemen en gebrek aan inlevingsvermogen) nog meer een diagnose voor autisme bij zichzelf kunnen trekken?
Klik om te vergroten...

Dat gaat niet zomaar (zie bovenstaande antwoord), je moet hiervoor echt naar het persoon zelf kijken en zijn/haar beweegredenen.
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#8
Zie mijn vorige antwoord; ik kan moeilijk concreter worden omdat de problemen afhankelijk zijn van zoveel factoren.

Het 'hoofd-probleem' is dat er bepaalde verbinding in de hersens niet goed werken of er compleet niet zijn. Dit vertaalt zich in sociaal afwijkend gedrag. Dat bepaalde afwijkende gedrag kan zich weer op 1000e verschillende manieren vertalen, afhankelijk van wat voor soort persoon iemand bijvoorbeeld is. Ik kan daar gewoon geen concrete voorbeelden over geven omdat dit verschilt per autist.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#9
tomz0r zei:
Ja dat snap ik, maar aan de hand waarvan wordt dan de diagnose autisme gesteld, als iemand geen sociale problemen heeft?
Klik om te vergroten...

Dat is volgens mij de grote vraag... Lijkt erop dat iemand niet "zomaar" anders mag denken zonder stempel. Mij kan het niets schelen in ieder geval.
Maar je slaat de spijker op zen kop volgens mij..
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ja dat snap ik, maar aan de hand waarvan wordt dan de diagnose autisme gesteld, als iemand geen sociale problemen heeft?
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#11
25tolife zei:
tomz0r zei:
Ja dat snap ik, maar aan de hand waarvan wordt dan de diagnose autisme gesteld, als iemand geen sociale problemen heeft?
Klik om te vergroten...

Dat is volgens mij de grote vraag... Lijkt erop dat iemand niet "zomaar" anders mag denken zonder stempel. Mij kan het niets schelen in ieder geval.
Maar je slaat de spijker op zen kop volgens mij..
Klik om te vergroten...

Het is niet mijn doel om de spijker op zijn kop te slaan, het is mijn doel om het te snappen. :P
Wat bedoel je met anders denken als ik vragen mag?
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#12
Andere (soms heel logische oplossingen) bedenken waar sommige voor staan als een blok beton voor ze. Als voorbeeld die je in veel situaties plaatsen kan. Zoiets weet niet hoe het niet anders uit te leggen nu :confused: :wink:
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#13
tomz0r zei:
Ja dat snap ik, maar aan de hand waarvan wordt dan de diagnose autisme gesteld, als iemand geen sociale problemen heeft?
Klik om te vergroten...

Bij de diagnose kijken ze vaak naar de DSM-IV criteria :

Het handboek DSM-IV geeft de volgende criteria voor autistische stoornis:

* kwalitatieve tekortkomingen in de sociale interactie, zoals blijkt uit minstens twee van de volgende elementen:
1. Opmerkelijke tekortkomingen in het aanwenden van lichaamstaal of houding. Bijvoorbeeld; rechtstreeks oogcontact, gelaatsexpressie, lichaamshouding en gebaren.
2. Onvermogen om met leeftijdsgenoten relaties aan te gaan die aangepast zijn aan het ontwikkelingsniveau, ze gaan meestal om met jongere kinderen of oudere mensen, maar niet met leeftijdsgenoten.
3. Onvermogen om spontaan vreugde, interesses of successen te delen met andere personen (bijv. niet kunnen tonen, aanduiden of aanwijzen van voorwerpen die belangstelling wekken).
4. Gebrek aan sociale of emotionele wederkerigheid ofwel het niet tonen van emoties.
* kwalitatieve tekortkomingen in de communicatie, zoals blijkt uit minimaal één van de volgende elementen:
1. vertraging in of gebrek aan ontwikkeling van de gesproken taal (zonder pogingen tot compensatie via andere manieren van communicatie, bijvoorbeeld gebaren of gelaatsuitdrukkingen)
2. bij personen met goed taalgebruik tekortkomingen in het voeren van conversaties met anderen
3. stereotiep en herhaald taalgebruik of eigenaardig, afwijkend taalgebruik
4. ontbreken van gevarieerd en spontaan fantasiespel of sociaal imiterend spelen op het passende niveau van sociale ontwikkeling
* Beperkte, repetitieve en stereotiepe gedrag-, interesse en activiteiten-patronen, zoals blijkt uit minstens één van de volgende elementen:
1. Allesomvattende preoccupatie, die abnormaal is voor wat intensiteit of aard betreft, met één of meerdere stereotiepe en beperkte interesse-patronen.
2. Ogenschijnlijke onwrikbare gehechtheid aan specifieke, afunctionele routines of rituelen.
3. Stereotiepe en repetitieve motore maniërismen (bijvoorbeeld fladderen of draaibewegingen maken met handen of vingers, of complexe bewegingen maken met heel het lichaam).
4. Aanhoudende preoccupatie met (onderdelen van) voorwerpen.
* Vertraagd of abnormaal functioneren op minimaal één van de volgende gebieden, beginnend voor de leeftijd van drie jaar:
1. Sociale interactie.
2. Taal (gebruikt in sociale communicatie).
3. Symbolisch spel of fantasiespel.
* Er is niet voldaan aan de criteria voor de stoornis van Rett of desintegratiestoornis van de kinderleeftijd.
Klik om te vergroten...

