Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWie heeft een ego-death meegemaakt?

Wie heeft een ego-death meegemaakt?

44 antwoorden
12 weergaven
18-5-2026
D
DrientjeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Waar heb jij die download vandaan?
D
DuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik ben er gefascineerd door het feit dat mensen een ego-death kunnen krijgen
ik ben erg nieuwsgierig naar ervaringen van mensen hiermee

en verder had ik nog een vraag wat een body load is?

ik heb hier niet een eerder topic van kunnen vinden!

Alvast bedankt! :grin:
P
PetrovicLid
01-01-2024, 00:00
#3
ik ben erg nieuwsgierig naar ervaringen van mensen hiermee
Klik om te vergroten...
Kijk eens bij trip-reports daar staan er genoeg.
en verder had ik nog een vraag wat een body load is?
Klik om te vergroten...
Het woord zegt het al een "beetje". De lading die het aan je lichaam geeft, dus lichamelijk gevoel dat het middel je geeft.
D
DuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Petrovic zei:
ik ben erg nieuwsgierig naar ervaringen van mensen hiermee
Klik om te vergroten...
Kijk eens bij trip-reports daar staan er genoeg.
en verder had ik nog een vraag wat een body load is?
Klik om te vergroten...
Het woord zegt het al een "beetje". De lading die het aan je lichaam geeft, dus lichamelijk gevoel dat het middel je geeft.
Klik om te vergroten...

Het woord zegt het al noujah ik dacht eerlijk gezegd een soortevan wegzakking van je lichaam dus dat je niet meer uit de bank komt :tearsofjoy: verder lees ik het af en toe bij tripreports maar ik ben echt speciaal benieuwd hierna en misschien hebben mensen wel het meegemaakt maar geen tripreport erover geschreven :)
h
heroesssLid
01-01-2024, 00:00
#5
Wat is een ego-death dan?
D
DopezillaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Het loslaten van jezelf, buiten jezelf treden. Althans, zo heb ik het beschreven zien staan.

Ik ben er zelf nog niet uit of ik nu een échte ego-death heb meegemaakt, maar ik heb meegemaakt dat ik tijdens mijn trip op hield te bestaan. Ik merkte het eerlijk gezegd pas toen ik terug in mezelf viel, wat een hele vreemde gewaarwording was.

Echter, ik denk dat andere DF'ers een accurater beeld kunnen scheppen, aangezien ik zelf, zoals gezegd, nog niet weet of het echt een ego-death was.

Olle
P
PetrovicLid
01-01-2024, 00:00
#7
Je verliest je indentiteit, je weet niet meer dat je jantje je naam is en wat je allemaal doet. Het enige wat je kan doen is meemaken.
v
vodeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Dat je niet meer weet wie je naam is enzo, dat is imho geen egodeath, dan ben je gewoon VER heen of heb je een psychose als je denkt dat je Napoleon bent ofzo.

Een egodeath is zoals gezegd dat je je ego kan loslaten en gewoon voelt. Je hoeft niet letterlijk out te gaan, of echt zwaar en ver heen zijn. Het is voornamelijk een gevoelskwestie. Je weet natuurlijk wel dat je Jantje bent of grietje en dat je ergens op een bank ligt te spacen, maar jij kan eindelijk het hele beeld van jezelf, je ego, loskoppelen van jezelf. Je identificeert je er niet meer mee maar voelt wie je echt bent, zonder alle bagage en zorgen en emoties.

