Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsEthiek omtrent het kopen van illegale drugs

Ethiek omtrent het kopen van illegale drugs

46 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
C
CyndaquilLid
01-01-2024, 00:00
#1
Uiteindelijk is alles een risico en is het natuurlijk belachelijk dat je legaal zware drank kan kopen maar geen pilletje MDMA of zegeltje LSD kan halen bij de supermarkt.
Het probleem is dat mensen generaties lang bang zijn gemaakt dat drugs slecht zijn en gevaarlijk maar alcohol vloeit rijkelijk en pilletjes voor de rust/slaap ( benzodiapines) worden voorgeschreven bij het minste.
Het volgende probleem is dat de overheid en regering gewoon de schuldige is van de huidige problemen omtrent drugs en criminaliteit.
Decennia lang dweilen met de kraan open.
Eindeloos discussiëren en mierenneuken over verschillende dingen.

Het is te triest voor woorden dat in Nederland nog geen legale wiet kweek/verkoop wetten zijn en dat de huidige wietproef allemaal tering lang duurt.
Een land als Canada wat super Christelijk is waar je wel gewoon kan kweken en kopen legaal zonder problemen laat wel zien dat Nederlandse regering veelste veel democratie en aan het mierenneuken is over wat je nou wel of niet in je lichaam mag stoppen.

Persoonlijk ben ik praktisch ingesteld en vind het ook tering langzaam allemaal duren voor iets wat eigenlijk vrij simpel is.
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#2
Cyndaquil zei:
Uiteindelijk is alles een risico en is het natuurlijk belachelijk dat je legaal zware drank kan kopen maar geen pilletje MDMA of zegeltje LSD kan halen bij de supermarkt.
Het probleem is dat mensen generaties lang bang zijn gemaakt dat drugs slecht zijn en gevaarlijk maar alcohol vloeit rijkelijk en pilletjes voor de rust/slaap ( benzodiapines) worden voorgeschreven bij het minste.
Het volgende probleem is dat de overheid en regering gewoon de schuldige is van de huidige problemen omtrent drugs en criminaliteit.
Decennia lang dweilen met de kraan open.
Eindeloos discussiëren en mierenneuken over verschillende dingen.

Het is te triest voor woorden dat in Nederland nog geen legale wiet kweek/verkoop wetten zijn en dat de huidige wietproef allemaal tering lang duurt.
Een land als Canada wat super Christelijk is waar je wel gewoon kan kweken en kopen legaal zonder problemen laat wel zien dat Nederlandse regering veelste veel democratie en aan het mierenneuken is over wat je nou wel of niet in je lichaam mag stoppen.

Persoonlijk ben ik praktisch ingesteld en vind het ook tering langzaam allemaal duren voor iets wat eigenlijk vrij simpel is.
Klik om te vergroten...

Het probleem is dat veel mensen het gewoon niet willen. Die zien iemand die naar de coffeeshop gaat, als dezelfde die s'nachts de havens van Rotterdam leeghaald met al die cocaine. En het is dan heel simpel, alcohol is goed en drugs zijn slecht.
En verder gaan hun intresses daarin niet, ze vinden wat de meerderheid vindt.
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#3
Fred Teeven die ex-minister zat net bij OP1 en vatte samen hoe men over drank en drugs dient te denken.

De een is legaal en de ander illegaal. Dus.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#4
News flash: drugsgebruikers vinden dat drugs legaal moeten worden.
A
AnjovisLid
01-01-2024, 00:00
#5
De drug waar het meeste geweld mee gepaard gaat is zonder twijfel cocaïne. Er zijn er andere die het op de hielen zitten maar coke spant de kroon.

Daar zijn een aantel redenen voor volgens mij:

Ten eerste is het enorm verlavend en dodelijk voor de gezondheid, meteen ook de reden waarom het illegaal is.

Ten tweede, het produceren vereist een extreem grote inspanning en organisatie. Om op grote schaal coke te produceren heb je gigantische boerderijen nodig die opnieuw volstrekt illegaal zijn. Begin er maar eens aan. Je hebt een leger nodig om dat in stand te houden dat het kan opnemen tegen de lokale overheid. Daar begint het geweld al.

