#1
Ik heb altijd begrepen dat de combinatie extra neurotoxisch is. Hoe of wat weet ik niet precies maar als dat klopt heeft het dus niet te maken met de temperatuur. Ben wel benieuwd hoe het precies zit.
Als MDMA schadelijker is op hogere lichaamstemperatuur, en speed verhoogt de lichaamstemperatuur nog meer, dan is het toch juist nog schadelijker?SmartieAndMe zei:Ik heb altijd begrepen dat de combinatie extra neurotoxisch is. Hoe of wat weet ik niet precies maar als dat klopt heeft het dus niet te maken met de temperatuur. Ben wel benieuwd hoe het precies zit.
Schijnbaar wel, tenminste, dat denken de meeste mensen.Peppi en Coki zei:Als MDMA schadelijker is op hogere lichaamstemperatuur, en speed verhoogt de lichaamstemperatuur nog meer, dan is het toch juist nog schadelijker?SmartieAndMe zei:Ik heb altijd begrepen dat de combinatie extra neurotoxisch is. Hoe of wat weet ik niet precies maar als dat klopt heeft het dus niet te maken met de temperatuur. Ben wel benieuwd hoe het precies zit.
Maar goed, ik snap wat je bedoelt, bij Unity zeggen ze bijvoorbeeld dat de neurotoxiciteit bij deze combo vooral door de speed komt. Maakt die lichaamstemperatuur verhoging dan echt zo veel uit?
Dat is de hypothese.Psychedelibee zei:Als we het dan toch over schade hebben, is de extra schade die ontstaat bij het combineren van speed en MDMA dan vooral toe te wijzen aan een extra verhoging van de temperatuur?
Zowel amfetamine als mdma kunnen hersenschade en cognitieve problemen veroorzaken, maar de soort schade is verschillend. Bij combi gebruik tellen de schadelijke effecten bij elkaar op, het lijkt vooralsnog niet zo te zijn dat door combi gebruik de schade erger wordt dan de schade door de afzonderlijke stoffen (dus 1+1=2 en niet 1+1=3)
schade is gedeeltelijk toe te wijzen aan overstimulatie van hersenen door de drugs. Hierdoor worden de neuronen ongevoeliger.
Werkt MDMA niet een beetje te kort voor de zondag? Of ga je pas om een uurtje of 3 het festivalterrein op/neem je het dan pas in?benniesmitters zei:Defqon ieder jaar weer feest.
Als ik jou was zou ik de pep achterwegen laten. Wel lekker op zo'n feest maar je voelt je de volgende dag toch verrot. Maar dat is natuurlijk ook per persoon verschillend. IK snuif vaak iets meer dan ik eigenlijk van plan was.
Mijn planning ziet er als volgt uit: Vrijdag gewoon lekker drinken, daar houd je het wel mee vol tot een uurtje of 3. Zaterdag ga ik lekker aan de 2cb, of jij dit chill vind weet ik niet, zelf houd ik er van maar ik ken er genoeg die me voor gek verklaren en niet snappen waarom ik dat op een feest doe, dus dat zou je bij jezelf na moeten gaan. Zondag aan de Mdma of 6apb, die keuze moet nog gemaakt worden.
Was wel van plan om zaterdag naar de afterparty te gaan, wist niet dat er zondag ook een was haha.benniesmitters zei:Ja voor de hele zondag wel, maar overdag drink ik gewoon wat bier. En neem rond 9-10 uur de eerste capsule. Houd er wel rekening mee dat zondag de after party echt super vet is in de orange. Deze gaat echt super lang nog door na het feest. Ook is hier geen officiele line up, draaien echt allemaal dj's door elkaar. Daarom zou ik pas later aan de drugs gaan om lekker dat piekje nog op het eind te hebben en niet dat je tegen die tijd kneiters vaag bent.
En over dat weekendje kapot gaan, twee jaar geleden ook gedaan. Vrijdag pep, zaterdag xtc en 4fmp en zondag weer xtc en pep. Nou dat heb ik geweten. Heb me nog nooit zo slecht gevoeld. Dat in combinatie met slecht slapen. Voelde me echt oververhit, was aan het trillen als een malle, misselijk, die maandag bijna flauwvallen om de zoveel tijd. Echt geen aanrader. Ik heb m'n lesje geleerd en doe het voortaan gewoon wat rustiger aan, je hoeft niet constant onder invloed te zijn om een leuk feest te hebben!![]()
Niks mis mee, topic is net een maandje oud en het festivalseizoen is net begonnen, dus kan nog prima hahaHaardroger zei:Weet niet of het nog zin heeft om hier op te reageren, maar wie weet...
Heb het persoonlijk niet zo erg op coke (of andere te snuiven dingen). Ik weet van mijzelf dat ik vrij verslavingsgevoelig, impulsief, en altijd zoekend naar de leukste ervaring ben. Dan is iets snuiven toch wel iets te makkelijk om ergens verslaafd aan te raken.Haardroger zei:Probeer de eerste dag bier, tweede dag coke en de derde mdma/4F.
Klinkt als een goed plan :PHaardroger zei:Juist de derde dag, als je helemaal kapot bent zoals hier eerder is gezegd zou ik die oppepper goed kunnen gebruiken.
Niks beters dan zelf gigantisch vrolijk zijn terwijl de rest aan het overleven is!![]()
Zit helaas met het probleem dat ik dit festival in de MDMA pauze zit en dat vrij gebruiken er niet echt in zit, alhoewel, ik denk dat één keertje slechts 2 maanden wachten na een gemiddelde dosis xtc, voordat ik weer wat 4-FA gebruik, niet zo heel veel kwaad kan :PWacky zei:Ik ben helemaal voor verantwoordelijk gebruik, maar op festivals plannen vind ik niet zo nodig.
