Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsKan xtc helpen bij paniekaanvallen/ptss?

Kan xtc helpen bij paniekaanvallen/ptss?

52 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#1
Kwatzakottel zei:
Vergeet ook niet dat het mechanisme achter elke dystopie het traumatiseren van het individu is. Dat is een ingewikkeld onderwerp, maar kort gezegd is het zo dat zodra een samenleving zich als dystopie begint gedragen ipv utopie je een situatie krijgt waarin het traumatiseren zelf wordt geïnstitutionaliseerd.
Klik om te vergroten...

De russen deden dit met alcohol.

De staat verkoopt als monopoly goedkope drank.

Dronke vader mishandel zijn kinderen. Kinderen raken getraumatiseerd en gaan aan de alcohol en vervolgens gaan die hun kinderen ook mishandelen.

Na voldoende tijd heb je iedereen aan de haak. Verdient het rijk bakken geld met drank en iedereen is te getraumatiseerd om er wat tegen te doen.

Er is op youtube een hele goede video over.
K
KwatzakottelLid
01-01-2024, 00:00
#2
Martinus zei:
De russen deden dit met alcohol.

De staat verkoopt als monopoly goedkope drank.

Dronke vader mishandel zijn kinderen. Kinderen raken getraumatiseerd en gaan aan de alcohol en vervolgens gaan die hun kinderen ook mishandelen.

Na voldoende tijd heb je iedereen aan de haak. Verdient het rijk bakken geld met drank en iedereen is te getraumatiseerd om er wat tegen te doen.

Er is op youtube een hele goede video over.
Klik om te vergroten...
Ja, heel goed voorbeeld. Het depressief houden van mensen komt ten goede aan de dystopie, etc, en dat mechanisme is gigantisch, oorlog en mishandeling zijn maar kleine vakjes van een veel groter plaatje. Het is dus vrij bizar om online te roepen dat mensen trauma niet kennen. Ik denk dat bijna iedereen op een of andere manier getraumatiseerd is.
g
gefliptLid
01-01-2024, 00:00
#3
Kwatzakottel zei:
Vergeet ook niet dat het mechanisme achter elke dystopie het traumatiseren van het individu is. Dat is een ingewikkeld onderwerp, maar kort gezegd is het zo dat zodra een samenleving zich als dystopie begint gedragen ipv utopie je een situatie krijgt waarin het traumatiseren zelf wordt geïnstitutionaliseerd.
Klik om te vergroten...
Hier schuilt flink wat cynisme in, of vergis ik mij? Als ik zou moeten kiezen tussen een dystopie of een utopie, dan kies ik geen van beide. Ik zal het voorbeeld van de zen-filosofie gebruiken. Zodra je stopt met te fixeren op wat er allemaal niet kan, of hoe het 'zou' moeten zijn, bevind je je meestal op het juiste pad. En om 'on topic' te blijven, dat geldt ook voor trauma's. Ze trachten weg te stoppen dmv medicatie is geen oplossing, maar dus slechts een pleister op de wonde. Dat neemt de oorzaak niet weg.

Naar mijn bescheiden mening is het een kwestie van jezelf te leren 'los maken' of 'afscheiden' van je trauma's, niet door te streven naar het utopische (wat per definitie niet kan), of je neer te leggen bij het dystopische (wat je doet wanneer je er blijft van uit gaan dat je nooit je trauma's of angsten zult kunnen loskoppelen van je zijn), maar net door te leren leven in het hier en nu.

Om met een cliché van jewelste te eindigen: Je hébt angsten, trauma's, of wat dan ook, net zoals iedereen die heeft in meer of mindere mate, maar je bént ze niet. Heel veel hangt enkel en alleen af waar je je focus op legt. Voor iemand met PTSS bijvoorbeeld, is pranayama dus eigenlijk zeer zeker een zeer belangrijk hulpmiddel. Als je focus enkel je eigen ademhaling beslaat, dan is er geen ruimte voor pijn of andere gevoelens of gedachten.

