Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDrugs en Religie

Drugs en Religie

39 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
R
Rowan0162Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Drugs gebruiken is lekker! Maar toch knaagt er iets, is het je geweten of is het God?

Bijna iedereen kent het wel, de welbekende ''JEZUSBUS''. Het is een terugkerend fenomeen dat op bijna elke danceparty te vinden is.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee, en hoe denken jullie hier over?
R
Rowan0162Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Tekzor668 zei:
. Laat asjeblief DF een islam/moslim/religievrije plaats zijn waar we gewoon over drugs kunnen ouwehoere :P
Klik om te vergroten...

Dit forum heeft indirect ook iets met religie te maken, als je er vanuit gaat dat drugs van de duivel is.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#3
leipebaviaan zei:
Maar hoe komt het dan dat hele groepen de koran bijvoorbeeld verkeerd interpreteren?
Klik om te vergroten...
Mijn gok zou zijn dat daar dezelfde oorzaak achter zit als achter de tweede wereldoorlog. :wink:
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#4
leipebaviaan zei:
Maar hoe komt het dan dat hele groepen de koran bijvoorbeeld verkeerd interpreteren?
Klik om te vergroten...
Haha Jezus is nog geen 2015 jaar dood hoor :tongueout: (sorry voor de mierenneukerij haha)

Ik denk dat het probleem eerder is dat mensen het geloof misbruiken voor hun eigen doelen. Het ene geloof is daar wellicht beter bruikbaar voor dan het andere. Maar laten we eerlijk zijn, geen enkel geloof is bedacht om mensen slecht te laten worden. Het is alleen een beetje triest dat een hoop mensen foute dingen doen omdat dat eeuwen geleden is opgeschreven.
l
leipebaviaanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Dus jullie suggereren dat geloof slechts het middel is, en niet het doel? Ik durf het te betwijfel, ik heb wel eens het idee dat diep religieuze mensen de neigen hebben anderen lastig te vallen met hun middeleeuwse geleuter, als het niet verbaal is, dan wel non-verbaal. Maar goed, ik kom uit een sterk anti-religie gezin, CDA hoeft er maar voor de komen en de hele familie gaat los. :grin:
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#6
leipebaviaan zei:
Dus jullie suggereren dat geloof slechts het middel is, en niet het doel? Ik durf het te betwijfel, ik heb wel eens het idee dat diep religieuze mensen de neigen hebben anderen lastig te vallen met hun middeleeuwse geleuter, als het niet verbaal is, dan wel non-verbaal. Maar goed, ik kom uit een sterk anti-religie gezin, CDA hoeft er maar voor de komen en de hele familie gaat los. :grin:
Klik om te vergroten...
Dat ligt dan denk ik meer aan de mensen dan aan het geloof. Zelf ben ik ook niet religieus, en zou ik mij een agnost noemen maar ik neig meer naar dat een god niet bestaat, maar ik zie wel de meerwaarde in van religieuze verhalen. Het lijkt mij duidelijk dat je uit bijna alle van deze verhalen wel een waardevolle boodschap kunt halen. Het is alleen jammer dat mensen een boodschap van goedheid verdraaien voor hun eigen doelen. Ik denk er heel simpel over: als je maar goed leeft. Tuurlijk is 'goed' voor oneindig veel interpretaties vatbaar. Ik denk alleen dat het enige doel van religies destijds is geweest om mensen goed te laten leven, en te geloven in het goede met als beloning een hemel. Helaas blijken de heilige boeken voor misbruik vatbaar, maar het is logisch dat er iets te verdraaien valt als je zoveel pagina's schrijft.
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#7
Rowan0162 zei:
Tekzor668 zei:
. Laat asjeblief DF een islam/moslim/religievrije plaats zijn waar we gewoon over drugs kunnen ouwehoere :P
Klik om te vergroten...

Dit forum heeft indirect ook iets met religie te maken, als je er vanuit gaat dat drugs van de duivel is.
Klik om te vergroten...

