Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsEthiek omtrent het kopen van illegale drugs

Ethiek omtrent het kopen van illegale drugs

46 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
News flash: drugsgebruikers vinden dat drugs legaal moeten worden.
B
BrieMetDeBrilLid
Snuifcabine zei:
Het is ook niet eerlijk dat de overheid zich nu gaat bemoeien met wat een coffeeshop mag verkopen indien zij gebruikmaken van de staatswiet.
Klik om te vergroten...
De legalisering gaat denk ik sowieso tegenvallen ze willen al het geld zelf hebben en de markt beheren. Ze geven er niets om wat een gebruiker/coffeeshop eigenaar vind en wilt.

Ik vind gewoon dat ik het recht heb om te kweken hoe ik wil. Of dat nou met of zonder voeding, lampen fans etc. Hoeft neit veel ye zijn, gewokn genoeg voor mezelf
S
SnuifcabineLid
Dus BenzoLiefhebber en JohnGalt, jullie vinden het kopen van illegale drugs ethisch verantwoord als ik het zo lees?
B
BrieMetDeBrilLid
Snuifcabine zei:
Dus BenzoLiefhebber en JohnGalt, jullie vinden het kopen van illegale drugs ethisch verantwoord als ik het zo lees?
Klik om te vergroten...
Hebben we een keuze dan? Hoe dan ook is er weinig ethisch in de wereld. Bijna alle kleren, grondstoffen, producten alles word gemaakt/gewin met bloed eraan.

Als het niet uit een omgeving komt waarvan je heel de productie lijn weet, kun je er vanuit gaan dat er bloed aan zit.
J
JohnGaltLid
Snuifcabine zei:
Aan de andere kant zegt het libertarisme dat een mens vrij is om te doen wat die wil, zolang je iemand niet schaadt in lichaam, eigendommmen of denken.
Dat laatste punt is dus het moeilijke, je schaadt dus wel iemand in lichaam, eigendommen of denken, aangezien er op dit moment mogelijk criminaliteit heeft plaatsgevonden bij de drug die jij koopt.
Dus tot de legalisatie kun je beargumenteren dat je volgens het libertair denken die drug op dit moment nog niet moeten kopen, toch?
Klik om te vergroten...
Dit is één manier om het bekijken. Maar ben jij degene die zelf direct een ander schaadt in lichaam en/of eigendommen? Of is dit iemand anders? Ik begrijp je dilemma volledig, maar uiteindelijk ben ik niet degene die verantwoordelijk is voor het leed wat er anderen wordt aangedaan. Dat zijn toch echt de overheden. Ik ga enkel met iemand een transactie aan die voor beiden op vrijwillige basis gebeurt. Maar in geval van heling zal ik geen zaken doen met een heler, wat dan eigenlijk weer krom is, maar daar heb ik wel een alternatief. Namelijk de producten of diensten afnemen van een legale aanbieder, wat in het geval van drugs ontbreekt...
J
JohnGaltLid
Snuifcabine zei:
Klik om te vergroten...
Nog een keer goed lezen dan :upsidedown:
Ik vind het verbieden van drugs onethisch. Ik vind het schaden van iemands lichaam en eigendommen onethisch. Maar als iemand onethische regels omzeilt met volledige vrijwillige interacties en transacties, dan zie ik daar geen enkel bezwaar in. Helaas is dat in de keten niet bepaald gegarandeerd...
H
Harrie In De WarrieLid
ljuv zei:
News flash: drugsgebruikers vinden dat drugs legaal moeten worden.
Klik om te vergroten...
Nieuwsflits: Drugsgebruikers hebben een opmerkelijke eis gesteld en willen dat drugs legaal worden. Als gevolg hiervan zijn er plannen om speciale "Highways" aan te leggen waar mensen kunnen rijden onder invloed over regenbogen.

