Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsNogmaals drugs na enorme dip?

Nogmaals drugs na enorme dip?

35 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
L
LiefhebbertjeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Spreek ook altijd uit ervaring
Maar ik beweer nergens dat het hetzelfde is
Of wat dan ook
Stel enkel de vraag : van coke niet?
Ik heb dat namelijk wel
En dat kan aan mij liggen
Of me hoeveelheden

Maar waarom wil je zo graag wat ik typ weer leggen daarbij weerleg mijn uitspraken op feiten die niet op papier staan
Dus wat is nou het doel precies

Of gaan we ook de mentale dip erbij halen etc
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Doe eens rustig joh hij voegt gewoon wat toe. Niet alles is een aanval. Sterker nog het meeste is gewoon goed bedoeld.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#3
SkittlesAndMe zei:
Doe eens rustig joh hij voegt gewoon wat toe. Niet alles is een aanval. Sterker nog het meeste is gewoon goed bedoeld.
Klik om te vergroten...
Het valt mij ook op dat je je de laatste tijd telkens ontzettend aangevallen voelt Liefhebbertje, dat is nergens voor nodig.
L
LiefhebbertjeLid
01-01-2024, 00:00
#4
@SkittlesAndMe @Psychedelibee
Euhm ja dat is een negatieve eigenschap
Heeft ne gelukkig ook vaak geholpen

Maar ik heb alleen het idee
Dat alles wat ik aandraag op een weegschaal word gelegd
En waar kan tegen gesproken word

Naar mijn idee komt dat door het feit
Dat ik een paar keer niet de sociale 'juiste' gewenste antwoorden heb gegeven

Of gewoon een visie ergens over heb die totaal niet aansluit bij de 'bewuste/veilige' gebruiker

Mijn idee hierover is :
Je kan beter kanten horen dus zowel de veilige als de onveilige
Dan beschik iig over alle info

En natuurlijk soms heb ik het mis
Iets verkeerd onthouden
Of net de verkeerde site bezocht
( ja ik ben er zo 1 die als die iets niet snapt de server van google rood laat gloeien)
Omdat ik graag een steentje bijdraag

Op het moment dat ik hoor of merk dat ik fout zit zal je nooit een vervelende reactie krijgen en zal me fout erkennen
Maar ik sta wel voor mij mening
En excuus soms gebruik ik harde woorden

Maarja ben naar 1,63 moet wat compenseren:laughing::relaxed:
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik denk dat je er gewoon wat te zwaar aan tilt, dat is een eigenschap die bijna iedereen heeft. Als iemand het in person zegt, zie je de gelaatsuitdrukking en blijkt dat het allemaal niet zo negatief is maar op internet is dat altijd moeilijk. Dat is ook de reden waarom alle discussies op bijvoorbeeld Facebook zo verhit kunnen raken.

