Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsKan xtc helpen bij paniekaanvallen/ptss?

Kan xtc helpen bij paniekaanvallen/ptss?

52 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
M
Mappie88Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Martinus zei:
De schrijver van deze post zecht zelf dat 10 jaar hulp hem niks geholpen heeft en ik heb zelf nou ook niet de meest geweldige ervaringen. (Met depressie gerelateerde problemen)

En je zegt zelf dat je er al 30 jaar last van heb. En dus niet genezen...

Ik snap niet waarom je zo fel ben tegen alternative methodes? Mensen delen hun ervaringen niet om elkaar op verkeerd spoor te zetten toch?

Mijn ervaringen met psychedelics zijn geweldig. Ik heb geen zin om 30 jaar met onzin in mn kop te lopen. Dan sloop ik mn ego liever.
Klik om te vergroten...

Ik geloof wel in alternatieve methoden, maar je moet heel voorzichtig zijn met psychedelica, je weet niet hoe ontregeld TO is en dat kan leiden tot een psychose.
K
KwatzakottelLid
01-01-2024, 00:00
#2
Atwa zei:
Ga je iemand met een dwarslaesie ook vertellen dat die maar wat rug massages moet nemen, daar zit tenslotte het probleem?

Mijn toontje is helemaal niet denigrerend, mijn toon is redelijk kwaad. Dat zou jij ook zijn als je als je 30+ jaar zou lijden aan zware ptss en bijkomende depressies en iemand zonder enige medische kennis een lotgenoot vertelt dat het allemaal op te lossen valt met ademhalingstechnieken. Dat mijn flashbacks, nachtmerries, schuldgevoelens, uit het niets komende angsten en zelfs psychoses in het verleden te reduceren zijn mijn ademhaling.

Ga mij niet de maat meten wanneer ik iemand mijn eigen ervaring vertel over een ssri, waarbij ik meerdere malen gezegd heb dat dit iets is om met een behandelaar te bespreken (en dus niet op eigen houtje aan te beginnen). Ik promoot hier helemaal niets, ik leg uit wat in mijn geval geholpen heeft. Wij zijn beide geen arts, maar ik ben wel een ervaringsdeskundige waar het over ptss gaat. En je loopt met een aantal mensen hier pure onzin te verkondigen.
Klik om te vergroten...
Je gaat er even voor het gemak van uit dat ik zelf geen PTSS zou hebben, of kennen, of hebben gehad.
Dat is een aanname, evenals je ideetje dat pranayama te vertalen is naar een rugmassage eq je maakt oppervlakkige en propagandistische projecties terwijl je er niets over weet. En dan kom je nog even boos doen en ons onder de neus wrijven dat je 30 jaar in de rats zat. Perfect, maar ik blijf bij mijn tip.
A
AtwaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Martinus zei:
De schrijver van deze post zecht zelf dat 10 jaar hulp hem niks geholpen heeft en ik heb zelf nou ook niet de meest geweldige ervaringen. (Met depressie gerelateerde problemen)

En je zegt zelf dat je er al 30 jaar last van heb. En dus niet genezen...

Ik snap niet waarom je zo fel ben tegen alternative methodes? Mensen delen hun ervaringen niet om elkaar op verkeerd spoor te zetten toch?

Mijn ervaringen met psychedelics zijn geweldig. Ik heb geen zin om 30 jaar met onzin in mn kop te lopen. Dan sloop ik mn ego liever.
Klik om te vergroten...
Ik ben niet tegen alternatieve methoden, ik ben tegen mensen zonder enige medische kennis van het probleem die beweren het beter te weten dan de huidige wetenschap. Ik heb niets tegen alternatieve methoden als aanvulling op een behandeling.