In ander nieuws hebben ijscowagens in het hele land zich aangepast aan deze onverwachte wending en bieden nu "Psychedelic Bliss" ijs aan als het nieuwste, meest psychedelische smaakje. Een lokale ijscowagen eigenaar grapte: "Het lijkt erop dat onze ijsjes nu een 'koele' bijwerking hebben gekregen!"
S
SnuifcabineLid
JohnGalt zei:
Nog een keer goed lezen dan :upsidedown:
Ik vind het verbieden van drugs onethisch. Ik vind het schaden van iemands lichaam en eigendommen onethisch. Maar als iemand onethische regels omzeilt met volledige vrijwillige interacties en transacties, dan zie ik daar geen enkel bezwaar in. Helaas is dat in de keten niet bepaald gegarandeerd...
Klik om te vergroten...
Je slaat de spijker op de kop, ik zou het niet beter kunnen verwoorden. Het zou inderdaad mooi zijn als er een manier zou zijn hoe je dit kan garanderen. Het groeien van een eigen plantje is een manier. Maar ik zie iemand niet zomaar zijn eigen MDMA produceren (oke misschien zijn een paar gebruikers op dit forum een uitzondering).
l
ljuvLid
Nee zonder grappen en grollen, heel interessant dilemma waar ik zelf echt het antwoord niet direct op weet. Ik gebruik sporadisch coke, maar voel me de dag erna altijd naar over waar dat 50je naartoe gaat, en vooral waar niet... Plus wat ik daarmee in stand houd.
Dus nee, eigenlijk vind ik het helemaal niet ethisch te verantwoorden. Maar datzelfde durf ik te zeggen over tomaten die je in de supermarkt koopt, de sneakers die we allemaal NU aanhebben, eigenlijk de meeste dingen die we consumeren. Enige verschil is dat de meeste consumenten het bij die producten niet weten. Ook daarin zit een hoop hypocrisie van de overheid. Daarmee praat ik mn gebruik niet per se goed, maar willik meer zeggen: als consument heb je hier weinig invloed op en de overheid is op al deze vlakken aan zet.

Maar ik vind het tamelijk irreëel om te denken dat legaliseren je drugs ethisch verantwoord maken. Er gaat dan nogsteeds leip veel geld in om, als het de helft zou zijn is t nogsteeds meer dan men zich kan voorstellen. Er zullen nogsteeds mensen misbruikt worden in de productie en verspreiding, en de - dan voorheen - criminelen hebben dan nogsteeds baat bij hun afnemers verslaafd maken tbv winst. Ik vind eigenlijk ook niet dat drugs zo gemakkelijk beschikbaar zou moeten zijn voor iedereen. Misschien zelfs wel minder makkelijk dan nu... Veel te veel mensen lezen zich niet goed in en gaan er slecht mee om. Dat is niet alleen schadelijk voor henzelf, maar voor de hele samenleving. Daarom zou ik zelf veel meer voelen voor regulatie. Daarmee decriminaliseer je het ook, maar kun je beperken hoe en door wie er wordt geproduceerd, verkocht, en geconsumeerd. Daarmee wordt alllllles veel veiliger. Maar ik ben dan ook het tegenovergestelde van een liberatist of een liberaal.

Kee. Da was mn eigen visie erop, nog even wat reacties.

Snuifcabine zei:
- "Er zijn wel meer dingen onethisch in het leven". Hier ben ik het mee eens, maar het klinkt als een drogreden.
Klik om te vergroten...
Als je hem enkel zo stelt is het inderdaad een drogreden. En bij "normale" producten, zoals de tomaten die ik noemde, heb je als consument ook echt geen keus. Als drugsgebruiker kan je natuurlijk wel de keuze maken gewoon niet te consumeren omdat het zo onethisch is. Maar uiteindelijk kunnen wij niet zo veel invloed uitoefenen op de ethische belemmeringen van de hele drugsomloop, die verantwoordelijkheid ligt echt ergens anders.

Snuifcabine zei:
Persoonlijk zit het kopen van MDMA bij mij op het randje tussen ethisch en onethisch
Klik om te vergroten...
Deze voellik heel erg!

