Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPsychose?

Psychose?

22 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
m
manusLid
01-01-2024, 00:00
#1
SmartieAndMe zei:
Je kunt iemand zeker depressief krijgen, absoluut, maar psychotisch? Nee dan moet je iemand op zijn minst voor lange periode hevig martelen o.i.d. Met alleen woorden krijg je iemand niet psychotisch tenzij de problemen al aan de oppervlakte drijven...

Ik vraag me gewoon af of je weet wat een psychose precies is... Ik heb het helaas van heel dichtbij meegemaakt en ik heb het idee dat jij het een beetje onderschat
Klik om te vergroten...


Pesten kan kinderen psychotisch maken
BAARN - Mensen die als kind gepest zijn, hebben twee keer meer kans op een psychose dan kinderen die nooit zijn gepest. Dat blijkt uit Brits onderzoek.


Volgens de wetenschappers van de University of Warwick in Coventry kan pesten, vooral als het langdurig gebeurt, serieuze consequenties hebben op latere leeftijd.

Eerdere studies toonden al aan dat traumatische gebeurtenissen in de jeugd gelinkt zijn aan de ontwikkeling van psychoses als volwassene. En mensen die psychotische symptomen in de jeugd hebben, zijn geneigd tot het ontwikkelen van schizofrenie als ze volwassen zijn.

De onderzoekers wilden uitzoeken of dit bij pesten ook zo is. Voor het onderzoek bestudeerden ze 6437 12-jarigen, die vanaf hun zevende jarenlang lichamelijk en geestelijk gepest werden.

Uit de resultaten van het onderzoek bleek dat pestslachtoffers twee keer zoveel kans hebben op hallucinaties en andere psychotische symptomen. Hoe langer en erger de slachtoffers gepest werden, hoe groter de kans bleek op een psychiatrische ziekte.

Het onderzoek is gepubliceerd in de Archives of General Psychiatry.
F
FrenzelLid
01-01-2024, 00:00
#2
Dat is maar net wat ik bedoel...
Als ik WIL kan ik zeker iemand psychotisch krijgen, al hangt het er natuurlijk wel een beetje vanaf dat er voldoende mensen moeten zijn die zich met mij samenzweren.

Een van mijn lotgenoten is het er, net als mij, ook niet mee eens dat hij schizofreen is verklaard en HIJ beweert zelfs dat zich bij overspannenheid en schizofrenia ongeveer dezelfde soort symptomen voordoen.
Het is goed mogelijk om iemand bewust tot overspannenheid te drijven en hem vervolgens nog wat anti-psychotische medicijnen zijn maag in te toveren, zodat zijn geloofwaardigheid flink in opspraak wordt gebracht wanneer hij aan de wereld probeert bekend te maken wat hem is aangedaan, want mensen zijn nogal bang voor hetgeen zij niet kennen. Tenminste dat is iets wat ik zelf ook vooral wel merk wanneer ik iemand zeg dat ik neuroleptica neem of, dat ze zeggen dat ik schizo ben. Meestal is het vanaf dan einde zoek met dat contact.
En dat terwijl ik niet eens geloof dat ik het ben, laat staan die medicijnen nodig heb.
Op deze manier drijven ze de spits met hun psychologische spelletjes.

De Engelsen hebben het toepasselijke werkwoord TO PERSECUTE.
Dit heeft 3 betekenissen.
Onderdrukken, vervolgen; lastig vallen.
De meest gebruikte methode die ze hebben om de overspannenheid van een ander in stand te houden. Als ze dit bij je doen ga je vanzelf allerlei gebreken lijden (en LET OP! dit LIJKT op schizofrenia maar hoeft het niet per sé te zijn). Je krijgt namelijk een grote mond, je gaat je verspreken, je maakt fouten, je vergeet allerlei belangrijke zaken, schreeuwen, in jezelf praten en als ze er maar lang genoeg mee doorgaan, ga je uiteindelijk van gekkigheid nog rondjes om de tafel rennen.
s
sosaaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hallo mensen,

ik ben 18 en blow al 2 jaar bijna dagelijks. Ik was met mijn voetbalteam op trainingskamp een paar maanden geleden en we hebben toen heel veel geblowd. Hoeveel weet ik niet meer maar ik denk toch wel een stuk of 10 joints met 4 of 5 mensen in totaal op die avond. Ik was behoorlijk van de kaart en we hadden ook nog een paar biertjes gedronken.

