Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDrugs en depressie wie heeft er ervaring mee?

Drugs en depressie wie heeft er ervaring mee?

38 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#1
JohnGalt zei:
Ik denk dat je een depressie niet met drugs (dus ook medicatie) kan oplossen. Enkel onderdrukken.
Je zult denk ik echt zonder medicatie aan jezelf moeten werken om het onderliggende probleem aan te pakken. En dan kunnen bepaalde psychedelica daar wel bij helpen is mijn overtuiging.
Ik ben geen medicus of psycholoog of psychiater, dus neem mij niet te serieus
Klik om te vergroten...
Combinatie van beide is het beste
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#2
trippymeeuw zei:
Combinatie van beide is het beste
Klik om te vergroten...
Niet perse.

Achteraf gezien was het beter als ze bij GGZ mij geen meds hadden voorgeschreven.

En mij begeleid zouden hebben bij de emoties en uitleggen hoe emoties werken en waar ze vandaan komen en hoe dat weer in verbinding staat met gedachten//triggers enzo..

En dat alles er mag zijn en praten met mij. En vragen zouden stellen in waarom dan en gehoord en gezien worden..

Dat had ik nodig maar ik kreeg meds en een hoop gedoe.. En vooral moest ik alles alleen doen.

Voor mij heeft meds toen alles echt 100x erger gemaakt.
Meds moeten een ondersteuning zijn en een doel en het moet vooral tijdelijk zijn. En niet zomaar worden voorgeschreven.

Maar dit is mijn ervaring. (Van 10 jaar gelden dus hopelijk zijn er dingen veranderd)

Natuurlijk zijn er ook mensen die wel goede begeleiding/ervaring hebben gehad/krijgen. (Jammer genoeg ken ik er weinig)
En ik denk dat er ook een verschil in zit wie de meds doet voorschrijven.
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#3
N3K0 zei:
Niet perse.

Achteraf gezien was het beter als ze bij GGZ mij geen meds hadden voorgeschreven.

En mij begeleid zouden hebben bij de emoties en uitleggen hoe emoties werken en waar ze vandaan komen en hoe dat weer in verbinding staat met gedachten//triggers enzo..

En dat alles er mag zijn en praten met mij. En vragen zouden stellen in waarom dan en gehoord en gezien worden..

Dat had ik nodig maar ik kreeg meds en een hoop gedoe.. En vooral moest ik alles alleen doen.

Voor mij heeft meds toen alles echt 100x erger gemaakt.
Meds moeten een ondersteuning zijn en een doel en het moet vooral tijdelijk zijn. En niet zomaar worden voorgeschreven.

Maar dit is mijn ervaring. (Van 10 jaar gelden dus hopelijk zijn er dingen veranderd)

Natuurlijk zijn er ook mensen die wel goede begeleiding/ervaring hebben gehad/krijgen. (Jammer genoeg ken ik er weinig)
En ik denk dat er ook een verschil in zit wie de meds doet voorschrijven.
Klik om te vergroten...
Klopt voor de 1 werkt het beter als voor de ander. Ik wil ook van de benzo’s af dat ga ik bij VNN doen en daar bezig met s-ggz met de onderliggende problemen. En voor de rest blijf ik gwn mijn citalopram slikken.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#4
trippymeeuw zei:
En voor de rest blijf ik gwn mijn citalopram slikken.
Klik om te vergroten...
Je moet ook zeker doen wat goed voelt voor jou 😍
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Als citalopram je echt helpt, dan moet je er zeer zeker niet mee stoppen.....
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Het is mij nooit gelukt om gevoelens te onderdrukken met drugs.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Over het algemeen gebruikt men drugs om zich beter, maw zich happy te voelen.
Maar soms pakt dit heel anders uit.
Medicatie tegen depressie of niet...
Ik gebruikte al enige tijd cannabis, en ik werd er op een gegeven moment helemaal niet meer zo happy meer...ik werd stevig depressief.
Ik kreeg A.D medicijnen, deze hielpen niet totdat ik met de cannabis gestopt was.
Van een Lsd papertrip werd ik ook niet zo blij....
Wie heeft hier verdere ervaring mee, en wat voor ervaring was het?
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik heb meerdere ervaringen gehad met alcoholgebruik, waarbij een licht positieve stemming of vrij neutrale gemoedstoestand omslaat naar zwaarmoedig, somber, melancholisch of zelfs depressief.

