Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsKan xtc helpen bij paniekaanvallen/ptss?

Kan xtc helpen bij paniekaanvallen/ptss?

52 antwoorden
12 weergaven
18-5-2026
g
gefliptLid
01-01-2024, 00:00
#1
Atwa zei:
Met alle respect, maar dit vind ik een redelijk kortzichtige en respectloze reactie.

Er zit een enorm groot verschil tussen iemand die af en toe een paniekaanval heeft, of iemand met klinisch geconstateerde ptss (wat de TS aangeeft). Dat afdoen met "je moet maar een paar ademhalingsoefeningen doen" is een reactie die ik zou verwachten van mensen in de jaren 50, toen nog zo goed als niets bekend was over psychische gezondheidszorg, behalve iemand platspuiten, opsluiten en lobotomie.
Klik om te vergroten...
Ik leef al 24 jaar met een angststoornis. Ik krijg benzo's voorgeschreven tegen o.a. angst, onrust en manie. Maar je bent er hé-le-maal niets mee als je de oorzaak niet aanpakt, of op z'n minst open staat voor een combinatie van medicatie en therapie. En toevallig werkt dat bij angst of ptss (meestal) zeer goed. En dat is, op lange termijn, dan nog goedkoper, gezonder en effectiever.

Ik heb zelf een stappenplan in mijn hoofd. En dat ga ik af. Allemaal hulpmiddelen en 'trukjes' om er zonder medicatie weer 'uit te komen'. 9 van de 10 keer lukt dat perfect, waarschijnlijk zelfs veel meer. Maar die enkele keer dat het maar niet wil lukken, dan heb ik die benzo wel steeds achter de hand. En zo groeit het zelfvertrouwen. Want die hulpmiddelen en 'trukjes', de kracht van je ademhaling, of de kracht van meditatie, of wat dan ook, zijn stuk voor stuk al duizenden jaren gekend en bestudeerd. Langzaam maar zeker heb je minder en minder nood aan medicatie, en ga je je stukken vrijer voelen. Geloof het of niet.

Ik bagatelliseer niets, ik ga er simpelweg niet volledig mee akkoord, dat kan toch? Onze ademhaling wordt al duizenden jaren gebruikt als schild tegen angst en onrust, onzekerheid en zoveel meer. De medicijnen of middelen die hij neemt, enkel en alleen omdat ze de angst of misselijkheid onderdrukken of althans 'lijken' weg te halen, doen helemaal niks aan het probleem. De oorzaak dus. Tuurlijk is het ook écht een ziekte, of is een angststoornis bv vaak gebonden aan een andere psychische kwetsbaarheid. Maar medicijnen mogen niet altijd naar voren worden geschoven als noodzakelijk of onmisbaar. Ze dragen iets bij. Ze kunnen dat extra duwtje geven. Maar het lopen moet je zelf leren...

Er zijn gewoon meerdere paden naar dezelfde oplossing: je weer beter voelen. Als hij denkt dat medicijnen of andere middelen beter werken voor hem, mij niet gelaten, ga je gang. Maar de spot drijven met zoiets als de kracht van je eigen ademhaling, 'met alle respect', is veel kortzichtiger en respectloos. Wat ik aanbied is ook geen pasklare oplossing, maar een mogelijkheid. Een mogelijkheid om helemaal zélf naar 'genezing' of onderdrukking van emoties te gaan. En dat zou zelfs hand in hand met medicatie én mdma kunnen, want dat ontken ik niet.