Ik heb het zelf 1 keer meegemaakt, alleen was ik heel erg in paniek. Ik had een epileptische aanval in een paddotrip en toen ik bijkwam wist ik wel wie het concept vode was, maar kon ik me daar niet meer aan linken. Ik wist wie mijn familie en vrienden waren, wat ik in het dagelijkse leven deed, maar de link was er niet. Heel raar uit te leggen maar het is vooral een gevoelskwestie. Ik was toen voornamelijk in paniek ipv dat ik ervan kon genieten en ervaren hoe het is om zonder bagage van je ego en verleden te zitten.
H
Hillbilly bastardLid
01-01-2024, 00:00
#9
Afgelopen weekend gebruikte ik voor het eerst DMT. En de eerste paar minuten na het uitademen van mijn diepe trek wist ik echt niet wat er gebeurde. Ik was er letterlijk niet meer bij. Wist niet meer wie ik was, wat er gebeurd was, zelfs niet dat ik uberhaupt een mens was. Duurde een paar minuten voor ik terug begon te beseffen dat ik een mens was, wat mijn naam was en dat ik me zo voelde omdat ik DMT had gerookt. Het begon er eigenlijk mee dat ik keek naar mijn handen en zo langzamerhand besefte dat ik dus wel een mens moest zijn.

Ik zeg nu zelf 'een paar minuten', maar dat hadden evengoed een paar uren kunnen zijn, aangezien het concept 'tijd' totaal niet meer in te schatten was. Ik vroeg achteraf aan de mensen die bij me waren hoe lang het duurde voor ik terug begon te praten en verschoot echt toen bleek dat er maar een paar minuten waren voorbij gegaan. Ik was toen ik de pijp dmt rookte ook al ongeveer 36uur wakker en dat moet het allemaal toch nog iets intenser gemaakt hebben. Als ego death kon het alleszins wel tellen. Intense shit die dmt, ik moest men aanvankelijk sceptisme over deze stof dat ik voorgaand aan het roken had terug inslikken. Petje af voor dmt! :)
D
DuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Bedankt voor reacties!:grin:
D
DoerakLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik heb het ook meer dan eens meegemaakt met DMT. De meest bizarre keer was toen ik ongeveer 60 ~ 70mg had gerookt. Ik kwam binnen een minuut in een soort vacuum terecht. Een zwart gat waarin ik zo weinig begreep van wie en wat ik was dat het onmogelijk was om het te bevatten. Ik kan me daar dan ook niet zoveel van herinneren.

Toen ik als het ware 'bij kwam' (ik was denk ik niet out geweest) was ik toch wel enigzins van de kaart. Ik 'was' wel, maar dat had niet zoveel met 'ik' te maken. Wanneer je normaliter in de spiegel kijkt denk je: ja, dat ben ik. Laten we dat voor het gemak in ieder geval maar aannemen :P In die DMT-trip bestond 'ik' als persoon niet meer. Ik liep wat rond door de kamer en probeerde me te herinneren - en nu ga ik toch voor het gemak het woord 'ik' gebruiken - waar ik was, wat ik was, maar vooral 'waarom ik daar was', zonder dat daarbij 'ik' aan te pas kwam. Misschien dat het duidelijker is te zeggen te zeggen dat ik niet snapte wat het was dat ik zag...

Het was een nogal treurige uitzichtloze toestand, want ik had echt geen enkel idee wat er gebeurde. Het was alsof ik aan het wachten was op iets wat er zou gebeuren, maar wat..? Ik ging dus maar op zoek naar een soort aanwijzing, want echt veel wijzer werd ik (het is lastig om het hierover te hebben zonder dat verboden woord, merk ik nu) niet. Ik heb dus mijn hele kamer over hoop gehaald in de zoetocht naar een clue.

Het meest aparte is dat ik achteraf merk dat het niet eens zo heel raar is wat ik op dat moment dacht. Zoals ik er nu over nadenk was ik op soort naar een soort hoger doel. Het hele 'ik kan allemaal hele leuke dingen met mijn leven doen' en 'er zijn mensen die om mij geven' was weg. Dat zou je kunnen zien als een soort blokkade die je in het dagelijks leven onbewust aan jezelf oplegt om verder te gaan met je leven. Er is simpelweg geen hoger doel en uiteindelijk is er niets dat je met je leven bereikt dat enig hoger nut heeft. Als alles wegvalt dat met jou als ego te maken heeft, blijft dat blijkbaar over. De harde realiteit, wellicht :)

En neen, ik ben niet depressief. Het zelfbeschermend systeem dat mij de impressie geeft dat ik iets met mijn leven kan, en moet doen, is weer volop in gang. En gelukkig maar :P Het heeft me mogelijk wel een kijkje in de keuken van een zwaar depressief iemand gegeven (al weet ik misschien nooit hoe dat voelt). Mijn vriendin (een Borderline patient) heeft het wel eens gehad over een tijd waarin ze niet snapte wie ze was, wat ze moest doen, wat het nut is van alles, en dat alles om haar heen plat en betekenisloos was. Ik denk dat ik een glimp heb opgevangen van hoe dat moet zijn, al was het (gelukkig) maar voor een paar minuten.