Dit gebeurde me niet altijd na het drinken van alcohol, maar terugdenkend eigenlijk best vaak. Te vaak om dit als incidenteel te zien.

Het is me vorige week weer eens overkomen en het heeft me daarna geïnspireerd om te stoppen.
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#9
De Zandman zei:
Over het algemeen gebruikt men drugs om zich beter, maw zich happy te voelen.
Maar soms pakt dit heel anders uit.
Medicatie tegen depressie of niet...
Ik gebruikte al enige tijd cannabis, en ik werd er op een gegeven moment helemaal niet meer zo happy meer...ik werd stevig depressief.
Ik kreeg A.D medicijnen, deze hielpen niet totdat ik met de cannabis gestopt was.
Van een Lsd papertrip werd ik ook niet zo blij....
Wie heeft hier verdere ervaring mee, en wat voor ervaring was het?
Klik om te vergroten...
Voor mij werkt Ketamine in diepe dallen. Mits je het te vaak neemt en dus niet meer anti depressief werkt.

Voor de rest is er niets behalve gezonde leefstijl en therapie wil dit verbeteren, dr depressie dan. Het is namelijk een mindset in mijn ogen en kan die zelf niet vinden.
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#10
Hippie Langwaus zei:
Ik heb meerdere ervaringen gehad met alcoholgebruik, waarbij een licht positieve stemming of vrij neutrale gemoedstoestand omslaat naar zwaarmoedig, somber, melancholisch of zelfs depressief.
Klik om te vergroten...
Ik herken wel wat je zegt, alleen vind ik dit voor mij geen positieve stemming, maar iets wat me "menselijker" maakt. Ik word wat minder geïrriteerd en kan meer prikkels hebben.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#11
Jazeker. Ik had werk dat ik niet zag zitten en voelde me eenzaam. Daar een cokeverslaving bovenop met Benzo’s voor de comedown. Ik was zo instabiel dat een psychiater dacht dat ik Bipolair was. Jaren voor aan de medicatie gezeten. Toen ik eindelijk clean werd en goed in herstel ging verdwenen alle psychische klachten.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
dupont zei:
. Toen ik eindelijk clean werd en goed in herstel ging verdwenen alle psychische klachten.
Klik om te vergroten...

Noot:
Heb je inmiddels ander werk gevonden, en ben je nog steeds clean?
Hebben de medicijnen tegen bipolair zijn überhaupt geholpen?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#13
Hippie Langwaus zei:
Het is me vorige week weer eens overkomen en het heeft me daarna geïnspireerd om te stoppen.
Klik om te vergroten...

Noot:
Drink je nog steeds niet?
Toen ik nog dronk, was ik ontstellend depressief tijdens de kater.... waardoor ik weer ging innemen.
En zo kom je in de vicieuze cirkel terecht van drinken, kater krijgen en daartegen weer gaan drinken....
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#14
De Zandman zei:
Noot:
Heb je inmiddels ander werk gevonden, en ben je nog steeds clean?
Hebben de medicijnen tegen bipolair zijn überhaupt geholpen?
Klik om te vergroten...
Ik ben op dit moment werkeloos en bijna 11 maanden clean.
De periode dat ik aan de medicijnen zat heb ik geen depressie of manie gehad. Wel voelde
ik me een zombie zonder emoties en motivatie dus verre van ideaal :)

Nu iets van 8 maanden zonder Lithium en sinds een week geen Olanzapine meer (beiden afgebouwd op eigen tempo).
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#15
Lithium is rotzooi, wees blij dat je ervan af bent! Ik heb het ook korte tijd gehad en ik zat te beven alsof ik Parkinson had....dus dat was gauw afgelopen!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#16
De Zandman zei:
Lithium is rotzooi, wees blij dat je ervan af bent! Ik heb het ook korte tijd gehad en ik zat te beven alsof ik Parkinson had....dus dat was gauw afgelopen!
Klik om te vergroten...
Ja het is heftig spul. Als je niet genoeg drinkt kun je een vergifiting oplopen die blijvende gevolgen kan hebben. Ik denk dat ik i.c.m. drugsgebruik een paar keer dichtbij heb gezeten. Maar het feit dat het eigenlijk niet samen kon, weerhield me er niet van...