De reden dat ik 30 jaar met dit probleem rondgelopen heb, heeft niets te maken met het niet werken van een behandeling. Ik ben er pas 2 jaar geleden serieus iets mee gaan doen. Ik kan hele verhalen vertellen waarom dat zo lang geduurd heeft, maar dat is in deze niet relevant. In 2 jaar behandeling is er zeker enorme vooruitgang geboekt. Het gebruik van mijn medicatie is slechts een tijdelijke ondersteuning sinds afgelopen mei. En ik begin over een paar weken met afbouwen hiervan omdat ik voldoende vooruitgang geboekt heb dat ik het zonder medicatie aankan. Verwacht wordt dat ik rond de jaarwisseling klaar kan zijn met behandeling.

Psychedelica raad ik zo sterk af, omdat ik dat zelf ook geprobeerd heb. Ik schiet een idee niet meteen af omdat het me onbekend is. We zitten hier tenslotte op een forum waar mensen vrij over drugs kunnen praten en nadenken. Als je een serieuze angst stoornis hebt en je maakt een bad trip mee, dan ben je niet in staat om daar iets leerzaams uit te halen, dan word je simpelweg voor een aantal maanden de afgrond in gegooid.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#4
Atwa zei:
Psychedelica raad ik zo sterk af, omdat ik dat zelf ook geprobeerd heb. Ik schiet een idee niet meteen af omdat het me onbekend is. We zitten hier tenslotte op een forum waar mensen vrij over drugs kunnen praten en nadenken. Als je een serieuze angst stoornis hebt en je maakt een bad trip mee, dan ben je niet in staat om daar iets leerzaams uit te halen, dan word je simpelweg voor een aantal maanden de afgrond in gegooid.
Klik om te vergroten...

Ik raad het ook niet perse aan, maar ik verdedig het wel.
S
SchitterendschutterendLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mappie88 zei:
ik zou de psychiater die de medicatie voorschrijft informeren dat je dit doet en samen kijken naar een beter werkzaam middel
Klik om te vergroten...
Zeker idd open zijn richting de hulpverlener. Die staan daar niet gek van te kijken en hebben natuurlijk behandelaar-patient relatie te respecteren. Dan kan je misschien ook een gesprek beginnen over wat je er zo fijn aan vind en waar je toe wilt. En wellicht heb je ook andere medicatie nodig? Zelf heb ik dat ook wel eens besproken met mijn psychiater. En door zijn nuchtere reactie en ook zijn ingaan op studies (sidenote; vooral dissociatieven als LSD worden -dacht ik- vooral als mogelijk hulpmiddel gezien bij bv zware depressie) zag ik wel in dat (destijds) regelmatig drugsgebruik mij niet ging helpen.
S
SchitterendschutterendLid
01-01-2024, 00:00
#6
Atwa zei:
Hoi Fugaciouzz,

Zelf ben ik iemand die ook al jarenlang lijd aan de gevolgen van ptss (zo ongeveer 30 jaar), ik kan me dus goed inbeelden wat de gevolgen hiervan zijn voor je dagelijks leven. Ook ik ben 4 jaar geleden in aanraking gekomen met MDMA en ik begrijp enorm goed wat voor nieuwe wereld er voor je open gaat op dat moment en hoe prettig en vooral veilig je jezelf voelt tijdens het gebruik. Ook het langdurigere effect hiervan herken ik goed. Dat gezegd hebbende is zelfmedicatie met MDMA niet de oplossing. Zeker niet in de hoeveelheden en frequentie zoals je hier beschrijft. 200mg op een avond is al wat je zou omschrijven als een zware dosis (je neemt het dubbele) en daarna zou ik zeker 3 maanden rust nemen voor een nieuwe trip.

Het stofje seretonine zorgt voor het prettige en veilige gevoel dat je dan ervaart, MDMA stopt tijdelijk de heropname hiervan uit het bloed en "spuit" de aanwezige voorraad je bloedbaan in waardoor de seretonine waardes enorm stijgen. Dit is echter niet goed voor de receptoren in je hersenen en deze raken overbelast en beschadigd. Als je niet voldoende pause neemt, kunnen deze zo beschadigd raken dat je fysiek steeds minder in staat bent om je gelukkig te voelen, omdat je interne gelukssysteem niet meer optimaal kan werken.

