#1
Voor mijn opleiding moet ik allerlei absurde aandoeningen leren, spierverlamming na aanleiding van stress, moeders die hun kinderen ziek maken en obsessief naar de dokter/hulpverlener gaan, mensen die van zichzelf dissociatie opwekken om met stress en trauma, theatrale persoonlijkheidsstoornis, mensen die zich seksueel tot kermisattracties, tuinhekjes en andere willekeurige objecten aangetrokken voelen, mensen die hun tanden verliezen als gevolg van stress, obsessief verzamelen van dode (ex) huisdieren in de vriezer, het fysiek blind zijn voor familie en gezinsleden.Is idd apart maar zoek maar eens de term "bruxisme" op t internet op.
Multiple personality disorder is een bekende natuurlijk, de theorieën die hier achter gaan zijn ook vrij fascinerend, dat ieder mens van nature meerdere persoonlijkheden ontwikkeld als copingstijl voor verschillende situaties. De mentale geest van de mens blijft een fascinerend wezen, wel betreurenswaardig hoeveel stigma er nog altijd rust op mentale gezondheid. Maar ik dwaal een beetje af van het topic.
Heb je enig idee waar de oorzaak van je bruxisme ligt? Stress, drugs/medicatie, slecht passende beet, veel spierspanning in het algemeen, onrust?
Wetenschappelijk onderzoek stelt dat kaakspanning vooral sterke correlatie met dopamine lijkt te vertonen. Voor mij persoonlijk kwam het knarsen voor mijn gevoel voort uit het feit dat ik niet genoeg spanning kon ontladen, ik denk oprecht dat een vechtsport of tennis bijvoorbeeld wonderen had gedaan voor mij, arme sloeber dat ik ben/was ging ik hardlopen, deed ook wonderen.
Tegenwoordig heb ik gek genoeg relatief weinig last van kaakspanning met amfetamine verwante stimulanten maar wil het na MXE / 3-MeO-PCP en opiaat gebruik nog wel eens voorkomen, dat ik toch wel met moeite mijn mond open en kaken spreid en een flink knak/krakgeluid hoor en voel aan de basis van mijn kaken.
Als ik last heb van kaakspanning gooi ik een cocktail voedingssupplementen naar binnen waaronder magnesium, L-tyrosine, 5-HTP, L-Theanine en omega 3. Vooral de L-theanine is ook zeker de moeite waard heb ik het idee. Kopje thee er bij, even bewust ontspanningsmomentje nemen.