Het is zeer zeker waar dat we vandaag de dag meer en meer neigen naar een dystopie (zeker het laatste jaar...), maar volgens mij is dit slechts een fase. Een leerproces waar we uiteindelijk sterker gaan uitkomen. Klinkt misschien iet of wat naïef, maar liever dat dan te berusten in het feit dat alles sowieso naar de klote aan het gaan is...
M
Mappie88Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Kwatzakottel zei:
PTSS is een verzamelnaam voor mensen die ernstige traumatische ervaringen hadden. Dat heeft in principe iedereen, want iedereen werd ooit geboren, een trauma

​

Klik om te vergroten...

Ik wil dit even nuanceren want dit klopt niet helemaal. Iedereen maakt traumatische dingen mee ja, maar niet iedereen ontwikkelt als reactie op die traumata PTSS. De diagnose (complexe) PTSS wordt gesteld aan de hand van behoorlijke duidelijke criteria.

Ts: Als iemand die werkzaam is in dit werkveld wil ik nog eenmaal benadrukken om je ajb te laten informeren door een professional, je eigen psychiater bijv.
Wij kunnen hier niet inschatten hoe erg je symptomen zijn en wat het effect al dan niet is van de hiergenoemde methoden.
K
KwatzakottelLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mappie88 zei:
Ik wil dit even nuanceren want dit klopt niet helemaal. Iedereen maakt traumatische dingen mee ja, maar niet iedereen ontwikkelt als reactie op die traumata PTSS. De diagnose (complexe) PTSS wordt gesteld aan de hand van behoorlijke duidelijke criteria.
Klik om te vergroten...
Dat is een aanname. PTSS is enkel een abstract 'vakje' waar je in 'past' als je aan enkele criteria voldoet. Jij zegt dat niet iedereen die een traumatische ervaring heeft die criteria ook gaat halen. Maar dat weet je helemaal niet. Een van de criteria is bijvoorbeeld angstig zijn. Een ander criterium is 'bepaalde dingen mijden'. Nou, ik ken weinig mensen die angstloos zijn en niet bepaalde zaken mijden. En zo kun je hele volksstammen als PTSS diagnosticeren, en iedereen verslaafd maken aan pillen.
K
KwatzakottelLid
01-01-2024, 00:00
#6
Eerst maar eens dit weerleggen, en dan praten we verder:
academic.oup.com

Foucault's Critique of Psychiatric Medicine

Abstract. From his earliest published work, Mental Illness and Personality (1954), to his last project, The History of Sexuality, Foucault was critical of
academic.oup.com academic.oup.com
M
Mappie88Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Kwatzakottel zei:
Dat is een aanname. PTSS is enkel een abstract 'vakje' waar je in 'past' als je aan enkele criteria voldoet. Jij zegt dat niet iedereen die een traumatische ervaring heeft die criteria ook gaat halen. Maar dat weet je helemaal niet. Een van de criteria is bijvoorbeeld angstig zijn. Een ander criterium is 'bepaalde dingen mijden'. Nou, ik ken weinig mensen die angstloos zijn en niet bepaalde zaken mijden. En zo kun je hele volksstammen als PTSS diagnosticeren, en iedereen verslaafd maken aan pillen.
Klik om te vergroten...

Ptsd behelst wel wat meer dan bang zijn en vermijden. Door dit zo te zeggen doe je onbewust ook de ervaringen teniet van mensen die hier elke dag mee dealen.
Uit onderzoek weten we overigens wel dat niet iedereen die een traumatische ervaring meemaken ptss ontwikkeld.
M
Mappie88Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Kwatzakottel zei:
Eerst maar eens dit weerleggen, en dan praten we verder:
academic.oup.com