Snuifcabine zei:
In Europees verband zou er een hoop mogelijk kunnen zijn
Klik om te vergroten...
Ik denk dat dit de enige manier is om hierin verder te komen ja... Maar dan nog: wat ga je doen aan de poppyfields, de kartels, etc. En bovendien: hoe irreëel is dit wel niet voorlopig... Europese landen worden eerder conservatief dan progressief en liggen hierin veel te ver uit elkaar. Ik weet alleen zeker: met alleen Nederland komen we er niet. En Nederland gaat ook niet bewegen als andere rijke landen dat niet ook doen.
Snuifcabine zei:
waarom kunnen wij dat als EU dan niet?
Klik om te vergroten...
Nouja daarom dus, als je het mij vraagt heheh.

JohnGalt zei:
Ik vind het juist onethisch dat een overheid verboden oplegt, waar geen andere mens last van heeft. Lees: ik schaad niemand door mijn gebruik.
Klik om te vergroten...
Ik vind dit wel erg naïef om een paar redenen. Ten eerste, jij hebt het idee dat je niemand schaadt, maar wellicht hebben anderen dat wel anders ervaren. Ten tweede schaadt je dus wel degelijk mensen in het proces voor je wat in je mik dauwt en ten derde: we weten dondersgoed dat andere mensen wel heel veel schade aanrichten tijdens/door hun gebruik bij hun medemens. Vanuit het principe, wat voor jou geldt geldt voor mij, zou je het dit laatste type drugsgebruiker verbieden en dus jou ook. En JA dit komt door het systeem, maar JIJ maakt die keuze binnen het huidige systeem. Dit
JohnGalt zei:
Ik ga enkel met iemand een transactie aan die voor beiden op vrijwillige basis gebeurt.
Klik om te vergroten...
vind ik toch wel echt negeren van je eigen invloed en verantwoordelijkheid, wat niet bij het liberatisme past. Echt een beetje kopintzand.

BenzoLiefhebber zei:
Ik vind gewoon dat ik het recht heb om te kweken
Klik om te vergroten...
Dit wordt dan ook gewoon gedoogd binnen ons beleid.
BenzoLiefhebber zei:
Hoeft neit veel ye zijn, gewokn genoeg voor mezelf
Klik om te vergroten...
5 planten bro cmoooooon.
B
BrieMetDeBrilLid
ljuv zei:
Dit wordt dan ook gewoon gedoogd binnen ons beleid.
5 planten bro cmoooooon.
Klik om te vergroten...
Nadeel van sociale huurwoning. Ik mag geen wietplanten:(
l
ljuvLid
BenzoLiefhebber zei:
Nadeel van sociale huurwoning. Ik mag geen wietplanten:(
Klik om te vergroten...
Tsja, daar gaat de overheid dan weer niets aan kunnen veranderen.
r
reDStoneLid
Ik zelf zie het zo: Het is onmogelijk om een volwassen en logische discussie te houden over welke drugs we wel of niet toe gaan staan.

Ik zelf, vind het erg dat alcohol zo normaal is, terwijl er drugs zijn, die op de illegale lijst staan, die veel minder schadelijk zijn.

Maar ik loop vast in het gedrag van mijn medemens, want die is niet rationeel en verstandig en denkt ook niet na. En die pakt zuipt en snuift slikt en spuit alles waar ie zijn handen aan kan krijgen, in gekke doseringen en gaat gek doen. Een logische en verstandelijke discussie over drugs of drank gebruik is onmogelijk.

De discussie zoek ik de laatste tijd meer in: Wat zijn we aan het doen, met welke drug dan ook? Waarom willen zoveel vluchten, waarom is dat? Zijn we nou echt gewoon ongelukkig?
Karl Marx vergeleek opium met religie. En ook religie, is een vlucht uit de werkelijkheid. Misschien komt het door de manier warop we leven, al duizenden jaren leven. In essentie is de mens misschien ongelukkig en heeft verdoving nodig. In vorm van religie of een drug, het is brandstof om door te kunnen gaan. Met die rotbaan, even er tussen uit.

