#1
Hallo allemaal!
Ik ben trots om in een nog enigszins vrij land te leven, waar enkele soorten drugs worden gedoogd.
Denk onder andere aan truffels, wiet en een aantal research chemicals.
Gelukkig worden er nu proefen uitgevoerd met staatswiet en is er een staatscommissie MDMA.
Helaas houden de meeste overheden zich nog vast aan de ouderwetse "war on drugs", waardoor drugs nog vaak op illegale wijze verkregen moet worden.
Hierdoor is er nog veel drugscriminaliteit en weet je als gebruiker dat er wellicht bloed kleeft aan de drugs die je wil gebruiken.
Om enkele voorbeelden te noemen:
- Denk bijvoorbeeld aan dumpingen van drugsafval, wat steeds een groter probleem wordt in Nederland.
- Geweld, denk bijvoorbeeld aan schietpartijen van de Mocromaffia, waarbij de groep van Gwenette Martha ook aan handel in o.a. XTC pillen deed.
- Onderdrukking, denk bijvoorbeeld aan smokkelaars die in een container met cocaine worden verstopt.
- Corruptie en afpersing. Inmenging van de onderwereld met de bovenwereld, kijk o.a. naar politiek in Zuid Amerika.
Ik ben er zelf van overtuigd dat het legaliseren van drugs en controleren van de supply chain alle bovenstaande problemen kan oplossen.
Als die problemen zijn opgelost, dan kun je beargumenteren dat het ethisch verantwoord is om drugs te kopen.
Echter is dit nog niet het geval.
Ik heb met meerdere mensen dit onderwerp besproken, en ik heb de volgende reacties gehoord:
- "Er zijn wel meer dingen onethisch in het leven". Hier ben ik het mee eens, maar het klinkt als een drogreden.
- "Je kan het gebruiken van drugs ook zien als een protest tegen het huidige drugsbeleid, als niemand gebruikt, dan zal het ook nooit legaal worden". Dit is denk ik enigszins waar, voordat ik in aanraking kwam met drugs was ik tegen drugs, maar dit kwam meer doordat ik er weinig over wist en mijn kennis enkel van de mainstream media kwam.
- "Het is onethisch, maar het is zo lekker".
- "Als de overheid soortgelijke drugs legaal verkocht, dan zou ik geen illegale drugs kopen"
Persoonlijk zit het kopen van MDMA bij mij op het randje tussen ethisch en onethisch. Dit is namelijk omdat ik weet dat het een lokaal product is dat ik koop en er waarschijnlijk minder menselijk leed plaats heeft gevonden voordat het bij mij terechtkomt.
Cocaine zou ik dan weer niet kopen, aangezien er bij distributie van cocaine veel geweld wordt gebruikt.
Aan de andere kant zou onze overheid ook kunnen toegeven dat er altijd gebruikers zullen bestaan en gewoon coca planten in kassen kunnen gaan verbouwen, MDMA labs maken om schade bij gebruikers te beperken etc. Dit zou natuurlijk ook een hoop belastinggeld besparen aangezien er minder handhaving nodig is, er geld uit accijns komt en verslaafden minder gezondheidsschade hebben vanwege slechte drugs.
Wat is jullie mening hierover? Is het ethisch om illegale drugs te kopen? Waar ligt bij jou dan de grens tussen ethisch en onethisch?
Ik ben trots om in een nog enigszins vrij land te leven, waar enkele soorten drugs worden gedoogd.
Denk onder andere aan truffels, wiet en een aantal research chemicals.
Gelukkig worden er nu proefen uitgevoerd met staatswiet en is er een staatscommissie MDMA.
Helaas houden de meeste overheden zich nog vast aan de ouderwetse "war on drugs", waardoor drugs nog vaak op illegale wijze verkregen moet worden.
Hierdoor is er nog veel drugscriminaliteit en weet je als gebruiker dat er wellicht bloed kleeft aan de drugs die je wil gebruiken.
Om enkele voorbeelden te noemen:
- Denk bijvoorbeeld aan dumpingen van drugsafval, wat steeds een groter probleem wordt in Nederland.
- Geweld, denk bijvoorbeeld aan schietpartijen van de Mocromaffia, waarbij de groep van Gwenette Martha ook aan handel in o.a. XTC pillen deed.
- Onderdrukking, denk bijvoorbeeld aan smokkelaars die in een container met cocaine worden verstopt.
- Corruptie en afpersing. Inmenging van de onderwereld met de bovenwereld, kijk o.a. naar politiek in Zuid Amerika.
Ik ben er zelf van overtuigd dat het legaliseren van drugs en controleren van de supply chain alle bovenstaande problemen kan oplossen.
Als die problemen zijn opgelost, dan kun je beargumenteren dat het ethisch verantwoord is om drugs te kopen.
Echter is dit nog niet het geval.
Ik heb met meerdere mensen dit onderwerp besproken, en ik heb de volgende reacties gehoord:
- "Er zijn wel meer dingen onethisch in het leven". Hier ben ik het mee eens, maar het klinkt als een drogreden.
- "Je kan het gebruiken van drugs ook zien als een protest tegen het huidige drugsbeleid, als niemand gebruikt, dan zal het ook nooit legaal worden". Dit is denk ik enigszins waar, voordat ik in aanraking kwam met drugs was ik tegen drugs, maar dit kwam meer doordat ik er weinig over wist en mijn kennis enkel van de mainstream media kwam.
- "Het is onethisch, maar het is zo lekker".
- "Als de overheid soortgelijke drugs legaal verkocht, dan zou ik geen illegale drugs kopen"
Persoonlijk zit het kopen van MDMA bij mij op het randje tussen ethisch en onethisch. Dit is namelijk omdat ik weet dat het een lokaal product is dat ik koop en er waarschijnlijk minder menselijk leed plaats heeft gevonden voordat het bij mij terechtkomt.
Cocaine zou ik dan weer niet kopen, aangezien er bij distributie van cocaine veel geweld wordt gebruikt.
Aan de andere kant zou onze overheid ook kunnen toegeven dat er altijd gebruikers zullen bestaan en gewoon coca planten in kassen kunnen gaan verbouwen, MDMA labs maken om schade bij gebruikers te beperken etc. Dit zou natuurlijk ook een hoop belastinggeld besparen aangezien er minder handhaving nodig is, er geld uit accijns komt en verslaafden minder gezondheidsschade hebben vanwege slechte drugs.
Wat is jullie mening hierover? Is het ethisch om illegale drugs te kopen? Waar ligt bij jou dan de grens tussen ethisch en onethisch?