Foucault's Critique of Psychiatric Medicine

Abstract. From his earliest published work, Mental Illness and Personality (1954), to his last project, The History of Sexuality, Foucault was critical of
academic.oup.com academic.oup.com
Klik om te vergroten...
Waarom zou ik iets moeten weerleggen? Ik vertel net als jij iets gebaseerd op mijn ervaring, de mensen die ik elke dag behandel. Op basis daarvan suggereer ik voorzichtigheid met internet adviezen en in gesprek gaan met degene die TS en zijn situatie het beste kent.
Wij weten niet vanaf hier wat hem het beste gaat helpen.
K
KwatzakottelLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mappie88 zei:
Waarom zou ik iets moeten weerleggen? Ik vertel net als jij iets gebaseerd op mijn ervaring, de mensen die ik elke dag behandel. Op basis daarvan suggereer ik voorzichtigheid met internet adviezen en in gesprek gaan met degene die TS en zijn situatie het beste kent.
Wij weten niet vanaf hier wat hem het beste gaat helpen.
Klik om te vergroten...
Ja, je poogt dus te suggereren dat jij 'een betere kenner' bent van PTSS en dat je 'voorzichtig' moet zijn met een generiek ademhalingsadvies omdat
die 'geavanceerde kennis' die jij bezit het medicineren van een geestelijk probleem bevordert, welke door Foucault al lang en breed werd weerlegd, uiteraard allemaal uit praktijkervaring, want iedereen doet het en dus is het waar.
K
KwatzakottelLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mappie88 zei:
Ptsd behelst wel wat meer dan bang zijn en vermijden. Door dit zo te zeggen doe je onbewust ook de ervaringen teniet van mensen die hier elke dag mee dealen.
Uit onderzoek weten we overigens wel dat niet iedereen die een traumatische ervaring meemaken ptss ontwikkeld.
Klik om te vergroten...
Angst en vermijdgedrag zijn de voornaamste symptomen. Door te suggereren dat er 'wel wat meer' nodig is om de diagnose PTSS te krijgen suggereer je een soort mysterie van expertise, terwijl die hele diagnoses van persoonlijke oordelen afhangen en dus zo suggestief en gekleurd zijn als maar mogelijk is. Dat is wetenschappelijk bezien een flauwe grap, en dat heeft Foucault ook naadloos laten zien in zijn boeken, boeken in welke jij geen sikkepit interesse hebt, want jij hebt 'praktijkervaring'...
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#11
Atwa zei:
Mijn toontje is helemaal niet denigrerend, mijn toon is redelijk kwaad. Dat zou jij ook zijn als je als je 30+ jaar zou lijden aan zware ptss en bijkomende depressies en iemand zonder enige medische kennis een lotgenoot vertelt dat het allemaal op te lossen valt met ademhalingstechnieken. Dat mijn flashbacks, nachtmerries, schuldgevoelens, uit het niets komende angsten en zelfs psychoses in het verleden te reduceren zijn mijn ademhaling.
Klik om te vergroten...
Wel ja... De ademhaling observeren brengt men uit het hoofd en daarmee uit angst, schuldgevoel, verleden, enzovoort. Het maakt niet uit hoe intens deze gevoelens zijn, als je doormiddel van meditatie en daarmee diepe ademhaling uit je hoofd komt, zijn deze op dat moment geen issue meer en kom je in de staat waarin je oké bent. Iedereen kan dat (in principe!) doen, misschien met uitzondering van iemand die op het moment in een psychose zit of op een andere manier de controle kwijt is.

In principe zeg ik dan hè. In de realiteit zullen velen al afgehaakt zijn voordat de meditatiestaat (van geen weerstand meer bieden tegen gedachten) überhaupt bereikt is. Met name mensen met psychische stoornissen of diepe angsten zullen er grote moeite mee hebben. Maar komt men tot meditatie, dan zijn die dingen die je noemt op dat moment geen issue meer, omdat je middels de ademhaling je bewustzijn uit je hoofd hebt gebracht, naar binnen toe naar het bewustzijn dat alreeds altijd (eeuwig) zonder problemen is.