Af en toe (eens in de 3 maanden) een verantwoorde hoeveelheid MDMA gebruiken als een paar uur ontsnapping en een mentaal avondje pretpark valt te overzien (al is dit ook al niet gezond). Maar MDMA gebruiken als een vorm van zelfmedicatie zou ik zeker afraden. Zeker in het tempo dat je nu gebruikt, zullen de positieve effecten steeds minder worden en de negatieve effecten (incl kater) steeds groter en langduriger. Ook de afterglow (de fijne periode na het gebruik) zal vrij snel afnemen, zelfs met verantwoord gebruik. Dan is het beter om deze stof te gebruiken voor speciale gelegenheden.

Wat bij mij helpt is EMDR therapie (nu zo'n 2 jaar iedere week) in combinatie met een SSRI (antidepresiva). Een SSRI is een medicijn dat een deel van de werking van MDMA heeft (de heropname uit het bloed verminderen), wat zorgt voor een hoger seretonine gehalte. Hierdoor voel je je een stuk beter, minder depressief en omdat je je veiliger voelt, ook een flink stuk minder angstig. Ik zie dat je op dit moment een antidepresiva gebruikt dat meer het dopamine gehalte reguleert, je zou bij je behandelaar kunnen navragen waarom juist voor deze vorm van behandeling is gekozen. Zeker als je zelf aangeeft erg veel baat te hebben bij juist een aanpassing van je seretonine. Wellicht dat een SSRI meer baat bij je heeft.

Dan over je vragen, het klopt dat binnen de behandeling van ptss proeven lopen om dit te doen icm MDMA. Dit betekent niet dat mensen thuis MDMA moeten gaan gebruiken. De manier waarop deze therapie werkt, is dat in een klinische setting de MDMA in een kleine dosis (75mg) wordt toegediend terwijl men je blijft monitoren. Wanneer het middel begint te werken, word je gevraagd naar de traumatische gebeurtenissen te gaan en daar over te praten. Doordat je je veilig voelt door de MDMA is het makkelijker om bij pijnlijke gebeurtenissen te komen en de bijhorende emoties. De therapeut stelt je vragen om je door die gebeurtenissen te loodsen en maakt aantekeningen. In de weken hierna worden deze aantekeningen gebruikt als lijdraad voor andere vormen van therapie (bijvoorbeeld EMDR). Doordat je deze pijnlijke ervaringen al een keer met je therapeut hebt gedeeld, maakt het dat makkelijker om op terug te komen. Let wel, deze vorm van therapie lijkt succesvol, maar is pas in kleine groepen getest en lijkt voorlopig nog niet breed te worden uitgerold, al het is maar vanwege de wettelijke status van MDMA. Ik verwacht niet dat binnen 10 jaar dit een vorm van therapie is die in Nederland zal worden aangeboden.

Dan je vraag over het seretonine syndroom. Strik genomen heb je kans op dit syndroom iedere keer dat je MDMA gebruikt. De aanbevolen doses in acht nemen voorkomt een hoop risico, maar neemt dit nooit helemaal wel. De combinatie met je medicatie lijkt geen verhoogd risico te hebben, het ene is een benzo en de andere een dopamine regulator. Een ander risico is wel dat je op dit moment medicatie hebt om je dopamine te kunnen reguleren, maar MDMA beinvloed dit ook. Naast een werking op seretonine heeft MDMA namelijk ook een werking op het dopamine en noradrenaline. MDMA heeft dus een nadelig effect op je medicatie. Dit zou een extra reden zijn om het een flink stuk rustiger aan te gaan doen met MDMA. Ook zou ik hierom aanraden om niet te gaan experimenteren met stoffen als speed, coke, 3mmc, etc. Ook dit zijn stoffen die invloed hebben op het dopamine.