Ik was echt vaag die avond, mijn teamgenoten vertelden me dat ik rare dingen zei en dat ik dan weer zei dat ik naar buiten wilde en als we dan buiten waren wilde ik weer naar binnen. Uiteindelijk na heel wat gedoe ben ik toch maar naar bed gegaan. Ik kon echter totaal niet slapen en keek constant op mijn mobiel of ik weer normaal kon lezen. Ik heb denk ik misschien een uur geslapen ofzo.

Het raarste aan dit alles was dat ik me de volgende dag nog steeds heel kut voelde. Alles leek in slowmotion te gaan en ik kreeg dingen niet mee. Het voelde alsof ik mezelf niet was en dat ik alles wat er gebeurde maar half meekreeg en al snel weer vergat wat er allemaal gebeurde.

Nu mijn vraag; kan dit een psychose zijn geweest? De dag na de bewuste avond gingen we smiddags naar huis met de bus en werd savonds pas weer een beetje normaal en de volgende dag was gelukkig alles voorbij.

Alvast bedankt.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#4
Het kan heel veel geweest zijn, om het meteen een psychose te noemen zou ik wat ver vinden gaan. Kan gewoon effect van te veel/sterke wiet geweest zijn, of iets als Derealisatie/depersonalisatie. Allemaal niet echt vanachter een computer te diagnosteren en als je er echt bang voor bent/nog last van hebt kun je er beter met een professional over gaan praten.
l
leipebaviaanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Dit is dus echt geen psychose geweest, gwn een bad trip op wiet. Mocht het wel een psychose zijn, dan zou ik vooral doorgaan met blowen. :wink:
l
lsdliciousLid
01-01-2024, 00:00
#6
denk ook eerder aan een bad trip, deze kunnen echt heel beangstigend zijn. wat fool zegt moest je je raar blijven voelen na bijv. een week bespreek het dan met je huisarts. maar geen zorgen maken volgens mij gewoon bad van te sterke wiet.

be safe :sunglasses:
F
FrenzelLid
01-01-2024, 00:00
#7
Men spreekt pas van een psychose als bepaalde symptomen langer dan 30 dagen blijven duren.
Symptomen zijn: wanen, hallucinaties en verward denken.
Oftewel de persoon in kwestie leeft in zijn eigen werkelijkheid.
In een psychose maak je een vreemde indruk op je omgeving. Je doet en zegt ongerijmde (onsamenhangende) dingen.
Sommige effecten van psychedelische drugs kun je daarom dan ook beschouwen als psychotische symptomen.
l
leipebaviaanLid
01-01-2024, 00:00
#8
We zijn allemaal de hoogte van een psychose hoor, hangt wel een beetje samen met drugs. :P
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#9
Frenzel zei:
Men spreekt pas van een psychose als bepaalde symptomen langer dan 30 dagen blijven duren.
Symptomen zijn: wanen, hallucinaties en verward denken.
Oftewel de persoon in kwestie leeft in zijn eigen werkelijkheid.
In een psychose maak je een vreemde indruk op je omgeving. Je doet en zegt ongerijmde (onsamenhangende) dingen.
Sommige effecten van psychedelische drugs kun je daarom dan ook beschouwen als psychotische symptomen.
Klik om te vergroten...
Wat een onzin, dat het minstens 30 dagen moet duren. Een psychose kent veel verschillende subgroepen en een Acute psychotische stoornis telt al vanaf dag 1. Dat is net zoiets als zeggen dat je pas ziek bent als je een maand lang in bed ligt...
s
sosaaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Bedankt voor de reacties.