De mensheid weet dit al duizenden jaren en waarschijnlijk altijd al. Wij in het westen zijn zó afgedwaald van dit, zó erg in het hoofd gaan zitten, dat we het vaak helemaal ontkennen en zien als wat ademhaling oefeningetjes of iets dergelijks. Of iets voor erbij dat ons wat rustig kan maken. Nee, meditatie is fundamenteel. Uiteindelijk zal iedereen bij meditatie uitkomen, omdat meditatie meer is wat je bént, dan wat je doet. Je kunt zoveel omwegen maken als je wilt en soms is er ook een tijd en plek voor therapie, medicatie en dergelijke, maar uiteindelijk zal niets anders dan meditatie (terugkeren naar je ware zelf van ongeïdentificeerd bewustzijn) helpen tegen je angst, eenzaamheid, woede, schaamte, enzovoort. In de kern is het een spiritueel probleem.
M
Mappie88Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Kwatzakottel zei:
Angst en vermijdgedrag zijn de voornaamste symptomen. Door te suggereren dat er 'wel wat meer' nodig is om de diagnose PTSS te krijgen suggereer je een soort mysterie van expertise, terwijl die hele diagnoses van persoonlijke oordelen afhangen en dus zo suggestief en gekleurd zijn als maar mogelijk is. Dat is wetenschappelijk bezien een flauwe grap, en dat heeft Foucault ook naadloos laten zien in zijn boeken, boeken in welke jij geen sikkepit interesse hebt, want jij hebt 'praktijkervaring'...
Klik om te vergroten...

Ik ben persoonlijk indd niet geïnteresseerd in zijn boek, zie niet in waarom dat nu relevant is. Net zoals jij ongetwijfeld niet graag een analyse over emdr oid leest, ieder z'n ding lijkt me.
Vanuit wetenschap zijn indd criteria vastgesteld voor PTSS, die heb ik niet zelf verzonnen.
Het is overigens niet mysterieus, je kan ze gewoon overal vinden. Wat ik wilde zeggen met praktijkervaring is dat ik zie wat het met mensen kan doen als ze zelf gaan experimenten.

Overigens heeft niemand hier beweerd dat mindfuness niet kan helpen, dus zal nog een keer mn punt herhalen: de nadruk ligt op dat TS dat gesprek, waarin hij zijn zorgen deelt over zijn klachten , het mdma gebruik en alternatieve behandelmethoden, voorlegt aan iemand die hem daar daadwerkelijk mee verder kan helpen ofwel verwijzen.
M
Mappie88Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Kwatzakottel zei:
Ja, je poogt dus te suggereren dat jij 'een betere kenner' bent van PTSS en dat je 'voorzichtig' moet zijn met een generiek ademhalingsadvies omdat
die 'geavanceerde kennis' die jij bezit het medicineren van een geestelijk probleem bevordert, welke door Foucault al lang en breed werd weerlegd, uiteraard allemaal uit praktijkervaring, want iedereen doet het en dus is het waar.
Klik om te vergroten...

Overigens doe ik vrij weinig met medicijnen.
Kwatzakottel zei:
Ja, je poogt dus te suggereren dat jij 'een betere kenner' bent van PTSS en dat je 'voorzichtig' moet zijn met een generiek ademhalingsadvies omdat
die 'geavanceerde kennis' die jij bezit het medicineren van een geestelijk probleem bevordert, welke door Foucault al lang en breed werd weerlegd, uiteraard allemaal uit praktijkervaring, want iedereen doet het en dus is het waar.
Klik om te vergroten...

Huh. Het zou ook best apart zijn toch als iedereen in de ggz een succesvol gebleken behandeling opzij schuift ? Waarom zou je als EMDR mensen echt helpt. En als ze dat niet willen dan doen ze het niet, is allemaal vrijwillig.
K
KwatzakottelLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mappie88 zei:
Overigens doe ik vrij weinig met medicijnen.