Drugs is een brouwsel van de mens of een gift van moeder aarde (plant, truffel, paddestoel,...) vanuit mijn visie :P
S
SirErickLid
01-01-2024, 00:00
#8
leipebaviaan zei:
SirErick zei:
MeejheM zei:
religie veroorzaakt volgens mij alleen maar ellende, kijk naar de situatie in het midden oosten, of wat er in ierland gebeurt is. die 'burger oorlogen' gingen enkel over de interpretatie van dezelfde tekst. net als veel andere.
Klik om te vergroten...
Ikzelf geloof niet in een God of iets dergelijks, maar ondanks dat heb ik zowel de bijbel als de koran gelezen om kennis te vergaren die ik daarvoor nog niet had. Afijn, in beide boeken staat nergens beschreven dat je bijvoorbeeld mensen mag vermoorden vanwege hun geaardheid of wat dan ook. Met andere woorden: met religie zelf is niks mis mee, maar wél met de manier hoe bepaalde bevolkingsgroepen hun religie interpreteren.
Klik om te vergroten...
Maar hoe komt het dan dat hele groepen de koran bijvoorbeeld verkeerd interpreteren?
Klik om te vergroten...
Je kunt dat beter aan iemand vragen die daar verstand van heeft, maar wat ik wél weet is dat ik hun manier van denken en handelen verre van gezond vind. Trouwens, dat vind ik ook van mensen die extreemrechtse zijn zoals Geert Wilders en zijn achterban. IS-leden zijn redelijk voorspelbaar, Geert Wilders en zijn achterban zijn dat niet en dat vind ik een stuk enger dan een stel kortzichtige en bekrompen gekkies die de koran verkeerd interpreteren.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
Dat hoef je toch niet aan een expert te vragen. Het is toch overduidelijk dat mensen lezen wat ze willen lezen en zien wat ze willen zien? Of de boel simpelweg manipuleren om hun eigen wil er doorheen te drukken.
R
Rowan0162Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Tekzor668 zei:
Drugs is een brouwsel van de mens of een gift van moeder aarde (plant, truffel, paddestoel,...) vanuit mijn visie :P
Klik om te vergroten...

Dat is het zeker, vraag me ook wel eens af hoe dat een zonde kan zijn als het van moeder aarde zelf afkomt.

Iemand zei een keer tegen mij, ik zie drugs als de verboden vrucht uit het hof van Eden. En de hedendaagse maatschappij is de verleider. ( de slang) :smilingimp: :stoned:
S
SirErickLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mindless zei:
Dat hoef je toch niet aan een expert te vragen. Het is toch overduidelijk dat mensen lezen wat ze willen lezen en zien wat ze willen zien? Of de boel simpelweg manipuleren om hun eigen wil er doorheen te drukken.
Klik om te vergroten...
Het klopt dat iedereen een tekst op zijn of haar manier interpreteert, maar hoe komt het dat bepaalde bevolkingsgroepen hun religie op zo'n extreme manier interpreteert om vervolgens hun interpretatie in daden om te zetten? Ik heb geen verstand van religies en extremisme, dus ik kan die vraag niet beantwoorden, maar iemand die daar expert is in kan dat wel.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#12
ik wou nog even nuanceren dat elk religieuze tekst of verhaal te interpreteren is zoals bepaalde mensen het willen.

scientoligy bijvoorbeeld, heeft nog geen oorlogen veroorzaakt, maar is in mijn ogen een verdienmodel, gebaseerd op een verhaal van een gepubliceerde science fiction auteur. als zo iemand een religieuze beweging start met de naam science er al in moet je erg onnozel zijn zo'n beweging te volgen.

dat de meeste ellende veroorzaakt word door de twee grootste religie's die er zijn is logisch. ik vraag me af of hindoes of boeddhisten ooit in een oorlog zijn geraakt vanwege religieuze onenigheid met een andere religie.

als je alleen al naar de christenen kijkt zitten er zo veel maffe sekten tussen, van die lui die zichzelf kruisigen, mormonen, mensen die aan zelfkastijding doen. je kan het zo gek niet bedenken of het bestaat.

dan vind ik psychonautische experimenten zinniger als je het hebt over je eigen ideeën en levensbeschouwing te vormen of de zin van het leven te zoeken.

door het gebrek aan hiërarchie is "Turn on, Tune in en Dropout" niet echt geschikt om een volk onder de duim te houden. of geld te verdienen.
R
Rowan0162Lid
01-01-2024, 00:00
#13
MeejheM zei:
dan vind ik psychonautische experimenten zinniger als je het hebt over je eigen ideeën en levensbeschouwing te vormen of de zin van het leven te zoeken.
Klik om te vergroten...

Dus kort samengevat, drugs gebruiken is zinniger dan een religie uitoefenen?
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#14
Om een beschaving op te bouwen en overeind te houden is religie serieus handig. Communisten deden niet aan religie, maar ook niet echt aan mensenrechten. Dat communisme niet werkt is ondertussen wel gebleken.

Om je eigen levensbeschouwing te vormen is moeilijk, je kan dus kiezen een religie aan te hangen, welke je normen, waarden, een moraal, antwoorden en structuur biedt.

Doe je dat niet dan ben je op jezelf aangewezen om eclectisch hier en daar wat invulling bij elkaar te sprokkelen totdat je voldoende normen, waarden en moreel besef hebt om je eigen mening over goed en fout te bepalen. dan blijf je og altijd zitten met vragen zoals waarom je leeft, wat je met dat leven wilt doen, enzovoorts.