Atwa zei:
Ga je iemand met een dwarslaesie ook vertellen dat die maar wat rug massages moet nemen, daar zit tenslotte het probleem?
Klik om te vergroten...
Dat is appelen met peren vergelijken. Sorry, daar ga ik zelfs niet op in...
Atwa zei:
Mijn toontje is helemaal niet denigrerend, mijn toon is redelijk kwaad. Dat zou jij ook zijn als je als je 30+ jaar zou lijden aan zware ptss en bijkomende depressies en iemand zonder enige medische kennis een lotgenoot vertelt dat het allemaal op te lossen valt met ademhalingstechnieken.
Klik om te vergroten...
Ademhalingsoefeningen vervangen geen algehele behandeling, dat zeg ik ook nergens trouwens.
Atwa zei:
Dat mijn flashbacks, nachtmerries, schuldgevoelens, uit het niets komende angsten en zelfs psychoses in het verleden te reduceren zijn mijn ademhaling.
Klik om te vergroten...
Precies. Er IS ook helemaal geen pasklare oplossing. Maar vraag een volleerd boeddhist eens wanneer zijn spanningsscore het laatst boven de 3 op 10 ging... Meer nog, het merendeel van wat jij nu opsomt gaan combineren met een psycho-actieve stof? Nogmaals, iedereen doet wat ie wil, en het kan best zijn dat TS er zeer goed op reageert, maar we zijn 2021, en we weten nog maar 5 procent af van de impact van mdma op lange termijn. ZEKER zonder therapie eraan gekoppeld. Maar ik begrijp de toon in je zin hier. Nogmaals, ik bagatelliseer niets, het betreft hier moeilijke processen, waarbij medicatie kan hélpen, niet oplossen.
Atwa zei:
En je loopt met een aantal mensen hier pure onzin te verkondigen.
Klik om te vergroten...
Mooie pointe.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#2
geflipt zei:
Ik bagatelliseer niets, ik ga er simpelweg niet volledig mee akkoord, dat kan toch? Onze ademhaling wordt al duizenden jaren gebruikt als schild tegen angst en onrust, onzekerheid en zoveel meer.
Klik om te vergroten...

Je kan die technieken ook gebruiken om niet bad te gaan. Werkt ook prima tegen paranoia op wiet. En het voelt echt zalig. Zeker een aanrader.
K
KwatzakottelLid
01-01-2024, 00:00
#3
Limited abilities zei:
Dus op het laatst geef je een ander dat deze persoon geen recht van spreken heeft omdat hij al lang serieuze klachten heeft.
Klik om te vergroten...

Nee, dat is niet wat ik schreef. Hij schreef dat ie al 30 jaar ervaring met de klachten heeft. Dat betekent echter vooral dat ie al 30 jaar rondloopt met bepaalde klachten en dus niet de juiste behandeling koos. En dan heb je inderdaad juist minder recht van spreken, zo werkt dat in de natuur. Daar mag je boos om worden, problemen mee hebben, allemaal uitstekend, maar doe dat op je slaapkamer met de stekker uit het internet getrokken, svp.
g
gefliptLid
01-01-2024, 00:00
#4
Kwatzakottel zei:
Daar mag je boos om worden, problemen mee hebben, allemaal uitstekend, maar doe dat op je slaapkamer met de stekker uit het internet getrokken, svp.
Klik om te vergroten...
lol! Of gewoon efe diep in- en uitademen...
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
Atwa zei:
Met alle respect, maar dit vind ik een redelijk kortzichtige en respectloze reactie.

Er zit een enorm groot verschil tussen iemand die af en toe een paniekaanval heeft, of iemand met klinisch geconstateerde ptss (wat de TS aangeeft). Dat afdoen met "je moet maar een paar ademhalingsoefeningen doen" is een reactie die ik zou verwachten van mensen in de jaren 50, toen nog zo goed als niets bekend was over psychische gezondheidszorg, behalve iemand platspuiten, opsluiten en lobotomie.
Klik om te vergroten...
Je bagatelliseert de boel wel een beetje met je "een paar ademhalingsoefeningen doen". Meditatie (wanneer je het goed doet) is extreem krachtig in het herstellen van de ademhaling en juiste ademhaling is op zijn beurt cruciaal in het correct functioneren van vele lichamelijke én geestelijke processen. Het gaat hier niet om even een paar oefeningetjes doen, maar toegewijde intense meditatie/observatie van de ademhaling. Natuurlijk kan het bij mensen met bijvoorbeeld PTSS of andere ernstige stoornissen wel een groot probleem zijn om überhaupt in de meditatie staat te komen.