Ja dan zal het denk ik gewoon een flinke bad trip zijn geweest. Ik dacht alleen aan iets anders omdat ik natuurlijk wel is vaker bad ben gegaan, maar dat ik me de volgende dag echt vaag voelde had ik niet eerder meegemaakt.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Van teveel blowen icm drinken kun je je echt behoorlijk raar gaan voelen inderdaad. Normaal is dat na een nachtje goed slapen dan wel weer voorbij, maar zoals je zelf al aangaf heb je amper geslapen die nacht en dan is het niet heel gek dat je de volgende dag nog redelijk vaag was.

Zoals hierboven ook al gezegd, zolang het rare gevoel binnen een dag of twee weer weg is hoef je je nergens zorgen om te maken.
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#12
sanimirza zei:
Een overdosis cocaïne komt minder vaak voor dan een overdosis heroïne. Cocaïne heeft een direct effect op het hart. Het grootste gevaar is een hartaanval of hartstilstand. Heeft iemand acute hartproblemen na cokegebruik, dan moet je direct 112 bellen. Eventueel kun je hartmassage toepassen.
Klik om te vergroten...

Verkeerde topic zeker??
F
FrenzelLid
01-01-2024, 00:00
#13
manus zei:
Wanen en hallucinaties zijn niet specifiek voor een psychose; sommige mensen met een psychose zijn alleen verward. Stemmen horen komt bij veel verder gezonde mensen voor. Wanen en hallucinaties komen bij veel ziektebeelden voor bv een delirium.
Klik om te vergroten...
Bedankt voor de reactie.
Vindt het zelf best moeilijk om te begrijpen wat een psychose is.
Ze hebben bij mij al tot 3 keer toe gezegd dat ik psychotisch was, maar ik geloofde dat nooit. Als ik dan doorvroeg of ze me eens wilden uitleggen wat dat dan is, konden ze mij en andere
niet-psychotische mensen om me heen nergens van overtuigen.
Ze baseerden mijn psychosen telkens op mijn woede en hun angst daarvoor.
Het idee om psychosen als diagnose te hanteren vind ik dan ook een gevaarlijk principe waar leiders met verkeerde bedoelingen flink misbruik van zouden kunnen maken (als middel om burgers te excommuniceren)
Het trieste is dat sommige mensen echt psychotisch kunnen zijn en er dus met hun denkstoornis gespot kan worden.
m
manusLid
01-01-2024, 00:00
#14
Frenzel zei:
Men spreekt pas van een psychose als bepaalde symptomen langer dan 30 dagen blijven duren.
Symptomen zijn: wanen, hallucinaties en verward denken.
Oftewel de persoon in kwestie leeft in zijn eigen werkelijkheid.
In een psychose maak je een vreemde indruk op je omgeving. Je doet en zegt ongerijmde (onsamenhangende) dingen.
Sommige effecten van psychedelische drugs kun je daarom dan ook beschouwen als psychotische symptomen.
Klik om te vergroten...
Wanen en hallucinaties zijn niet specifiek voor een psychose; sommige mensen met een psychose zijn alleen verward. Stemmen horen komt bij veel verder gezonde mensen voor. Wanen en hallucinaties komen bij veel ziektebeelden voor bv een delirium.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik denk dat je het niet zo moet zien. Het grote verschil tussen lichamelijke ziektes en geestesziektes is dat je bij lichamelijke ziektes veel duidelijkere symptomen hebt en aan de hand daarvan vaak een diagnose kunt stellen.

Geestelijke problemen zijn veel vager. Een depressie of hallucinatie bijvoorbeeld, is iets heel ontastbaars en dat kun je alleen diagnosticeren door wat de patiënt tegen je vertelt. Je kunt niet zelf even kijken hoe het eruitziet, zoals dat bij een ontsteking bijvoorbeeld wel kan.