Drugs gebruiken kan helpen sommige dingen anders te bekijken dan je normaal doet, en kan dus helpen. veel "primitieve" stammen over heel de wereld gebruiken bijvoorbeeld geestverruimende middelen om te spreken met de goden of met hun voorouders. sjamanistme bestaan overal op de wereld, en gaat bijna altijd gepaard met drugs gebruik bij rituelen.

niet heel erg lang geleden deden we dat hier ook, in elk geval van de bandkeramieke stammen in het neolithicum tot het christendom hier de overhand kreeg rond het einde van de 8e eeuw.
R
Rowan0162Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Mooi gezegd MeejHem,

Eigenlijk is het te gek voor woorden, een mens kan zelf niet kiezen wat goed of fout is. Het komt uiteindelijk neer op kudde gedrag.

Stel je gaat hallucinogenen gebruiken om in contact te komen met het bovennatuurlijke, dan geloof je als het ware je eigen hallucinaties. Ben je ervan overtuigd dat het geen hallucinaties zijn, dan zit je al heel diep in het geloof en heb je die ''drugs'' helemaal niet nodig.

Komt er toch op neer dat iedereen zichzelf iets wijsmaakt, om het leven een positieve invulling te geven.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
Rowan0162 zei:
Eigenlijk is het te gek voor woorden, een mens kan zelf niet kiezen wat goed of fout is. Het komt uiteindelijk neer op kudde gedrag.
Klik om te vergroten...
Als je je normen en waarden puur uit het sociaal/psychologische vlak haalt (alles wat je is aangeleerd/beïnvloed door je omgeving, m.a.w. ál je gedachten), dan is het allemaal puur kudde gedrag ja. Maar een mens kan de keuze maken om daar (tijdelijk of niet) uit te stappen, door simpelweg geen geloof te investeren in gedachten. Dit was trouwens de oorspronkelijke betekenis van religie: Het onderzoeken van de waarheid vanaf een neutrale positie van niet-weten. Tegenwoordig is daar weinig van overgebleven en is religie synoniem met 'geloof'. Dat, terwijl geloof juist compleet het tegenovergestelde is van een neutrale positie. Door in iets te geloven, creëer je mentaal een concept van iets en streef je er naar om bewijs te vinden voor die eigen creatie.

Stel je gaat hallucinogenen gebruiken om in contact te komen met het bovennatuurlijke, dan geloof je als het ware je eigen hallucinaties. Ben je ervan overtuigd dat het geen hallucinaties zijn, dan zit je al heel diep in het geloof en heb je die ''drugs'' helemaal niet nodig.
Klik om te vergroten...
Dat is nogal een aanname. Het kan natuurlijk zijn dat iemand in een mentale projectie van zichzelf gaat geloven en dit gebeurd waarschijnlijk enorm vaak. Maar is dat per definitie altijd zo? En wanneer is iets precies een hallucinatie? Als ervaring is een trip net zo "echt" als een nuchtere ervaring. Als ervaring is een droom ook net zo echt als een ervaring in de waakstaat.

Het hele punt met psychedelica gebruiken voor zelf-exploratie, is dat het je gedachten stroom tijdelijk vermindert. Al het aangeleerde, alles wat wij cultuur noemen, zit "in" je gedachten. Letterlijker gezegd IS het je gedachten. Wanneer je gedachten stroom vermindert of zelfs helemaal stopt, is er geen cultuur. Ook is er geen geloof, omdat je enkel concepten (gedachten) kunt geloven. Wat valt er te geloven als je gedachten er niet zijn? Uiteraard is het ieders recht om te mogen geloven dat dit allemaal BS is. :wink:

Komt er toch op neer dat iedereen zichzelf iets wijsmaakt, om het leven een positieve invulling te geven.
Klik om te vergroten...
En hier maak je jezelf wijs dat dit altijd het geval is.
R
Rowan0162Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Mindless zei:
Maar is dat per definitie altijd zo? En wanneer is iets precies een hallucinatie? Als ervaring is een trip net zo "echt" als een nuchtere ervaring. Als ervaring is een droom ook net zo echt als een ervaring in de waakstaat.
Klik om te vergroten...

Haha dat gaat ver wat je zegt, wel interessant natuurlijk.

Kan me niet voorstellen dat er meerdere realiteiten naast elkaar bestaan :stoned:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
Rowan0162 zei:
Mindless zei:
Maar is dat per definitie altijd zo? En wanneer is iets precies een hallucinatie? Als ervaring is een trip net zo "echt" als een nuchtere ervaring. Als ervaring is een droom ook net zo echt als een ervaring in de waakstaat.
Klik om te vergroten...

Haha dat gaat ver wat je zegt, wel interessant natuurlijk.