Ten derde, coca is een moeilijke plant om te kweken, die vereist een specifiek klimaat en tenzij je in staat bent om gigantische serre's te bouwen die niet worden opgemerkt door de overheid kan dat alleen maar worden geproduceert op bepaalde de plaatsen, ik denk maar aan Collombia. Dus moet je ook nog eens een heel logistiek netwerk aanleggen om het tot bij de klanten te krijgen in bv. België en Nederland.

Ten vierde: Die zaken duwen de prijzen omhoog en maakt van cocaïne een product waarvan een relatief beperkte hoeveelheid miljoenen €'s waard is. We praten hier over een miljarden buisines. Dat lokt de meest gewiekste en genadeloze criminelen die er zijn.

Het legaliseren is problematisch omwille van de eerste reden die ik gaf. Wat doen we hier aan?
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#6
Uitleggen wat coke doet. Wat de werking is en wat de bijwerkingen zijn.

Ik heb wel eens iemand ontmoet, die uitlegde wat ie zo lekker vond aan die coke die ie snoof. Hij gaf een omschrijving van wat speed doet. Dat is en zonde van z'n geld en jammer dat ie wordt opgelicht en ook een beetje dom.
Mensen proberen maar wat weetje. Het zijn niet allemaal van die psychonauten die wetenschappelijk high proberen te worden zoals op dit forum.

Je kan het niet verbieden niet tegenhouden. Maar een drug als coke moet je niet gaan faciliteren. Je kan wel beter uitleggen wat het is en wat het doet.
S
SnuifcabineLid
01-01-2024, 00:00
#7
reDStone zei:
Je kan het niet verbieden niet tegenhouden. Maar een drug als coke moet je niet gaan faciliteren. Je kan wel beter uitleggen wat het is en wat het doet.
Klik om te vergroten...
Maar als de overheid het niet faciliteert, dan faciliteert de markt het. Vraag en aanbod. Mensen opleiden en kennis bijbrengen over cocaine is denk ik het enige wat je kan doen, wat ook nog eens goed zal zijn voor de algehele gezondheid.
Dus of de overheid moet het faciliteren, of er moet een legale markt beschikbaar zijn. Doe je geen van beide, dan gaat het via de criminele route.
Ik denk dat het ethisch en maatschappelijk te beargumenteren is om of de verkoop te legaliseren, of het te controleren.
Maar dit is voor een politicus waarschijnlijk moeilijk te verkopen aan onwetende mensen en zakenpartners.
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#8
Snuifcabine zei:
Maar als de overheid het niet faciliteert, dan faciliteert de markt het. Vraag en aanbod. Mensen opleiden en kennis bijbrengen over cocaine is denk ik het enige wat je kan doen, wat ook nog eens goed zal zijn voor de algehele gezondheid.
Dus of de overheid moet het faciliteren, of er moet een legale markt beschikbaar zijn. Doe je geen van beide, dan gaat het via de criminele route.
Ik denk dat het ethisch en maatschappelijk te beargumenteren is om of de verkoop te legaliseren, of het te controleren.
Maar dit is voor een politicus waarschijnlijk moeilijk te verkopen aan onwetende mensen en zakenpartners.
Klik om te vergroten...

Repressie is een vorm van controleren. Je kan er strenger op toe zien bij een kinderfeestje dan bij een volwassenen feestje zeg maar.
S
SnuifcabineLid
01-01-2024, 00:00
#9
reDStone zei:
Repressie is een vorm van controleren. Je kan er strenger op toe zien bij een kinderfeestje dan bij een volwassenen feestje zeg maar.
Klik om te vergroten...
In onze vriendengroep controleren we elkaar. We laten duidelijk weten waar onze grenzen liggen, welke drugs we oke vinden en welke niet. En we spreken elkaar er op aan als we zien dat iemand zijn grenzen verlegt, zich niet goed heeft ingelezen enz. Dus in principe is dit gewoon mogelijk bij een volwassenen feestje. Dit is bijvoorbeeld ook de strategie in Zwitserland en Canada, kennis delen over drugs en mensen een eigen verantwoordelijkheid geven.
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#10
Snuifcabine zei:
In onze vriendengroep controleren we elkaar. We laten duidelijk weten waar onze grenzen liggen, welke drugs we oke vinden en welke niet. En we spreken elkaar er op aan als we zien dat iemand zijn grenzen verlegt, zich niet goed heeft ingelezen enz. Dus in principe is dit gewoon mogelijk bij een volwassenen feestje. Dit is bijvoorbeeld ook de strategie in Zwitserland en Canada, kennis delen over drugs en mensen een eigen verantwoordelijkheid geven.
Klik om te vergroten...
Ik kan me nog heel goed herrinneren, toen we om 6 uur s'ochtends in de auto zaten. Nadat we net uit de Boccacio waren gelopen. En nog stom verbaasd in de auto zaten en elkaar aankeken en tegen elkaar zeiden. Na onze eerste xtc tablet, in die Disco in Belgie, toen de House muziek net nieuw was.