Het is helemaal niet erg als je af en toe eens wat zegt wat niet helemaal klopt, maar dan is er altijd wel iemand die dat verbetert. Dat is de charme van het forum juist. Ik word ook gerust wel verbeterd hier want ik weet ook niet alles (helaas :confused:mile:). Als dat verbeteren hier niet gebeurd is het forum niks meer waard. Het is dus niet een weegschaal ofzo en het is ook absoluut niet naar jou persoonlijk. Je bent gewoon een actief en waardevol lid hier net als vele anderen :blush:
P
PakTaxiLid
01-01-2024, 00:00
#6
ZERO- zei:
Hoe in hemelsnaam kan 'jezelf snel aangevallen voelen' je verder helpen?
Klik om te vergroten...
Doe dat nou nieeeet......
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Hoe in hemelsnaam kan 'jezelf snel aangevallen voelen' je verder helpen?
n
newbie1015678Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Persoonlijk heb ik weinig last van dipjes na gebruik van beiden middelen. Ik ben wel vaak moe en levenloos maar een psychische dip heb ik slechts de eerste 2/3 keer na XTC gebruik gehad, dit kwam tevens (denk ik) doordat ik zelf al niet zo goed in mijn vel zat. De grootste dip komt bij mij door het niet slapen. XTC heb ik al meer dan een jaar niet genomen en als wezenlijk verschil merk ik, nu ik 4FMP gebruik, dat ik inderdaad een stuk langer wakker lig dan na XTC. Mijn lichaam is dood maar mijn geest voelt ook dood maar toch wakker tegelijk. Dit ervaar ik niet zo bij XTC, dan kan ik vrij goed slapen. Doordat ik dus slechter slaap heb ik de dag erna meer last van een lichamelijke dip dan bij XTC. Over het psychische gedeelte kan ik simpelweg niet oordelen omdat ik hier de afgelopen jaren nooit meer last van heb. Wel lijkt het me vrij aannemelijk dat 4FMP een lichtere psychische dip zal geven dan bij het gebruik van MDMA, gezien de lagere serotonine afgifte. Ook dit durf ik niet met zekerheid te zeggen aangezien slapeloosheid een heel scala aan andere klachten met zich mee kan brengen, zoals bijvoorbeeld een down gevoel.

Als ik het goed begrijp heb je ook nog nooit eerder 4FMP gebruikt? Het kan natuurlijk zo zijn dat je dit zal gebruiken uit puur praktische overwegingen en zou dit tegen kunnen vallen. Ik neem aan dat je je bewust bent van het verschil in effect. Men vergelijkt het vaak met MDMA 'light' maar persoonlijk vind ik dit niet de juiste omschrijving. Wanneer je op zoek bent naar die MDMA rush denk ik niet dat je die in 4FMP gaat vinden, dat zou wellicht een teleurstelling zijn. Hierna geld natuurlijk weer dat je een aantal maanden pauze moet houden na gebruik terwijl je misschien wel zin hebt in MDMA, en is de verleiding groot die pauze te verkleinen. Mijn ervaring is een aantal keren geweest dat mensen 4FMP namen met de verkeerde verwachtingen en dan ook bij doseerde met MDMA, de verleiding is dan erg groot. Dit is natuurlijk ten zeerste af te raden.

Ik denk dat het een beetje een gok is, je kunt nooit vooraf voorspellen wat voor uitwerking drugs op je hebben. Dat je lichaam zo heftig heeft gereageerd is natuurlijk een teken dat je het anders aan aan moet pakken (voorzichtiger). Doe datgene waar jij je gevoelsmatig het beste bij voelt, met je verstand natuurlijk. Zoals hierboven al gezegd wanneer je weer gaat gebruiken (bij beide middelen) houd de dosis op een 'normaal' niveau en ga niet mixen mits het effect van 4FMP je niet bevalt. Neem ook gewoon alleen de hoeveelheid mee die je vooraf bepaald hebt te gebruiken, de ervaring leert dat wanneer je het bij je hebt of makkelijk voorhanden is je het toch gaat gebruiken. Is misschien een overbodige tip maar voor veel mensen wel effectief.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Nou ja niks bekend, het wordt nu zo'n 7 jaar gebruikt waarvan de laatste twee jaar behoorlijk veel. Er zijn dus ontzettend veel ervaringsverhalen. Langetermijn is er weinig tot niets inderdaad, maar veel mensen denken daar niet over na.
b
bultzandLid
01-01-2024, 00:00
#10
Hallo,

Ik heb (zoals ik in andere topics al beschreven heb) na een periode van te veel en te kort op elkaar xtc gebruiken een enorme dip gehad van ongeveer 3 maanden. In deze drie maanden had ik last van stemmingswisselingen en vooral van depressieve buien.

Tussen deze vijf keer xtc gebruiken zat gemiddeld een week of 7, soms ook minder. Ook was de dosis elke keer te hoog, tussen de 400 en 600mg. Ik weeg zelf 88 kg en ben 22 jaar oud.

