#1
Ik leef al 24 jaar met een angststoornis. Ik krijg benzo's voorgeschreven tegen o.a. angst, onrust en manie. Maar je bent er hé-le-maal niets mee als je de oorzaak niet aanpakt, of op z'n minst open staat voor een combinatie van medicatie en therapie. En toevallig werkt dat bij angst of ptss (meestal) zeer goed. En dat is, op lange termijn, dan nog goedkoper, gezonder en effectiever.Met alle respect, maar dit vind ik een redelijk kortzichtige en respectloze reactie.
Er zit een enorm groot verschil tussen iemand die af en toe een paniekaanval heeft, of iemand met klinisch geconstateerde ptss (wat de TS aangeeft). Dat afdoen met "je moet maar een paar ademhalingsoefeningen doen" is een reactie die ik zou verwachten van mensen in de jaren 50, toen nog zo goed als niets bekend was over psychische gezondheidszorg, behalve iemand platspuiten, opsluiten en lobotomie.
Ik heb zelf een stappenplan in mijn hoofd. En dat ga ik af. Allemaal hulpmiddelen en 'trukjes' om er zonder medicatie weer 'uit te komen'. 9 van de 10 keer lukt dat perfect, waarschijnlijk zelfs veel meer. Maar die enkele keer dat het maar niet wil lukken, dan heb ik die benzo wel steeds achter de hand. En zo groeit het zelfvertrouwen. Want die hulpmiddelen en 'trukjes', de kracht van je ademhaling, of de kracht van meditatie, of wat dan ook, zijn stuk voor stuk al duizenden jaren gekend en bestudeerd. Langzaam maar zeker heb je minder en minder nood aan medicatie, en ga je je stukken vrijer voelen. Geloof het of niet.
Ik bagatelliseer niets, ik ga er simpelweg niet volledig mee akkoord, dat kan toch? Onze ademhaling wordt al duizenden jaren gebruikt als schild tegen angst en onrust, onzekerheid en zoveel meer. De medicijnen of middelen die hij neemt, enkel en alleen omdat ze de angst of misselijkheid onderdrukken of althans 'lijken' weg te halen, doen helemaal niks aan het probleem. De oorzaak dus. Tuurlijk is het ook écht een ziekte, of is een angststoornis bv vaak gebonden aan een andere psychische kwetsbaarheid. Maar medicijnen mogen niet altijd naar voren worden geschoven als noodzakelijk of onmisbaar. Ze dragen iets bij. Ze kunnen dat extra duwtje geven. Maar het lopen moet je zelf leren...
Er zijn gewoon meerdere paden naar dezelfde oplossing: je weer beter voelen. Als hij denkt dat medicijnen of andere middelen beter werken voor hem, mij niet gelaten, ga je gang. Maar de spot drijven met zoiets als de kracht van je eigen ademhaling, 'met alle respect', is veel kortzichtiger en respectloos. Wat ik aanbied is ook geen pasklare oplossing, maar een mogelijkheid. Een mogelijkheid om helemaal zélf naar 'genezing' of onderdrukking van emoties te gaan. En dat zou zelfs hand in hand met medicatie én mdma kunnen, want dat ontken ik niet.
Dat is appelen met peren vergelijken. Sorry, daar ga ik zelfs niet op in...Ga je iemand met een dwarslaesie ook vertellen dat die maar wat rug massages moet nemen, daar zit tenslotte het probleem?
Ademhalingsoefeningen vervangen geen algehele behandeling, dat zeg ik ook nergens trouwens.Mijn toontje is helemaal niet denigrerend, mijn toon is redelijk kwaad. Dat zou jij ook zijn als je als je 30+ jaar zou lijden aan zware ptss en bijkomende depressies en iemand zonder enige medische kennis een lotgenoot vertelt dat het allemaal op te lossen valt met ademhalingstechnieken.
Precies. Er IS ook helemaal geen pasklare oplossing. Maar vraag een volleerd boeddhist eens wanneer zijn spanningsscore het laatst boven de 3 op 10 ging... Meer nog, het merendeel van wat jij nu opsomt gaan combineren met een psycho-actieve stof? Nogmaals, iedereen doet wat ie wil, en het kan best zijn dat TS er zeer goed op reageert, maar we zijn 2021, en we weten nog maar 5 procent af van de impact van mdma op lange termijn. ZEKER zonder therapie eraan gekoppeld. Maar ik begrijp de toon in je zin hier. Nogmaals, ik bagatelliseer niets, het betreft hier moeilijke processen, waarbij medicatie kan hélpen, niet oplossen.Dat mijn flashbacks, nachtmerries, schuldgevoelens, uit het niets komende angsten en zelfs psychoses in het verleden te reduceren zijn mijn ademhaling.
Mooie pointe.En je loopt met een aantal mensen hier pure onzin te verkondigen.