En zeg nou zelf, sociaal gezien is het geen sociaal smeermiddel. Het is de brandstof, Zonder loopt de motor gewoon helemaal niet, het loopt niet eens stroef, het is brandstof en zonder werkt het niet eens. Het echte feest is de drank, ook tijdens het kerstfeest. Ook dan kan het niet nuchter, het is hoe we opgroeien.

Maar nu we weten dat er dus nadelen zijn aan alcohol en drug misbruik en er een groep sowieso hardcore verslaafd naar z'n gootje gaat. En laten we maar hopen dat jij dat niet bent.
Misschien moeten we dan toch maar accepteren hoe die nadelen er uit zien. In de supermarkt verkopen ze drank en voor de supermarkt staan soms van die halve zwervers met een blik bier om half 10 s'ochtends.
Het is hypocriet daar wat van te vinden.
C
CerberusLid
Snuifcabine zei:
Dus tot de legalisatie kun je beargumenteren dat je volgens het libertair denken die drug op dit moment nog niet moeten kopen, toch?
Klik om te vergroten...
Nee. Dan geef je overheid gewonnen, en gaat het nooit legaal worden omdat er geen gebruikers zijn.
Als je redeneert zoals je hier doet kun je NIETS kopen, want alles wat je koopt zit belasting op wat het NAP schendt.
S
SnuifcabineLid
Ongeacht politieke visie en verschillen in mening denk ik dat iedereen ziet dat het anders moet en waar we naar toe willen.
Ik denk wel dat de EU er iets aan kan doen.
In Tsjechie zijn bijvoorbeeld al poppyfields, in Nederland zie je soms zelfs een paar poppy planten langs het fietspad groeien. Nederland heeft veel verstand van het verbouwen van planten in kassen, dus waarom dan geen coca planten groeien?