We waren in shock. En zeiden en beloofden elkaar, daar heel voorzichtig mee om te gaan.


En ik dacht: "Wat jij wil, ik zit volgende week weer hier in de Boccacio in Belgie. Met die xtc-pil met of zonder jou.":innocent:
J
JohnGaltLid
01-01-2024, 00:00
#11
-Rataplan- zei:
De drug waar het meeste geweld mee gepaard gaat is zonder twijfel cocaïne. Er zijn er andere die het op de hielen zitten maar coke spant de kroon.
Klik om te vergroten...
Is dat niet alcohol?
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#12
JohnGalt zei:
Dat er veel winst in omgaat maakt het niet onethisch.
Klik om te vergroten...
Ik doelde niet op dat de winst op zichzelf staand onethisch is, maar op hoe doe winst gemaakt wordt. Dat maakt de winst onethisch.

Nou ben ik zelf sowieso niet zo'n fan van "winst", maar das een heeeeeel ander onderwerp heheh.

JohnGalt zei:
Het blijft echter de verantwoordelijkheid van de gebruiker zelf om zich goed te informeren en zichzelf te beheersen.
Klik om te vergroten...
Maar er zijn mensen die deze verantwoordelijkheid niet nemen of ze wel willen nemen maar zichzelf door de middelen niet in de hand hebben, wat andere mensen schaadt. En schade betekent ook gewoon dodelijke afloop.

JohnGalt zei:
In een vrije wereld zouden er vanzelf partijen op inspringen die het goedkoper doen, waardoor de winsten naar een veel evenwichtiger niveau gaan.
Klik om te vergroten...
I doubt it, maar nogmaals: mijn ideologie staat lijnrecht tegenover het libertaire.

JohnGalt zei:
Net als met autorijden. Het merendeel kan er goed mee omgaan, maar ook veel mensen niet.
Klik om te vergroten...
Het is niet hetzelfde als met autorijden. Itt een voertuig, veranderen drugs je perceptie, maken je overmoedig, agressiever, onvoorspelbaar en leiden soms zelfs psychose.
Daarom ook het deel, jij DENKT misschien anderen niet geschaad te hebben en jezelf in de hand te hebben als je gebruikte, maar de werkelijkheid kan wel degelijk anders zijn omdat jouw werkelijkheid vertekend raakt met drugs op. Ik zeg niet dat dat zo is, hoor, waarschijnlijk ben je een goed mens. Maar als je evem heel theoretisch en hypotetisch ernaar kijkt, is de kans groter dat je je ook wel eens hebt laten gaan.
Dit is niet bij iedereen zo. Dit is niet altijd zo. En drugs kunnen ook heel mooie en goeie dingen bij mensen laten ontstaan of vergroten, maar bij heel veel mensen helaas niet.
Er zijn helaas ook geen cijfers van omdat we drugs niet (zo veel/grootschalig) onderzoeken, maar denk bijvoorbeeld aan de gemiddelde doorgesnoven voetbalsupporters.

JohnGalt zei:
Hetzelfde geldt voor die harddrug die wel legaal is: alcohol
Klik om te vergroten...
Ik vind hoe we hiermee omgaan dan ook vrij problematisch.
Ik ben niet vies van drugs he. Daarom zit ik ook hier. Maar ik vind wel dat we als samenleving de verantwoordelijkheid hebben daar heel zorgvuldig mee om te gaan. Dat gebeurt nu niet, zolang het illegaal is, maar ik ben er persoonlijk van overtuigd dat dat ook niet gebeurt als je het volledig vrij laat.

