#1
Ik blijf van mening dat serieus niet zo'n zwart wit begrip zoals jij stelt, maargoed daar kunnen we eindeloos over discussieren en zo belangrijk vind ik dat persoonlijk nou ook weer niet.
Wat betreft de relatie tussen ouder worden en volwassen worden. Er is daar geen sprake van een causaal verband zoals jij schetst, maar enkel een correlatie. Genoeg mensen die al de wettelijke status volwassen hebben bereikt maar dat totaal niet zijn. Om die reden heb ik eerder ook nergens de term volwassen zijn/worden gebruikt. Een ander probleem met term volwassen is dat het nogal open staat voor interpretatie, het wordt vaak verward met wijsheid naar mijn mening.
Ik vraag me trouwens wel af of bejaarden een goed voorbeeld zijn, want ik heb juist het idee alsof bejaard worden een terugkeer naar puberteit is qua gedrag. Dit valt me vaak op bij bejaarden, probleem is dan dat je geen vergelijkingsmateriaal hebt omdat je ze niet kent van hun eerdere jaren. Bij mijn oma zie ik echter heel duidelijk dat die zich steeds meer puberaal gaat gedragen naarmate ze meer bejaard wordt. Mijn ouders bevestigen dit ook, dus het is geen conclusie die ik nu pas kan trekken omdat ik zelf de puberteit ben ontstegen.
Wat betreft de relatie tussen ouder worden en volwassen worden. Er is daar geen sprake van een causaal verband zoals jij schetst, maar enkel een correlatie. Genoeg mensen die al de wettelijke status volwassen hebben bereikt maar dat totaal niet zijn. Om die reden heb ik eerder ook nergens de term volwassen zijn/worden gebruikt. Een ander probleem met term volwassen is dat het nogal open staat voor interpretatie, het wordt vaak verward met wijsheid naar mijn mening.
Ik vraag me trouwens wel af of bejaarden een goed voorbeeld zijn, want ik heb juist het idee alsof bejaard worden een terugkeer naar puberteit is qua gedrag. Dit valt me vaak op bij bejaarden, probleem is dan dat je geen vergelijkingsmateriaal hebt omdat je ze niet kent van hun eerdere jaren. Bij mijn oma zie ik echter heel duidelijk dat die zich steeds meer puberaal gaat gedragen naarmate ze meer bejaard wordt. Mijn ouders bevestigen dit ook, dus het is geen conclusie die ik nu pas kan trekken omdat ik zelf de puberteit ben ontstegen.