Tot die tijd wordt iedereen eigenlijk aan de keuze overgelaten of je het protest aan gaat met het beleid en toch koopt ondanks de ethische bezwaren, of een brave burger bent en daarmee ook het onethische beleid in stand houdt.
J
JohnGaltLid
ljuv zei:
Nee zonder grappen en grollen, heel interessant dilemma waar ik zelf echt het antwoord niet direct op weet. Ik gebruik sporadisch coke, maar voel me de dag erna altijd naar over waar dat 50je naartoe gaat, en vooral waar niet... Plus wat ik daarmee in stand houd.
Dus nee, eigenlijk vind ik het helemaal niet ethisch te verantwoorden. Maar datzelfde durf ik te zeggen over tomaten die je in de supermarkt koopt, de sneakers die we allemaal NU aanhebben, eigenlijk de meeste dingen die we consumeren. Enige verschil is dat de meeste consumenten het bij die producten niet weten. Ook daarin zit een hoop hypocrisie van de overheid. Daarmee praat ik mn gebruik niet per se goed, maar willik meer zeggen: als consument heb je hier weinig invloed op en de overheid is op al deze vlakken aan zet.
Klik om te vergroten...
Ik zie drugs in dit geval net als tomaten, met dat verschil dat de overheid het ene wel verboden heeft en het andere niet. Beiden zijn producten waar behoefte aan is, en waarbij in het voortbrengingsproces mensen in eigendommen en lichaam worden geschaad. Het ene als direct gevolg van overheidsbeleid, het andere bij gebrek aan overheidsinterventie (lees: opsporing en vervolging).
ljuv zei:
Maar ik vind het tamelijk irreëel om te denken dat legaliseren je drugs ethisch verantwoord maken. Er gaat dan nogsteeds leip veel geld in om, als het de helft zou zijn is t nogsteeds meer dan men zich kan voorstellen.
Klik om te vergroten...
Dat er veel winst in omgaat maakt het niet onethisch. In een vrije wereld zouden er vanzelf partijen op inspringen die het goedkoper doen, waardoor de winsten naar een veel evenwichtiger niveau gaan.
ljuv zei:
Er zullen nogsteeds mensen misbruikt worden in de productie en verspreiding,
Klik om te vergroten...
Net als bij tomaten en sneakers.
ljuv zei:
en de - dan voorheen - criminelen hebben dan nogsteeds baat bij hun afnemers verslaafd maken tbv winst. Ik vind eigenlijk ook niet dat drugs zo gemakkelijk beschikbaar zou moeten zijn voor iedereen. Misschien zelfs wel minder makkelijk dan nu... Veel te veel mensen lezen zich niet goed in en gaan er slecht mee om. Dat is niet alleen schadelijk voor henzelf, maar voor de hele samenleving.
Klik om te vergroten...
Het klopt dat veel mensen er niet goed mee om kunnen gaan. Dat komt enerzijds door gebrek aan voorlichting bij de verkooppunten (wat je in een smartshop wel hebt, of bij medicijnen waar een bijsluiter bij zit). Het blijft echter de verantwoordelijkheid van de gebruiker zelf om zich goed te informeren en zichzelf te beheersen. Net als met autorijden. Het merendeel kan er goed mee omgaan, maar ook veel mensen niet. Die brengen zichzelf in gevaar, maar ook anderen. En als dat laatste het geval is, dan wordt er door de politie op ingegrepen. Hetzelfde geldt voor die harddrug die wel legaal is: alcohol. Zolang je er met beleid mee omgaat is er geen probleem. Ontstaat er wel een probleem waarbij je anderen schaadt, dan treedt de politie handhavend op.
ljuv zei:
Daarom zou ik zelf veel meer voelen voor regulatie. Daarmee decriminaliseer je het ook, maar kun je beperken hoe en door wie er wordt geproduceerd, verkocht, en geconsumeerd. Daarmee wordt alllllles veel veiliger. Maar ik ben dan ook het tegenovergestelde van een liberatist of een liberaal.
Klik om te vergroten...
Een libertariër is echt niet zo onverantwoord zoals jij denk ik vermoedt.
ljuv zei:
Kee. Da was mn eigen visie erop, nog even wat reacties.

Als je hem enkel zo stelt is het inderdaad een drogreden. En bij "normale" producten, zoals de tomaten die ik noemde, heb je als consument ook echt geen keus. Als drugsgebruiker kan je natuurlijk wel de keuze maken gewoon niet te consumeren omdat het zo onethisch is. Maar uiteindelijk kunnen wij niet zo veel invloed uitoefenen op de ethische belemmeringen van de hele drugsomloop, die verantwoordelijkheid ligt echt ergens anders.
Klik om te vergroten...
Je kunt er voor kiezen om geen tomaten te consumeren volgens jouw redenatie. Of deze gewoon zelf kweken, of kopen bij de lokale kweker waarvan je weet dat deze geen anderen schaadt.
ljuv zei:
Deze voellik heel erg!