Dit resulteerde de laatste keer gebruiken dus in een dip van ongeveer 3 maanden. Ik heb nu al ongeveer een maand geen last meer van deze dip, en ik zit er weer over na te denken om deze zomer weer een upper te gaan gebruiken.

Ik wil minimaal 6 maanden tussen de laatste keer gebruiken en de volgende keer gebruiken laten zodat mijn lichaam zich helemaal kan herstellen.

Nu is mijn vraag aan jullie of er meer mensen last hebben van zo een enorme dip.
Ook ben ik benieuwd naar hoe jullie denken over het nogmaals gebruiken van bijvoorbeeld xtc of 4fmp.

Ik hoor graag van jullie.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#11
Het beste zou zijn om het helemaal niet meer te nemen, maar als je het toch gaat doen: sowieso MAX 1,5 mg/kg. Dat komt voor jou dus uit op 132 mg. MAX dus. Zelf ben ik van mening dat je met een stuk minder toe kan en je zo de negatieve effecten nog meer kunt verminderen.

Bedenk je wel: een dip van drie maanden is een serieus teken van je lichaam dat je echt flink verkeerd bezig bent. Je lichaam schreeuwt om het hardst dat je hiermee ophoudt. Sta bij jezelf stil: is een avondje plezier al die mogelijke ellende waard? Het is een flinke klap die je lichaam krijgt te verduren, ook bij een normale dosering.
b
bultzandLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mindless zei:
Het beste zou zijn om het helemaal niet meer te nemen, maar als je het toch gaat doen: sowieso MAX 1,5 mg/kg. Dat komt voor jou dus uit op 132 mg. MAX dus. Zelf ben ik van mening dat je met een stuk minder toe kan en je zo de negatieve effecten nog meer kunt verminderen.

Bedenk je wel: een dip van drie maanden is een serieus teken van je lichaam dat je echt flink verkeerd bezig bent. Je lichaam schreeuwt om het hardst dat je hiermee ophoudt. Sta bij jezelf stil: is een avondje plezier al die mogelijke ellende waard? Het is een flinke klap die je lichaam krijgt te verduren, ook bij een normale dosering.
Klik om te vergroten...

Bedankt voor je reactie.
De 1,5 mg per kg ga ik zeker aanhouden!

Ik las over de drug 4fmp, en las dat deze minder serotonine verbruikt dan xtc.
Daarom denk ik erover om 4fmp te gaan proberen.
Hoe denk jij/jullie hierover?
P
PakTaxiLid
01-01-2024, 00:00
#13
het is geen aanrader, maar wat ik zelf altijd ervaar is dat als ik aangeschoten ben en ik pak een klein beetje mdma of een klein beetje xtc dat ik dan echt hard ga. Niet dat alcohol oh zo gezond is maar die put je niet zoveel uit als heel veel m of x.

van alcohol heb je niet een hele zware kater en in combinatie met minimale dosis m of x ben je denk ik eerder op de been.

(beter te weinig dan teveel vind ik)

Heeft deze newbie gelijk of heeft die gelijk?
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Het advies om alcohol te gaan combineren met xtc lijkt me hier niet helemaal gepast @KopjeKoffie

Met depressieve buien en stemmingswisselingen lijkt me het enige goede advies om een langere periode rust te nemen voor je weer gaat gebruiken. Inderdaad, je dosis was te hoog en daar moet je mee oppassen, maar waar je nu vooral voor moet uitkijken is dat het erger wordt of dat je klachten langduriger worden. Neem minimaal een half jaar rust voor je weer wat gaat doen en als je weer wat neemt, doe het dan heel voorzichtig.