JohnGalt zei:
Een libertariër is echt niet zo onverantwoord zoals jij denk ik vermoedt.
Klik om te vergroten...
Ik heb het niet over libertariers die wel of niet onverantwoordelijk zijn, ik heb het over een groot deel van de mensen die er of niet goed op reageren, of niet verantwoordelijk mee omgaan of allebei.

JohnGalt zei:
Je kunt er voor kiezen om geen tomaten te consumeren volgens jouw redenatie. Of deze gewoon zelf kweken, of kopen bij de lokale kweker waarvan je weet dat deze geen anderen schaadt.
Klik om te vergroten...
Niet iedereen heeft een keuze, zeker niet in een volledig vrije markt.
Je eigen shit verbouwen kost ruimte en tijd, wat veel mensen in een slechtere positie juist niet hebben. En in een volledig vrije wereld, waar je winsten ook zn gang laat gaan, wordt ongelijkheid alleen maar groter.

JohnGalt zei:
Bedoel je dat ik mogelijk andermans eigendommen of lichaam heb beschadigd door mijn eigen gebruik?
Klik om te vergroten...
Ja of iemands geest, gevoelens, etc. Het hoeft niet zichtbaar of uitgesproken te zijn.

JohnGalt zei:
Dit gaat denk ik op voor misbruikers
Klik om te vergroten...
Zeker! Ik doelde vooral op hen in mn bericht. Maar... Die gaan niet weg als je het legaliseert ofzo.

JohnGalt zei:
eigen invloed en verantwoordelijkheid is juist de basis van het libertarisme!
Klik om te vergroten...
Precies, dus het negeren niet

JohnGalt zei:
En ook al zijn wij het niet eens, ik wil je bedanken voor jouw visie en daarmee deze discussie. Want als iedereen het met elkaar eens is bestaat er geen discussie, dan staan we alleen maar elkaar te bevestigen wat ontzettend saai is :wink:
Klik om te vergroten...
Eensgelijks! Daarom wil ik ook wel steeds benadrukken dat het mijn visie is die voortkomt uit mijn ideologie en die is echt compleet wat anders is dan de jouwe!
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#13
-Rataplan- zei:
Het legaliseren is problematisch omwille van de eerste reden die ik gaf. Wat doen we hier aan?
Klik om te vergroten...
Precies!

Ik ben dus echt wel voorstander van het decriminaliseren van het hele proces... Ik vind ergens dat we dat dan ook moeten "fixen", dus dit in handen leggen van mensen die niet produceren en verspreiden over de rug van anderen. Maar goed laat ik voor een keer doen of ik de markt vertrouw dat dit wordt "opgelost".

Maar alle drugs vrij ter beschikking geven aan iedereen... Dat lijkt me heel onverstandig en niet wenselijk voor onze samenleving.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#14
Snuifcabine zei:
wat ook nog eens goed zal zijn voor de algehele gezondheid.
Klik om te vergroten...
😬
Goed zal zijn? Hoogstens ietsje minder schadelijk... Maar ook dat betwijfel ik, want nu het illegaal is zijn de afnemers nog beperkt. Is het legaal, zullen meer mensen gebruiken. Ook meer mensen die er niet mee om kunnen gaan.

Voorlichting ben ik wel groot voorstander van. Ook zolang het wel illegaal is: dit moet echt beter. Maar ff realistisch he... Hoeveel mensen gaan gebruik maken van de beschikbare informatie? Hoeveel mensen lezen nu al de bijsluiter van hun medicatie? Hoeveel mensen zoeken de info van de overheid die nu beschikbaar is op?

Je kan mensen niet dwingen dit te doen, als in praktisch niet. Dus een heleboel zullen het niet doen. Dat is nu al vrij problematisch (als je de nieuwe topics hier af en toe voorbij ziet komen...) maar dat wordt het des te meer als het aanral gebruikers toeneemt.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik ben zo benieuwd hoe deze discussie zou gaan op het viva forum😂