Huh. Het zou ook best apart zijn toch als iedereen in de ggz een succesvol gebleken behandeling opzij schuift ? Waarom zou je als EMDR mensen echt helpt. En als ze dat niet willen dan doen ze het niet, is allemaal vrijwillig.
Klik om te vergroten...

Van mij hoeft niemand iets opzij te schuiven, en als EMDR goed werkt dan is dat natuurlijk uitstekend. Ik ben slechts gekant tegen het aan de pil brengen van hele volksstammen, omdat al die chemicaliën ook weer in de natuur terecht komen met alle problemen vandien. Therapie mag iedereen onbeperkt nuttigen, wat mij betreft.
M
Mappie88Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Kwatzakottel zei:
Van mij hoeft niemand iets opzij te schuiven, en als EMDR goed werkt dan is dat natuurlijk uitstekend. Ik ben slechts gekant tegen het aan de pil brengen van hele volksstammen, omdat al die chemicaliën ook weer in de natuur terecht komen met alle problemen vandien. Therapie mag iedereen onbeperkt nuttigen, wat mij betreft.
Klik om te vergroten...

Dan zijn we het stiekem gewoon eens 🤣.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
@Atwa

Video waarin uitgelegd wordt hoe ingrijpend genezing middels de ademhaling kan zijn:



Die Russell Brand heeft zichzelf trouwens echt getransformeerd in de laatste jaren. Vond hem altijd maar een irritante clown, maar heb nu echt respect voor hem gekregen. Zeer intelligente denker met groot vermogen neutraal en objectief te blijven over controversiële topics. Laat me geregeld anders kijken naar dingen.
F
FugaciouzzLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik heb oa complexe ptss.
Alternatieve en homeopathische, internet en trauma cgt act parlan praktijk het vu het AMC en groep en particulieren een reguliere ggz behandelingen gevolgd enz.

Ik doe aan yoga meditatie koude training enz. Waarbij ik het ook krijg?

Ik ervaar dat het blowen mij rustig maakt en niet extra angstig.
Ik heb zelfs Heel vaak niet het idee bang te zijn of dingen niet los te kunnen laten. Dus begrijp mijn lijf niet goed. Ik was ook meer bij de Solk als de paniek afdeling. Bij het ggz.

Ik heb al heel veel verschillende medicatie gehad waaronder ook langere tijd citalopram. Ik had dan nog steeds aanvallen en werd en ben er nu ook weer alleen maar modder vet van geworden. Dus ik zit helemaal niet te w8en op ssris of medicatie.

Ik wacht nu op intensive 8 behandeling bij psytrec na jaren zeuren. Want die beweren weer zolang er niks is verwerkt slaan er ook geen behandelingen aan. En daarom werkte het allemaal niet blabla.

Dacht als ik echt alles heb geprobeerd als zorg in Nederland. Zeg ik maar alles op en Ga ik maar naar India bij de monniken wonen of dergelijke of ergens ver weg op een boerderij met een programma. Maar dan hoor ik over het eerste weer bijv. Dat ze in India weten/zien dat je zoekende bent en daar dan ook weer misbruik van wordt gemaakt.
Ik bedoel hier niet mee dat ik een hap klare oplossing wil. Of een drankje verwacht waardoor ik weer"beter" ben. Ik verwacht ook niet dat het ooit helemaal weggaat. Of dat er nooit slechte dagen mogen zijn (laatste lijkt een beetje een rage deze tijd dat je altijd maar blij moet zijn. Zonder het foute toch ook niet het goede?).
Maar ik wil wel graag weer vrij zijn om keuzes durven te maken. En in ieder geval de ruimte hebben om mijn plek en geluk te vinden. (Bedoel niks kwa carrière ofzo. Gewoon iets kunnen of iemand kunnen hulpen/ergens blij van kunnen worden).

Dus ik heb het idee al jaren op heel veel verschillende manieren te proberen en niks lijkt te helpen?

