Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDrugs en autorijden etc

Drugs en autorijden etc

30 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hallo, even een vraagje ter interesse. Als ik zelf bijvoorbeeld naar een festival ga en drugs neem (2x per jaar en met xtc) zorg ik altijd dat ik niet hoef auto te rijden of op een andere manier gemotoriseerd aan het verkeer hoef deel te nemen. En alcohol drink ik sowieso zelden en als ik dus nog moet rijden drink ik 0,0. Ik weet dat je best 2 drankjes kunt nemen in principe maar ik zelf doe dat niet. Niet alleen omdat mijn rijbewijs mijn brood is maar ook uit morele overweging. Ik regel dan een slaapplek of ik neem een taxi. Af en toe gaat er iemand mee die echt 100% nuchter blijft en dan rijd diegene. En als je op een festival terrein zoals bijvoorbeeld Dance Valley loopt, zie je dat echt het gross van de bezoekers flink aan de drugs of alcohol zit. Prima want dat doe ik ook!
Maar aan het eind van het festival zijn zo goed als alle auto's van het parkeerterrein verdwenen. Dat betekend dus helaas dat er veel mensen onder invloed (van wat dan ook) achter het stuur kruipen. Vaak onder het mom van: ik voel me weer nuchter hoor of ik doe t zo vaak, ik rijd echt beter met wat op. Klinklare onzin natuurlijk, dat weet iedereen denk ik wel. En toch gebeurd het vaak.
Ik vroeg mij af wat jullie mening daar over is en of jullie zelf wel eens onder invloed achter het stuur stappen. En wat je dan gebruikt en hoeveel.
N
NarayaniLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik kruip zelf nooit achter het stuur onder invloed. Eén keer ben ik aangeschoten met de auto een pakje sigaretten gaan halen bij het tankstation een paar straten verder en had achteraf spijt. Het ging prima maar ik vind het gewoon arelaxed. Ik kies ervoor het niet (meer) te doen, als ik ooit met de auto naar een festival zou gaan blijf ik lekker nuchter. Maar dat is tevens de reden dat ik voor het ov kies :beer: Het is een ander verhaal als je 1 biertje drinkt en 2 uur later gaat rijden bijvoorbeeld. Maar na een avondje aan de pillen kan ik weliswaar weer een beetje ontnuchterd zijn als ik op tijd stop, mijn zicht en concentratievermogen zijn ronduit slecht, dat weet ik van mezelf en is voor mij voldoende reden om het niet te doen
Mijn mening is dat je een flapdrol bent als je wel gaat rijden met iets op na een feest. Je kan nog zo denken dat je prima kan rijden maar je kent de risico's en neemt ze toch, en dat kan ik moeilijk respecteren. Je brengt het leven van je medepassagiers en -weggebruikers in gevaar, dat is het niet waard imo.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#3
Goed om te horen. Ik denk wel dat er hier vooral of alleen posts komen van mensen die nuchter rijden. Want veel mensen die wel onder invloed rijden zullen dat niet toegeven, omdat ze zelf weten dat het fout is en er ook slecht tegenaan gekeken wordt. Dus net wat jij zegt: je bent dat een flapdrol! En ik vind dat je dan moedwillig er voor kiest het risico te nemen om iemand anders iets aan te doen of erger.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik moet toegeven dat ik wel eens onder invloed van een kleine hoeveelheid pep gereden heb, vooral lokale afstanden en ook op erg rustige plekken. Niet dat ik er trots op ben, maar als ik toevallig licht onder invloed ben en de situatie zou weer zoiets vereisen zou ik dat denk ik wel weer doen. Langere afstanden, drukkere plekken of andere drugs/alcohol zou ik sowieso niet aandurven.
S
SkirreLid
01-01-2024, 00:00
#5
Als ik bob drink ik aan het begin van de avond altijd een biertje mee, die is 4 uur later echt wel verwerkt. Als ik op een normaal weekend (geen festival of speciaal feest) speed gebruik is het vaak puur en alleen functioneel om een beetje wakker te blijven. Elke zaterdag moet ik om 5 uur opstaan om te werken en smiddags heb ik geen tijd om even op bed te gaan liggen. Ook als ik bob doe ik dit maar hoewel ik weet dat dit niet goed is; hoeveel beter is het om moe te gaan rijden? Ik heb na speed tenminste wel het idee dat ik meer meekrijg dan dat ik doodmoe ga rijden.
De hoeveelheid pep die ik dan op heb ik trouwens wel maar 1 kleine sleutelpunt die ik direct pak als we binnen zijn rond 11 uur, dat rechtvaardigt het een klein beetje :flushed:
M
MusicIsLifeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik heb een keer met pep op na een feestje terug gereden. Voelde me niet echt op mijn gemak en denk niet dat ik het snel weer zou doen. Met (iets te veel) alcohol is ook 1 of 2 keer voorgekomen
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#7
Skirre zei:
Als ik bob drink ik aan het begin van de avond altijd een biertje mee, die is 4 uur later echt wel verwerkt. Als ik op een normaal weekend (geen festival of speciaal feest) speed gebruik is het vaak puur en alleen functioneel om een beetje wakker te blijven. Elke zaterdag moet ik om 5 uur opstaan om te werken en smiddags heb ik geen tijd om even op bed te gaan liggen. Ook als ik bob doe ik dit maar hoewel ik weet dat dit niet goed is; hoeveel beter is het om moe te gaan rijden? Ik heb na speed tenminste wel het idee dat ik meer meekrijg dan dat ik doodmoe ga rijden.
De hoeveelheid pep die ik dan op heb ik trouwens wel maar 1 kleine sleutelpunt die ik direct pak als we binnen zijn rond 11 uur, dat rechtvaardigt het een klein beetje :flushed:
Klik om te vergroten...