4-FA is geen goede vervanger. Dat is in mijn ervaring slechter voor je nachtrust dan XTC. Nachtrust en voeding zijn de belangrijkste dingen voor mentale stabiliteit, en dan met extra nadruk op de nachtrust.
b
bultzandLid
01-01-2024, 00:00
#15
SkittlesAndMe zei:
Het advies om alcohol te gaan combineren met xtc lijkt me hier niet helemaal gepast @KopjeKoffie

Met depressieve buien en stemmingswisselingen lijkt me het enige goede advies om een langere periode rust te nemen voor je weer gaat gebruiken. Inderdaad, je dosis was te hoog en daar moet je mee oppassen, maar waar je nu vooral voor moet uitkijken is dat het erger wordt of dat je klachten langduriger worden. Neem minimaal een half jaar rust voor je weer wat gaat doen en als je weer wat neemt, doe het dan heel voorzichtig.

4-FA is geen goede vervanger. Dat is in mijn ervaring slechter voor je nachtrust dan XTC. Nachtrust en voeding zijn de belangrijkste dingen voor mentale stabiliteit, en dan met extra nadruk op de nachtrust.
Klik om te vergroten...

Bedankt voor je reactie.

Ik heb nu al vijf maanden rust gehad en ik ben voor mijn gevoel helemaal over de dip heen.
Toch ben ik van plan nog twee maanden rust te houden en pas op Awakenings eventueel weer te gaan gebruiken.

Ik heb tot nu toe altijd nog een goede nachtrust gehad na xtc. Ook denk ik niet dat 1 a 2 nachten slecht slapen na 4fmp mij weer een dip gaat bezorgen.
Ik neem je ervaring wel serieus maar ik zie dat niet als een reden dat 4fmp een slechte vervanger zou zijn.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#16
tsja slechte nachtrust is de grootste veroorzaker van klachten. Nu je weet hoe die klachten voelen zou ik het zeker serieus nemen. Verder is wel bekend dat mensen na MDMA over het algemeen iets makkelijker slapen dan na 4-FA. Dat valt ook simpel te verklaren door de lange halfwaardetijd van 4-FA.

Wat je er verder mee doet, dat is aan jou :) Goed dat je in ieder geval een poosje rust hebt genomen.
b
bultzandLid
01-01-2024, 00:00
#17
SkittlesAndMe zei:
tsja slechte nachtrust is de grootste veroorzaker van klachten. Nu je weet hoe die klachten voelen zou ik het zeker serieus nemen. Verder is wel bekend dat mensen na MDMA over het algemeen iets makkelijker slapen dan na 4-FA. Dat valt ook simpel te verklaren door de lange halfwaardetijd van 4-FA.

Wat je er verder mee doet, dat is aan jou :confused:mile: Goed dat je in ieder geval een poosje rust hebt genomen.
Klik om te vergroten...

Ik denk dat je mij niet helemaal goed begrijpt.
Ik geloof wel dat ik 1 a 2 nachten na het gebruiken van 4fmp slecht kan slapen.
Maar ik denk dat 1 a 2 nachten slecht slapen geen dip van ongeveer 3 maanden kan veroorzaken.

Ik denk dat de aanslag op mijn serotoninestelsel veel meer invloed heeft op mijn lange dip dan 1 a 2 nachten slecht slapen.

Daarom hoop ik dat 4fmp een minder grote aanslag op mijn serotoninestelsel heeft dan dat xtc heeft.

Hoe denken jullie hier over?
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Mijn leven is één grote dip met tussendoor wat piekmomenten. :sweatsmile:

Zonder dollen, ik sluit me aan bij Skittles. Slecht slapen is een no go als je gevoelig bent voor depressies, maar drugs gebruiken die rommelen met je emoties ook. Het is een beetje afwegen wat je kan hebben.. Wees in ieder geval voorzichtig en gebruik niet als je je niet goed voelt!
P
PakTaxiLid
01-01-2024, 00:00
#19
SkittlesAndMe zei:
Het advies om alcohol te gaan combineren met xtc lijkt me hier niet helemaal gepast @KopjeKoffie

Met depressieve buien en stemmingswisselingen lijkt me het enige goede advies om een langere periode rust te nemen voor je weer gaat gebruiken. Inderdaad, je dosis was te hoog en daar moet je mee oppassen, maar waar je nu vooral voor moet uitkijken is dat het erger wordt of dat je klachten langduriger worden. Neem minimaal een half jaar rust voor je weer wat gaat doen en als je weer wat neemt, doe het dan heel voorzichtig.