Mocht je in overleg met je behandelaar tot het besluit komen om over te stappen op een SSRI ipv je huidige antidepresiva, stop dan met het innemen van MDMA! Aangezien een SSRI al zorgt voor een verhoogd seretonine niveau, is de combinatie met MDMA wel enorm gevaarlijk ivm seretonine syndroom. Daarnaast zal de MDMA waarschijnlijk ook niet werken door de medicatie. De reflex die mensen dan al snel hebben is bij pakken, wat levensgevaarlijk kan zijn.

Dan nog over het gebruik van psychedelica, dit zou ik ten zwaarste willen afraden. Waar mensen zonder zware trauma's er baat bij kunnen hebben om oog in oog te staan met hun angsten, wat een reden kan zijn om een bad trip als minder erg te beschouwen, moet je niet vergeten dat ptss niet zomaar een angst is, maar een echte angst stoornis. Een bad trip zal hierbij alleen averechts werken en je verder de put in schoppen. Ik zou adviseren om geen enkele vorm van psychedelica te gebruiken, het risico dat je loopt weegt niet op tegen de potentiële voordelen. Hier reken ik trouwens weed ook onder. Blowen helpt niet bij de verwerking van trauma's (ongeacht wat sommige hippies beweren), het is enkel een vorm van verdoving. En bij de verkeerde gedachten loops kan deze je trauma's zelfs verder versterken.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, als je nog vragen hebt dan zie ik het wel.
Klik om te vergroten...
Interessante en uitgebreidde reactie Best leerzaam 😉En Psychedelia en ptss is wat je zegt een risico!
S
SchitterendschutterendLid
01-01-2024, 00:00
#7
Kwatzakottel zei:
Denigrerend toontje, van iemand die een zeer verslavende drug online zit promoten.
Klik om te vergroten...
Hij heeft het over dat SSRI bij hem werken en wellicht, in overleg met behandelaar, een alternatief is voor zijn huidige medicatie. Dat heeft dus niet met de kenmerken van promotie te maken. Je kan dus beter even teruglezen en zelf een toontje lager zingen !!
S
SchitterendschutterendLid
01-01-2024, 00:00
#8
Kwatzakottel zei:
Je gaat er even voor het gemak van uit dat ik zelf geen PTSS zou hebben, of kennen, of hebben gehad.
Dat is een aanname, evenals je ideetje dat pranayama te vertalen is naar een rugmassage eq je maakt oppervlakkige en propagandistische projecties terwijl je er niets over weet. En dan kom je nog even boos doen en ons onder de neus wrijven dat je 30 jaar in de rats zat. Perfect, maar ik blijf bij mijn tip.
Klik om te vergroten...
Dus op het laatst geef je een ander dat deze persoon geen recht van spreken heeft omdat hij al lang serieuze klachten heeft. Daarmee erop doelen dat deze persoon nu geen recht van spreken heeft? Dat door jouw methode (welke je ook lekker kort uitleggen..., -dat meditatie/ademhalingsoefeningen uitstekende mentale handvat geeft staat buiten kuif-) deze persoon minder lang klachten had kunnen hebben ? Man, ben nu toch wel boos op jou. Zo klakkeloos en aanvallend beetje teksten neerkwakken.😠
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#9
geflipt zei:
Ik bagatelliseer niets, ik ga er simpelweg niet volledig mee akkoord, dat kan toch? Onze ademhaling wordt al duizenden jaren gebruikt als schild tegen angst en onrust, onzekerheid en zoveel meer.
Klik om te vergroten...

Je kan die technieken ook gebruiken om niet bad te gaan. Werkt ook prima tegen paranoia op wiet. En het voelt echt zalig. Zeker een aanrader.
K
KwatzakottelLid
01-01-2024, 00:00
#10
Limited abilities zei:
Dus op het laatst geef je een ander dat deze persoon geen recht van spreken heeft omdat hij al lang serieuze klachten heeft.
Klik om te vergroten...