En de een raad bijv. Een keer paddo's met zulke problemen (wel medicatie vrij) juist aan. En nu weer heel veel bijv af.
F
FugaciouzzLid
01-01-2024, 00:00
#18
Bedankt voor al jullie reacties trouwens heel interessant en helpfull!
S
Space JuniorLid
01-01-2024, 00:00
#19
Fugaciouzz zei:
Hoi hoi, ik heb jaren geleden (toen was ik onder de 20 nu bijna 27) 2 keer xtc gebruikt. Ik heb somatische klachten waaronder al jaren heel vaak misselijk/overgeven/ziek. Ik blow dagelijks. En gebruik dagelijks quetiapine om te slapen 200 mg. (Geen psychoses of depressies wel burn outs en c-ptss etc). Die als het goed is de heropname remt van serotonine.
In december heb ik XTC gebruikt. Ik voel hier gewoon alles van? Ik gebruik nu vaak 1 pil en 4 a 5 uur later nog één pil. Heb ik dan alle keren kans gehad op het "serotonine syndroom" door de medicatie die ik gebruik? Ik zweet altijd veel meer en nuchter wiebel ik ook al met mijn benen dus dan registreer ik dit niet als vreemd tijdens het gebruik?
Belangrijkste van mijn post; ik heb sindsdien veel minder last van de hele heftige aanvallen./eindelijk een iets leefbaardere situatie. En ik merk gewoon dat als het meer als een maand geleden is het weer terug begint te komen. (Ik heb het niet met die insteek gebruikt en focus mij er ook niet stuk op).
Nu snap ik dat dit zeer ongezond is. En 2 a 3 maanden als tussenpozen beter zou zijn. Maar als ik zo veel ziek ben gebruik ik ook een hoop meer medicatie. De quetiapine of lorazepam etc. Wat toch ook niet gezond etc. Is?
Nu lees ik ook veel over stimulerende middelen en depressies/angsten/ptss. En dat de psychologie het al lang onderzoekt/meer wilt inzetten. Hebben jullie daar persoonlijke positieve ervaringen mee? Op het forum lees ik vooral dat het negatieve effecten kan hebben als je geestelijk niet erg stabiel bent? Kortom zit het tussen mijn oren dat dit mijn toestand lijkt te verbeteren? En hoe ongezond is het in verhouding met het mis/gebruik van medicatie? BVD!!🥰
Klik om te vergroten...
Hoi Fugaciouzz, je vraagt om ervaringen en daarom zal ik de mijne delen:

Ik heb zelf sinds anderhalf jaar regelmatig last van angstaanvallen. Dit betreft géén gediagnostiseerde ptss of iets dergelijks, maar ik krijg hier wel psychologische hulp bij. Voordat ik last kreeg van deze aanvallen had gebruikte ik met enige regelmaat drugs, maar sinds die aanvallen ben ik er een hele tijd van afgebleven. In de zomer heb ik nog eens geprobeerd hasj te roken maar dit leidde tot een enorme terugval. Een aantal weken terug durfde ik het weer aan om eens aan de harddrugs te gaan (xtc & ketamine) omdat het al een hele tijd goed ging. Nu mijn ervaring: het was een enorme opluchting en het voelde als een overwinning. Ik ervaarde de drugs als zeer prettig, ik ging echt heerlijk, en het voelde echt alsof ik van mijn angstaanvallen af was. Tot nu toe heb ik nergens meer last van gehad. Voor mij was het dus positief!

Nu wil ik wel echt heel duidelijk meegeven: dit is echt afhankelijk van jou als persoon, van je psychische staat op moment van gebruiken, de locatie en setting waarin je gebruikt, en nog veel meer. Ervaringen van anderen kunnen jou een steuntje geven, wat houvast, maar deze zijn absoluut niet garanderend dat jij dit hetzelfde gaat ervaren!! Hou daar alsjeblieft rekening mee :) Succes! En hou ons up-to-date!
j
joetsieLid
01-01-2024, 00:00
#20
nee.WEl antidepresiva

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."