Asperger:

Stoornis van Asperger:
A. Kwalitatieve beperkingen in de sociale interactie, zoals blijkt uit ten
minste twee van de volgende:

1) duidelijke stoornissen in het gebruik van veelvoudig nonverbaal gedrag
zoals oogcontact, gelaatsuitdrukking, lichaamshoudingen en gebaren om de
sociale interactie te bepalen
2) er niet in slagen met leeftijdgenoten tot bij het ontwikkelingsniveau
passende relaties te komen
3) tekort in het spontaan proberen met anderen plezier, bezigheden of
prestaties te delen (bijvoorbeeld het niet laten zien, brengen of aanwijzen
van voorwerpen die van betekenis zijn)
4) afwezigheid van sociale of emotionele wederkerigheid

B. Beperkte, zich herhalende en stereotiepe patronen van gedrag,
belangstelling en activiteiten, zoals blijkt uit ten minste een van de
volgende:

1) sterke preoccupatie met een of meer stereotiepe en beperkte patronen van
belangstelling die abnormaal is in ofwel intensiteit of aandachtspunt
2) duidelijk rigide vastzitten aan specifieke niet-functionele routines of
rituelen
3) stereotiepe en zich herhalende motorische manieerismen (bijvoorbeeld
fladderen of draaien met de hand of vingers of complexe bewegingen met het
hele lichaam)
4) aanhoudende preoccupatie met delen van voorwerpen

C. De stoornis veroorzaakt in significante mate beperkingen in het sociaal
of beroepsmatig functioneren of het functioneren op andere belangrijke
terreinen

D. Er is geen significante algemene achterstand in taalontwikkeling
(bijvoorbeeld het gebruik van enkele woorden op de leeftijd van twee jaar,
communicatieve zinnen op de leeftijd van drie jaar.

E. Er is geen significante achterstand in de cognitieve ontwikkeling of in
de ontwikkeling van bij de leeftijd passende vaardigheden om zichzelf te
helpen, gedragsmatig aan te passen (anders dan binnen sociale interacties)
en nieuwsgierigheid over de omgeving

F. Er is niet voldaan aan de criteria van een andere specifieke pervasieve
ontwikkelingsstoornis of schizofrenie.
Klik om te vergroten...


Er zijn bij elke autist wel iets van sociale problemen. Het valt alleen niet altijd te zien.
Maar goed, dat zijn dus alleen de DSM-IV criteria, er zijn ook nog andere waarvan ik de naam even niet weet :beer:. Zo'n diagnose aan de hand van deze criteria zijn veel te oppervlakkig en sommige spreken elkaar tegen.
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#14
Wat ik kort uit dat lijstje kan concluderen is dat Asperger hetzelfde is als autisme alleen zonder taalachterstand.
Bij beide staan sociale problemen en stereotype gedrag centraal.