Echo-death. Superleuk :rock:
h
heroesssLid
01-01-2024, 00:00
#12
Doerak zei:
Ik heb het ook meer dan eens meegemaakt met DMT. De meest bizarre keer was toen ik ongeveer 60 ~ 70mg had gerookt. Ik kwam binnen een minuut in een soort vacuum terecht. Een zwart gat waarin ik zo weinig begreep van wie en wat ik was dat het onmogelijk was om het te bevatten. Ik kan me daar dan ook niet zoveel van herinneren.

Toen ik als het ware 'bij kwam' (ik was denk ik niet out geweest) was ik toch wel enigzins van de kaart. Ik 'was' wel, maar dat had niet zoveel met 'ik' te maken. Wanneer je normaliter in de spiegel kijkt denk je: ja, dat ben ik. Laten we dat voor het gemak in ieder geval maar aannemen :P In die DMT-trip bestond 'ik' als persoon niet meer. Ik liep wat rond door de kamer en probeerde me te herinneren - en nu ga ik toch voor het gemak het woord 'ik' gebruiken - waar ik was, wat ik was, maar vooral 'waarom ik daar was', zonder dat daarbij 'ik' aan te pas kwam. Misschien dat het duidelijker is te zeggen te zeggen dat ik niet snapte wat het was dat ik zag...

Het was een nogal treurige uitzichtloze toestand, want ik had echt geen enkel idee wat er gebeurde. Het was alsof ik aan het wachten was op iets wat er zou gebeuren, maar wat..? Ik ging dus maar op zoek naar een soort aanwijzing, want echt veel wijzer werd ik (het is lastig om het hierover te hebben zonder dat verboden woord, merk ik nu) niet. Ik heb dus mijn hele kamer over hoop gehaald in de zoetocht naar een clue.

Het meest aparte is dat ik achteraf merk dat het niet eens zo heel raar is wat ik op dat moment dacht. Zoals ik er nu over nadenk was ik op soort naar een soort hoger doel. Het hele 'ik kan allemaal hele leuke dingen met mijn leven doen' en 'er zijn mensen die om mij geven' was weg. Dat zou je kunnen zien als een soort blokkade die je in het dagelijks leven onbewust aan jezelf oplegt om verder te gaan met je leven. Er is simpelweg geen hoger doel en uiteindelijk is er niets dat je met je leven bereikt dat enig hoger nut heeft. Als alles wegvalt dat met jou als ego te maken heeft, blijft dat blijkbaar over. De harde realiteit, wellicht :)

En neen, ik ben niet depressief. Het zelfbeschermend systeem dat mij de impressie geeft dat ik iets met mijn leven kan, en moet doen, is weer volop in gang. En gelukkig maar :P Het heeft me mogelijk wel een kijkje in de keuken van een zwaar depressief iemand gegeven (al weet ik misschien nooit hoe dat voelt). Mijn vriendin (een Borderline patient) heeft het wel eens gehad over een tijd waarin ze niet snapte wie ze was, wat ze moest doen, wat het nut is van alles, en dat alles om haar heen plat en betekenisloos was. Ik denk dat ik een glimp heb opgevangen van hoe dat moet zijn, al was het (gelukkig) maar voor een paar minuten.

Echo-death. Superleuk :rock:
Klik om te vergroten...