Ik denk dat jij de definitie van BOB niet begrijpt. Een BOB blijft nuchter... Dus helaas niet door voor de koelkast. :wave:
S
SkirreLid
01-01-2024, 00:00
#8
Bob drinkt geen alcohol. Dat doe ik dus helaas ook dus bob ik alsnog niet maarja. Laten we het erop houden dat ik rijd :tongueout:
L
LoveQualityLid
01-01-2024, 00:00
#9
Vroeger eigenlijk vaak onder invloed van pep/coke gereden omdat ik persoonlijk niet vindt dat het je rijstijl heel erg beïnvloed. Coke wel iets meer dan speed.
Een reden daarvoor was dat je uiterlijk niet aan mij kunt zien of ik onder invloed ben of niet, dus de kans om gepakt te worden is dan ook redelijk klein :wink:

Onder invloed van XTC zou ik wel nooit rijden :)
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#10
Bekijk deze links maar eens. Dan is het duidelijk.


http://www.drugsenuitgaan.nl/veilig-uit-thuis/verkeer

https://m.youtube.com/watch?v=vKlP0TZpBXQ

Daar word gezegd dat je juist overmoedig word en denkt dat je alles goed kan onder invloed, van vooral coke.
L
LoveQualityLid
01-01-2024, 00:00
#11
Tuurlijk heeft het invloed, gewoon met beide voetjes op de grond blijven en niets overmoedig doen :wink:
Gewoon rijden zoals je altijd rijd & in je achterhoofd houden dat je onder invloed bent :)
Dus als je rustig rijd en je hebt een snellere reactiesnelheid door coke/speed dan lijkt het mij niet zo heel gevaarlijk.