Er is gewoon nog te weinig bekend in de geestelijke gezondheidszorg, er wordt behandeld met de kennis die nu voorhanden is. Als ik het goed heb werken ze met een lijst kenmerken van geestelijke problemen en als je aan zoveel procent van de kenmerken voldoet krijg je de diagnose. Waarschijnlijk kan ZERO daar meer op invullen.

Een diagnose stellen is dus veel moeilijker, van spotten met de ziekte kun je dus niet echt spreken als je het mij vraagt. Het is natuurlijk wel vervelend als je naar jouw idee niet de juiste diagnose krijgt.
F
FrenzelLid
01-01-2024, 00:00
#16
Dat is zeker vervelend.
Ik kan hun zo doende niet serieus nemen. Ook voel ik me zelf niet serieus genomen.
Als je tegen me zegt dat ik vandaag depressief bevonden wordt en eraan toevoegt dat deze depressie nooit meer over zal gaan, geloof ik je meteen. Ik weet dat ik iets heb.

In feite kunnen wij als drugs gebruikers allemaal wel begrijpen hoe het is om psychotisch te zijn, want onder invloed van drugs of wijn ben je tijdelijk psychotisch. Of ook als je zwaar afkickt.
Maar ik begrijp niet waarom ze zeiden dat ik psychotisch was buiten mijn gebruik om.
Ik heb nog nooit het gevoel gehad dat ik trip, terwijl ik niets had ingenomen. Soms kwam het misschien eens op het randje daarvan, maar niet zodanig dat ik de dag daarna nog steeds last daarvan had en medicijnen nodig had, hoewel het best eng is als je je ineens zo voelt alsof er een trip begint te werken zonder dat je het gebruikt hebt.
Want het is zelfs al eng wanneer je bewust gebruikt.

Er zijn meer slechte dan goede behandelaars en als je slecht behandelt wordt krijg je automatisch achterdocht wat feitelijk een symptoom van een psychose is. Ik kan een ander zelf ook psychotisch maken. Is op zich niet moeilijk. Als je hem maar lang genoeg blijft pesten wordt dat doel wel bereikt.
Zulke slachtoffers isoleren zichzelf wat een symptoom van een psychose kan zijn, maar die wel door onder andere de overheidsmedewerkers in de hand gewerkt kan zijn en in een erger geval zelfs in stand gehouden wordt door dezelfden.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Frenzel zei:
In feite kunnen wij als drugs gebruikers allemaal wel begrijpen hoe het is om psychotisch te zijn, want onder invloed van drugs of wijn ben je tijdelijk psychotisch.
Klik om te vergroten...

Weet je wel wat een psychose is? Ik kan je vertellen dat het verreweg iets anders is als onder invloed zijn. Alleen als je overdoseerd kun je tijdelijk psychotisch worden en als je er aanleg voor hebt kun je na gebruik (meestal voor langere tijd) psychotisch worden.

Frenzel zei:
Ik kan een ander zelf ook psychotisch maken. Is op zich niet moeilijk. Als je hem maar lang genoeg blijft pesten wordt dat doel wel bereikt.
Klik om te vergroten...

Ik snap wel dat je je niet serieus genomen voelt... Dat doe ik ook niet als je dit soort dingen roept...
F
FrenzelLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ja? Meen je? Nee, dat geloof ik niet dat jij me niet serieus neemt.
Dus je beweert dat het onmogelijk is om iemand moedwillig psychotisch te maken?
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik denk niet dat je dat zomaar bij iedereen lukt, nee. 9 van de 10 mensen zullen je gewoon zelf voor gek verklaren en gaan negeren. :wink:
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Je kunt iemand zeker depressief krijgen, absoluut, maar psychotisch? Nee dan moet je iemand op zijn minst voor lange periode hevig martelen o.i.d. Met alleen woorden krijg je iemand niet psychotisch tenzij de problemen al aan de oppervlakte drijven...

Ik vraag me gewoon af of je weet wat een psychose precies is... Ik heb het helaas van heel dichtbij meegemaakt en ik heb het idee dat jij het een beetje onderschat

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."