Voordat ik las over dat depressiefe en borderline wou ik je al quoten omdat ik wou zeggen e dat lijkt wel waar ik weleens last van hebt. Ik heb waarschijnlijk borderliner (zijn ze nu aan het onderzoeken) en ja ik heb dat vaak. Dat ik geen idee heb wie ik ben hoe ik ben enzo. Dus eigenlijk is het iets wat ik eigenlijk heb zonder dat ik drug gebruikt.
Nou zo leuk is dat niet hoor :wink:
p
psychedelicatesseLid
01-01-2024, 00:00
#13
vode zei:
Een egodeath is zoals gezegd dat je je ego kan loslaten en gewoon voelt. Je hoeft niet letterlijk out te gaan, of echt zwaar en ver heen zijn. Het is voornamelijk een gevoelskwestie. Je weet natuurlijk wel dat je Jantje bent of grietje en dat je ergens op een bank ligt te spacen, maar jij kan eindelijk het hele beeld van jezelf, je ego, loskoppelen van jezelf. Je identificeert je er niet meer mee maar voelt wie je echt bent, zonder alle bagage en zorgen en emoties.
Klik om te vergroten...


Heel interessant topic !

Mee eens , in boeddistische leringen wordt het ego , ( logos, gedachten , identificatie met je gedachten, afgescheidenheid) gezien als oorzaak voor het lijden in de wereld. Immers , het is niet de situatie die ons werkelijk pijn doet/bang maakt , het zijn onze gedachten erover, ofwel onze perceptie, de kijk op de 'buitenwereld'.

Tja, Los van je ego , wie zou je dan zijn ? Ben je een ziel die een lichaam heeft , of ben je een lichaam dat een ziel heeft ? Dat is een wereld van verschil . Ik heb zelf denk ik tijdens het trippen al een paar keer een glimp mogen opvangen , heb het als zeer verfrissend ervaren om mezelf eens vanuit 'een andere hoek' bij wijze van te kunnen waarnemen.

Mensen die 'verlicht'' zijn , schijnen ook totale loskoppeling van het ego te hebben . Observatie, verruimd bewustzijn zijn de eerste stappen daarnaartoe. Maar ja , eh , waarnemen , observeren is alleen mogelijk zolang je vanaf een 3e punt naar jezelf kunt kijken , want als je er nog middeninzit, is er geen sprake van observatie zonder oordeel .
Vele mensen hebben dit met of zonder drugs bereikt , of zijn er door een heftige ervaring zich bewust van geworden.

Het is niet zozeer het elimineren of uitschakelen van je hele denksysteem, denk ik :wink: , maar je mind als gereedschap te kunnen gebruiken , zonder dat 'mental noise' , malen , wat in feite energieverlies betekent. Samenwerken met je 'ziel' of 'wezen' in de richting van je oorspronkelijke eenheid met alles in plaats van afgescheidenheid.

poepoe, kwam nog heel wat in me op merk ik , grappig .
Ben zelf geregeld nog zwaar aan het klunen op dit gebied :) maar al doende leert men he , vind het zwaar interessant.
in de boeken van carlos castaneda komt ook veel terug over egodeath, perceptie enz.

Ik heb altijd gehoord/begrepen dat Bodyload een term is om aan te geven hoe heftig de belasting op het lichaam is , tijdens het gebruiken van een bepaalde stof.
Tuurlijk zijn dat soort dingen afhankelijk van dosering en persoonlijke ervaring , maar er zijn lichamelijk kenmerken (bv spanning op de kaken bij xtc/mdma, overvloedig zweten bij speed) die voor de meerderheid van de gebruikers merkbaar zijn. Mja nogmaals , het is ook echt een grensgebied , best lastig, waar begint en of eindigt persoonlijke ervaring en begint of eindigt collectieve?

Ik ben ook maar n beetje hier aan het brainstormen , zal het hierbij laten :wink: :wave:
D
DrientjeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Allereerst moet je weten wat je ego is. Ik heb een goede boeken tip van een boek wat beschrijft wat je ego is met tips en technieken om je ego los te laten. Je hoeft overigens niet persé een drug te gebruiken om een volkomen ego dood mee te maken. De schrijver van dit boek ondervond persoonlijk zonder verdere middelen wat een ego dood is.
Ik denk dat je dat het beste kunt omschrijven als absolute stilte. Stilte in je hart, onvoorwaardelijke acceptatie dat je bent en niets anders kunt doen dan gewoon zijn.