Nogmaals, mijn eerste reactie was als grapje. Maar natuurlijk zijn de mensen op dit forum overwegend voorstander van legaliseren van drugs.
H
Harrie In De WarrieLid
01-01-2024, 00:00
#16
ljuv zei:
Ik ben zo benieuwd hoe deze discussie zou gaan op het viva forum😂
Klik om te vergroten...
Alle drugs slecht!!! *Zit op een terrasje met een glas rosé en sigaretje in de hand.*
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
reDStone zei:
In essentie is de mens misschien ongelukkig en heeft verdoving nodig.
Klik om te vergroten...
Ik zou juist zeggen dat we in essentie geluk zelf zijn. Niet hebben, maar zijn. Het kennen van de zelf ís de ervaring van geluk. Maar omdat de meeste mensen dit niet weten, wordt dat wat alleen intern gevonden kan worden, extern gezocht. Zodoende: de staat van geluk zoeken, in andere woorden: ongelukkig zijn. En zichzelf daarvoor verdoven.
S
SnuifcabineLid
01-01-2024, 00:00
#18
ljuv zei:
Goed zal zijn? Hoogstens ietsje minder schadelijk...
Klik om te vergroten...
Daar heb je een (sleutel)punt.
Maar ff zonder grappen, jij bent dus voorstander van het decriminaliseren.
Bedoel je dan dat je de verkoop ook wil decriminaliseren? Of ook de productie?
En als ik kijk naar jouw visie, dan vind je dus eigenlijk dat het belangenloos of met minimale winst verkocht moet worden.
En de mensen die drugs kopen moeten dan gecontroleerd worden in hoeveel, wat en hoe vaak ze kopen?
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#19
Snuifcabine zei:
Daar heb je een (sleutel)punt.
Maar ff zonder grappen, jij bent dus voorstander van het decriminaliseren.
Bedoel je dan dat je de verkoop ook wil decriminaliseren? Of ook de productie?
En als ik kijk naar jouw visie, dan vind je dus eigenlijk dat het belangenloos of met minimale winst verkocht moet worden.
En de mensen die drugs kopen moeten dan gecontroleerd worden in hoeveel, wat en hoe vaak ze kopen?
Klik om te vergroten...
Juah ik heb nooit heel lang nagedacht over de exacte invulling van regulatie van drugs, maar de dingen die je hier noemt zouden daar zeker onderdeel van kunnen zijn!

Ik vind het hele proces op dit moment onethisch: van het produceren tot vervoeren, tot doorverkopen. Op elk punt in het proces laten mensen het leven en maken mensen heul grote winsten tov van anderen in het proces, waarbij de laatste veel grotere directe risico's lopen. Dus daar moeten we sowieso vanaf.
Maar itt alleen verantwoordelijkheid voor jezelf, vind ik dat we als samenleving de verantwoordelijkheid hebben goed voor elkaar te zorgen. Juist voor mensen die de verantwoordelijkheid over zichzelf minder goed kunnen dragen. Daar past imo dus niet bij, dat iedereen altijd alle drugs kan kopen en gebruiken.

Kijkend naar mijn visie/ideologie vind ik inderdaad dat het belangenloos en/of met minimale winst verkocht moet worden. Maar zo naief/optimistisch ben ik ook weer niet... Dus dan ga ik naar wat voor mij de onderlijn is: in het hele proces moeten mensen niet in gevaar worden gebracht of ongelijk behandeld worden. Dat betekent voor mij dat er geen 16jarige jongetjes op een scooter worden gezet om een stash te verspreiden, met gevaar voor politie, maar vooral voor concurenten etc. Dat betekent voor mij dat de mensen (veel vrouwen) in de poppyfields een eerlijk leefbaar loon krijgen, en niet (seksueel) mishandeld worden door drugslords. Dat betekent dat de mensen die de touwtjes van het proces in handen geven, WEL fucks geven over wat er met hun persooneel en gebruikers gebeurt. En nu is het tegenovergestelde waar.
j
jeroen79Lid
01-01-2024, 00:00
#20
ljuv zei:
Ik ben zo benieuwd hoe deze discussie zou gaan op het viva forum😂
Klik om te vergroten...
ik kan u als enige mannelijke viva forum moderator aangeven dat wij niet negatief staan t.a.v. het voeren van een discussie hierover. Immers we hebben 31335 posts met tag "Drugs" 4510 met tag " XTC" en 1042 met tag "Cocaine". Dit verbaasd u misschien maar we zijn meer dan suffe huismoedertjes en in midlife crises verkerende kalende bierbuik mannen. Kom gerust eens kijken en laat u verbazen :)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."