Ik denk dat dit de enige manier is om hierin verder te komen ja... Maar dan nog: wat ga je doen aan de poppyfields, de kartels, etc. En bovendien: hoe irreëel is dit wel niet voorlopig... Europese landen worden eerder conservatief dan progressief en liggen hierin veel te ver uit elkaar. Ik weet alleen zeker: met alleen Nederland komen we er niet. En Nederland gaat ook niet bewegen als andere rijke landen dat niet ook doen.
Klik om te vergroten...
Dat is inderdaad een dilemma, iedereen blijft zich verschuilen achter "de rest van Europa/wereld/etc". En daarom zal er niet snel wat veranderen.
ljuv zei:
Ik vind dit wel erg naïef om een paar redenen. Ten eerste, jij hebt het idee dat je niemand schaadt, maar wellicht hebben anderen dat wel anders ervaren.
Klik om te vergroten...
Kun je dit toelichten? Bedoel je dat ik mogelijk andermans eigendommen of lichaam heb beschadigd door mijn eigen gebruik?
ljuv zei:
Ten tweede schaadt je dus wel degelijk mensen in het proces voor je wat in je mik dauwt
Klik om te vergroten...
Ik zie dit toch echt anders. Mijn gebruik is niet het probleem. Het verbod wat opgelegd is door overheden wel. Want als het verbod er niet zou zijn, dan zou het niet veel anders zijn dan die tomaten en sneakers, welke wij ook gewoon consumeren.
ljuv zei:
en ten derde: we weten dondersgoed dat andere mensen wel heel veel schade aanrichten tijdens/door hun gebruik bij hun medemens.
Klik om te vergroten...
Dit gaat denk ik op voor misbruikers, die door hun gebruik daadwerkelijk anderen schaden in lichaam en eigendommen. Als iemand zich geschaad voelt door mijn gebruik, dan mag deze zich direct melden! Dat er anderen zijn die wel schade berokkenen valt buiten mijn verantwoordelijkheid. Net als ik niet verantwoordelijk ben voor mensen die in hun auto anderen in gevaar brengen of door alcoholmisbruik anderen mishandelen.
ljuv zei:
Vanuit het principe, wat voor jou geldt geldt voor mij, zou je het dit laatste type drugsgebruiker verbieden en dus jou ook. En JA dit komt door het systeem, maar JIJ maakt die keuze binnen het huidige systeem. Dit

vind ik toch wel echt negeren van je eigen invloed en verantwoordelijkheid, wat niet bij het liberatisme past. Echt een beetje kopintzand.
Klik om te vergroten...
Ik snap zelf echt de logica achter deze redenering niet, maar dat mag inmiddels duidelijk zijn!
Overigens: eigen invloed en verantwoordelijkheid is juist de basis van het libertarisme!

En ook al zijn wij het niet eens, ik wil je bedanken voor jouw visie en daarmee deze discussie. Want als iedereen het met elkaar eens is bestaat er geen discussie, dan staan we alleen maar elkaar te bevestigen wat ontzettend saai is :wink:
y
yiazmatLid
Denk idd dat legalisering een hoop op zou lossen. De grootste rede om het illegaal te maken is voor de veiligheid, zoals ze het zelf verwoorden hebben de drugs op lijst 1 een staat alles met een onaanvaardbaar risico voor de gezondheid, maar in principe is alcohol eigk ook een harddrugs en word wel sociaal geaccepteerd, daarbij kun je ook gwn rc's kopen wat tenslotte ook harddrugs zijn alleen die nog niet lang bestaan maar daardoor juist gevaarlijker omdat de lange termijn effecten nog niet bekend zijn. Daarbij zijn er genoeg die vele malen erger zijn dan vele normale harddrugs. Je kan nu bv gwn legaal flakka (aphip) kopen maar een xtc pil niet. En daarbij moet je t nu van dealers kopen en ja sommigen zijn goed maar anderen zijn onbetrouwbaar waardoor je mogelijk iets neemt wat gevaarlijker kan zijn dan je dacht. Dus ja legalisering zou het juist veiliger maken niet onveiliger. Wat een veel beter idee zou zijn te verplichten de risicos te vermelden als je t ergens koopt dat mensen bewust ervan zijn als ze dat nog niet waren
C
CyndaquilLid
Uiteindelijk is alles een risico en is het natuurlijk belachelijk dat je legaal zware drank kan kopen maar geen pilletje MDMA of zegeltje LSD kan halen bij de supermarkt.
Het probleem is dat mensen generaties lang bang zijn gemaakt dat drugs slecht zijn en gevaarlijk maar alcohol vloeit rijkelijk en pilletjes voor de rust/slaap ( benzodiapines) worden voorgeschreven bij het minste.
Het volgende probleem is dat de overheid en regering gewoon de schuldige is van de huidige problemen omtrent drugs en criminaliteit.
Decennia lang dweilen met de kraan open.
Eindeloos discussiëren en mierenneuken over verschillende dingen.