4-FA is geen goede vervanger. Dat is in mijn ervaring slechter voor je nachtrust dan XTC. Nachtrust en voeding zijn de belangrijkste dingen voor mentale stabiliteit, en dan met extra nadruk op de nachtrust.
Klik om te vergroten...

Zeg er duidelijk bij in een lage dosis ik ben zelf geen voorstander van te hard gaan, maar jij zegt 1x in het halfjaar? Dat is een hele goede advies maar hoe groot is de kans dat dat gebeurd? Niet groot als je deze zomer bijvoorbeeld naar een paar festivals gaat en de mensen om je heen toch wel op level zijn,
Je kan op zulke momenten toch één of twee biertjes drinken miss een klein puntje coke of pep en dan misschien later een kwartje of een halve. Ipv dat je bijvoorbeeld lam zat bent of alleen aan de pillen gaat. Het waus gevoel van pillen willen toch alleen maar dat je harder wil gaan. Dus als je dit een beetje in de primetime van een feest doet ga je de laatste uurtjes nog wel ff lekker en heb je uiteindelijk niet heel veel genomen.

Als je alleen op pillen gaat en je neemt er een als je in de rij staat dan kan ik je gegarander dat je zonder schoenen buiten komt.

Dus ik zeg in het algemeen: gebruik niet te veel (pep, coke, xtc, 4fa) maar probeer een aantal dingen op een lage dosis en dan bedoel ik ook wel echt laag te mixen.

Dan krijg je toch de verschillnde effecten maar ben je niet helemaal padje en zullen de negatieve effecten minimaal zijn en sneller uitgewerkt.

Maar ja beste is gewoon helemaal geen drugs en alcohol te doen dus probeer vooral dat.

Edit:

Las ff terug en zag dat je eigen advies naar je zelf toe 6 maanden was. Zeker goed als je het kan,

En een aanvulling over wat ik hiervoor zij over dat puntje als je het nog nooit heb gedaan zou ik dat ook niet proberen.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Normaliter zeg ik gewoon een keer in de twee tot drie maanden 1-1,5mg/kg lichaamsgewicht maximaal zoals voorlichtingsinstanties ook doen. Ik gaf nu een ander advies omdat de topicstarter aangaf klachten te ervaren na gebruik. Als je klachten ervaart heb je wat meer rust nodig dan de gebruikelijke 3 maanden.

Misschien is het beter om niet op elk festival XTC te gebruiken maar de momenten zorgvuldig uit te kiezen, dan blijft het leuk.

lepelbakje zei:
Maar ik denk dat 1 a 2 nachten slecht slapen geen dip van ongeveer 3 maanden kan veroorzaken.
Klik om te vergroten...

Dat klopt, het is een optelsom. Als alles bij elkaar te veel wordt krijg je klachten. Er valt dus niet precies te zeggen wanneer die klachten komen maar slecht slapen is dus een hele belangrijke veroorzaker. Rotzooien met je serotoninesysteem ook inderdaad. Je moet voor jezelf afwegen wat je belangrijker vindt. 4-FA released wel minder serotonine dan XTC inderdaad, maar daarentegen wel weer meer dopamine en volgens mij ook noradrenaline. Die spelen ook mee in je mentale gestel.

De afweging is in ieder geval niet zo simpel als Serotonine tegen Slapen, anders had ik 'm misschien ook wel anders geadviseerd :wink:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."