Nee, dat is niet wat ik schreef. Hij schreef dat ie al 30 jaar ervaring met de klachten heeft. Dat betekent echter vooral dat ie al 30 jaar rondloopt met bepaalde klachten en dus niet de juiste behandeling koos. En dan heb je inderdaad juist minder recht van spreken, zo werkt dat in de natuur. Daar mag je boos om worden, problemen mee hebben, allemaal uitstekend, maar doe dat op je slaapkamer met de stekker uit het internet getrokken, svp.
g
gefliptLid
01-01-2024, 00:00
#11
Kwatzakottel zei:
Daar mag je boos om worden, problemen mee hebben, allemaal uitstekend, maar doe dat op je slaapkamer met de stekker uit het internet getrokken, svp.
Klik om te vergroten...
lol! Of gewoon efe diep in- en uitademen...
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
Atwa zei:
Met alle respect, maar dit vind ik een redelijk kortzichtige en respectloze reactie.

Er zit een enorm groot verschil tussen iemand die af en toe een paniekaanval heeft, of iemand met klinisch geconstateerde ptss (wat de TS aangeeft). Dat afdoen met "je moet maar een paar ademhalingsoefeningen doen" is een reactie die ik zou verwachten van mensen in de jaren 50, toen nog zo goed als niets bekend was over psychische gezondheidszorg, behalve iemand platspuiten, opsluiten en lobotomie.
Klik om te vergroten...
Je bagatelliseert de boel wel een beetje met je "een paar ademhalingsoefeningen doen". Meditatie (wanneer je het goed doet) is extreem krachtig in het herstellen van de ademhaling en juiste ademhaling is op zijn beurt cruciaal in het correct functioneren van vele lichamelijke én geestelijke processen. Het gaat hier niet om even een paar oefeningetjes doen, maar toegewijde intense meditatie/observatie van de ademhaling. Natuurlijk kan het bij mensen met bijvoorbeeld PTSS of andere ernstige stoornissen wel een groot probleem zijn om überhaupt in de meditatie staat te komen.

Je reageert altijd heel erg boos wanneer mensen met dergelijke "alternatieve voorstellen" (krankzinnig eigenlijk, dat we iets als meditatie als alternatief zien voor medicatie, dat zegt imo heel wat over onze maatschappij) komen. In mijn ogen is dit niet terecht. Zoals @geflipt ook aangaf worden meditatie en ademhalingstechnieken al millennia succesvol toegepast bij problemen met de geest. Het zijn niet zomaar wat 'oefeningen'. De ademhaling is cruciaal in de menselijke gezondheid en juist uitgevoerde meditatie herstelt deze. Zorg voor een correcte ademhaling en zoveel problemen zullen verdwijnen. Waarmee ik natuurlijk niet wil beweren dat per se álle problemen zullen verdwijnen.
K
KwatzakottelLid
01-01-2024, 00:00
#13
PTSS is een verzamelnaam voor mensen die ernstige traumatische ervaringen hadden. Dat heeft in principe iedereen, want iedereen werd ooit geboren, een trauma dat iedereen diep verborgen meedraagt. Als verzamelterm is het echter veel te generiek om een behandeling te kunnen voorstellen, mijn suggestie je op de adem te richten was omdat paniek en adem een zeker verband dragen, wie angsten en paniek wil leren beheersen doet heel goed aan een jaartje pranayama een uur per dag, bij voorkeur nadi sodhana, want die reinigt de innerlijke blokkades. Problemen oplossen met een pilletje is zo'n beetje de 'westerse' manier die juist erg op zijn retour is, want (en dat willen ze meestal niet horen) al die chemische rotzooi komt via het drinkwater in iedereen terecht en is een van de voornaamste oorzaken achter 1) Het uitsterven van veel insecten en nu dus ook diersoorten en 2) Het omgekeerde Flynn effect, waardoor het gemiddel IQ echt pijlsnel aan het dalen is.

​

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."