Punt is dat als je het wilt, een ego dood, je het juist niet los kunt laten. Juist dat willen komt voor uit je ego. Het kan wel maar het zal een ontzettende lijdensweg zijn omdat je ego niet wil sterven. Al je handelen uit denken en denken uit je geest komt voort uit je ego.
Als je handelt vanuit je hart ben je al een heel stuk op de goede weg.

Ik zie het leven als een spirituele reis met de dood als overgangsfase waar iedereen door heen moet. Het is een nieuwe geboorte en als je tijdens je reis in het hier en nu niet voldoende kennis vergaard hebt, kom je terug om verder te leren.

DMT is inderdaad een instant ego dood. Ik vond het persoonlijk erg eng in lage dosissen. Misschien neem ik ooit met een goede begeleider een hogere dosis waarbij mijn ego geheel sterft en ik kan genieten van de voorgeschotelde panorama's.
Ayahuasca is trouwens ook een goede ego killer. Misschien niet ineens maar achteraf heeft het mijn ego veel kleiner gemaakt en me op het juiste pad gebracht. Nee, niet gebracht, het heeft me het juiste pad laten zien, ik heb ervoor gekozen dat pad te gaan bewandelen.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#15
Je identiteit verliezen en terug opbouwen is ook een angstig proces.
Maar zeker waard.
l
leppehLid
01-01-2024, 00:00
#16
Misschien niet geheel ontopic, maar ik vind het grappig dat een ieder die Tolle heeft gelezen hem bij elke mogelijke kans aanraadt aan anderen. Zelf heb ik me er nog niet in verdiept maar ik ben dat wel van plan.
p
psychedelicatesseLid
01-01-2024, 00:00
#17
ja , i know , heb ook tolle gedownload in mp3 en hem een paar dagen liggen beluisteren , echt gweldig gwoon !! (the new earth )
M
Missnaomi6Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik weet niet of het een ego-death is geweest maar ik heb
wel een keer iets heel vaags meegemaakt.

Ik had veel te veel in combinatie geslikt met alchohol erbij.
Toen ben ik naar mijn kamer gegaan en daar op mijn bed gaan liggen, spacend muziek geluisterd :stoned:
Toen werd ik opeens heel erg bang en had het gevoel dat ik dood zou gaan.
Lopen lukte eigenlijk niet meer, alles bewoog en sommig voorwerpen werden groter dan ze waren of juist kleiner (dat zag ik dan :wink: Ik heb toen een afscheidsbrief geschreven aan mijn ouders waarin ik sory zei dat ik dood ging, maar dat het allemaal goed zou komen.
Toen ben ik 'out' gegaan en zag ik mezelf op mijn bed liggen.
Het was zo eng!
2 stemmen waren aan het overleggen of ik zou mogen blijven leven of met hun mee moest gaan.
Toen kwam ik weer bij, nog steeds zo wazig als het maar kon.
Op de 1 of andere manier ben ik naar beneden gelopen en recht voor mijn moeder weer flauwgevallen. Toen opeens zag ik hoe ze mij naar de bank droeg, terwijl ik mezelf gewoon zag!
Later kwam de ambulance, maargoed, ik heb het overleeft.
En heel wat van geleerd! Die avond zal ik nooit meer vergeten :wink:
W
W.F.L.Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Wat had je teveel geslikt? DXM zeker? :tearsofjoy:

Dit verhaal klinkt me te bekend in de oren.. :rolleyes:
P
PetrovicLid
01-01-2024, 00:00
#20
W.F.L. zei:
Wat had je teveel geslikt? DXM zeker? :tearsofjoy:

Dit verhaal klinkt me te bekend in de oren.. :rolleyes:
Klik om te vergroten...
Haha, precies. Bier heeft een soort gelijk verhaal verteld. :grin:
Welcome back..

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."