Je reageert altijd heel erg boos wanneer mensen met dergelijke "alternatieve voorstellen" (krankzinnig eigenlijk, dat we iets als meditatie als alternatief zien voor medicatie, dat zegt imo heel wat over onze maatschappij) komen. In mijn ogen is dit niet terecht. Zoals @geflipt ook aangaf worden meditatie en ademhalingstechnieken al millennia succesvol toegepast bij problemen met de geest. Het zijn niet zomaar wat 'oefeningen'. De ademhaling is cruciaal in de menselijke gezondheid en juist uitgevoerde meditatie herstelt deze. Zorg voor een correcte ademhaling en zoveel problemen zullen verdwijnen. Waarmee ik natuurlijk niet wil beweren dat per se álle problemen zullen verdwijnen.
K
KwatzakottelLid
01-01-2024, 00:00
#6
PTSS is een verzamelnaam voor mensen die ernstige traumatische ervaringen hadden. Dat heeft in principe iedereen, want iedereen werd ooit geboren, een trauma dat iedereen diep verborgen meedraagt. Als verzamelterm is het echter veel te generiek om een behandeling te kunnen voorstellen, mijn suggestie je op de adem te richten was omdat paniek en adem een zeker verband dragen, wie angsten en paniek wil leren beheersen doet heel goed aan een jaartje pranayama een uur per dag, bij voorkeur nadi sodhana, want die reinigt de innerlijke blokkades. Problemen oplossen met een pilletje is zo'n beetje de 'westerse' manier die juist erg op zijn retour is, want (en dat willen ze meestal niet horen) al die chemische rotzooi komt via het drinkwater in iedereen terecht en is een van de voornaamste oorzaken achter 1) Het uitsterven van veel insecten en nu dus ook diersoorten en 2) Het omgekeerde Flynn effect, waardoor het gemiddel IQ echt pijlsnel aan het dalen is.

​

M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
Kwatzakottel zei:
PTSS is een verzamelnaam voor mensen die ernstige traumatische ervaringen hadden. Dat heeft in principe iedereen, want iedereen werd ooit geboren, een trauma dat iedereen diep verborgen meedraagt.
Klik om te vergroten...
Een heel goed punt wat in mijn ogen ook veel te weinig aandacht krijgt hier in het westen.

Een geboorte is een traumatische ervaring dat voor de rest van je leven meegedragen wordt áls men nooit (middels meditatie) tot de kern van het eigen wezen doordringt. En inderdaad heeft iedereen dat trauma dat onderhuids invloed op ons bestaan heeft. Natuurlijk moet dit dan ook weer niet opgevat worden als dat traumatische ervaringen zoals opgedaan in een oorlog of door misbruik daarom niet bijzonder zijn. Uiteraard zijn dat extreme gevallen van trauma.
K
KwatzakottelLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mindless zei:
Een heel goed punt wat in mijn ogen ook veel te weinig aandacht krijgt hier in het westen.

Een geboorte is een traumatische ervaring dat voor de rest van je leven meegedragen wordt áls men nooit (middels meditatie) tot de kern van het eigen wezen doordringt. En inderdaad heeft iedereen dat trauma dat onderhuids invloed op ons bestaan heeft. Natuurlijk moet dit dan ook weer niet opgevat worden als dat traumatische ervaringen zoals opgedaan in een oorlog of door misbruik daarom niet bijzonder zijn. Uiteraard zijn dat extreme gevallen van trauma.
Klik om te vergroten...
Vergeet ook niet dat het mechanisme achter elke dystopie het traumatiseren van het individu is. Dat is een ingewikkeld onderwerp, maar kort gezegd is het zo dat zodra een samenleving zich als dystopie begint gedragen ipv utopie je een situatie krijgt waarin het traumatiseren zelf wordt geïnstitutionaliseerd.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#9
Kwatzakottel zei:
Vergeet ook niet dat het mechanisme achter elke dystopie het traumatiseren van het individu is. Dat is een ingewikkeld onderwerp, maar kort gezegd is het zo dat zodra een samenleving zich als dystopie begint gedragen ipv utopie je een situatie krijgt waarin het traumatiseren zelf wordt geïnstitutionaliseerd.
Klik om te vergroten...

De russen deden dit met alcohol.

De staat verkoopt als monopoly goedkope drank.

Dronke vader mishandel zijn kinderen. Kinderen raken getraumatiseerd en gaan aan de alcohol en vervolgens gaan die hun kinderen ook mishandelen.

Na voldoende tijd heb je iedereen aan de haak. Verdient het rijk bakken geld met drank en iedereen is te getraumatiseerd om er wat tegen te doen.

Er is op youtube een hele goede video over.
K
KwatzakottelLid
01-01-2024, 00:00
#10
Martinus zei:
De russen deden dit met alcohol.

De staat verkoopt als monopoly goedkope drank.

Dronke vader mishandel zijn kinderen. Kinderen raken getraumatiseerd en gaan aan de alcohol en vervolgens gaan die hun kinderen ook mishandelen.