Maar is ondertussen ben ik al een hele tijd gestopt met drugs :wink:
Hoofdstuk is zo goed als afgesloten
S
SkirreLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik rijd op de weg naar de club waar we meestal naartoe gaan +/- 80km per uur waar het advies grotendeels 60 is ivm krappe bochten maar op de terugweg betrap ik mezelf er wel eens op dat ik dan juist wel 60 rijd. Ik let juist een stuk beter op na een kleine hoeveelheid pep en rijd ook rustiger omdat ik weet dat ik anders overmoedig raak.
Met XTC op zou ik trouwens nooit gaan rijden, in de roes is elke boom te mooi om geen aandacht te geven en kan ik sowieso m'n concentratie niet op de weg houden. En als het uitgewerkt is ben ik een wrak en is m'n focus ook niet al te best.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Skirre zei:
De hoeveelheid pep die ik dan op heb ik trouwens wel maar 1 kleine sleutelpunt die ik direct pak als we binnen zijn rond 11 uur, dat rechtvaardigt het een klein beetje :flushed:
Klik om te vergroten...
Dat rechtvaardigt het helemaal niet hoor :wink: Drugs op is drugs op. Daarnaast: 'moet ik dan moe gaan rijden?' - nee! Want je moet er met je hoofd bij zijn om te rijden, dat betekent dat als je ziek of erg moe bent je ook niet mag rijden. Dus als je kapot bent van je werk, moet je bij je vrienden aangeven dat je niet kan bobben..
S
SkirreLid
01-01-2024, 00:00
#14
ZERO- zei:
Dat rechtvaardigt het helemaal niet hoor :wink: Drugs op is drugs op. Daarnaast: 'moet ik dan moe gaan rijden?' - nee! Want je moet er met je hoofd bij zijn om te rijden, dat betekent dat als je ziek of erg moe bent je ook niet mag rijden. Dus als je kapot bent van je werk, moet je bij je vrienden aangeven dat je niet kan bobben..
Klik om te vergroten...

Ik snap dat het fout is maar ik vraag ook altijd of ze het erg vinden maar moe rijden vind ik een beetje eng aangezien een vriend van me een keer in slaap is gevallen achter het stuur en zn zus net optijd aan het stuur kon trekken om hem wakker te maken. En niet opstap is ook zo lullih eerlijkgezegd :/
Ik rij juist vaker als ik een beetje moe bent want anders lig ik na 5 pils plat.

Je hebt wel gelijk maar dan rijd ik toch echt liever met een klein beetje pep op dan moe hoewel dit natuurlijk ook geen echte oplossing is. Dat ik met pep op rij is ongeveer 1 op de 6 of 7 keer als we naar een club gaan.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#15
De beste oplossing denk ik dan is om helemaal niet te rijden. Je hoeft niet te rijden toch. Het is ook niet verplicht om uit te gaan of naar een festival. Ik zeg dus niet dat je dan maar nooit weg moet gaan maar je maakt nog steeds zelf de keuze om onder invloed te gaan rijden, wat de omstandigheden ook zijn.
Wat Zero zegt klopt dus.
En ik denk dat jou vienden het natuurlijk niet erg vinden dat je rijd als je moe bent, anders moeten ze iets anders regelen om er te komen. Maar jij als chauffeur bent wel verantwoordelijk voor al je passagiers. Dus zou je juist niet moeten rijden onder invloed of heel moe. Als je een ongeluk zou krijgen (de meesten denken alleen aan de boete) ben je nergens voor verzekerd en word jij aansprakelijk gesteld voor al het letsel en schade van alle betrokkenen. Het is zelfs zo dat stel dat jij zelf zwaar gewond bent, jou verzekering moeilijk kan gaan doen met de medische rekeningen. Ritje ambulance en avondje EH kost al meer als een normaal maandsalaris. En als het goed fout is, zit je de rest van je leven in de schuldsarnering. Ook als jij niet de officiële schuldige van het ongeval bent. Dus ook als een malloot van links door rijd bijvoorbeeld.


