#1
I'm looking forward to it! ![:grin:]()
SmartieAndMe zei:Dat hangt er heel erg vanaf welke factoren je mee wilt nemen in de schadelijkheid. De schadelijkheid voor een persoon is bijvoorbeeld al heel erg anders dan de maatschappelijke schade en zo zijn er nog allerlei factoren mee te nemen die de cijfers beïnvloeden.
Als je bijvoorbeeld kijkt naar de schadelijkheid voor een persoon, zou je Crocodile bovenaan kunnen zetten, maar in Nederland wordt het weer zo weinig gebruikt dat het qua maatschappelijke schade weer helemaal onderaan het lijstje komt..
Waar wil je het voor gebruiken? Er zijn inderdaad allerlei bronnen, maar als je iets specifieker kunt zijn kunnen we wel wat cijfers vinden.
Wacky zei:Het probleem hierbij is dat het niet zo eenvoudig meetbaar is en dus allerlei statistische gegevens altijd open blijven voor verschillende interpretaties (zoals je zelf al aangeeft met je laatste paragraaf), verschillende factoren verschillend gewogen kunnen worden etc.
Nu is dat bij heel veel "science" het geval en houd dat mensen niet tegen om een poging te doen en vaak komt er uiteindelijk dat toch wel iets uit dat op een consensus lijkt.
Maar het onderwerp is te taboe om een wetenschappelijke consensus mogelijk te maken.
Daarom moeten we het doen met enigzinds subjectieve lijstjes gemaakt door een individu of groepering en gepubliceerd door een media. Liever laat je je moeder natuurlijk lijstjes zien van de bekendste media instellingen in deze wereld dan van de high life of weet ik veel wat voor junken organisatie.
Dit is wel veruit het meest beroemde onderzoek. David nutt deed dit onderzoek voor een UK overheidsinstelling. Hij is ontslagen omdat zijn bevindingen niet stroken met overheidsbeleid simpel gezegd. Klik de linkjes maar en lees het hele verhaal. Als je denkt dat je moeder daarmee de waarde van zijn onderzoek in twijfel trekt laat je haar de originele publicatie zien.
http://www.theguardian.com/science/2009 ... -drug-list
http://www.thelancet.com/journals/lance ... 40-6736(10)61462-6/abstract
The economist is natuurlijk ook een goeie naam om mee bij je ouders aan te komen zetten.
http://www.economist.com/blogs/dailycha ... _most_harm
Exceptional Insight zei:Schadelijkheid standaardiseren aan de hand van getallen![]()
MeejheM zei:als je iemand wilt overtuigen zul je beter je best moeten doen dan grafiekjes opzoeken. ik had er laatst wel een gevonden. die ging geloof ik over de schade aan de maatschappij(x-as) vs de persoonlijke schade(y-as), en dan per drug.
Niet zo'n vreemde gedachtegang toch? XTC is drugs en aan drugs raak je verslaafd? Voor mensen die er helemaal niets mee hebben zit er weinig onderscheid tussen verschillende drugs.Psychedelibee zei:Overigens wel apart dat je ouders het idee hebben dat xtc verslavend is. Lichamelijke ongelukken worden graag opgeblazen door de media, maar verslaving aan xtc hoor je eigenlijk nooit.
Ja dat is wel waar inderdaad.Fool zei:Niet zo'n vreemde gedachtegang toch? XTC is drugs en aan drugs raak je verslaafd? Voor mensen die er helemaal niets mee hebben zit er weinig onderscheid tussen verschillende drugs.Psychedelibee zei:Overigens wel apart dat je ouders het idee hebben dat xtc verslavend is. Lichamelijke ongelukken worden graag opgeblazen door de media, maar verslaving aan xtc hoor je eigenlijk nooit.![]()
Ik begin me alvast te verkneukelen over de "Je moeder..." grapjes.MeejheM zei:Maak een topic aan waar mensen semi-direct je ouders kunne aanspreken, kunnen ze rustig meelezen, en heb je echte ervaring. ik denk dat ze zoiets directs makkelijker oppakke dan een of ander foldertje. maar dan moet je ook alle negatieve posts voor lief nemen.
Dit is helaas niet de .info, hier maken de meesten dat soort grapjes niet. :')Exceptional Insight zei:Ik begin me alvast te verkneukelen over de "Je moeder..." grapjes.MeejheM zei:Maak een topic aan waar mensen semi-direct je ouders kunne aanspreken, kunnen ze rustig meelezen, en heb je echte ervaring. ik denk dat ze zoiets directs makkelijker oppakke dan een of ander foldertje. maar dan moet je ook alle negatieve posts voor lief nemen.
Fool zei:Dit is helaas niet de .info, hier maken de meesten dat soort grapjes niet. :')
*die ik ga maken.Exceptional Insight zei:Ik begin me alvast te verkneukelen over de "Je moeder..." grapjes.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."