Na voldoende tijd heb je iedereen aan de haak. Verdient het rijk bakken geld met drank en iedereen is te getraumatiseerd om er wat tegen te doen.

Er is op youtube een hele goede video over.
Klik om te vergroten...
Ja, heel goed voorbeeld. Het depressief houden van mensen komt ten goede aan de dystopie, etc, en dat mechanisme is gigantisch, oorlog en mishandeling zijn maar kleine vakjes van een veel groter plaatje. Het is dus vrij bizar om online te roepen dat mensen trauma niet kennen. Ik denk dat bijna iedereen op een of andere manier getraumatiseerd is.
g
gefliptLid
01-01-2024, 00:00
#11
Kwatzakottel zei:
Vergeet ook niet dat het mechanisme achter elke dystopie het traumatiseren van het individu is. Dat is een ingewikkeld onderwerp, maar kort gezegd is het zo dat zodra een samenleving zich als dystopie begint gedragen ipv utopie je een situatie krijgt waarin het traumatiseren zelf wordt geïnstitutionaliseerd.
Klik om te vergroten...
Hier schuilt flink wat cynisme in, of vergis ik mij? Als ik zou moeten kiezen tussen een dystopie of een utopie, dan kies ik geen van beide. Ik zal het voorbeeld van de zen-filosofie gebruiken. Zodra je stopt met te fixeren op wat er allemaal niet kan, of hoe het 'zou' moeten zijn, bevind je je meestal op het juiste pad. En om 'on topic' te blijven, dat geldt ook voor trauma's. Ze trachten weg te stoppen dmv medicatie is geen oplossing, maar dus slechts een pleister op de wonde. Dat neemt de oorzaak niet weg.

Naar mijn bescheiden mening is het een kwestie van jezelf te leren 'los maken' of 'afscheiden' van je trauma's, niet door te streven naar het utopische (wat per definitie niet kan), of je neer te leggen bij het dystopische (wat je doet wanneer je er blijft van uit gaan dat je nooit je trauma's of angsten zult kunnen loskoppelen van je zijn), maar net door te leren leven in het hier en nu.

Om met een cliché van jewelste te eindigen: Je hébt angsten, trauma's, of wat dan ook, net zoals iedereen die heeft in meer of mindere mate, maar je bént ze niet. Heel veel hangt enkel en alleen af waar je je focus op legt. Voor iemand met PTSS bijvoorbeeld, is pranayama dus eigenlijk zeer zeker een zeer belangrijk hulpmiddel. Als je focus enkel je eigen ademhaling beslaat, dan is er geen ruimte voor pijn of andere gevoelens of gedachten.

Het is zeer zeker waar dat we vandaag de dag meer en meer neigen naar een dystopie (zeker het laatste jaar...), maar volgens mij is dit slechts een fase. Een leerproces waar we uiteindelijk sterker gaan uitkomen. Klinkt misschien iet of wat naïef, maar liever dat dan te berusten in het feit dat alles sowieso naar de klote aan het gaan is...
M
Mappie88Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Kwatzakottel zei:
PTSS is een verzamelnaam voor mensen die ernstige traumatische ervaringen hadden. Dat heeft in principe iedereen, want iedereen werd ooit geboren, een trauma

​

Klik om te vergroten...

Ik wil dit even nuanceren want dit klopt niet helemaal. Iedereen maakt traumatische dingen mee ja, maar niet iedereen ontwikkelt als reactie op die traumata PTSS. De diagnose (complexe) PTSS wordt gesteld aan de hand van behoorlijke duidelijke criteria.

