Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsKunstbegrip

Kunstbegrip

22 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
Voor mij heeft het waarderen van kunst zeker wel een enorme boost gekregen door drugsgebruik. Kunst is voor mij alles wat de grens tussen mijzelf en een object weghaalt en zo de weg vrijmaakt voor het ervaren van schoonheid. Aangezien psychedelica dit sowieso al doet, kan ik me niet voorstellen hoe die groep drugs (en waarschijnlijk ook andere groepen) geen invloed heeft op het waarderen van kunst.

Ik denk niet zozeer dat het ouder worden an sich de reden/aanleiding is van kunst leren waarderen, maar eerder dat een combinatie van openheid/ontvankelijkheid en de blootstelling aan kunst zelf de reden is van het ervaren en waarderen van schoonheid.

Serieuzer/volwassen worden heeft denk ik helemaal niets met kunst appreciatie te maken, want schoonheid zelf is toch ook in de verste verten niet serieus te noemen? Ik denk dat serieuzer worden eerder een poging is om jezelf te distantiëren van je jeugdigheid. Het is een nieuwe rol aannemen en eerder een secundair iets. Schoonheid ligt meer in de kern en staat (imo) dus los van dergelijke sociale rollen.
B
BobsacamanoLid
01-01-2024, 00:00
#2
Wat een onzin dat schoonheid niet serieus te noemen is....

Een object of een mens dat qua uiterlijk erg mooi is mag je niet serieus nemen? Als je een blinde test doet. In dit geval dus een object of een mooie vrouw of man ziet achter een raam je kan er verder niet mee communiceren en alleen zijn schoonheid bewonderen geen idee of het een innerlijk mooi object is. Mag je dat niet serieus nemen? Ik vind dat een heel rare gedachte.

Maar goed dat is mijn 2 cents.

Mindless zei:
Voor mij heeft het waarderen van kunst zeker wel een enorme boost gekregen door drugsgebruik. Kunst is voor mij alles wat de grens tussen mijzelf en een object weghaalt en zo de weg vrijmaakt voor het ervaren van schoonheid. Aangezien psychedelica dit sowieso al doet, kan ik me niet voorstellen hoe die groep drugs (en waarschijnlijk ook andere groepen) geen invloed heeft op het waarderen van kunst.

Ik denk niet zozeer dat het ouder worden an sich de reden/aanleiding is van kunst leren waarderen, maar eerder dat een combinatie van openheid/ontvankelijkheid en de blootstelling aan kunst zelf de reden is van het ervaren en waarderen van schoonheid.

Serieuzer/volwassen worden heeft denk ik helemaal niets met kunst appreciatie te maken, want schoonheid zelf is toch ook in de verste verten niet serieus te noemen? Ik denk dat serieuzer worden eerder een poging is om jezelf te distantiëren van je jeugdigheid. Het is een nieuwe rol aannemen en eerder een secundair iets. Schoonheid ligt meer in de kern en staat (imo) dus los van dergelijke sociale rollen.
Klik om te vergroten...
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik denk dat we verschillende definities van serieus hebben. Ik bedoel dat er geen ernst in schoonheid zit, niet dat schoonheid niet oprecht belangrijk gevonden kan worden.

Maar neem jij het niet wat te serieus op nu? :wink:

(De ervaring van) schoonheid schaar ik trouwens onder een van de belangrijkste "dingen" in mijn leven. En om weer een van de cliches boven te halen: 'beauty is in the eye of the beholder'. Dit is naar mijn mening niet slechts een mooie gedachte, maar werkelijk wat je kunt ervaren. Het is de hele bestaansreden van kunst: Het ervaren van schoonheid zelf, niet het object/ding wat je ziet, maar wat schoonheid zelf is. Waarschijnlijk weer veel te zweverig voor sommigen, maar ach. :)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."