Het is te triest voor woorden dat in Nederland nog geen legale wiet kweek/verkoop wetten zijn en dat de huidige wietproef allemaal tering lang duurt.
Een land als Canada wat super Christelijk is waar je wel gewoon kan kweken en kopen legaal zonder problemen laat wel zien dat Nederlandse regering veelste veel democratie en aan het mierenneuken is over wat je nou wel of niet in je lichaam mag stoppen.

Persoonlijk ben ik praktisch ingesteld en vind het ook tering langzaam allemaal duren voor iets wat eigenlijk vrij simpel is.
r
reDStoneLid
Cyndaquil zei:
Uiteindelijk is alles een risico en is het natuurlijk belachelijk dat je legaal zware drank kan kopen maar geen pilletje MDMA of zegeltje LSD kan halen bij de supermarkt.
Het probleem is dat mensen generaties lang bang zijn gemaakt dat drugs slecht zijn en gevaarlijk maar alcohol vloeit rijkelijk en pilletjes voor de rust/slaap ( benzodiapines) worden voorgeschreven bij het minste.
Het volgende probleem is dat de overheid en regering gewoon de schuldige is van de huidige problemen omtrent drugs en criminaliteit.
Decennia lang dweilen met de kraan open.
Eindeloos discussiëren en mierenneuken over verschillende dingen.

Het is te triest voor woorden dat in Nederland nog geen legale wiet kweek/verkoop wetten zijn en dat de huidige wietproef allemaal tering lang duurt.
Een land als Canada wat super Christelijk is waar je wel gewoon kan kweken en kopen legaal zonder problemen laat wel zien dat Nederlandse regering veelste veel democratie en aan het mierenneuken is over wat je nou wel of niet in je lichaam mag stoppen.

Persoonlijk ben ik praktisch ingesteld en vind het ook tering langzaam allemaal duren voor iets wat eigenlijk vrij simpel is.
Klik om te vergroten...

Het probleem is dat veel mensen het gewoon niet willen. Die zien iemand die naar de coffeeshop gaat, als dezelfde die s'nachts de havens van Rotterdam leeghaald met al die cocaine. En het is dan heel simpel, alcohol is goed en drugs zijn slecht.
En verder gaan hun intresses daarin niet, ze vinden wat de meerderheid vindt.
r
reDStoneLid
Fred Teeven die ex-minister zat net bij OP1 en vatte samen hoe men over drank en drugs dient te denken.

De een is legaal en de ander illegaal. Dus.
A
AnjovisLid
De drug waar het meeste geweld mee gepaard gaat is zonder twijfel cocaïne. Er zijn er andere die het op de hielen zitten maar coke spant de kroon.

Daar zijn een aantel redenen voor volgens mij:

Ten eerste is het enorm verlavend en dodelijk voor de gezondheid, meteen ook de reden waarom het illegaal is.

Ten tweede, het produceren vereist een extreem grote inspanning en organisatie. Om op grote schaal coke te produceren heb je gigantische boerderijen nodig die opnieuw volstrekt illegaal zijn. Begin er maar eens aan. Je hebt een leger nodig om dat in stand te houden dat het kan opnemen tegen de lokale overheid. Daar begint het geweld al.

Ten derde, coca is een moeilijke plant om te kweken, die vereist een specifiek klimaat en tenzij je in staat bent om gigantische serre's te bouwen die niet worden opgemerkt door de overheid kan dat alleen maar worden geproduceert op bepaalde de plaatsen, ik denk maar aan Collombia. Dus moet je ook nog eens een heel logistiek netwerk aanleggen om het tot bij de klanten te krijgen in bv. België en Nederland.

Ten vierde: Die zaken duwen de prijzen omhoog en maakt van cocaïne een product waarvan een relatief beperkte hoeveelheid miljoenen €'s waard is. We praten hier over een miljarden buisines. Dat lokt de meest gewiekste en genadeloze criminelen die er zijn.

Het legaliseren is problematisch omwille van de eerste reden die ik gaf. Wat doen we hier aan?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."