Toegevoegd: en je bent bij aanhouding en vermoeden van onder invloed zijn, met of zonder ongeluk, wettelijk verplicht mee te werken aan een speeksel of bloedtest. Weiger je dat, dan wordt je sowieso schuldig bevonden.
N
NarayaniLid
01-01-2024, 00:00
#16
Dunnetjess33 zei:
De beste oplossing denk ik dan is om helemaal niet te rijden. Je hoeft niet te rijden toch. Het is ook niet verplicht om uit te gaan of naar een festival. Ik zeg dus niet dat je dan maar nooit weg moet gaan maar je maakt nog steeds zelf de keuze om onder invloed te gaan rijden, wat de omstandigheden ook zijn.
Wat Zero zegt klopt dus.
En ik denk dat jou vienden het natuurlijk niet erg vinden dat je rijd als je moe bent, anders moeten ze iets anders regelen om er te komen. Maar jij als chauffeur bent wel verantwoordelijk voor al je passagiers. Dus zou je juist niet moeten rijden onder invloed of heel moe. Als je een ongeluk zou krijgen (de meesten denken alleen aan de boete) ben je nergens voor verzekerd en word jij aansprakelijk gesteld voor al het letsel en schade van alle betrokkenen. Het is zelfs zo dat stel dat jij zelf zwaar gewond bent, jou verzekering moeilijk kan gaan doen met de medische rekeningen. Ritje ambulance en avondje EH kost al meer als een normaal maandsalaris. En als het goed fout is, zit je de rest van je leven in de schuldsarnering. Ook als jij niet de officiële schuldige van het ongeval bent. Dus ook als een malloot van links door rijd bijvoorbeeld.
Klik om te vergroten...

Amen.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Skirre zei:
ZERO- zei:
Dat rechtvaardigt het helemaal niet hoor :wink: Drugs op is drugs op. Daarnaast: 'moet ik dan moe gaan rijden?' - nee! Want je moet er met je hoofd bij zijn om te rijden, dat betekent dat als je ziek of erg moe bent je ook niet mag rijden. Dus als je kapot bent van je werk, moet je bij je vrienden aangeven dat je niet kan bobben..
Klik om te vergroten...
Je hebt wel gelijk maar dan rijd ik toch echt liever met een klein beetje pep op dan moe.
Klik om te vergroten...
Ik zei dan ook dat je niet moet rijden als je moe bent. Oftewel: als je gaat rijden moet je ervoor zorgen dat je je goed voelt. Neem een powernap of whatever. Moe gaan rijden is inderdaad ook gevaarlijk, maar met drugs op rijden is echt geen verbetering daarop.

OT: Ik was vorig jaar op een festival waar een kennis van een vriendin aan mij vertelde dat hij moest rijden. Dus zei ik 'oh jammer, dan kun je niks gebruiken' (wij hadden wel allemaal wat gedaan) en daarop zei hij 'oh maar ik heb wel wat op hoor'. Wtf? Die vriendin van mij kende hem verder ook niet heel goed en had bij haar vrienden (wat ook zijn vrienden waren) gepolst van, weten jullie dat hij nog moet rijden en dit is niet zo verstandig etc, maar die leken er allemaal niet zo om te geven. Ik kende hem niet en zij ook niet goed genoeg om daar iets van te zeggen..
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#18
ZERO
OT: Ik was vorig jaar op een festival waar een kennis van een vriendin aan mij vertelde dat hij moest rijden. Dus zei ik 'oh jammer, dan kun je niks gebruiken' (wij hadden wel allemaal wat gedaan) en daarop zei hij 'oh maar ik heb wel wat op hoor'. Wtf? Die vriendin van mij kende hem verder ook niet heel goed en had bij haar vrienden (wat ook zijn vrienden waren) gepolst van, weten jullie dat hij nog moet rijden en dit is niet zo verstandig etc, maar die leken er allemaal niet zo om te geven. Ik kende hem niet en zij ook niet goed genoeg om daar iets van te zeggen..
Klik om te vergroten...


En iedereen is zeker gewoon ingestapt en mee gereden....?
S
SkirreLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik begrijp de kritiek volledig maar de hoeveelheid pep die ik hier opheb zorgt er echt alleen maar voor dat ik weer een beetje wakker wordt. Slechte zaak alsnog maar dit doe ik dan ook alleen maar naar een club die een klein kwartiertje rijden van mijn huis is. Als ik rijd naar een festival of een andere club drink ik alleen m'n biertje mee op het begin, geen andere drugs.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Dunnetjess33 zei:
En iedereen is zeker gewoon ingestapt en mee gereden....?
Klik om te vergroten...
Nee de rest van die vrienden waren met de fiets, volgens mij was hij alleen met de auto.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."