Ts: Als iemand die werkzaam is in dit werkveld wil ik nog eenmaal benadrukken om je ajb te laten informeren door een professional, je eigen psychiater bijv.
Wij kunnen hier niet inschatten hoe erg je symptomen zijn en wat het effect al dan niet is van de hiergenoemde methoden.
K
KwatzakottelLid
01-01-2024, 00:00
#13
Mappie88 zei:
Ik wil dit even nuanceren want dit klopt niet helemaal. Iedereen maakt traumatische dingen mee ja, maar niet iedereen ontwikkelt als reactie op die traumata PTSS. De diagnose (complexe) PTSS wordt gesteld aan de hand van behoorlijke duidelijke criteria.
Klik om te vergroten...
Dat is een aanname. PTSS is enkel een abstract 'vakje' waar je in 'past' als je aan enkele criteria voldoet. Jij zegt dat niet iedereen die een traumatische ervaring heeft die criteria ook gaat halen. Maar dat weet je helemaal niet. Een van de criteria is bijvoorbeeld angstig zijn. Een ander criterium is 'bepaalde dingen mijden'. Nou, ik ken weinig mensen die angstloos zijn en niet bepaalde zaken mijden. En zo kun je hele volksstammen als PTSS diagnosticeren, en iedereen verslaafd maken aan pillen.
K
KwatzakottelLid
01-01-2024, 00:00
#14
Eerst maar eens dit weerleggen, en dan praten we verder:
academic.oup.com

Foucault's Critique of Psychiatric Medicine

Abstract. From his earliest published work, Mental Illness and Personality (1954), to his last project, The History of Sexuality, Foucault was critical of
academic.oup.com academic.oup.com
M
Mappie88Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Kwatzakottel zei:
Dat is een aanname. PTSS is enkel een abstract 'vakje' waar je in 'past' als je aan enkele criteria voldoet. Jij zegt dat niet iedereen die een traumatische ervaring heeft die criteria ook gaat halen. Maar dat weet je helemaal niet. Een van de criteria is bijvoorbeeld angstig zijn. Een ander criterium is 'bepaalde dingen mijden'. Nou, ik ken weinig mensen die angstloos zijn en niet bepaalde zaken mijden. En zo kun je hele volksstammen als PTSS diagnosticeren, en iedereen verslaafd maken aan pillen.
Klik om te vergroten...

Ptsd behelst wel wat meer dan bang zijn en vermijden. Door dit zo te zeggen doe je onbewust ook de ervaringen teniet van mensen die hier elke dag mee dealen.
Uit onderzoek weten we overigens wel dat niet iedereen die een traumatische ervaring meemaken ptss ontwikkeld.
M
Mappie88Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Kwatzakottel zei:
Eerst maar eens dit weerleggen, en dan praten we verder:
academic.oup.com

Foucault's Critique of Psychiatric Medicine

Abstract. From his earliest published work, Mental Illness and Personality (1954), to his last project, The History of Sexuality, Foucault was critical of
academic.oup.com academic.oup.com
Klik om te vergroten...
Waarom zou ik iets moeten weerleggen? Ik vertel net als jij iets gebaseerd op mijn ervaring, de mensen die ik elke dag behandel. Op basis daarvan suggereer ik voorzichtigheid met internet adviezen en in gesprek gaan met degene die TS en zijn situatie het beste kent.
Wij weten niet vanaf hier wat hem het beste gaat helpen.
K
KwatzakottelLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mappie88 zei:
Waarom zou ik iets moeten weerleggen? Ik vertel net als jij iets gebaseerd op mijn ervaring, de mensen die ik elke dag behandel. Op basis daarvan suggereer ik voorzichtigheid met internet adviezen en in gesprek gaan met degene die TS en zijn situatie het beste kent.
Wij weten niet vanaf hier wat hem het beste gaat helpen.
Klik om te vergroten...
Ja, je poogt dus te suggereren dat jij 'een betere kenner' bent van PTSS en dat je 'voorzichtig' moet zijn met een generiek ademhalingsadvies omdat
die 'geavanceerde kennis' die jij bezit het medicineren van een geestelijk probleem bevordert, welke door Foucault al lang en breed werd weerlegd, uiteraard allemaal uit praktijkervaring, want iedereen doet het en dus is het waar.
K
KwatzakottelLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mappie88 zei:
Ptsd behelst wel wat meer dan bang zijn en vermijden. Door dit zo te zeggen doe je onbewust ook de ervaringen teniet van mensen die hier elke dag mee dealen.
Uit onderzoek weten we overigens wel dat niet iedereen die een traumatische ervaring meemaken ptss ontwikkeld.
Klik om te vergroten...
Angst en vermijdgedrag zijn de voornaamste symptomen. Door te suggereren dat er 'wel wat meer' nodig is om de diagnose PTSS te krijgen suggereer je een soort mysterie van expertise, terwijl die hele diagnoses van persoonlijke oordelen afhangen en dus zo suggestief en gekleurd zijn als maar mogelijk is. Dat is wetenschappelijk bezien een flauwe grap, en dat heeft Foucault ook naadloos laten zien in zijn boeken, boeken in welke jij geen sikkepit interesse hebt, want jij hebt 'praktijkervaring'...
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
Atwa zei:
Mijn toontje is helemaal niet denigrerend, mijn toon is redelijk kwaad. Dat zou jij ook zijn als je als je 30+ jaar zou lijden aan zware ptss en bijkomende depressies en iemand zonder enige medische kennis een lotgenoot vertelt dat het allemaal op te lossen valt met ademhalingstechnieken. Dat mijn flashbacks, nachtmerries, schuldgevoelens, uit het niets komende angsten en zelfs psychoses in het verleden te reduceren zijn mijn ademhaling.
Klik om te vergroten...
Wel ja... De ademhaling observeren brengt men uit het hoofd en daarmee uit angst, schuldgevoel, verleden, enzovoort. Het maakt niet uit hoe intens deze gevoelens zijn, als je doormiddel van meditatie en daarmee diepe ademhaling uit je hoofd komt, zijn deze op dat moment geen issue meer en kom je in de staat waarin je oké bent. Iedereen kan dat (in principe!) doen, misschien met uitzondering van iemand die op het moment in een psychose zit of op een andere manier de controle kwijt is.