Dat beven had ik alleen in het begin en ging weer over. Wel moest ik supervaak plassen op dat spul. Ik moet nog steeds een stuk vaker dan ik gewoon was voordat ik aan de Lithium begon dus misschien is het een blijvertje :/ Ik ben heel blij dat ik uiteindelijk niet Bipolair ben anders zat ik er voor de rest van m'n leven aan vast.
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#17
De Zandman zei:
Noot:
Drink je nog steeds niet?
Toen ik nog dronk, was ik ontstellend depressief tijdens de kater.... waardoor ik weer ging innemen.
En zo kom je in de vicieuze cirkel terecht van drinken, kater krijgen en daartegen weer gaan drinken....
Klik om te vergroten...
Heel erg herkenbaar. Ik had ook deze keer een 'drang' om mijn kater en neerslachtigheid weer weg te drinken. Maar nu herkende ik de absurditeit daarvan en heb ik volgehouden.

Dit is nog maar mijn 4e alcoholvrije dag, maar ik hoop het vol te houden.
C
Cath-R-EllaLid
01-01-2024, 00:00
#18
Toen ik 12jaar was kreeg ik een depressie, ik heb hier toen nooit medicijnen tegen gekregen omdat “het ligt aan de leeftijd, ze is nu vollop aan het veranderen, het komt goed” werd verteld tegen mij.

Op mijn 15de kreeg ik mijn wietverslaving, het was in het begin geweldig! Ik had eindelijk geen suïcidale gedachten meer, geen ruzie meer met men ouders, etc. Ik heb mij toen 2 jaar plat gelegd met wiet gebruik waardoor ik dus niets voelde.

Op mijn 17de heb ik 4mmc leren kennen. De gedachten zoals “wow dit is veel beter als wiet, dit is echt mijn spul, hier ben ik gemaakt voor, etc” waren toen zeer erg aanwezig.

Op mijn 18de ben ik opgenomen in een kliniek voor verslaving. Ik heb daar drie weken gezeten en ben toen naar huis gegaan. Ik ben daar zo kort geweest omdat ik mijn schooljaar graag normaal wou afmaken. Ik ben sinds dan 1,5j clean geweest.

ik merkte na een halfjaar dat ik soms weer last had van depressieve gedachten. Ik ben toen naar een psychiater gegaan en die heeft mij AD voorgeschreven. In het begin vonden we niet de juiste dosis en de gedachten werden erger en specifieker. Na lang zoeken naar de juiste dosis is het toch gelukt. Venlafaxine 300mg.

Nu ben ik dus in februari teruggevallen in mijn 4mmc gebruik. Ik dacht op dat moment “oh ik ben niet zo verslaafd en ik ben al blij dat ik geen suïcidale gedachten meer heb”.

Het is nu Juni en ben nog wekelijks aan het gebruiken. ik ben zo verslaafd als een koekje maar wel niet meer depressie. Ik ben heel erg bang dat als ik weer clean wordt (wat ik heel graag wil) al die gedachten weer ga hebben.

Binnen 2 maanden word Ik opgenomen in een kliniek voor mijn depressie. Ik hoop in die tussentijd nog opgenomen te worden in een kliniek voor verslaving maar die zit momenteel vol. de wachtlijst is zo lang dat ik er zelf niet word bij geschreven. Ik hoop dat er of te wel een wonder gebeurd en dat ik kan stoppen of dat ik naar die kliniek kan. Anders zal het tovh crisisopname worden. Ik weet het anders ook niet meer....
D
De wijze man zweegLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mijn verhaal staat onder het onderwerp.

Psychedelica en depressie, ssri's (antidepressiva)

Heeft er iemand ervaring met depressie en het gebruik van psychedelica? dit is mijn eigen ervaring tot nu toe. Ik zal updates proberen te blijven geven zodat jullie het proces kunnen meekrijgen. Dag allemaal, Ik worstel met depressie/verslavingsproblematiek en heb een tijd lang SSRI's...
drugsforum.nl drugsforum.nl

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."