4-FA gebruikt dezelfde serotonine als MDMA inderdaad, daarom kan deze in de MDMA-pauze niet worden gebruikt omdat je dan het herstel tegengaat, maar ja, als na 2 maanden volgens Unity wel weer een middelmatige dosis MDMA kan worden gebruikt, zou 4-FA ook wel moeten kunnen.MeejheM zei:3 maanden is een "veilige schatting", dat is zolang dat je absoluut lang genoeg gewacht hebt. na 2 maanden kan het ook echt wel, met een piepklein risico dat je niet de volledige ervaring hebt die je na 3 maanden zou hebben.
ik denk wel dat 4fluo invloed heeft op het herstel in je hersenen, volgens mij heeft dat qua werking in het brein raakvlakken met mdma. ik weet het niet zeker, maar dat vertelt fool straks wel gok ik![]()
AFAIK is deze uitspraak inmiddels alweer verder enigszins 'achterhaald' en wordt er nu gezegd dat vooral de lichaamstemperatuur invloed heeft op de schade die MDMA veroorzaakt. Extra dopamine veroorzaakt dan wel weer een verhoogde lichaamstemperatuur, wat je speculatie nog steeds valide houdt.Psychedelibee zei:Er wordt namelijk inmiddels ook wel gedacht dat de neurotoxiteit van MDMA te maken heeft met het feit dat er tegelijk serotonine en dopamine release plaats vind. Dopamine die vervolgens je serotonine neuronen indringt zou daar de schade veroorzaken. Als deze combi een rol speelt, dan zou het hypothetisch zo kunnen zijn dat 4-FA misschien wel even schadelijk of schadelijker dan MDMA is, maargoed dit is pure speculatie verder.
Thanks voor de toevoeging. Het blijft een lastig iets natuurlijk, aangezien ze nog steeds niet exact weten wat nou daadwerkelijk voor de neurotoxiteit van MDMA zorgt.Fool zei:AFAIK is deze uitspraak inmiddels alweer verder enigszins 'achterhaald' en wordt er nu gezegd dat vooral de lichaamstemperatuur invloed heeft op de schade die MDMA veroorzaakt. Extra dopamine veroorzaakt dan wel weer een verhoogde lichaamstemperatuur, wat je speculatie nog steeds valide houdt.Psychedelibee zei:Er wordt namelijk inmiddels ook wel gedacht dat de neurotoxiteit van MDMA te maken heeft met het feit dat er tegelijk serotonine en dopamine release plaats vind. Dopamine die vervolgens je serotonine neuronen indringt zou daar de schade veroorzaken. Als deze combi een rol speelt, dan zou het hypothetisch zo kunnen zijn dat 4-FA misschien wel even schadelijk of schadelijker dan MDMA is, maargoed dit is pure speculatie verder.
Dat is dan wel een interessante ontwikkeling dan. Maar dan vraag ik mij af in hoeverre serotonine de lichaamstemperatuur verhoogd. Als dit niet/nauwelijks zo is, dan zou 4-FA de neurotoxiciteit hebben van speed, neem ik aan.Fool zei:AFAIK is deze uitspraak inmiddels alweer verder enigszins 'achterhaald' en wordt er nu gezegd dat vooral de lichaamstemperatuur invloed heeft op de schade die MDMA veroorzaakt. Extra dopamine veroorzaakt dan wel weer een verhoogde lichaamstemperatuur, wat je speculatie nog steeds valide houdt.Psychedelibee zei:Er wordt namelijk inmiddels ook wel gedacht dat de neurotoxiteit van MDMA te maken heeft met het feit dat er tegelijk serotonine en dopamine release plaats vind. Dopamine die vervolgens je serotonine neuronen indringt zou daar de schade veroorzaken. Als deze combi een rol speelt, dan zou het hypothetisch zo kunnen zijn dat 4-FA misschien wel even schadelijk of schadelijker dan MDMA is, maargoed dit is pure speculatie verder.
Psychedelibee zei:Thanks voor de toevoeging. Het blijft een lastig iets natuurlijk, aangezien ze nog steeds niet exact weten wat nou daadwerkelijk voor de neurotoxiteit van MDMA zorgt.
Ik bedoel hier niet mee dat enkel een verhoogde lichaamstemperatuur invloed heeft op de neurotoxiciteit, maar dat de neurotoxiciteit(op serotonine-neuronen) van MDMA groter wordt als de lichaamstemperatuur verhoogd wordt.Peppi en Coki zei:Dat is dan wel een interessante ontwikkeling dan. Maar dan vraag ik mij af in hoeverre serotonine de lichaamstemperatuur verhoogd. Als dit niet/nauwelijks zo is, dan zou 4-FA de neurotoxiciteit hebben van speed, neem ik aan.Fool zei:AFAIK is deze uitspraak inmiddels alweer verder enigszins 'achterhaald' en wordt er nu gezegd dat vooral de lichaamstemperatuur invloed heeft op de schade die MDMA veroorzaakt. Extra dopamine veroorzaakt dan wel weer een verhoogde lichaamstemperatuur, wat je speculatie nog steeds valide houdt.Psychedelibee zei:Er wordt namelijk inmiddels ook wel gedacht dat de neurotoxiteit van MDMA te maken heeft met het feit dat er tegelijk serotonine en dopamine release plaats vind. Dopamine die vervolgens je serotonine neuronen indringt zou daar de schade veroorzaken. Als deze combi een rol speelt, dan zou het hypothetisch zo kunnen zijn dat 4-FA misschien wel even schadelijk of schadelijker dan MDMA is, maargoed dit is pure speculatie verder.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."