Kan me niet voorstellen dat er meerdere realiteiten naast elkaar bestaan :stoned:
Klik om te vergroten...
Mijn ervaring met zelfexploratie (mbv psychedelica en meditatie) is dat er maar 1 realiteit is en potentieel een oneindigheid aan "werelden" (of: subjectieve werkelijkheden) Als je er bij stilstaat is elk organisme zo'n wereld. :)
E
ElvenSpiceLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik heb niks tegen religies zolang het geen extremisme is.
Ik ben van mening dat religie ook vaak meer negatieve aspecten met zich mee brengt (niet op individueel niveau maar internationaal) dan een wereld zonder religies. Zoals hierboven al vermeld is, zijn er zeer veel conflicten in de wereld die door religie veroorzaakt worden. Of het nu gaat over de IS, kruistochten en dergelijke; religie blijft mensen een reden geven om actie's te ondernemen voor een hoger doel.

Het zit hem niet in de normale gelovige, die gewoon hun god/goden aanbidden, maar de extremisten die de doel van religie verdraaien om zo de macht te krijgen.

Vaak worden de heilige teksten dan ook verkeerd geïnterpreteerd. Zelf denk ik dat er geen echte figuren hebben bestaan zoals Jezus Christus en dergelijke die superkrachten van god hadden, maar wel figuren zoals Budha; dus mensen die verlichte ervaringen hebben gehad door middel van meditatie, vasten, psychedelica of een andere manier om in het hogere bewustzijn te komen.
Zij kregen inzicht over normen en waarden, diep empathisch vermogen en hoe de menselijke psyche in elkaar steekt en hebben toen hun ideeën proberen te vereeuwigen in teksten.

Spiritualiteit is naar mijn mening het beste, geen boek dat je vertelt hoe je moet handelen volgens een cultuur, maar zelf bewust zijn en rekening houden met normen en waarden.

De vraag: "Wat valt onder drugs?" is ook erg vaag.
Als je het bekijkt vanuit wetten die door overheidsinstantie zijn gemaakt, dan is de term drugs alleen gebonden aan het land waar je in bent. In sommige landen worden bepaald middelen wel erkent en in andere niet, designer drugs zijn volgens de wet dus eigenlijk geen drugs.

Als je het bekijkt vanuit wetenschappelijk standpunt, dan valt elk stofje wat voor een geestelijke of lichamelijke verandering zorgt onder "drugs". Koffie, thee, suiker, nicotine, ect. hebben ieder ook een actieve werking op ons lichaam en geest en gebruiken we daarom ook in veelvoud. Alles heeft hoe dan ook een bepaalde uitwerking op lichaam en geest, alleen is het zodat de middelen die als Soft- en Harddrugs zijn gecategoriseerd er een vele malen aanwezige verandering is.

Het risico zit hem dan ook in dat mensen extreem verlichtende ervaringen kunnen hebben (met goede set-en-setting en ingelezen), maar ook erg angstaanjagende ervaringen als ze slecht geïnformeerd zijn of slecht in hun vel zitten. Daarnaast zit natuurlijk ook nog de vergrote kans dat je verslaafd raakt aan bepaalde middelen en dat het lichamelijk slecht kan zijn. Dit zijn dan ook reden waarom de overheid bepaalde drugs illegaal maakt en andere niet. Ik denk wel dat we nu naar een steeds bewustere samenleving gaan, waardoor de positieve kanten van nu nog verboden middelen steeds meer naar voren komen. Onderzoek met psychedelica begint steeds meer op gang te komen en mensen kunnen zich steeds beter inlezen.

Om dus terug te komen op de vraag van de TS, of drugsgebruik door religie goedgekeurd wordt kan alleen eenieder voor zichzelf uitmaken. Voor mij valt alles onder drugs, het leven is immers een grote chemische soep. Daarnaast hadden de religieuze personen inderdaad ook niet bepaalde middelen die we nu drugs noemen. :wink:
S
SirErickLid
01-01-2024, 00:00
#20
Rowan0162 zei:
Mindless zei:
Maar is dat per definitie altijd zo? En wanneer is iets precies een hallucinatie? Als ervaring is een trip net zo "echt" als een nuchtere ervaring. Als ervaring is een droom ook net zo echt als een ervaring in de waakstaat.
Klik om te vergroten...

Haha dat gaat ver wat je zegt, wel interessant natuurlijk.

Kan me niet voorstellen dat er meerdere realiteiten naast elkaar bestaan :stoned:
Klik om te vergroten...
Een hallucinatie of droom kan, ondanks dat het niet "echt" is, als realiteit ervaren worden. Als je het op die manier bekijkt dan heb je meerdere realiteiten die naast elkaar zouden kunnen bestaan. Met andere woorden: het is maar net hoe je realiteit op dat moment interpreteert.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."