In principe zeg ik dan hè. In de realiteit zullen velen al afgehaakt zijn voordat de meditatiestaat (van geen weerstand meer bieden tegen gedachten) überhaupt bereikt is. Met name mensen met psychische stoornissen of diepe angsten zullen er grote moeite mee hebben. Maar komt men tot meditatie, dan zijn die dingen die je noemt op dat moment geen issue meer, omdat je middels de ademhaling je bewustzijn uit je hoofd hebt gebracht, naar binnen toe naar het bewustzijn dat alreeds altijd (eeuwig) zonder problemen is.

De mensheid weet dit al duizenden jaren en waarschijnlijk altijd al. Wij in het westen zijn zó afgedwaald van dit, zó erg in het hoofd gaan zitten, dat we het vaak helemaal ontkennen en zien als wat ademhaling oefeningetjes of iets dergelijks. Of iets voor erbij dat ons wat rustig kan maken. Nee, meditatie is fundamenteel. Uiteindelijk zal iedereen bij meditatie uitkomen, omdat meditatie meer is wat je bént, dan wat je doet. Je kunt zoveel omwegen maken als je wilt en soms is er ook een tijd en plek voor therapie, medicatie en dergelijke, maar uiteindelijk zal niets anders dan meditatie (terugkeren naar je ware zelf van ongeïdentificeerd bewustzijn) helpen tegen je angst, eenzaamheid, woede, schaamte, enzovoort. In de kern is het een spiritueel probleem.
M
Mappie88Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Kwatzakottel zei:
Angst en vermijdgedrag zijn de voornaamste symptomen. Door te suggereren dat er 'wel wat meer' nodig is om de diagnose PTSS te krijgen suggereer je een soort mysterie van expertise, terwijl die hele diagnoses van persoonlijke oordelen afhangen en dus zo suggestief en gekleurd zijn als maar mogelijk is. Dat is wetenschappelijk bezien een flauwe grap, en dat heeft Foucault ook naadloos laten zien in zijn boeken, boeken in welke jij geen sikkepit interesse hebt, want jij hebt 'praktijkervaring'...
Klik om te vergroten...

Ik ben persoonlijk indd niet geïnteresseerd in zijn boek, zie niet in waarom dat nu relevant is. Net zoals jij ongetwijfeld niet graag een analyse over emdr oid leest, ieder z'n ding lijkt me.
Vanuit wetenschap zijn indd criteria vastgesteld voor PTSS, die heb ik niet zelf verzonnen.
Het is overigens niet mysterieus, je kan ze gewoon overal vinden. Wat ik wilde zeggen met praktijkervaring is dat ik zie wat het met mensen kan doen als ze zelf gaan experimenten.

Overigens heeft niemand hier beweerd dat mindfuness niet kan helpen, dus zal nog een keer mn punt herhalen: de nadruk ligt op dat TS dat gesprek, waarin hij zijn zorgen deelt over zijn klachten , het mdma gebruik en alternatieve behandelmethoden, voorlegt aan iemand die hem daar daadwerkelijk mee verder kan helpen ofwel verwijzen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."