Heb je misschien ook iets wat je mening een beetje onderbouwt? :tongueout:
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#15
Je moet al bijna een autist zijn om te begrijpen hoe het in elkaar steekt. :P
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#16
tomz0r zei:
Klinkt leuk. Maar veilig drugsgebruik bestaat niet. Zeker niet bij LSD.
Klik om te vergroten...

Ben je er bang voor ?

Veilig is relatief. Niks is opzich veilig.

En even voor de duidelijkheid, ik ben absoluut niet "sociaal schuw". Ik ben juist veel socialer geworden door het gebruik van drugs. Blijvend, niet alleen als ik gebruik.

Stop met veralgemenen, alsjeblieft. Er zijn autisten die sociaal schuw zijn, maar zo zijn er ook "normale" mensen die dat ook zijn.
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#17
Je haalt een aantal zaken door elkaar...

En het geeft mij niet het gevoel dat ik socialer ben, het is werkelijkheid. Tuurlijk is het gevaarlijk, zo goed als ik veel socialer ben geworden kun je ook de negatieve kant op gaan, permanent.

Ik ontken dat niet. Ik wil gewoon praten met mensen over autisme en hun drugsgebruik. Goed of slecht. Dit is absoluut geen propaganda topic.
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#18
Sublimo zei:
tomz0r zei:
Klinkt leuk. Maar veilig drugsgebruik bestaat niet. Zeker niet bij LSD.
Klik om te vergroten...

Ben je er bang voor ?

Veilig is relatief. Niks is opzich veilig.
Klik om te vergroten...

Daarom kan je doen wat je wil? Wat is dat nou voor argument? Je kan dan net zo goed van een gebouw afspringen. "Er zijn mensen die het overleven, en niks is veilig, als ik op de fiets zit gebeurt er misschien ook wel wat."

Sublimo zei:
En even voor de duidelijkheid, ik ben absoluut niet "sociaal schuw". Ik ben juist veel socialer geworden door het gebruik van drugs. Blijvend, niet alleen als ik gebruik.

Stop met veralgemenen, alsjeblieft. Er zijn autisten die sociaal schuw zijn, maar zo zijn er ook "normale" mensen die dat ook zijn.
Klik om te vergroten...

Het gaat niet alleen over jou. Het kenmerk van autisme is nou eenmaal dat ze sociaal niet sterk zijn en daardoor moeilijk hun plek kunnen vinden in de maatschappij. Daarom is het ook een stoornis. Klinkt hard, maar zo is het wel.

Dat drugs jou tot nu toe het gevoel geven dat je socialer bent geworden betekent ABSOLUUT niet dat het veilig is. Er is een GROOT risico dat het nog fout gaat als je hiermee door gaat.
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#19
MDMA is bij mij wel een belangrijke schakel geweest om los te komen en me beter in te leven in anderen.
Toen heb ik een tijdje met tripmiddelen gekloot, maar dat werkte voor mij averechts. Trippen blijft voor mij zwaar kut en heeft eerder dingen verziekt dan geholpen.
Met Amfetamine heb ik meer in mezelf kunnen graven en het een en ander heel helder gekregen.

Of dit allemaal met Asperger te maken heeft? - I donno, drugs blijven verschillende uitwerkingen hebben op mensen.
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#20
Chris Pontius zei:
MDMA is bij mij wel een belangrijke schakel geweest om los te komen en me beter in te leven in anderen.
Toen heb ik een tijdje met tripmiddelen gekloot, maar dat werkte voor mij averechts. Trippen blijft voor mij zwaar kut en heeft eerder dingen verziekt dan geholpen.
Met Amfetamine heb ik meer in mezelf kunnen graven en het een en ander heel helder gekregen.

Of dit allemaal met Asperger te maken heeft? - I donno, drugs blijven verschillende uitwerkingen hebben op mensen.
Klik om te vergroten...

Bij mij is het juist omgekeerd. Ik kan meer bereiken met tripmiddelen dan met amfetamines.

Heb jij Asperger dan ?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."